Päihdeongelmaiset naiset
Heitä kohtaan ei monilta löydy myötätuntoa, täytyy myöntää omaltakin kohdalta näin, koska ajattelen asiaa lasten kannalta. Kova elämä tekee kovaksi, katkeraksi ja kenellekään muulle ei oikein ymmärrystä ole kuin itselle. Heihin kohdistuu paljon tuomitsemista, siis paljon enemmän kuin päihdeongelmaisiin miehiin. Ja lisäksi ovat tekemisissä ihan järkyttävien miesten kanssa. Omaisille tosi raskasta, saavat paljon kuraa niskaansa.
Kommentit (200)
Ne mitä tunnen on pääsääntöisesti aivan saatanan itsekkäitä, minä minä minä ja viina. Muuta ei maailmaan mahdu. Muista ihmisistä ei ole mitään väliä eikä ne kiinnostakaan, miksi sellaiseen pitäisi tuhlata aikaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni hakee lohtua alkoholista. Vaikka lohtu onkin harhaluulo
Varmaan, mutta toisaalta sanotaan, että alkoholisti löytää aina syyn juoda. On se sitten huono olo tai hyvä olo, niin kaikkeen käy alkoholi.
Lasten kannalta äidin päihdeongelma on sikäli paha, että silloin mieskin on samanlainen hyvin usein, joten lapsille ei ole oikein ketään selvää ja tolkuissaan olevaa aikuista perheessä.
Minä kyökkipsykologin ja arkikokemuksien pätevyydellä väitän, että kukaan aikuinen joka sallii kodissaan alkoholismia niin että lapsetkin saavat sitä todistaa, ei ole tolkuissaan vaikka selvänä olisikin. Itsekin olen päihdeongelmaisten kanssa ollut elämäni eikä mulla ole ihan kaikki kotona. Mutta niin sekaisin en sentään ole että olisin tehnyt lapsia niin huonoille miehille.
Ymmärrän, toisaalta juopoilta naisilta saa pil.ua melko kivuttomasti kun tarjoaa kaljaa kiljua tai mitä vaan mikä millä kuuppa sekottuu. Olen minä kerran nainut tosi nättiä aloittelevaa pulsu tyttöä yhdellä miedolla pamilla, suhdettakin suunnittelin mutta oli jo kerinny liian syvälle.
Ei sullakaan ole kaikki kotona kun hyväksikäytät päihdeongelmaisia
Voi olla ettei ole, ainakaan lääkäri kertonu mistään viasta.
Jotainhan minunkin on naitava kun viriili viiskymppinen mies olen ja naisen puute kova, sitten se vielä ettei normaalit naiset halua antaa minulle, ainakaan ne sen näköiset joita ylipäätään voisin naijja, hirveen lihavat antaa yhtä helposti kun pulsut.
Eikä se ole hyväksikäyttöä jos aikuinen nainen vapaaehtoisesti antaa kiitokseksi.
Mistä sinä tiedät kuka antaa ja kuka ei, onhan niitä normaalejakin ikäisiäsi naisia vapaana. Vai onko sulla itselläsi päihdeongelma?
No minä en edes juo alkoholia tai käytä päihteitä, mutta olen joskus kipeänä ja couperosa iho meikkaamatta käynyt apteekissa tai terveyskeskuksessa ja saanut niin asiatonta ja rumaa käytöstä, kohtelua, rumaa nimittelyä osakseni, että voin vaan kuvitella millaista heillä on.
Ihmiset olettaa että olet päihteidenkäyttäjä, jos ulkoasu on huolittelematon ja varsinkin jos on lisäksi iho-ongelmia. Musta tuommoisilla ihmisillä jotka yhden katseen perusteella tuomitsee tuntemattoman, ääneen huutelee ja nimittelee, niin eipä ole heilläkään ihan kaikki asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Vai tämmöstä ap tietää.
Mulla on hyvä ura, tasapainoiset lapset (kyllä tätä palautetta kuulen edelleen). Hyvä parisuhde, syön terveellisesti ja kuntoilen useamman kerran viikossa.
Oon alholisti, kun lapset ovat luonani olen selvinpäin, juon illalla kun oon laittanut heidät sänkyyn. Kun lapset on isiviikolla juon paljon enemmän, sen verran kun pystyn arkena ja viikonloppuna sitten paljon.
Kukaan ei arvaa tätä. Kahdelle tosi läheiselle olen kertonut ja tuli heille aivan puun takaa. Oon jo viiskymppinen mutta ei oo naama menny piloille.
Ei se todellakaan aina näy ulospäin eikä me kaikki olla öriseviä hakattuja raunioita.
Myötätuntoa en aplta kaipaakaan mutta vähän voisit nähdä mustavalkoisen ajattelusi ohi.
Mulla hyvin samankaltainen arki. Voimia sinulle. Ihmiset väittävät aina tällaisesta että lapset kärsivät ja kaikkea muuta. Lapset eivät tiedä koko asiasta yhtään mitään. Raskasta tulla arvostelluksi sellaisten taholta jotka eivät ymmärrä edes teoriassa aihetta, tuomitsevat vain. Ihmiset pystyvät salaamaan vuosikausia paljon vaikeampiakin teemoja, tämä on vieläpä helppoa.
Mitä pitäisi ymmärtää? Varmaan jokaisessa suvussa Suomessa on yksi tai useampi alkoholisti, joten monilla on asiasta omakohtaista kokemusta. Esimerkiksi juhlien järjestelyissä pitää huomioida alkoholistin kunto ja käytös yms. Omasta mielestään alkoholisti toki voi olla ihan kunnossa, vaikka olisi ihan tillintallin jo juhliin tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen joi salaa. Vuosia. Hän kuoli siihen lopulta. Erikoista siinä oli että kukaan ei tiennyt että hän joi. Tunnen hänen lapsensa läheisesti, he eivät koskaan huomanneet mitään. Hän oli pitänyt päiväkirjaa alkoholinkäytöstään, hän kärsi riippuvuudesta valtavasti ja tunsi häpeää. Kuoleman jälkeen vintiltä löytyi yli 1800 alkoholitölkkiä. Ne olivat alle kahden vuoden ajalta, näin pääteltiin. Viinipulloja löytyi runsaasti myös.
Aina sanotaan että juoppous ei pysy salassa ja kaikki muut kuin juoppo kyllä huomaavat että hän on juonut. Tämä ei monen tilansa tiedostavan alkoholiongelmaisen kanssa luultavasti pidä paikkaansa. Mm oma isäni joi, ei riehunut tai pelotellut mutta kyllä sen huomasi. Tästä läheisestä hänen kumppaninsa ei tiennyt että läheinen joi. Kaikki alkoholistit eivät ole pelottavia tai outoja, jos joku on vuosia juonut ei sitä tunnista edes oma perhe. Kukaan ei aavistanut tuollaista ongelmaa olevankaan.
Jos ulkonäkö tai käytös ei paljasta, hajua on vaikea peittää. Alkoholia juonut haisee alkoholilta. Meidän talossa hissi haisee, jos rapun alkkis on kulkenut sillä, haisee tuore tai vanha alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä ura, tasapainoiset lapset (kyllä tätä palautetta kuulen edelleen). Hyvä parisuhde, syön terveellisesti ja kuntoilen useamman kerran viikossa.
Oon alholisti, kun lapset ovat luonani olen selvinpäin, juon illalla kun oon laittanut heidät sänkyyn. Kun lapset on isiviikolla juon paljon enemmän, sen verran kun pystyn arkena ja viikonloppuna sitten paljon.
Kukaan ei arvaa tätä. Kahdelle tosi läheiselle olen kertonut ja tuli heille aivan puun takaa. Oon jo viiskymppinen mutta ei oo naama menny piloille.
Ei se todellakaan aina näy ulospäin eikä me kaikki olla öriseviä hakattuja raunioita.
Myötätuntoa en aplta kaipaakaan mutta vähän voisit nähdä mustavalkoisen ajattelusi ohi.
Ethän ole silloin selvinpäin, kun lapset ovat luonasi, jos juot lasten nukkuessa! Mitä, jos tapahtuu jotain, tulipalo tai lapsi täytyy viedä autolla päivystykseen? Hups.
Luulet, ettei kukaan tiedä. Lapsesi saattavat isopmpana tilittää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Yritin tuolla aloituksella saada aikaan keskustelua alkoholistinaisiin kohdistuvasta tuomitsevasta asenteesta, mitä tunnistan itsestänikin lapsiin liittyen.
Kuten jo sanottiin ketjussa monta kertaa, ei juominen ole yhtään vähemmän ongelmallista silloin kun se vielä on salaisuus tai sen kuvitellaan sitä olevan. Totta kai jokainen päihdeongelmainen on omanlaisensa persoona, mutta seuraukset päihdesairaudesta ovat kuitenkin samankaltaisia jokaiselle, kun juominen jatkuu riittävän pitkään. Toivottavasti sinun kohdallasi ei jatku, vaan päätät lopettaa ja haet apua. Naaman meneminen pilalle on aika pieni juttu sen rinnalla, että suhde lapsiisi vaarantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen joi salaa. Vuosia. Hän kuoli siihen lopulta. Erikoista siinä oli että kukaan ei tiennyt että hän joi. Tunnen hänen lapsensa läheisesti, he eivät koskaan huomanneet mitään. Hän oli pitänyt päiväkirjaa alkoholinkäytöstään, hän kärsi riippuvuudesta valtavasti ja tunsi häpeää. Kuoleman jälkeen vintiltä löytyi yli 1800 alkoholitölkkiä. Ne olivat alle kahden vuoden ajalta, näin pääteltiin. Viinipulloja löytyi runsaasti myös.
Aina sanotaan että juoppous ei pysy salassa ja kaikki muut kuin juoppo kyllä huomaavat että hän on juonut. Tämä ei monen tilansa tiedostavan alkoholiongelmaisen kanssa luultavasti pidä paikkaansa. Mm oma isäni joi, ei riehunut tai pelotellut mutta kyllä sen huomasi. Tästä läheisestä hänen kumppaninsa ei tiennyt että läheinen joi. Kaikki alkoholistit eivät ole pelottavia tai outoja, jos joku on vuosia juonut ei sitä tunnista edes oma perhe. Kukaan ei aavistanut tuollaista ongelmaa olevankaan.
Jos ulkonäkö tai käytös ei paljasta, hajua on vaikea peittää. Alkoholia juonut haisee alkoholilta. Meidän talossa hissi haisee, jos rapun alkkis on kulkenut sillä, haisee tuore tai vanha alkoholi.
Näin on, ja haisee vielä seuraavana aamunakin. Ja kyllä sen juomisen muustakin huomaa, se on valitettavasti itsepetosta, jos muuta kuvittelee, ellei sitten tosiaan elele hyvin pitkälti itsekseen eikä tapaa ketään. Jossain vaiheessa se diagnoosi kuitenkin tulee, kun sattuu tapaturmia ja terveys reistaa. Siihen voi tietysti mennä pitkäkin aika, jos kroppa on kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki juovat naiset eivät tupakoi.
Ja kaikki päihdeongelmaiset naiset eivät juo. Nykyään on yleistä vetää mm. Subutexia, amfetamiinia ja bentsodiatsepiinejä. Exäni oli/on tuollainen, oli hirveää seurattavaa. Tosin sekavimpaan kuntoon hän pääsi silloin harvoin kun käytti alkoholia, oli ihan psykoottisessa kunnossa, kerran hän tuossa tilassa yritti hirttäytyä koiranhihnasta kattoon, sellaiseen kattolampun kiinnikkeeseen. Onneksi se ripustus ei kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmaisten naisten kannattaisi matkustaa saman tien Afganistaniin. Siellä saa maistaa talebaanon keppiä joka vie mielestä päihteet ja muun hapatuksen. Kabulin muotihuoneiden asuvinkit ovat myös varsin sopivia sidukan turvottamalle ruholle.
Alkoholistinaiset ovat aika usein laihoja, ainakin siellä loppupäässä "uraa".
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini on alkoholisti ja kokemani lapsuuden jälkeen ei ole mitään sympatiaa yhtäkään päihdeongelmaista kohtaan sukupuolesta riippumatta.
Monelle läheiselle päihdeongelmaisen kuolema on helpotus.
Että on rumasti sanottu. Jokaisen elämä on tärkeää oli juoppo, uskovainen tai joku muu " parempi ihminen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, ja haisee vielä seuraavana aamunakin. Ja kyllä sen juomisen muustakin huomaa, se on valitettavasti itsepetosta, jos muuta kuvittelee, ellei sitten tosiaan elele hyvin pitkälti itsekseen eikä tapaa ketään. Jossain vaiheessa se diagnoosi kuitenkin tulee, kun sattuu tapaturmia ja terveys reistaa. Siihen voi tietysti mennä pitkäkin aika, jos kroppa on kestävä.
Riippuu vähän paljonko juo ja kauanko menee aikaa välissä. Itse pystyn ihan kevyesti juomaan illassa sen 10-13 annosta ja 8-9h kuluttua ei enää haise. Mistäkö tiedän, ettei haise? Koska olen käynyt tuossa kunnossa päihdekuntoutuksessa jossa hoito olisi loppunut saman tien jos se olisi haiskahtanutkaan.
Jos vetää pullon kirkasta ja lopettaa juomisen aamuneljältä niin toki se haisee seuraavana aamuna.
