"On niin pieni eläke" - miksi jokainen eläkeläinen hokee samaa?
Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.
Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?
Kommentit (342)
Olin muutama päivä sitten kokouksessa, jossa yksi ukko sai koko porukan tällä lauseella nauramaan. Hänellä on takanaan menestynyt yritys, sai yrityskaupasta hyvät rahat. Sen lisäksi sijoitusasuntoja, hieno omakotitalo, iso Volvo, jotain kallista laatua. Hän heitti täydellä vitsillä "ei köyhällä eläkeläisellä ole varaa lähteä syömään lounasruokalaan, menen kotiin". Luulen, että pari tyyppiä otti tuon kuitenkin tosissaan, ilmeestä päätellen.
Useimmat eläkeläiset kuitenkin asuvat omissa asunnoissa jotka on jo maksettu pois eli sikäli kyllä pitäisi jäädä enemmän rahaa käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"]
No kos saa puolet siitä, mitä aiemmin kuukaudessa, niin pieneltähän se tuntuu.
[/quote]
Puolet?????? Noin karkeasti arvioiden työeläke on about 80% keskimääräisestä ansiotulosta kun jäädään eläkkeelle eläkeikäisenä.
[/quote]
kenellä näin? Ei enää pitkään aikaan. Mun sukulaismies on ollut töissä 17 vuotiaasta ja jäi eläkkeelle 63 v. Sen eläke on 60 % tuloista. Meillä se tulee olemaan vielä vähemmän.
[/quote]
Jäikö sukulaismies eläkkeelle täyden työuran tehtyään vai oliko siinä katkoja? Olisiko hänen hlökohtainen eläkeikänsä ollut 65, joka olisi tuottanut maksimieläkkeen? 17-vuotiaasta 23-vuotiaaksi tehdystä työstä ei ole kertynyt eläkettä, vaan vasta 23-vuotiaasta on eläkekarttuma alkanut.
[/quote]
eläke-ikä oli 62 ja töissä painostettiin jo eläkkeelle. Hän oli yli 3 vuotta rauhanturvaajana, 4 eri keikkaa, olisko vaikuttanut. Mutta saihan sit Nobelin siitä, kunniakirjan ja kunniamerkin:-). Mitä eläkkeestä...
Keskimääräinen eläke on Suomessa noin 1500 euroa/kk, ei siis kovin paljon. Ja vielä nykyisin on paljon eläkeläisiä, joilla on vain kansaneläke, joka on paljon pienempi. Eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:50"]
Lisäksi eläkeläinen saa asua Kelan tukemana kolmiossa(!) mutta työikäisen pitää pärjätä 37 neliöllä per naama??
[/quote]
Eläkkeensaajan asumistukeen ei vaikuta asunnon koko. Asumistuessa maksimivuokraksi katsotaan kuitenkin asunnon koosta riippumatta 518-642 eur / kk (riippuu paikkakunnasta, mitä lukua tuolta väliltä käytetään). Jos vuokra on tätä korkeampi, ei loppuosaan saa asumistukea lainkaan. Sama yläraja pätee myös silloin, jos samassa asunnossa asuu eläkeläispariskunta. Heidän asuntonsa saa siis yhteensä maksaa korkeintaan mainitsemani summa.
Terv. eläkeläisen edunvalvoja, jonka päämiehen asumistuki olisi selvästi suurempi, jos maksimivuokraa laskettaessa käytettäisiin yleisen asumistuen ehtoja.
Nykyään eläke on suunnilleen 60 % ansiotulosta, lisäksi käytetään erilaisia kertoimia eläkettä määritettäessä, joten ei voi yksioikoisesti vaan laskea, paljonko eläkettä tulee. Veroprosentti on muutaman yksikön korkeampi kuin työtulosta, kun ajatellaan, että kaikki eläkeläiset käyttävät kuitenkin sairaanhoitopalveluja enemmän kuin työssä olevat. Mutta huom! En ole koskaan valittanut, että eläke olisi pieni, koska sillä tulee ihan hyvin toimeen, välillä jää jopa hieman jemmaan.
Pieni eläke on joillakin pelkkä kansaneläke. Katso paljonko se on.
työeläke monella on alle 1000 euroa nettona.
pieni on myös sellainen eläke, joka ei riitä vuokraan, ruokaan, sähköön, lämmitykseen, lääkkeisiin, lääkärissä käynteihin, hammashuoltoon, fysikaaliseen hoitoon, bussilippuun isossa kaupungissa per kk. Ja tietysti vaatteita tarvitaan myös eläkkeellä, samoin kampaamossa pitäisi käydä jos mielii näyttää säädylliseltä. Puhelin olisi hyvä olla vaikka kulut eivät ole ihan pienet kun menee joka kuukaudelta se maksu.
ja vakuutuskin pitäisi olla, ainakin kotivakuutus.
suosittelisinkin eläkkeiden tasaamista niin että kaikille tulisi vähintään 2000 euroa bruttona, ei yli kellekään.
jos siis mennään yli niin kaikille se sama ylitys ja sama verotus.
Mä olen ollut päätoimisessa palkkatyössä nyt 29 v, sitä ennen lomilla ja osa- aikatyössä. Olen 54 v. Mun eläkekertymä oli viime vuonna 1180 e/ kk. Palkkani on nyt bruttona 3150 e, korkeakoulututkinto. Asuntoni vuokra on 1100 e. Mieheni on pienyrittäjä, jonka eläke on samaaluokkaa mun kanssa. Meidän molempien bruttoeläke tulee olemaan joku 1500-1700 e, riippuen jaksammeko tehdä työtä ( ja saammeko olla) 68 vuotiaiksi saakka.
Ei se eläke mikääm pieni ole, vaikka saisi vain minimiä. Itse nimittäin saan ja se on melkein 800€ kuussa verojen jälkeen! Eläkeläisten edut ovat naurettavan hyvät tässä maassa, ja just oli lehdessä juttu, miten aikovat ajaa niiden nostoa aktiivisesti jossain ryhmässä. Yksikään pitkäaikaistyötön tms. ei tienaa niin paljoa kuin eläkeläiset, esim. kahden lapsen lisällä työmarkkinatuki on siltikin vain 650€ vrt. tuo minimi vajaa 800€ yksinäiselle ihmiselle! Lisäksi eläkeläisen asumistuki on isompi korvausprosentiltaan kuin muiden aikuisten, miksi ihmeessä??
Olen pitkälle koulutettu nainen, eläkkeellä viidettä vuotta. Luin juuri äskettäin, että Alkon pääjohtaja saa kuukausipalkkaa päälle 30 000 € ja siihen tietysti kokouspalkkiot ym. päälle. Minä en yllä vuodessakaan tuollaisiin tuloihin, vaan jään reilusti alle. Veroprosentti huitelee kolmessakymmenessä. Eläkeläisten korkeaa veroprosenttia on perusteltu sillä, että olemme kuulemma niin vaivaisia ja käytämme niin usein sairaanhoitopalveluita, että siksi on maksettava korkeampaa veroa. Kenenhän sairaskuluja minäkin makselen, kun itse en ole tarvinnut muuta kuin silmälääkärin palveluita eikä yhteiskunta niitä tarjoa. Kela-korvaus on murusia rikkaan pöydän alta.
Tulen toimeen eläkkeelläni, mutta kyllä on laskettava aika tarkkaan, mihin on varaa. Jos kodinkone hajoaa, niin kyllä menee sormi suuhun. Varaa ei useinkaan ole niin laadukkaaseen tuotteeseen kuin haluaisi. Sitä paitsi asuminen, sanomalehti, sähkö, bensa, ruoka ym. maksavat aivan yhtä paljon, oletpa työssä tai eläkkeellä. Ja kun sitten lopulta tulee niin huonoon kuntoon, ettei kotona enää pärjää, vaan joutuu johonkin hoitolaitokseen (jos niitä enää on ja jos paikka löytyy), niin sehän se vasta kallista onkin!
Pienipalkkaisen eläke on pieni, ja pienenee, kertymä on huonoa. Tullaan puolison kanssa toimeen vaikka molemmilla on pieni eläke.
Eläkeläinen ei vertaa sitä eläkettään työttömän tai opiskelijan etuuksiin vaan siihen palkkaan jota sai ennen eläkkeelle jäämistä.
Itsekin järkytyin oman työkyvyttömyyseläkkeeni suuruudesta. 2800 € kuukausitulojen jälkeen 1200 € eläke tuntuu todella pieneltä, vaikka tiedän että monella on vieläkin pienemmät tulot.
Jostakin syystä kuvittelin että eläke olisi puolet palkan määrästä. Eipä se sitten niin mennytkään :/
Ei kai eläke koskaan ole suurempi kuin työuran aikainen palkka? Ja siihen omaan aiempaan palkkaansahan jokainen sitä omaa eläkettään vertaa. Kymppitonni kuussa on vähän jos on tottunut kahdenkymmenen tonnin kuukausipalkkaan yms.
Kaikilla on siis pieni eläke.
No. Äitini kävi koko ikänsä
Pankissa töissä. Saa eläkettä 1300 e miinus verot. Onko paljon? Tosin jäi muutaman vuoden aiemmin pois ttaumatisoineen pankkiryöstön takia.
Moni on vain pienen kansaneläkkeen varassa, ja työeläkkeessäkin on kova verotus.
