Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation

Vierailija
22.08.2021 |

Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?

Kommentit (455)

Vierailija
81/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies. Minä itse en ole tänne paska- maailmaan monistanut yhtäkään jälkeläistä. Kokoajan huonommaksi vain menee.

Vierailija
82/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.

Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.

Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.

No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.

Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös avioliitossa ollessa tarvita molempien suostumus?

Kuvitteletko, että oikeus määrätä omasta kehostaan katoaa avioliiton myötä??

Vierailija
84/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsia tulee tehdä yhteisellä päätöksellä ja yhteisellä suostumuksella. Kuitenkin kyseenalaistaisin koko suhteemme, jos se toimisi tuollaisella periaatteella, ettei asioita jaeta puolison kanssa. Tilanteessa ei olisi ollut mitään väärää, jos lapsiasiasta oltaisiin puolin ja toisin avoimesti keskusteltu ja mies olisi reippaasti ilmoittanut, ettei halua enää lapsia ja aikoo hankkia vasektomian. Selän takana toimiminen ei ole koskaan oikein ja se jättää ison aukon suhteeseen ja luottamukseen.

Jokaisella on oikeus omaan kehoon ja jo pelkkä ilmoitusvelvollisuus muille vie pois tätä oikeutta.

Ei olekaan olemassa ilmoituselvollisuutta vasektomiasta. Sen sijaan on olemassa ihmisiä jotka haluavat tietynlaisen parisuhteen, ja lainaamasi kirjoittaja ei haluaisi suhteeseen miehen kanssa joka ei kertoisi  tällaisesta toimenpiteestä hänelle mitään. Se on täysin ok, edelleen on oikeus valita itse mieleinen kumppani.

Vierailija
85/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies,ei tämmöiseen maailmaan mitään lapsia.Ja ikäkin taitaa olla?oma valinta,hklökoht.asia.Taitaa alkaa 50v willitys,kauniita nuoria naisia..

Vierailija
86/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsia tulee tehdä yhteisellä päätöksellä ja yhteisellä suostumuksella. Kuitenkin kyseenalaistaisin koko suhteemme, jos se toimisi tuollaisella periaatteella, ettei asioita jaeta puolison kanssa. Tilanteessa ei olisi ollut mitään väärää, jos lapsiasiasta oltaisiin puolin ja toisin avoimesti keskusteltu ja mies olisi reippaasti ilmoittanut, ettei halua enää lapsia ja aikoo hankkia vasektomian. Selän takana toimiminen ei ole koskaan oikein ja se jättää ison aukon suhteeseen ja luottamukseen.

Jokaisella on oikeus omaan kehoon ja jo pelkkä ilmoitusvelvollisuus muille vie pois tätä oikeutta.

Ei olekaan olemassa ilmoituselvollisuutta vasektomiasta. Sen sijaan on olemassa ihmisiä jotka haluavat tietynlaisen parisuhteen, ja lainaamasi kirjoittaja ei haluaisi suhteeseen miehen kanssa joka ei kertoisi  tällaisesta toimenpiteestä hänelle mitään. Se on täysin ok, edelleen on oikeus valita itse mieleinen kumppani.

JA jos joku haluaa kumppanin, jonka pitää ilmoittaa jos leikkaa varpaankynnet, pitää ilmoittaa 5 minuutin välein missä on, pitää ilmoittaa kun käy vessassa ja pitää ilmoittaa kun vaihtaa sukat. Jokainen saa tosiaan valita millaisen kumppanin haluaa. Toimii todellakin molempiin suuntiin.

Vierailija
87/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella naisella on päinvastainen ongelma. Mun mies ei halunnut vasektomiaa, vaikka oli tyytyväinen lapsilukuun. En usko, että oli ainoa laatuaan.

Ap nyt vaan tyytyy miehen päätökseen. Voihan sitä ovulaatioaikaan tietty kokeilla, joskos ei olekaan 100% ehkäisykeino! Eikö niissä jokin % kuitenkin ole, että "vuotaa" ?

Mentiin kolmevitosina mieheni kanssa kimppaan. Molemmilla jo lapsiluku täynnä. Vuoden kuluttua otin esiin vasektomian, mies oli sitä mieltä että ei todellakaan koskaan. Minä sanoin että sitten mennään kondomilla loppuikä, tai erotaan, koska en olisi sellaisen miehen kanssa jonka mielestä kannattaisi ennemmin leikata minut, vaikka toimenpide olisi minulle raskaampi, vaikeampi, ja vaarallisempi, koska elämäni mies ei tuollaista minulle haluaisi vain, jotta pääsisi itse helpolla. Painotin että kondomi on minulle aivan täysin ok, vaikka sitten loppuelämän käytössä(siis niin kauan kuin hedelmällisyys on "ongelma".)

Puolen vuoden päästä mies oli sitä mieltä että hän ehdottomasti haluaa vasektomian, kävi lääkärissä, ja pääsi jonoon, tuosta vuoden päästä hänet oli leikattu. Siis ihan kunnallsiella. Maksoi muutaman kympin.

Vierailija
88/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita. Ei puoliso määrää toisen sterilisaatiosta.

Ohis, näin näkyy olevan. Piti ihan tarkastaa, että miten se aviopuolison kuuleminen tapahtui, mutta se onkin koskenut vain naisen sterilisaatiota ja on ilmeisesti virheellinen laintulkinta.

Jotenkin tuntuu hullulta, että aviopuoliso ei saa tietää (ei toki pidä voida kieltää) toisen sterilisaatiosta, koska kyse on kuitenkin erittäin perustavanlaatuisesta toimenpiteestä, joka estää sen perheen perustamisen. Avioliitto ja perhe kuitenkin kuuluvat erottamattomasti yhteen, kun mm. aviomies on automaattisesti isä ja perinteisesti ajateltuna mennään naimisiin perheen perustamiseksi.

Vierailija
89/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes lääkäriaikaa kun olis pitäny olla puoliso mukana antamassa lupa sterilisaatioon.

Mikä tilanne tälläinen on, että sterilisaatioon tarvitaan puolison lupa?

Minä  sanoin neuvolassa, kun kuopusta odotin, että haluan samalla reissulla sterilisaation, kun käyn synnyttämässä.

Mitään kysymättä lääkäri merkitsi papereihini tämän asian. Kun sitten menin synnytäämään, mies siinä samalla kuuli, että sterilisaatio on samalla luvassa minulle. Sanoi vaan, että ai jaa.

Ei puolison lupaa tarvita, ekä kaikilla varmaan sitä puolisoa edes ole. Kyllä yksin eläväkin sterilisaation saa, kun ikää on tarpeeksi.

Vierailija
90/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes lääkäriaikaa kun olis pitäny olla puoliso mukana antamassa lupa sterilisaatioon.

Minä  sanoin neuvolassa, kun kuopusta odotin, että haluan samalla reissulla sterilisaation, kun käyn synnyttämässä.

Mitään kysymättä lääkäri merkitsi papereihini tämän asian. Kun sitten menin synnytäämään, mies siinä samalla kuuli, että sterilisaatio on samalla luvassa minulle. Sanoi vaan, että ai jaa.

Ei puolison lupaa tarvita, ekä kaikilla varmaan sitä puolisoa edes ole. Kyllä yksin eläväkin sterilisaation saa, kun ikää on tarpeeksi.

Lue mun kommentit.

Vierailija
91/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies pelästyi puheitasi ja hoiti asian niin, että vahingossakaan ei saa enää lapsia. Kyllä hän varmaan kertoi jo alkuvuodesta, että ei suostu ehdotukseesi?

Ehkä hän ymmärsi että geneettinen keitoksensa on kryptoniittia. Nykyiset lapset hänen mielestään todistavat tuon teorian oikeudellisuuden. Harmi, että sinä rakastat lapsianne vilpittömästi ja haluaisit heitä lisää. Vaihtoehdoksi jää keinohedelmöitys vieraalla spermalla tai vieraissa käynti tai asian hyväksyminen, ettei lapsia enää tule. 

Vierailija
92/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, näin näkyy olevan. Piti ihan tarkastaa, että miten se aviopuolison kuuleminen tapahtui, mutta se onkin koskenut vain naisen sterilisaatiota ja on ilmeisesti virheellinen laintulkinta.

Jotenkin tuntuu hullulta, että aviopuoliso ei saa tietää (ei toki pidä voida kieltää) toisen sterilisaatiosta, koska kyse on kuitenkin erittäin perustavanlaatuisesta toimenpiteestä, joka estää sen perheen perustamisen. Avioliitto ja perhe kuitenkin kuuluvat erottamattomasti yhteen, kun mm. aviomies on automaattisesti isä ja perinteisesti ajateltuna mennään naimisiin perheen perustamiseksi.

No onhan se toki fiksua sanoa seurustelun alkuvaiheessa, että on steriili. Oli sitä sitten kumpi osapuoli tahansa. Toinen voi sitten itse päättää jatkaako seurustelua vai ei. 

Asia on vähän sama, jos ei seurustelun alkuvaiheessa kerro, että itsellä on lapsi/lapsia, vaan, että tämä tulee toiselle yllätyksenä kun ollaan oltu naimisissa 10v.

Kyllähän se toisen pettämistä on, jos ei tuollaista asiaa toiselle kerro, mutta se, että aikuisen ihmisen asioita automaattisesti ilmoitetaan puolisolle, ei ole oikein.

Vierailija
93/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.

T. nainen

Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta. 

N40

Miksi toisen terveystiedot kuuluvat sinulle, erityisesti kun niillä ei ole mitään vaikutusta sinuun?

