Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas joku kandi tärkeänä "opettajuudestaan" - "En ole täti!"

Vierailija
31.08.2021 |

Aamulehden tekstaripalstalla taas joku ns. ope korostamassa koulutustaustaansa (joka on nykymittapuulla vaatimaton). Hohhoijaa taas...

"Mummu vaan (AL 26.8.), eskarissa ei työskentele "tätejä", vaan opettajia, hoitajia ja avustajia. Jos et tiedä henkilön koulutustaustaa, voit kutsua heitä vaikka eskarin aikuisiksi, työntekijöiksi, henkilöstöksi, what ever, mutta ärsyttää tuollainen tädittely! Toki kyse voi olla lapsen oikeasta tädistä, mutta silloinhan lapsen nimi olisi luultavimminkin tädin tiedossa? Ope, mutta en täti"

https://www.aamulehti.fi/tekstarit/art-2000008223243.html

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten koskaan kuullut poliisien valittavan siitä, että heitäkin nimitetään sediksi tai poliisisediksi, kun ovat esittelemässä lapsille autoaan ja työtään vaikkapa päiväkodissa tai erilaisissa tapahtumissa. Mutta heillä onkin itsetunto kohdillaan.

ap

Musta tuntuu, että sulla ei ole itsetunto saati oma elämä kohdillaan kun nostit pikkuasiasta haloon ja aloit väheksymään toista ihmistä ja hänen kokemustaan.

Klassinen av-hominem :-)

Ai toisin kuin aloitus itse?

"Taas joku kandi tärkeänä..." Ei yhtään väheksyvää riidanhaastoa, ei.

Kyllä ne henkiset ongelmat tittelien suhteen kuulostavat olevan nimenomaan AP:n päässä.

Vierailija
62/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten koskaan kuullut poliisien valittavan siitä, että heitäkin nimitetään sediksi tai poliisisediksi, kun ovat esittelemässä lapsille autoaan ja työtään vaikkapa päiväkodissa tai erilaisissa tapahtumissa. Mutta heillä onkin itsetunto kohdillaan.

ap

Musta tuntuu, että sulla ei ole itsetunto saati oma elämä kohdillaan kun nostit pikkuasiasta haloon ja aloit väheksymään toista ihmistä ja hänen kokemustaan.

Kyllä ne henkiset ongelmat tittelien suhteen kuulostavat olevan nimenomaan AP:n päässä.

No kun se koulutus nimenomaan liittyy aiheeseen, eikä ole ad hominem. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat useimmin juuri kandeja, joka on vain välitutkinto kaikilla muilla aloilla, ja lyhyempi koulutus kuin sosionomilla! Siksi ei kannattaisi korostaa koulutusta. Ennemmin kannattaa puhua työn vastuusta ja vaativuudesta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla ja ensimmäisellä vastaajalla on luetun ymmärtäminen hakusessa ja taisi kalikka muutenkin kalahtaa. Kirjoittajahan ei missään kohdassa korosta koulutustaustaansa, vaan ei tahdo tulla täditellyksi, jos ja kun ei täti lapselle ole.

Jo se, ettei vakiintunut ja kohtelias täti-nimitys käy, kertoo pätemisen tarpeesta. Ja koulutustaustaansahan kirjoittaja nimenomaan korostaa. Jos sillä ei olisi väliä, hän ei olisi kirjoittanut loppuun: "Ope". Myös tämä on oman koulutuksen korostamista: "Jos et tiedä henkilön koulutustaustaa, voit". Aivan kuin vanhempia pitäisi kiinnostaa päiväkodin henkilöstön koulutukset!

t. ap

Vakiintunut? Kohtelias? Samalla tavalla kuin vakiintununut ja kohtelias tyttöhallituksesta puhuminen, arvatenkin.

Eipä sinua toisaalta haitannut myöskään vakiintunut ja kohtelias persenaamaksi kutsuminen, joten ehkemme ole aivan samalla aaltopituudella.

Kertoo kyllä sinusta, jos mielestäsi täti ja tyttö ovat yhtä negatiivisia nimityksiä kuin persenaama.

Jos väheksyy omaa sukupuoltaan, niin varmasti sitten on noin.

ap

No, ehkä pointti selkeytyy jos mietitään, että rouvittelisi, mummottelisi tai vaarittelisi tuntemattomia ihmisiä.

Tai miten olisi äiti, isä tai sisko?

Jos nyt siis käytetään sattumanvaraisia sukulaisuussanoja kun viitataan tuntemattomiin.

Näin sanoo asiasta kielitoimiston sanakirja täti www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/täti?searchMode=all

1.

isän t. äidin sisko.

Tätini Anna, Anna-tätini.

Laajemmin

Isotäti.

2.

last. yl. aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana.

Vieras täti.

3.

ark. vanhahkosta (sovinnaisesti pukeutuvasta ja käyttäytyvästä) naisesta, tantta, tantti.

Tätejä vilkuttamassa kuninkaallisille.

Tuossakin mainitaan, että se on lasten käyttämä sana.

Sitä paitsi, kieli muuttuu.

Olisiko nykyään okei sanoa lapselle, että "katso kun tantta vilkuttaa"?

Katso Petteri-Simo kun akalla on hauskaa!

Paavo-Viljami, sano päivää böönalle!

Päivänkodin eukko on tehnyt puuroa, mene oitis hakemaan!

Vierailija
64/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No kun se koulutus nimenomaan liittyy aiheeseen, eikä ole ad hominem. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat useimmin juuri kandeja, joka on vain välitutkinto kaikilla muilla aloilla, ja lyhyempi koulutus kuin sosionomilla! Siksi ei kannattaisi korostaa koulutusta. Ennemmin kannattaa puhua työn vastuusta ja vaativuudesta.

ap

Kiitos, todistit juuri arveluni todeksi.

Tittelit ovat sinulle aivan helvetin tärkeitä, etkä voi sietää sitä, jos jotakuta sinua huonompaa ja alempiarvoista ihmistä kukaan erehtyy luulevan sinun tasoiseksesi =)

Vierailija
65/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän myös erään opettajan, joka on jatkuvasti korostamassa maisteriuttaan.

Vierailija
66/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kiitos, todistit juuri arveluni todeksi.

Tittelit ovat sinulle aivan helvetin tärkeitä, etkä voi sietää sitä, jos jotakuta sinua huonompaa ja alempiarvoista ihmistä kukaan erehtyy luulevan sinun tasoiseksesi =)

Kyllä se titteli vaikuttaa olevan tärkeä tälle "opelle", joka tekstarin Aamulehden tekstaripalstalle kirjoitti. Minä en ole ketjussa korostanut titteliäni tai koulutustani.

Ja ihmisethän ovat kaikki samanarvoisia, joten tuo viimeinen letkautuksesi on paitsi turha, myös typerä.

ap

Vierailija
67/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsille puhutaan päiväkodin tädeistä, koska se tuntuu tuttavalliselta, mukavalta ja helposti lähestyttävältä. Sellaisina ne halutaan nähdäkin eli tuttuina aikuisina eikä jonain kouluttajina. Päiväkoti voi olla myös tarha tai hoitopaikka, mutta ei missään nimessä varhaiskasvatusLAITOS. Ihan oikeasti, ei niitä lapsia kiinnosta teidän snobbailunne.

Vierailija
68/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten mennyt alan valinta hieman pieleen. Lasten suusta saattaa kuulla paljon muutakin loukkaantumisen aihetta. Täti ja setä on hyviä sanoja ja hyvin usein osuvia. Itsekkin olen täti yhdelle jos toiselle lapselle ja lopuille A:n, B:n tai C:n äiti 😄

Vierailija
69/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsutaan töissä neidiksi tai rouvaksi. Saan varmaan nyt loukkaantua ja pitää keksiä uusi nimitys kun ei nuo tiedä siviilisäätyäni!

Vierailija
70/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapseni kutsumaan teitä matameiksi. Hyvä porvarillista ammattia kuvaava nimitys.

Vierailija
71/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyään todella tärkeää päiväkodissa kuka on kuka. Jos sattuu vaikka tulemaan kakat opettajan aikana, niin niissä saa olla kunnes tulee hoitaja paikalle.

Olen kuullut sellaisenkin tarinan, että lapsen äiti (akateemisesti koulutettu) suuttui, kun lastenhoitaja puhui hänen lapsestaan. 

Vierailija
72/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä loukkaantuneella tädillä on pohjalla muuta huonoa oloa jos tuosta loukkaantuu.

Mä en ole opettaja tai sitä alaa lähelläkään, mutta ei haittaa yhtään vaikka mua koko naapurusto kutsuisi tädiksi. Ihan sama, mä oon silti mä, ihan tyytyväinen itseeni.

Onkin eri asia tulla kutsutuksi tädiksi naapuristossa kuin työpaikalla.

Jos olet esim toimistohommissa ja kollega tai asiakas sanoo, että hei täti… vieläkö tämä on ok.

Täti ei ole ammatti, ope on, ja kuvaa sitä tehtävää mitä siellä eskarissa tehdään.

Vierailija
73/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Niin nuoremmilla. On meitä monien alojen vähän vanhempia työntekijöitä, jotka olemme kandeja ja meillä on ylempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
74/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy kirjoitti:

Se on nykyään todella tärkeää päiväkodissa kuka on kuka. Jos sattuu vaikka tulemaan kakat opettajan aikana, niin niissä saa olla kunnes tulee hoitaja paikalle.

Olen kuullut sellaisenkin tarinan, että lapsen äiti (akateemisesti koulutettu) suuttui, kun lastenhoitaja puhui hänen lapsestaan. 

Tarinoita nyt riittää.

Noin muuten ketjun sisällön perusteella vaikuttaa siltä, ettei juuri kukaan ole lukenut linkattua juttua.

Vierailija
75/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä loukkaantuneella tädillä on pohjalla muuta huonoa oloa jos tuosta loukkaantuu.

Mä en ole opettaja tai sitä alaa lähelläkään, mutta ei haittaa yhtään vaikka mua koko naapurusto kutsuisi tädiksi. Ihan sama, mä oon silti mä, ihan tyytyväinen itseeni.

Onkin eri asia tulla kutsutuksi tädiksi naapuristossa kuin työpaikalla.

Jos olet esim toimistohommissa ja kollega tai asiakas sanoo, että hei täti… vieläkö tämä on ok.

Täti ei ole ammatti, ope on, ja kuvaa sitä tehtävää mitä siellä eskarissa tehdään.

Eihän kukaan aikuinen nyt suoraan puhuttele päiväkodin työntekijääkään tädiksi vuorovaikutuksessa tämän kanssa. Tädit on nyt vaan vetäneet herneen nenään siitä, että joku viittaa heihin täteinä puhuessaan lapselleen. Eli puututaan vanhemman ja lapsen väliseen kommunikaatioon.

Vierailija
76/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy kirjoitti:

Tarinoita nyt riittää.

Noin muuten ketjun sisällön perusteella vaikuttaa siltä, ettei juuri kukaan ole lukenut linkattua juttua.

Linkattu on osoite, jossa kyseinen tekstiviesti on. Tekstiviesti on kopioitu myös aloitukseen, joten vaikea olla lukematta. En sitten tiedä, mitä "juttua" tarkoitat.

Vierailija
77/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Niin nuoremmilla. On meitä monien alojen vähän vanhempia työntekijöitä, jotka olemme kandeja ja meillä on ylempi korkeakoulututkinto.

Näitä ei enää paljoa työelämässä ole, sillä systeemi muuttui 80-luvulla ja nämä ylemmän korkeakoulututkinnon kandit jäävät lähivuosina eläkkeelle, elleivät ole jo jääneet.

Vierailija
78/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan lapseni kutsumaan teitä matameiksi. Hyvä porvarillista ammattia kuvaava nimitys.

Itse ajattelin opettaa lapset viittaviin tukeviin miehiin läskimooseksina. Minusta on se on hyvä ja neutraali sana, mukavan vanhanaikainen kun siinä on raamatullista vibaa.

Vanhempia rouvia voisi kutsua pirttihirmuiksi, siinä on nykyaikaisen voimaannuttava asenne. Hirmu, eikä mikään sisar hento valkoinen.

Nuoret, naimattomat naiset voisivat olla hutsuja.

Kyllä tällä tavalla saadaan lapsille oikein symppis sanavarasto =) Jos joku siitä pahastuu, niin menkööt itseensä! Ei asioiden tarvitse aina olla niin kauheen vakavia.

Vierailija
79/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope ei ottanut lainkaan kantaa mummon varsinaiseen asiaan, pienelle  lapselle huutamiseen, vaan ainoa minkä hän kirjoituksesta noteerasi, oli eskarin henkilökunnan nimittäminen tädeiksi ja sediksi. Ilmeisesti lapsille huutaminen on niin arkipäiväistä, ettei hän siihen kiinnittänyt huomiota.

Lyönpä vaikka vetoa, että avustajan nimittäminen opettajaksi olisi ko. henkilölle yhtä suuri häväistys kuin tädiksi sanominen .

Vierailija
80/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope ei ottanut lainkaan kantaa mummon varsinaiseen asiaan, pienelle  lapselle huutamiseen, vaan ainoa minkä hän kirjoituksesta noteerasi, oli eskarin henkilökunnan nimittäminen tädeiksi ja sediksi. Ilmeisesti lapsille huutaminen on niin arkipäiväistä, ettei hän siihen kiinnittänyt huomiota.

Lyönpä vaikka vetoa, että avustajan nimittäminen opettajaksi olisi ko. henkilölle yhtä suuri häväistys kuin tädiksi sanominen .

Mikä on vaihtoehto huutamiselle?

Pitäisikö käydä käsiksi?

Ryhmäkoot ovat päiväkodeissa sellaisia, ettei kivan aurinkoisella ja symppiksellä otteella pysy homma sekuntiakaan kasassa.

Lisäksi vielä erityishuomiota vaativat riehuvat, kielitaidottomat kädelliset, niin johan lähtee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä