Paperityöt syövät aikaa potilailta
Mittaus kertoo, että hoitajilla kuluu usein enemmän työaikaa kansliassa kuin potilaiden luona.
Tämä paljastui, kun Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (TAYS) mitattiin uudella tavalla potilastyötä.
Mittaustulokset paljastavat sen, minkä monet hoitajat tietävät kokemuksesta. Potilaalle jää usein vähemmän aikaa kuin paperitöille. Välittömän hoitotyön osuus vaihteli mittauksissa eri osastoilla noin 22 prosentista 40 prosenttiin, selvityksen tehnyt Sauli Karvonen kertoo.
Siis hoitotyötä tehdään jopa vain kaksi tuntia, loppuaika menee kansliassa rupatellessa.
Kommentit (16)
Paperityöt? Nykyään kaikki hoidetaan tietokoneilla.
Totta. Ennenhän lääkäri saneli assistentille asiat ja tämä siten kirjoitti ne ylös. Sitten pystyi jo ottamaan seuraavan potilaan.
Koko terveydenhuoltojärjestelmä on aika tehoton organisaatio, mutta minkäs teet kun koko paskaa johtavat lääkärikoulutuksen saaneet ihmiset. Niillä ei ole pienentäkään käsitystä miten homma voitaisiin hoitaa tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Koko terveydenhuoltojärjestelmä on aika tehoton organisaatio, mutta minkäs teet kun koko paskaa johtavat lääkärikoulutuksen saaneet ihmiset. Niillä ei ole pienentäkään käsitystä miten homma voitaisiin hoitaa tehokkaasti.
Miten asioita johdetaan maailmalla?
Vieläkö muka jossain on potilaita? Minä ainakin olen ollut jo toista vuotta hyvinvointipalvelujen asiakas. Verenpainetauti, diabetes, kihti, syöpä saavat kai pian lisäkseen hyvinvointipalvelua astmaan, tai johonkin muuhun keuhkohyvinvointiin.
MInä vuonna tuo tutkimus on tehty, sillä nykyisin lähes kaikki hoidetaan tietokoneella ilman papereita...
Ja sinä teit aloituksen asiasta, miksi? Tuo on ollut kaikkien tiedossa jo vuosi kausia. Voit ihmetellä asiaa sitten kun sinä tai joku lähimmäisesi on sairaalahoidossa, ja sittenkään asia ei muutu miksikään.
Poistakaa vaan su lisät, ei ole ketään tekemässä.paperitöitä eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä hoitajat ovat?
Olen ollut toisessa vastaavassa mittauksessa mukana itsekin, eri sairaanhoitopiirissä mutta en kerro milloin ja missä koska sitä ei julkistettu medialle. Tulokset olivat samansuuntaiset ja syynä oli jatkuva kirjaustarve hitaisiin jäjestelmiin, ei hoitajien laiskuus.
Digitalisaation etuja käytännössä.
(Vaikka Apotti ei ole Tampereella käytössä, se on lippulaivatuote digitaalisuuden etujen jalkauttamiseen Suomessa!)
Vierailija kirjoitti:
Koko terveydenhuoltojärjestelmä on aika tehoton organisaatio, mutta minkäs teet kun koko paskaa johtavat lääkärikoulutuksen saaneet ihmiset. Niillä ei ole pienentäkään käsitystä miten homma voitaisiin hoitaa tehokkaasti.
Sori, mutta pakko kommentoida sen verran että, täällä suomessa sentään asiat toimivat, vaikkakin siihen menee tietokone aikaa, meneppä suomen rajojen ulkopuolelle...mikään ei toimi enää yhtään,.eli pienimmätkin asiat menevät pyrokraattien taakse ja siinä kestää.
Minä vaihdoin kokonaan hoitoalalta pois juurikin sen järkyttävän suuren suunnitelmien ja arvioiden vääntämisen määrän vuoksi. Laskin, että minun entisessä työpaikassa hoitokodissa oli tehtävä joka asukkaalle kymmenen erilaista suunnitelmaa ja arviointia. Ja nämä pyöri koko ajan kun tuli uusia ja entisiä piti päivittää vähintään puolen vuoden välein. Luonnollisesti ne suunnitelmat eivät toteutuneet, kun asukkaat hoidettiin hätäisesti ja loppuaika meni tietokoneella. Ja kyllä, näistä huomautettiin johtoportaalle, mutta ei auttanut. Valvovilta viranomaisiltakin tuli kehuja, miten hyvin meillä on asiat, kun kaikki suunnitelmat oli mintissä.
Eikö tekoäly vois vaikka kuunnella hoitotilanteen tai sille vois sanella samalla kun hoidetaan? Ja se sitten muotoilis kirjaukset lopuksi. Joku litterointiammattilainen vois tarkistaa vielä että kaikki menee oikein.
Oleellinen kysymys, jota kukaan ei tunnu kysyvän, on se, että parantaako järjestelmiin tallennettu tieto potilaan saamaa hoitoa.
Itseäni on siunattu vaivalla jonka takia olen saanut juosta toistuvasti lääkärissä ja oma-kannassa oleva sairaskertomus on pitkä kuin nälkävuosi.
Kuitenkin usein uuden lääkärin kohdatessa (eli lähes joka kerta koska lääkärit aina vaihtuvat) tuntuu, että lääkärillä on vaikeuksia muodostaa kokonaiskuvaa vanhojen merkintöjen perusteella. Järjestelmässä oleva tieto voi olla vain niin hyvää kuin miten huolellisesti se on sinne kirjoitettu, JA miten huolellisesti se sieltä luetaan.
Muutaman kerran lääkäri on saanut vanhojen merkintöjen perusteella jopa täysin virheellisen kuvan vaivastani tai käynnin syystä. Nykyään osaan itse neuvoa että älä katso sen käynnin selostusta kun siitä saa väärän kuvan, vaan katso sen viikkoa myöhemmin olleen käynnin selostuksen lopusta
Tuntuu että osa lääkäreistä myös muodostaa kuvan potilaasta vähän liikaakin järjestelmän perusteella sen sijaan että pysähtyisi katsomaan potilasta ja kysyisi että miltä sinusta tuntuu ja miten itse koet vaivasi?
Vierailija kirjoitti:
Oleellinen kysymys, jota kukaan ei tunnu kysyvän, on se, että parantaako järjestelmiin tallennettu tieto potilaan saamaa hoitoa.
Itseäni on siunattu vaivalla jonka takia olen saanut juosta toistuvasti lääkärissä ja oma-kannassa oleva sairaskertomus on pitkä kuin nälkävuosi.
Kuitenkin usein uuden lääkärin kohdatessa (eli lähes joka kerta koska lääkärit aina vaihtuvat) tuntuu, että lääkärillä on vaikeuksia muodostaa kokonaiskuvaa vanhojen merkintöjen perusteella. Järjestelmässä oleva tieto voi olla vain niin hyvää kuin miten huolellisesti se on sinne kirjoitettu, JA miten huolellisesti se sieltä luetaan.
Muutaman kerran lääkäri on saanut vanhojen merkintöjen perusteella jopa täysin virheellisen kuvan vaivastani tai käynnin syystä. Nykyään osaan itse neuvoa että älä katso sen käynnin selostusta kun siitä saa väärän kuvan, vaan katso sen viikkoa myöhemmin olleen käynnin selostuksen lopusta<
Ei paranna. Mä kirjoitin toiseen ketjuun (Mihin rahat terveydenhuoltojärjestelmässä uppoavat) jo tästä potilastietojen kirjaamisesta. Siinä missä joskus aiemmin potilastietoja kirjattiin potilaan hoidon parantamiseksi, varmistamiseksi ja turvaamiseksi, nyt tuo on vain pieni osa siitä, miksi niitä tietoja kirjataan. Olen joutunut perehtymään aiheeseen viime päivinä aika paljon. Ja miettinyt kaikenlaisia dokumentteja lukiessani, että joku - tai siis jotkut - ovat kaiken tämänkin jargonin, pupun ja hevonpaskabingon miettineet, suunnitelleet ja dokumentoineet. Ja palkan heille on maksaneet veronmaksajat. Todella raskaslukuista kapulakieltä ja hillittömiä kaaviokuvia. Niissä kaaviokuvissa potilas/asiakas on vain yksi pieni ruutu koko himmelissä.
Laitan tähän alle linkin, josta voi vilkaista yhtä osaa koko himmelistä. Jos kiinnostusta riittää, voihan noita dokumentteja alkaa lukemaankin. Eikä tuolta löydy edes kaikki dokumentit. Niitä potilastietoja kirjataan nykyisin siis ihan muista syistä kuin potilaan hoitoa varten.
https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/THLSKAU/Sote+KA+kansallinen+ko…
Mitä mieltä hoitajat ovat?