Jonkun "toisen" tiedot eivät varmasti kuulukaan, mutta en halua elää suhteessa missä noin merkittäviä asioita ei jaeta. Ja kyllähän se vaikuttaisi merkittävästi minun terveyteeni kun voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Otapa se pää takapuolestasi ulos ja mieti ennen kuin möläyttelet. 

Sinä voit lopettaa ehkäisyn aivan milloin haluat. Ja toisen terveysasiat eivät sinulle kuulu jos hän haluaa pitää ne yksityisinä, vaikka olisi puoliso. Olisi hirveää elää ihmisen kanssa joka vaatii että hänelle pitää kertoa kaikki, eikä ole mitään yksityisasioita, ei edes terveyteen liittyen.

No mutta, sehän olisi varmaan kiva yllätys lopettaa ehkäisy kertomatta, lapsi tulossa jota mies ei halua. Mutta hei mitäs se sille miehelle kuuluu. Sinusta olisi hirveämpää jakaa asioita kuin saada lapsi jota et halua? :D Uskon, että et ole oikeasti ollut koskaan parisuhteessa. 

Vierailija
94/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue mun kommentit.

Mistä minä tiedän, mitkä on sinun kommentteja?

Vierailija
95/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue mun kommentit.

Mistä minä tiedän, mitkä on sinun kommentteja?

Lukemalla mitä olen vastannut, ei ole vaikeaa.

Vierailija
96/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.

T. nainen

Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta. 

N40

Oletko yhtä järkyttynyt siitä jos nainen jättää pillerit pois kertomatta miehelleen siitä etukäteen? Entä mitä arvioisit tuollaisen suhteen jatkomahdollisuuksista tai siitä, että onko miehellä velvollisuutta elättää petoksella hankittua lasta?

Tietenkin olen, typerä kysymys! Elatusvelvollisuus on koska laski vaatii, mutta suhde on varmasti entinen. N40

Vierailija
97/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten muuttunut, koska kyllä vielä 10v sitten tarvittiin. Ihan kirjallisesti. Tosin olisinhan minä sen suostumuksen voinut väärentää, mistä se tk:n harjoittelijakandi (joka siis lähetteen allekirjoitti sairaalaan) olisi voinut tietää kuka sen nimen oli siihen paperiin raapustanut.

Vierailija
98/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki oma iltatähtesi hedelmöityhoidoilla.

Nykypäivänä on helppoa olla nainen, lapsia saa halutessaan vaikka yksin. Miehesi ei lasta halua ja päätös on täysin hänen omansa, ja hyvä niin.

Mutta laita eropaperit vireille ja aloita hedelmöityshoidot. En toki tiedä, millainen jono niihin on, ja mitä se vaatii, että lopulta saat luovuttajan spermalla lapsen. Mutta kyllä nainen lapsen saa halutessaan.

Sitten vain huolehdit sen iltatähtesi yksin. Tukiverkostoa kannattaa toki hyödyntää. Tsemppiä!

Tuo on kuitenkin naiselle siitä huono vaihtoehto, että ei voi tehdä tiliä elareilla.

Vierailija
99/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se toki fiksua sanoa seurustelun alkuvaiheessa, että on steriili. Oli sitä sitten kumpi osapuoli tahansa. Toinen voi sitten itse päättää jatkaako seurustelua vai ei. 

Asia on vähän sama, jos ei seurustelun alkuvaiheessa kerro, että itsellä on lapsi/lapsia, vaan, että tämä tulee toiselle yllätyksenä kun ollaan oltu naimisissa 10v.

Kyllähän se toisen pettämistä on, jos ei tuollaista asiaa toiselle kerro, mutta se, että aikuisen ihmisen asioita automaattisesti ilmoitetaan puolisolle, ei ole oikein.

Ei ole sama asia, että ei kerro aiemmista lapsista. Sulla ei selvästi ole omia lapsia tai halua niihin, kun näin ontuvasti teet vertauksia. Seurustelu on myös eri asia kuin avioliitto, joka on lakisääteinen sopimus.

Vierailija
100/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minullakin oikeus yksityisyyteen, mutta silti sekä minä että mieheni pitäisimme aika kummallisena sitä, että voisin sen turvin vaikka rietastella muiden miesten kanssa salaa mieheni selän takana. Mielestäni parisuhteessa on jotain pahasti pielessä, jos yhteisiin asioihin ja elämään vaikuttavat asiat verhotaan omien itsekkäiden oikeuksien taakse. Jos päätetään jakaa elämä yhdessä, niin silloin se aidosti jaetaan. On heikon ihmisen merkki näyttää toiselle ”kaapin paikkaa” hankkimalla itselleen salaa toisenkin elämään vaikuttavia isoja toimenpiteitä ilman, että kokee tarvetta keskustella asiasta ensin. Mutta minä suosinkin tervettä parisuhdemallia enkä kahta itsekästä ihmistä ajamassa vain omaa etuaan. Tällaisiksi lasken niin salaa vasektomiassa käyvät kuin salaa raskaaksi hankkiutuvatkin.

T: Se, jota lainasit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan