En pysty hyväksymään sitä, miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30...
Kiloja vaan tulee kun syön nälkääni niin, että on tyytyväinen olo mahassa, eikä mikään varsinainen ähky. Ja ihan normaalia kotiruokaa, mukana myös kasviksia eikä mitään super rasvaista. Nyt vaan huomaan että aineenvaihdunta on kai hidastunut, vaikka urheilen ja syön jo paljon vähemmän kuin esim parikymppisenä niin silti jostain niitä kiloja vaan tulee hitaasti lisää ja lisää. Tuntuu kun voisi syödä vain pupun annoksia että pysyisi hoikkana :(
Kommentit (162)
Täysin saman olen huomannut. En mätä itseäni ähkyyn, mutta silti paino vain nousee. Koko ajan pitäisi elää nälässä, jotta paino pysyisi edes samassa. Kolmekymppisenä saat tulevasta vain alkumaistiaisia. Nyt itse olen nelikymppinen ja paino noussut selvästi vielä 10 vuoden takaisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta sinänsä ei muutu, monesti iän myötä vaan energiatasot laskee ja ihmiset on väsyneempiä kuin parikymppisenä, eli liikkuvat sit väsyneenä vähemmän, ovat enempi kotosalla, syövät enemmän jne.
Parikymppiset on usein tosi meneviä, eloisia, liikkeessä, unohtavat syödä jne.
Paitsi parikymppisenä istuin päivät koulussa, ja nyt 50+ teen fyysistä työtä.
Ei oo tämäkään teoria oikea.
Itse olen ainakin paljon paremmassa kunnossa nyt 32-vuotiaana kuin parikymppisenä. Mitat nyt 164/55, silloin painoin 70kg ja söin aikalailla saman verran kun nyt :D toki nyt harrastan ratsastusta, salia ja tanssia joten se varmasti vaikuttaa. Syön mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä sulle veloituksetta. Annoskoot lasket suhteessa kehosi tarvitsemaan energiamäärään:
-Aamiainen: Sitruuna (ja kahvi jos maistuu). Joka toinen päivä ruispuuro ja desi mustikkaa.
-Lounas: 1 kananmuna, tonnikalapurkki ja porkkana. Joka toinen päivä jääsalaatti, porkkana, varsiselleriä ja puolikas purkki kidneypapuja.
-Päivällinen: 150g kanaa/punaista lihaa, desi tattaria, höysteet (esim sipuli, chili, inkivääri, kurkuma). Vaihdat maun mukaan halloumiin/tofuun/seitaniin/kalaan ja kierrätät noita.
-Illallinen: Mustaa teetä sitruunalla ja inkiväärillä.
Jos haluat syödä jotakin ruokailujen ulkopuolella, porkkana ja kurkku soveltuvat tähän.
Liikunnaksi otat ylämäkivedot kolme kertaa viikossa. Juoket mäen ylös ja hölkkäät alas 10 kertaa putkeen ilman taukoja, 5krt etuperin ja 5krt takaperin. Täysillä - eli säätelet suoritustasi tahdonvoimalla. Tämän jälkeen hölkkäät 10min ja venyttelet kevyesti.
Ylläolevalla ruoka- ja liikuntavaliolla pysyt varmasti kunnossa, ja voit halutessasi lisätä energiankulutusta mikäli tykkäät syödä enemmän. Karkit sipsit ym shitit jätät paksuille lapsille, samoin majoneesit, kastikkeet, voisilmät, sokerit ja kahvikermat.
Valmiiksi pureskeltu, suoraan sovellettavissa oleva ratkaisu ja alapeukku? Hienosti menee.
Toi on täysin idioottimainen ruokavalio, kenenkään ei pidä eikä tarvitse syödä mitään vi t un sitruunaa aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta sinänsä ei muutu, monesti iän myötä vaan energiatasot laskee ja ihmiset on väsyneempiä kuin parikymppisenä, eli liikkuvat sit väsyneenä vähemmän, ovat enempi kotosalla, syövät enemmän jne.
Parikymppiset on usein tosi meneviä, eloisia, liikkeessä, unohtavat syödä jne.
Paitsi parikymppisenä istuin päivät koulussa, ja nyt 50+ teen fyysistä työtä.
Ei oo tämäkään teoria oikea.
Parikymppisenä vapaa-ajan liikkuminen on usein monipuolisempaa, ja lisäksi tärkein liikunnan muoto on kaikki se sellainen pieni ylimääräinen liike, mikä iän myötä vähenee merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä sulle veloituksetta. Annoskoot lasket suhteessa kehosi tarvitsemaan energiamäärään:
-Aamiainen: Sitruuna (ja kahvi jos maistuu). Joka toinen päivä ruispuuro ja desi mustikkaa.
-Lounas: 1 kananmuna, tonnikalapurkki ja porkkana. Joka toinen päivä jääsalaatti, porkkana, varsiselleriä ja puolikas purkki kidneypapuja.
-Päivällinen: 150g kanaa/punaista lihaa, desi tattaria, höysteet (esim sipuli, chili, inkivääri, kurkuma). Vaihdat maun mukaan halloumiin/tofuun/seitaniin/kalaan ja kierrätät noita.
-Illallinen: Mustaa teetä sitruunalla ja inkiväärillä.
Jos haluat syödä jotakin ruokailujen ulkopuolella, porkkana ja kurkku soveltuvat tähän.
Liikunnaksi otat ylämäkivedot kolme kertaa viikossa. Juoket mäen ylös ja hölkkäät alas 10 kertaa putkeen ilman taukoja, 5krt etuperin ja 5krt takaperin. Täysillä - eli säätelet suoritustasi tahdonvoimalla. Tämän jälkeen hölkkäät 10min ja venyttelet kevyesti.
Ylläolevalla ruoka- ja liikuntavaliolla pysyt varmasti kunnossa, ja voit halutessasi lisätä energiankulutusta mikäli tykkäät syödä enemmän. Karkit sipsit ym shitit jätät paksuille lapsille, samoin majoneesit, kastikkeet, voisilmät, sokerit ja kahvikermat.
Valmiiksi pureskeltu, suoraan sovellettavissa oleva ratkaisu ja alapeukku? Hienosti menee.
Koska tämä ruokavalio on ihan älytön. Puolikas purkki kidneypapuja? Just.
ohis
Joo huomasin itekkin nyt kolmekymppisenä että sitä vatsarasvaa kertyy vaikka olen kasvissyöjä ja vaaka näyttää n. 40kg Söin monia aterioita päivässä terveellistä kotiruokaa mutten jaksanut liikkua paljon mutta harrastin jonkin verran kuntoilua. Silti maha tuli yli housuista. Sitten paastosin 5 päivää söin vain yhden pienen annoksen päivässä ja nyt näkyy vatsalihakset. Paastoaminen pelasti mut syömishäiriöltä. Eihän ihmisiä ole tarkoitettu syömään paljon ruokaa päivästä toiseen. Pakkohan sen on pitää välillä taukoa ettei kaikki pakkaudu ja kerry sinne lantion seutuville.
Kävin jopa ravintoterapeutilla mutta ongelma ei ratkennut kun en uskaltanut sille mainita että omgelma on paidan alla..
Ongelmana kolmekymppisillä naisilla on just se että kroppa ei toimi "puhtaalta pöydältä" vaan taustalla on usein vuosien ajalta kertyneitä laihdutusyrityksiä ja jojoilua. Jos laihduttaa todella tiukalla ruokavaliolla kroppa kyllä lopulta ottaa omansa takaisin kun luulee olevansa nälänhädässä ja pyrkii tekemään kaikkensa, jotta kerää vararavintoa seuraavaa nälänhätää varten samalla kuin pitää olemassaolevista rasvoista kynsin hampain kiinni pienentämällä peruskulutusta esimerkiksi lämpötilan säätelyllä. Pahimmillaan tämä toistuu useita kertoja ja siinä sitten ollaan kroppa ihan sekaisin, jolloin esim. kropan nälkäsignaalit toimi ollenkaan kun niiden mukaan ei ole syöty sitten lukioaikojen.
Ongelma ratkesi kirjoitti:
Joo huomasin itekkin nyt kolmekymppisenä että sitä vatsarasvaa kertyy vaikka olen kasvissyöjä ja vaaka näyttää n. 40kg Söin monia aterioita päivässä terveellistä kotiruokaa mutten jaksanut liikkua paljon mutta harrastin jonkin verran kuntoilua. Silti maha tuli yli housuista. Sitten paastosin 5 päivää söin vain yhden pienen annoksen päivässä ja nyt näkyy vatsalihakset. Paastoaminen pelasti mut syömishäiriöltä. Eihän ihmisiä ole tarkoitettu syömään paljon ruokaa päivästä toiseen. Pakkohan sen on pitää välillä taukoa ettei kaikki pakkaudu ja kerry sinne lantion seutuville.
Kävin jopa ravintoterapeutilla mutta ongelma ei ratkennut kun en uskaltanut sille mainita että omgelma on paidan alla..
Kasvissyönti sitä vatsarasvaa juurikin kerryttää. Sun ei tartte paastoilla, jos alat syömään niin kuin ihmisen on tarkoitus. Eli lihaa myös.
Alkaako 30 vuotta täytettyään maagisesti lihota? Haluaisin lihota pari kiloa mutta en vielä onnistunut. T. N29
Vierailija kirjoitti:
Alkaako 30 vuotta täytettyään maagisesti lihota? Haluaisin lihota pari kiloa mutta en vielä onnistunut. T. N29
Ei tietenkään. Se on vain syöppöjen selitys.
Ongelma ratkesi kirjoitti:
Et sitten ymmärtänyt, että se kasvissyönti aiheutti sulle ne ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan ruokavalion ei lihota 165-175cm pitkää aikuista naista.
Aamupala: kaurapuuro veteen tehtynä, 100g rasvaton raejuusto, marjoja. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Lounas: salaattia, 1,5rkl oliiviöljyä kastikkeeksi, kanaa 100g, mausteilla ja valkosipulilla voi maustaa kanaa. 1 hedelmä kuten omena, päärynä tai appelsiini tmv. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Välipala: rasvaton rahka esim. smoothieksi sokeroimattomalla mehukeitolla ja marjoilla. Lisäksi tee/kahvi rasvattomalla maitolorauksella.
Illallinen: lihaa 100g, kasviksia reilusti, näitä voi maustaa erilaisilla mausteilla, 1,5rkl oliiviöljyä. Välillä ruoassa voi olla mukana lisukkeena jotain esim. majoneesia tai kastiketta, mutta pieni määrä.
Iltapala: 2 palaa leipää, voilevitettä, juusto siivut (itsehöyläämät), kalkkunaleikettä pari siivua, vihanneksia naposteltavaksi ehkä vielä yksi hedelmä sekä teetä.
Ruokajuomana aina vesi.
Jos haluaa varoida välillä tätä ruokavaliota niin laskee korvaavien ruokien kalorit et vastaavat suunnilleen samaa ja ovat ravitsevia.
Tämän lisäksi voi muutaman pienen herkun syödä viikossa kuten esim. pieni Fazerin patukka suklaata, korvapuusti/leivos, 3 lasia viiniä.
Lisäksi olisi hyvä vähän liikkua, edes kävellä. Lihaskuntoa edistävää liikuntaakin viikkoon erittäin suositeltavaa.
Voi jessus, et varmaan ole ihan tosissas!
Mä olen tällä hetkellä ohjatulla rasvanpoltto-valmennuksella ( ja tuloksia tulee), ja siinäkään ei syödä noin vähän tai hölmösti.
Minä taas tajusin vähän aikaa sitten, että syy nuoruuden hoikkuuteen olikin jatkuvilla miinuskaloreilla eläminen arkisin; aamupala jäi aina välistä koska halusin nukkua pitkään, lounaalla oli mukamas "noloa" syödä muuta kuin 1-2kpl näkkäriä ja vettä (kaikki tytöt tekivät tätä yläasteella). Välipala oli luokkaa muutama pastilli tai purkka, jos niitäkään, tuli käveltyä milloin kirjastoon ja milloin minnekin kavereiden kanssa. Karkkia yms. joo, mutta muutamalla markalla per kerta, ja usein jaettuna kamujen kesken. Päivällinen tavallista ysärin kotiruokaa, iltapala jotain rasvakammoiselle sopivaa (aikansa vitsaus). Siinä ei kamalasti lauantain mässäyskään tuntunut, kun viikonloppuisinkin tuli lähdettyä puistoon tapaamaan kavereita tms., ja kun se tosiaan oli lähinnä se lauantai.
Amiksessa aamut tyhjin vatsoin, lounaalla tavallinen annos (sai valmiiksi annosteltuna, voisi muuten tulla takaisin tämä), 4h fyysisen seisomatyön jälkeen suoraan 2km kävely junalle, josta naapurikuntaan tapaamaan poikakaveria loppupäiväksi. Kummallakaan ei juuri rahaa, joten käveltiin pitkin poikin kaupungin keskustaa. Illalla vikalla bussilla kotiin, ja jotain pientä kotona suuhun.
Nyt kolmekymppisenä tulee aika vähän liikuttua tuohon nähden, varsinkin sellainen spontaani ulkoilu puuttuu kokonaan. Eipä myöskään kärsi silloin juuri syödä, ainakaan jos on syntynyt lyhyeksi kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 ja minulla on normipainoisena saatu verenpainelääke.
Eilen aamupala (kuten aina) veteen keitetty kaurapuuro becelsilmällä ja sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä sämpylä kalkkunalla ja juustolla ja vihanneksilla sekä hedelmiä (vesimeloni ja ananas). Iltaruokana 2 dl pinaattikeittoa ja kananmuna sekä 8 salmiakkipastillia ja oikeasti 2 palaa suklaata. Juomana vesi koko päivän paitsi klo 20.00 piimää lasi, ettei alkaisi närästää . Ei ollut edes nälkä missään vaiheessa.
Olen silti pullukka, vaikka kävelen työmatkani eli 2, 5 km päivässä ja teen kaikki kotityöt itse.
Anteeksi mutta miten ihmeessä pysyt noin pienellä ruokamäärällä edes tolpillasi?
Oken 48 ja painoindeksini on 25. Tässä on mun päivän syömiset:
- aamulla puuroa jossa omenanpaloja, marjoja ja pähkinöitä
- lounaaksi esim kasvispastaa ja salaattia, tai 3 tacoa juusto-nyhtis-kasvis täytteellä
- välipalaksi kaksi täysjyväleipää, salaatti- ja tomaattipäällysteillä
- päivälliseksii toinen lämmin ateria ja salaattia (kunnon ateria, ei keittoja tms)
- iltapalaksi esim. pari desiä maitorahkaa tai corn flakes / muu sokeriton mysli marjoilla + soijajugurttia
Yleensä suön jotain herkkuakin esim. puolikkaan tuplan tai pari keksiä, tai jäätelöpuikpn 'en tosin joka päivä) kahvin kansss
Katsoin tuota erästä laihdutusohjelmaa jossa henkilön keho ei kuukaudessa reagoinut mitenkään ruokavalion muutokseen ja liikuntaan. Miten se on mahdollista? Sitten tuli pieni edistyminen ja taas tyssäsi. Lopulta mentiin hiilihydraatteihin jolloin paino alkoi pudota. Miten joillakin keho reagoi hiilihydraatteihin niin eri tavalla eli paino ei putoakkaan?
Sori kirjoitusvirheet (kännykkä). Tuohon piti vielä lisäämäni etten edes liiku kovin paljon, ennen koronaa liikuin enemmän mutta nyt olen 1 1/2 vuotta lähinnä pyöräillyt tai kävellyt työmatkan tai osan siitä (yhteensä ehkä maks 2,5 tuntia viikossa. Niin ja mulla on sähköpyörä)
Ölköö jauhako paskaa, että "miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30".
Aineenvaihdunta ei laske, kun vasta vanhana!
-
Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla
Herman Pontzerin johtaman kansainvälisten tutkijoiden ryhmän aineistossa oli yhteensä 6 500 ihmisen tiedot. Joukossa oli ihmisiä kahden päivän ikäisistä 95-vuotiaisiin.
Tärkein tulos oli se, että 20–60-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 40–60.
Vierailija kirjoitti:
Niistä ystävistäni, ketkä kamppailevat painonsa kanssa, suurin huomioni on napostelu. Ihmiset eivät yksinkertaisesti huomaa napostelevansa jatkuvasti. Yksikin ystävä tilitti sitä, ettei millään laihdu, vaikka tarkkaan katsoo mitä syö, eikä yhtään mitään siihen päälle. Silti hän tuona samana päivänä, kun olin siis heillä kylässä, naposteli jatkuvasti karkkia keittön "lasten karkkipussista". Hän tykkää myös leipoa herkkuja, ja väittää, että itse maistaa vain pikku palan, mutta oikeasti syö monta palaa. Varmaan jos joskus syö vain yhden pikku palan, jotenkin kuvittelee tekevänsä niin usein, ja sitten joskus sallii itselleen monta palaa. Totuus onkin, että useammin syö monta palaa ja vain harvoin sen yhden pikku palan.
Lisäksi monet syövät kerralla älyttömät määrät suklaata tai sipsejä ja vastaavaa. Ja sitten he väittävät, että syövät vain vähän kerrallaan. Heillä on mielestäni ihmeellinen käsitys syödyistä määristä. Heidän vähän on itselleni usein tosi paljon. Jos vetää kerralla melkein koko suklaalevyn, tai melkein koko sipsipussin, heille se on vähän, koska jäi sentään jotain jäljelle. Sitä he sitten tekevät monena päivänä viikossa, ja ovat siinä luulossa etteivät syö suuria määriä tällaista naposteltavaa.
Herkkuja tietenkään ei tarvitse kokonaan jättää pois, mutta ihmisillä saattaa olla aivan vääristynyt kuva siitä kuinka paljon he niitä syövät. Itse huomaan tämän ystävieni kohdalla, koska en itse niin välitä tuollaisista herkuista. Jos joskus ostan suklaalevyn, sen syönti kestää ainakin viikon. En oikein tiedä mitä näille ihmisille sanoisi silloin kun he avautuvat laihtumisen vaikeudesta, kun he kivenkovaan väittävät etteivät syö mitään ylimääräistä. Olen sitten päätynyt lähinnä vain voivottelemaan heidän kanssaan.
Tämä. Mitään ei näiden mukaan syödä mutta kummasti kaupasta sattuu mukaan kaikki alennusherkut ja uutuuskarkit, kun voihan sitä välillä herkutella. Eri ruokien kaloripitoisuuksistakaan ei ole mitään hajua, ostetaan jotain terveelliseksi koettua josta paljastuu tarkemmalla tutkimisella järkyttävät energiamäärät.
Osa tästä on varmasti kotoa opittua. Oltiin ylipainoisen kaverini kanssa joulun aikoihin ostoksilla ja ostettiin jouluherkkuja. Itse heitin ostoskoriini kahta eri suklaata, johon kaveri ihmetteli että noinko vähän minä ostan. Juteltiin ja kävi ilmi että tälle on ollut lapsuudenkodista asti normaalia vetää juhlapäivinä hirveät herkkuähkyt, itselleni on taas aina opetettu että herkutella saa mutta kohtuudella, ihan rahankin takia.
Millainen aikuinen syö irtokarkkeja. Siis niitä lapsille markkinoituja sokeroituja myrkkyjä, joita muut nisäkkäät eivät edes tunnista ravinnoksi.