ONKO TÄLLÄINEN NORMAALIA PÄIVÄKODEISSA?!
Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle.
Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ.
Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????
Kommentit (126)
Arvon rouvat, juuri te kaksi jankkaajaa. Voisitteko olla lainaamatta koko ketjua, aika tuskaista lukea nimittäin. Voitte vaikka jatkaa tästä jankkaamista eteenpäin, olkaa hyvät.
Kertokaa nyt mulle suoraan, mitä tällainen työkokeilija (tms.) voi työpaikalla tehdä?
Otetaan nyt vaikka esimerkki toimistotyöstä, jossa ohjaaja joutuu työkseen kirjoittamaan paljon sähköposteja, soittamaan puheluja, istumaan palavereissa ja hoitamaan nykyisin paljon myös normaaleja toimistorutiineja (postit, kopioinnit, printtaukset, kokoustilojen varaukset ja niihin tarjoilujen tilaamiset, tarjousten tekemiset, sopimusten tekemiset jne. jne. )
Itse teen tällaista työtä ja minulle on tarjottu montaakin työkokeilijaa, joiden kanssa on käyty keskustelut ja ihan hyvässä yhteisymmärryksessä sovittu seuraavalla viikolla alkavasta työstä, eli kokeilusta. Eivät ole ilmestyneet paikalle, eivät ole ilmoittaneet etteivät pääse (jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen ilmoittaa ettei pääse) saati jotenkin keskustelutilanteessa protestoineet sitä sisältöä, jota tämä kokeilu sisältäisi.
Vasta tässä ketjussa olen lopulta oivaltanut, että tämän kokeilijan rooli on siis katsella olkani yli, kun kirjoitan sähköpostia, otan kopioita, soitan tai tilaan kahvia huomiseen kokoukseen. Ja vielä parempi, olla mukana tärkeissä neuvotteluissa. Olin aina luullut, että tekemällä ns. oppii.
Kirjoitan sähköpostin asiakkaalle ja työssäkokeilija katsoo olkani yli, mitä kirjoitan. Ehkä vaikka vuosien asiakkuussuhteen jälkeen hän ei luultavasti tajua hölkäsen pöläystä siitä, mitä kommunikoimme. Mutta teemmehän yhdessä. Toisaalta hän voisi ehkä itsenäisesti varata järjestelmästä (jonka olen opettanut) kokoustilan seuraavalle päivälle, voisi ehkä myös tilata ihan itse sopimamme mahdolliset kokoustarjoilut sinne opettamallani tavalla netin kautta. Hän voisis myös vaikka puhelua puhuessani käydä hakemassa postin ja avata sen ja katsoa mitä se sisältää, mutta tokihan hän kai omaksuu enemmän istumassa ja kuuntelemassa puheluani, josta hän ei luultavasti tajua yhtään mitään. En mä voi asiakkaalle sanoa, että nyt mulla on tässä tällainen kokeilija, joka ei saa tehdä työtä, mutta selostetaas nyt eka vartti hänelle porukalla mistä tässä meidän yhteistyössä on kyse.
Miten työtä kokeillaan tekemättä sitä itse? vai oletteko kaikki jossain sellaisessa työssä, että voitte vaikka kaksi vikkoa käyttää siihen, että kädestä pitäen näytätte ja seuraatte joka ikisen työsuorituksen? Jos se kokeilija kokeilee vaikka kaksi viikkoa tai kuukauden, kai nyt herranen aika siinä ajassa omaksuu edes joitain ihan yksinketrtaisia työtehtäviä suoritettavaksi ihan itsenäisestikin?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:04"]
Kertokaa nyt mulle suoraan, mitä tällainen työkokeilija (tms.) voi työpaikalla tehdä?
Otetaan nyt vaikka esimerkki toimistotyöstä, jossa ohjaaja joutuu työkseen kirjoittamaan paljon sähköposteja, soittamaan puheluja, istumaan palavereissa ja hoitamaan nykyisin paljon myös normaaleja toimistorutiineja (postit, kopioinnit, printtaukset, kokoustilojen varaukset ja niihin tarjoilujen tilaamiset, tarjousten tekemiset, sopimusten tekemiset jne. jne. )
Itse teen tällaista työtä ja minulle on tarjottu montaakin työkokeilijaa, joiden kanssa on käyty keskustelut ja ihan hyvässä yhteisymmärryksessä sovittu seuraavalla viikolla alkavasta työstä, eli kokeilusta. Eivät ole ilmestyneet paikalle, eivät ole ilmoittaneet etteivät pääse (jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen ilmoittaa ettei pääse) saati jotenkin keskustelutilanteessa protestoineet sitä sisältöä, jota tämä kokeilu sisältäisi.
Vasta tässä ketjussa olen lopulta oivaltanut, että tämän kokeilijan rooli on siis katsella olkani yli, kun kirjoitan sähköpostia, otan kopioita, soitan tai tilaan kahvia huomiseen kokoukseen. Ja vielä parempi, olla mukana tärkeissä neuvotteluissa. Olin aina luullut, että tekemällä ns. oppii.
Kirjoitan sähköpostin asiakkaalle ja työssäkokeilija katsoo olkani yli, mitä kirjoitan. Ehkä vaikka vuosien asiakkuussuhteen jälkeen hän ei luultavasti tajua hölkäsen pöläystä siitä, mitä kommunikoimme. Mutta teemmehän yhdessä. Toisaalta hän voisi ehkä itsenäisesti varata järjestelmästä (jonka olen opettanut) kokoustilan seuraavalle päivälle, voisi ehkä myös tilata ihan itse sopimamme mahdolliset kokoustarjoilut sinne opettamallani tavalla netin kautta. Hän voisis myös vaikka puhelua puhuessani käydä hakemassa postin ja avata sen ja katsoa mitä se sisältää, mutta tokihan hän kai omaksuu enemmän istumassa ja kuuntelemassa puheluani, josta hän ei luultavasti tajua yhtään mitään. En mä voi asiakkaalle sanoa, että nyt mulla on tässä tällainen kokeilija, joka ei saa tehdä työtä, mutta selostetaas nyt eka vartti hänelle porukalla mistä tässä meidän yhteistyössä on kyse.
Miten työtä kokeillaan tekemättä sitä itse? vai oletteko kaikki jossain sellaisessa työssä, että voitte vaikka kaksi vikkoa käyttää siihen, että kädestä pitäen näytätte ja seuraatte joka ikisen työsuorituksen? Jos se kokeilija kokeilee vaikka kaksi viikkoa tai kuukauden, kai nyt herranen aika siinä ajassa omaksuu edes joitain ihan yksinketrtaisia työtehtäviä suoritettavaksi ihan itsenäisestikin?
[/quote]
En usko, että olet tavannut yhtäkään, joka olisi tulossa työkokeiluun. Jos olisit, niin tietäisit, että unohdat kuviosta koko ajan jotain olennaista, jonka kanssa se kokeilu oikeasti sovitaan.
On kyllä aika yleistä päiväkodeissa, että selän takana haukutaan sekä lapset/vanhemmat että toiset työntekijät/työharjoittelijat. Näin se vaan menee naisvaltaisilla aloilla! Kääkät kokoontuu!
t. toinen lahtelaisessa päiväkodissa työharjoittelussa ollut
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"]
Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????
[/quote]
Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"]
Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????
[/quote]
Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä?
[/quote]
Ei ole kyse siitä MILLOIN ne pitäisi tehdä. Vaan siellä on paljon muutakin tekemistä. Mutta minua pompoteltiin paikasta toiseen jatkuvasti. Sillä välin muut juoruavat lasten vanhemmista
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:03"]
Arvon rouvat, juuri te kaksi jankkaajaa. Voisitteko olla lainaamatta koko ketjua, aika tuskaista lukea nimittäin. Voitte vaikka jatkaa tästä jankkaamista eteenpäin, olkaa hyvät.
[/quote]
Olet aivan oikeassa, meitä jankkaajia vaan taitaa olla tässä ketjussa useampiakin :) Jossain vaiheessa tämä lainaiussysteemi meni niin urpoksi, että vain alimman lainauksen ottaminen mukaan joskus onnistuu, usein ei ja siksi näitä kammottavia lainauspinoja syntyy, koska ainakin itseäni ärsyttää vähintään yhtäpaljon se, että viestissä ei näe mikä on lainattua ja mikä ei. Periaatteessa helppoa, mutta sibuston teknisen toteutuksen vuoksi aika usein menee pieleen...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:25"]Olen itse ollut 30 vuotta sitten harjoittelijana ja silloin jo oli käytäntö, että harjoittelija ei ole työvoimaa, eikä helpottamassa työpaikan arkea. Harjoittelija on opettelemassa työtä nähdäkseen, onko se mieluinen ala. Harjoittelijalla ei siis ole mitään vastuuta, vaan mokan sattuessa syyllinen etsitään vakituisesta henkilökunnasta. Joten ei ole mikään nykyajan nuorten lusmuiluasia. Toki tiedän, että moni ei tätä sisäistä, vaan nykyään käyttää harjoittelijoita hyväksi. Mutta harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana [/quote] Jos harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana, pitääkö hänen ihan oikeasti katsoa sivussa, kun lto vetää lauluhetkeä? Tai istua syrjässä katsomassa, miten lapsille jaetaan ruokaa, miten heitä puetaan, miten heitä autetaan vessassa, miten heidän kanssaan askarrellaan? Häntähän käytettäisiin työvoimana, jos hän saisi pukea lapsia, askarrella heidän kanssaan jne. Ihan samoin harjoittelija voi myös pyyhkiä niitä pöytiä ja peppuja ja järjestää vaatteita naulakoihin, tekeehän hän todennäköisesti noita ensiksikin lueteltuja asioita.
[/quote] Se, että ei käytetä työvoimana tarkoittaa juuri sitä, että harjoittelijaa ei panna tekemään yksin niitä töitä, jotka hoitaja tekisi, jos harjoittelijaa ei olisi. Eli ei yksin pukemaan, ei yksin lakaisemaan terasseja, ei yksin vessattamaan ja varsinkaan juuri niin, että hoitajat menevät syömään ja harkkari yksin. Harjoittelija tekee hoitajan kanssa yhdessä ja ei korvaa esim. saikulla olevaa hoitajaa.
Sellaisia ne päiväkodit vain on! Eikä ne p.iväkodin tädit mitään myönnä joten turhaan täällä kyselet. Ja vanhemmat ei tietenkään tuota edes tiedä. Kilpaa vaan kehuvat miten hyvä päiväkoti heidän lapsillaan on.
Itse tein sijaisuuksia parin vuoden ajan monessa erinpäiväkodeissa. Sitten riitti janaloin perhepäivähoitajaksi. Ei tarvii enä. Kestää niitä pk.n tätejä. Tosin on heissäkin helmiä joukossa, mutta ovat kyllä harvassa.
Kait ne lapset vaan tottuu tollaiseen kohteluun, kun saattavat vanhemmille sanoa että Jaana hoitaja on tosi kiva, vaikka kyseinen hoitoja olisi koko viikon tiuskinut kyseiselle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa.
Suomalaiset akat on ämmiä. Kuka haluaa sellaisten pariin töihin. Arvaahan tuon.
Mikähän harjoittelu oli kyseessä? Lto-harjoittelijat tekevät eri asioita kuin lh-harjoittelijat, saati jos opiskelee ryhmäavustajaksi tms. Kai tiesit että päiväkodissa on eri tutkinnon suorittaneilla eri tehtäviä. Vaikka nykyään tuntuu olevan se suuntaus että kaikkien pitäisi tehdä kaikkea vaikka koulutus on ihan erilainen. Onneksi olen nykyään koulussa töissä. Siellä on huomattavasti selvempää että opettaja on opettaja ja avustaja avustaja.
Lto yksi ammatti
Harjoittelijalle kuuluu kyllä kahvitauko. Päiväkodeissa on paljon tuollaisia pikkuhommia, joita tehdään lasten nukkuessa. Toki ne annetaan harjoittelijalle, että henkilökunta voi silloin käyttää ajan hyödyllisesti sellaiseen, mitä harjoittelija ei osaa tehdä. Tuskin esimerkiksi 2,5h (lasten koko uniaikaa) koko muu henkilökunta vain "juorusi kahvikupin äärellä"?
[/quote]
Sinäpä sen sanoit: miten voi oppia lastenhoitajan tehtäviä, jos työkokeilun ajan pesee vessoja? Siksi kokeilusta tehdään suunnitelma, jonka avulla varmistetaan, että vakiväki ei valitse itselleen kivoja tehtäviä ja työkokeilijalle jää se kuva, että päiväkodissa tärkeintä on viikata kurahaalareita ja siivota pöytiä. Vai oikeastiko väität, että nuo ovat niitä töitä, joita lastenhoitajat tekevät 8 tuntia päivässä ja juuri siksi työkokeilija tekee pääosin niitä.
[/quote]
Kukaan, siis yksikään ei kai tässä ketjussa ole ehdottanut, että työharjoittelija tai työkokeilija tai edes TET-harjoittelija päiväkodissa tekisi yksinomaan vessojen pesua tai muuta ylläpitotyötä kokonaisia työpäiviä. Jo aloituksessa puhuttiin päiväunien ajasta ja meistä lähes kaikki tuomitsivat sen, että harjoittelija tekisi nuo hommat yksin muiden juodessa kahvia. Korjaa jos olen väärässä. Jos tästä ketjusta syntyi se käsitys, olen ainakin itse aivan eri mieltä!
Mutta itse katsoisin esim. kuivauskaapin tyhjentämisen sanallisen ohjeistuksen jälkeen kuuluvan normaaliin työnkuvaan ja olettaisin jokaisen sen pystyvän tekemään itse ja en edes tuollaisen työkokeilijan odottaisi saavan kauheaa traumaa siitä, että n. 10 minuuttia tyhjentää kuivauskaappia päivän aikana ilman kädestä pitäen -ojaamista. Kuten moni totesikin, muu aika työpäivästä (tai siis kokeilupäivästä, työstä ei saa puhua) ollaan lapsiryhmässä, nukkaritauon aikaan pitää tehdä ylläpitohommia.
Kun se kuitenkin tulevaisuudessa kuuluu siihen toimenkuvaan, jos alalle päätyy. Vai onko siis parempi vaihtoehto, että tämä kokeilija pitää lapsia kaksi viikkoa sylissä, juo kahvia ja ulkoilee ja tajuaakin sitten alalle päädyttyään, että hitto, tässähän joutuu myös välillä siivoamaan, en pysty!Vai onko työkokeilun tarkoituksena kertoa, että kokeilijalla on 1-2 h kahvitauko keskellä päivää? Toki jos jossain ihmeen paikassa muut juovat kahvia ja työkokeilija siivoaa päivästä toiseen vain vessoja, on homma totaalisen pielessä ja siihen on syytä puuttua.
Kyllä tuota tapahtuu! Hyvä kun avasit suusi täällä.jos vaikka joku pk-täti menis itseensä..törkeää ja uskomatonta mutta niin totta!
Ei kai ollut kyseessä Kaarikadun päiväkoti?
Juoruilijoita ja seläntakana puhuvia on joka alalla. Ei päiväkotikaan mikään lintukoto ole.
Kun itse olin nuorena, juuri 18 vuotta täyttäneenä, puoli vuotta työharjoittelussa päiväkodissa (Oulussa), ja sain kyllä erittäin hyvää ja asiallista kohtelua. Minulta ei liioin vaadittu mitään, mutta kuitenkin ohjeistettiin ja olin myös hyvin omatoiminen tekemisissäni. Useampi hoitaja kylläkin suositteli minulle, tai antoi mielikuvan, ettei kannata opiskella tälle alalle (koska raskasta?) Mutta kiitosta sain osakseni. Ja edelleen sille allalle suuntautumassal.
Mitä ap. Olisi halunnut tehdä nukkarihetken aikana?