Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytöstä, jos niin miten?
Tunnetko ketään, joka olisi muuttunut kannabiksenkäytön myötä? Jos niin miten?
teen koulutehtävää kannabiksen vaikutuksesta persoonallisuuteen, joten toivoisin että tämä ei poistuisi täältä :)
t. lähihoitajaopiskelija
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 21:07"]
Joka tapauksessa nuoriso polttaa sitä nytkin, mutta kun nuoriso harvemmin onnistuu itse kasvattamaan niin joutuvat ostamaan sen markkinoilta, joilla liikkuu myös ihan oikeasti todella vaarallisia ja nopeasti koukuttavia aineita ja nuorison arviointikyky on mitä on.
Kiinnijäädessään niin nuorta kuin aikuista kohdellaan päihdeongelmaisena ja rikollisena. Nuorisolla varmaankin yleisin oikea ongelma on teiniangstin ja kapinan päälle kasvanut näköalattomuus, mutta sen tunnistaminen ja toimivan avun tarjoaminen on harvinaista.
Luultavasti jatkossakin nuoriso joutuisi markkinoilta aineensa ostamaan (vai antaisivato valistuneet vanhemmat heidän itse ruohonsa kasvattaa vai peräti antaisivat omistaan) ja edelleen puututtaisiin alaikäisten pössyttelyihin.
Kun vastuullisesti ja hallitusti käyttävä aikuinen nykyään jää polttelusta kiinni puistossa kauniina kesäpäivänä, hänet usein ohjataan puolen vuoden ajaksi seuloihin jotta saa pitää ajokorttinsa - koska pitää todistaa että ei ole päihdeongelmaa.
Laillistuksen jälkeenkö saa itse päättää, ajaako pivessä vai ei?
Jatkossa olisi enemmän tai vähemmän yleistä tietoa kuka viljelee ja milloin satoa korjataan. Vastuullinen viljelijä ei tietenkään anna tuotteitaan alaikäisille, mutta antaisi vaikka sen alaikäisen isoveljelle tai vähän vanhemmalle kaverille josta se sitten valuisi alaikäiselle. Ihan niinkuin alkoholi ja tupakka nyt kulkevat alaikäisille. Tietysti viranomaisten ja huoltajien pitää kerätä tavatessa päihteet alaikäisiltä pois, mutta ei ole realistista kuvitella minkään mallin saavan aikaan tilannetta, jossa kukaan alaikäinen ei koskaan käytä mitään päihdettä.
Et ilmeisesti käsittänyt tuota seulakäytäntöä. Ei tietenkään pilvessä ajeta.
Nyt se että poliisi saa kiinni siitä että olet joskus, mitenkään liikenteeseen liittymättömässä tilanteessa polttanut pilveä aiheuttaa sen, että joko menetät ajokorttisi tai vaihtoehtoisesti olet puoli vuotta polttamatta pilveä mutta saat kyllä muuten kiskoa aika vapaasti kaikkea ja varsinkin alkoholia. Ja tällä nerokkaalla toimintatavalla käytetään hyvä kasa verovaroja sen asian varmistamiseksi, että et ole päihdeongelmainen. Oletus siis on, että 1) kannabista kerrankin käyttänyt ajo-oikeutettu henkilö on automaattisesti päihdeongelmainen kunnes toisin todistetaan ja 2) laillisia päihteitä ei ole mahdollista ongelmakäyttää tai ainakaan niiden ongelmakäytöstä ei olla kiinnostuneita.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:05"]
En tajua, kuinka polttelun puolesta olevat jankkaavat täällä, ettei siitä ole negatiivisia seurauksia. Oletteko oikeasti noin tyhmiä ja koukussa poltteluun?
Täällä on kymmeniä esimerkkejä vastaajien tutuista, joihin polttelu on vaikuttanut ja tosi pahastikin. Ihan turhaa jankata alkoholin vaaroista. Nyt oli kyse siitä, että tunnetko jonkun, johon polttelu on vaikuttanut negatiivisesti. Ja aika paljon meitä näkyy olevan.
Itse jätin miesystäväni viime viikolla polttelun vuoksi. Hänelle koko elämä oli pilven järjestely. Mistä sitä saa, kuinka paljon, millaista ja mitä maksaa. Sen pilven perään mentiin bussilla ja junalla. Ja auta armias, kun se oli loppu eikä ollut rahaa. No, joku kamu järjesti velaksi. Viime viikolla äijä laittoi sossun rahoista 170 € pilveen! Eikä se riitä edes kahdeksi viikkoa, ehkä viikoksi.
[/quote]
Mutta eihän mikään noista olen itse kannabiksen johtuvaa.
9/10 päihteistä johtuvat ongelmat kasaantuvat jo valmiiksi ongelmaisille ihmisille ikään, sukupuoleen tai yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta. Jos elämässä on muuten asiat kunnossa harvemmin kannabis itsessään aiheuttaa ongelmia mutta ei sitäkään ole tarkoitettu 24/7 käyttöön kuten muitakaan päihteitä tai lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:32"]
Kannabista voi käyttää myös terapiatarkoituksiin, jos vain haluaa. Itse olen muuttanut persoonallisuuttani voimakkaasti erityisesti kannabiksen avulla. Olin kokopäiväahdistunut tiukkis, ja varsinkin kannabiksen avulla olen saanut avattua paljon tunteissani olleita lukkoja. Vaikutus on pitkäaikainen, eikä siis rajoitu vain niihin tunteihin, kun kannabis vaikuttaa.
Eron huomaa selvästi siitä, että tulen nykyisin ihmisten kanssa paljon paremmin toimeen kuin ennen.
[/quote]
Samaan toimii mahdollisesti vielä voimakkaammin sienet. Uskon itse päässeeni paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kotimaisen metsän antimien avulla, taikasienillä. Tutkimustietokin tukee kokemustani, tämä lainaus Hesarista:
"Jani Kaaro
Hallusinogeenisten madonlakkien sisältämä psilosybiini on osoittautunut tehokkaaksi ahdistuksen lievittäjäksi. Yhden ainoan psilosybiiniannoksen ahdistusta lievittävä vaikutus tuntui vielä puolen vuoden kuluttua sen ottamisesta.
New Yorkin yliopiston tutkimuksessa oli mukana 12 terminaalivaiheen syöpää sairastavaa potilasta. Tutkimukseen valittiin tarkoituksellisesti niin sanottuja toivottomia tapauksia, sillä he eivät monestikaan saa apua ahdistusta lievittävistä lääkkeistä.
Potilaat saivat yhden annoksen joko psilosybiinia (0.2 milligrammaa kiloa kohden) tai niasiinia. Potilaat itse eivät tienneet kumpaa lääkettä he olivat saaneet, mutta 80 prosentissa tapauksista, he arvasivat sen oikein. Ryhmässä, joka oli saanut psilosybiiniä, mieliala alkoi kohentua selvästi kahden viikon kuluttua psilosybiinin ottamisesta. Useimmat psilosybiiniryhmässä olleista myös vähensivät kipulääkkeiden käyttämistä.
Psilosybiinillä ei havaittu haittavaikutuksia."
Tunnen. Keskeytti intin, erosi tyttöystävästään, meni sivariin toiselle paikkakunnalle, ryhtyi opiskelemaan, valmistui oikiksesta, perusti perheen ja elää nyt ruuhkavuosiarkea asianajotoimiston partnerina. Suht terveenä pysynyt, tekee välillä liikaa töitä. On kyllä läsnä kotonakin. Muuttunut tavallisesta epävarmasta teknistä tavalliseksi perheenisäksi. Jättänyt kovemmat aineet mutta pössyttelee toisinaan kotona terassilla.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:11"]
monilla tuntuu olevan sellainen ajatusmalli, jossa kannabis on ratkaisu ongelmiin. päänsärkyyn, stressiin, unettomuuteen, ruokahaluttomuuteen, tylsistymiseen, yksinäisyyteen, masennukseen, pahaan oloon... tarvitaan tavallaan tekosyy sille polttelulle. en ota kantaa siihen, voiko kannabikseen jäädä koukkuun, mutta niksat siitä tulee ainakin.
t vierestä seurannut
[/quote]
Niksat :D
Jos ihminen itse tuntee olevansa parempi ihmisenä käyttämällä kannabista ja muutkin sen huomaavat keneltä se on pois?
Ja tuohon edelliseen viestiin että kannabis on lääke pääsärkyyn, stressiin, unettomuuteen, ruokahaluttomuuteen, tylsistymiseen, masennukseen, yksinäisyyteen, pahaan oloon tai vaikkapa haluttomuuteen kuin mikä tahansa kemiallinen yhdiste eli ns. länsimainen lääke sekä tuhanteen muuhun sairauteen, oireeseen ja vaivaan.
Itse luotan luonnon ja evoluution luomaan lääkkeeseen kuin ihmisen laboratoriossa kehittelemään.
Minun exäni kyllä muuttui.
Ensin se oli semmoista viatonta polttelua, ns. "viihdekäyttöä", josta se lopulta lipsui myös maanantaille, torstaille, vapaapäivälle, iltapäivälle ja niin edelleen. Kun huomautin asiasta, niin vastaukseksi sain 1000 ja 1 syytä miksi kannabis on terveellisempää ja parempaa kuin alkoholi. Ja kukaan ei siihen ole ikinä kuollut. Hohhoh. Se on se sama litanja ja ylistys minkä kuulee jokaisen vannoutuneen pilvenpolttelijan suusta. Kuulema tilanne oli hänellä täysin hallinassa ja kyseessä ei hänen mukaansa ollut mikään big deal, vaan minä olin muuttunut niuhottajaksi. Jos hän yritti olla pidempiä aikoja (_kokonaisen_ viikon!!) ilman kannabista, hän saattoi kilahdella ja alkaa raivoamaan aivan mitättömistä asioista. Hän oli alakuloinen ja äkkipikainen. Silloin, kun hän taas poltteli päivittäin, hän oli olemukseltaan saamaton sohvaperuna, joka otti kaikki asiat lungisti; Niinkin lungisti, että laskut saattoivat jäädä maksamatta ja sovitut asiat jotenkin vain unohtuivat (Aikaisemmin, kun polttelu oli satunnaista, hän oli todella tunnollinen, energinen ja aktiivinen).
Asian puheeksiotto ei tuottanut tulosta. Hän puolusti kannabista joka käänteessä. Keskustelu eteni hänen osaltaan "Kannabis hyvä, sinä paha ja vainoharhainen eukko"-tyyliin. Olin vain silloin todella huolissani hänen muuttuneesta luonteestaan, sitä hän ei ymmärtänyt. Koitin kuulema viedä ilon hänen elämästään.
Erohan siitä tuli. Hän jäi sitten nautiskelemaan rattoisasta ja lungista loppuelämästään "kuningatar kannabiksen" kanssa.
Eli kyllä se luonne ja semmoinen "habitus" muuttuu ihan selkeästi. Sen huomaa varsinkin, kun polttelu tapahtuu tiheämmin. Lisäksi monet kannabista polttelevat eivät halua myöntää sitä tosiasiaa, että se käyttö saatta helposti lipsahtaa ja säännöllistyä, ja sitä vähentämistä ei sitten tehdä mielellään. Sanotaan kyllä, että "ei tää silleen ees koukuta, tää on niin mietoo ja luonnontuote"-shaibaa.
Katin kontit sanon minä!
No se yksi kannabiksen kovaääninen puolustaja ja kasvattaja kuoli. Se telkkarissakin paasannut heppu.
Joo itte kans huomannu et osa pössyttelijöistä vainoharhasiks salaliittoteorioihin uskoviks elämäntapaluusereiks.. Hoito ei auta, lääkkeet ei auta, kaikki virastot ja palvelut vastaan, omat vanhemmat vastaan kaikki, koko yhteiskunta! Sitte on kiva käpertyä johonki nurkkaan imemään sätkää ja hihittelemään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:42"]
No se yksi kannabiksen kovaääninen puolustaja ja kasvattaja kuoli. Se telkkarissakin paasannut heppu.
[/quote]
Oho. Minä kun luulin, että kannabiksen käyttäjät eivät kuole koskaan. Mutta ilmeisesti nämäkin kuolevat. Varmaan se kannabis tappoi.
Juu. AV-mammamainen dumaus loppui ja asioihin alkoi suhtautumaan avaramielisemmin.
Tunnen pari, jotka käyttävät säännöllisesti lähes päivittäinja heistä kyllä huomaa eron (ei satunnaispolttelijoista huomaa). Toinen sai jonkun psykoosin ja joutui hoitoon hetkeksi. Toinen on taas muuttunut aivan ihanaksi ja rauhalliseksi ihmiseksi - ennen nimittäin käytti alkoholia samat määrät ja oli aggressiivinen ja ihan rappiolla (nykyisin ei alkoa käytä).
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:08"]Juu. AV-mammamainen dumaus loppui ja asioihin alkoi suhtautumaan avaramielisemmin.
[/quote]
Niin, ja myöskin loppui näihin kummin kaiman lähihoitajaopiskelijakavereiden kertomiin kauhutarinoihin uskominen. Uskon mielummin vaikka Obamaa tässä asiassa. "Huono tapa, mutta alkoa vaarattomampaa".
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:55"]
Kannabiksen ympärille vaan on maalattu semmonen kuva, ihanku se aiheuttais ne ongelmat. Millanen esimerkiks lapsuus on ollut tuntemillanne henkilöillä? Onko joutunut kestämään väkivaltaa yms, onko se se kannabis mikä ne ongelmat on AIHEUTTANUT.
[/quote]
Viimeiseen kysymykseesi: kyllä. Tuttavani lapsi, jolla normaali lapsuus. Kaikki alkoi kannabiksen polttelun jälkeen: ensin tuli masennusta, haluttomuutta mihinkään (koulu ja harrastukset jäivät). Ei tehnyt enää muuta kuin poltteli huoneessaan. Joutui psykoosiin, ja sen seurauksena esim. hakkasi päätään seinään sekä tuli päälle.
Tämäkin tapaus oli aluksi iloinen ihminen, pärjäsi hyvin koulussa sekä oli paljon ystäviä. Kyllä se kannabis ihan itse niitä ongelmia aiheuttaa, joten turha "romantisoida" kyseistä ainetta, ja yrittää vierittää syytä muualle. Mä en tule ikinä kannattamaan kyseisen aineen laillistamista.
En nyt tarkoita kettuilumielessä kysyä, mutta minkähänlaiset lähdeviittaukset ajattelit näihin juttuihin kaapia? Kiinnostava aihe kyllä.
Mä oon ite poltellu 15vuotiaasta asti eli reilut 20 vuotta. Välillä päivittäin, välillä pitkiä taukoja elämäntilanteesta riippuen. Negatiivisia muutoksia mitä itsessäni huomannut runsaamman polttelun seurauksena: laiskuus, apatia, masennus, keskittymiskyvyn puute, lähimuistin heikkeneminen, oppimisen vaikeutuminen. Nämä poistuneet pitemmän tauon jälkeen, eikä onneksi ole jääneet pysyviksi. M36
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 18:33"]Kiinnostavaa olisi saada myös kokemusperäistä tietoa siitä, ovatko muisti- ja motivaatio-ongelmat poistuneet ajan myötä käytön lopettamisen jälkeen (vinkki ap:lle uudeksi ketjuksi).
[/quote]
Olen edelleen asiani hoitava, reipas ja matemaattisesti lahjakas ihminen kuten olin ennen polttamistani. Toki tiheämmällä kannabiksen käytöllä oli vaikutusta mutta ei se mikään kuukausien prosessi ole se lopettaminen. Lopetin seinään ja väitän että viikkoa myöhemmin oli kuin en olisi polttanutkaan. Voi olla nopeamminkin mutta en sillä tavalla miettinyt asiaa. Joskus saatan miettiä, pari kertaa vuodessa, että olipa hauskaa istua ringissä jne mutta muuten ei ole tehnyt mieli polttaa. En ole korvannut kannabista millään, kuten sanoin, en polta tupakkaa tai juo juuri lainkaan. Toisaalta hoidin asiani (myös muun sosiaalisen elämäni) myös silloin kun käytin silloin tällöin kannabista. Suurin osa lähipiiristänikään ei tiedä edelleenkään että olen joskus pössytellyt. Tiedä sitten miten jollain passivoituneella, kymmenen vuotta pössytelleellä sossupummilla. -2
Itse siis pössyttelin parin vuoden ajan aikuisiällä, välillä tiheästi ja jopa päivittäin. -2
[/quote]Mikä tahansa päihde aiheuttaa runsaassa pittkäaikaiskäytössä ongelmia. Röökistä tulee syöpä ja keuhkoahtaumatauti. Alkoholista maksakirroosi, syöpä, kognitiivisia muutoksia, lihomista, hormonaalisia muutoksia, neuropatiaa. Kannabiksesta jotain muuta. Riippuu käytön määrästä, millaisia ongelmia tulee. Mikään lääke tai päihde ei ole ilman vaikutuksia. Muutama rööki, jointti tai bisse vuodessa ei ketään muuta tai tapa. Joka päiväisenä tapana alkaa jo ollakin kaikissa ongelmansa, polttelussakin on eroa, savuaako kukka vai hashis, niinkuin alkoholissakin - juodaanko tölkki olutta vai kenties koko kossu.
[/quote]
Kiitos. Ei tarvinnut itse tätä tänne kirjoittaa :D
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 13:26"]
Päivittäiskäyttö onnistuu pitkään iltaisin töiden jälkeen ongelmitta, toisin kuin alkoholin kanssa (tai ainakaan se ei pysy salassa).
[/quote]
Onnistuu tuo alkoholin kanssa hyvin, itse olin ikävuodet 25-38 alkon suurkuluttaja, joka join joka arki-ilta 4-6 isoa kaljaa tai siideriä, ja viikonloppuna sitten reilummin. Työt sujui, elämä sujui, eikä kukaan huomannut käyttöäni, yksin kun asuin.