Miksi suomalainen mies ei ole perheen pää? Minäpä kerron.
Usein kuulee valitusta, että suomalainen mies ei saa olla perheen pää ja tämä johtuu suomalaisten naisten veemäisyydestä ja miesmäisyydestä. Onkohan kuitenkaan näin?
Miettikää vaikka työelämää, olette valitsemassa tärkeään projektiin päällikköä tai vetäjää. Valitsetteko siihen henkilön, joka on aina myöhässä tai ei tule paikalle ollenkaan? Henkilön, joka pyrkii aina siirtämään hommia muille ja vetoaa "sä teet tän paremmin"? Henkilön, joka selkeästi on kaikkein vähiten kiinnostunut projektista ja melkein mikä tahansa ajaa sen edelle? Niin, ette varmaan.
Näin on usein myös suomalaisessa perheessä. Kuinka monesti suomalainen perheenisä varaa neuvolan, muistaa vanhempainvartin, ostaa kaverisynttäreille lahjan ja muistaa ajan ja paikan, hoitaa myytävää seuran myyjäisiin, tietää lasten parhaan kaverin äidin ja isän nimen ja puhelinnumeron? Ostaa ulkoiluvaatteet kun vanhat jääneet pieniksi, tarkistaa läksyt, jää kotiin kun toinen sairastaa? Niinpä taas.
Ainoa asia, missä ollaan intohimoisen tasa-arvoisin on raha. Kulut jaetaan puoliksi ettei vaimo pääse "siipeilemään" ja tämä on ihan fine, itsekin kannatan omia rahoja. Mutta kai te miehet ymmärrätte että jos vaimolle jää vetovastuu arjesta ja te teette asioita ainostaan vaimon käskystä tai muistutuksesta, ja aina ei silloinkaan, niin ei siinä jää energiaa mihinkään roolileikkiin, että oi perheenpää, mitä olet tästä mieltä? Kun selkeästi teot ja toiminta ilmaisee sitä että mies menee mistä aita on matalin, ja oma napa ja harrastukset on tärkeintä.
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:07"]
Suomalaiset miehet on laiskoja, ei kai sitä voi muuta todeta.
-Ap
[/quote]
Ja miksi ne ovat laiskoja? A. Koska äidit ei vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä ja B. Koska vaimot ei myöskään vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä. Sitä saa mitä tilaa.
[/quote]
Ja jos vaimo vaatii tekemään osuutensa, on hän kauhea nalkuttaja ja miesrukalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin etsiä "oikea nainen" Aasiasta.
Jälleen kerran: miksi vaimon pitää vaatia (jälleen kerran olla se joka organisoi työt) miestä tekemään kotitöitä? Miksei mies tajua sitä itse?
[/quote]
Mitä hemmetin kotityötä? AP valitti ihan muista asioista.
Se siivoaa jota häiritseekin. Minä olen kotona vaan nukkuessa ja pari tuntia sen lisäksi viikossa. Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekkaan?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:17"]
Voi, Jani-Caisan harrastukset kasvattaa ämmälle kivekset ja surkastuttaa ne mieheltä?
Näinkö?
Loisi sä vaan sen miehen lompakolla, on aikaa sitten leikkiä myyjäisleikkejä muiden loisten kanssa.
Muista nalkuttaa ja pihdata!!!
[/quote]
No tuota. Kun tekee enemmän ansiotyötä ja enemmän kotitöitä kuin mies ja lisäksi hoitaa lasten asiat lähes yksin niin ei ihan osunut ja uponnut. Hyvää jatkoa ja toivottavasti pääset katkeruudestasi :)
[/quote]
No tyhmä paljon työtä tekee.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:30"]
-Ap
[/quote]
Ja miksi ne ovat laiskoja? A. Koska äidit ei vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä ja B. Koska vaimot ei myöskään vaadi niitä tekemään osuuttaan kotitöistä. Sitä saa mitä tilaa.
[/quote]
Ja jos vaimo vaatii tekemään osuutensa, on hän kauhea nalkuttaja ja miesrukalle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin etsiä "oikea nainen" Aasiasta.
Jälleen kerran: miksi vaimon pitää vaatia (jälleen kerran olla se joka organisoi työt) miestä tekemään kotitöitä? Miksei mies tajua sitä itse?
[/quote]
Se siivoaa jota häiritseekin. Minä olen kotona vaan nukkuessa ja pari tuntia sen lisäksi viikossa. Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekkaan?
[/quote]
Tässä on sovinisti parhaasta päästä! Mieti nyt vähän hei ja koita tajuta ettei nyt olla enää kuuskytluvulla. Miten sulla voi edes olla naista?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:20"]No jaa... Minä hoidan lasten vanhempainvartit, neuvolat, koiulumyyjäiset ja kaverisynttärit. Toisaalta mies hoitaa meillä autojen ja fillareiden huollon (itse en osaa edes pissapoikaan lisätä nestettä), lumityöt, takkapuut + lämmityksen, ruohonleikkuun, talon korjaukset ja maalaamiset, keskuspölynimurin, ilmanvaihdon ja muiden härpäkkeiden huollot (en edes tiedä mitä nille pitäisi tehdä), lasten urheilutarvikkeiden huollon jne. jne. jne.
Joten aikas pulassa oltaisiin ilman toinen toisiamme.... :)
[/quote]
Näin meilläkin. Lisäksi mies tekee pidempää työpäivää ansiotöissä joten luonnollisesti minulle jää enemmän ns.kotitöitä. Vaikka niihinkin mies osallistuu toisinaan. Ei suomalainen mies ole lainkaan laiska.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:20"]No jaa... Minä hoidan lasten vanhempainvartit, neuvolat, koiulumyyjäiset ja kaverisynttärit. Toisaalta mies hoitaa meillä autojen ja fillareiden huollon (itse en osaa edes pissapoikaan lisätä nestettä), lumityöt, takkapuut + lämmityksen, ruohonleikkuun, talon korjaukset ja maalaamiset, keskuspölynimurin, ilmanvaihdon ja muiden härpäkkeiden huollot (en edes tiedä mitä nille pitäisi tehdä), lasten urheilutarvikkeiden huollon jne. jne. jne. Joten aikas pulassa oltaisiin ilman toinen toisiamme.... :) [/quote] Näin meilläkin. Lisäksi mies tekee pidempää työpäivää ansiotöissä joten luonnollisesti minulle jää enemmän ns.kotitöitä. Vaikka niihinkin mies osallistuu toisinaan. Ei suomalainen mies ole lainkaan laiska.
[/quote]
Miks sä alistut tohon? Tajuutko miten paljon sun äiti ja sen äiti on saanu tapella sun aseman edesä ja sä annat kaiken pois?! Mieti ny!
No niinhän se menee, ap on oikeassa, valitettavasti.
Kun samaan talouteen mennään, niin siinä tulee tilanne että jonkun on pakko ottaa ne ohjakset ja yleensä ainakin aluksi se painottuu toiselle enemmän. Ja tämä "joku" on Suomessa lähes aina nainen.
Ja yleensä se siihen jääkin. Mies pakoilee vastuuta, vaikka oikeasti pitäisi ryhdistäytyä ja halutakin kantaa vastuuta, jotta urakka ei jää toiselle. Mutta ei, tätä ei tapahdu.
Väitän myöskin että ei suomalaiset naiset ole mitenkään luontaisia liidereitä ja päällepäsmäreitä, vaan käytännöllisiä siinä mielessä että jos homma ei toimi, niin jonkun pitää se hoitaa. Tietenkin tähän vaikuttaa myös se että suomalaiset naiset on vahvoja siinä mielessä että uskaltavat ajatella omilla aivoillaa ja haluavat että hommat hoituu, vaikka sitten itse tekemällä kaiken jos ei muu auta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:24"]
Tämä on asia mikä peräkammarin pojille ei mene jakeluun. Johtaja, varsinkaan hyvä johtaja ei ole se joka makaa sohvalla ja huutelee että mä haluun että te teette niinkun mä sanon! Hyvä johtaja auttaa myös heikoimman vaikeiden aikojen yli ja toimii itse esimerkkinä ja jämäkkänä vastuunottajana. Miksi lähikapakassa istuvaan kaljasieppoon pitäisi suhtautua johtajana, kun hän on lähinnä yksi huollettava lisää?
[/quote]
Hyvä johtaja heittää heikot hemmettiin. Hyvä johtaja myös siivoaa KAIKKI turhat asiat pois.
Lähes kaikki AP:n valituksista oli turhia. Jos lapsi haluaa synttäreille niin hän menee sinne itse. Jos ei osaa niin ei mene. Jos lapsi harrastaa jotain nin ei siellä mitään tarvitse myydä. Maksaa vaan osuutensa rahalla.
Suurin osa naisten valituksista on turhia. Minunkin vaimo ennen valitti siivouksesta. Mutta tein sille selväksi: suurin siivouksen tarve asunnossa on tavarat. Minä en tarvitse edes 5% tavaroista. Jos sinä haluat kaiken maailman maljakoita, rihkamia ja muuta roskaa niin sinä siivoat. Jos et niin heitä ne menemään.
Ei ole valittanut enää. Pitää elää niin että siivouksen tarve on vähäinen. Suurin osa suomalaisista hankkii liikaa tavaraa kotiinsa. Siitä tulee se työ. On vaikea siivota pölyjä, tavaroiden järjestelyssä menee aikaa jne.
Jos viikossa joutuu useaan kertaan tekemään kotityötä niin silloin on elämäntavoissa vikaa ei siinä että tekee liian vähän kotitöitä
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:37"]
Tämä on asia mikä peräkammarin pojille ei mene jakeluun. Johtaja, varsinkaan hyvä johtaja ei ole se joka makaa sohvalla ja huutelee että mä haluun että te teette niinkun mä sanon! Hyvä johtaja auttaa myös heikoimman vaikeiden aikojen yli ja toimii itse esimerkkinä ja jämäkkänä vastuunottajana. Miksi lähikapakassa istuvaan kaljasieppoon pitäisi suhtautua johtajana, kun hän on lähinnä yksi huollettava lisää?
[/quote]
Hyvä johtaja heittää heikot hemmettiin. Hyvä johtaja myös siivoaa KAIKKI turhat asiat pois.
Lähes kaikki AP:n valituksista oli turhia. Jos lapsi haluaa synttäreille niin hän menee sinne itse. Jos ei osaa niin ei mene. Jos lapsi harrastaa jotain nin ei siellä mitään tarvitse myydä. Maksaa vaan osuutensa rahalla.
Suurin osa naisten valituksista on turhia. Minunkin vaimo ennen valitti siivouksesta. Mutta tein sille selväksi: suurin siivouksen tarve asunnossa on tavarat. Minä en tarvitse edes 5% tavaroista. Jos sinä haluat kaiken maailman maljakoita, rihkamia ja muuta roskaa niin sinä siivoat. Jos et niin heitä ne menemään.
Ei ole valittanut enää. Pitää elää niin että siivouksen tarve on vähäinen. Suurin osa suomalaisista hankkii liikaa tavaraa kotiinsa. Siitä tulee se työ. On vaikea siivota pölyjä, tavaroiden järjestelyssä menee aikaa jne.
Jos viikossa joutuu useaan kertaan tekemään kotityötä niin silloin on elämäntavoissa vikaa ei siinä että tekee liian vähän kotitöitä
[/quote]
Sovinisti!
-Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hah, saman selityksen kuulin exältänikin "Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekaan?"
Noh, kysyin sitten että hänen istuessa syömään valmiiseen pöytään, niin eikö siinä ruuanlaitossa astiat likastu, astiat joita käytetään kun hänelle tehdään ruokaa?
Eikö miehen kengissä tule hiekkaa sisälle?
Eikö joku ne paskaiset kalsaritkin pese, vai puhdistuuko nekin itsestään?
Eikö mies kuse kotona ollessaan ollenkaan, kun ei vessakaan yhtään hänen takiaan likastu?
Näitä olisi miljoona, ei vain mitään järkeä selittää aikuiselle miehelle miten hänkin on vastuussa kotitöistä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:17"]
Voi, Jani-Caisan harrastukset kasvattaa ämmälle kivekset ja surkastuttaa ne mieheltä?
Näinkö?
Loisi sä vaan sen miehen lompakolla, on aikaa sitten leikkiä myyjäisleikkejä muiden loisten kanssa.
Muista nalkuttaa ja pihdata!!!
[/quote]
No tuota. Kun tekee enemmän ansiotyötä ja enemmän kotitöitä kuin mies ja lisäksi hoitaa lasten asiat lähes yksin niin ei ihan osunut ja uponnut. Hyvää jatkoa ja toivottavasti pääset katkeruudestasi :)
[/quote]
No tyhmä paljon työtä tekee.
[/quote] No jos ei tee, niin sitten on loisija ja lompakolla kävijä, miesvihaaja, av-mammalehmä ja pyhävulva sitä ja pyhävulva tätä. Ei sun kanssa voi kyllä voittaa mitenkään päin...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:32"]
-Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä on sovinisti parhaasta päästä! Mieti nyt vähän hei ja koita tajuta ettei nyt olla enää kuuskytluvulla. Miten sulla voi edes olla naista?
[/quote]
Kerro miten minä olen syyllinen sotkuihin jos en edes ole kotona? Eikö sen pidä siivota joka sotkeekin?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka luuhaavat kotona. Jos ihmisellä on elämä niin kotona ei tarvitse kuin käydä nukkumassa. Silloin ei paljoa tarvitsekkaan eikä tule sotkuakaan
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:20"]No jaa... Minä hoidan lasten vanhempainvartit, neuvolat, koiulumyyjäiset ja kaverisynttärit. Toisaalta mies hoitaa meillä autojen ja fillareiden huollon (itse en osaa edes pissapoikaan lisätä nestettä), lumityöt, takkapuut + lämmityksen, ruohonleikkuun, talon korjaukset ja maalaamiset, keskuspölynimurin, ilmanvaihdon ja muiden härpäkkeiden huollot (en edes tiedä mitä nille pitäisi tehdä), lasten urheilutarvikkeiden huollon jne. jne. jne. Joten aikas pulassa oltaisiin ilman toinen toisiamme.... :) [/quote] Näin meilläkin. Lisäksi mies tekee pidempää työpäivää ansiotöissä joten luonnollisesti minulle jää enemmän ns.kotitöitä. Vaikka niihinkin mies osallistuu toisinaan. Ei suomalainen mies ole lainkaan laiska.
[/quote]
Miks sä alistut tohon? Tajuutko miten paljon sun äiti ja sen äiti on saanu tapella sun aseman edesä ja sä annat kaiken pois?! Mieti ny!
[/quote]
Jos mies maksaa suurimman osan kuluista ja on suurimman osan ajasta töissä niin tietenkin nainen silloin hoitaa kotityöt. Se on tasa-arvoa. Mitä hemmetin tasa-arvoa se on että mies painaa ympäripyöreätä päivää, maksaa suurimman osan perheen kuluista ja nainen makaa sohvalla?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:58"]Usein kuulee valitusta, että suomalainen mies ei saa olla perheen pää ja tämä johtuu suomalaisten naisten veemäisyydestä ja miesmäisyydestä. Onkohan kuitenkaan näin?
Miettikää vaikka työelämää, olette valitsemassa tärkeään projektiin päällikköä tai vetäjää. Valitsetteko siihen henkilön, joka on aina myöhässä tai ei tule paikalle ollenkaan? Henkilön, joka pyrkii aina siirtämään hommia muille ja vetoaa "sä teet tän paremmin"? Henkilön, joka selkeästi on kaikkein vähiten kiinnostunut projektista ja melkein mikä tahansa ajaa sen edelle? Niin, ette varmaan.
Näin on usein myös suomalaisessa perheessä. Kuinka monesti suomalainen perheenisä varaa neuvolan, muistaa vanhempainvartin, ostaa kaverisynttäreille lahjan ja muistaa ajan ja paikan, hoitaa myytävää seuran myyjäisiin, tietää lasten parhaan kaverin äidin ja isän nimen ja puhelinnumeron? Ostaa ulkoiluvaatteet kun vanhat jääneet pieniksi, tarkistaa läksyt, jää kotiin kun toinen sairastaa? Niinpä taas.
Ainoa asia, missä ollaan intohimoisen tasa-arvoisin on raha. Kulut jaetaan puoliksi ettei vaimo pääse "siipeilemään" ja tämä on ihan fine, itsekin kannatan omia rahoja. Mutta kai te miehet ymmärrätte että jos vaimolle jää vetovastuu arjesta ja te teette asioita ainostaan vaimon käskystä tai muistutuksesta, ja aina ei silloinkaan, niin ei siinä jää energiaa mihinkään roolileikkiin, että oi perheenpää, mitä olet tästä mieltä? Kun selkeästi teot ja toiminta ilmaisee sitä että mies menee mistä aita on matalin, ja oma napa ja harrastukset on tärkeintä.
[/quote]
Niin ja kuvailemasi mukainen suurimmasta osasta perheitä löytyvä nainen on se perheenpää. Se paikka ns otetaan toimimalla niin kuin perheenpää eikä sillä että sanoo olevansa perheen pää. Eikä se että useimmissa suomalaisissa perheissä nainen on perheen pää johdu naisen veemäisyydestä vaan siitä että mies on laiskamato eikö aikuinen ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:37"]
[/quote]
[/quote]
Sovinisti!
[/quote]
En ole sovinisti vaan realisti. Jos minä en sotke ja ne eivät ole minun tavaroitani niin miksi minun pitää siivota?
Jos joku haluaa tavaroita kämpän täyteen niin eikö se silloin kuulu hänelle hoitaa niiden siivouksen?
No jaa.
Meillä on yhteiset rahat. Vaimo hoitaa enemmän kotia ja lapsia ja minä taas panostan enmän töiin. Vaimo on tarkasti kellotetussa työssä ja minä taas asiantuntijana liukuvalla työajalla ja työpäivät voivat olla pitkiä. Osaan toki hoitaa tarvittaessa myös kodin ja hoidankin, silloin kuin töissä on pienempi kuorma.
Vaimon vastuu kotona mahdollistaa sen että voin tehdä paljon tötiä ja tienata tuplast siitä mitä vaimo.
Mielestäni systeemimme toimiii loistavasti.
ap:n avauksesta voisi saada käsityksen että naiset tienaa miehiä paremmin koska ovat kaikessa parempia.
11: Hyvä, jos teillä noin, mutta tiedät ihan varmasti, että iso osa perheistä asuu kerrostaloissa, eikä sen paremmin mies kuin nainenkaan voi/saa tehdä pihatöitä, puunhakkuita, talonmaalauksia ynnä muuta. Suomalaiset muuttavat yhä enenevässä määrin kaupunkeihin. On vain hyväksyttävä se, ettei niitä perinteisiä miesten töitä ole enää tarjolla kotioloissa kuten ennen.
Sitä paitsi on aika väsyttävää kuulla näitä esimerkkejä, joissa jokapäiväisen siivouksen ja ruuanlaiton korvaa viiden tai kymmenen vuoden välein tapahtuva talonmaalaus.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:40"]
Kerro miten minä olen syyllinen sotkuihin jos en edes ole kotona? Eikö sen pidä siivota joka sotkeekin?
[/quote]
Sinä olet syyllinen siksi, että sinulla yleensä on yhteinen koti muiden ihmisten kanssa. Kodit pölyyntyvät ja likaantuvat, vaikkei niissä asuisi kukaan. Ja jos siellä asuu ihmisiä, mm. sinun vapaaehtoisesti hankkimasi perhe, se likaantuu vielä enemmän. Silloin sitä pitää siivota. Sinne pitää myös hankkia perheen elämään tarvittavia tuotteita, kuten ruokaa. Ruoka pitää valmistaa, ja siitä tulee sotkua. Tätä ruokaa syövät sinun tekemäsi lapset. Sinun lapsesi käyttävät myös vaatteita, joita pitää pestä. Sinun taloasi ja pihaasi täytyy kunnostaa joskus, vaikket itse kävisi siellä lainkaan.
Jos asuisit hotellissa, voisit valita täydellisen siivoamattomuuden, omassa kodissasi et.
-Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hah, saman selityksen kuulin exältänikin "Miksi minun pitäisi siivota kun en sotkekaan?"
Noh, kysyin sitten että hänen istuessa syömään valmiiseen pöytään, niin eikö siinä ruuanlaitossa astiat likastu, astiat joita käytetään kun hänelle tehdään ruokaa?
Eikö miehen kengissä tule hiekkaa sisälle?
Eikö joku ne paskaiset kalsaritkin pese, vai puhdistuuko nekin itsestään?
Eikö mies kuse kotona ollessaan ollenkaan, kun ei vessakaan yhtään hänen takiaan likastu?
Näitä olisi miljoona, ei vain mitään järkeä selittää aikuiselle miehelle miten hänkin on vastuussa kotitöistä.
[/quote]
Minä olen kotonani vähemmän aikaa kun olen poissa sieltä. Pesen itse pyykkini ja teen ruokani.
Vaimo on kotona työn jälkeen joka ikinen päivä. Viikonloppuisin aamusta iltaan. Kumpikohan sotkee enemmän?
Minä maksan suurimman osan meidän kuluista. Eli hän elää elintasoa johon hänellä ei olisi varaa muuten. Joten kerro mitä epätasa-arvoista tuossa on?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:32"]
-Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka luuhaavat kotona. Jos ihmisellä on elämä niin kotona ei tarvitse kuin käydä nukkumassa. Silloin ei paljoa tarvitsekkaan eikä tule sotkuakaan
[/quote]Miten pyykit? Pesetkö omasi ja puoliksi lasten... lapset ei kai pese omiaan vaan homma jää vanhemmille?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:58"]
Usein kuulee valitusta, että suomalainen mies ei saa olla perheen pää ja tämä johtuu suomalaisten naisten veemäisyydestä ja miesmäisyydestä. Onkohan kuitenkaan näin?
[/quote]
Tämä oli palstan aloitusten rimanalitus. :D