Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytöstä, jos niin miten?
Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytön myötä? Jos niin miten?
teen koulutehtävää kannabiksen vaikutuksesta persoonallisuuteen, joten toivoisin että tämä ei poistuisi täältä :)
t. lähihoitajaopiskelija
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:32"]Te keksitte kyllä päästänne näitä juttuja:). Täysin turha keskustelu. Tietämättömät kirjoittelee mitä sattuu. [/quote] Rupesko vituttaa ku kuulosti niin tutulle. Ota savut nii helpottaa??
[/quote]
Ei mua vituta yhtään, lähinnä huvittaa:). Ja ihmettelen jos joku lähäriopiskelija ottaa todesta nämä jutut. En polta itse kannabista kuin ehkä 3-5 kertaa vuodessa, mieheni polttaa useammi, alkoholia ei käytä. Ei haittaa mitenkään. Tunnen aika monta pilvenpolttajaa. Ihan normaali- ihmisiä. Mutta täällä en jankkaa tästä aiheesta, kun keskustelun taso nolla. Mukavaa sunnuntai- iltaa:).
[/quote]
Kaikki tuntemani pilvenpolttajat pitävät poltteluaan ihan harmittomana hommana. Kukaan heistä ei itse näe muutosta itsessään, tai pilvikavereissaan. Ongelmattomia satunnaiskäyttäjiä tietysti on, mutta joko on puolustusmekanismit täydessä toiminnassa tai sitten sulla ei ole mitään tietoa tai kokemusta pitkäaikaisen käytön vaikutuksesta, jos väität että vuosia jatkuvasti polttava ihminen ei mitenkään muutu (huonompaan suuntaan).
[/quote]
Minä ja mieheni olemme jo lähes 50v ja kaveripiiri samoin. kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että tämän keskustelun taso on naurettava ja av- mammat keksii päästään näitä psykoosijuttuja.
Jos joku masentuu pilveä polttaessaan, on varmasti ongelmia ollut alunperinkin. mutta helppohan täällä on kirjoitella mitä sattuu.
[/quote]
Mitä teidän iällä on tekemistä asian kanssa? Joko olette ongelmattomia silloin tällöin polttelijoita, tai sitten näitä "kannabis on vaaratonta" hokevia aivonsa sumentaneita pilviveikkoja :-) Kannabiksen haittavaikutuksista pitkäaikaiskäytössä ja siitä kuinka kannabis lisää psykoosin riskiä nuorilla on ihan tutkimustietoa. Sama se oliko ongelmia ennen polton aloittamista vai ei - pitkäaikainen ja jatkuva käyttö pahentaa niitä. Psykoosin laukeamisen riski myös kasvaa nuorilla, ja vaikka joillakin saattaa olla jo ennestään haavoittuvuus tai taipuvaisuus psykoosiin, niin ilman kannabista ongelmat eivät välttämättä olisi kasvaneet niin suuriksi.
[/quote]
Tutkimustulos missä? Lähdeaineisto? On niitä olemassa, mutta älä heittele ilman lähdeaineistoa. Ja tutkimukset eivät aina ole objektiivisia. riippuu tilaajasta. On olemassa myös toisenlaista tutkimustietoa. Laitan huomenna, jos haluatte, nyt alan tekemään töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:35"]
Pistää niin vihaksi aina täältäkin lukea vakuutteluja siitä kuinka pilven polttelu ei aiheuta mitään lieveilmiöitä, että ihan normaalit perheenäiditkin voi pössytellä. Laillistamispuheet ärsyttää todella. Pitäisi lisää olla näitä tarinoita mistä tekin kerrotte!
[/quote]
On tietenkin vastuutonta väittää, että kannabiksella, tai millään päihteellä, lääkkeellä, ruoka-aineella, kosmetiikalla, you name it, ei olisi potentiaalisia haittavaikutuksia. Se ei silti kumoa sitä seikkaa, että hamppu on tuhansia vuosia tunnettu kasvi, jolla on muiden ominaisuuksiensa ohella päihdyttäviä ja lääkitseviä ominaisuuksia ja joka on siinä mielessä turvallinen, että elimistöä rikkovaa yliannostusta on käytännössä mahdoton ottaa.
Ei kai alkoholikaan laillista ole muuta kuin siitä syystä, että laittomana sen on nähty olevan suurempi ongelma. Sama tie on edessä kannabiksella, joka onneksi on sentään jokseenkin turvallista. Sitä on joka puolella, mutta ne joille se ei sovi ovat kusessa. Käytöstä ei uskalleta puhua ääneen silloin kun olisi aihetta, pelätään kotietsintöjä ja kiinnijäämisen aiheuttamia lisäongelmia, joudutaan tekemisiin ihan oikeiden rikollisten ja narkomaanien kanssa, seura tekee kaltaisekseen jne. Kannabiksen käytöstä lähtevä alamäki olisi paljon epätodennäköisempi, jos sitä saisi viljellä, pitää hallussa ja käyttää ihan avoimesti.
Tässä on esimerkki uudesta tutkimuksesta: http://www.sfn.org/Press-Room/News-Release-Archives/2014/Brain-Changes-Are-Associated-with-Casual-Marijuana-Use-in-Young-Adults
Kannabis maistuu aivan hirvittävältä poltettuna. Maku on niin paha, ettei sitä oikein pysty kuvailemaan. Paljon pahempi maku kuin tupakkaa polttaessa. Yhden kerran olen pössytellyt kavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:55"]
Niin et ihminen, joka polttelee pilveä, on _pelkästään_ pilven polttelija. Ihminen nyt vaan oikeasti on monen asian summa, kokonaisuus.
Voisi kysyä miten alkoholi on muuttanut tuntemianne alkoholin käyttäjiä. Voisin kertoa oman vastaukseni. Yks porukka asuu hoitokodissa, on ollut suljetuilla osastoilla, yksi yrittänyt tappaa itsensä, moni sairastunut psykoosiin, yks joutu deliriumiin, monet syö darraansa bentsoja (porttihuume toi alkoholi... ja paha sellanen), moni käyttää jo subutexia, amfetamiinia yms.... Mut sit taas jotkut käy töissä, menestyy jne.
Mut toi on vähän sellanen asia, et ihmiset on erilaisia. Eikä yleistyksiä oikein voi tehdä. "Tunnen naisen, joka sairastu skitsofreniaan, se käytti punasta paitaa! Sen skitsofrenia johtuu ilmiselvästi sen paidan väristä!" Mikä johtuu mistäkin? Kannabiksen ympärille vaan on maalattu semmonen kuva, ihanku se aiheuttais ne ongelmat. Millanen esimerkiks lapsuus on ollut tuntemillanne henkilöillä? Onko joutunut kestämään väkivaltaa yms, onko se se kannabis mikä ne ongelmat on AIHEUTTANUT.
[/quote]
Oho, mä ihan luulin et tässä ketjussa keskustellaan kannabiksesta! Mut ei sitkeesti sieltä tuli yks alkoholijankuttaja mukaan. Kannabiksesta keskustelu ilman "mut mä en sentään juo"-korttia on yhtä mahdotonta kuin Venäjän keskustelu politiikastaan ilman pakonomaista tarvetta kertoa Yhdysvaltojen mokista. Siis oikeesti. Joka ikinen pilvi-keskustelu IKINÄ on menny näin. "Joo, mä raiskasin, mut en sentään tappanu! Nih!"
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:26"]
Olen kuitenkin huomannut, että en himoitse pilveä siinä missä vaikka kännejä silloin tällöin. Jos vaikuttaa mihinkään mitenkään niin juon alkoholia n. 1-2 kertaa kuussa humalahakuisesti, joskus juon enemmän ja joskus en välttämättä moneen kuukauteen.
[/quote]
Kiteytettynä kannabis ei ole riippuvuutta aiheuttava aine läheskään siinä määrin missä alkoholi tai vaikkapa kahvi. Käytetään nyt lähteenä vaikka tätä THL sivustoa jos ei englanti jollain taivu tarpeeksi.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihteiden-riippuvuus-vertailu
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:17"]
Tää on vähän tällänen muna vai kana -kysymys. Onko mielenterveysongelmat ollut ennen kannabiksen polttelua vai onko ne aiheutuneet siitä? Tai päihdehakuisuus? Johtuuko vahvempiin aineisiin siirtyminen siitä, että poltteli kannabista, vai huomasi sen olevan liian mieto päihde itselleen?
Olen joskus lukenut tutkimuksen jossa kerrottiin, että kannabista jotkut skitsofreenikot käyttävät juurikin oireiden hillitsemiseen.
Ja joku kertoi lapsensa ruokahalun hävinneen. Kannabis lisää ruokahalua, joten epäilen lapsesi käyttävän lisäksi jotain ruokahalua vähentävää päihdettä. Helposti ihmiset kertovat vaan, että käyttävät kannabista, koska onhan se hyväksytympää kun kertoa puolitutulle piikittävänsä amfetamiinia.
[/quote]
Kana-muna joo. Mutta kun tutkimukset osoittavat, että kannabis voi laukaista psykoosin ja vaikkapa pitkässä juoksussa skitsofrenian, niin kannattaako sitä riskiä ottaa? Kun sitä ei tiedä, kenellä on se alttius sairastua.
Jos sen pössyttelyn aloittaa vielä hyvin nuorena, kun aivojen kehityskin on kesken, niin kyllä vaarallisilla vesillä liikutaan.
Tiedän työni kautta lukuisia nuoria ihmisiä, jotka ovat pelanneet tätä rulettia. Aloittaneet polttelun, kun se on niin coolia ja vaaratonta ja kuinkas sitten kävikään. Pamahtavat jossain vaiheessa psykoosiin, muuttuvat epäluuloiseksi ja passiivisiksi ja tulevaisuus ei näytä kovin ruusuiselta.
#63 sanoikin jo sen, mikä näitä kannabiskeskusteluja usein vaivaa; oletetaan, että kaikki ihmisen ongelmat, jotka tapahtuvat kannabiksen käytön jälkeen, johtuvat kannabiksesta. Ovatko ainoastaan kannabiksen käyttäjät passiivisia luusereita? Kannabis on yleisin laiton päihde, joten terveysongelmaisia kannabiksenkäyttäjiä varmasti löytyy, kuten on asian laita varmasti missä tahansa muussakin yli satatuhatpäisessä ihmisjoukossa.
Kaveri aloitti kannabiksella ja nykyään vetää ihan muuta jo...jäi koulut kesken, ihmissuhteet kariutui jne.
Minut uhkasi tappaa, kun ilmaisin huoleni hänen nykykunnostaan.
Tunnen joo, kyse sellaisista, jotka polttaa joka ilta jonkun verran. 25v jälkeen keskittymiskyky on heikko, ei jaksa tehdä töitä tavoitteeseen, ei oikein ymmärrä syy- ja seuraussuhteita, persoona jotenkin lapsellinen, kuin jonkun hyvin kehittyneen 11v tai heikosti kehittyneen alle 18v. Riitaa kaikkien kanssa, koska ei oikein tajua, ei pidä lupauksia jne.
No nyt ollaan taas ihan normikeskustelussa aiheesta... Pyydetään lähteitä ja sitten luetaan niitä kuin piru raamattua, ja etsitään se yksi tutkimus joka kyseenalaistaa kannabiksen haittavaikutukset.
Mutta näitähän siis löytyy, vaikka kuinka paljon, ihan nopealla google scholar -haulla:
http://www.schres-journal.com/article/S0920-9964(13)00564-1/abstract
http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=211301
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:43"]
Moni on vastannut aivan vain kannabikseen liittyen. Taitaa olla jollakin pössyttelijällä pinna kireällä.
[/quote]
Pössyttelijöillä on harvemmin pinna kireällä:). Mutta vakavasti puhuen, kyllä täällä nämä porttiteoriat ja sienet ja pillerit on tullut esiin, jos vain jaksat lukea.
[/quote]
Toi on joku ihme myytti, että kannabista käyttävä olisi vain relaxed ja cool. Jos vain illalla joskus pössyttelee, niin ei se koko ajan vaikuta. Jos vaikuttaa, niin sitten alkaa olla jo päihdeongelma ja se "ei pinna kireällä" on sitä hitautta ja tyhmyyttä - jota ei itse ehkä huomaa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:07"]
Joka tapauksessa nuoriso polttaa sitä nytkin, mutta kun nuoriso harvemmin onnistuu itse kasvattamaan niin joutuvat ostamaan sen markkinoilta, joilla liikkuu myös ihan oikeasti todella vaarallisia ja nopeasti koukuttavia aineita ja nuorison arviointikyky on mitä on.
Kiinnijäädessään niin nuorta kuin aikuista kohdellaan päihdeongelmaisena ja rikollisena. Nuorisolla varmaankin yleisin oikea ongelma on teiniangstin ja kapinan päälle kasvanut näköalattomuus, mutta sen tunnistaminen ja toimivan avun tarjoaminen on harvinaista.
Luultavasti jatkossakin nuoriso joutuisi markkinoilta aineensa ostamaan (vai antaisivato valistuneet vanhemmat heidän itse ruohonsa kasvattaa vai peräti antaisivat omistaan) ja edelleen puututtaisiin alaikäisten pössyttelyihin.
Kun vastuullisesti ja hallitusti käyttävä aikuinen nykyään jää polttelusta kiinni puistossa kauniina kesäpäivänä, hänet usein ohjataan puolen vuoden ajaksi seuloihin jotta saa pitää ajokorttinsa - koska pitää todistaa että ei ole päihdeongelmaa.
Laillistuksen jälkeenkö saa itse päättää, ajaako pivessä vai ei?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:55"]Niin et ihminen, joka polttelee pilveä, on _pelkästään_ pilven polttelija. Ihminen nyt vaan oikeasti on monen asian summa, kokonaisuus.
Voisi kysyä miten alkoholi on muuttanut tuntemianne alkoholin käyttäjiä. Voisin kertoa oman vastaukseni. Yks porukka asuu hoitokodissa, on ollut suljetuilla osastoilla, yksi yrittänyt tappaa itsensä, moni sairastunut psykoosiin, yks joutu deliriumiin, monet syö darraansa bentsoja (porttihuume toi alkoholi... ja paha sellanen), moni käyttää jo subutexia, amfetamiinia yms.... Mut sit taas jotkut käy töissä, menestyy jne.
Mut toi on vähän sellanen asia, et ihmiset on erilaisia. Eikä yleistyksiä oikein voi tehdä. "Tunnen naisen, joka sairastu skitsofreniaan, se käytti punasta paitaa! Sen skitsofrenia johtuu ilmiselvästi sen paidan väristä!" Mikä johtuu mistäkin? Kannabiksen ympärille vaan on maalattu semmonen kuva, ihanku se aiheuttais ne ongelmat. Millanen esimerkiks lapsuus on ollut tuntemillanne henkilöillä? Onko joutunut kestämään väkivaltaa yms, onko se se kannabis mikä ne ongelmat on AIHEUTTANUT.
[/quote]Mikä tahansa päihde aiheuttaa runsaassa pittkäaikaiskäytössä ongelmia. Röökistä tulee syöpä ja keuhkoahtaumatauti. Alkoholista maksakirroosi, syöpä, kognitiivisia muutoksia, lihomista, hormonaalisia muutoksia, neuropatiaa. Kannabiksesta jotain muuta. Riippuu käytön määrästä, millaisia ongelmia tulee. Mikään lääke tai päihde ei ole ilman vaikutuksia. Muutama rööki, jointti tai bisse vuodessa ei ketään muuta tai tapa. Joka päiväisenä tapana alkaa jo ollakin kaikissa ongelmansa, polttelussakin on eroa, savuaako kukka vai hashis, niinkuin alkoholissakin - juodaanko tölkki olutta vai kenties koko kossu.
En tajua, kuinka polttelun puolesta olevat jankkaavat täällä, ettei siitä ole negatiivisia seurauksia. Oletteko oikeasti noin tyhmiä ja koukussa poltteluun?
Täällä on kymmeniä esimerkkejä vastaajien tutuista, joihin polttelu on vaikuttanut ja tosi pahastikin. Ihan turhaa jankata alkoholin vaaroista. Nyt oli kyse siitä, että tunnetko jonkun, johon polttelu on vaikuttanut negatiivisesti. Ja aika paljon meitä näkyy olevan.
Itse jätin miesystäväni viime viikolla polttelun vuoksi. Hänelle koko elämä oli pilven järjestely. Mistä sitä saa, kuinka paljon, millaista ja mitä maksaa. Sen pilven perään mentiin bussilla ja junalla. Ja auta armias, kun se oli loppu eikä ollut rahaa. No, joku kamu järjesti velaksi. Viime viikolla äijä laittoi sossun rahoista 170 € pilveen! Eikä se riitä edes kahdeksi viikkoa, ehkä viikoksi.
"Minä ja mieheni olemme jo lähes 50v ja kaveripiiri samoin. kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että tämän keskustelun taso on naurettava ja av- mammat keksii päästään näitä psykoosijuttuja.
Jos joku masentuu pilveä polttaessaan, on varmasti ongelmia ollut alunperinkin. mutta helppohan täällä on kirjoitella mitä sattuu."
Olen pitkään ollut töissä psykiatrian puolella ja olen nähnyt sen omin silmin, että monen psykoosin taustalla on kannabiksen käyttö. On olemassa myös paljon tutkimuksia ( sekä kotimaisia että ulkomaisia ), jotka vahvistavat asian. Omaisten kertomuksissa passivoituminen ja eristäytyminen kannabiksen polttelun myötä on havaittu. Varmaankin taustalla on voinut olla ongelmia, mutta on myös nuoria, joilla on hyvä koti ja silti se psykoosi pamahtaa päälle.
Oletko sinä "syvällä rintaäänellä "puhuva lähes 50 v polttanut kannabista 15 vuotiaasta lähtien? Toivoisitko sinä,että 15 vuotias teinisi, jonka aivot ovat vielä kehittymässä, ottaisi mieluummin kannabista vai keskaria? Kummatkin ovat tuon ikäiselle tietysti kiellettyjä aineita, mutta kun kuitenkin käyttävät. Itse valitsisin sen keskarin, koska siitä tuleva päihtymys on ilmeinen ja siihen voidaan puuttua. Tuo kannabiksen pössyttely pysyy salassa pitkään ja voi aiheuttaa kehittyvälle elimistölle tuhoa.
Nämä psykoosi jutut eivät ole keksittyjä. Herää sinäkin sieltä kannabis-unestasi sinä 50-v edesvastuuton kannabiksen ihannoija!
Kannabiksen ongelma on että se ei jatkuvasti muistuta olevansa huumetta ja runsaasti käytettynä haitallista - toisin kuin vaikka alkoholi. Vedä perseet ja seurauksena on ikävä krapula, vedä pilviperseet ja seurauksia ei juurikaan tule. Sen takia homma riistäytyy huomattavasti helpommin ongelmaksi kuin alkoholilla (toki irtipääseminenkin on fyysisesti helpompaa). Päivittäiskäyttö onnistuu pitkään iltaisin töiden jälkeen ongelmitta, toisin kuin alkoholin kanssa (tai ainakaan se ei pysy salassa).
Itselläni oli aikoinaan yhden kesän kestänyt ongelma, kun tajusin asian päätin että suhtaudun pilveen samoin kuin alkoholiin. Kun tulee tarjous kysyn itseltäni: vetäisinkö tänään perseet ja jos vastaus on ei niin jätän väliin. Nykyisin käyttö on säännöllisen epäsäännöllistä.
Kannabista voi käyttää myös terapiatarkoituksiin, jos vain haluaa. Itse olen muuttanut persoonallisuuttani voimakkaasti erityisesti kannabiksen avulla. Olin kokopäiväahdistunut tiukkis, ja varsinkin kannabiksen avulla olen saanut avattua paljon tunteissani olleita lukkoja. Vaikutus on pitkäaikainen, eikä siis rajoitu vain niihin tunteihin, kun kannabis vaikuttaa.
Eron huomaa selvästi siitä, että tulen nykyisin ihmisten kanssa paljon paremmin toimeen kuin ennen.
Kannabiksen säännöllinen käyttö muuttaa jokaista käyttäjää vaikka he eivät sitä itse huomaa/myönnä.