Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”En ole kuin muut tytöt” on kuulemma toksinen lause

Vierailija
25.08.2021 |

Olkaamme siis samanlaisia, kaikki, vai mitä tuo tarkoittaa?

Kommentit (384)

Vierailija
1/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa sitä, että on paha jos yrittää miellyttää miehiä.

Vierailija
2/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää niin vaikeeta. Hesarin toimittajatkin tätä ihan kolumnissa asti itsestään tätä purkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on omasta mielestään aina hyvä ja oikeanlainen.

Näin ollen tuo lause on ymmärrettävissä niin, että on jotenkin uniikimpi kuin tytöt, jotka voi määritellä tyttömäisillä kliseillä.

Vierailija
4/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, yrittää miellyttää miehiä ja tekee sitten kaikkea, mikä on itselle vahingoksi ja millainen ei oikeasti ole.

Vierailija
5/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yrittää miellyttää miehiä ja tekee sitten kaikkea, mikä on itselle vahingoksi ja millainen ei oikeasti ole.

Mistä taas sen tietää, ettei oikeasti ole? Eihän sitä voi määrittää kukaan muu kuin itse, millainen on.

Nyt intersektionaaliset feministit määrittävät millainen olet, ojasta allikkoon?

Vierailija
6/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellainen kuin muut naispuoliset. Entä en ole kuten muut ihmiset eli uniikki. Keiden kaltainen olisi?

Vierailija
7/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästäkin jo yliopistotutkimus?

Vierailija
8/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari pitää linjansa, joka päivä.

Vierailija
9/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kontrolloinnista on tullut arkea. Kaikkea kytätään suurennuslasein.

Vierailija
10/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielisten puhetta. Kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan uniikkeja. Ei ole 100% toista samanlaista :)

Onneksi ei ole toista minua 😂 huh, olisi raskasta.

Vierailija
11/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siis jos nainen sanoo ”En ole kuin muut tytöt” onkin tämä miehiä mielistelevä pick me girl, ja se häiritsee feminismiä.

https://www.hs.fi/nyt/art-2000008204320.html

Vierailija
12/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sisältää perättömän väitteen siitä, että kaikki muut ovat keskenään samanlaisia.

Käytännössä siis asettuu muiden yläpuolelle.

Tunnetaan myös sukupuolineutraalilla käsitteellä "qusipäisyys".

Vierailija
13/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ne kaikki muut tytöt/naiset on? KUKAAN ei tykkää samoista asioista ja ovat IHAN kaikessa eri mieltä oli kyseessä sitten jäätelömaku tai uskonto. Kaikki muut naiset on mansikkajäätelöä syövä kristittyjä, vain tämä yksi on suklaajäätelöä syövä buddhalainen?

Vierailija
14/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi en ole kuin tuo köyhä publikaani", sanoi fariseus temppelissä. Jeesus haistatti hänelle paskat.

Vierailija
15/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuolla voi tarkoittaa myös negatiivisia puolia itsessään, eli esim. vaikka että "en ole kuten useimmat muut naiset, en oikein ymmärrä sanatonta viestintää ja tunnetiloja, mikä on puute, huomaan usein että naisporukassa muut ovat jyvällä asioista ja minä kujalla!".

Tuollainen rooliodotusten ja omien taitojen realistinen pohdinta on ok - KUNHAN muistaa, että ihmisissä on harvoin kaikkiin ihmisyksilöihin päteviä sääntöjä. Naisillakin on erilaiset sosiaaliset taidot, eivät kaikki naiset ole mitään ajatustenlukijoita. 

Ja siinä tullaankin lauseen ongelmallisuuteen. Se liittyy siihen, että  aika USEIN tuo lause liittyy sellaiseen oletukseen, että "minä olen parempi kuin "muut naiset"" ja sitten tehdään oletuksia muista naisista klimppinä. Kaikki naiset jotain, minä se olen parempi ja erilainen, uniikki lumihiutale.

Siinä tullaan paitsi kategorisoiduksi kaikki naiset tietynlaisiksi, myös mollatuksi naisellisiksi katsottuja tapoja, taitoja ja mieltymyksiä.

Ominaisuuksista arvostetaan yhä edelleen enemmän ns. miehisiksi kulttuurisesti miellettyjä kuin naisten tyypillisiksi ominaisuuksiksi miellettyjä. Miksi esimerkiksi taito kuunnella ihmisiä on ämmämäistä ja triviaalia, mutta oman mielipiteen julistaminen kovalla äänellä on miesmäistä ja "johtajuutta"? Todellisuudessa molempia ominaisuuksia on sekä naisilla että miehillä ja molempia taitoja tarvitaan.

Vierailija
16/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää niin vaikeeta. Hesarin toimittajatkin tätä ihan kolumnissa asti itsestään tätä purkaa.

K8lumnistit ovat harvoin Hesarin tai Ylen toimittajia ja useammin kyse on ulkopuolisen henkilön kirjoituksesta. Aiemmin kolumneista käytettiin nimeä mielipidekirjoitus, mutta se on nykyään jäänyt pois vanhentuneena terminä.

Harjusta: "Olen journalistiikan toisen vuoden opiskelija Tampereen yliopistossa. Erityisesti minua kiinnostavat kysymykset miksi ja miten. Vastausten selvittäminen on journalistisen työn parasta antia."

https://www.tuni.fi/moreenimedia/author/inkeri_harju/

Vierailija
17/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausahdus sisältää oletuksen, että muut kohdehenkilön piirissä olisivat stereotyyppisiä jollain tapaa. Hyvässä tai pahassa.

Vierailija
18/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt käsittää. Minä en ole niin kuin muut naiset. Eipä se ole kuin toteamus että näin on hyvin pitkälti. En tosin ole edes kuin muut miehetkään. Että näin. En ole kuin muut ihmiset. Sanotaan vaikka näin. Suurin osa ihmisistä kuitenkin toteuttaa oman sukupuolensa stereotyyppistä käytöstä ja tästä hyötyy koko yhteiskunta. Ei siitä tulisi mitään jos kaikki oltaisiin yksilöitä. Maailma ei toimi niin.

Vierailija
19/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riippuu. Jos yleistää että kaikki muut tytöt/naiset ovat tietynlaisia, se on toksista. Etenkin jos kuvittelee olevansa muita parempi. Mutta jos vaan toteaa olevansa erilainen kuin muut tytöt koulussa/työpaikalla, tuntee heidät ja tietää olevansa erilainen

Vierailija
20/384 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo lause sisältää oletuksen, että kaikkia muita naisia kiinnostaa jokin vähäarvoisena pidetty naisellinen hömppä, ja lauseen sanojaa taas kiinnostaa jokin stereotyyppinen miesmäinen ja vakavasti otettava asia. Esimerkiksi ”kaikki muut naiset katsovat vain romanttisia komedioita, mutta minä seuraan jääkiekkoa”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan