Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas joku kandi tärkeänä "opettajuudestaan" - "En ole täti!"

Vierailija
31.08.2021 |

Aamulehden tekstaripalstalla taas joku ns. ope korostamassa koulutustaustaansa (joka on nykymittapuulla vaatimaton). Hohhoijaa taas...

"Mummu vaan (AL 26.8.), eskarissa ei työskentele "tätejä", vaan opettajia, hoitajia ja avustajia. Jos et tiedä henkilön koulutustaustaa, voit kutsua heitä vaikka eskarin aikuisiksi, työntekijöiksi, henkilöstöksi, what ever, mutta ärsyttää tuollainen tädittely! Toki kyse voi olla lapsen oikeasta tädistä, mutta silloinhan lapsen nimi olisi luultavimminkin tädin tiedossa? Ope, mutta en täti"

https://www.aamulehti.fi/tekstarit/art-2000008223243.html

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naimisissa olevia naisia tulee kutsua ROUVIKSI, paitsi jos he ovat äidin/isän siskoja jolloin voi kutsua tädiksi.

Mä kyllä näin nuorena naisena taas inhoan sanaa rouva vaikken siitä loukkaannu. Kuulostaa tuo sana niin paljon raaemmalta kuin neiti. Miehistähän käytettäisiin yleisesti nimitystä herra. Mielestäni on tökeröä luokitella naiset neideiksi ja rouviksi aviostatuksen mukaan kuin he olisivat muuttuneet miehen omaisuudeksi. Hyvin vanhanaikaista. Vielä kun aletaan kutsua joitain lapsiaan kuskaavia naisia leskiruoviksi niin yh... ja lapsia tietysti lapsiksi ja äpäriksi.

Usein päiväkodin hoitajia ja opettajia tulee nimitettyä "tuttavallisemmin ja lapselle lähestyttävämmin" tädeiksi kun ei ole hajuakaan mikä on tädin koulutus tai nimi. Sitten on kyllä väärällä alalla, jos se sanan "täti" käyttö ja syy siihen ei aukene. Tädittely luo lapselle turvallisempaa mielikuvaa vieraista sikuisista. Mutkun minä minä minä pahoitin mieleni... Aikuiset ihmiset

Vierailija
42/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No AP:lla kun on "itsetunto kohdillaan" ja tädiksi kutsuminen on hänen mielestään omasta ammatinvalinnasta kiinni, ei varmaan haittaisi, jos häntä alettaisiin kutsua työkontekstissa ja vapaa-ajalla vaikkapa mummoksi tai mammaksi. Eikö olisi kivaa, kun työkaverit kutsuisivat sinua toimiston mummoksi, ventovieraat kehottaisivat lapsiaan joukkoliikenteessä menemään mummon viereen istumaan, töissä saisit päivittäin sähköpostia tyyliin "Hei te palkanlaskennan mammat, ois yksi kysymys", ja niin edelleen. Ei paljon haittaisi, kun AP:lla on itsetunto ja ammatinvalinta kunnossa eikä tarvetta "olla tärkeänä" tai "korostaa koulutustaustaansa".

Eihän tämä ole mitenkään verrattavissa oleva skenaario, ellei sitten teillä päiväkodissa työkaverit tädittele toisiaan? Nyt puhutaan pienistä lapsista, joille pyritään luomaan turvallista ympäristöä. Minua on kutsuttu useammankin kerran tädiksi julkisella paikalla äidin selittäessään jotain lapselleen ja tämä on ollut aina OK, en ota tästä herneitä nenääni

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on arvostuksesta ja yksinkertaisesti kohteliaisuudesta. En minäkään ole täti kuin sisarusteni lapsille.

Päiväkodissa työskentelee aikuisia ja on epäkohteliasta täditellä jos eivät kyseisen lapsen tätejä ole.

Ap nosti haloon siitä, että päiväkodin työntekijä esitti toiveen, joka on perusteltu.

Miksi? Mikä tässä asiassa hiertää? Ehkä ap voisi mennä itseensä ja pohtia mikä tässä aiheuttaa noin vahvan reaktion?

Ap nosti kirjoittajan koulutuksen esille, joten onko se koulutus, joka tässä häiritsee? Ap ehkä matalammin koulutettu ja nyt harmittaa?

Vierailija
44/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten koskaan kuullut poliisien valittavan siitä, että heitäkin nimitetään sediksi tai poliisisediksi, kun ovat esittelemässä lapsille autoaan ja työtään vaikkapa päiväkodissa tai erilaisissa tapahtumissa. Mutta heillä onkin itsetunto kohdillaan.

ap

Musta tuntuu, että sulla ei ole itsetunto saati oma elämä kohdillaan kun nostit pikkuasiasta haloon ja aloit väheksymään toista ihmistä ja hänen kokemustaan.

Klassinen av-hominem :-)

No jos se sinusta on niin olkoot. Mutta miksi tämmöinen asia ottaa pattiin niin paljon, että siitä pitää vaahdota täällä ja oikeasti väheksyä toista ihmistä nimittelemällä turhantärkeäksi yms. kun ammatti-ihminen kokee ettei hänestä tunnu kivalta kun hänen ammattinsa ohitetaan ja häntä kutsutaan adjektiivilla, joka ei edes päde häneen. En tosiaankaan käsitä ihmisiä, joilla on suuri tarve väheksyä muita. Väkisinkin tulee mieleen, että onko tällaisella ihmisellä itsellään kaikki ok.

Avauksen tekeminen ei ole vaahtoamista. Mihin adjektiiviin viittaat?

En väheksy päiväkotien työtä, mutta siitä en pidä, että varhaiskasvatuksen opettajat haluavat korostaa sitä, että juuri he ovat opettajia, ja muut hoitajia.

ap

Vierailija
45/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten koskaan kuullut poliisien valittavan siitä, että heitäkin nimitetään sediksi tai poliisisediksi, kun ovat esittelemässä lapsille autoaan ja työtään vaikkapa päiväkodissa tai erilaisissa tapahtumissa. Mutta heillä onkin itsetunto kohdillaan.

ap

Musta tuntuu, että sulla ei ole itsetunto saati oma elämä kohdillaan kun nostit pikkuasiasta haloon ja aloit väheksymään toista ihmistä ja hänen kokemustaan.

No jos se sinusta on niin olkoot. Mutta miksi tämmöinen asia ottaa pattiin niin paljon, että siitä pitää vaahdota täällä ja oikeasti väheksyä toista ihmistä nimittelemällä turhantärkeäksi yms. kun ammatti-ihminen kokee ettei hänestä tunnu kivalta kun hänen ammattinsa ohitetaan ja häntä kutsutaan adjektiivilla, joka ei edes päde häneen. En tosiaankaan käsitä ihmisiä, joilla on suuri tarve väheksyä muita. Väkisinkin tulee mieleen, että onko tällaisella ihmisellä itsellään kaikki ok.

En väheksy päiväkotien työtä, mutta siitä en pidä, että varhaiskasvatuksen opettajat haluavat korostaa sitä, että juuri he ovat opettajia, ja muut hoitajia.

ap

Ei se ole korostusta, vaan yksinkertaisesti fakta. Opettajalla on suurempi vastuu ja viime kädessä vanhempi voi keskustella opettajan kanssa isommista asioista. Siksi on hyvä tietää kuka on opettaja.

Ei koulutusmuutoksia tehty huvin vuoksi, vaan tarpeesta.

Vierailija
46/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sanonut ja jatkan sanomista päiväkodin tädit ja sedät. Ne ovat lämpöisiä nimiä.

Meille ei ikinä ole kerrottu missään päiväkodin työntekijöiden koulutustaustaa. En tiedä tarvitsisiko minun edes tietää, mikä kunkin koulutustausta on?

Ilmeisesti pitäisi henkilökunnan nimien lisäksi osata myös koulutustausta, että kykenisi puhuttelemaan oikein. Lastentarhan opettaja Minna, sosionomi Laura ja lastenhoitaja Kerttu. Menikö oikein ?

Mitäs tehdään kun lastenhoitaja Kerttu on aiemmalta koulutukseltaan (ja työkokemukseltaan) insinööri ? (Tiedän muuta kautta.) Pitääkö tämäkin tuoda puhuttelussa esiin?

Jos minun pitää opetella kaikkien koulutus niin, sitten toki vastavuoroisesti toivon että henkilökunta opettelee myös minun. En ole enää äiti enkä huoltaja, eikä minua saa kutsua rouvaksi, koska en halua paljastaa kenellekään ulkopuoliselle olemmeko naimisissa vai emme. ;-) Neidiksi ei myöskään saa kutsua, koska jos olenkin rouva on se loukkaavaa. Eka vuosi minua siis kutsutaan kauppatieteiden kandi Virtaseksi ja heti kun valmistun niin kauppatieteiden maisteriksi. Jos kerkiän valmistumaan tohtoriksi niin luonnollisesti sitten henkilökunta opettelee uuden tittelini.

Voit toki puhutella ihmisiä kuten haluat.

Älä sitten ihmettele, kun joku päättää vihdoin lyödä sinulta hampaat sisään.

Voit sitten siinä kykyjesi mukaan mongertaa, kuinka sinua ei kiinnosta muiden ihmisten taustat, kun on niin paljon helpompi käyttää viattoman kivansokeita pumpulisanoja.

Muista vielä tuo ärsyttävä asenne ja oikein muikea paskansyöjän hymy.

Vierailija
47/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on arvostuksesta ja yksinkertaisesti kohteliaisuudesta. En minäkään ole täti kuin sisarusteni lapsille.

Päiväkodissa työskentelee aikuisia ja on epäkohteliasta täditellä jos eivät kyseisen lapsen tätejä ole.

Ap nosti haloon siitä, että päiväkodin työntekijä esitti toiveen, joka on perusteltu.

Miksi? Mikä tässä asiassa hiertää? Ehkä ap voisi mennä itseensä ja pohtia mikä tässä aiheuttaa noin vahvan reaktion?

Ap nosti kirjoittajan koulutuksen esille, joten onko se koulutus, joka tässä häiritsee? Ap ehkä matalammin koulutettu ja nyt harmittaa?

Eiköhän AP ole tuoreehko opettaja, tai sellaiseksi opiskeleva, jota ärsyttää niin maan perusteellisesti, kun häntä huonommat ihmiset hyppivät silmille ja valittavat tädittelystä.

On selvää, ettei päivänkodissa työskentelevä kelpaa edes nuolemaan AP:n kengänpohjia.

Vierailija
48/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädittely ei ole epäkohteliasta, vaan nimenomaan hyvien tapojen mukaista tietyissä tilanteissa. Tämä juuri hiertää, että huonon ammatillisen itsetunnon vuoksi osa varhaiskasvatuksen opettajista yrittää väittää kielenkäytöstä jotain sellaista, mikä ei pidä paikkaansa. Täti on vakiintunut tiettyyn merkitykseen tietyissä yhteyksissä. Sanan käyttö on täysin luontevaa sellaisissa yhteyksissä kuin "päiväkodin tädit".

Joku laittoikin jo tuon kielitoimiston sanakirjan esimerkin, joten tädittelyn väittämisen epäkohteliaaksi voisi jo lopettaa.

Keskustelupalstalla keskustelu ei ole mikään "vahva reaktio", ei edes avauksen tekeminen. Kuulisin mielelläni lisää perusteluja tästä, miksi tulkitset avauksen tekemisen ja asiasta keskustelemisen "vahvaksi reaktioksi", "hiertämiseksi" ja "harmittamiseksi"?

ap

Vierailija
49/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä ollut kyse siitä, että mummo sanoi lapselle jotakin "..kerropa nyt tädille..." tms? Eli mummo puhui lapselle, ei tälle "eskarin aikuiselle", eli ei täditellyt tätä "opea". Kyllä lapselle puhuessa täytyy puhua niin, että lapsi ymmärtää, vaikka sitten opea ottaisikin kunnian päälle. Epäilenpä myös, ettei tämäkään ope ollut esitellyt itseään mummolle, jotta tämä olisi voinut hänet nimeltä mainita.

Kertoo myös jotakin opesta, ettei hän kirjoituksessaan mitenkään ottanut kantaa mummon kirjoituksen varsinaiseen pointiin, ainoastaan siihen, että häntä oli mielestään jotenkin aliarvioitu eikä mummo ollut lapselle puhuessan ottanut huomioon open korkeaa koulutusta.

Ongelma voidaan tietysti ratkaista monellakin eri tavalla. Yksi helppo ja halpa tapa olisi se, että eskarin jokaisella eri ammattiryhmällä olisi päässään erivärinen pipo. Kauden alussa jokaiseen kotiin jaetaan tiedote, jossa värikoodit avataan: punainen pipo = opettaja, keltainen pipo = hoitaja, ruskea pipo = avustaja jne. Lisäksi velvoite, että lasten vanhemmat, isovanhemmat ja muut mahdollisesti eskarissa asioivat opettelevat nämä koodit ulkoa ja jokaisesta ammattiryhmästä on käytettävä sen virallista ammattinimikettä. Näin saadaan yhteistyö kodin ja eskarin kanssa paranemaan eikä kenellekään tule enää paha mieli.

Vierailija
50/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sanonut ja jatkan sanomista päiväkodin tädit ja sedät. Ne ovat lämpöisiä nimiä.

Meille ei ikinä ole kerrottu missään päiväkodin työntekijöiden koulutustaustaa. En tiedä tarvitsisiko minun edes tietää, mikä kunkin koulutustausta on?

Ilmeisesti pitäisi henkilökunnan nimien lisäksi osata myös koulutustausta, että kykenisi puhuttelemaan oikein. Lastentarhan opettaja Minna, sosionomi Laura ja lastenhoitaja Kerttu. Menikö oikein ?

Mitäs tehdään kun lastenhoitaja Kerttu on aiemmalta koulutukseltaan (ja työkokemukseltaan) insinööri ? (Tiedän muuta kautta.) Pitääkö tämäkin tuoda puhuttelussa esiin?

Jos minun pitää opetella kaikkien koulutus niin, sitten toki vastavuoroisesti toivon että henkilökunta opettelee myös minun. En ole enää äiti enkä huoltaja, eikä minua saa kutsua rouvaksi, koska en halua paljastaa kenellekään ulkopuoliselle olemmeko naimisissa vai emme. ;-) Neidiksi ei myöskään saa kutsua, koska jos olenkin rouva on se loukkaavaa. Eka vuosi minua siis kutsutaan kauppatieteiden kandi Virtaseksi ja heti kun valmistun niin kauppatieteiden maisteriksi. Jos kerkiän valmistumaan tohtoriksi niin luonnollisesti sitten henkilökunta opettelee uuden tittelini.

Voit sitten siinä kykyjesi mukaan mongertaa, kuinka sinua ei kiinnosta muiden ihmisten taustat, kun on niin paljon helpompi käyttää viattoman kivansokeita pumpulisanoja.

Tukahdutettu aggressio pulpahtamassa pintaan :-D

Vierailija
51/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti ja setä ovat hyviä nimityksiä aikuisille lapsen taholta, asiallisia ja lempeitä.

Mitä ammattikuntaa kutsutaan yleisesti sediksi? Tämä on taas naisvaltaisten alojen mitätöintiä. Tädit siellä puuhastelee, miehet tekee oikeita töitä.

Vierailija
52/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ei se ole korostusta, vaan yksinkertaisesti fakta. Opettajalla on suurempi vastuu ja viime kädessä vanhempi voi keskustella opettajan kanssa isommista asioista. Siksi on hyvä tietää kuka on opettaja.

Ei koulutusmuutoksia tehty huvin vuoksi, vaan tarpeesta.

Mihin adjektiiviin viittaat?

Vierailija
53/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tukahdutettu?

Minua vituttaa aivan suunnattomasti se, kun jotain ammattia pidetään lähtökohtaisesti ala-arvoisena ja sen harjoittajia katsotaan olevan OK puhutella millä lie sanoilla, kun ei jaksa kiinnostaa mitä he oikeasti tekevät.

Vierailija
54/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti ja setä ovat hyviä nimityksiä aikuisille lapsen taholta, asiallisia ja lempeitä.

Mitä ammattikuntaa kutsutaan yleisesti sediksi? Tämä on taas naisvaltaisten alojen mitätöintiä. Tädit siellä puuhastelee, miehet tekee oikeita töitä.

Lapsille puhutaan useinkin poliisisedästä, ambulanssin sedistä, kaupansedästä, tilanteen mukaan mistä hyvänsä. Ei ole ongelma lapsille eikä näiden töiden tekijöille. Se, että on aikaa tehdä ongelma tädittelystä, kertoo ettei kiirettä ja vastuuta taida riittävästi olla, kun energiaa riittäät toisarvoisista asioista häiriintymiseen.

Vierailija
55/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet on ongelmat.

Minuakin voi sitten vastedes kutsua maisteriksi eikä äidiksi.

Kutsutaanko sua töissä äidiksi?

Erikoinen työpaikka.

Vierailija
56/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädittely on minusta neutraali ilmaus. Rouvittele saa minut näkemään punaista.

Vierailija
57/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi puhui kaikista eskarin aikuisista opettajina. Eskariope oli tästä sitten ilmeisesti loukkaantunut, kun oli tehnyt koko ryhmälle selväksi kuka on opettaja ja ketkä hoitajia.

Asuimme ennen eskaria vuosia ulkomailla ja lapsen päiväkotia vastaavassa koulussa kaikkia kutsuttiin opettajaksi. Ei lapsi osannut edes ajatella muuta.

Minua kyllä vähän huvitti eskariopen tärkeily.

T. Itsekin yliopiston vakaopen pätevyyden saanut, mutta muissa hommissa.

Vierailija
58/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo nyt ole ihan perusteltu pointti?

Tietysti jos sinua ei haittaa, että sinua kutsutaan milloin miksikin, niin onnea vaan persenaama.

ensinmäinen punikkihoro ilmoittautui.

Vierailija
59/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tukahdutettu?

Minua vituttaa aivan suunnattomasti se, kun jotain ammattia pidetään lähtökohtaisesti ala-arvoisena ja sen harjoittajia katsotaan olevan OK puhutella millä lie sanoilla, kun ei jaksa kiinnostaa mitä he oikeasti tekevät.

Päiväkodin työntekijöiden ammattia ei kukaan pidä ala-arvoisena, eikä heitä puhutellä millä lie sanoilla. Tädiksi kutsuminen tarvittaessa on ihan normaalia, esimerkiksi jos ei tiedä henkilön nimeä mutta haluaa silti viitata tähän asiallisesti ja lapselle sopivalla tavalla.

ap

Vierailija
60/112 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa työskentely on perseestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme