Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normituloisesta köyhäksi, miten selviytyä?

Vierailija
01.10.2014 |

Me ei tulla enää taloudellisesti toimeen omillamme. En tiedä mistä aloittaisin. Mistään varsinaisesta yli varojen elämisestä ei ole kysymys, ehkä ennemmin siitä, että entistä elämää ei ole saatu sovitettua nykyisiin menoihin. Tai onko edes siitäkään. Miehen työttömyydestähän 5 vuoden takaa tämä alkoi. Minulla on juuri nyt paha masennus. Eli jos minun pitäisi säilöä ja hillota olisin lataamossa. Tiedän, että emme elä puutteellisesti, en vain näe, että kuluttaisimme missään kohtaa liikaa. Silti emme selviydy.

Tulotilanne on se, että itse saan 1500-1600 e/kk käteen verojen jälkeen palkkaa, mies saa peruspäivärahan joka on 500-600 käteen. Hän on jo 63-vuotias, joten toiveita työllistymisestä ei ole. Hänen eläkkeensä on jäämässä pieneksi, se olisi noin 5-800 e/kk käteen. Lisäksi meillä on kaksio Helsingissä, josta saan kuken ja verojen jälkeen noin 300 euroa puhtana käteen. Lisäksi lapsilisät 219e/kk.

Eli tulot ovat noin 2500-2700 e/kk.

Sitten menoihin. Asumme maalla vanhassa okt:saa, josta on velkaa. Meillä on kaksi autoa, toinen vanha ruppana, toinen 7-vuotta vanha. Talon ja uudemman auton lainat vievät noin 700 euroa /kk. Meillä käy kotisiivous. Maksamme siitä 270 euroa/kk, mutta se pudottaa myös veroprosenttia aika voimakkaasti. Katson, että emme oikein tulisi ilmankaan sitä toimeen, ennen siivoojia meillä oli aina ihan hirveä kaaos, koska minä en jaksa ja mies ei vain saa aikaiseksi siivota. (Mies hoitaa lapsia kotona, toinen alle kouluikäinen, toinen pikkukoululainen). Ruokaan ja kodin tarvikkeisiin menee noin 700e/kk. Sähköön (lämmitykseen), kiinteistömaksuihin ym. menee n. 200e/kk. Talo on 94 m2 eli ei hullun suuri. Bensaan menee noin 300e/kk. Vakuutuksiin (laaja kotivakuutus, 2 autoa) menee 130e/kk. Tämä on vasta 2200e/kk. Jonnekin menee vielä reilu tuhat euroa, luultavasti siihen mitä kertyy autojen huolloista, autoveroista, lääkärikäynneistä ja sen sellaisesta. En osta itselleni mitään, en vaatteita, en tavaraa, saati että matkustaisimme. Mieskään ei ostele. 

Tuhlaamiseksi vois sanoa sanomalheteä, noin 300e vuodessa, mutta en taas näe, että sillä on kuukausitasolla paljonkaan merkitystä, kun velkaannumme joka kuukausi 500-800 euroa. Ja tämä on se kamala osa. Siis että me emme pärjää, vaan velkaannumme joka kuukausi 5-800 euroa. Meillä on kuusi lämpöpatteria ja ilmalämpöpumppu. Takkojakin on. En ymmärrä, mistä voisimme vielä säästää. Ajan työmatkat autolla, 23 km siivu. Talvikauden sähkölasku on helposti sellaiset 1500 euroa yhteensä. 

Lapsille ostan vaatteet puoliksi käytettyinä, jotain on pakko hankkia uutena. Miehen harrastukseen menee jonkin verran lähinnä bensakuluja ajomatkoista. Meillä on kaksi kissaa. 

Eli ehkä en vain osaa köyhäillä, mitä meillä on liikaa? Ehkä se kakkosauto? Laaja kotivakuutus? Lisätä talvikaudella polttopuun käyttöä takoissa? Mies eläkkeelle? Itse teen osa-aikaa, kai jos tekisin vähän enemmän, sekin auttaisi. Kiva vaan, kun lapset on vielä noin pieniä, olen sen takia halunnut olla enemmän kotona. Voi surkeus.

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ap:n vastaukset järin masentuneilta kuulosta.

Vierailija
122/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:22"]

Meitä on perheessä kaksi korkeakoulutettua, vaativaa työtä tekevää vanhempaa, eikä meidän elintasomme ole lähelläkään teidän. Mies tekee 50-60-tuntista työviikkoa ja minä sen perus 40. Lapsia kaksi. Ei perintöjä, edes näköpiirissä. Vasta nyt uskalsimme hankkia kakkosauton, mutta kadumme sitä ja pidämme sitä suhteettomana kuluna. Pistää mietityttämään.

[/quote]

Miten niin se ei ole lähelläkään meidän? Miten paljon teillä menee rahaa/kk? Jos on kahden tulot ja tuollaiset työmäärät, niin paljonko on nettotulot? Ei ole pakko vastata, mutta hiukan ihmetyttää, että menisi elämiseen vähemmän kuin meillä. Hienoa tietysti, jos näin on. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle on sanottukin, että voisi hoitaa minua jos hän jaksaisi lasten kanssa siivota päivän leikkien jäljet niinä päivinä kun mä olen töissä. En käsitä, miksei hän tee sitä. Ja joo, jaksaa juosta maratoneja, mutta ei tehdä tuota. Mua on harmittanut se tosi paljon. Jos meillä olis edes jotenkin perussiistiä niin jaksaisin paremmin kerätä tavaroita silloin kun mäkin olen kotona. Nyt se on niin turhauttavaa, kun olen töissä ja tulen kotiin niin kotona on hirveä kaaos. Eli koko päivän tapahtumat suunnilleen näkyy lattioilla. Tiskikonetta mies täyttää ja kerää kyllä iltaisin leluja, mutta ei niin paljon, että vois sanoa, että on siistiä. 

Houkuttelee lapsia mukaan, mutta ei mainittavasti vielä ole heistä apua. 

Kyllä yksi ongelma tässä on elämänhallintaongelmat, ei sitä voi kieltää. Ja toinen on se, että ylipäätään tultiin eläneeksi yli varojemme. Kaksi pahaa samassa paketissa. Siivous tosiaan lähtee, toiseski helpoin on se, että mä teen enemmän töitä. Vielä en ole puhunut työnantajan kanssa, onnistuuko heillä. Muualtakin saan lisätöitä jos haluan, alani on onneksi sellainen. Kolmas säästökohde on se sähkölasku, eli lisätään lämmitystä puilla.

Ap

Vierailija
124/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuohon miehen siivoamiseen, että oli myös hyvä pointti tuo nro:n 128: sen mitä mies siivoaa, on kelvattava sinulle. Myönnän, että aiemmin toivoin liikoja siitä häneltä ja purin pahaa mieltäni häneen kun mun standardit ei toteutuneet. Nyt olen päättänyt, että en sano mitään, kiitän ja kehun vain kaikesta mitä tekee. Koska ei ole miehen syy, että mun standardit ei toteudu, joten silloin mulla ei saa olla varaa valittaakaan. Saatais positiivinen kierre tähän tekemiseen, se olis toiveenani.

Ap

Vierailija
125/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:59"]

AP:sta saa mielikuvan, että on ideologialtaan aika vasemmalle kallellaan, elää todellakin sosialistipoliitikon opeilla.  Stadin asunnon vuokralaisen mieli pitäisi käytännössä pahoittaa, kuunnella, kun vuokralainen haukkuu AP:ta ahneeksi riistäjäksi, kapitalistisiaksi jne. Siis tapahtumia, jotka ei ole vuokralaisen kannalta kovinkaan edullisia, vuokrankorotus, sopimuksen purku one way or the other. AP on hoitanut asiansa asunnon OMISTAJANA aivan luokattomasti.

Asunnon vuokratoiminnan harjoittaminen Helsingissä on tämän hetken hinnoilla ja arvonnousu odotuksilla todella rikkaiden tai hölmöjen hommia, tuotot on aika heikkoja, sekä odotukset tulevaisuuden arvonnoususta.

Mutta, jotta ihmiset saadaan äänestämään sosialisteja ja uskomaan sosialismiin. On hyvin tärkeää, että ihmisten ymmärrys sijoitustoiminnasta on täysin olematonta. Tuo vuokratulo 300,e pitäisi muuttaa osinkotuloksi 500,e mikä on aika realistinen odotus. Esim. vaikka jonkun globaalin öljy-yhtiön osakkeisiin.  

Mutta tämä tuskin tapahtuu, AP joutuisi myymään ideologiansa. Sosialismi ei pelastanutkaan häntä, vaan kapitalismi.

[/quote]

Kukahan sä oot? Puhut ihan kummallisia. Jos en halua repiä toimeentuloani toisen selkänahasta niin näet sen pahana?

Ap

Vierailija
126/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:22"]

Sinulla on omaisuutta on stadissa kaksio, mökkiä, kädet syyhyten odotat perintöä, mietit jo ennakkoperinnön pyytämistä. Oikastii olisiko niin että olet tottunut vaan saamaan kaiken helposti, siivojakin pitää olla vaikka tulot pienet jne. En sano tätä nyt mitenkään erityisen pahalla vaikka se voi siltä kuullostaa muttaa miten kehtaat luokitella itsesi köyhäksi?

[/quote]

En osaa sanoa tuohon tottunut saamaan kaiken helpolla. En mä tahallani ole sellainen, joka ei oikein pärjää. Kyllä sen masennuksen syytä on paljon, enkä ala sairaushistoriaani tässä avaamaan, olen ollut aiheesta (sairaudesta) lehtihaastattelussakin enkä halua, että mua tunnistetaan. 

Mun äitini oli yh ja emme eläneet mitenkään leveästi. Mutta isän puolen suvusta olen oppinut kyllä tietyn filosofian, johon siivouskin sopii. Tosin meillä mies oli alunperin se, joka ehdotti sitä ja mä vastustelin koska ajattelin ettei ole varaa, mutta mies hermostui mun nalkutukseen siitä ettei ole siistiä ja vaihtoehto että mun olis pitänyt tehdä enemän oli poissuljettu, koska masennus. Ehkäisin siis tavallaan isompia riitoja sillä, että miehen yllytyksestä otin siivouksen. Tyhmää, myönnän, mutta kun silloin näytti siltä, että rahapula on vaan hetkellistä. 

En oikein ymmärrä, ettei mieskään nähnyt, että ei silti ole siivoukseen varaa, vaikka mä nalkutankin.... No, enkä mä nähnyt, että nalkutus sattui mieheen. Nyt näen enkä toista samaa virhettä. Näillä mennään. 

Siis köyhä olen sillä perusteella, että tulomme ovat pienet, eikä omaisuus tuota mitään, paitsi se asunto. Ehkä väkisinkin mielessäni vertaankin itseäni heihin, joilla on sama omaisuus. Otsikossa nyt lukee köyhä lyhyyden vuoksi, voisihan sanoa niinkin, että emme tule toimeen tuloillamme menoihimme nähden.

Ap

Vierailija
127/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies eläkkeelle, sinä kokopäivätöihin, Helsingin kämppä myyntiin ja sillä hoidatte noi velat, ja rempan tuohon taloonne, pois. Ja miten ihmeessä voi sähkölasku tuon kokoisesta kämpästä olla 1500e talven?! Meillä on suorasähkölämmitteinen 250m2 talo, ja siitäkään ei makseta noin paljoa talvessa, koko vuosi on alle 2000e. Eli se talo vuotaa, ja pahasti, jostakin. Mutta ei sekään tuota kuukausittaista ylimenoa selitä. Ruokaan teillä saisi mennä max 1000 kuussa, meillä 5 henkeä käytää tuon eikä todellakaan pihdata ruuan kanssa.

Vierailija
128/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka omistan mökin, en voi myydä sitä, koska mulla ei ole sen hallintaoikeutta. Enkä nyt muutenkaan. Eli omaisuudesta ei aina ole sellaista iloa kuin luulisi.

Ap

Vierailija
129/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama tarina näistä olosuhteiden uhreista, jotka ketjun edetessä paljastavat, että omaa elämää sössitään hyvin yritteliäästi ja aktiivisesti. Eipä riko kaavaa tämäkään.

"Sairaudelle nyt en voi mitään" on todella typerä kommentti. Kaikille sairauksille voi jotain. Masennukseen on tehokkaat lääkkeet, vaikka ap ei tietysti jostain syystä ainakaan vielä voi syödä niitä. Masennus myös paranee sitä huonommin, mitä pitempään se ehtoo olla ja kroonistua. Terapiakonsteijaon olet ajatellut - sitten joskus tulevaisuudessa. Jos masennus estää kokopäiväisen työn tekemisen, niin sittenhän voi saada osittaista sairauspäivärahaa sun muuta etuutta. Miksi ihmeessä ap et sitä ole hakenut? Toivottavasti vastauksena ei ole se, että sulla on sellainen itsediagnosoitu masennus, joka estää kaikkien ikävien asioiden tekemisen (kuten työssäkäymisen ja siivoamisen) ja oikeuttaa kaikkiin mukaviin erikoisetuuksiin (lasten pitää olla sinun läsnäollessa hiljaa ja miehen passata ja hoitaa sua). Se kun ei ole masennusta vaan ihan vaan itsekkään ihmisen kermaperseilyä.

Yyh, mun pitää oikeasti lopettaa näiden ketjujen lukeminen, kun itselle tulee aina jotenkin paha mieli. :( En sitten tiedä, miksi ihmeessä näistä pitää provosoitua, mutta jotenkin aina kuitenkin sapettaa. Itsetutkiskelun paikka. :/

Vierailija
130/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:13"]

Aina sama tarina näistä olosuhteiden uhreista, jotka ketjun edetessä paljastavat, että omaa elämää sössitään hyvin yritteliäästi ja aktiivisesti. Eipä riko kaavaa tämäkään. "Sairaudelle nyt en voi mitään" on todella typerä kommentti. Kaikille sairauksille voi jotain. Masennukseen on tehokkaat lääkkeet, vaikka ap ei tietysti jostain syystä ainakaan vielä voi syödä niitä. Masennus myös paranee sitä huonommin, mitä pitempään se ehtoo olla ja kroonistua. Terapiakonsteijaon olet ajatellut - sitten joskus tulevaisuudessa. Jos masennus estää kokopäiväisen työn tekemisen, niin sittenhän voi saada osittaista sairauspäivärahaa sun muuta etuutta. Miksi ihmeessä ap et sitä ole hakenut? Toivottavasti vastauksena ei ole se, että sulla on sellainen itsediagnosoitu masennus, joka estää kaikkien ikävien asioiden tekemisen (kuten työssäkäymisen ja siivoamisen) ja oikeuttaa kaikkiin mukaviin erikoisetuuksiin (lasten pitää olla sinun läsnäollessa hiljaa ja miehen passata ja hoitaa sua). Se kun ei ole masennusta vaan ihan vaan itsekkään ihmisen kermaperseilyä. Yyh, mun pitää oikeasti lopettaa näiden ketjujen lukeminen, kun itselle tulee aina jotenkin paha mieli. :( En sitten tiedä, miksi ihmeessä näistä pitää provosoitua, mutta jotenkin aina kuitenkin sapettaa. Itsetutkiskelun paikka. :/

[/quote]

Olen käynyt terapiassa 6 vuotta, syönyt sen jälkeen 5 vuotta masennuslääkitystä ja parantunut lopulta masennuksesta koska sille löydettiinkin ylläri ylläri fysiologinen syy. Nyt masennus uusi ja tiedän sen nyt olevan väliaikaista, koska liittyy niin selkeästi erääseen elämänkokemukseen. Tämän enempää en asiaa avaa. Toivon sinullekin samaa, tullaan sitten katsomaan, paljonko sä siivoilet kotonasi.

Ap

Vierailija
131/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri nyt (ja eilenkin, plus toissapäivänä) makaan flunssaisena kotona, siksi näin paljon aikaa roikkua täällä... ;) (Työtäni ei voi tehdä jos tartuttaa muita.)

Ap

Vierailija
132/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä 136:lle: jos olen osa-aikatyökykyinen on aika hankala näyttää toteen, etten kykenisi kokoaikatyöhön. Koska kukaan ei töissä näe, miten loppu ja väsynyt olen kotona. Työn olen jaksanut aina jotenkuten, ongelma on koko ajan ollut kotona jaksaminen. Olen siksi pitänyt luppopäiviä, että saisin niiden aikana tehtyä paremmin, kuin  töiden jälkeen jäävällä ajalla. Mutta kun masennus on pahimmillaan olen jotenkin aivan saamaton, en pysty keskittymään jne. Mietin 5 minuuttia, että mitä olinkaan tekemässä, ai niin, pyyhin pöytää. Mihin noi kamat pitää siitä siirtää, äää, ei tajuu. Se on oikeasti tuollaista, kun on masentuneimmillaan. Mutta mitä sä siitä tiiätkään. Ap

Vierailija
133/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, ehkä tämä on jo selvitetty, mutta ap kertoo velkaantuvansa kuukausittain useita satoja euroja.Siis jättää laskuja maksamatta vai mitä ihmettä? Eikö ole jo ulosottomies Helsingin kämpää hamuamassa, jos tilanne jatkunut pidempään. Ja eikö 63-vuotiaana jo "joudu" eläkkeelle, jos on työtön.

Vierailija
134/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä elät vaan toisten perinnöillä ja odotat uusia perintöjä. Voi käydä niinkin ettet saakaan perintöä esim erään tuttavani vanhemmat käyttivät kaiken omaisuutensa ennen kuolemaa. Ei perintöä voi koskaan varmana pitää.

Vierailija
135/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:33"]

En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, ehkä tämä on jo selvitetty, mutta ap kertoo velkaantuvansa kuukausittain useita satoja euroja.Siis jättää laskuja maksamatta vai mitä ihmettä? Eikö ole jo ulosottomies Helsingin kämpää hamuamassa, jos tilanne jatkunut pidempään. Ja eikö 63-vuotiaana jo "joudu" eläkkeelle, jos on työtön.

[/quote]

Pankille velkaa, ei firmoille. Otettu velkaa ja sillä eletty. Kohta kaivo tyhjä. Pitää alkaa pärjätä ihan omilla tuloilla.

Ap

Vierailija
136/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:44"]

Sä elät vaan toisten perinnöillä ja odotat uusia perintöjä. Voi käydä niinkin ettet saakaan perintöä esim erään tuttavani vanhemmat käyttivät kaiken omaisuutensa ennen kuolemaa. Ei perintöä voi koskaan varmana pitää.

[/quote]

Paljonko sitä oli enimmillään?

Ap

Vierailija
137/164 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:44"]

[/quote]

Paljonko sitä oli enimmillään?

Ap

[/quote]

Muutama sata tuhatta euroa.

Vierailija
138/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuken = kulujen

Ap

Vierailija
139/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää Hellun kämppä myyntiin. Jos tiukkaa on, niin sanomalehteä ei kannata tilata.

Vierailija
140/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tässä ei nyt kyllä enää auta mikään köyhäily ja säilöminen, teidän on tehtävä kertakaikkinen elämäntapamuutos. Siis sellainen, joita Kukkaron herraksi -ohjelmassa tehtiin. Mielummin nyt oma-aloitteisesti kuin parin vuoden päästä pakosta. Te kuitenkin keräätte velkaa lähemmäs 10 000 euroa vuodessa, ja siihen korot päälle. Tuo on niin hurja vauhti, että olette ajamassa seinään, nopeasti. 

Myytte nyt ensiksi sen Helsingin asunnon. Sitten, jos vain kaupaksi saatte, omakotinne maalla. Tuon kanssahan voi tehdä tiukkaa. Muutatte asuntoon, jossa teillä on varaa asua, ja jonka ylläpito on teille vähemmän raskasta. Luultavasti siis rivi- tai kerrostaloon palvelujen ääreen. Luovutte toisesta autosta. 

Keskustele asiasta miehesi kanssa, ja koska hänellä nyt on aikaa, pistä hänet ottamaan vastuuta tästä "projektista". Sukulaismieheni joutui jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle saman ikäisenä kuin miehesi jäi työttömäksi. Hän opetteli tuon ikäisenä mm.  leipomaan ja tekemään perheen kaikki ruuat. Raha-asiat hän olikin jo hoitanut. Sukulaismies olisi tullut hulluksi, jos näin ei olisi tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän