Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty hyväksymään sitä, miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30...

Vierailija
31.08.2021 |

Kiloja vaan tulee kun syön nälkääni niin, että on tyytyväinen olo mahassa, eikä mikään varsinainen ähky. Ja ihan normaalia kotiruokaa, mukana myös kasviksia eikä mitään super rasvaista. Nyt vaan huomaan että aineenvaihdunta on kai hidastunut, vaikka urheilen ja syön jo paljon vähemmän kuin esim parikymppisenä niin silti jostain niitä kiloja vaan tulee hitaasti lisää ja lisää. Tuntuu kun voisi syödä vain pupun annoksia että pysyisi hoikkana :(

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii katukuvaa ja vertaa 15-20 -vuotiaita 30 -40 - vuotiaisiin niin voidaan sanoa, että jotain se ikä tekee painolle.

Vierailija
42/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kolme kunnon ateriaa päivässä, eikä paino ole noussut vuosikymmenien mittaan vaan on n.58kg. Kävelen työmatkat (2km suuntaansa) ja teen aamulla 5minuutin venyttelyt, lisäksi kesällä lisäksi enemmän mökkihommia. Viikonloputkin yleensä mökillä.

Aamiaisella on jugurttia marjoilla ja siemenillä, viipale leipää juustolla ja tomaatilla, kuppi kahvia ja hedelmä. Keittolounas töissä(eilen Saarioinen kirjolohikalakeitto), pala leipää, hedelmä, pulla ja kahvi. Päivällinen perheen kanssa. Eilen perunoita, keitettyjä porkkanoita voisulan ja hunajan kera, paistettuja muikkuja, jälkkäriksi uuniomenoita vaniljakastikkeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihminen todellisuudessa paljon syötävää tarvitse. Jos toisin luulee niin sehän näkyy sitten vatsassa.

Vierailija
44/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50 ja minulla on normipainoisena saatu verenpainelääke.

Eilen aamupala (kuten aina) veteen keitetty kaurapuuro becelsilmällä ja sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä sämpylä kalkkunalla ja juustolla ja vihanneksilla sekä hedelmiä (vesimeloni ja ananas). Iltaruokana 2 dl pinaattikeittoa ja kananmuna sekä 8 salmiakkipastillia ja oikeasti 2 palaa suklaata. Juomana vesi koko päivän paitsi klo 20.00 piimää lasi, ettei alkaisi närästää . Ei ollut edes nälkä missään vaiheessa.

Olen silti pullukka, vaikka kävelen työmatkani eli 2, 5 km päivässä ja teen kaikki kotityöt itse.

Tai ehkä kuitenkin niin, että olet SIKSI pullukka.  Syömisistäsi päätellen. Enkä tarkoita määrää, vaan sisältöä.

Mikä on väärin? Kaurapuuroa syön kolesterolin takia. Lounaalla leipää hedelmää sekä vihannesta, että saisin kuitua. Illalla sitä, mitä oli tarjolla perheen yhteisesti päätettynä.

Kerro, mikä oli niin väärin. Muuten turha kommentti. Jos kerrot, mitä teen väärin, niin mahtavaa : )

Jospa miettisit ihan itse. Etsi vaikka tietoa ensin.

Olen eri ihminen, mutta viestin tyylistä voi päätellä, että vähähiilarista pitäisi syödä. Mä en tiedä johtuuko just hiilareiden vähyydestä vai mistä, mutta tuntuu, että suurin osa karppaajista on kiihkouskovaisia besserwissereitä.

Vierailija
45/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla"

https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html

20.8.2021

Vierailija
46/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen aamupala (kuten aina) veteen keitetty kaurapuuro becelsilmällä ja sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä sämpylä kalkkunalla ja juustolla ja vihanneksilla sekä hedelmiä (vesimeloni ja ananas). Iltaruokana 2 dl pinaattikeittoa ja kananmuna sekä 8 salmiakkipastillia ja oikeasti 2 palaa suklaata. Juomana vesi koko päivän paitsi klo 20.00 piimää lasi, ettei alkaisi närästää . Ei ollut edes nälkä missään vaiheessa.

Olen silti pullukka, vaikka kävelen työmatkani eli 2, 5 km päivässä ja teen kaikki kotityöt itse.

Tai ehkä kuitenkin niin, että olet SIKSI pullukka.  Syömisistäsi päätellen. Enkä tarkoita määrää, vaan sisältöä.

Mikä on väärin? Kaurapuuroa syön kolesterolin takia. Lounaalla leipää hedelmää sekä vihannesta, että saisin kuitua. Illalla sitä, mitä oli tarjolla perheen yhteisesti päätettynä.

Kerro, mikä oli niin väärin. Muuten turha kommentti. Jos kerrot, mitä teen väärin, niin mahtavaa : )

Olen eri ihminen, mutta viestin tyylistä voi päätellä, että vähähiilarista pitäisi syödä. Mä en tiedä johtuuko just hiilareiden vähyydestä vai mistä, mutta tuntuu, että suurin osa karppaajista on kiihkouskovaisia besserwissereitä.

Älä oleta. Älä keksi viestiin omiasi. Älä hauku muita.

Vierailija
47/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo tuli vasta 55v:nä, silloin paino nousi normaalin ylärajalle ja on pysynyt siinä. Epäilen että syynä oli yksi lääke joka sekoitti aineenvaihduntaa mutta tokihan tässä iässä jo joutuu tarkkailemaan mitä suuhunsa pistää.

Vierailija
48/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä oleta. Älä keksi viestiin omiasi. Älä hauku muita.

No vastaa sitten kysymyksiin äläkä vihjaile. Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset esittää kysymyksiä ja odottaa saavansa vastauksia. "Mieti itse" ei ole mikään vastaus, ja jos sulla ei ole mitään vastattavaa, niin etsi joku keskustelu, jossa sulla on jotain järkevää sanottavaa.

Vierailija
49/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh, naurattaa nää, jotka keksii viestiä lukiessaan kaikkia omiaan.  No, onhan hyvä mielikuvitus ihan hyväksikin, tosin pitäisi ymmärtää, että kaikki kuviteltu ei ole aina totta.

Vierailija
50/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota vaan ap, kun ikää alkaa olla 40. Muistelet kaiholla tuota kolmikyppisvaihetta 😑.

Mä oon 41 ja paremmassa fyysisessä kunnossa kuin olin 30. Puhdas terveellinen ruoka, liikunta ja lihaskuntotreenit + riittävä uni tekee ihmeitä.

Vierailija
51/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no en ole itse huomannut. Itse lihoin pari kiloa, kun söin joka ilta sipsiä ja suklaapatukoita 6kk ajan. Ja tietysti päälle myös kaikki normaalit ruuat.

Kun jätin iltaherkuttelun pois, paino palautui muutamassa kuukaudessa entiselleen ilman erityistä dieettaamista. Muita tapoja en muuttanut, olen koko ajan liikkunut 2-3 päivänä viikossa. Istumatyötä teen.

Vierailija
52/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa syödään. Liian isoja annoksia. Itse oon vähentänyt rajusti. 40-vuotiaana ei voi syödä nainen paljoa, jos ei ole fyysinen työ. Ja alkoholi pois kokonaan. Tai sitten lasi kuivaa valkoviiniä hyvin harvoin. Mehut pois, karkit pois, vehnä pois. Hyvin harvoin joku leivonnainen. Aamiaiseksi vähän kaurapuuroa marjoilla. Kahvi tai tee. Lounaaksi salaatti kalalla. Vettä. Kahvi. Hedelmä. Päivälliseksi kasvissosekeitto. Ruisleipäpala voilla. Vettä. Illalla teetä, pählinöitä, maustamaton jogurtti marjoilla ja vihreä tee.

Vierailija
53/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ystävistäni, ketkä kamppailevat painonsa kanssa, suurin huomioni on napostelu. Ihmiset eivät yksinkertaisesti huomaa napostelevansa jatkuvasti. Yksikin ystävä tilitti sitä, ettei millään laihdu, vaikka tarkkaan katsoo mitä syö, eikä yhtään mitään siihen päälle. Silti hän tuona samana päivänä, kun olin siis heillä kylässä, naposteli jatkuvasti karkkia keittön "lasten karkkipussista". Hän tykkää myös leipoa herkkuja, ja väittää, että itse maistaa vain pikku palan, mutta oikeasti syö monta palaa. Varmaan jos joskus syö vain yhden pikku palan, jotenkin kuvittelee tekevänsä niin usein, ja sitten joskus sallii itselleen monta palaa. Totuus onkin, että useammin syö monta palaa ja vain harvoin sen yhden pikku palan.

Lisäksi monet syövät kerralla älyttömät määrät suklaata tai sipsejä ja vastaavaa. Ja sitten he väittävät, että syövät vain vähän kerrallaan. Heillä on mielestäni ihmeellinen käsitys syödyistä määristä. Heidän vähän on itselleni usein tosi paljon. Jos vetää kerralla melkein koko suklaalevyn, tai melkein koko sipsipussin, heille se on vähän, koska jäi sentään jotain jäljelle. Sitä he sitten tekevät monena päivänä viikossa, ja ovat siinä luulossa etteivät syö suuria määriä tällaista naposteltavaa.

Herkkuja tietenkään ei tarvitse kokonaan jättää pois, mutta ihmisillä saattaa olla aivan vääristynyt kuva siitä kuinka paljon he niitä syövät. Itse huomaan tämän ystävieni kohdalla, koska en itse niin välitä tuollaisista herkuista. Jos joskus ostan suklaalevyn, sen syönti kestää ainakin viikon. En oikein tiedä mitä näille ihmisille sanoisi silloin kun he avautuvat laihtumisen vaikeudesta, kun he kivenkovaan väittävät etteivät syö mitään ylimääräistä. Olen sitten päätynyt lähinnä vain voivottelemaan heidän kanssaan.

Vierailija
54/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä itsekin huomasi parikymppisenä, että pystyi syömään vaikka mitä ja naposteli pitkin päivää. Liikuntaa en harrastanut ennen, kun alkoi kiloja kertyä kolmenkympin kohdalla. Nyt joutuu ihan tosissaan tekemään työtä, että saa painon pidettyä kurissa. Ruokavalio ja ateriarytmit tarkkoina ja liikuntaa joka päivä. Parin viikon tauko kuntosalista ja spinningistä riittää siihen, että paino nousee useamman kilon. Oikein v*uttaa, että joutuu olemaan niin tarkkana ruuan ja liikunnan suhteen, ettei paino nouse. Laskemaan en sitä edes yritä saada, kunhan nyt pysyisi edes tässä.

N35 168cm/64kg

Vierailija
55/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki liho. Mä syön paljon ruokaa ja herkkuja, en harrasta liikuntaa ja painan 57kg.

Ikää mulla 41v.

Vierailija
56/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liikuin kaksikymppisenä kaikkialle pyörällä tai kävellen. Yliopistolla oli helppo harrastaa liikuntaa, vaikka käydä kesken päivän kuntosalilla. Kavereiden kanssa tuli otettua osaa killan järjestämiin aamulenkkeihin ja lajikokeiluihin. Yliopiston ruokalassa söin paljon kasviksia, kun siellä oli monipuolinen salaattipöytä joka päivä halvalla tarjolla. Kotona söin pelkistetysti, jotain kaurapuuroa ja kanaa riisillä aina. Alkoholia tuli nautittua enemmän kuin nykyään, mutta toisaalta baari-iltoinakin kulutus oli kovempaa kun tanssittiin koko yö ja ajettiin vielä pyörällä baarista kotiin. En harrastanut darrapitsoja tms vaan söin ruisleipää tia yliopiston ruokalan ruokaa silloinkin.

Nyt kolmekymppisenä teen istumatyötä, kuljen töihin autolla (tai teen etänä), ei tule hyötyliikuntaa kun kauppakäynnit hoidan työmatkoilla autolla, liikuntaa harrastan vain parina iltana viikossa koska muina iltoina teen muita asioita, syön raskasta lounaruokalan ruokaa tai eineksiä koska en jaksa jatkuvasti kokata....

Onko se nyt mikään ihme, että kehonkoostumus on vähän muuttunut vuosien varrella, kun elintavat ovat muuttuneet niin paljon.

Vierailija
57/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, painoa vain tulee lisää, vaikka liikun aktiivisesti ja syön normaalisti. En tiedä johtuuko oma painonnousuni siitä, että muutama vuosi sitten laihduin stressin seurauksena todella paljon, painoindeksi tippui silloin alle 16. Kun tuo stressi helpotti ja ruokahalu palasi, tuntuu että kroppa varastoi kaiken energian. Ihan kuin energian imeytymisen hyötysuhde olisi noussut. Koska olen kärsinyt syömishäiriöstä ajoittain 15 vuotta, tiedän tasan tarkkaan, että joskus olen syönyt enemmän ja liikkunut vähemmän ja silti ei ole paino noussut, enkä ole milloinkaan painanut näin paljon kuin nyt!

Vierailija
58/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä liikuin kaksikymppisenä kaikkialle pyörällä tai kävellen. Yliopistolla oli helppo harrastaa liikuntaa, vaikka käydä kesken päivän kuntosalilla. Kavereiden kanssa tuli otettua osaa killan järjestämiin aamulenkkeihin ja lajikokeiluihin. Yliopiston ruokalassa söin paljon kasviksia, kun siellä oli monipuolinen salaattipöytä joka päivä halvalla tarjolla. Kotona söin pelkistetysti, jotain kaurapuuroa ja kanaa riisillä aina. Alkoholia tuli nautittua enemmän kuin nykyään, mutta toisaalta baari-iltoinakin kulutus oli kovempaa kun tanssittiin koko yö ja ajettiin vielä pyörällä baarista kotiin. En harrastanut darrapitsoja tms vaan söin ruisleipää tia yliopiston ruokalan ruokaa silloinkin.

Nyt kolmekymppisenä teen istumatyötä, kuljen töihin autolla (tai teen etänä), ei tule hyötyliikuntaa kun kauppakäynnit hoidan työmatkoilla autolla, liikuntaa harrastan vain parina iltana viikossa koska muina iltoina teen muita asioita, syön raskasta lounaruokalan ruokaa tai eineksiä koska en jaksa jatkuvasti kokata....

Onko se nyt mikään ihme, että kehonkoostumus on vähän muuttunut vuosien varrella, kun elintavat ovat muuttuneet niin paljon.

Itselläni juuri päinvastoin. Nuorempana liikuin jopa lähikauppaan autolla, työmatkat autolla.. Toki olin jo silloinkin fyysisessä työssä rakennusalalla, mutta elin lähinnä mäkkiruualla ja karkilla. Liikuntaa en harrastanut ollenkaan ja baareissa tuli ravattua koko viikonloppu, sen päälle vielä pitsa/kebab baarin jälkeen ja sama setti sitten darrassa. Painoa oli 54-57kg.

Nyt liikun autolla ainoastaan pakon edessä, käyn baarissa yhtenä iltana enkä hae baari-illan jälkeen ruokaa, vaan syön vasta seuraavana päivänä. Se on se yksi päivä viikossa, jolloin sallin itselleni roskaruokaa. Käyn salilla 3-4krt viikossa, spinningissä 2-3krt ja teen edelleen fyysistä työtä. Syön viisi kertaa päivässä, en napostele välissä, vaan juon vettä. Iltaseitsemän jälkeen en syö mitään. Painoa 65kg ja jos jättäisin liikunnan pois, niin paino nousee nopeasti.

Vierailija
59/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä sulle veloituksetta. Annoskoot lasket suhteessa kehosi tarvitsemaan energiamäärään:

-Aamiainen: Sitruuna (ja kahvi jos maistuu). Joka toinen päivä ruispuuro ja desi mustikkaa.

-Lounas: 1 kananmuna, tonnikalapurkki ja porkkana. Joka toinen päivä jääsalaatti, porkkana, varsiselleriä ja puolikas purkki kidneypapuja.

-Päivällinen: 150g kanaa/punaista lihaa, desi tattaria, höysteet (esim sipuli, chili, inkivääri, kurkuma). Vaihdat maun mukaan halloumiin/tofuun/seitaniin/kalaan ja kierrätät noita.

-Illallinen: Mustaa teetä sitruunalla ja inkiväärillä.

Jos haluat syödä jotakin ruokailujen ulkopuolella, porkkana ja kurkku soveltuvat tähän.

Liikunnaksi otat ylämäkivedot kolme kertaa viikossa. Juoket mäen ylös ja hölkkäät alas 10 kertaa putkeen ilman taukoja, 5krt etuperin ja 5krt takaperin. Täysillä - eli säätelet suoritustasi tahdonvoimalla. Tämän jälkeen hölkkäät 10min ja venyttelet kevyesti.

Ylläolevalla ruoka- ja liikuntavaliolla pysyt varmasti kunnossa, ja voit halutessasi lisätä energiankulutusta mikäli tykkäät syödä enemmän. Karkit sipsit ym shitit jätät paksuille lapsille, samoin majoneesit, kastikkeet, voisilmät, sokerit ja kahvikermat.

Vierailija
60/162 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilaria hiilaria hiilaria. Missä on kaikki proteiini? Tuollaisella hiilaritankkauksella pitää liikkua jo tosi paljon. Ja tuo määrä on niin vähäinen, että kroppa pitää kaikesta energiasta kynsin hampain kiinni. Näin ollen jokainen suklaapala yms. jää elimistöön varastoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi