Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi turkistarhausta ei saada loppumaan?

Vierailija
30.09.2014 |

Viime vuonna Turkistarhaton Suomi -kansalaisaloite eteni Suomen ensimmäisenä kansalaisaloitteena eduskuntaan. Aloite keräsi allekirjoituksia noin 70 000, mikä on mielestäni kuitenkin melko vähän Suomen väkilukuun suhteutettuna. Eduskunta äänesti turkistarhauksen jatkumisen puolesta. Eikö suomalaisia kiinnosta eläinten hyvinvointi vai mikä tässä mättää?

Monet muut Euroopan maat ovat jo kieltäneet tai rajoittaneet turkistarhausta. Miksi Suomen on tässä(kin) asiassa oltava niin hikinen takapajula, että saa hävetä silmät päästä. En voi käsittää, kuinka tässä sivistysvaltiossa on edelleen säädösten mukaan laillista sulkea kettu koko elämäkseen 0,8 neliömetrin kokoiseen verkkopohjaiseen häkkiin.  

Allekirjoititko sinä aloitteen? Jos et, niin miksi?

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omahyväisten ja itsetyytyväisten pikkuporvareiden ja moraalittomien shoppailijoiden hienoja perusteluja koko ketju täynnä =)

Jos vaikka esittäisitte asianne hiukan toisella tapaa, niin joku saattaisi ottaa teidät ehkä tosissaan ;)

Vierailija
82/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:23"]

"Turkis on idiotismin merkki. " niin paljon parempaahan on ostaa uusi kiinasta laivoilla, lentokoneilla ja rekoilla kuljetettu takki/kengät, jotka on tuotettu mahdollisimman halvalla ja ihmisen kärsimyksellä, kerran vuodessa koska materiaali ei vain kestä suomen vuodenaikoja. Minulla on 7 vuotta vanha turkki käytössä ja se on pysynyt kuin uutena, on lämmin pakkassäällä ja tulen sitä käyttämään vielä monta vuotta eteenpäin. Nahkakengät pysyvät hyvässä kunnossa ja kun ostaa laadukkaat, ne kestävät monta vuotta.

[/quote]Ai ettei ole keksitty Suomen vuodenaikoja vuotta pidempään kestävää vaatetusta, muuta kuin turkis. Terveiset sinne 1950-luvulle, elämä 2010-luvulla tulee olemaan yllätys, mutta mukava sellainen. :D

Sinulla on vaatteita varmaankin vain yksi kappale, ettet vain tue epäekologisesti ja ihmisen kärsimyksellä valmistettuja vaatteita? Kenkiäkin riittää yksi, koska voithan kulkea eteenpäin yhdellä jalalla hyppimällä.
[/quote]

No kylläpä sinun vastaväitteesi oli niin faktaa täynnä että ihan hämmästyttää. :D Eli jos ei osaa vastata edellä esitettyihin väittämiin pitää heittäytyä tyhmäksi?
[/quote]

"Siis mä oon niinku tosi egologinen, koska mulla on niinku yks turkis ja yhet nahkakengät. Ku mä käytän mun ihkua turkista ni ei tarvii ostaa lapsityövoimal tehtyjä juttuja. Ainiin hups, unohdin sanoo et enhän mä kulje pelkässä yhdessä turkissa ja niissä yksissä nahkakengissä 24/7, hihihihi! Ku niinku tietty niiden lisäksi shobbailen joka viikko henkkamaukalla, ginassa ja tietty veromodassa. Mut oon kuitenkin siis tosi egologinen ku turkis on egologista!"
[/quote]

Kun en tee niin, ostan sen mitä pystyn kirppikseltä, uusia vaatteita ostan harvoin ja silloin suosin suomalaista ja eettisesti tuotettuja vaatteita. Kaveripiirissäni kierrätämme pieneksi jääneet vaatteet ja tavarat. Lapseni leluissa suosin puuta materiaalina ja pyrin ostamaan laatua. Viimeisin ostokseni oli farkut me&i merkiltä, jotka on tuotettu turkissa maksaen kunnon palkan tekijöilleen. Sinua on todella vaikea ottaa tosissaan, kun heittäydyt tyhmäksi ja ennakkoluuloiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan oma lannoitehullu sekoilee ilmeisesti tässäkin keskustelussa.

Vierailija
84/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN ON, ONKO SE PROSTITUUTIO NYT LAILLISTA VAI EI???????? KESKUSTELU EI NIMITTÄIN ETENE ENNEN SITÄ TIETOA!!!!!!!!!!!

Vierailija
85/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:01"]MITEN ON, ONKO SE PROSTITUUTIO NYT LAILLISTA VAI EI???????? KESKUSTELU EI NIMITTÄIN ETENE ENNEN SITÄ TIETOA!!!!!!!!!!!
[/quote]
Laillista. Yleensä vaan kiertävät veroa.

Vierailija
86/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjänä minulla menee raja siinä että en halua turkiksessani olevan päätä enkä tassuja pikku kynsillä. Tottakai turkiseläinten elinolosuhteisiin tulee kiinnittää huomiota ja karsia epäkohdat. Nämäkin eläimet ovat jalostettuja enkä usko että pärjäisivät vapaana luonnossa.

Vierailija
87/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:23"]

Hei AP. Mitä itse teet työksesi? Minkä muun ryhmän elinkeinon haluat lopettaa eettisyyden nimissä?

[/quote]

Ei se mitään töitä tee, kunhan viisastelee sossun rahoittamalla läppärillä.

Vierailija
88/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 14:34"]

Syötkö kalkkunaa tai kananmunia? Syötkö salaattia? Tiesitkö, ettei salaattikaan kasva iloisesti aidon auringonvalon alla muhevassa mullassa ja ime sieltä vapailla juurillaan ravintoa?

[/quote]Oletko ns. idiootti tahallaan vai tahtomattasi?

[/quote]

Miksi kettujen ja minkkien olot ovat niin paljon tärkeämpiä kuin kalkkunoiden ja kanojen? Siksikö, kun ne ovat pörröisiä pikku palleroita? Miksi eläinten olot ovat tärkeämpiä kuin kasvien, jos kummallakin on keinotekoiset kasvu- ja elinolosuhteet?

Vierailija
89/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä miten ammattini liittyy aiheeseen (jonkun mielestä on kiva viedä keskustelu pois itse aiheesta?) mutta tällä hetkellä opiskelen yliopistossa. Kesällä tein töitä. Läppärin (ja iPhonen) olen itse maksanut.

T. Ap

Vierailija
90/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole väittänyt, että turkistarhaukseen puuttuminen olisi tärkeämpää kuin tehotuotannon ongelmiin puuttuminen. Tai että jos vastustaa turkistarhausta, ei välitä vanhusten hoidosta. Sama ihminen voi kokea tärkeäksi sekä eläintensuojelun että ihmisoikeudet. Nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Jostain vain nyt pitää aloittaa.

Vierailija
91/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:13"]

Miksi turkistarhausta ei saada loppumaan?

Koska turkiksille on kysyntää ja markkinat.

Next!

[/quote]Kovat huumausaineet, orjuus, lasten seksikauppa yms. kans lailliseksi koska niille on kysyntää ja markkinat.

[/quote]

Tietokoneille on olemassa kysyntää ja markkinat, samoin autoille, taskulaskimille, kuulakärkikynille ja pyyheliinoille. Pitäisikö nämä kaikki kieltää sillä perusteella että niile on kysyntää ja markkinat?

Vierailija
92/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:59"]

En tosiaan tiedä miten ammattini liittyy aiheeseen (jonkun mielestä on kiva viedä keskustelu pois itse aiheesta?) mutta tällä hetkellä opiskelen yliopistossa. Kesällä tein töitä. Läppärin (ja iPhonen) olen itse maksanut. T. Ap

[/quote]

Tiedätkö, kuka sen sinun yliopistokoulutuksesi maksaa? Entä opintotuen?

Mitään yliopistoa tai opintotukea ei olisi Suomessa olemassakaan, ellei joku sitä maksaisi. Ne yhteiskunnan kustantamien etujen vaatimat rahat eivät synny tyhjästä eivätkä palveluammateista, vaan tuotannosta ja viennistä. Suomen kaltainen maa ei voi elää turismillakaan, joten vienti on ainut vaihtoehto. Helppohan se on huudella, kun jokainen tunti, jonka istut luennolla, joku muu maksaa puolestasi.

Ilman vientiä olisimme kuin joku Saharan eteläpuolinen kehitysmaa. Ilman vientiä ja tuontia olisimme kuin Pohjois-Korea.

Turkikset ovat Suomen merkittävimpiä vientituotteita. Laadusta ollaan valmiita maailmalla maksamaan ja niilläkin tuoduilla euroilla sinä kulutat koulun penkkiä ja ajattelet "viisaita".

Vierailija
93/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:59"]

En tosiaan tiedä miten ammattini liittyy aiheeseen (jonkun mielestä on kiva viedä keskustelu pois itse aiheesta?) mutta tällä hetkellä opiskelen yliopistossa. Kesällä tein töitä. Läppärin (ja iPhonen) olen itse maksanut. T. Ap

[/quote]

Tiedätkö, kuka sen sinun yliopistokoulutuksesi maksaa? Entä opintotuen?

Mitään yliopistoa tai opintotukea ei olisi Suomessa olemassakaan, ellei joku sitä maksaisi. Ne yhteiskunnan kustantamien etujen vaatimat rahat eivät synny tyhjästä eivätkä palveluammateista, vaan tuotannosta ja viennistä. Suomen kaltainen maa ei voi elää turismillakaan, joten vienti on ainut vaihtoehto. Helppohan se on huudella, kun jokainen tunti, jonka istut luennolla, joku muu maksaa puolestasi.

Ilman vientiä olisimme kuin joku Saharan eteläpuolinen kehitysmaa. Ilman vientiä ja tuontia olisimme kuin Pohjois-Korea.

Turkikset ovat Suomen merkittävimpiä vientituotteita. Laadusta ollaan valmiita maailmalla maksamaan ja niilläkin tuoduilla euroilla sinä kulutat koulun penkkiä ja ajattelet "viisaita".
[/quote]

Haha, arvasin että keskustelu kääntyy nyt tähän. "Elät turkistarhaajien tuottamilla rahoilla, et voi arvostella turkistarhausta." :D Aivan kuin koko Suomen talous olisi turkistarhauksen varassa.

Anteeksi, että haluan sivistää itseäni ja hankkia ammatin jossa voin auttaa muita ihmisiä. (Ja kehtaan vielä arvostella yhteiskuntaa!) Lopetetaan vaan kaikki peruskoulun jälkeinen koulutus. Aivan turhaan meillä on lääkäreitä, puheterapeutteja, opettajia ja lakimiehiä. Palataan takaisin keskiaikaan, ja aletaan kaikki turkistarhaajiksi. Siinä on Suomen toivo ja tulevaisuus.

Vierailija
94/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkistarhauksen vastustaminen on aika tekopyhää, jos itse kuitenkin syö eläinperäisiä elintarvikkeita ja käyttää nahkavaatteita. Helppo vastustaa jotain pienen piirin juttua, jonka vastustaminen ei ole itseltä pois, kun ei itse turkkia toivoisi. Turkista ei kukaan tarvitse, mutta ei tarvitse kyllä montaa muutaakaan länsimaista mukavuutta. Miksei samalla tavalla vastusteta esim. lihansyöntiä, nahkavaatteita, lentämistä... Lieneekö syynä se, että turkistarhauksen vastustajat itsekin näitä em. harrastavat? Kuitenkin jotenkin on pakko se hyvä omatunto hankkia, joten vastustetaan kiivaasti porvarimummojen turkiksia, kun se ei ole itseltä pois. Miettikää itseksenne vielä uudemman kerran, mikä teitä niissä turkiksissa niin ärsyttää. Olisiko mukana ripaus kateutta? Turkikset ovat kuitenkin kalliita ja ne liitetään yleelliseen elämäntapaan.

Vierailija
95/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu lähti taas palstan tapaan aivan sivuraiteille.

voiko samasta asiasta tehdä kansalaisaloitetta uudestaan?

Vierailija
96/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:59"] En tosiaan tiedä miten ammattini liittyy aiheeseen (jonkun mielestä on kiva viedä keskustelu pois itse aiheesta?) mutta tällä hetkellä opiskelen yliopistossa. Kesällä tein töitä. Läppärin (ja iPhonen) olen itse maksanut. T. Ap [/quote] Tiedätkö, kuka sen sinun yliopistokoulutuksesi maksaa? Entä opintotuen? Mitään yliopistoa tai opintotukea ei olisi Suomessa olemassakaan, ellei joku sitä maksaisi. Ne yhteiskunnan kustantamien etujen vaatimat rahat eivät synny tyhjästä eivätkä palveluammateista, vaan tuotannosta ja viennistä. Suomen kaltainen maa ei voi elää turismillakaan, joten vienti on ainut vaihtoehto. Helppohan se on huudella, kun jokainen tunti, jonka istut luennolla, joku muu maksaa puolestasi. Ilman vientiä olisimme kuin joku Saharan eteläpuolinen kehitysmaa. Ilman vientiä ja tuontia olisimme kuin Pohjois-Korea. Turkikset ovat Suomen merkittävimpiä vientituotteita. Laadusta ollaan valmiita maailmalla maksamaan ja niilläkin tuoduilla euroilla sinä kulutat koulun penkkiä ja ajattelet "viisaita". [/quote] Haha, arvasin että keskustelu kääntyy nyt tähän. "Elät turkistarhaajien tuottamilla rahoilla, et voi arvostella turkistarhausta." :D Aivan kuin koko Suomen talous olisi turkistarhauksen varassa. Anteeksi, että haluan sivistää itseäni ja hankkia ammatin jossa voin auttaa muita ihmisiä. (Ja kehtaan vielä arvostella yhteiskuntaa!) Lopetetaan vaan kaikki peruskoulun jälkeinen koulutus. Aivan turhaan meillä on lääkäreitä, puheterapeutteja, opettajia ja lakimiehiä. Palataan takaisin keskiaikaan, ja aletaan kaikki turkistarhaajiksi. Siinä on Suomen toivo ja tulevaisuus.

[/quote]

Etkö käsittänyt mitä sanoin, vai vääristeletkö muuten vain?

En sanonut, että koulutus tulisi lopettaa. Sanoin, että se rahoitetaan mm. turkistarhauksella. Siksi sinun on älytöntä arvostella tarhausta. Tuotanto ja vienti tuovat rahaa, jolla yhteiskunta voi esim. kouluttaa ihmisiä. Tarhaajia ynnä muita tuotanto- sekä vientialan toimijoita on todella vähän, mutta he ovat ratkaisevassa roolissa. Yksikään parturikampaaja tai poliisi tai haudankaivaja ei tuo rahaa Suomeen. Palveluammitit vain kierrättävät rahaa.

Kohti keskiaikaa mennään ei mennä tarhaamalla, vaan tarhauskiellolla. Jos kaikki alkaisivat tarhaajiksi, niin raha ei Suomesta loppuisi. Tarhauksen hyväksyminen pyörittää yhteiskuntaa ja sitä koulutustakin.

Vierailija
97/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi loppua

Vierailija
98/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käytän turkiksia. Opetan myös lapseni käyttämään. Tosin omani metsästän itse ja pyrin rasittamaan tätä palloa mahdollisimman vähän. Ei ole paljon muovileluja meillä näkynyt. Hehhee.

Vierailija
99/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:15"]

Keskustelu lähti taas palstan tapaan aivan sivuraiteille.

voiko samasta asiasta tehdä kansalaisaloitetta uudestaan?

[/quote]

Perusta ennemmin sellainen kansalaisjärjestö joka painostaa muotiteollisuutta. Voisitte saada globaalisti jotain aikaan. Koska tuo elinkeino ei lopu niin kauan kuin on markkinoita.

Vierailija
100/137 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito, sianliha ja tehotuotettu broileri ovat yhtälailla turhakkeita nykypäivän aikuisille. Samoissa oloissa oleskelevat kuin turkiseläimet. Joko kielletään kaikki tai sitten ei mitään.