ONKO TÄLLÄINEN NORMAALIA PÄIVÄKODEISSA?!
Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle.
Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ.
Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????
Kommentit (126)
Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa.
Tai pöytien pyyhkimiseen tarvitsee näyttää mikä on rätti ja miten sitä käytetään. Toki tarvitsee kertoa missä kaapissa rätit ovat.
Katsokaa peiliin vanhemmat, nuo ovat teidän lapsianne joista tässä puhutaan. Menikö kotikasvatus nyt ihan putkeen?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"]Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa.
Tai pöytien pyyhkimiseen tarvitsee näyttää mikä on rätti ja miten sitä käytetään. Toki tarvitsee kertoa missä kaapissa rätit ovat.
Katsokaa peiliin vanhemmat, nuo ovat teidän lapsianne joista tässä puhutaan. Menikö kotikasvatus nyt ihan putkeen?
[/quote]
Juuri näin. Jos joku olisi harjoittelijana toimistossa, vaatisitteko, että toisen työntekijän on vahdittava vieressä, kun harjoittelija napsauttaa kahvinkeittimen päälle? Onko pk jotenkin poikkeustapaus? Jos vaatii, että toinen työntekijä seisoo vieressä, kun itse laittaa kuriksia naulakoihin, on väärässä paikassa.
Yllättävän monta sivua piti lukea, ennen kuin haukuttiin akat. Terkkuja insinööritoimistossa, missä olen ainoa nainen. Näin pomoa tänään 5 minuuttia, kun oli maakunnassa koko päivän ja tuli vasta kun olin jo kotiin lähdössä. Meni muutama minuutti mulla työajan ulkopuolelle, kun pomon piti tuona aikana haukkua yksi asiakas pataluhaksi. Miehiä ovat molemmat. Edessä päin mielin kielin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"]
Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa.
[/quote] Sinulta on nyt se oleellinen juttu kokonaan hävinnyt. Harjoittelija ei ole ilmainen työvoima joka laitetaan tekemään niitä tylsiä hommia. Hänelle tulee olla työohjausta ja hänta ei saa syrjiä silleen että teen nyt paperihommia ja täytä sinä kuivauskaappi. Eli hänen tulisi seurata ja olla mukana kaikissa työtehtävissä. Eli ei ole oikein jos muu päiväkodinhenkilökunta istuu "kokouksessa" ja työharjoittelija laittaa kurahaalareita kaappiin. Hänellä tulisi olla työnohjausta ja herättää kiinnostusta siihen ammattiin johon hän valmistuu. Ja koska te kerrotte että teillä on niin paljon kivempia hommia esim vasut jne. Hänen tulisi olla niissä mukana mikäli vanhemmat sen sallii. Eli te ette saa käyttää heitä väärin. Kun minulla on harjoitettelija mukana hän tekee täysin samoja hommia kuin minä. Eli jos teen paperihommia selitän ja näytän, jos täytän astianpersukonetta hänkin täyttää. Heille tulisi näyttää kaikki työt, ja ei vaan tekemään niitä teidän mielestä tylsiä hommia. Harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"]Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa. Tai pöytien pyyhkimiseen tarvitsee näyttää mikä on rätti ja miten sitä käytetään. Toki tarvitsee kertoa missä kaapissa rätit ovat. Katsokaa peiliin vanhemmat, nuo ovat teidän lapsianne joista tässä puhutaan. Menikö kotikasvatus nyt ihan putkeen? [/quote] Juuri näin. Jos joku olisi harjoittelijana toimistossa, vaatisitteko, että toisen työntekijän on vahdittava vieressä, kun harjoittelija napsauttaa kahvinkeittimen päälle? Onko pk jotenkin poikkeustapaus? Jos vaatii, että toinen työntekijä seisoo vieressä, kun itse laittaa kuriksia naulakoihin, on väärässä paikassa.
[/quote] Se työ on tehtäväm vaikka se harjoittelija ei ole siellä. Joten kun tehdään tylsiä hommia kerrotaan muista liittyvistä asioista. Esimerkiksi kerrotaan mikä VASu on ja miten sitä seurataan jne. Nuori osaa täyttää kuivauskaappia muutenkin, siihen se ei tod.näk tarvitse koulutusta. Mutta hänta pitää ohjata ja kertoa kaikista työtehtävistä. Eli te ohjaatte aivan väärin, ja teidän pitäisi olla vastuussa meidän lapsista. OHO!
Jos harjoittelija ei saa laittaa kuriksia tai pyyhkiä pöytiä yksin, saako hän pukea lasta yksin, jos vakituinen työntekijä on kahden metrin päässä eri huoneessa? Saako hän laittaa vessassa lapselle vaipan yksin, jos lto on kolmen metrin päässä eteisessä pukemassa toisia lapsia? Saako harjoittelija laulattaa lapsia yksin, jos lto on viereisessä huoneessa (ovi auki) antamassa ekoille ko lounasta? Harjoittelijan ei ole järkevää tehdä koko ajan samaa kuin joku toinen. Vastuu lapsiryhmästä on aina vakituisella työntekijällä, eikä harjoittelija koskaan esim ulkoile yksin lasten kanssa. Mutta sanoohan sen jo järkikin, että joitakin hommia voi tehdä ilman, että ohjaaja on kyljessä kiinni koko ajan. Lastentarhanopetkin vaihtavat lakanoita, huuhtelevat pottia, pyyhkivät peppuja ja pöytiä jne. Jos tulee harjoitteluun sillä asenteella, että työntekijän täytyy seisoa vieressä koko ajan, ei se toimi. Ei millään alalla (poislukien nyt esim teho-osasto). Asennetarkistusta nyt vähän, jos töihin aikoo koskaan päästä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote] Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä? [/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika. [/quote] Harjoittelija toimii lapsiryhmässä silloin, kun lapset ovat hereillä. Lasten nukkuessa hän tekee samoja asioita kuin henkilökuntakin tekisi. Meillä esimerkiksi joku tyhjentää märkään vuodenaikaan aina kuivauskaapista lasten kurikset ym kuivuneet vaatteet lasten naulakoihin, siis lasten nukkuessa. Jos ryhmässä on harjoittelija, hän todennäköisesti tekee sen, että esimerkiksi lto voi tehdä kirjallisia töitä samaan aikaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että yksi henkilökunnasta kannattaa ja täytyy "reiluuden nimissä" irrottaa vahtimaan harjoittelijaa tuossa hommassa? Harjoittelija kuitenkin toimii todennäköisesti kaiken muun ajan päivästä lapsiryhmässä. Jos tuollaisia tehtäviä ei ole valmis tekemään harjoitteluaikanaankaan, niin onko sitten, jos tulee myöhemmin päiväkotiin oikeasti töihin?
[/quote] HÄN EI SAA TEHDÄ SITÄ YKSIN JA HÄNEN PITÄÄ HARJOITELLA SINUN TYÖTÄ, EI OLLA SINUN PIIKA. SITTEN KUN HÄN ON VALMISTUNUT HÄN TEKEE SITÄ TYÖTÄ JOTA HÄNELLE MÄÄRÄTÄÄN. TE KÄYTÄTTE HARJOITTELOITA VÄÄRIN !!
[/quote]
Minun työhöni kuuluu myös lakanoiden vaihto, pottien pesu, vaatteiden ripustaminen, pöytien pyyhkiminen, kahvinkeitto jne. T. Lto
Jos harjoittelijalle jo täytyy antaa se pk:n johtajan paikka, niin missä urakehitys ja motivaatio tehdä duunia 50 vuotta?
Kaikki mulle heti -sukupolvi taas vauhdissa.
No ei ole normaalia eikä missään nimessä soveliasta! Kai ap annoit palautetta, ehdottomasti pitää antaa!! P.S. en lukenut ketjua, vastasin vain kiireessä kysymykseesi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
Tyttöni oli päiväkodissa työkokeilussa. Ohjeistin häntä etukäteen työkokeilusopimuksen laatimisessa ja siellä oli hyvin selkeästi työtehtäviä, joissa ollaan lasten kanssa tekemisissä, ei yhtäkään lausetta, joka viittasi vähääkään avustaviin töihin.
Ekana päivänä kerrottiin, että meillä harjoittelijat tekevät tätä ja tätä. (siivousta ja piikahommia). Tyttöni otti sopimuksen esiin ja sanoi, että työkkärin mukaan nuo tehtävät ei kuulu kokeilun tavoitteisiin, joten hän ei niitä voi tehdä. Sen sijaan hän voi ulkoilla lasten kanssa tai avustaa syömisessä. Ongelmiahan siitä tuli, mutta päiväkoti ei voinut työkokeilua keskeyttää sikti, että kokeilija halusi pitää kiinni sopimuksesta.
[/quote]
Onnea tulevaan työpaikan etsimiseen. Oikeasti. Voipi olla, ettei jää viimeiseksi työkkärin antamaksi työkokeiluksi tuolla asenteella...
Minä olen ollut töissä päiväkodissa lukion jälkeen ihan lastenhoitajan nimikkeellä. Silti oli ihan selvää, että kokemattomimpana ja ilman koulutusta sijaistin mm. päiväkotiapulaista hänen ollessaan vuosilomalla ja siivosin siis vessoja ja luuttusin lattioita. Näin tekivät myös muut siellä. Päiväuniaikaan juotiin joo kahvia, mutta isoin osa ajasta tehtiin ihan kaikkea muuta. Milloin pestiin legoja, milloin järjestettiin varastoa. Niin harjoittelijat kuin varsinaiset hoitajatkin.
Onkohan nyt pikkuisen liioittelua, jos kuivauskaapin tyhjentämiseen tai pöydän pyyhkimiseen tarvitaan joku siihen viereen neuvomaan, eikä riitä, että työhön ohjaus on samalliset neuvot: "Ota vaatteet pois kuivauskaapeista ja laita ne lasten lokeroihin." Miten näin avuton koskmaanm pystyy työelämään?
Ja jos olisin jokaisessa työpaikassa aina kaivanut työsopimuksen esiin kun eteen tulee joku vähän epämiellyttävämpi homma, en varmaan olisi kovin pitkälle päässyt.
Tietenkään harjoittelu ei saa olla pelkkää siivoamista, mutta sitäkin vaan työhön päiväkodissa kuuluu
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote] Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä? [/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika. [/quote] Harjoittelija toimii lapsiryhmässä silloin, kun lapset ovat hereillä. Lasten nukkuessa hän tekee samoja asioita kuin henkilökuntakin tekisi. Meillä esimerkiksi joku tyhjentää märkään vuodenaikaan aina kuivauskaapista lasten kurikset ym kuivuneet vaatteet lasten naulakoihin, siis lasten nukkuessa. Jos ryhmässä on harjoittelija, hän todennäköisesti tekee sen, että esimerkiksi lto voi tehdä kirjallisia töitä samaan aikaan. Ihanko oikeasti ajattelet, että yksi henkilökunnasta kannattaa ja täytyy "reiluuden nimissä" irrottaa vahtimaan harjoittelijaa tuossa hommassa? Harjoittelija kuitenkin toimii todennäköisesti kaiken muun ajan päivästä lapsiryhmässä. Jos tuollaisia tehtäviä ei ole valmis tekemään harjoitteluaikanaankaan, niin onko sitten, jos tulee myöhemmin päiväkotiin oikeasti töihin? [/quote] HÄN EI SAA TEHDÄ SITÄ YKSIN JA HÄNEN PITÄÄ HARJOITELLA SINUN TYÖTÄ, EI OLLA SINUN PIIKA. SITTEN KUN HÄN ON VALMISTUNUT HÄN TEKEE SITÄ TYÖTÄ JOTA HÄNELLE MÄÄRÄTÄÄN. TE KÄYTÄTTE HARJOITTELOITA VÄÄRIN !! [/quote] Minun työhöni kuuluu myös lakanoiden vaihto, pottien pesu, vaatteiden ripustaminen, pöytien pyyhkiminen, kahvinkeitto jne. T. Lto
