Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli käynyt minulta salaa tekemässä sterilisaation

Vierailija
22.08.2021 |

Nyt olen tunnemyrskyssä. Vielä alkuvuodesta sanoin, että haluaisin ehkä vielä iltatähden. Nyt mies oli käynyt sterilisaatiossa ja sanoi kylmästi, että hänen lapset on tehty. Mitä nyt?

Kommentit (455)

Vierailija
121/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös avioliitossa ollessa tarvita molempien suostumus?

Ei tarvita. Ei puoliso määrää toisen sterilisaatiosta.

Se on sitten muuttunut, koska kyllä vielä 10v sitten tarvittiin. Ihan kirjallisesti. Tosin olisinhan minä sen suostumuksen voinut väärentää, mistä se tk:n harjoittelijakandi (joka siis lähetteen allekirjoitti sairaalaan) olisi voinut tietää kuka sen nimen oli siihen paperiin raapustanut.

Ei ole muuttunut, mä kävin tänä vuonna ja olisi pitänyt miehen olla mukana, ei kirjallinen riittänyt.

Höpö löpön. Mut on sterkattu 2015, ja vuonna 2014 (nuoemman lapsen syntymän jälkeisessä jälkitarkastuksessa neuvolassa) lähettävä lääkäri kysyi, tietääkö puoliso asiasta. Vastasin, että tietää (ja hän tiesi), ja sen jälkeen asiasta ei ollut missään vaiheessa mitään puhetta.

Jos ette saa sterilisaatiota ilman puolison lupaa, nostakaa äläkkä. Teidän oikeuksia ne poljetaan.

Minkä minä sille voin että tässä Sote piirissä käytäntö on näin.

No eikä ole, lopeta valehtelemasta. Se sun lääkäri on ollut täysidiootti ja siitä pitää tehdä ilmoitus. Jos lääkäri tuollaista kysyisi niin siihen voi ihan hyvin vastata, että ei kuulu sulle ja se siitä.

Mitä minä valehtelen? En saanut sitä lääkäriaikaa kun en ollut ottamassa sinne miestä mukaan.

Vierailija
122/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy pillerit on ihania kun ne poistaa kuukautisten epäsäännöllisyydet ja kivut mutta sterilisointi vapauttaa kokonaan pillereistä ja vaivoista silti on kuukautiset vaihdevuosiin asti normaalisti. Sen voi myös purkaa jos haluaa. Monet nuoret syö pillereitä kuukautisten kipuihin ja saadakseen niistä säännölliset niin voi opiskella. Miehelle tehty toimenpide on nopea helppo ja kivuton.Naiselle jää pieni arpi napaan ja miehelle arpi kivekseen ihan puoli senttiä. Ei saa pakottaa ketään äidiksi eikä isäksi. Halpoja vuokra asuntoja saa ihan vapailta markkinoilta ei sen takia tarvi lasta tehdä vuokran voi myös jakaa kimpassa. Vuokraovi.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti olisi ollut hyvä, jos miehesi ois keskustellut sterilisaatiosta etukäteen ja siitä ettei halua enempää lapsia. Sinä taas et oikein voi ottaa tätä suurena loukkauksena, koska miehelläkin on oikeus päättää millon on lapset tehty. Ei toista saa ehdoin tahdoin pakottaa vanhemmaksi. Vahinkoraskaus on asia erikseen (sellainen oikea vahinko eli ehkäsy pettää). Pariskunnan on kuitenkin yhdessä päätettävä lapsen teosta. Se että sä haluaisit iltatähden ei tarkota sitä, että miehen on pakko suostua.

T. nainen

Onhan tuo silti iso asia tehdä tarkoituksella salaa puolisolta. Itse en lapsia halua mutta olisin silti järkyttynyt jos mieheni kävisi sterilisaatiossa kertomatta asiasta etukäteen. Tuollaisella suhteella ei ole tulevaisuutta. 

N40

Miksi toisen terveystiedot kuuluvat sinulle, erityisesti kun niillä ei ole mitään vaikutusta sinuun?

Jonkun "toisen" tiedot eivät varmasti kuulukaan, mutta en halua elää suhteessa missä noin merkittäviä asioita ei jaeta. Ja kyllähän se vaikuttaisi merkittävästi minun terveyteeni kun voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Otapa se pää takapuolestasi ulos ja mieti ennen kuin möläyttelet. 

Sinä voit lopettaa ehkäisyn aivan milloin haluat. Ja toisen terveysasiat eivät sinulle kuulu jos hän haluaa pitää ne yksityisinä, vaikka olisi puoliso. Olisi hirveää elää ihmisen kanssa joka vaatii että hänelle pitää kertoa kaikki, eikä ole mitään yksityisasioita, ei edes terveyteen liittyen.

No mutta, sehän olisi varmaan kiva yllätys lopettaa ehkäisy kertomatta, lapsi tulossa jota mies ei halua. Mutta hei mitäs se sille miehelle kuuluu. Sinusta olisi hirveämpää jakaa asioita kuin saada lapsi jota et halua? :D Uskon, että et ole oikeasti ollut koskaan parisuhteessa. 

Mies on vastuussa omasta ehkäisystä, eikö se ole tällä palstalla opetettu.

Vierailija
124/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten muuttunut, koska kyllä vielä 10v sitten tarvittiin. Ihan kirjallisesti. Tosin olisinhan minä sen suostumuksen voinut väärentää, mistä se tk:n harjoittelijakandi (joka siis lähetteen allekirjoitti sairaalaan) olisi voinut tietää kuka sen nimen oli siihen paperiin raapustanut.

Ei ole muuttunut, mä kävin tänä vuonna ja olisi pitänyt miehen olla mukana, ei kirjallinen riittänyt.

Höpö löpön. Mut on sterkattu 2015, ja vuonna 2014 (nuoemman lapsen syntymän jälkeisessä jälkitarkastuksessa neuvolassa) lähettävä lääkäri kysyi, tietääkö puoliso asiasta. Vastasin, että tietää (ja hän tiesi), ja sen jälkeen asiasta ei ollut missään vaiheessa mitään puhetta.

Jos ette saa sterilisaatiota ilman puolison lupaa, nostakaa äläkkä. Teidän oikeuksia ne poljetaan.

No eikä ole, lopeta valehtelemasta. Se sun lääkäri on ollut täysidiootti ja siitä pitää tehdä ilmoitus. Jos lääkäri tuollaista kysyisi niin siihen voi ihan hyvin vastata, että ei kuulu sulle ja se siitä.

No kyllä on ja muissakin. Sterilisaatioon nainen tarvitsee puolison luvan ja piste.

Eipä taas yllätä, että av-mamma uskoo kaiken mitä joku hoitaja sille kertoo.

Vierailija
125/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, koska tuollainen toiminta on laitonta.

Vierailija
126/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut edes lääkäriaikaa kun olis pitäny olla puoliso mukana antamassa lupa sterilisaatioon.

Millä vuosikymmenellä? Ei siihen tarvita puolison lupaa. Ilmoitus tuollaisesta potilasasiamiehelle.

2006, Hämeenlinnassa

En saanut sterilisaatiota ilman mieheni suostumusta.

Naisen kohdalla edelleen ikävä kyllä siltä mieheltä usein kysytään. Suomi on kaikkea muuta kuin tasa-arvoinen ja naisvihalta puhdas maa.

Silloin on kyseessä selkeä hoitovirhe, josta pitää ilmoittaa, ja laittaa lääkäri vastuuseen. Ei pidä olla hölmö, ja sokeasti totella, jos lääkäri käskee tehdä jotain mikä ei ole lain mukaista.

Ei kuule ole hoitovirhe eikä laitonta. Vasta, jos kielletään, koska mies kieltää, tapahtuu vääryys. Luvan kysyminen mieheltä on itse asiassa naisen kohdalla nimenomaan ihan laissa. https://yle.fi/uutiset/3-9702427

Mistä lähtien "mahdollisuus kuulemiseen" on sama asia kuin lupa? Itsekin sanot, että ei sterilisaatiota voi jättää tekemättä, vaikka puoliso kieltää, ergo puolison lupaa ei tarvitse kysyä.

Vierailija
127/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on sullakin vieraissakäynti vähän vaikeampaa...

Vierailija
128/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, onhan tuo salaa tekeminen yksi seksuaalisen väkivallan muoto, mutta itse toimenpiteeseen hänellä täysi oikeus.

Sä mietit nyt annatko anteeksi salailun ja henkisen väkivallan ja päätät sit jatkuuko liitto.

Ei ole mikään seksuaalisen väkivallan muoto. Ihmisellä on oikeus päättää lapsiluvustaan. Hänen tuli täyteen. Ap voi hankkia lisää jonkun muun kanssa lapsia jos haluaa. Seksuaalista väkivaltaa on pakottaa toinen vanhemmaksi lapselle jota ei halua. Se on myös taloudellista väkivaltaa.

No kyllä on, ihan kuin se, että nainen jättää pillerit pois kertomatta. Näin se nyt on, sterilisaatiossa sinänsä (kuten sanottua) ei mitään paheksuttavaa.

Sinulla on ihan oma määritelmä sanalle väkivalta. Ei omasta kehostaan itse päättäminen ole väkivaltaa.

Puhuinko mä omasta kehosta päättämisestä väkivaltana? En puhunut. Henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä) tässä on kertomatta jättäminen. Opettele lukemaan.

Myös pihtaaminen on henkistä väkivaltaa (seksuaalista vallankäyttöä).

Niin onkin, kyllä. Niin?

Vierailija
129/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä valehtelen? En saanut sitä lääkäriaikaa kun en ollut ottamassa sinne miestä mukaan.

Sinun olisi pitänyt tehdä samantien ilmoitus tästä asiasta.

Vierailija
130/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi valehtelisin tämmöisestä asiasta? Oli aika yllätys itsellekin, ikääkin 40v ja mulla on lääkitys jonka takia en saa missään nimessä tulla raskaaksi.

Vierailija
131/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen päätös oli, ettei enää lapsia. Kauanko puhuit siitä iltatähdestä? Otitko asian yhä uudelleen puheeksi? Alkoiko hän pelätä, että teet seen ilman hänen suostumustaan?

Vierailija
132/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et voi pakottaa miestäsi enää isäksi. Meillä työkaveri nainen teki väkisin miehelle 4 lasta väitti vahingoksi milloin petti kierukukka milloin muu muka. Kertoi että teki sen takia että miehen on vaikeampi jättää häntä kun pitää maksaa 4 elatusmaksut on halvempaa asua hänen kanssa ....näin nainen voi toimia omistushalussa. Tai että tekee lapsen rahasta mitä siitä hyötyy. Thainaiset laskee miehen maksavan asumiskulut elatusmaksut siksi heillä on eri miehille lapsia. Saavat monesta ja sitten lapset perii miesten omaisuutta myös naiselle jää vähintään puolet kun mies kuolee. Siksi ikäero 40-60 vuotta on in.

Vierailija
133/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaudettomat pakkosuhteet kirjoitti:

Ehkäisy pillerit on ihania kun ne poistaa kuukautisten epäsäännöllisyydet ja kivut mutta sterilisointi vapauttaa kokonaan pillereistä ja vaivoista silti on kuukautiset vaihdevuosiin asti normaalisti. Sen voi myös purkaa jos haluaa. Monet nuoret syö pillereitä kuukautisten kipuihin ja saadakseen niistä säännölliset niin voi opiskella. Miehelle tehty toimenpide on nopea helppo ja kivuton.Naiselle jää pieni arpi napaan ja miehelle arpi kivekseen ihan puoli senttiä. Ei saa pakottaa ketään äidiksi eikä isäksi. Halpoja vuokra asuntoja saa ihan vapailta markkinoilta ei sen takia tarvi lasta tehdä vuokran voi myös jakaa kimpassa. Vuokraovi.com

Anteeksi mutta miten se sterilointi poistaa kuukautisten epäsäännöllisyyden ja kivut?

Vierailija
134/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaudettomat pakkosuhteet kirjoitti:

Mikä oksennus... Mutta se, että munasolu ei löydä tietään kohtuun ei kyllä poista mitään muuta vaivoja kuin sellaiset, jotka aiheutuu raskaudesta. Sterilisaation purkaminen ei ole ihan läpihuutojuttu eikä onnistu aina.

Vierailija
135/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein ekan lapsen jälkeen, enkä ole koskaan kertonut vaimolleni.

Olet varmaan mun ex. Ihan sama jos teit. Asenne aiheutti meille joka tapauksessa eron vaikka en tiennytkään.

Vierailija
136/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen miehille: pakastakaa spermaa ja sen jälkeen piuhat poikki. Älkää kertoko kenellekään. Näin ei tule ”vahinko”raskauksia ja jos joskus kuitenkin haluatte omia lapsia, niin onnistuu.

Mikä järki tuossa kertomatta jättämisessä on? Tuo asia pitää kertoa toiselle samaan aikaan, kun tulee puhetta lapsista, Jos nainen haluaa lapsia ja mies ei, niin miksi kumpikaan tuhlaisi aikaa suhteeseen, joka ei kauaa kestä? Epärehellisyydellä alkanut suhde päättyy pian, kun asia tulee ilmi.

Tässä vaihtoehdossa mies saa aidosti päättää haluaako lapsia. Jos ei halua, niin vasektomia varmistaa sen 100% varmuudella ja "vahinko"raskaudet eivät ole mahdollisia. Jos taas haluaa lapsia, niin ilmoittaa että siittiöitä on säilössä, käytetään niitä.

Eikö miehellä ole itse oikeuttaa päättää jos ei halua lapsia? Ja miten pakastetut siittiöt estää naista tulemasta raskaaksi kun molemmat haluavat lasta?

Nainen ei menetä mitään, mies saa aidon valinnanvapauden. Win/win

Vierailija
137/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin vain, että onko puoliso tietoinen asiasta ja samoilla linjoilla kanssani. Sen kummempaa ”suostumusta” ei tarvittu.

Vierailija
138/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi valehtelisin tämmöisestä asiasta? Oli aika yllätys itsellekin, ikääkin 40v ja mulla on lääkitys jonka takia en saa missään nimessä tulla raskaaksi.

Mä en ymmärrä tätä, miksi selvästi virheellinen toimintatapa vaan hyväksytään. Silloin, kun omia oikeuksia poljetaan, nostetaan älämölö eikä kerrota vauvapalstalla, että näin se nyt vaan on.

Vierailija
139/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa maa valita itse kirjoitti:

Monet on tehnyt sterilisaation myös naiset tekevät niitä usein eikä siitä sen enempää puhuta. Se on oma valinta. Monet miehet on steriloinut itsensä yksityisellä ja ovat onnellisia.On miehiä joiden olisi pitänyt steriloida koska eivät halunneet lapsia sitten läträävät kondomien kanssa. Syöttävät naisille keskeytys pillereitä. Helpompaa on sterilointi. Monelle miehelle riittää elatusmaksut yhdestäkin jo sehän on 18 vuotta sentään miehen maksettava. Ulkomaan miehiä tapaa kelan luukulla kyselemässä milloin saavat lapsilisät mitkä kuuluu lapselle eikä miehelle.Stetilointi helpottaa kyllä elämää ja työssäkäyntiä.

Niin? Oma valinta, mutta parisuhteessa lasten hankinta/hankkimatta jättäminen on yhteinen valinta. Ei siitä voi valehdella tai jättää kertomatta tai mitään parisuhdetta ei edes ole. 

Mies ilmoitti alle, ettei halua lapsia, vasektomia vain varmisti ettei näin tule käymään.

Onhan se tietenkin ikävää, ettei nainen "vahingossa" tule raskaaksi tai jos käy vieraissa ja tulee raskaaksi, niin ei voi valehdella toista isäksi. Ilmeisesti naiset pelkää, että jäävät valheesta kiinni ja siksi on niin tärkeää tietää miehen vasektiosta.

Miehet, tehkää vasektio, pakasrakaa spremaa. Mitään ette häviä.

Vierailija
140/455 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomia kannattaa silti käyttää koska se estää sukupuolitautien tarttumista ja syylien.Onhan se rankkaa uskontolahkoissa joissa eletään aikaa 4000 vuotta sitten ......

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän