Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ONKO TÄLLÄINEN NORMAALIA PÄIVÄKODEISSA?!

Vierailija
03.10.2014 |

Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle.

Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ.

Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:13"]noiden lasten kohtelusta en osaa sanoa mitään, mutta kun työkkäri aikoinaan työnsi minut avustajaksi erääseen päiväkotiin (eskariryhmään) MINÄ olin se joka hankasi kynnet verillä ikkunamaalausta pois. MINÄ olin se pyyhki kakkapeput. vei ruokakärryt . vei matot ulos. jne
[/quote]

Miksei harjoittelija voisi viedä ruokakärryä tai pyyhkiä peppuja? Tavallisia päiväkodin hommia. Tilanteet täytyy myös hoitaa niin, ettei harjoittelija ole yksin lasten kanssa. Eli vakituinen työntekijä ei voi viedä ruokakärryä, jos harjoittelija jäisi silloin yksin lasten kanssa jne. Harjoittelija ei ole kasvatusvastuullinen.

Vierailija
102/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 21:37"]Siis ei ole todellista, joku roti nyt tähän!

Ap oli päiväkodissa työharjoittelijana ja joutui mielestään "tosi törkeän" kohtelun uhriksi, kun joutui siivoamaan ja ripustamaan pyykit lasten päiväuniaikaan.

Työharjoittelija ei voi valita, että tekee päiväkodissa vain itse kivoiksi luokittelemiansa asioita. Siivous ja pyykkien ripustus kuuluvat päiväkodissa normaaliin työnkuvaan. Niitä tekevät myös vakituiset työntekijät. Jos ap kokee olevansa omien sanojensa mukaan tosi törkeän kohtelun uhri joutuessaan tuollaisiin tehtäviin, ei päiväkoti ole hänelle selvästikään oikea paikka. Samanlaisia tehtäviä kun riittää, jos päiväkotiin oikeisiin töihin menee.

Erikoista, että ap ei ole kommentoinut aloituksensa jälkeen ketjuun mitään. Hän ei myöskään kertonut, minkä alan opiskelija on ja mitä muuta hän harjoittelussaan teki.
[/quote]

Jatkan vielä. Kukaan, kukaan ei ole tässä ketjussa esittänyt, että ap:n pitäisi siivota vessoja koko harjoitteluaikansa. Kyse oli herranjestas pyykkien ripustamisesta ja tavallisesta siistimisestä lasten nukkuessa päiväunia! Jos tuohon ei kykene tai ei noin "alhaisia" työtehtäviä halua tehdä, kannattaa varmaankin miettiä tulevaa ammattia jostakin täysin muualta. Yliopistokoulutettu ja kymmenien vuosien työkokemuksen omaava lastentarhanopettajakin tekee kyseisiä tehtäviä, mutta ap on liian hieno niihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:10"]

Jos yhtään paneutuisit siihen, mikä työkokeilu on, niin tietäisit vastauksen: työkokeilija ei ole työpaikalla töissä vaan kokeilemassa erilaisia työtehtäviä tekemällä niitä yhdessä muiden kanssa. Työkokeilijan ei ole pakko siivota yksin vessoja, hän siivoaa niitä yhdessä ohjaajan kanssa. Mikä tässä on niin hankala ymmärtää? Se työkokeilija ei ole listalla osa työvoimaa vaan ylimääräinen henkilö, jonka kanssa tehdään töitä eikä se, joka käsketään tekemään muiden työt.

[/quote]

Olen ohjannut työssäni työkokeiluun tulleita ja väittäisin tuntevani tuon kokeilun tarkoituksen. Työkokeiluhan on työttömälle mahdollisuus kokeilla esim. päiväkotityötä, että olisiko hänellä kiinnostusta ja rahkeita alan työhön. Jos on kertasuorituksen jälkeen valmis jakamaan tehtävät tylsiin, joita ei halua tehdä, vaan haluaa istua mieluummin 2h päivässä tauolla, niin varmaan on aika itsestäänselvää, ettei päiväkotityö ole tällaista työntekijää varten. Päiväkodissa kun ei voi valikoida, että jättää ne tylsät tehtävät tekemättä. Se kuivauskaapin tyhjentämisen paskanakki kun voi napsahtaa vaikka johtajan kontolle, jos sattuu siihen aikaan työntekijää ryhmässä paikkaamaan.

Ja se, ettei kasvatusvastuutonta henkilöä saa jättää yksin, tarkoittaa lapsiryhmän kanssa yksin jäämistä. Toisin sanoen esim. työkokeilijaa ei saa jättää nukkariin tai pihalle yksin lasten kanssa, sillä lapset eivät ole hänen vastuullaan. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö tätä henkilöä saisi jättää hetkeksikään yksin, vaikkapa järjestelemään lokeroita tai pyyhkimään pöytiä. Ei tietenkään voi ensimmäisenä päivänä heittää rättiä käteen ja käskeä pyyhkimään pöydät, vaan näytetään, mistä löytyy välineet, miten työ tehdään ja miten työn jälkeen palautetaan välineet paikoilleen. Ei kuitenkaan ole tarkoitus, että työntekijä ja työkokeilija käsi kädessä pyyhkivät pöytiä viikosta toiseen, vaan seuraavana päivänä voi pyytää työkokeilijaa pyyhkimään pöydät sillä aikaa, kun työntekijä vie ruokakärryn keittiöön tms. Toisella kertaa sitten työntekijä pyyhkii pöydät ja työkokeilija palauttaa kärryn, jne. Ja näin on ohjeistettu ihan niiden työkokeilijoiden yhteyshenkilöiden toimesta.

Tietenkin on työntekijän vastuulla varmistaa, että työkokeilija selviää hänelle annetuista tehtävistä ja että hän saa tarvittaessa neuvoja henkilökunnalta. Henkilökunnalle myös käy hyvin nopeasti ilmi, mikäli työkokeilijaa ei voi jättää ilman valvontaa, ettei hän tuhoa lasten vaatteita ja juo pesuainetta ja syö tiskirättiä ilman ohjaajan opastavaa kättä, mutta näille työkokeilijoille ei sitten myöskään anneta niitä vaativampia (mukavia?) tehtäviä.

Vierailija
104/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:26"]

Kertokaapas nyt päiväkodin tädit miksi kohtelette vanhempia eri tavalla? 

[/quote]

Ei kai sillä voi olla mitään tekemistä vanhempien asenteiden ja käyttäytymisen kanssa, eihän? Ei kai kukaan voi olla niin pikkumainen, että antaa sen vaikuttaa itseensä jos ja kun vanhempi kävelee lapsensa hoitajan yli joka asiassa ja ilmoittaa miten päiväkodin tulee hoitaa arkirutiinit, minkälainen ruokalista on kelvollinen ja vaatii mittaamaan sekuntikellolla aikaa lapsen nukkuessa päiväunia.

Välillä täällä on niin käsittämättömiä avautumisia päiväkodin "väärästä" toiminnasta, ettei ole ihme, jos työntekijät eivät jaksa suhtautua näihin vanhempiin kuin etäisen asiallisesti. Pakko kai heidänkin on suojella itseään pitämällä etäisyyttä hankalimpiin vanhempiin, että jaksavat tehdä työnsä ja suhtautua lapsiin puolueettomasti. Päiväkodin työntekijät ovat kuitenkin ensisijaisesti lapsia varten päiväkodissa eivät vanhempien kaikkia oikkuja noudattaakseen.

Vierailija
105/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ollut ikävää luettavaa tämä ketju. Ihan järkyttävä harjoittelupaikka sulla ap ollut. Ja mikä ikävintä niin tuntuu että moni on puolustellut näissä vastauksissa tota pahan puhumista siihen vedoten että joka työpaikalla sitä on. Ei se siitä tee yhtään hyväksyttävää! Toivottavasti saan hoitaa lapseni mahdollisimman pitkään kotona.

Vierailija
106/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos olen töissä alueella, jossa sekä johtaja ja henkilökunta on ammattimaista ja sivistynyttä. Meillä, eikä noissa kolmessa muussakaan päiväkodissa missä olen työskennellyt viimeisen kymmenen vuoden ajan ole ollut mitään vanhempien irvokasta arvostelua, haukkumista, kieroilua. Vanhempia toki on niin monta erilaista, kun on perheitäkin asiakkaana ja kaikki eivät todellakaan ole tavallisia, huolehtivia ja välittäviä vanhempia, joskus on pakko purkaa  työparille tai johtajalle vaikeita kohtaamisia vanhempien kanssa, mielikuvituksen aiheuttamia vääristyksiä meitä kohtaan tai ihan suorastaan huonoa kohtelua lasta kohtaan

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:02"]

Kyllä, tätä ja rasismista puhetta on jopa johtaja tasolla. Lasten vanhempia voidaan jopa matkia lapsellisesti, porukalla haukutaan lähes kaikki syystä jos toisesta. Kyllä lapset kuulevat ja huomaavat tälläisen kieroilun ja seläntakana puhumisen ja varmasti vaikuttaa lapsen identiteetin kehitykseen ja ajattelutapaan miten toisista ihmisistä voi puhua. Monesti aikuinen luulee ettei noin pieni ymmärrä tai ettei se kuuntele tai vielä pahempaa ettei se osaa vielä puhua niin hyvin että kertoisi vanhemmilleen.

[/quote]

Vierailija
107/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa monissa päiväkodeissa sijaistamassa..näkee ja kuulee kaikenlaista.
Yksi unohtumattomimmista (huonossa mielessä) paikoista oli missä pienten ryhmässä työskennelleet puhuivat erään lapsen vanhempien ulkoisesta olemuksesta kehuen isän komeutta ja ihmetellen kuinkahan äiti olikaan saanut niin paljon itseään edustavamman puolison. En uskonut kuulemaani! Miten ihmiset kehtaavat. Ja puhuivat ihan avoimesti minun sekä muutaman lapsen kuullen. Olin sijaisena tuolla ensimmäistä päivää...tyhmyyttä kerrakseen, mitähän jos tässä tilanteessa olisin sanonut kyseisten ihmisten olevan esimerkiksi sukulaisiani.

Vierailija
108/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"] Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle. Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ. Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia???? [/quote]   Harjoittelijat tekevät kyllä nuo hommat päiväuniaikaan, koska milloin muulloin ne pitäisi tehdä? [/quote] Eikö harjoittelijan pitäisi harjoitella kaikkea eikä vain olla piikana? Toivottavasti oli ohjaaja mukana hommassa. [/quote] Päiväuniaikaan henkilökuntakin tekee tuollaisia "piian" tehtäviä, vaikka se ei heidän koulutukseensa kuulukaan. Miksi harjoittelija ei niitä voisi tehdä?

[/quote] Harjooittelija ei saa tehdä niitä yksin. Hän on siellä oppimassa teidän ammattia ja ei teidän piika.

[/quote]

Tässä olisi nyt hyvä erottaa harjoittelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla ja harjoittelijat, jotka ovat kelan palkkalistoilla olevaa työvoimaa. Hieman eri tavoitteet

Vierailija
109/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut 30 vuotta sitten harjoittelijana ja silloin jo oli käytäntö, että harjoittelija ei ole työvoimaa, eikä helpottamassa työpaikan arkea. Harjoittelija on opettelemassa työtä nähdäkseen, onko se mieluinen ala. Harjoittelijalla ei siis ole mitään vastuuta, vaan mokan sattuessa syyllinen etsitään vakituisesta henkilökunnasta. Joten ei ole mikään nykyajan nuorten lusmuiluasia.

Toki tiedän, että moni ei tätä sisäistä, vaan nykyään käyttää harjoittelijoita hyväksi. Mutta harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana

Vierailija
110/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 21:58"]Onpas ollut ikävää luettavaa tämä ketju. Ihan järkyttävä harjoittelupaikka sulla ap ollut. Ja mikä ikävintä niin tuntuu että moni on puolustellut näissä vastauksissa tota pahan puhumista siihen vedoten että joka työpaikalla sitä on. Ei se siitä tee yhtään hyväksyttävää! Toivottavasti saan hoitaa lapseni mahdollisimman pitkään kotona.
[/quote] Toivottavasti pystyt kotoakin vähän laajentamaan maailmankuvaasi.

Vierailija
111/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tätä ja rasismista puhetta on jopa johtaja tasolla. Lasten vanhempia voidaan jopa matkia lapsellisesti, porukalla haukutaan lähes kaikki syystä jos toisesta. Kyllä lapset kuulevat ja huomaavat tälläisen kieroilun ja seläntakana puhumisen ja varmasti vaikuttaa lapsen identiteetin kehitykseen ja ajattelutapaan miten toisista ihmisistä voi puhua. Monesti aikuinen luulee ettei noin pieni ymmärrä tai ettei se kuuntele tai vielä pahempaa ettei se osaa vielä puhua niin hyvin että kertoisi vanhemmilleen.

Vierailija
112/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:39"] Jos harjoittelija tarvitsee kuivauskaapin tyhjentämiseen muuta ohjeistusta kuin "tyhjennä kaappi ja laita vaatteet jokaisen lokeroon" niin on harjoittelemassa väärässä paikassa.  Tai pöytien pyyhkimiseen tarvitsee näyttää mikä on rätti ja miten sitä käytetään. Toki tarvitsee kertoa missä kaapissa rätit ovat.   Katsokaa peiliin vanhemmat, nuo ovat teidän lapsianne joista tässä puhutaan. Menikö kotikasvatus nyt ihan putkeen? [/quote] Sinulta on nyt se oleellinen juttu kokonaan hävinnyt. Harjoittelija ei ole ilmainen työvoima joka laitetaan tekemään niitä tylsiä hommia. Hänelle tulee olla työohjausta ja hänta ei saa syrjiä silleen että teen nyt paperihommia ja täytä sinä kuivauskaappi. Eli hänen tulisi seurata ja olla mukana kaikissa työtehtävissä. Eli ei ole oikein jos muu päiväkodinhenkilökunta istuu "kokouksessa" ja työharjoittelija laittaa kurahaalareita kaappiin. Hänellä tulisi olla työnohjausta ja herättää kiinnostusta siihen ammattiin johon hän valmistuu. Ja koska te kerrotte että teillä on niin paljon kivempia hommia esim vasut jne. Hänen tulisi olla niissä mukana mikäli vanhemmat sen sallii. Eli te ette saa käyttää heitä väärin. Kun minulla on harjoitettelija mukana hän tekee täysin samoja hommia kuin minä. Eli jos teen paperihommia selitän ja näytän, jos täytän astianpersukonetta hänkin täyttää. Heille tulisi näyttää kaikki työt, ja ei vaan tekemään niitä teidän mielestä tylsiä hommia. Harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana. [/quote] Eli vaikka harjoittelija toimii koko muun päivän lapsiryhmässä, sinusta on väärin laittaa hänet tyhjentämään kuivauskaappia uniaikaan? Jos harjoittelija on minun ohjauksessani ja minä vahdin nukkarissa nukkuvia lapsia, mielestäsi harjoittelijankin pitäisi istua siellä pimeässä hiljaa, eikä hän voisi tehdä jotakin hyödyllistä? Voi hyvää päivää. Jos ala olisi joku muu, asiasta tuskin tulisi tällaista saivartelua.

[/quote]

Ymmärrätkö, että olet vastuussa työkokeilijasta? Huomaan - hän on kokeilija, ei harjoittelija. Jos työkokeilijan vuoksi muutaman lapsen haalarit menevät pilalle, olet sinä se henkilö, joka on asiasta vastuussa, koska kokeilija on sinun ohjauksessasi. Kokeilija voi intoutua vaikka kiinnittämään hakaneulaheijastimia lasten vedenpitäviin vaatteisiin => vaate on pilalla.

[/quote]

Siis puhutaanko tässä nyt aivan tavallisista, normaaliin ymmärrykseen kykenevistä ihmisistä, vai jostain erityisryhmästä? Ei ihme, ettei työkokeilun arvostus ole kauhean korkealla, jos todella minkäänlaista työtehtävää ei voi itsenäisesti uskoa kokeilijan vastuulle vaikka se olisi huolellisesti ohjeistettu ennen työtehtävän alkamista. 

Voiko työkokeilija esim. annostella lapsille aamupuuroa lautaselle? Hänhän voi omatoimisesti vaikka ripotella suolaa ruokalusikallisen jokaisen annoksen päälle. Voiko työkokeilija pukea lapsen? Hänhän saattaa ilman huolellista valvontaa laittaa lapselle kumisaappaat paljaisiin jalkoihin. Voiko työkokeilija toimistotöissä vaikkapa avata postin? Hänhän voi erehdyksessä heittää tärkeän sopimuksen roskakoriin. 

Jos oikeasti mennään tällä tasolla, en ihmette suurta nuorisotyöttömyyttä. Curlingvanhempien jälkikasvu on päässyt työikään. Onx mun siis pakko?

[/quote]

Jos yhtään paneutuisit siihen, mikä työkokeilu on, niin tietäisit vastauksen: työkokeilija ei ole työpaikalla töissä vaan kokeilemassa erilaisia työtehtäviä tekemällä niitä yhdessä muiden kanssa. Työkokeilijan ei ole pakko siivota yksin vessoja, hän siivoaa niitä yhdessä ohjaajan kanssa. Mikä tässä on niin hankala ymmärtää? Se työkokeilija ei ole listalla osa työvoimaa vaan ylimääräinen henkilö, jonka kanssa tehdään töitä eikä se, joka käsketään tekemään muiden työt.

[/quote]

Työkokeilija voi siivota yksin vessoja, jos ohjaaja on osoittanut, että ne kuuluvat heidän työpäivänsä tehtäviin ja näyttänyt TAI suullisesti/kirjallisesti ohjeistanut, miten siivous hoidetaan. Työkokeilijan ei voi odottaa itsenäisesti ja omatoimisesti hoksaavan, että vessojen pesu kuuluu hommiin, mutta suullisen/kirjallisen/käytännön ohjeistuksen jälkeen hänelle voi tämän homman osoittaa. Vai tarvitseeko työkokeilija mielestäsi kahvinkeittoonkin ohjaajan kaveriksi? Että mittaapa sinä purut, niin minä lasken ääneen, montako mitallista olet laittanut. Kun se kahvinkeittokin aina jollekin päivän aikana lankeaa, aivan kuten kuivauskaapin tyhjentäminen tai pöytien pyyhkiminenkin.

[/quote]

Käsittääkseni päiväkodin lapset eivät juo kahvia, joten esimerkkisi on aika kaukaa haettu.

Minua kiinnostaa se, että mitä itse teet sillä aikaa kun työkokeilija tekee sinun työsi? Nehän olisivat sinun tehtäviäsi (siivoaminen, pöytien pyyhkiminen jne.) jos työkokeilija olisi paikalla. Vaikuttaa siltä, että ajattelet kokeilijaa jonkinlaisena henkilökohtaisena apulaisena, joka tekee työsi, mutta sinä otat siitä palkan.

Kun olet ohjeistanut työkokeilijan siivoamaan vessoja, niin toivottavasti ymmärrät, että sinulla on myös velvollisuus kertoa, miten tuo tehtävä edistää työkokeilusuunnitelman tavoitteiden toteutumista. Fiksu yksin  siivoava osaa käyttää pesuaineita siten, että sinun valvontavelvollisuutesi tulee todella tarpeen. Kloriitti on muuten yksi tehokkaimpia aineita lasten haalareille kaadettuna.

[/quote]

Siis mitä h---ä?

Vierailija
113/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:25"]Olen itse ollut 30 vuotta sitten harjoittelijana ja silloin jo oli käytäntö, että harjoittelija ei ole työvoimaa, eikä helpottamassa työpaikan arkea. Harjoittelija on opettelemassa työtä nähdäkseen, onko se mieluinen ala. Harjoittelijalla ei siis ole mitään vastuuta, vaan mokan sattuessa syyllinen etsitään vakituisesta henkilökunnasta. Joten ei ole mikään nykyajan nuorten lusmuiluasia.

Toki tiedän, että moni ei tätä sisäistä, vaan nykyään käyttää harjoittelijoita hyväksi. Mutta harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana
[/quote]

Jos harjoittelijaa ei saa käyttää työvoimana, pitääkö hänen ihan oikeasti katsoa sivussa, kun lto vetää lauluhetkeä? Tai istua syrjässä katsomassa, miten lapsille jaetaan ruokaa, miten heitä puetaan, miten heitä autetaan vessassa, miten heidän kanssaan askarrellaan? Häntähän käytettäisiin työvoimana, jos hän saisi pukea lapsia, askarrella heidän kanssaan jne. Ihan samoin harjoittelija voi myös pyyhkiä niitä pöytiä ja peppuja ja järjestää vaatteita naulakoihin, tekeehän hän todennäköisesti noita ensiksikin lueteltuja asioita.

Vierailija
114/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukoot mitä haluavat ja annan aihettakin hakemalla lasta paskasissa työvaatteissa ja vittuilemalla esim. Jos lapsella likaisia vaatteita päällä ym.
Vaikka ei mua oikeasti haittaa, pääasia että lapsi viihtyy ja on iloinen.
Meidän tarhassa on yksi hoitaja joka selvästi pitää meidän lapsesta enemmän kuin muista, tulee aina juttelemaan ja halailee poikaa kun sen vie tai hakee, sille en ole viitsinyt vittuilla.

Vierailija
115/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:41"]Olin työharjoittelijana päiväkodissa lahdessa ja uskomatonta toimintaa mielestäni ja päätinkin kysyä palstalaisilta onko tämä oikeasti normaalia tällä alalla, jos on niin ei ole oikea ala minulle.

Tosi sisäsiittoista henkilökuntaa, ei siiinä mitään. Yhdellä 2-vuotiaalla lapsosella oli synttärit, joten kaikki saivat ottaa 2 nallekarkkia. Yhden tytön veli tokaisi että "Maijalle ei ole annettu vielä koskaan annettu karkkia" (nimi muunnettu), takanani yksi ohjaajista kuiskasi toiselle: "sanotaan että ei annettu Maijalle mitään". Eikä siinä vielä kaikki, henkilökunta JATKUVASTI haukkuu lasten vanhempia. Ovat "eritelleet" lempilapsensa vanhempien varakkuuden ja toimintojen perusteella. Kuulin jatkuvasti kun irvasivat monien lasten vanhempia ja kasvatustapoja jne. Kyseessä ei ole kunnan päiväkoti !! Heillä oli selvästi omat juttunsa, huutavat lapsille älyttömistä jutuista. Mutta tuota haukkumista ja salailua siitä onko lapsi saanut karkkia OVAT AIVAN HIRVEITÄ.

Minua työharjoittelijana kohdeltiin tosi törkeästi usein. Jouduin siivoamaan kauttaaltaan 3 huonetta, ripustaa pyykit ja lakaista kuisti. (Noin kaksi tuntia tehdä nämä askareet kunnes lapset heräävät) Mitä tekee muu henkilökunta sillä välin? Juovat kahvia ja juoruilevat lapsista ja lasten vanhemmista. Keksivät aivan järjettömiä asioita. Onko tämä normaalia????
[/quote] No ei ole.

Vierailija
116/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:26"]Kertokaapas nyt päiväkodin tädit miksi kohtelette vanhempia eri tavalla? 

[/quote] Ihan sen perusteella, kuka tädittelee ja kuka ei.

Vierailija
117/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks meillä on laitosapulaisena jotka hoitaa omat hommansa!!! Miten hitossa siellä vielä ehtis siivoamaan ja lakanoita vaihtamaan kun on ne lapsetkin hoidetavana??

Vierailija
118/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletty viesti

Vierailija
119/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:40"]Onneks meillä on laitosapulaisena jotka hoitaa omat hommansa!!! Miten hitossa siellä vielä ehtis siivoamaan ja lakanoita vaihtamaan kun on ne lapsetkin hoidetavana??
[/quote] niinpä, meillä yksityisellä tehdään nämäkin, saattaa siinä jäädä muutama riita selvittämättä, tai kolhun saanti näkemättä.

Vierailija
120/126 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:40"]Onneks meillä on laitosapulaisena jotka hoitaa omat hommansa!!! Miten hitossa siellä vielä ehtis siivoamaan ja lakanoita vaihtamaan kun on ne lapsetkin hoidetavana??
[/quote] niinpä, meillä yksityisellä tehdään nämäkin, saattaa siinä jäädä muutama riita selvittämättä, tai kolhun saanti näkemättä.
[/quote]

Espoossa laitosapulaisia ei enää ole. Siivooja sentään käy iltaisin imuroimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi