Hyvät asiantuntijat: Minäpä kerron mistä rokote-epäröinti johtuu ja millä siihen voi vaikuttaa
https://yle.fi/uutiset/3-12069827
Ihmiset pelkäävät jäävänsä yksin mikäli rokotteesta tulee haittavaikutuksia. Hoitajilla ja lääkäreillä ei ole enää velvollisuutta tehdä haittailmoitusta vaan se jää yksilön itsensä tehtäväksi. Haittaan hoidon saanti epäilyttää.
Eli jos haitta tulee mutta muuta todistetta ei ole kuin ajallinen yhteys niin yksin jäät. Jos tähän saataisiin muutos nin se osaltaan hälventäisi rokote-epäröintiä.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/43d8bebe-245e-46c7-a353-3e2b88e1195e
Pfizerilla ja Astra Zenecalla tuplarokotettujen suoja alkaa laskea kuudessa kuukaudessa
Ihan turhaan otan rokotetta kun se teho laskee jossain vaiheessa ja voin silti tartuttaa muita. Ja en mä nyt koko ajan ota lisää rokotteita koska on haittavaikutuksia
Esim. jäykkäkouristusrokotteellekin pitää ottaa tehoste aina silloin tällöin. Se ei tee siitä siltikään turhaa tai huonoa rokotetta. Joihinkin viruksiin ei vain saa elinikäistä suojaa ja se pitää vain hyväksyä.
Sain jäykkäkouristuksen 2 vuotiaana ja 17 vuotiaana. Eli aika pitkä väli :D
Ja korona ei ole sellainen virus joka olisi NIIN vaarallinen mitä sanotaan. Rutto oli ja espanjantauti
Muutenkin tautien kaa on osattava elää
Minä en uskalla, koska muistan sikapiikin, jota en myöskään onneksi ottanut. Lisäksi on muistissa naapurin lapsen sairastuminen rokotuksesta, ja kuolikin sitten myöhemmin. Tuosta on jo vuosikymmeniä. Sitten muistan sen calmetointi-kohun jostain 2000-luvun alusta, vauvoilla oli luutulehduksia ja kipeita imusolmukkeita nivusissa ja pari vauvaa kuoli epämääräisesti, vanhemmat syyttivät rokotetta. No sitten on influenssa-rokotettuja lähipiirissä, jotka sairastavat suunnilleen koko ajan jotain räkätautia ja osa on sairastanut vakavan influenssan, vaikka siis ottaneet rokotteen.
Suvussani on ollut paljon verisuonitukoksia, äidilläni useita, samoin oli mummollani, tädeilläni, serkuillani, siskollani. Olen myös todella herkkä reagoimaan lääkkeille, esim. hammaslääkärin puudutuksesta saan aina erittäin voimakkaan päänsäryn ja oksennan, muuten minulla ei ole esim. migreeniä. Kaikki särkylääkkeet oksennan ulos. Aiemmista rokotuksista, jotka olen siis ottanut, saan aina voimakkaita reaktioita, useimmiten nousee korkea kuume moneksi päiväksi, on ollut oksetelua, päänsärkyä, lihaskipuja, ihottumaa.
Olen kertaalleen koronan sairastanut. Oli minulla tavallinen flunssa, ei mitään jälkioireita. En ota riskiä, mitä rokotteesta seuraisi. Uskon niitä tutkijoita, jotka ovat sanoneet, että sairastamalla saa paremman suojan kuin rokotteella, pitiempiaikaisemman, ehkä jopa koko loppuelämän. Harkitsen uudelleen, jos korona muuttuu oikeasti yleisesti vaaralliseksi. Mutta onneksi yleensä virukset muuttuu vähemmän vaaralliseksi, eiväthän ne halua isäntäänsä tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen sikainfluenssarokotteesta narkolepsian saaneena voin todeta, että nuo pelot ovat ihan aiheellisia ja silloin aikoinaan tuo asian kanssa yksin jääminen toteutui ja viranomaisten ottama "vastuu" tyrmistytti. Diagnoosin ja hoidon saaminen oli vaikeaa lääkäreiden vähättelyn takia. Ja kun tuli korvausten hakemisen aika, niin se koko homma oli hyvin vaikeaa ja hidasta paperisotaa. Eivätkä olleet kovin kummoiset korvaukset: muuta kymmenen tuhatta euroa elinikäisestä haitasta. Ei paljoa lohduttanut, vaikka toki onhan tuo parempi kuin ei mitään. Olen myös tavallaan onnekkaiden joukossa että olen ylipäätään korvauksia ja hoitoa saanut. Tiedän monta sairastunutta, jotka ovat jääneet noista paitsi.
Alusta lähtien ollut selvää, että minulle ei koronarokotetta tule. Toista kertaa en samaa virhettä tee, mieluummin olen sitten muiden mielestä vastuuton ja itsekäs idiootti.
Varmaan tiesitkin että se sama narkolepsia olisi todennäköisesti puhjennut sikainfluenssan sairastamalla myös?
Ei voi verrata. Viranomaiset eivät jakaneet sikainfluenssaa missään väittäen sitä turvalliseksi, mutta rokotteita jakoivat ja hyväuskoiset ottivat.
Onko mielestäsi hyväuskoista ottaa esim jäykkäkouristusrokote? Oliko sinusta hyväuskoista sekin että ihmiset ottivat isorokkorokotteita ja tauti saatiin sillä hävitetyksi maailmasta?
Mun mielestä on koska mistä tietää mitä uusia sairauksia tuli isorokkorokotteista
Näiden piikkien sivuvaikutus näyttäisi olevan siinä, etteivät kenties aiheutakaan mitään ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pfizerilla ja Astra Zenecalla tuplarokotettujen suoja alkaa laskea kuudessa kuukaudessa
Ihan turhaan otan rokotetta kun se teho laskee jossain vaiheessa ja voin silti tartuttaa muita. Ja en mä nyt koko ajan ota lisää rokotteita koska on haittavaikutuksia
Esim. jäykkäkouristusrokotteellekin pitää ottaa tehoste aina silloin tällöin. Se ei tee siitä siltikään turhaa tai huonoa rokotetta. Joihinkin viruksiin ei vain saa elinikäistä suojaa ja se pitää vain hyväksyä.
Ja korona ei ole sellainen virus joka olisi NIIN vaarallinen mitä sanotaan. Rutto oli ja espanjantauti
Millä tavalla se ei ole niin vaarallinen kuin sanotaan? Onko long covid sinusta ehkä huijausta? Huijauksen takia on perustettu uus terveysasema?
Kyllä, tautien kanssa on osattava elää. Kuten jäykkäkouristuksen, tuhkarokon ja mikäpä ettei myös isorokon. Vai onko sinusta niitä vastaan rokottaminen jotenkin huonommin elämisen osaamista?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus, itselläkin oli juuri tuollaisia mietteitä. Päädyin kuitenkin ottamaan rokotteen. Ja en kyllä missään vaiheessa ole katsellut mitään hämyisiä pelotteluvideoita tai muuten seurannut rokotevastaisten kampanjointia. Joillekin rokotteen ottaminen varmaan on ihan itsestään selvä juttu mutta en ymmärrä että miksi pitää suhtautua niin halveksuvasti toisen ihmisen huoleen.
Samoilla linjoilla. Suhtautuisin yhtä suurella epäilyksellä mihin hyvänsä lääkkeeseen, joka on runnottu kasaan näin nopealla aikataululla - ja jolla on näin huono teho! Olen muutamaan kertaan ollut koekaniinina ja syönyt hyvin uutta lääkettä tai kokeellista yhdistelmää, joten ihan omakohtaista kokemusta on siitä, miten hienoja ideoita lääkäreillä ja lääketehtailla voikaan olla.
Otin kyllä rokotteen, lähinnä vanhempieni mielenrauhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen sikainfluenssarokotteesta narkolepsian saaneena voin todeta, että nuo pelot ovat ihan aiheellisia ja silloin aikoinaan tuo asian kanssa yksin jääminen toteutui ja viranomaisten ottama "vastuu" tyrmistytti. Diagnoosin ja hoidon saaminen oli vaikeaa lääkäreiden vähättelyn takia. Ja kun tuli korvausten hakemisen aika, niin se koko homma oli hyvin vaikeaa ja hidasta paperisotaa. Eivätkä olleet kovin kummoiset korvaukset: muuta kymmenen tuhatta euroa elinikäisestä haitasta. Ei paljoa lohduttanut, vaikka toki onhan tuo parempi kuin ei mitään. Olen myös tavallaan onnekkaiden joukossa että olen ylipäätään korvauksia ja hoitoa saanut. Tiedän monta sairastunutta, jotka ovat jääneet noista paitsi.
Alusta lähtien ollut selvää, että minulle ei koronarokotetta tule. Toista kertaa en samaa virhettä tee, mieluummin olen sitten muiden mielestä vastuuton ja itsekäs idiootti.
Varmaan tiesitkin että se sama narkolepsia olisi todennäköisesti puhjennut sikainfluenssan sairastamalla myös?
Ei voi verrata. Viranomaiset eivät jakaneet sikainfluenssaa missään väittäen sitä turvalliseksi, mutta rokotteita jakoivat ja hyväuskoiset ottivat.
Onko mielestäsi hyväuskoista ottaa esim jäykkäkouristusrokote? Oliko sinusta hyväuskoista sekin että ihmiset ottivat isorokkorokotteita ja tauti saatiin sillä hävitetyksi maailmasta?
Mun mielestä on koska mistä tietää mitä uusia sairauksia tuli isorokkorokotteista
Mitä uusia sairauksia siitä olisi voinut tulla? Onko sinulla mitään tieteellistä koulutusta ymmärtää ettei ne rokotteet voi aiheuttaa mitään uusia sairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sen jäykkäkouristusrokotteen sain 2v ja 17v eli siinä on ollut väli ja miettiä ettätuleeko sivuvaikutuksia pitkällä ajavälillä mutta nyt tehosteita annetaan heti ekasta rokotteesta jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusia sairauksia siitä olisi voinut tulla? Onko sinulla mitään tieteellistä koulutusta ymmärtää ettei ne rokotteet voi aiheuttaa mitään uusia sairauksia?
No immuunisairaus tuli tädilleni rokotteesta. Rokotteilla ja syövillä on yhteyksiä ku jotain syöpiä on enemmän kun joskus ja niitä on voinut tulla rokotteista. Myös lapsien dna voi muuttua äidin mahassa joka on ottanut rokotteen tai käyttänyt kemikaaleja
Harmi etten ostanut ajoissa Pfizerin osakkeita, nyt ei ole enää varaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No immuunisairaus tuli tädilleni rokotteesta. Rokotteilla ja syövillä on yhteyksiä ku jotain syöpiä on enemmän kun joskus ja niitä on voinut tulla rokotteista. Myös lapsien dna voi muuttua äidin mahassa joka on ottanut rokotteen tai käyttänyt kemikaaleja
Syöpiä on enemmän koska ihmisten elintavat ovat muuttuneet ja ennen kaikkea koska ihmisten elinikä on kasvanut. Puhumattakaan diagnosoinnista. Lasten DNA ei muutu mahassa minkään rokotteen myötä. Luuletko ettei näistä olisi tutkimuksia?
THL:n rokotemainokset ovat niin luotaantyöntäviä että voisivat palkata jonkun joka paremmin tajuaa ihmismieltä. Tulee etäisesti mieleen Jehovan todistajien lehtiset, joissa kaikki on niin ihanaa ja auvoisaa.
Esim. THL:N vaaleanpunainen esite HPV-rokotteesta otsikolla "tyttöjen juttu" . Lieneekö pojilla nyt sitten vaaleansininen vai kenties musta pääkallokuvin..
Ja uusin THL:n videopätkä koronarokotteesta 15-17 vuotiaille.. uuh. Pelkästään jo noista mainoksista herää epäilykset, ovat niin surkeasti toteutettuja.
Vierailija kirjoitti:
THL:n rokotemainokset ovat niin luotaantyöntäviä että voisivat palkata jonkun joka paremmin tajuaa ihmismieltä. Tulee etäisesti mieleen Jehovan todistajien lehtiset, joissa kaikki on niin ihanaa ja auvoisaa.
Esim. THL:N vaaleanpunainen esite HPV-rokotteesta otsikolla "tyttöjen juttu" . Lieneekö pojilla nyt sitten vaaleansininen vai kenties musta pääkallokuvin..
Ja uusin THL:n videopätkä koronarokotteesta 15-17 vuotiaille.. uuh. Pelkästään jo noista mainoksista herää epäilykset, ovat niin surkeasti toteutettuja.
Mitkä ihmeen epäilykset? Rokotuksilla on kuitenkin vahvasti puolellaan tieteellinen konsensus, välittämättä siitä kuinka surkea THL:n pr-henkilö on työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen epäilykset? Rokotuksilla on kuitenkin vahvasti puolellaan tieteellinen konsensus, välittämättä siitä kuinka surkea THL:n pr-henkilö on työssään.