Mutta tässä on osa sitä ongelmaa. Ihmiset sanoo että tietää kyllä mistä on kyse, kun suvun häissä on se yksi rapajuoppo joka on jo kirkossa ihan kaatokunnossa. Sitten ajatellaan, että alkoholisti on tuollainen. Osalla on realistisempi näkemys, mutta se että spurgut haisee brenkulle ei tarkoita että kaikki alkoholistit haisee. Vähän vähemmän juova ei välttämättä haise jos ei ole juuri äsken juonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki päihdeongelmaiset naiset eivät juo. Nykyään on yleistä vetää mm. Subutexia, amfetamiinia ja bentsodiatsepiinejä. Exäni oli/on tuollainen, oli hirveää seurattavaa. Tosin sekavimpaan kuntoon hän pääsi silloin harvoin kun käytti alkoholia, oli ihan psykoottisessa kunnossa, kerran hän tuossa tilassa yritti hirttäytyä koiranhihnasta kattoon, sellaiseen kattolampun kiinnikkeeseen. Onneksi se ripustus ei kestänyt.
Juuri tuollainen akka kannattaisi lähettää suoraan Kabuliin talebaanon kuritettavaksi. Jäisi mielestä viihdekäytöt.
Niinkö luulet? Ihmiset käyttää huumeita sellaisissakin maissa mistä siitä saa kuolemantuomion.
Vierailija kirjoitti:
1800 tölkkiä on n.3 päivässä kahden vuoden ajan.
Päihdeongelmaiset naiset on petoja sängyssä. Ilmankos, ne viihtyy siellä ilmeisen hyvin ja harjoittelee ahkerasti. Eikä niitä ole vaikea saada sinne seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmaisten naisten kannattaisi matkustaa saman tien Afganistaniin. Siellä saa maistaa talebaanon keppiä joka vie mielestä päihteet ja muun hapatuksen. Kabulin muotihuoneiden asuvinkit ovat myös varsin sopivia sidukan turvottamalle ruholle.
Laihoja? Alkoholissa on tosi paljon kaloreita.
Kokemusta kirjoitti:
Haluaisin kyllä kuolla jo pois, tämä 29 vuotta on tuottanut tuskaa ja sellaisia kokemuksia, joita mikään määrä terapiaa ei voi korjata. Lisäksi jos haen apua, en saa enää bentsolääkitystä taustani takia, jonka oikeasti tarvitsisin diagnoosini takia arjesta selviytymiseen. Liittyy tähän, miten t-huolto kohtelee meitä narkkareita. Saa kivittää. Kivittäkää. Siihen olen tottunut. Mutta älkää niputtako meitä kaikkia huumrongelmaisia yhteen nippuun. Koska kaikki meistä eivät ole samanlaisia, kaikki eivät ole rottia tai hyväksikäyttäjiä. Monet ovat hyvinkin herkkiä ja hukassa ennenkaikkea, apua vaikea saada.
Saa myös kysyä, jos jotain haluatte tietää elämästäni.
Hae apua. Et sinä sitä bentsolääkitystä tarvitse. Ne menettää säännöllisessä käytössä tehonsa eikä tee enää muuta kuin poista vieroitusoireet. Ne tuntuu siltä että niitä tarviis mutta se johtuu tällä hetkellä ainoastaan koukusta - samalla tavalla kokisit tarvitsevasi niitä vaikka ei mitään diagnoosia olisikaan, jos yrittäisit lopettaa. Reflojen jälkeen ilman ryynejä sulla olis sama olo ku tällä hetkellä niitä syödessä.
Niitä bentsoja saa sitä paitsi tarvittaessa kyllä kadultakin.
Söin itse 10v reseptillä sekä pimeästi hankittuja, ja ajattelin samoin. Vedin överit ja jouduin teholle ja sitten alettiin purkamaan lääkitystä. Sen jälkeen en ole halunnut koskeakaan.
T toinen nisti, vähän päälle 30 ja vähän yli vuoden nyt puhtaana. Kävin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihoja? Alkoholissa on tosi paljon kaloreita.
Monet alkoholiin liittyvät sairaudet kuten haimatulehdus aiheuttaa ripulia ja vatsakipuja on jatkuvasti, joten eivät pysty syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen akka kannattaisi lähettää suoraan Kabuliin talebaanon kuritettavaksi. Jäisi mielestä viihdekäytöt.
Niinkö luulet? Ihmiset käyttää huumeita sellaisissakin maissa mistä siitä saa kuolemantuomion.
Ja varmasti tuolla sitä ongelmaa on yllin kyllin, Afganistanin suurin tulonlähdehän on huumekauppa.
Jos yksin asuu niin 1800 tölkkiä vintillä ja viinapulloja voi piilotella, joten se on mahdollista, mutta tuollaisten määrien juominen ei jää perheenjäseniltä piiloon, vaikka alkoholisti itse kuvittelee niin.