Asumistukea ei voi saada jos asuu omassa talossa. Sähkö ja öljy on kalliita, lisäksi talot kaipaavat usein remonttia, koska ovat nekin vanhoja. Lääkkeisiin menee paljon rahaa.
Hoitotukea voi saada käytännössä vain, jos on vuoteessa hoidettava tai pahasti vammautunut.
1300 eläke on hyvää keskieläkettä. Suurin osa eläkeläisistä saa tuota ja siitä pienempää eläkettä. Ne vähät suurempia eläkkeitä saavat nostavat nopeasti keskieläkerajaa.
Joku kritisoi eläkkeen saajan asumistukea. Siinä ei ennen katsottu neliöitä, mutta siinä oli alhainen maksimi. Eli sitä pystyi saamaan pienituloinen leski omaan omakotitaloonsa, mutta sillä ei voinut vuokrata 3 huoneen asuntoa.
Oikeassahan he ovat. Eläkkeelle siirtyessä tulot putoavat huomattavasti aivan samoin kuin jos jäisi työttömäksi. Samaan aikaan kuitenkin vapaa-aika lisääntyy huomattavasti joten sekin korostaa tilannetta. Jokainen kuitenkin vertaa tilannettaan omaan aikaisempaan eikä siihen paljonko joku toinen saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:58"]
Eläkeläisillä saattaa mennä omakotitalosta kiinteistövero, joillain on auto, lääkkeet plus lääkäri käynnit yms
Sulla ei varmaan ole omakotitaloa? Kiinteistövero on muutamia kymppejä-satasia/v, ei osaketalossakaan ilmaiseksi saa asua edes eläkkeellä vaan yhtiövastike on maksettava joka kuukausi ja se on muutamia kymppejä-satasia/kk.
Kyllä meillä kiinteistövero on paljon enemmän kuin joitakin satasia. Lisäksi sähkö, vesi, huolto (mitä vanha ei jaksa kaikkea itse) roskat, jätevesimaksut jne. Kyllä siitä tulee satasia kuussa.
Jos tulot ei riitä ylisuuren talon pitämiseen. Eikö se kannattaisi myydä?
Aika moni eläkeläispariskunta asuu ylisuurissa omakotitalossa kun lapset ovat muutaneet pois. Remontteihin ei ole varaa ja puutarhan hoitokin jää vähemmälle kun kunto ei riitä.
Olen kohta 46v ja oma eläkekertymäni on n 1800e/kk, mikä on tämän ikäiseksi naiseksi todella hyvä. On jo yli miesten keskivertoeläkkeen. Se nouseeko se tuosta ylöspäin on riippuvainen miten seuraavan 20 vuoden aikana on töitä ja millä palkalla niitä tekee. Käteenhän nyt kertyneestä summasta ei verojen jälkeen paljoa jää.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"]
Kaikkien eläke on pienempi kuin se palkkatulo, johon on tottunut. Joten jokainen eläkeläinen, tulotasosta riippumatta, joutuu opettelemaan niukempaa elämään siihen aiempaan verrattuna. Ja ainahan niille työttömille tms köyhille voi vetää kehiin Afrikan nälkäänäkevät, jos kyse on siitä, ettei saa valittaa, jos jollakin muulla on huonommin.
[/quote]
No onhan se nyt aika älytöntä, jos oma eläke on esim. pari tonnia, nillittää siitä kuinka ei tule taloudellisesti toimeen eläkkeellä kun se on niin pieni, kun samaan aikaan on vaikka kuinka ihmisiä, jotka saavat vain työttömyyskorvausta tai ovat kokopäivätöissä jollakin 1 600e/kk-palkalla ja elättävät tällä lapsensakin.
On se paritonnia sitten palkan tai eläkkeen nimellä, se on silti pari tonnia. Eläkeläisten mielestä se on jotenkin vähemmän pari tonnia, mikä on aika käsittämätöntä.
[/quote]
Mitä ihmettä sinä sitten nillität? Afrikassa on paljon nälkäänäkeviä, suomalaistyöttömillähän on rahnaa kuin roskaa.
Kyse on aina muutoksesta siihen, mihin on TOTTUNUT. Ja hei, sillä eläkeläiselläkin voi hyvin olla vielä vaikka asuntolainaa jäljellä, eli kyse on paitsi tuloista, myös isoista menoista. Monellä eläkeläisellä on myös jo aika paljon sairausmenoja, joita ei Kela likikään kaikkia korvaa edes maksukaton tultua täyteen.
sen sijaan joku pitkään niukalla tulolla elänyt ei ole sitä asuntolainaa koskaan edes hommannut, vaan sossu maksaa vuokran ainakin osittain. Hyvin riittää pienemmätkin tulot, koska menot ovat pienemmät.