Sitten luulisi että osaisivat mainostaa rokotteitaan uskottavammin. Viestintä on äärimmäisen tärkeää. Pitäisi herättää luottamusta eikä epäilyksiä.
EU koronapassiin vaan leimoja. Voitte olla ylpeitä ja kävellä rinta rottingilla ,kun kahdeksan leimaa tulee täyteen. Voitte vaikka ripustaa sen kaulaanne kuin kulkukortin, niin tunnistetaan rokotesankari. Se on vähän niinkuin lampaatkin merkataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se ei ole niin vaarallinen kuin sanotaan? Onko long covid sinusta ehkä huijausta? Huijauksen takia on perustettu uus terveysasema?
Kyllä, tautien kanssa on osattava elää. Kuten jäykkäkouristuksen, tuhkarokon ja mikäpä ettei myös isorokon. Vai onko sinusta niitä vastaan rokottaminen jotenkin huonommin elämisen osaamista?
Tauti ei ole huijausta mutta se että tarvitaan enemmän kun 2 rokotetta ja tarvitaan myös koronapassia sekä maskeja kaikkialla on väärin! Mihin tarvitaan koronapassia? Jos rokotettu on kuulemma turvassa, VÄÄRIN Ei ole rokotettu turvassa silti. hän voi saada taudin tai tartuttaa muita joten miksi pitää ottaa rokotetta jos samat asiat ovat edelleen silti mukana Olen itse vasta 18vuotias ja olen tutkinut koronaa ja rokotuksia. Korona pitää saada pois mutta se ei ole tolla tavalla että rokotuksia lisää ja lisää
Kerro montako rokotetta aiot ottaa ja otat riskin että saadaan korona pois? 10 rokotusta vai enemmän koska jos kahden rokotuksen jälkeen teho laskee niin silloin tarvitaan uusia sitten teho taas laskeee ja uus piikki lihaan? Korona ei ole mikään rutto joka tarvii hirveän määrän rokotuksia
Ja rokotettu voi saada taudin myös
Vierailija kirjoitti:
EU koronapassiin vaan leimoja. Voitte olla ylpeitä ja kävellä rinta rottingilla ,kun kahdeksan leimaa tulee täyteen. Voitte vaikka ripustaa sen kaulaanne kuin kulkukortin, niin tunnistetaan rokotesankari. Se on vähän niinkuin lampaatkin merkataan.
Näin ja rokottamattomat halutaan laittaa pois yhteiskunnan asioista. Joten ei tarvitse verojakaan maksaa silloin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpiä on enemmän koska ihmisten elintavat ovat muuttuneet ja ennen kaikkea koska ihmisten elinikä on kasvanut. Puhumattakaan diagnosoinnista. Lasten DNA ei muutu mahassa minkään rokotteen myötä. Luuletko ettei näistä olisi tutkimuksia?
Niin elintavat muuttui sillä saatiin isorokko pois. Ja rokote vain auttoi vähän
Muutenkin kerro mikä estää ettei rokote voi aiheuttaa syöpää. Ihmiset käyttävät teknologiaa se lisää syöpää. Meidän keho ei ole valmis ottamaan mitään säteilyä oli se ionisoiva tai ionisoimaton. Solut ei ole sitä varten. Mikään muukaan eläin ei ota rokotetta ja silti selviää elämässä yhtä hyb´vin kun laiska ja digitalisaatiota haluava ihminen jossa kaikki pyörii tekoälyllä
Aika outo tulkinta ap:llä. Mistä niin päättelet, ettei saisi apua, jos tulee sellaisia haittavaikutuksia, että tarvitsee hoitoa tai muuten apua. Oma kokemukseni on aivan toisenlainen. Sain kivuliaat sivuvaikutukset ensimmäisen rokotuksen jälkeen. Kipu oli sitä luokkaa, että vahva Panadol ei auttanut. Soitin terveyskeskukseen ja sain lääkäriajan päivystykseen. Sain sieltä särkylääkereseptin, tarjottin jopa eri vaihtoehtoja. Parhaan neuvon sain kuitenkin tutulta farmaseutilta apteekista kipugeeliä ja kylmäpakkaus. Tarvitsin myös kertaalleen apua kotiin ja sain senkin eikä edes maksanut mitään.
Toisesta rokotuskerrastahan ne sivuvaikutukset pitäisi tulla, mutta eipä vaan tullut muuta kuin pistoskohdan pieni arkuus parina päivänä.