Kadun vanhemmuuttani ja etsin kohtalotovereita
Lapseni on reilun vuoden ikäinen.
Tulin raskaaksi puoliyllättäen melko tuoreessa parisuhteessa. Olin ajatellut että en halua katua lapsien tekemättä jättämistä.
Heti tultuani raskaaksi, mieleni mustui ja täyttyi epäilyksistä. Tuolloin ravasin terapeuteilla ja selasin internetin keskusteluita ja kokemuksia vastaavasta ja koetin kovasti hakea tukea oikeaan päätökseen: pitääkö lapsi vai keskeyttääkö raskaus? Oloni oli hirveä, en halunnutkaan lasta, mutta en uskaltanut raskautta keskeyttää. Ympärilläni olevat ihmiset vakuuttivat oloni olevan hormonaalinen ja menevän ohi. Niinpä annoin raskauden jatkua.
Lapsen synnyttyä, ajatukseni alkoivat seljetä. Vauva oli söpö, mutta elämäni oli muuttunut peruuttamattomalla tavalla hirveäksi. Kaduin lapsen tekemistä ja ymmärsin että olin tehnyt itselleni väärän päätöksen jatkaessani raskautta. En saa enää nukkua. En saa enää olla hiljaa ja rauhassa. Joudun jatkuvasti sanoittamaan tekemisiäni. En ole ennenkään ollut kovin suunnitelmallinen ja jatkuva tapahtumien ennakointi ja rutiini kuristavat kurkkuani.
Herään joka aamu pakottavaan ahdistukseen ja itken joka päivä. Miksi en kuunnellut itseäni alkuraskaudessa? Miksi en luottanut ensimmäiseen intuitiooni? Olen menettänyt yhteydentunteen ystäviini, sillä heille tuntuu olevan erityisen vaikeaa kuulla sitä, että todella kadun valintaani. Siispä koitan olla puhumatta oikeista ajatuksistani ja pitäytyä small talkissa.
Ympärilläni olevat perheelliset ihmiset tuntuvat kuitenkin pohjimmiltaan olevan onnellisia. Itse olen pohjimmiltani onneton.
Haluan yrittää olla parempi äiti lapselleni kuin omani oli minulle ja samalla välillä toivon että jäisin auton alle, että pääsisin elämääni pakoon.
Mahtaako täällä olla ketään kohtalotovereita? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia.
Sinä, joka mietit hankkiako lapsia vai ei, etkä tunne äitiyttä omaksesi: kuuntele itseäsi rohkeasti. Kaikille ei syty sitä suurta tunnetta lapsen myötä ja elämä tämän katumuksen kanssa on yksinäistä ja surullista.
Mainittakoon, että kaikkia tukikeinoja neuvolan, äimän ja terveysaseman kautta on yritetty hakea, mutta äitiyden katumukseen ei ole omaa erityistä tukitahoa. Onko täällä muita jotka haluavat olla hyviä vanhempia, mutta inhoavat syvästi elämäänsä?
Kommentit (126)
Niin siinä käy, kun pillua niin hövelisti jakaa.
Lapsi on vasta 1 v. Kun lapsi kasvaa niin saat omaa rauhaa taas takasin. 4 vuodesta eteenpäin alkaa helpottaa. Oma lapsi on jo 11 v. Ja eipä sitä paljoa kotona näy kun on harrastuksessa tai kaverin kanssa.
Voihan se tietysti olla ettei äitiys vaan sovi sulle. Minun äiti valitti aina miten kamalaa kun "lapsia van tulee" Ihan 3 kpl tuli vaan vahingossa 🙄 Itse olisin toivonut että minut annetaan adoptioon. Lapsi kärsii siitä että on ei-toivottu.
Nykyään äitiydestä on tehty suoritus. Koko ajan on joku viranomainen jossain nurkan takana tyrkyttämässä ohjeitaan, vaikkei ohjeita ole pyytänyt tai tarvitse. 80-90-luvulla vanhemmat sai olla millaisia halusivat ja tehdä mitä huvitti. Nykyään vanhemmat ovat kyttäyksen alaisia. Minua ahdistaa vanhemmuudessa eniten se kyttäys: ikäänkuin olisit jollekin velkaa siksi, että olet tuottanut maailmaan ihmisen.
Joskus pitää ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja kasvaa aikuiseksi. Kun on nainut, raskaaksi tullut ja päättänyt lapsen pitää, päätös se vitkuttelukin, tehdään velvollisuus eikä pilata lapsen elämää.
Nyt olet märissyt kaksi vuotta itseäsi, nyt keskityt aikuisuuteen, ota vastuu teoistasi eli lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään äitiydestä on tehty suoritus. Koko ajan on joku viranomainen jossain nurkan takana tyrkyttämässä ohjeitaan, vaikkei ohjeita ole pyytänyt tai tarvitse. 80-90-luvulla vanhemmat sai olla millaisia halusivat ja tehdä mitä huvitti. Nykyään vanhemmat ovat kyttäyksen alaisia. Minua ahdistaa vanhemmuudessa eniten se kyttäys: ikäänkuin olisit jollekin velkaa siksi, että olet tuottanut maailmaan ihmisen.
Kuka sinua muka kyttää?
Niinpä, se helpoin ja nopein tapa pilata elämänsä, lisääntyminen.