"On niin pieni eläke" - miksi jokainen eläkeläinen hokee samaa?
Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.
Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?
Kommentit (342)
Mun eläkkeellä oleva äitini ei valita. Hän on ollut sairaseläkkeellä vuosikausia ja silti hänellä kyllä riittää rahat omaan elämiseensä. Se on niin, että joillekin ei vaan riitä mikään ja ne valittavat.
Turhaa kadehtimista. Kaikki pääsee vuorollaan eläkkelle, jos ei satu kuolema korjaamaan ennen sitä.
Kannattaisiko niitä unelmia koettaa toteuttaa työikäisenä eikä vanhana ja köyhänä?
Työeläkkeet ovat kuitenkin sellaisia, että niillä tulee toimeen, kun on tehty pitkä ura keskeytyksettä. Sen sijaan nykyisin lastentekoiässä oleva sukupolvi ei uskalla hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on parempi kuin yksikään työttömyysetuus tms. ja eläkkeellä pitää kuitenkin elättää vain yksi ihminen!
Lisäksi eläkeläinen saa asua Kelan tukemana kolmiossa(!) mutta työikäisen pitää pärjätä 37 neliöllä per naama??
Miten niin muka vain yksi ihminen? Eläkkeelläkö ei voi olla perheellinen?
Mun eläke on 800 e. Jos mies jättäisi en tiedä miten pärjäisin. Pelottaa usein kohtaloni.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke on 800 e. Jos mies jättäisi en tiedä miten pärjäisin. Pelottaa usein kohtaloni.
Jos ei jätä niin voi kuolla kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä valituskulttuuri: kel onni on, se onnen kätkeköön.
Tämä yksittäinen (ja pari muuta) ns. suomalaista ylpeydenaihetta eli täysin perseestä olevat mystiset ja myyttiset persesanonnat joiden mukaan eletään on suurin syy tämän maan menestymättömyyteen. Ei, en puhu nyt yhdestä tai kahdesta lamasta, vaan tästä perusasiasta josta aina ollaan oltu länsinaapureitamme perässä henkisesti. Ja ne onkin hyvä vertailukohta sillä täällä edelleen eletään MM95 -euforiassa kun siellä on sen jälkeen tehty jo 1000 saavutusta josta ovat ylpeitä.
Mikä vitun tampio on keksinyt että onni pitää kätkeä? Ei jeesus ja perse mitä ihme touhua.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:58"]
Eläkeläisillä saattaa mennä omakotitalosta kiinteistövero, joillain on auto, lääkkeet plus lääkäri käynnit yms
Sulla ei varmaan ole omakotitaloa? Kiinteistövero on muutamia kymppejä-satasia/v, ei osaketalossakaan ilmaiseksi saa asua edes eläkkeellä vaan yhtiövastike on maksettava joka kuukausi ja se on muutamia kymppejä-satasia/kk.
Lukusi ovat varmaan oikeita jossain päin Suomea, mutta eivät pk-seudulla.
Asutko muuten vuokralla itse? Päättelen niin noista hintojen luuloistasi, oikeaa tietoa sinulla ei tunnu olevan. Mutta kovin varmana kirjoittelet, mikä on tyypillistä monille tietämättömille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se eläke mikääm pieni ole, vaikka saisi vain minimiä. Itse nimittäin saan ja se on melkein 800€ kuussa verojen jälkeen! Eläkeläisten edut ovat naurettavan hyvät tässä maassa, ja just oli lehdessä juttu, miten aikovat ajaa niiden nostoa aktiivisesti jossain ryhmässä. Yksikään pitkäaikaistyötön tms. ei tienaa niin paljoa kuin eläkeläiset, esim. kahden lapsen lisällä työmarkkinatuki on siltikin vain 650€ vrt. tuo minimi vajaa 800€ yksinäiselle ihmiselle! Lisäksi eläkeläisen asumistuki on isompi korvausprosentiltaan kuin muiden aikuisten, miksi ihmeessä??
Olet vain tekeytynyt eläkeläiseksi, oikeasti lienet pitkäaikaistyötön. Kauhea kateus kuuluu läpi, tosin perusteeton, mutta sillähän ei liene sinulle mitään merkitystä...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 07:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 07:09"]
Onhan se kornia, että joku on jäänyt eläkkeelle 56 vuotiaana ja nyt yli 80 vuotiaana saa enemmän eläkettä kuin häntä hoitava lähihoitaja palkkaa.
?? aika harva jää eläkkeelle 56v:nä.
Vaikka keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä on jatkuvasti noussut, ei se vieläkään ole kuin 61 vuotta. 1990-luvun puolivälissä eläkkeelle jäätiin keskimäärin 57-vuotiaana, eli ei ole mitenkään tavatonta, että 80-vuotias olisi jäänyt eläkkeelle 56-vuotiaana. Ja koska taitetusta indeksistä huolimatta myös palkkojen nousu nostaa eläkettä (eli eläke ei pelkästään nouse hintojennousun mukana, vaan myös palkankorotukset nostavat eläkettä), on ihan normaalia, että hyväpalkkaisesta työstä eläkkeelle jäänyt saa enemmän eläkettä kuin duunari palkkaa.
Tuo taitettu indeksi on muuten toinen täysin turha valituksen aihe eläkeläisille. Inflaatiotarkastukset pitää tietenkin tehdä eläkkeisiin, ettei niiden ostovoima laske, mutta ei ole mitään perustetta miksi tuottavuuden kasvusta tulleet palkankorotukset pitäisi sen lisäksi huomioida. Mitenköhän tarkalleen ottaen sen eläkeläisen tuottavuus on kasvanut eläkkeellä ollessa verrattuna niihin työvuosiin 1970-luvulla? Ei mitenkään, mutta kun hyväveli-porukka pääsi neuvottelemaan omat eläkelakinsa, niin tottahan toki sinne sisäänrakennettiin nousuautomaatti varmistamaan tulotason nousu myös eläkkeellä ollessa. Kelpaa sitten matkustella etelään talveksi.
Palkkojen nousu tarkoittaa aina myös hintojen nousua. Tosiasiassa eläkkeiden ostovoima on huomattavasti heikompi kuin palkkojen.
Te perustatte käsityksenne vain ja ainoastaan hyväpalkkaisten eläkkeisiin, vaikka heitä on vain pieni osa.
Linkin takaa löytyy eläkkeensaajien kokonaiseläkejakauma vuoden 2015 lopussa. Sitä käy ilmi, että :
Suurin osa naisista saa eläkettä 1000 -1249 €/kk, seuraavan ryhmän muodostavat sekä 750-999 €/kk ja lähes yhtä monta naista saa 1250-1499 €/kk.
Myös samankokoiset ryhmät muodostuvat sekä takuueläkkeen 749 €/kk saajista että 1500-1749 €/kk saavista.
Vain noin 8% naisista saa eläkettä 1750-1999 €/kk ja karvan yli 8% nauttii eläkettä 2000-2499 €/kk.
Viimeksi mainittua summaa enemmän eläkettä nostaa hyvin pienet marginaaliryhmät, yleensä johtajan toimessa olleet tai yksityisyrittäjät, jotka ovat maksaneet suuria eläkemaksuja itselleen.
http://www.etk.fi/elakejarjestelmat/suomi/elakkeensaajien-kokonaistulot…
Minulla ei tulisi mieleenkään kadehtia tavallisia eläkeläisiä, vaikka kannatankin eläkekattoa, esim. 2500€/kk. Sitä suurempaa eläkettä saavat ovat tienanneet elämässään sen verran hyvin, että säästöjä ja sijoituksia löytyy aivan varmasti.
Minun eläkkeeni on 750,00/kk ja velkaa vielä jäljellä 110 000 euroa ( yrityksestä ,joka kävi kannattamattomaksi ja mieheni sairastumisista ja tapaturmista johtuen ) . En aijo lannistua, enkä halua valittaa. On niin paljon 'ilmaisia' iloja, esim. marjat , sienet ja yrtit metsissä ( luonto yleensäkin ) , kalojen pyydystäminen , kauppojen maistiaiset ja kahvitarjoilut , ilmaiset konsertit, -taidenäyttelyt, kirkko ja kirjastot jne. Käyn myös keikkatyössä. Ymmärrän elämän lyhyyden , vaikka eläisi satavuotiaaksi. Siksi kannattaa harkita , mihin sen käyttää !
Itse olen ihmetellyt samaa. Kuitenkin nämä eläkeläiset harrastavat, matkustelevat jne. Kai sitä rahaa pitäisi olla kaikilla enemmän, mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:58"]
Eläkeläisillä saattaa mennä omakotitalosta kiinteistövero, joillain on auto, lääkkeet plus lääkäri käynnit yms
Sulla ei varmaan ole omakotitaloa? Kiinteistövero on muutamia kymppejä-satasia/v, ei osaketalossakaan ilmaiseksi saa asua edes eläkkeellä vaan yhtiövastike on maksettava joka kuukausi ja se on muutamia kymppejä-satasia/kk.
Kyllä meillä kiinteistövero on paljon enemmän kuin joitakin satasia. Lisäksi sähkö, vesi, huolto (mitä vanha ei jaksa kaikkea itse) roskat, jätevesimaksut jne. Kyllä siitä tulee satasia kuussa.
Jos tulot ei riitä ylisuuren talon pitämiseen. Eikö se kannattaisi myydä?
Aika moni eläkeläispariskunta asuu ylisuurissa omakotitalossa kun lapset ovat muutaneet pois. Remontteihin ei ole varaa ja puutarhan hoitokin jää vähemmälle kun kunto ei riitä.
Taloa yritetty myydä jo kolmatta vuotta. Ei mene kaupaksi muuttotappiokunnassa, vaikka kunto on hyvä ja hinta hyvinkin edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se eläke mikääm pieni ole, vaikka saisi vain minimiä. Itse nimittäin saan ja se on melkein 800€ kuussa verojen jälkeen! Eläkeläisten edut ovat naurettavan hyvät tässä maassa, ja just oli lehdessä juttu, miten aikovat ajaa niiden nostoa aktiivisesti jossain ryhmässä. Yksikään pitkäaikaistyötön tms. ei tienaa niin paljoa kuin eläkeläiset, esim. kahden lapsen lisällä työmarkkinatuki on siltikin vain 650€ vrt. tuo minimi vajaa 800€ yksinäiselle ihmiselle! Lisäksi eläkeläisen asumistuki on isompi korvausprosentiltaan kuin muiden aikuisten, miksi ihmeessä??
Olet vain tekeytynyt eläkeläiseksi, oikeasti lienet pitkäaikaistyötön. Kauhea kateus kuuluu läpi, tosin perusteeton, mutta sillähän ei liene sinulle mitään merkitystä...
Älytöntä haukkua eläkeläisiä, jotka saavat työttömysturvaa hieman parempaa eläkettä. Eläkeläiset maksaneet vuosisikymmenten ajan mm. Työttömien kotona olon, omaa eläkettään sinä muodossa, että niinä vuosina eläkkeellä olevat saaneet eläkkeensä. Eläke alkanut kertyä vasta 23 ikävuoden jälkeen, nyt 18 vuotiaasta. Nyt eläkkeelle jäävät maksaneet itse koulutuksensa, tosin inflaatio hieman auttanut, muttei todellakaan paljoa. Huone kerrallaan asuntoa suurennettu perheen kasvaessa, lainojen saanti ollut vaikeaa ja korot pilvissä. Ovat olleet sitkeää sakkia ja eläneet tiukilla suuren osan työelämässään. Eri asia on jättieläkkeestä, niitäkin käsittääkseni vain murto-osalla, mutta yhteissummana varmastikin melkoinen. Jonkinlainen eläkekatto lienee kohtuullinen, kuten myös jättipalkkojen suhteen.
Mummo saa n900e kuussa. 30 vuotta jo. Ikinä ei enempää, euroakaan. Lisätuloja ei pysty hankkimaan ei mistään. Pienikin yllätys kaataa talouden, niin kuin nämä uudet lääkemaksut. Lapset ja lapsenlapset yrittää auttaa kaikin tavoin. 14 vuotiaana aloitti työt, teki kahta työtä ja menetti terveytensä. En ihmettele, jos harmittaa.
Riippuu täysin ikäluokasta onko enemmän niitä, joilla oikeasti pieni eläke. 80-vuotiaisissa naisissa on paljon pientä eläkettä saavia, kun taas suurissa ikäluokissa on tilanne toinen. Eli eläkeläiset ovat aika heterogeeninen joukko. Ei kannata yleistää.
Harvalla toimintakyky hyytyy ja elämästä tulee kärsimystä vielä 7 kymppisenä. Täytän just 70 ja olen ihan hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa. 1500 saan eläkettä käteen, ei ole syytä valittaa. Tämä numerolle 45.
Onhan tuo melko pieni, mutta huono homma on, että se pienenee entisestään. Ensi vuonna taas 0,85 prosentin leikkaus kansaneläkkeeseen, takuueläkkeeseen, asumistukiin, hoitotukiin ja moniin muihin etuuksiin.
Ainahan voi säästää eläkkeelle jääntiä varten niin ei tarvitse elää kädestä suuhun.