Junan perhehytin väärinkäyttäjille
Opetelkaa käyttämään sitä perhehyttiä oikein. Eli se on oikeasti tarkoitettu perheille! Nytkin varausta tehdessä taas osui silmiin useita varauksia, joissa varattu yksi paikka siitä hytistä. Oletko sinä itseksesi perhe? Joskus olemme sitten varanneet ne kolme muuta paikkaa hytistä ja sillä yhdellä paikalla on istunut esim. yksi ylipainoinen aikuinen ja hän on selittänyt, että joo, varasin paikan tänne hyttiin, kun täällä on leveämmät penkit. Ei ole tarkoitettu ylipainoisten osastoksi. Ja jos joku väittää, että yhden paikan on voinut ostaa esim. yksinhuoltaja lapsensa kanssa, niin ei sekään päde. Sillä yhdellä aikuisten lipulla saa varata paikan ilmaiseksi myös sille lapselle. Korrektimpaa olisi ostaa aina esim. tarjouslipuistakin joka lapselle oma lippu ja varata se hytti oikeasti kokonaan. On tarkoitettu juuri perheille, joissa monta lasta.
Kommentit (134)
Meidän kahdelle teinille ja heidän kahdelle kaverilleen oli myyty paikat perhehytistä. Virkailija oli siis oikein tykyttänyt, että tahtoisitteko te tuollaiseen kabinettiin. Ehkä VR:n virkailijakaan ei tiennyt, että ne on tarkoitettu perheille.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:23"]Olin kerran varannut perhehytin itselleni ja kahdelle lapselleni, olin siis maksanut ja varannut sen kolmannen istuimen. Sinne oli kuitenkin tunkenut joku mamma lapsen kanssa sinne viimeiseen penkkiin, ilman istumapaikkaa lapselle. Vittu että vitutti säätää kun kaikki ei mahdu penkeille. Älkää tunkeko perhehyttiin myöskään ylimääräisiä, kiitos. [/quote] Tuollaisessa tilanteessa ei oikein sitä yhtä tenavaa voi käytävälläkään seisottaa vaikka itse on maksanut paikkalipuista.
[/quote]
Mulla samantapainen kokemus, tosin toisella äidillä oli KOLME lasta mukana, ja siis vain se yksi istumapaikka. Järjenkäyttö sallittua!
Pendolinossa ei oikeasti invapaikoilla ole istuimia. Eli se kertomus invapaikkojen viereisistä penkeistä pätee vain IC-junissa.
Juuri näitä kolme äitiä, yhdeksän lasta perhehyttikokemuksia välttääksemme oppikaamme käyttämään sitä hyttiä oikein. Eli osta 2 PERHELIPPUA tai 4 TARJOUSLIPPUA ja saat varattua koko hytin halvalla perheellenne. Hölmöt varaukset alkavat juuri ap:n ilmoittamista tapauksista, kun hyttiin on varattu yksi paikka. Et sinä sinne yksin jää sen yhden lipun hinnalla. Hyttiin kyllä tulee silloin muitakin halusit tai et.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:40"]
Siis ihan oikeasti, kun en ole koskaan yöjunalla matkustanut, majoitetataanko siis vieraita ihmisiä samaan hyttiin nukkumaan? No, tiedänpähän nyt tämänkin, sillä missään nimessä en jakaisi jotain pientä koppia tuntemattomien kanssa, vielä vähemmän lapsiperheen.
Taidan olla joku kermaperse, sillä luulin junamatkojen olevan päivitettyä idylliä ala Hercule Poirot - Idän pikajuna.
[/quote]
Majoitetetaan, ellei varaa koko hyttiä itselleen ja maksa siitä. Jos maksat vain yhden paikan, kuka vaan voi tulla, ainoastaan eri sukupuolta olevia ei laiteta samaan jos ei tietoisesti porukka osta samaan hyttiin.
Minä jouduin kerran lastenvaunuun, kun ei muuta paikkaa ollut vapaana. Anteeksi lapsiperheet, mutta en jaksanut 7 tunnin matkaa olla ilman paikkaa. En kyllä olisi halunnut, mutta ei ollut vaihtoehtoja (ostin lipun asemalta, en tiennyt mihin junaan ehdin kun olin erässä tapahtumassa ja siksi ei ollut etukäteen ostettua lippua). Täydessä junassa tosiaan täytetään kaikki paikat, eli jos olet täydessä junassa varannut kolme paikkaa, et voi estää jotain yksittäistä ihmistä tulemasta siihen neljänteen muulla tavoin kuin ostamalla yhden ylimääräisen lipun.
Kyse ei olekaan siitä, että joku varaa asemalta sen viimeisen vapaana olevan paikan. Se on ok. Mutta keitä pölvästejä ne ovat, jotka netin kautta ostavat sen yhden paikkansa sinne hyttiin jo 2kk ennen matkaa? Sen kun näkee ihan suoraan netistä, milloin mikin paikka on varattu.
Niin kauan kun niitä perhehyttipaikkoja myydään kellä tahansa, ostan niitä. Ostakaa koko hytin paikat jos haluatte matkustaa yksinänne.
Mä olen matkustanut paljon junalla etelä-pohjois suomen väliä lasteni kanssa kuopuksen vauvaiästä asti ja edelleen matkustellaan. Ei ole ollut ongelmia muuta kuin junien myöhästelyjen ja surkeiden vessojen kanssa!
Ollaan oltu pari kertaa perhehytissä, muuten olen varannut paikat sieltä lastenvaunusta. Siellä on välillä melkoinen meno, mutta se onkin lastenvaunu ja siellä saakin olla melkoinen meno. Sinne saa ihan kaikki varata paikat ja samoin perhehyttiin. Ei minua perhehytissä häiritsisi kukaan yksinäinen ja ulkonäöstä viis! Ja junassa ja joka paikassa olisi meidän jokaisen mukavampi matkustaa ja olla jos edes yritettäis ottaa toisia huomioon; antaa tilaa, antaa rauhaa, toisaalta myös ymmärtää lapsia ja heidän hetkittäisiä kiukku/itkukohtauksia, samoin yritettäs antaa kanssamatkustajille hieman rauhaa eli pitää lapset hiljaisina, opettaa käytöstapoja, myös aikuiset vois niitä harjoitella. Toki sitten lastenvaunuissa, hoplopeissa ym.saa mellastaa. Maalaisjärki käyttöön!!
Milloin me ihmiset ollaan alettu vaatia täyttä hiljaisuutta, hajuttomuutta ja mauttomuutta??
Ei ongelma ole siinä, että "haluamme matkustaa yksinämme". Ollaan 5-henkinen perhe ja tietenkin aina varaamme koko hytin itsellemme. Se vaan ärsyttää, että kun sitä hyttiä ei aina ehdi saada, vaikka päivystäisi koneella juuri tasan 2kk ennen kuin paikat tulevat myyntiin. Sitten siellä on joku hassu yhden paikan varaus ehtinyt kuitenkin ennen. Ja meillä on 5h matkaa ja lapset itkevät väsymystään joka kerta ja yrittävät niillä hieman leveämmillä penkeillä mahtua poikittain ottamaan niitä päivänokosiaan. Eli sinäkö tarvitset sitä hyttiä ihan vaan itsekkyyttäsi, kun huviksesi haluat siellä lasten lelujen keskellä istuskella.
Korjaus: Siis tietty 2kk ennen matkaa, silloin kun paikat tulevat myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:58"]
Ehkäpä juna vaan oli täynnä. Ei ne ole missään piilossa, kuka vaan voi ostaa erilaisia hyttipaikkoja.
[/quote]
Ajattelin vain kun joku aikaisemmin kirjoitti, että jos ei lippua ostaessa kerro että mukana on lapsia, ei edes näe sitä vaunua (oliko vaunu nro 3) missä perhehytit ovat.
Vaunu 3 tulee perusmyyntiin sitten, jos ei missään muualla enää ole vapaita paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:10"]
Jos vain invapaikat vapaina, se tarkoittaa, että vapaita istuimia ei ole.
[/quote]
Ennen oli näin, että ne invavaunussa olevat ensimmäisen penkkirivin paikat ovat saattajapaikkoja ja niitä ei erikseen myydä, vaan ne on tarkoitettu sen invalidin saattajille. Tämän mulle vinkkasi kerran ystävällinen myyjä. Kun junassa on harvoin pyörätuolin kanssa matkustavia, ne ovat yleensä tyhjiä. Ostin siis lipun ja paikat itselleni ja lapselle siitä kyseisestä vaunusta ja otin rattaat siihen eteen vauvan kanssa. Ja siis istuin niille saattajapaikoille. Koskaan ei jouduttu siirtymään, koska samaan junaan ei pyörätuolimatkustajia sattunut. Ja siis mulla olisi ollut sitten ne tavalliset paikat siinä samassa vaunussa kuitenkin ostettu.
Meni hermot siihen, että sinne pieneen hyttiin tunki joskus näitä perheitä just niin, että äidillä oli paikka ja sitten kolme lasta mukana ilman paikkavarausta, välillä siellä oli tunnelma kuin silleillä suolassa ja happi meinasi loppua. Invavaunussa oli mukavampi matkustaa.
Ja siis vielä selvennykseksi: Ei, en ostanutniitä invapaikkoje kenenkään tarvitsevan nenän edestä, vaan tosiaan kerran myyjä mulle tuon vaihtoehdon vinkkasi ja olisin tietenkin siirtynyt omille paikoillemme, jos siihen olisi invalidi tullut saattajansa kanssa.
[/quote]
Jännää, mulle kerran vissiin sitten myytiin asemalta tommonen saattajapaikka :O Sillon ilahduin vaan että jes, saan istua yksin, mut oliski ollu tosi kiva juttu jos joku tarvitseva olis noussu junan kyytiin. Mitäköhän ihmettä... (ei ollut täpötäynnä juna)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:37"]
[/quote]
Ennen oli näin, että ne invavaunussa olevat ensimmäisen penkkirivin paikat ovat saattajapaikkoja ja niitä ei erikseen myydä, vaan ne on tarkoitettu sen invalidin saattajille. Tämän mulle vinkkasi kerran ystävällinen myyjä. Kun junassa on harvoin pyörätuolin kanssa matkustavia, ne ovat yleensä tyhjiä. Ostin siis lipun ja paikat itselleni ja lapselle siitä kyseisestä vaunusta ja otin rattaat siihen eteen vauvan kanssa. Ja siis istuin niille saattajapaikoille. Koskaan ei jouduttu siirtymään, koska samaan junaan ei pyörätuolimatkustajia sattunut. Ja siis mulla olisi ollut sitten ne tavalliset paikat siinä samassa vaunussa kuitenkin ostettu.
Meni hermot siihen, että sinne pieneen hyttiin tunki joskus näitä perheitä just niin, että äidillä oli paikka ja sitten kolme lasta mukana ilman paikkavarausta, välillä siellä oli tunnelma kuin silleillä suolassa ja happi meinasi loppua. Invavaunussa oli mukavampi matkustaa.
Ja siis vielä selvennykseksi: Ei, en ostanutniitä invapaikkoje kenenkään tarvitsevan nenän edestä, vaan tosiaan kerran myyjä mulle tuon vaihtoehdon vinkkasi ja olisin tietenkin siirtynyt omille paikoillemme, jos siihen olisi invalidi tullut saattajansa kanssa.
[/quote]
Jännää, mulle kerran vissiin sitten myytiin asemalta tommonen saattajapaikka :O Sillon ilahduin vaan että jes, saan istua yksin, mut oliski ollu tosi kiva juttu jos joku tarvitseva olis noussu junan kyytiin. Mitäköhän ihmettä... (ei ollut täpötäynnä juna)
[/quote]
Katsoitko lipusta paikkanumeron varmasti oikein? Mutta on noissa järjestelmissä virheitä, tai sitten lipun myyjä painaa vahingossa jotain väärää rastia.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:42"]
Mä olen matkustanut paljon junalla etelä-pohjois suomen väliä lasteni kanssa kuopuksen vauvaiästä asti ja edelleen matkustellaan. Ei ole ollut ongelmia muuta kuin junien myöhästelyjen ja surkeiden vessojen kanssa!
Ollaan oltu pari kertaa perhehytissä, muuten olen varannut paikat sieltä lastenvaunusta. Siellä on välillä melkoinen meno, mutta se onkin lastenvaunu ja siellä saakin olla melkoinen meno. Sinne saa ihan kaikki varata paikat ja samoin perhehyttiin. Ei minua perhehytissä häiritsisi kukaan yksinäinen ja ulkonäöstä viis! Ja junassa ja joka paikassa olisi meidän jokaisen mukavampi matkustaa ja olla jos edes yritettäis ottaa toisia huomioon; antaa tilaa, antaa rauhaa, toisaalta myös ymmärtää lapsia ja heidän hetkittäisiä kiukku/itkukohtauksia, samoin yritettäs antaa kanssamatkustajille hieman rauhaa eli pitää lapset hiljaisina, opettaa käytöstapoja, myös aikuiset vois niitä harjoitella. Toki sitten lastenvaunuissa, hoplopeissa ym.saa mellastaa. Maalaisjärki käyttöön!!
Milloin me ihmiset ollaan alettu vaatia täyttä hiljaisuutta, hajuttomuutta ja mauttomuutta??
[/quote]
Ja meillä on ollut kaksi istumapaikkaa (1aik+2lasta) ja pienempi on sitten ollut sylissä tai tiivistetty ja istuttu vierekkäin siinä kahden penkillä, toki lapset paljon leikkimässä. Jos junassa väljempää niin sitten lapset istunut omilla paikoillaan. Matkaa on tosiaan yhteensä noin 9h, yksi vaihto Pasilassa.
Vähän pipoa löysemmälle niin hyvin se sujuu! :) t.edellinen
Invapaikat on siis vain lattiatilaa, muiden penkkien edessä (ic) tai takana (pendo) olevia paikkoja. Lattiassa tai seinässä on se pyörätuolin kuva. Kerran otin itselle ja lapselle ne etupenkit ic:ssä (perhelippu eli kaks paikas varattuna) ja siihen eteen tuli sitten pyörätuolimatkustaja. Ei ollut saattajaa tietääkseni. Melko tiivis tunnelma oli kun mammat tietysti jättää kärryt pystyyn siihen vaunun etuosaan, taisi olla kahdeksat tms vaunut siinä. Onneksi meillä ei enää tarvita vaunuja, eivät olis siihen eteen sopineet millään, ja muutenkin oltiin enimmäkseen ylhäällä leikkipaikalla.
Mä joudun nykyään matkustamaan paljon junalla ja otan sen paikan, mikä netistä automaattisesti lipuun tulee. En siis toivo mitään erityispaikkaa.
Paikka on voinut olla missä tahansa junan vaunussa, allergiahytissä, työskentelyhytissä, lemmikkivaunussa, perhehytissä tai tavallisilla paikoilla.
Se ei siis ole minun vikani tai ongelmani jos joudun istumaan perhehytissä. Jos paikallani istuu joku muu, jolla ei ole paikkalippua esittää, hän joutuu väistymään.
Matkustan pitkiä matkoja, joten en halua vaihdella paikkaa jatkuvasti, siksi varaan paikan.
Aloittajalle siis tiedoksi, voit määrätä vain niistä paikoista, jotka olet varannut. Naurettavaa edes kitistä moisesta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:22"]Opiskelijan lipulla ei saa (-nut ainakaan ennen lippu-uudistusta) lapselle samaan hintaan istumapaikkaa, mutta jos tietäisin perhehyteistä niin ehdottomasti varaisin sellaisen itselleni ja lapsi olisi tietysti mukana. Näkyisi pelkkä yksi varattu paikka (opiskelijalle).
[/quote]Joo ei saa... Jos lapsi on alle 6, ei tarvi ostaa kahta lippua, mutta jos on yli 6 ostat joko opiskelijan ja juniori-lipun tai sit perhelipun, saman verran maksat. Joka tapauksessa yhden lapsen kans sulla on sit vaan kaks paikkalippua, et siis voi omia perhehyttiä itsellesi.
Jos lapselle ei erikseen ole ostettu paikkalippua niin silloin lapsella ei ole oikeutta istua omalla istuimella. Jos vanhempi ei siis maksa lapselleen istumapaikkaa niin on lapsen istuttava vanhemman sylissä.
[/quote]