Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ONKO TÄLLÄINEN NORMAALIA PÄIVÄKODEISSA?!

Vierailija
03.10.2014 |

Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle.

Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ.

Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:32"]

[/quote]

Sinäpä sen sanoit: miten voi oppia lastenhoitajan tehtäviä, jos työkokeilun ajan pesee vessoja? Siksi kokeilusta tehdään suunnitelma, jonka avulla varmistetaan, että vakiväki ei valitse itselleen kivoja tehtäviä ja työkokeilijalle jää se kuva, että päiväkodissa tärkeintä on viikata kurahaalareita ja siivota pöytiä. Vai oikeastiko väität, että nuo ovat niitä töitä, joita lastenhoitajat tekevät 8 tuntia päivässä ja juuri siksi työkokeilija tekee pääosin niitä.

[/quote]

Kukaan, siis yksikään ei kai tässä ketjussa ole ehdottanut, että työharjoittelija tai työkokeilija tai edes TET-harjoittelija päiväkodissa tekisi yksinomaan vessojen pesua tai muuta ylläpitotyötä kokonaisia työpäiviä. Jo aloituksessa puhuttiin päiväunien ajasta ja meistä lähes kaikki tuomitsivat sen, että harjoittelija tekisi nuo hommat yksin muiden juodessa kahvia. Korjaa jos olen väärässä. Jos tästä ketjusta syntyi se käsitys, olen ainakin itse aivan eri mieltä!

Mutta itse katsoisin esim. kuivauskaapin tyhjentämisen sanallisen ohjeistuksen jälkeen kuuluvan normaaliin työnkuvaan ja olettaisin jokaisen sen pystyvän tekemään itse ja en edes tuollaisen työkokeilijan odottaisi saavan kauheaa traumaa siitä, että n. 10 minuuttia tyhjentää kuivauskaappia päivän aikana ilman kädestä pitäen -ojaamista. Kuten moni totesikin, muu aika työpäivästä (tai siis kokeilupäivästä, työstä ei saa puhua) ollaan lapsiryhmässä, nukkaritauon aikaan pitää tehdä ylläpitohommia.

Kun se kuitenkin tulevaisuudessa kuuluu siihen toimenkuvaan, jos alalle päätyy. Vai onko siis parempi vaihtoehto, että tämä kokeilija pitää lapsia kaksi viikkoa sylissä, juo kahvia ja ulkoilee ja tajuaakin sitten alalle päädyttyään, että hitto, tässähän joutuu myös välillä siivoamaan, en pysty!Vai onko työkokeilun tarkoituksena kertoa, että kokeilijalla on 1-2 h kahvitauko keskellä päivää? Toki jos jossain ihmeen paikassa muut juovat kahvia ja työkokeilija siivoaa päivästä toiseen vain vessoja, on homma totaalisen pielessä ja siihen on syytä puuttua.

[/quote]

Normaali työnkuva kuuluu niille, jotka ovat töissä. Harjoittelija tai työkokeilija ei ole. Molempien tulisi saada mahdollisimman monipuolinen kokemus erilaisista tehtävistä eikä niin, että jos nimi ei ole työvuorolistalla niin saa tehdä kaikki paskahommat vakiväen kahvitellessa. Työkokeilussa riittää varsin hyvin, että tyhjentää kuivauskaapin kerran: sitten se on koettu ja huomattu, että näin tämä toimii. Seuraavilla kerroilla sen voi tyhjentää joku vakiväestä ja työkokeilija lähtee suunnittelemaan muiden matkassa kahvihuoneeseen.

[/quote]

No, olen kyllä tosi vahvasti erimieltä tästä. En ole edes pääliikötason työntekijänä koskaan päässyt osallistumaan yrityksemme johtoryhmän kokouksiin muuta kuin oman vastuualueeni esittelijänä, mutta ilmeisesti työkokeilijan pitäisi päästä, koska pitää tutustua kaikkiin osa-alueisiin työpaikassa? 

Sorry, työelämä on edelleen hierarkinen ja se on ihan hyvä. Toki jos harjoittelija tai työkokeilija on jotenkin jo valmiiksi pätevöitynyt vaikka päiväkodin johtajan hommiin, on tietenkin hyvä, joskin myöskin yllättävää, että hän pääsee vailla kokemusta tutustumaan näihin tehtäviin myös käytännössä. Tosin voisi ajatella, että hänellä olisi ilman työkokeiluakin jo koulutuksen suoma käsitys alasta ilman kädestä pitäen ohjeistusta. Mutta siis tottakai. 

Tai vaikka niin, että kokenut LTO tyhjentää sen hemmetin kuivauskaapin vaikka 10 kertaa arvoisan työkokeilijan kokeilun aikana, mutta tälle kokeilijalle riittää yksi kerta, koska "tää on nyt jo niin nähty".

Alkaa ihan oikeati tuntua, että nykyiselle massatyöttömyydelle on syynsä. "Kun ei mun tartte"

Vierailija
62/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:37"]Ei oo kyllä normaalia!! Oon ollu sijaisena pääkaupunkiseudulla lyhempiä ja pitempiä pätkiä jo vuodesta 2000. Päiväkoteja on ollut sekä kunnallisia ja yksityisiä, yhteensä reilu 20 päiväkotia olen kiertänyt. Missään en oo törmännyt moiseen, vaan kaikki on ymmärtäny hyvin vaitiolovelvollisuuden ja kasvatuskumppanuuden. On ollu varsinainen mätäpaise päiväkodiksi tuo sun paikkas... Aika hirveetä, kun mulla taas ollu ihan päinvastanen kokemus! [/quote] Vaitiolovelvollisuus ei tietenkään koske päiväkodin sisällä puhuttavia asioita. Miten luulet, että lasten ja perheiden asioista olisi muuten mahdollista keskustella? Järkevää on myös antaa harjoittelijalle sellaisia hommia, joita on pakko kuitenkin tehdä, jotta henkilökunta saa aikaa asioihin, joita harjoittelija ei osaa tehdä.

[/quote]

Harjoittelija ei ole ilmaista työvoimaa. Hänen tulee olla mukana oppimassa kaikkia työtehtäviä. Eli häntä ei saa laittaa sivoamaan jos ei ohjaaja siivoa mukana. Siksi hän on harjoittelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"]

Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????

[/quote]

Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä?

[/quote]

Nuo eivät kuulu työkokeilijalle! Työkokeilijalla ei lue sopimuksessa, että tavoitteena on oppia siivoamaan huoneet ja pesemään pyykit => työkokeilija voi kieltäytyä tekemästä yskin tehtäviä, joista ei ole sovittu. Yksintyöskentelyä ei saisi olla.

Vierailija
64/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote]   Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä?

[/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika.

Vierailija
65/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa voi reippaasti sanoa, että koska olen työkokeilija, niin tehtäviini ei kuulu siivoaminen yksin. Kuka henkilökunnasta tulee mukaan?

Työkokeilijoiden tulisi oppia, mistä kokeilussa on kyse ja lopettaa ilmainen työnteko.

Vierailija
66/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:59"]Niin höpönlöpöä tuo "päiväuniaika 2,5h"! Meillä lapset nukkuvat YHTÄAIKAA päiväunia ehkä max. 15min. Eli jotkut nukahtavat niin ensimmäiset jo heräävät. Lisäksi joka päivä on joku kokous tai lton suunnitteluaika mikä vie yhden työntekijän. Että ei se uniaika pelkkää kahvilla istumista ole.
[/quote]

Meillä pienten ryhmässä ekat nukahtavat noin klo 11.30 ja lapset herätetään klo 14. Eli joku saattaisi kuvitella, että me työntekijät istumme vain juoruamassa koko tuon ajan kahvihuoneessa. Sitä tarkoitin. Todellisuudessahan se ei nii mene.

Vierailija
67/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelija on kylläkin tarkoitus ottaa mukaan nimenomaan niihin asioihin joita hän ei osaa tehdä,koska sitähän se harjoittelija on sinne tullut tekemään, oppimaan työn. Onhan se kiva sitten vastavalmistuneena mennä töihin ja todeta että en mä osaa näitä hommia, kun opiskeluaikoina siivosin vain varastoja. 

Vierailija
68/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mukaan kyseinen pk sijaitsee Lahdessa. Selittänee jo aika paljon.

Vierailija
69/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiestikö, että jos poika menee päiväkotiin työkokeiluun, ei hän joudu siivoamaan mitään! Pojat saa tehdä kaikkia "poikamaisia" juttuja (vaikka iltapäivän rakentaa lapsille majaa) ja ne pääsee palavereihinkin, tytöt ohjataan luuttuamaan lattioita.

Vierailija
70/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote]   Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä?

[/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika.
[/quote]

Harjoittelija toimii lapsiryhmässä silloin, kun lapset ovat hereillä. Lasten nukkuessa hän tekee samoja asioita kuin henkilökuntakin tekisi. Meillä esimerkiksi joku tyhjentää märkään vuodenaikaan aina kuivauskaapista lasten kurikset ym kuivuneet vaatteet lasten naulakoihin, siis lasten nukkuessa. Jos ryhmässä on harjoittelija, hän todennäköisesti tekee sen, että esimerkiksi lto voi tehdä kirjallisia töitä samaan aikaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että yksi henkilökunnasta kannattaa ja täytyy "reiluuden nimissä" irrottaa vahtimaan harjoittelijaa tuossa hommassa? Harjoittelija kuitenkin toimii todennäköisesti kaiken muun ajan päivästä lapsiryhmässä. Jos tuollaisia tehtäviä ei ole valmis tekemään harjoitteluaikanaankaan, niin onko sitten, jos tulee myöhemmin päiväkotiin oikeasti töihin?

Vierailija
71/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
72/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:59"]Niin höpönlöpöä tuo "päiväuniaika 2,5h"! Meillä lapset nukkuvat YHTÄAIKAA päiväunia ehkä max. 15min. Eli jotkut nukahtavat niin ensimmäiset jo heräävät. Lisäksi joka päivä on joku kokous tai lton suunnitteluaika mikä vie yhden työntekijän. Että ei se uniaika pelkkää kahvilla istumista ole. [/quote] Meillä pienten ryhmässä ekat nukahtavat noin klo 11.30 ja lapset herätetään klo 14. Eli joku saattaisi kuvitella, että me työntekijät istumme vain juoruamassa koko tuon ajan kahvihuoneessa. Sitä tarkoitin. Todellisuudessahan se ei nii mene.

[/quote]

Niinhän te väitätte. Olen monta kertaa hakenut lapsen hoidosta puolenpäivän aikaa ja kahden välillä. Eipä siellä oikein töitä tehtykään. Ovet lukossa jotta vanhemmat eivät salaa pääse katsomaan ja sitten kahville.

Oikeasti ei ole joka päivälle kokouksia, ei voi mitenkään olla. VASUt ja muut tehdään kerran vuodessa ja sitten ne heitetään kaappiin. Kukaan ei loppujen lopuksi niitä katso tai seuraa. Minulla on monen päiväkodin kokemus ja ihan yksinkertaista juttua kun vanhemman puhelinnumeron muutos ei onnistunut. Yrittivät aina soittaa vanhalle työpaikalle. Lapsi viedään kirkollisiin menoihin vaikka olemme kieltäneet jne jne jne. Onneksi on vain 8 kk tätä elämää ja viimeinen lapsi menee kouluun. Meiltä ei ainakaan tule kukkia tai muuta kivaa tädeille.

Vierailija
73/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote]   Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä? [/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika. [/quote] Harjoittelija toimii lapsiryhmässä silloin, kun lapset ovat hereillä. Lasten nukkuessa hän tekee samoja asioita kuin henkilökuntakin tekisi. Meillä esimerkiksi joku tyhjentää märkään vuodenaikaan aina kuivauskaapista lasten kurikset ym kuivuneet vaatteet lasten naulakoihin, siis lasten nukkuessa. Jos ryhmässä on harjoittelija, hän todennäköisesti tekee sen, että esimerkiksi lto voi tehdä kirjallisia töitä samaan aikaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että yksi henkilökunnasta kannattaa ja täytyy "reiluuden nimissä" irrottaa vahtimaan harjoittelijaa tuossa hommassa? Harjoittelija kuitenkin toimii todennäköisesti kaiken muun ajan päivästä lapsiryhmässä. Jos tuollaisia tehtäviä ei ole valmis tekemään harjoitteluaikanaankaan, niin onko sitten, jos tulee myöhemmin päiväkotiin oikeasti töihin?

[/quote] HÄN EI SAA TEHDÄ SITÄ YKSIN JA HÄNEN PITÄÄ HARJOITELLA SINUN TYÖTÄ, EI OLLA SINUN PIIKA. SITTEN KUN HÄN ON VALMISTUNUT HÄN TEKEE SITÄ TYÖTÄ JOTA HÄNELLE MÄÄRÄTÄÄN. TE KÄYTÄTTE HARJOITTELOITA VÄÄRIN !!

Vierailija
74/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni oli päiväkodissa työkokeilussa. Ohjeistin häntä etukäteen työkokeilusopimuksen laatimisessa ja siellä oli hyvin selkeästi työtehtäviä, joissa ollaan lasten kanssa tekemisissä, ei yhtäkään lausetta, joka viittasi vähääkään avustaviin töihin.

Ekana päivänä kerrottiin, että meillä harjoittelijat tekevät tätä ja tätä. (siivousta ja piikahommia). Tyttöni otti sopimuksen esiin ja sanoi, että työkkärin mukaan nuo tehtävät ei kuulu kokeilun tavoitteisiin, joten hän ei niitä voi tehdä. Sen sijaan hän voi ulkoilla lasten kanssa tai avustaa syömisessä. Ongelmiahan siitä tuli, mutta päiväkoti ei voinut työkokeilua keskeyttää sikti, että kokeilija halusi pitää kiinni sopimuksesta.

Vierailija
75/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote]   Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä? [/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika. [/quote] Harjoittelija toimii lapsiryhmässä silloin, kun lapset ovat hereillä. Lasten nukkuessa hän tekee samoja asioita kuin henkilökuntakin tekisi. Meillä esimerkiksi joku tyhjentää märkään vuodenaikaan aina kuivauskaapista lasten kurikset ym kuivuneet vaatteet lasten naulakoihin, siis lasten nukkuessa. Jos ryhmässä on harjoittelija, hän todennäköisesti tekee sen, että esimerkiksi lto voi tehdä kirjallisia töitä samaan aikaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että yksi henkilökunnasta kannattaa ja täytyy "reiluuden nimissä" irrottaa vahtimaan harjoittelijaa tuossa hommassa? Harjoittelija kuitenkin toimii todennäköisesti kaiken muun ajan päivästä lapsiryhmässä. Jos tuollaisia tehtäviä ei ole valmis tekemään harjoitteluaikanaankaan, niin onko sitten, jos tulee myöhemmin päiväkotiin oikeasti töihin?

[/quote]

Työkokeilija tekee samoja töitä kuin muutkin, mutta ei yksin vaan ohjauksessa. TYökokeilija kun saa ja voi jakaa ne kurikset tasan niin väärin kuin haluaa ja sitten hän voi vedota siihen, että ei ollut ohjausta.

Vierailija
76/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:32"]

[/quote]

Sinäpä sen sanoit: miten voi oppia lastenhoitajan tehtäviä, jos työkokeilun ajan pesee vessoja? Siksi kokeilusta tehdään suunnitelma, jonka avulla varmistetaan, että vakiväki ei valitse itselleen kivoja tehtäviä ja työkokeilijalle jää se kuva, että päiväkodissa tärkeintä on viikata kurahaalareita ja siivota pöytiä. Vai oikeastiko väität, että nuo ovat niitä töitä, joita lastenhoitajat tekevät 8 tuntia päivässä ja juuri siksi työkokeilija tekee pääosin niitä.

[/quote]

Kukaan, siis yksikään ei kai tässä ketjussa ole ehdottanut, että työharjoittelija tai työkokeilija tai edes TET-harjoittelija päiväkodissa tekisi yksinomaan vessojen pesua tai muuta ylläpitotyötä kokonaisia työpäiviä. Jo aloituksessa puhuttiin päiväunien ajasta ja meistä lähes kaikki tuomitsivat sen, että harjoittelija tekisi nuo hommat yksin muiden juodessa kahvia. Korjaa jos olen väärässä. Jos tästä ketjusta syntyi se käsitys, olen ainakin itse aivan eri mieltä!

Mutta itse katsoisin esim. kuivauskaapin tyhjentämisen sanallisen ohjeistuksen jälkeen kuuluvan normaaliin työnkuvaan ja olettaisin jokaisen sen pystyvän tekemään itse ja en edes tuollaisen työkokeilijan odottaisi saavan kauheaa traumaa siitä, että n. 10 minuuttia tyhjentää kuivauskaappia päivän aikana ilman kädestä pitäen -ojaamista. Kuten moni totesikin, muu aika työpäivästä (tai siis kokeilupäivästä, työstä ei saa puhua) ollaan lapsiryhmässä, nukkaritauon aikaan pitää tehdä ylläpitohommia.

Kun se kuitenkin tulevaisuudessa kuuluu siihen toimenkuvaan, jos alalle päätyy. Vai onko siis parempi vaihtoehto, että tämä kokeilija pitää lapsia kaksi viikkoa sylissä, juo kahvia ja ulkoilee ja tajuaakin sitten alalle päädyttyään, että hitto, tässähän joutuu myös välillä siivoamaan, en pysty!Vai onko työkokeilun tarkoituksena kertoa, että kokeilijalla on 1-2 h kahvitauko keskellä päivää? Toki jos jossain ihmeen paikassa muut juovat kahvia ja työkokeilija siivoaa päivästä toiseen vain vessoja, on homma totaalisen pielessä ja siihen on syytä puuttua.

[/quote]

Normaali työnkuva kuuluu niille, jotka ovat töissä. Harjoittelija tai työkokeilija ei ole. Molempien tulisi saada mahdollisimman monipuolinen kokemus erilaisista tehtävistä eikä niin, että jos nimi ei ole työvuorolistalla niin saa tehdä kaikki paskahommat vakiväen kahvitellessa. Työkokeilussa riittää varsin hyvin, että tyhjentää kuivauskaapin kerran: sitten se on koettu ja huomattu, että näin tämä toimii. Seuraavilla kerroilla sen voi tyhjentää joku vakiväestä ja työkokeilija lähtee suunnittelemaan muiden matkassa kahvihuoneeseen.

[/quote]

No, olen kyllä tosi vahvasti erimieltä tästä. En ole edes pääliikötason työntekijänä koskaan päässyt osallistumaan yrityksemme johtoryhmän kokouksiin muuta kuin oman vastuualueeni esittelijänä, mutta ilmeisesti työkokeilijan pitäisi päästä, koska pitää tutustua kaikkiin osa-alueisiin työpaikassa? 

Sorry, työelämä on edelleen hierarkinen ja se on ihan hyvä. Toki jos harjoittelija tai työkokeilija on jotenkin jo valmiiksi pätevöitynyt vaikka päiväkodin johtajan hommiin, on tietenkin hyvä, joskin myöskin yllättävää, että hän pääsee vailla kokemusta tutustumaan näihin tehtäviin myös käytännössä. Tosin voisi ajatella, että hänellä olisi ilman työkokeiluakin jo koulutuksen suoma käsitys alasta ilman kädestä pitäen ohjeistusta. Mutta siis tottakai. 

Tai vaikka niin, että kokenut LTO tyhjentää sen hemmetin kuivauskaapin vaikka 10 kertaa arvoisan työkokeilijan kokeilun aikana, mutta tälle kokeilijalle riittää yksi kerta, koska "tää on nyt jo niin nähty".

Alkaa ihan oikeati tuntua, että nykyiselle massatyöttömyydelle on syynsä. "Kun ei mun tartte"

[/quote]

Jotenkin en usko, että päiväkodin johtoryhmä kokoontuu joka päivä kahvihuoneeseen ja että johtoryhmään kuuluvat ihan kaikki muut paitsi työkokeilija.  Kokenut LTO tyhjentää sen kuivauskaapin, koska se on hänen työtään. Hän tekisi sen joka tapauksessa, jos työkokeilija olisi paikalla, joten siksi hän voi varsin hyvin tehdä sen. Työkokeilijalle ei ole tarkoitus antaa niitä töitä, joita muut ei halua tehdä.

Onneksi vanhasta työharjoittelusta on todella jo luovuttu ja työkokeilijalla on oikeus sanoa, että hän ei ole mikään aputyöntekijä. Sillä työkokeilulausunnollakaan ei ole mitään merkitystä, joten ei kannata pelotella, että tulee huono työtodistus.

Vierailija
77/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi nuori ihminen jolla ei ole kovastai työkokemusta. Tervetuloa aikuisten maailmaan. Jokaisella työpaikalla se on samanlaista. Kesätyöntekijät ja työharjoittelijat tekee ne paskahommat. Asiakkaita arvostellaan, niistä heitetään läppää keskenään. Näin se vain on. Kuuntelisitpa mitä lääkärit puhuu keskenään, tai rematorion työntekijät.  Voisit pyörtyä. Näin se vain on. Elämän karua arkea.

Mutta se on myös yksi keino jaksaa sitä työtä, selvitä niistä arjen paaska jutuista. Jos nuo sinua kauhistutti niin voi olla että kun käyt kokeilemassa jotain muuta ammattia niin huomaat että noi jutut oli tosi pieniä siihen verrattavia.

Vierailija
78/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
79/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nää on ihania nää aina kerrotut kirjalliset työt ja suunnittelut, joihin kuluu aikaa tuhottomasti. Jääkö ne aina tekemättä, jos ei ole kokeilijaa?

Vierailija
80/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton teitä nuoria. Nuo on ihan normaalia päiväkodin henkilökunnan työtä. Olisikko sinut pitänyt päästää tekemään johtajan, esikoulunopettajan ym koulutusta vastaavaa työtä. Älä viitti.

Miten luulet selviäväsi oikeassa työelämässä jos tuollasesta jo valitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi