Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normituloisesta köyhäksi, miten selviytyä?

Vierailija
01.10.2014 |

Me ei tulla enää taloudellisesti toimeen omillamme. En tiedä mistä aloittaisin. Mistään varsinaisesta yli varojen elämisestä ei ole kysymys, ehkä ennemmin siitä, että entistä elämää ei ole saatu sovitettua nykyisiin menoihin. Tai onko edes siitäkään. Miehen työttömyydestähän 5 vuoden takaa tämä alkoi. Minulla on juuri nyt paha masennus. Eli jos minun pitäisi säilöä ja hillota olisin lataamossa. Tiedän, että emme elä puutteellisesti, en vain näe, että kuluttaisimme missään kohtaa liikaa. Silti emme selviydy.

Tulotilanne on se, että itse saan 1500-1600 e/kk käteen verojen jälkeen palkkaa, mies saa peruspäivärahan joka on 500-600 käteen. Hän on jo 63-vuotias, joten toiveita työllistymisestä ei ole. Hänen eläkkeensä on jäämässä pieneksi, se olisi noin 5-800 e/kk käteen. Lisäksi meillä on kaksio Helsingissä, josta saan kuken ja verojen jälkeen noin 300 euroa puhtana käteen. Lisäksi lapsilisät 219e/kk.

Eli tulot ovat noin 2500-2700 e/kk.

Sitten menoihin. Asumme maalla vanhassa okt:saa, josta on velkaa. Meillä on kaksi autoa, toinen vanha ruppana, toinen 7-vuotta vanha. Talon ja uudemman auton lainat vievät noin 700 euroa /kk. Meillä käy kotisiivous. Maksamme siitä 270 euroa/kk, mutta se pudottaa myös veroprosenttia aika voimakkaasti. Katson, että emme oikein tulisi ilmankaan sitä toimeen, ennen siivoojia meillä oli aina ihan hirveä kaaos, koska minä en jaksa ja mies ei vain saa aikaiseksi siivota. (Mies hoitaa lapsia kotona, toinen alle kouluikäinen, toinen pikkukoululainen). Ruokaan ja kodin tarvikkeisiin menee noin 700e/kk. Sähköön (lämmitykseen), kiinteistömaksuihin ym. menee n. 200e/kk. Talo on 94 m2 eli ei hullun suuri. Bensaan menee noin 300e/kk. Vakuutuksiin (laaja kotivakuutus, 2 autoa) menee 130e/kk. Tämä on vasta 2200e/kk. Jonnekin menee vielä reilu tuhat euroa, luultavasti siihen mitä kertyy autojen huolloista, autoveroista, lääkärikäynneistä ja sen sellaisesta. En osta itselleni mitään, en vaatteita, en tavaraa, saati että matkustaisimme. Mieskään ei ostele. 

Tuhlaamiseksi vois sanoa sanomalheteä, noin 300e vuodessa, mutta en taas näe, että sillä on kuukausitasolla paljonkaan merkitystä, kun velkaannumme joka kuukausi 500-800 euroa. Ja tämä on se kamala osa. Siis että me emme pärjää, vaan velkaannumme joka kuukausi 5-800 euroa. Meillä on kuusi lämpöpatteria ja ilmalämpöpumppu. Takkojakin on. En ymmärrä, mistä voisimme vielä säästää. Ajan työmatkat autolla, 23 km siivu. Talvikauden sähkölasku on helposti sellaiset 1500 euroa yhteensä. 

Lapsille ostan vaatteet puoliksi käytettyinä, jotain on pakko hankkia uutena. Miehen harrastukseen menee jonkin verran lähinnä bensakuluja ajomatkoista. Meillä on kaksi kissaa. 

Eli ehkä en vain osaa köyhäillä, mitä meillä on liikaa? Ehkä se kakkosauto? Laaja kotivakuutus? Lisätä talvikaudella polttopuun käyttöä takoissa? Mies eläkkeelle? Itse teen osa-aikaa, kai jos tekisin vähän enemmän, sekin auttaisi. Kiva vaan, kun lapset on vielä noin pieniä, olen sen takia halunnut olla enemmän kotona. Voi surkeus.

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on jo hyviä neuvoja tullut, tässä minulta vielä:

Ensinnäkin, aloituksessa sanoit, että tulot ovat noin 2500-2700€ kuukaudessa. Sen pitäisi kyllä riittää teidän perheellenne, koska se riittää muillekin. Syyt ylikulutukseen ovat siis: Siivooja, toinen auto, lämmitys sekä mahdolliset turhat ostokset (sanomalehden lisäksi).

Siivooja ensin pois. Jos sinä teet osa-aikaista ja miehesi on työtön, teidän kyllä tulee kyetä pyyhkiä asuntonne pinnat kaksi kertaa kuukaudessa. Masennusta tai ei, pystytte siihen kyllä. Sanoit, että voisit tehdä kokopäivätyötäkin, joten jos masennus ei estä sitä, ei se estä siivoamistakaan. Tehkää vaikka suunnitelma siivoamisesta ja pysytte siinä. Esimerkiksi näin:

Joka päivä tehtävät asiat: astiat heti ruokailun jälkeen tiskikoneeseen. Kun kone on täynnä ja pessyt, astiat heti kaappiin jotta saatte taas uudet likaiset tilalle. Lapset siivoavat joka ilta omat lelunsa jne omaan huoneeseen/lelukoriin tms. Pyykit jokainen laittaa pyykkikoriin ja pyykkiä pestään aina kun koneen saa täyteen. Nuo asiat eivät vie keneltäkään päivässä yli 10 minuuttia aikaa, kun niihin alkaa sitoutua säännöllisesti. Lisäksi voisitte miehen kanssa sopia, että hän pitäisi keittiön siistinä joka päivä koska hän siellä on päivisin paikalla. Samoin jokainen huolehtii, että takit on naulakossa, pipot jne niille kuuluvilla paikoilla ym. Tämä ei paljon vaadi kun näihin asioihin totuttautuu, ja lapset tekevät myös oman osansa.

Viikottain tehtävät asiat: imurointi, pölyjen pyyhintä ja vessan/kylpyhuoneen pesu. Nämä jaatte sinun ja miehesi kesken, kumpi nyt kumpaa inhoaa vähemmän. Minä esimerkiksi inhoan imurointia, joten mieheni hoitaa sen. Lisäksi esim. parillisina viikkoina vaihdetaan (ja pestään heti) lasten petivaatteet, parittomina teidän. Lisäksi viikonloppuisin pyyhkäisette keittiön pinnat paremmin, eli kaapinovet, välitilat, tasot jne.

Harvemmin tehtävät asiat: Lattioiden pesu vaikkapa joka toinen viikonloppu. Ei vie teidän kokoisessa taloudessa kovin paljon aikaa. Mies vaikka siirtelee huonekaluja ja mattoja kun sinä moppaat. Yhteistuumin toteutettuna vie alle puoli tuntia aikaa.

Lisäksi sitten vuosittaiset ikkunanpesut ym.

Mutta siis lopputuloksena, perussiisteys pysyy yllä kuin itsestään kun siihen totuttelee, ja nuo muut vain sovitaan tehtäväksi ja päätätte vaikka että joka lauantai teette ne yhtä aikaa. Sillä aikaa kun toinen pyyhkii pölyt ja imuroi, toinen pesee vessan ja kylppärin. Lapset voi ottaa pölyjen pyyhintään mukaan.

Toinen juttu: Tuo toinen auto, josta jo päätittekin luopua, säästää teiltä varmaan suurinpiirtein satasen kuukaudessa (siis oletan että on vanha auto, jossa halvin mahdollinen vakuutus ja halpa käyttöverokin).

Sanomalehti pois.

Näillä kolmella toimenpiteellä säästätte siis lähemmäs 300€ kuukaudessa! Jo se on iso asia teidän tilanteessanne ja varmasti helpottaa pidemmän päälle.

Sähkönkulutuksesta: Halpa omakotitalo ei aina ole paras ratkaisu, kuten huomaat. Jossain kuitenkin mättää, jos teillä menee noin paljon sähköä. Kuinka vanhoja sähköpatterit ovat? Käytättekö niitä turhaan, esim tuulettamalla samaan aikaan kun patterit on päällä? Pääsääntöisesti tuolla ilmalämpöpumpullanne pitäisi jo saada lämmitettyä ison osan asunnosta. Mihin ilmalämpöpumppu on sijoitettu ja käytättekö sitä koko ajan? Se kannattaisi pitää niin, että ilmalämpöpumpulla hoidatte esimerkiksi kokonaan keittiön ja olohuoneen lämmityksen, ja näissä huoneissa ei pattereita käytetä. Muihin huoneisiin patterit, ja niistä pidetään suurimman osan aikaa ovi kiinni, ettei ilmalämpöpumppu yritä lämmittää liian suurta tilaa. Lisäksi joka ilta kylmänä aikana takkaan kunnon tuli, pitää hyvin seuraavankin päivän asunnon lämpimänä. Kun kerran teillä niitä puitakin on. Näihin lämmitysasioihin huomion kiinnittämällä säästätte varmasti vuositasolla 100€/kk.

Nyt teillä on siis jo kasassa 400€ säästö. Lopun 100€ jolla pääsette jo tasatilanteeseen tulojen ja menojen suhteen, säästätte ruokakuluissa. Ei tarvitse edes ruveta tekemään mitään leipää itse, riittää että tutustut kaupassa saman tuoteryhmän edullisimpiin merkkeihin ja alat ostaa niitä. Vaihdat shampoot, vessapaperit jne edullisempaan, samoin jos ostatte paljon puolivalmisteita, lopetat niiden käytön ja teet itse. Mulla esim on kaveri joka ostaa lihamurekkeetkin valmiina, vaikka lihamurekemassan tekoon menee 10 minuuttia itse. Näillä asioilla saatte jo hyvän säästön aikaiseksi. Lisäksi jos teillä syödään kalliita muroja, jugurtteja jne, niistä voi karsia. Myös leivän kilohintaa kannattaa katsoa ja vaihtaa edullisempaan.

Vierailija
82/164 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olette päässeet alkuun ja ryhtyneet toimeen. Voitte kyllä saasda tilanteen haltuun, mutta pitäisi tosiaan pystyä kohtaamaan todellisuus. Tulot ja menot täytyy miettiä tarkkaan, siivoojaan ei ole varaa ja toisesta autostakin pitää ehkä luopua. Minäkään en ensimmäisenä luopuisi Helsingin asunnosta, mutta sitä voisi yrittää saada pikkuhiljaa parempaan kuntoon. Jos vuokralainen on yhtään remonttitaitoinen, niin minä ehdottaisin hänelle remontin tekoa sitä vastaan, ettei vuokra vielä nouse. Tarkoitan tällä ihan pintaremonttia, maalausta jne.

Minusta kuullostaa oudolta, että asutte omakotitalossa, mutta ette tahdo/saa siivotuksi. Omakotiasujan olisi hyvä olla kyllä vähintääkin siivoamiseen kykenevä, mielellään remonttitaitojakin olisi hyvä olla vähän. Oletteko ihan varmoja, ettei kannattaisi myydä taloa ja ostaa vaikka rivitaloa? Tämä siis ihan ystävällisenä ehdotuksena.

Siivouksesta voisitte saada yhteistä tekemistä perheenä, yhteishenkeä ja tyydytystä siitä, että saatte kodin siistiksi. Jos alkuun on vaikea päästä, saisiko vaikka paikallisista Martoista neuvoja siitä, miten siivous kannattaa tehdä ja miten ylläpitää tulosta. Martoilla on kyllä hyvät nettisivut. Jakakaa vastuut ja lapsille myös. Siivoatte oikein urakalla ja sitten syötte vaikka jotain hyvää ja katsotte elokuvan yhdessä :)

Kannattaa kyllä kysyä velkaneuvontaa, ehdottomasti. Terapeutinkin kanssa voisit näistä asioista puhua. Ne kuitenkin vaikuttavat toipumiseesi kovasti. Hyvä, että jaksat käydä töissä ja hyvä että olet aktiivinen ja haet apua ja neuvoja. Toivottavasti osaat ohittaa kommentoijat, joilla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:54"]Edelleen:

Tietääkö miehesi koko tilanteen?

Ymmärrätkö itse, miten huonosti pian käy jos et hoida asioita?

Ja lopuksi: sinulla on lapsia. Perinnöstäkään ei ole MITÄÄN hyötyä jos elät 10 000 euroa velaksi joka vuosi. Muista että kulut voi myös kasvaa.
[/quote]

Voisiko Ap vastata?

Vierailija
84/164 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään hajua missä ap:n työ on ja onko siellä lähimainkaan sopivia asuntoja saatavilla, lapsille koulua jne.

Antaa nyt lasten pitää kotinsa, kyllä kokopäiväisellä työllä ja yhdellä autolla pitäis saada yhtälö toimimaan. Asuminenhan on halpaa sitten kun laina on maksettu. Ihan idioottia tuosta olisi vuokralle lähteä, se maksaminen ei lopu ikinä.Sen äijän on nyt vaan otettava vastuu kodin pyörittämisestä, jotta ap pääsee palkkatyöhön.

Vierailija
85/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että yksinäisyys ja eristyneisyys on yksi perheenne ongelmista... Ihmiset miettivät turhan harvoin sosiaalisen verkon arvoa ennen kuin muuttavat sen ulottuvilta...

Vierailija
86/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tietää kyllä tilanteen. Hän ei hyväksikäytä minua, vaan aikoinaan kun oli töissä maksoi itse vastaavasti valtaosan kuluista kun tein vielä vähemmän töitä. Lisäksi hän  hoitaa lapsia, itse en pahemmin jaksa, eikä pyydä minulta ikinä rahaa (no okei, mä maksan laskut ja mulle tulee lapsilisät ne menee lähinnä ruokaan). Hän maksaa myös välillä isompia menoja, tosin silloin hänellä menee usein luoton puolelle. Hän on myös henkisesti mun tuki ja turva.

Asunnon hintoja katsoin. Yhtään niin huonokuntoista ei ollut sillä postinumeroalueella eikä parilla läheiselläkään, joten en oikein voinut vertailla, mutta on totta, että jos asunto olisi hyväkuntoinen, siitä voisi pyytää noin 2-400 euroa enemmän, ainakin. Hirveät hinnat! Mutta kun siellä on 60-luvun reikäiset ja tahraiset muovimatot osassa huoneita, ovenkarmit kovapuuta mutta maalista hilseilleet, 60-luvun keittiökaapit (kauniin sävyiset ja retrot kyllä), ei astianpesukonetta. Seinissä reikiä ja yleisilme ihan nuhjuinen. 

Ei tule kyseeseen, että laittaisimme sen itse kuntoon, mun mies on niin hidas tekemään, enkä luota jälkeen, etten mä halua, että se edes yrittää ja sinne on puolentoista tunnin ajomatka täältä. Sen projektit kyllä tiedetään, ikävä kyllä niiden eteen voi laittaa etuliitteen ikuisuus-. Siellä on nyt myös vuokralainen, ei sinne voi ketään ei-ammattilaista laittaa hääräämään. Enkä tiedä, saisinko lisää lainaa remontintekoa varten :(

Varmaan tuohon kuntoon nähden hinta vielä menettelee. Ja ainakin vuokralainen on uskollinen kun ei sen kannata muualle mennä. 

Mutta tarkistimme autojen vakuutuksia ja sain niistä 220e vuodessa pois. Ei paljon, mutta jotain. Sitten päätimme sittenkin pitää kakkosauton, mutta luopua sitten siitä siivouksesta kokeeksi. Katsotaan, miten se menee. Se kuitenkin säästää ylivoimaisesti eniten. Kakkosautoa tarvitaan, koska muuten mies mökkihöperöityisi lasten kanssa kotiin. Toki pakkohan sekin on pois laittaa, jos on pakko.

Samoin puilla päätettiin lämmittää tämä talvi kunnolla

Lainanhoitokulut on vielä hyvinkin kohtuulliset, koska mulla on omaisuutta vakuutena, mutta kaikki sellaista, mitä ei voi realisoida. (Käyttämämme asunto, tuo vuokra-asunto ja mökki, jossa mulla vain omistus, ei hallintaoikeutta).

Ap

Vierailija
87/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:28"]

Tuntuu että yksinäisyys ja eristyneisyys on yksi perheenne ongelmista... Ihmiset miettivät turhan harvoin sosiaalisen verkon arvoa ennen kuin muuttavat sen ulottuvilta...

[/quote]

Tääkin on totta. Kuvittelin kyllä, että mies on monitoimisempi täällä, kun on kerran maalta kotoisin. Mutta ei se oikein olekaan. Tai sit on tosiaan vähän lamaantunut, mun vanavedessä. No, ehkä me kumpikin nyt vähän ryhdistäydyttiin, että pakko tehdä jotain. Mun äidistä olis paljon apua, mutta asuu kaukana. 

Ap

Vierailija
88/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Kun olette saaneet tehtyä - huom. TE - sen selvityksen kuukauden menoista, etsikää ihmisiä joiden kanssa voitte keskustella siitä. Kuulostaa siltä että olette molemmat lamaantuneita ja se vaikeuttaa asioiden hahmottamista.

Mies voi ihan varmasti siivota yhdessä lasten kanssa. :)

Vierailija
89/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosiivooja on ihan käsittämätön. Jos sinä itsekin teet vain osapäivätyötä, niin luulisi tosiaan, että kaksi aikuista saisi pidettyä kämpän siistinä. Ja samoin tuo toinen auto, jos mies vain lorvii kotona, mihin se sitä tarvitsee? Monessa perheessa molemmat vanhemmat koko päivä töissä, mutta silti siivoukset hoidetaan itse. Aivan käsittämätöntä touhua teillä tosiaan. Ja sanomalehdet heti pois!

Vierailija
90/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap! Ihanaa kuulla että olet ryhtynyt toimeen. Kaikkea hyvää teidän perheelle.

Vierailija
91/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:38"]

Paljon on jo hyviä neuvoja tullut, tässä minulta vielä:

Ensinnäkin, aloituksessa sanoit, että tulot ovat noin 2500-2700€ kuukaudessa. Sen pitäisi kyllä riittää teidän perheellenne, koska se riittää muillekin. Syyt ylikulutukseen ovat siis: Siivooja, toinen auto, lämmitys sekä mahdolliset turhat ostokset (sanomalehden lisäksi).

Siivooja ensin pois. Jos sinä teet osa-aikaista ja miehesi on työtön, teidän kyllä tulee kyetä pyyhkiä asuntonne pinnat kaksi kertaa kuukaudessa. Masennusta tai ei, pystytte siihen kyllä. Sanoit, että voisit tehdä kokopäivätyötäkin, joten jos masennus ei estä sitä, ei se estä siivoamistakaan. Tehkää vaikka suunnitelma siivoamisesta ja pysytte siinä. Esimerkiksi näin:

Joka päivä tehtävät asiat: astiat heti ruokailun jälkeen tiskikoneeseen. Kun kone on täynnä ja pessyt, astiat heti kaappiin jotta saatte taas uudet likaiset tilalle. Lapset siivoavat joka ilta omat lelunsa jne omaan huoneeseen/lelukoriin tms. Pyykit jokainen laittaa pyykkikoriin ja pyykkiä pestään aina kun koneen saa täyteen. Nuo asiat eivät vie keneltäkään päivässä yli 10 minuuttia aikaa, kun niihin alkaa sitoutua säännöllisesti. Lisäksi voisitte miehen kanssa sopia, että hän pitäisi keittiön siistinä joka päivä koska hän siellä on päivisin paikalla. Samoin jokainen huolehtii, että takit on naulakossa, pipot jne niille kuuluvilla paikoilla ym. Tämä ei paljon vaadi kun näihin asioihin totuttautuu, ja lapset tekevät myös oman osansa.

Viikottain tehtävät asiat: imurointi, pölyjen pyyhintä ja vessan/kylpyhuoneen pesu. Nämä jaatte sinun ja miehesi kesken, kumpi nyt kumpaa inhoaa vähemmän. Minä esimerkiksi inhoan imurointia, joten mieheni hoitaa sen. Lisäksi esim. parillisina viikkoina vaihdetaan (ja pestään heti) lasten petivaatteet, parittomina teidän. Lisäksi viikonloppuisin pyyhkäisette keittiön pinnat paremmin, eli kaapinovet, välitilat, tasot jne.

Harvemmin tehtävät asiat: Lattioiden pesu vaikkapa joka toinen viikonloppu. Ei vie teidän kokoisessa taloudessa kovin paljon aikaa. Mies vaikka siirtelee huonekaluja ja mattoja kun sinä moppaat. Yhteistuumin toteutettuna vie alle puoli tuntia aikaa.

Lisäksi sitten vuosittaiset ikkunanpesut ym.

Mutta siis lopputuloksena, perussiisteys pysyy yllä kuin itsestään kun siihen totuttelee, ja nuo muut vain sovitaan tehtäväksi ja päätätte vaikka että joka lauantai teette ne yhtä aikaa. Sillä aikaa kun toinen pyyhkii pölyt ja imuroi, toinen pesee vessan ja kylppärin. Lapset voi ottaa pölyjen pyyhintään mukaan.

Toinen juttu: Tuo toinen auto, josta jo päätittekin luopua, säästää teiltä varmaan suurinpiirtein satasen kuukaudessa (siis oletan että on vanha auto, jossa halvin mahdollinen vakuutus ja halpa käyttöverokin).

Sanomalehti pois.

Näillä kolmella toimenpiteellä säästätte siis lähemmäs 300€ kuukaudessa! Jo se on iso asia teidän tilanteessanne ja varmasti helpottaa pidemmän päälle.

Sähkönkulutuksesta: Halpa omakotitalo ei aina ole paras ratkaisu, kuten huomaat. Jossain kuitenkin mättää, jos teillä menee noin paljon sähköä. Kuinka vanhoja sähköpatterit ovat? Käytättekö niitä turhaan, esim tuulettamalla samaan aikaan kun patterit on päällä? Pääsääntöisesti tuolla ilmalämpöpumpullanne pitäisi jo saada lämmitettyä ison osan asunnosta. Mihin ilmalämpöpumppu on sijoitettu ja käytättekö sitä koko ajan? Se kannattaisi pitää niin, että ilmalämpöpumpulla hoidatte esimerkiksi kokonaan keittiön ja olohuoneen lämmityksen, ja näissä huoneissa ei pattereita käytetä. Muihin huoneisiin patterit, ja niistä pidetään suurimman osan aikaa ovi kiinni, ettei ilmalämpöpumppu yritä lämmittää liian suurta tilaa. Lisäksi joka ilta kylmänä aikana takkaan kunnon tuli, pitää hyvin seuraavankin päivän asunnon lämpimänä. Kun kerran teillä niitä puitakin on. Näihin lämmitysasioihin huomion kiinnittämällä säästätte varmasti vuositasolla 100€/kk.

Nyt teillä on siis jo kasassa 400€ säästö. Lopun 100€ jolla pääsette jo tasatilanteeseen tulojen ja menojen suhteen, säästätte ruokakuluissa. Ei tarvitse edes ruveta tekemään mitään leipää itse, riittää että tutustut kaupassa saman tuoteryhmän edullisimpiin merkkeihin ja alat ostaa niitä. Vaihdat shampoot, vessapaperit jne edullisempaan, samoin jos ostatte paljon puolivalmisteita, lopetat niiden käytön ja teet itse. Mulla esim on kaveri joka ostaa lihamurekkeetkin valmiina, vaikka lihamurekemassan tekoon menee 10 minuuttia itse. Näillä asioilla saatte jo hyvän säästön aikaiseksi. Lisäksi jos teillä syödään kalliita muroja, jugurtteja jne, niistä voi karsia. Myös leivän kilohintaa kannattaa katsoa ja vaihtaa edullisempaan.

[/quote]

Talo on vanha, ihan hyväkuntoinen, mutta ei vanha talo koskaan ole energiapihi, se on totta. Ilmalämpöpumppu on sijoitettu vähän kompromissin kanssa (melu tai puhallus vs. teho), siksi se ei tuo parasta mahdollista tehoa. Se on kyllä päällä aina. Seinistä hohkaa kylmää, vaikka huonetta lämmittäisi takalla, sekin on ongelma. 

Ruoka ei ole muroja, jugurtteja pikareissa eikä eineksiäkään pääsääntöisesti. Ruuan hävikkiin voisi kiinnittää kyllä huomiota.

Ap

Vierailija
92/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tekee lapsia vanhan seniilin ukon kanssa, ei voi paljon järki päätä painaa... 50+ isäksitulo on sairasta!

Nauti nyt siitä vanhasta kurpasta joka ei kotia saa edes työttömänä hoidettua :D sitä saa mitä tilaa. .olisit nyt edes valinnut vähän varakkaamman ukon.

Vierailija
93/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:33"]

Tuosiivooja on ihan käsittämätön. Jos sinä itsekin teet vain osapäivätyötä, niin luulisi tosiaan, että kaksi aikuista saisi pidettyä kämpän siistinä. Ja samoin tuo toinen auto, jos mies vain lorvii kotona, mihin se sitä tarvitsee? Monessa perheessa molemmat vanhemmat koko päivä töissä, mutta silti siivoukset hoidetaan itse. Aivan käsittämätöntä touhua teillä tosiaan. Ja sanomalehdet heti pois!

[/quote]

Lue kunnolla, tässä oli sotkussa mukana muitakin ongelmia kuin vain raha. Hyvä jos teillä on kaikki tehokkaita ja motivoituneita. Meillä EI olla. Se ei ollut nyt aloituksen pääpointti vaan selvitä olemassaolevilla palikoilla. Ja osin keskusteluksi tän aloitin, ei me nyt tänne kuolla, vaikka ei mitään heti tapahtuis. (Aina voi kysyä ennakkoperintöä) Mutta parempi nyt olisi, että muuttuisi ja näkökulmia siihen kaipasin ja sainkin tosi paljon, kiitos niistä!

Ap

Vierailija
94/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ei 63-vuotiaan kuulu olla enää pikkulasten isä, vaan ISOISÄ.  Mitäs olet tehnyt noin vanhan miehen kanssa lapsia, turha ihmetellä jos teillä ei olla "motivoituneita" kahden pikkulapsen hoitoon ja siivoomiseen...tuon ikäsellä miehellä pitäisi olla vähän eri touhut jo elämässä, kohtapuoliin nauttimassa eläkepäivistä palmun alla :)

Vierailija
95/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:52"]

Heh, ei 63-vuotiaan kuulu olla enää pikkulasten isä, vaan ISOISÄ.  Mitäs olet tehnyt noin vanhan miehen kanssa lapsia, turha ihmetellä jos teillä ei olla "motivoituneita" kahden pikkulapsen hoitoon ja siivoomiseen...tuon ikäsellä miehellä pitäisi olla vähän eri touhut jo elämässä, kohtapuoliin nauttimassa eläkepäivistä palmun alla :)

[/quote]

Ne ovat miehen ainokaiset ja hän on lapsista hyvin onnellinen. Hän kaipasi ja halusi lapsia enemmän kuin minä, taisin tietää, etten masennukseni kanssa lapsia niin helposti jaksa. Mutta toisaalta uskon tästä vielä paranevani, mulla on juuri nyt tosi paha vaihe.

Ap

Vierailija
96/164 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:sta saa mielikuvan, että on ideologialtaan aika vasemmalle kallellaan, elää todellakin sosialistipoliitikon opeilla.  Stadin asunnon vuokralaisen mieli pitäisi käytännössä pahoittaa, kuunnella, kun vuokralainen haukkuu AP:ta ahneeksi riistäjäksi, kapitalistisiaksi jne. Siis tapahtumia, jotka ei ole vuokralaisen kannalta kovinkaan edullisia, vuokrankorotus, sopimuksen purku one way or the other. AP on hoitanut asiansa asunnon OMISTAJANA aivan luokattomasti.

Asunnon vuokratoiminnan harjoittaminen Helsingissä on tämän hetken hinnoilla ja arvonnousu odotuksilla todella rikkaiden tai hölmöjen hommia, tuotot on aika heikkoja, sekä odotukset tulevaisuuden arvonnoususta.

Mutta, jotta ihmiset saadaan äänestämään sosialisteja ja uskomaan sosialismiin. On hyvin tärkeää, että ihmisten ymmärrys sijoitustoiminnasta on täysin olematonta. Tuo vuokratulo 300,e pitäisi muuttaa osinkotuloksi 500,e mikä on aika realistinen odotus. Esim. vaikka jonkun globaalin öljy-yhtiön osakkeisiin.  

Mutta tämä tuskin tapahtuu, AP joutuisi myymään ideologiansa. Sosialismi ei pelastanutkaan häntä, vaan kapitalismi.

Vierailija
97/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 07:09"]

Tuossa tilanteessa on mielestäni pakko luopua kaikista "pienistäkin" menoista. Esimerkiksi juuri tuo sanomalehti. Vaikka se ei kuukaudessa toisikaan kuin muutaman kympin menoja, niin kyllä se 300€ vuodessa on jo aika paljon. Myös kannattaisi kuukauden ajan kerätä kaikki kuitit talteen ja seurata mihin sitä rahaa oikein sitten menee. Näin on helpompaa alkaa karsimaan kaikista turhimmista asioista. Saatatte jopa yllättyä siitä, mihin kaikkeen sitä rahaa menee.

[/quote]

Ap tässä, palasin lueskelemaan ketjua. Teinkin tuota viime vuonna, eikä sitä oikeasti mennyt mihinkään turhaan. Tai asiat, joista sen jälkeen tingin oli 0 matkaa (edes yhtä 23h risteilyä vuodessa) ei enää tehdä, lastenvaatteita on pakko hankkia enemmän käytettynä ja mun muutama (naistenlehti)tilaus pois. 

Toi Hesan kämpänmyyntiajatus on, anteeksi vaan, aivan älytön :) . Se on kuin myisi munivan kanan. Varsinkin, jos samalla myisimme nykyisen kotimme. Tämä maksoi 90 000, mistähän saisimme halvemman asumisen, vaikka ajattelisikin, ettei ole lainaa ja lämmitys- tai kiinteistön hoitokuluja, yht. noin 7-800e/kk?

Sellainen takaportti tässä on, miksi en myy asuntoani Helsingissä pois, että tiedän periväni sellaisen summan, jolla saan lainat pois, lähivuosina. Mutta en tiedä tietenkään tarkalleen, milloin. Silloin voin maksaa velat, mutta siihen asti on selviydyttävä. Ja sen jälkeen n. 600 euron lainanlyhennys jää kokonaan pois. 

Jatkan lukemista....

[/quote]

Mä en mitään ihmisryhmää halveksi yhtä paljoa kuin niitä, jotka perustaa oman velkaantumisen ja taloutensa sen varaan että joku sukulainen kuolla kupsahtaa ja perintörahoilla maksetaan kaikki pois. Toivon todella että sukulaisesi on poikkeuksellisen pitkäikäinen.

Vierailija
98/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ehdottomasti tekemään aktiivisemmin kotitöitä, ymmärräthän ap että siivoojaan ei ole varaa läheskäään kaikilla, teidän tilanteessanne se on silkkaa ylellisyyttä josta täytyy luopua. 

Lapset oman kehitystason ja iän mukaan tekemään kotitöitä myös, kouluikäinenkin osaa jo vaikka mitä. Lapset voivat auttaa ruuanlaitossa, huolehtia astiapesukoneesta, lajitella pyykkiä, pyyhkiä pölyjä, viedä roskat jne jne. Jos kotona on täysipäiväisesti yksi aikuinen plus apuna kaksi lasta, on siivoojan käyttö sitäkin järjettömämpää, teillä kyse on enemmän orgasoinnin puutteesta, luulisin. Huomaa myös, että kotitöiden opettelu on lasten oma etu heidän tulevaisuuttaan silmällä pitäen.

Autojen kanssa on sama juttu kuin siivoojan, ei pienituloisilla ole kahta autoa, ei sellaiseen järjestelyyn ole varaa aina silloinkaan kun molemmat vanhemmat tienaavat töissä kokoaikaisesti, teistä puhumattakaan. Mökkihöperöityminen ei ole mikään syy moiseen tuhlailuun silloin jos eletään velaksi, mietipäs kuinka monet pärjäävät ilman ainuttakaan autoa huushollissa. 

Ymmärrän masennuksesi ja sen vaikutuksen tilanteeseenne, mutta suurempiin vaikeuksiin joudutte jos velvaa kertyy nykyistä tahtia!

Vierailija
99/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perinnön odottaminen pelastajaksi nyt on ihan typerää, anteeksi vain. Ensinnäkin voit olla perinnöstä varma vain, jos kyse on omista vanhemmistasi, ja silloinkin vain lakiosasta. Toiseksi et millään voi tietää, koska perinnönjättäjä kuolee - ja käyttääkö hän rahansa viimeiseen senttiin omiin hoitoihinsa viimeisinä vuosina. Ehkäpä ei jää mitään perittävää! Kolmanneksi ei kannettu vesi kaivossa pysy. Jollette saa omin voimin talouttanne tasapainoon, ei mikään yksittäinen ulkopuolelta tuleva rahasumma sitä pysyvästi pelasta. 

Vierailija
100/164 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:11"]

Tuo perinnön odottaminen pelastajaksi nyt on ihan typerää, anteeksi vain. Ensinnäkin voit olla perinnöstä varma vain, jos kyse on omista vanhemmistasi, ja silloinkin vain lakiosasta. Toiseksi et millään voi tietää, koska perinnönjättäjä kuolee - ja käyttääkö hän rahansa viimeiseen senttiin omiin hoitoihinsa viimeisinä vuosina. Ehkäpä ei jää mitään perittävää! Kolmanneksi ei kannettu vesi kaivossa pysy. Jollette saa omin voimin talouttanne tasapainoon, ei mikään yksittäinen ulkopuolelta tuleva rahasumma sitä pysyvästi pelasta. 

[/quote]

Perintöraha on kyllä ihan varma juttu. Se on henkilön omaisuudesta pieni osa joten miksi tuntisin siitä jotain häpeää? Saman saavat muutkin samassa sukulaisuussuhteessa olevat henkilöt, asia on yleisessä tiedossa suvussamme. Ja muut saa vielä enemmän. Mutta se siitä. Perinnössä on se hyvä puoli, että meillä ei sitten ole enää velkaa. Ja olen ajatellut joka tapauksessa lisätä työntekoa, silloin meidän pitäisi tulevaisuudessa pärjätä taas ainakin joten kuten. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi