Eutanasia ei etene. Valmistelijat ei yksimielisiä. Saattohoitoa yritetään parantaa lakiteitse. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12078040
Minusta tuossa oli hyviä pointteja myös eutanasiaa vastaan.
Kommentit (233)
Itse ainakin tiedän mitä teen jos joskus sairastun vakavasti ja kuolema on hidas ja tuskallinen. En ainakaan aio mennä sairaalaan riutumaan jossa ei edes voida antaa kunnolla kipulääkettä kun pelätään, että kuoleva ihminen voi jäädä niihin koukkuun. Pitääkin ostaa köyttä valmiiksi tulevaisuutta varten.
No voi hitto tämän kanssa. Onneksi voi tehdä itsemurhamatkan Sveitsiin. Harmi vaan, että kaikki ei voi, vaan ajavat mieluummin junan alle tai mopoautoa päin.
Tuota asenteiden jyrkkenemistä pelkään.
Joissain lännen heimoissa lähdettiin autiomaahan kuolemaan, ettei kuluteta yhteisön resursseja. Sellaista en halua tänne.
Hyvä, ettei etene. Olisikin ihan kaiken sivistyksen ja ihmisarvon vastaista alkaa sallimaan ja jopa mainostamaan eutanasiaa.
Saattohoitoa pitää sit kyl oikeasti kehittää.
Jokaiselle kuolevalle, joka tarvitsee, mahdollisuus nukutukseen.
Jos voisikin luottaa siihen, että kunnollista kivunlievitystä olisi tarjolla. Mutta kun ei voi. Kun puhutaan asenteista ym., niin tämä puoli unohdetaan kokonaan. Ylipäänsä yhteiskunnassa on vahvat ennakkoluulot mitä tahansa kivun hoitoa kohtaan, ja äärimmillään se näkyy eutanasiakysymyksessä.
Joo mä olen myös eutanasiaa vastaan. Meille ei tarvita armomurhaajien ammattikuntaa. Useimmat pystyisivät ottamaan tappavat lääkkeet aivan itse vaikka perheensä kesken, homma hoidettu eikä kunnia sen huonompi. Eutanasian laillistaminen vaatisi armomurhaajien ammattikunnan ja lisäisi riskiä tulla ihan vain murhatuksi. Siksipä saattohoito on armollisempaa.
No pitää tarvittaessa kerätä oma lääkevarasto, jolla voi päättää päivänsä, jos tarvii. Toki ois kiva, että yhteiskunta tarjoaisi tämänkin. Kärsivät eläimet lopetetaan, ihmiset saa vain kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
No pitää tarvittaessa kerätä oma lääkevarasto, jolla voi päättää päivänsä, jos tarvii. Toki ois kiva, että yhteiskunta tarjoaisi tämänkin. Kärsivät eläimet lopetetaan, ihmiset saa vain kärsiä.
Niin, eläimet lopetetaan kun eivät voi lopettaa itse itseään. Ihmiset voivat, jonka vuoksi toive kuolemasta ei ole uskottava jos sen eteen ei ole mitään valmis tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä olen myös eutanasiaa vastaan. Meille ei tarvita armomurhaajien ammattikuntaa. Useimmat pystyisivät ottamaan tappavat lääkkeet aivan itse vaikka perheensä kesken, homma hoidettu eikä kunnia sen huonompi. Eutanasian laillistaminen vaatisi armomurhaajien ammattikunnan ja lisäisi riskiä tulla ihan vain murhatuksi. Siksipä saattohoito on armollisempaa.
Eutanasia olisi paljon saattohoitoa armollisempi vaihtoehto silloin, kun jäljellä on päiviä tai korkeintaan viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
"Työryhmä esitti myös huolensa siitä tilanteesta, jossa yhteiskunnan arvot vähitellen muuttuisivat ikääntyneiden, lähellä kuolemaa olevien osalta jyrkemmiksi ja suvaitsemattomimmiksi.
Pelkona oli myös, että kuolemaa lähestyvät voisivat kokea velvollisuudekseen pyytää eutanasiaa ollakseen kuormittamatta läheisiään, terveydenhuoltoa tai yhteiskuntaa."
Onko näin käynyt maissa, joissa se on ollut pitkään sallittua? Ei minun tietääkseni.
Ja tietysti eutanasian saamiseen tulisi tiukat kriteerit, ei sitä saisi noin vain pyytämällä. Sen saisivat vain sellaiset, joiden kärsimystä ja kipua kuolemaa ennen on nykyään vaikea lievittää: syöpäsairaat, ALS:ia sairastavat jne.
Mikä saattohoito?! Monet kuolevat yksin terveyskeskuksen vuodeosastolla. Ei siellä hoitajilla ole aikaa viettää vuoteen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia olisi paljon saattohoitoa armollisempi vaihtoehto silloin, kun jäljellä on päiviä tai korkeintaan viikkoja.
Vaatisi kuitenkin murhaaj ien kouluttamista kun itsensä voi tapp aa muutenkin.
Vaikka saattohoidon kehittämisestä puhutaan, olen hyvin epäileväinen sen suhteen. Saadaanko sillä syöpään kuolevaa oikeasti kivuttomaksi? Epäilen ettei läheskään aina. Nukutus/rauhoituskin on ongelmallinen kun eikös se vaadi sairaalaolosuhteet. Ja moni kuoleva tuupataan jonnekin vuodeosastolle tai jopa kotiin kuolemaan. Eutanasian varjopuolet eivät ole mitään verrattuna siihen vääryyteen ja tuskaan jonka liian moni syöpäsairas Suomessakin kokee.
Tuo kaikkien kovasti kärsivien nukuttaminen on utopiaa. Ei sellaista voida tehdä kuin keskussairaaloissa ja silloinkin pitää koko ajan olla anestesialääkäri hollilla.
Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?
Mitäpä suomivirkamies ei haluaisi kontrolloida viimeiseen asti. Ei ihmistä voi täältä liian helpolla pois päästää.
Vierailija kirjoitti:
Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?
En nyt just suunnitellut mutta ehkä se jossain tilanteessa voisi olla parempi kuin vaihtoehtonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työryhmä esitti myös huolensa siitä tilanteesta, jossa yhteiskunnan arvot vähitellen muuttuisivat ikääntyneiden, lähellä kuolemaa olevien osalta jyrkemmiksi ja suvaitsemattomimmiksi.
Pelkona oli myös, että kuolemaa lähestyvät voisivat kokea velvollisuudekseen pyytää eutanasiaa ollakseen kuormittamatta läheisiään, terveydenhuoltoa tai yhteiskuntaa."
Onko näin käynyt maissa, joissa se on ollut pitkään sallittua? Ei minun tietääkseni.
Ja tietysti eutanasian saamiseen tulisi tiukat kriteerit, ei sitä saisi noin vain pyytämällä. Sen saisivat vain sellaiset, joiden kärsimystä ja kipua kuolemaa ennen on nykyään vaikea lievittää: syöpäsairaat, ALS:ia sairastavat jne.
Jossain maassa halusi ja sai eutanasian täysin terve sairaanhoitaja.
Hän oli jotain 65-vuotias ja sanoi, että ei halua kokea vanhuutta. Älytön syy.