[/quote] Niin kuuluukin, mutta siihen myös kuuluu muuta. Ne kaikki paperityöt jotka te väitätte vievän niin paljon aikaa. Se ei toimi silleen että sinä menet tekemään paperityöt ja laitat harjoittelijan tekemään siivoukset. ELi jos teet paperityötä otat harjoittelijan mukaan, jos siivootte voi sen jakaa esim. minä siivoan lattiat, vaihdatko sinä lakanat jne. Nyt käytäntö näyttää siltä, että me normaalit työntekijät menevät "paperi" hommiin (kahville) ja sinä laitat kurikset.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"]
[/quote] Sinulta on nyt se oleellinen juttu kokonaan hävinnyt. Harjoittelija ei ole ilmainen työvoima joka laitetaan tekemään niitä tylsiä hommia. Hänelle tulee olla työohjausta ja hänta ei saa syrjiä silleen että teen nyt paperihommia ja täytä sinä kuivauskaappi. Eli hänen tulisi seurata ja olla mukana kaikissa työtehtävissä. Eli ei ole oikein jos muu päiväkodinhenkilökunta istuu "kokouksessa" ja työharjoittelija laittaa kurahaalareita kaappiin. Hänellä tulisi olla työnohjausta ja herättää kiinnostusta siihen ammattiin johon hän valmistuu. Ja koska te kerrotte että teillä on niin paljon kivempia hommia esim vasut jne. Hänen tulisi olla niissä mukana mikäli vanhemmat sen sallii. Eli te ette saa käyttää heitä väärin. Kun minulla on harjoitettelija mukana hän tekee täysin samoja hommia kuin minä. Eli jos teen paperihommia selitän ja näytän, jos täytän astianpersukonetta hänkin täyttää. Heille tulisi näyttää kaikki työt, ja ei vaan tekemään niitä teidän mielestä tylsiä hommia. Harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana.
[/quote]
Eli vaikka harjoittelija toimii koko muun päivän lapsiryhmässä, sinusta on väärin laittaa hänet tyhjentämään kuivauskaappia uniaikaan? Jos harjoittelija on minun ohjauksessani ja minä vahdin nukkarissa nukkuvia lapsia, mielestäsi harjoittelijankin pitäisi istua siellä pimeässä hiljaa, eikä hän voisi tehdä jotakin hyödyllistä? Voi hyvää päivää. Jos ala olisi joku muu, asiasta tuskin tulisi tällaista saivartelua.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"] Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa. Tai pöytien pyyhkimiseen tarvitsee näyttää mikä on rätti ja miten sitä käytetään. Toki tarvitsee kertoa missä kaapissa rätit ovat. Katsokaa peiliin vanhemmat, nuo ovat teidän lapsianne joista tässä puhutaan. Menikö kotikasvatus nyt ihan putkeen? [/quote] Sinulta on nyt se oleellinen juttu kokonaan hävinnyt. Harjoittelija ei ole ilmainen työvoima joka laitetaan tekemään niitä tylsiä hommia. Hänelle tulee olla työohjausta ja hänta ei saa syrjiä silleen että teen nyt paperihommia ja täytä sinä kuivauskaappi. Eli hänen tulisi seurata ja olla mukana kaikissa työtehtävissä. Eli ei ole oikein jos muu päiväkodinhenkilökunta istuu "kokouksessa" ja työharjoittelija laittaa kurahaalareita kaappiin. Hänellä tulisi olla työnohjausta ja herättää kiinnostusta siihen ammattiin johon hän valmistuu. Ja koska te kerrotte että teillä on niin paljon kivempia hommia esim vasut jne. Hänen tulisi olla niissä mukana mikäli vanhemmat sen sallii. Eli te ette saa käyttää heitä väärin. Kun minulla on harjoitettelija mukana hän tekee täysin samoja hommia kuin minä. Eli jos teen paperihommia selitän ja näytän, jos täytän astianpersukonetta hänkin täyttää. Heille tulisi näyttää kaikki työt, ja ei vaan tekemään niitä teidän mielestä tylsiä hommia. Harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana. [/quote] Eli vaikka harjoittelija toimii koko muun päivän lapsiryhmässä, sinusta on väärin laittaa hänet tyhjentämään kuivauskaappia uniaikaan? Jos harjoittelija on minun ohjauksessani ja minä vahdin nukkarissa nukkuvia lapsia, mielestäsi harjoittelijankin pitäisi istua siellä pimeässä hiljaa, eikä hän voisi tehdä jotakin hyödyllistä? Voi hyvää päivää. Jos ala olisi joku muu, asiasta tuskin tulisi tällaista saivartelua.
[/quote]
Ymmärrätkö, että olet vastuussa työkokeilijasta? Huomaan - hän on kokeilija, ei harjoittelija. Jos työkokeilijan vuoksi muutaman lapsen haalarit menevät pilalle, olet sinä se henkilö, joka on asiasta vastuussa, koska kokeilija on sinun ohjauksessasi. Kokeilija voi intoutua vaikka kiinnittämään hakaneulaheijastimia lasten vedenpitäviin vaatteisiin => vaate on pilalla.
[/quote]
Siis puhutaanko tässä nyt aivan tavallisista, normaaliin ymmärrykseen kykenevistä ihmisistä, vai jostain erityisryhmästä? Ei ihme, ettei työkokeilun arvostus ole kauhean korkealla, jos todella minkäänlaista työtehtävää ei voi itsenäisesti uskoa kokeilijan vastuulle vaikka se olisi huolellisesti ohjeistettu ennen työtehtävän alkamista.
Voiko työkokeilija esim. annostella lapsille aamupuuroa lautaselle? Hänhän voi omatoimisesti vaikka ripotella suolaa ruokalusikallisen jokaisen annoksen päälle. Voiko työkokeilija pukea lapsen? Hänhän saattaa ilman huolellista valvontaa laittaa lapselle kumisaappaat paljaisiin jalkoihin. Voiko työkokeilija toimistotöissä vaikkapa avata postin? Hänhän voi erehdyksessä heittää tärkeän sopimuksen roskakoriin.
Jos oikeasti mennään tällä tasolla, en ihmette suurta nuorisotyöttömyyttä. Curlingvanhempien jälkikasvu on päässyt työikään. Onx mun siis pakko?
[/quote]
Jos yhtään paneutuisit siihen, mikä työkokeilu on, niin tietäisit vastauksen: työkokeilija ei ole työpaikalla töissä vaan kokeilemassa erilaisia työtehtäviä tekemällä niitä yhdessä muiden kanssa. Työkokeilijan ei ole pakko siivota yksin vessoja, hän siivoaa niitä yhdessä ohjaajan kanssa. Mikä tässä on niin hankala ymmärtää? Se työkokeilija ei ole listalla osa työvoimaa vaan ylimääräinen henkilö, jonka kanssa tehdään töitä eikä se, joka käsketään tekemään muiden työt.
[/quote]
Työkokeilija voi siivota yksin vessoja, jos ohjaaja on osoittanut, että ne kuuluvat heidän työpäivänsä tehtäviin ja näyttänyt TAI suullisesti/kirjallisesti ohjeistanut, miten siivous hoidetaan. Työkokeilijan ei voi odottaa itsenäisesti ja omatoimisesti hoksaavan, että vessojen pesu kuuluu hommiin, mutta suullisen/kirjallisen/käytännön ohjeistuksen jälkeen hänelle voi tämän homman osoittaa. Vai tarvitseeko työkokeilija mielestäsi kahvinkeittoonkin ohjaajan kaveriksi? Että mittaapa sinä purut, niin minä lasken ääneen, montako mitallista olet laittanut. Kun se kahvinkeittokin aina jollekin päivän aikana lankeaa, aivan kuten kuivauskaapin tyhjentäminen tai pöytien pyyhkiminenkin.
[/quote]
Juuri näin. Mikä tässä on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää?
Olis kiinnostava tietää minkälaisista asioista lasta ja hänen vanhempiaan mollataan?
Olen hakenut lasta päiväkodista ja useastisaanut todistaa sitä että ryhmässä on kireä tunnelma. Joku saattaa olla myös jäähyllä. Kukaan ei yleenä tule kertomaan miten päivä on mennyt. Jos kysyn niin vastaus on ihan kivasti. Toisaalta ilme kertoo toista.
Miten pitäisi suhtautua?
Huomaan että joidenkin lasten vanhemmille hoitajat puhuvat iloisesti. Minulle ei koskaan.
Eletään ihan tasapainoista elämää. Tullaan omillamme toimeen ja lapsen kanssa kotona sujuu hyvin. Välillä tietysti pitää komentaa kun kokeilee rajojaan.
noiden lasten kohtelusta en osaa sanoa mitään, mutta kun työkkäri aikoinaan työnsi minut avustajaksi erääseen päiväkotiin (eskariryhmään) MINÄ olin se joka hankasi kynnet verillä ikkunamaalausta pois. MINÄ olin se pyyhki kakkapeput. vei ruokakärryt . vei matot ulos. jne
En edes halua tietää mitä päiväkodin työtekijät puhuvat lasten vanhemmista. Toivoisin kuitenkin, että pitäisivät suunsa kiinni vanhempien asioista silloin, kun lapset ovat korvineen paikalla.
Eivät päiväkodissa työskentelevät ole sen parempia tai huonompia ihmisiä kuin kukaan muukaan, ap mukaan luettuna. Kirjoitit itse tänne haukkumiset työkavereista ja heidän toiminnastaan, se ei tee sinusta yhtään parempaa ihmistä. Siinä olet kyllä väärässä, etteivät perustyöt kuuluisi harjoittelijalle. Kyllä kuuluvat niin päiväkodissa kuin muissakin työpaikoissa, ei muuallakaan aloiteta kokouksen johtamisella ja toiminnan uudistamisella, niihin eivät harjoittelijan rahkeet riitä. Minä ainakin vanhempana toivon, että lastentarhanopettaja tekee suunnitelmat ja huolehtii lapsia koskevat paperiasiat, eikä se harjoittelija joka muutaman viikon käy päiväkodin arkea helpottamassa.
Jotenkin tää ketjua saa aika toivottomaksi...
Toisaalta keskustellaan sivutolkulla siitä, kuinka työttömäksi jäänyt DI Jorma pitää pakottaa lakaisemaan katuja saadakseen työttömyyskorvausta. Olkootkin hän 58-vuotias, ikänsä veroja ja työttömyysvakuutusrahoja maksanut korkeasti koulutettu henkilö, joka on tehnyt kansainvälisen menestyksekkään uran, mutta koska työttömiä ei nyt vaan siedä kukaan.
Sitten nuoria ei voida velvoittaa "työkokeilussa", josta he kai kuitenkin työkkäristä saavat jotain rahaa, tekemän sitä, mitä muut työntekijät ko. ammatissa tekevät, vaan heillä on kirjattu äitien tekemään sopimukseen vain ne kivat hommat. Että luepa tästä, en suostu tekemään muuta. Monessa muussa maassa jo mahdolloisuus saada merkintä CV:hen olisi huippujuttu, mutta kun meidän Elli ei vessoja siivoa ja piste. Kai saa kuitenkin työtodistuksen heti seuraavana päivänä, kun pitäis hakea kesätöitä?????
Tämä on jotenkin vaan niin hassu maa. Kukaan kun ei kai mitenkään suositellut opiskelijoiden tai edes kokeilijoiden orjatyötä ja riistoa, vaan osallistumista normaaleihin työtehtäviin normaalin ohjeistuksen rajoissa oppien tekemällä niitä töitä. Mutta kun ei pysty. Eikä halua. Ehkä tässä jankaa nyt se työkkärin suunnittelija? Ota hei kaveriksi yksi tutustuja ja sitten kävelette käsi kädessä kerroksesta toiseen!
Siis ei ole todellista, joku roti nyt tähän!
Ap oli päiväkodissa työharjoittelijana ja joutui mielestään "tosi törkeän" kohtelun uhriksi, kun joutui siivoamaan ja ripustamaan pyykit lasten päiväuniaikaan.
Työharjoittelija ei voi valita, että tekee päiväkodissa vain itse kivoiksi luokittelemiansa asioita. Siivous ja pyykkien ripustus kuuluvat päiväkodissa normaaliin työnkuvaan. Niitä tekevät myös vakituiset työntekijät. Jos ap kokee olevansa omien sanojensa mukaan tosi törkeän kohtelun uhri joutuessaan tuollaisiin tehtäviin, ei päiväkoti ole hänelle selvästikään oikea paikka. Samanlaisia tehtäviä kun riittää, jos päiväkotiin oikeisiin töihin menee.
Erikoista, että ap ei ole kommentoinut aloituksensa jälkeen ketjuun mitään. Hän ei myöskään kertonut, minkä alan opiskelija on ja mitä muuta hän harjoittelussaan teki.
Kertokaapas nyt päiväkodin tädit miksi kohtelette vanhempia eri tavalla?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:00"]
Normaali työnkuva kuuluu niille, jotka ovat töissä. Harjoittelija tai työkokeilija ei ole. Molempien tulisi saada mahdollisimman monipuolinen kokemus erilaisista tehtävistä eikä niin, että jos nimi ei ole työvuorolistalla niin saa tehdä kaikki paskahommat vakiväen kahvitellessa. Työkokeilussa riittää varsin hyvin, että tyhjentää kuivauskaapin kerran: sitten se on koettu ja huomattu, että näin tämä toimii. Seuraavilla kerroilla sen voi tyhjentää joku vakiväestä ja työkokeilija lähtee suunnittelemaan muiden matkassa kahvihuoneeseen.
[/quote]
Eli työkokeilija ei saisi yhtä kertaa enempää tyhjentää kuivauskaappia tai pyyhkiä pöytiä, koska sitten se on kokeiltu? Miksi ei riitä sitten, että pääsee yhden kerran palaveriin mukaan ja sen jälkeen tekee palaverin ajan muita hommia? Jos ei voida luottaa, ettei kokeilija pilaa kloriitilla ja hakaneuloilla lasten haalareita, niin miksi tällaiseen henkilöön pitäisi luottaa niin paljon, että otetaan mukaan palaveriin, jossa käsitellään luottamuksellisia asioita? Ja mitä työkokeilija tai harjoittelija palavereissa suunnittelee, jos ei mitään tehtävääkään ole halukas opettelemaan kunnolla, kun haluaa vain yhden kerran kokeilla? Suunnitteleepa siinä taitessaan kuitenkin henkilökunnan lomat ja työvuorot lomaviikoille (vaikka ei välttämättä ole itse edes silloin talossa läsnä)?
Ja monipuolinen kokemus erilaisista tehtävistä: pitäisikö työkokeilijan siis päästä kokeilemaan esim. johtajan tehtäviä työvuorolistojen laatimisineen ja henkilökunnan rekrytoimisineen, kun on kerran tullut kokeilemaan erilaisia päiväkodin työntekijöiden tehtäviä?