Imettäminen vs imetysvastaisuus
Olen esikoista odottava tuleva äiti ja törmännyt omasta mielestäni kummalliseen ilmiöön odotuksen aikana.
Olen aina ajatellut, että imettäminen on luonnollinen tapa ruokkia lasta ja ei siinä ole mitään sen kummempaa.
Kuitenkin minulta on jo kysytty synnytyssairaalassa kätilön toimesta, että olenko imetysvastainen ja meinaanko imettää? Mitä? Tätä kysyttiin, kun olin vasta viikolla 22. Miksi olisin imetysvastainen ja mitä se edes tarkoittaa?
Työterveyshuollossa kysyttiin viikon 30 jälkeen, että meinaatko imettää? Siis miksi en meinaisi? Mikä tämä kysyyms on? En nyt ymmärrä. Samalla kysyjä kertoi, että kysymyksen esittäminen otetaan joissain tapauksissa loukkauksena, koska asia koetaan niin henkilökohtaiseksi.
Minä ymmärrän, että jos on lääketieteellinen syy miksi ei imetä lasta eikä aio imettää. Minä ymmärrän, että äiti, joka odottaa jo toista tai kolmatta lasta kertoo, että ei imetä, koska esikoisen kanssa pliiplaa.
Minä en ymmärrä miten äiti, joka odottaa esikoista ja ei tiedä lapsesta, imettämisestä tai mistään mikä liittyy lapseen millään tavalla voi jo ennen syntymää sanoa, että minä en imetä.
Miksi et ja miten tähän päädyit? Valistakaa minua!
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:18"]
Julki-imetys on siis suotavaa, koska silloin laitetaan lapsen tarpeet omien edelle? Taas tämä ajattelu, että minun lapseni tarpeet menevät kaikkien muiden edelle ja toisia ei tarvitse huomioida. Minun lapsellani on nälkä ja minulla on tuo toinenkin lapsi, niin minä teen nyt niin kuin lapseni haluaa ja imetän juuri tässä! Minua ei haittaa pätkääkään, että tässä on monia ihmisiä, joiden mielestä tämä ei ole soveliasta, koska minun lapsellani on tarpeita juuri nyt ja minä hoidan ne nyt heti tässä.
Tuossa on mielestäni se ajatus mitä julki-imettäminen on. Kaikki pyörii sen oman navan ympärillä ja muita ei huomioida.
Uskon, että mikä tahansa tilanne, joka voi olla ulkopuoliselle epämiellyttävä on hoidettavissa niin, että siitä koituu mahdollisimman vähän vaivaa itselle ja samalla otetaan muut huomioon. Mikäli ei siihen pysty, niin ei ole vain miettinyt asiaa tarpeeksi kauan. Ymmärtääkseni äidinmaitoa voi myös pumpata etukäteen pulloon ja ottaa vain pullon matkaan silloin, kun tietää, että on menossa julkiselle paikalle? Voi olla toki, että olen ymmärtänyt tämän pumppaamisen väärinkin.
En jaksa uskoa, että jos sanoo ääneen oman mielipiteensä julki-imettämisestä saa jonkun kannattamaan tai vastustamaan imettämistä. Ne on kuitenkin kaksi eri asiaa.
Onko julki-imettäjät oikeasti sitä mieltä, että he voivat tehdä sitä missä vaan, kun vauvalle iskee tarve?
AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:12"]Kai se kuuluu nykyisin kysyä, minultakin kysyttiin viime syksynä. Imettäminen on paras tapa ruokkia vauva, mutta siihen saattaa monesti ensisynnyttäjät tarvita ohjausta ja sitä ei aina ole saatavilla. Kaikilla ei myöskään maito nouse koskaan ja toiset ei voi lääkityksen takia tai osa ei vaan halua. Itse imetin puoli vuotta ja imettäminen oli mulle ok. Mutta se mikä ärsyttää, ettei imetyksestä voi keskustella asiallisesti ilman syyllistämistä tai fanaattisuutta. Neuvolassa jo syyllistetään jos ei onnistu. Neuvolan th muistutti minua siitä etten voi puhua täysimetyksestä jos vauva saa kerran viikossa korviketta. Olin kyllä ihan että ei helv..
[/quote]
Tämä oli hyvä, täällä joku väitti myös minulle etten ole täysimettänyt koska vauva on saanut pullosta maitoani muutaman kerran. Ensimmäisen kohdalla se tuntui loukkaavalta kommentilta.
Muutama vuosi tästä eteenpäin, imetän toista vauvaani ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden imettäminen, tai se miten omaa imettämistäni kommentoidaan. Minulla on eri käsitys siitä määrästä ketkä imettävät, väittäisin, että suurin osa imettää ja vähemmistönä on ne, jotka ei imetä ollenkaan. He ovat vain äänekäs vähemmistö. Aina selittämässä kovaan ääneen miksi ei voi imetettää. Kun tosiasiassa ei tarvi selitellä. Who cares?
Itse nautin siitä miten imettäminen tekee minusta emon lapsilleni. Hormonit vievät tunteet ja vaistot jonnekkin ihmislajin alkuhämäriin. Se on ihanaa.
Ettekö ymmärrä että on myös muita tapoja imettää kuin nämä kaksi ääripäätä: tissi tiskiin tai vessassa.. kun hoitaa homman ilman draamaa ja suurempaa härdelliä, harva edes huomaa koko tapahtumaa! Ei tarvitse kaikille kailottaa että minä nyt kaivan tämän tissin täältä ja ruokin lapseni vaan kaikessa hiljaisuudessa ja harson suojassa imettää niin kaikki on tyytyväisiä! :) t. 25
Joo on outoa jos esikoisen äiti päättää yrittämättä imettää. Ja jollain onistuu vasta kolmannen lapsen kanssa.
Julki-imetyksestä sen verran että viime kesänä näin tissiesittelijän!! Olin ihmeissäni että miksi sitä rintaa piti pitää siinä, ei edes kädellä peittänyt siksi aikaa kun lapsi katseli muualle ja oli vielä keskeisellä paikalla ja kaikki kulki juuri siitä, metrin päässä olisi ollut piilompi paikka. Esikoiseni kanssa meni monta kuukautta ennenkuin pystyin imettämään ihan missä vaan, suihkutissit tuotti oman ongelmansa ja toinen ongelma oli alati kakkaava vauva.
Julki-imetys on siis suotavaa, koska silloin laitetaan lapsen tarpeet omien edelle? Taas tämä ajattelu, että minun lapseni tarpeet menevät kaikkien muiden edelle ja toisia ei tarvitse huomioida. Minun lapsellani on nälkä ja minulla on tuo toinenkin lapsi, niin minä teen nyt niin kuin lapseni haluaa ja imetän juuri tässä! Minua ei haittaa pätkääkään, että tässä on monia ihmisiä, joiden mielestä tämä ei ole soveliasta, koska minun lapsellani on tarpeita juuri nyt ja minä hoidan ne nyt heti tässä.
Tuossa on mielestäni se ajatus mitä julki-imettäminen on. Kaikki pyörii sen oman navan ympärillä ja muita ei huomioida.
Uskon, että mikä tahansa tilanne, joka voi olla ulkopuoliselle epämiellyttävä on hoidettavissa niin, että siitä koituu mahdollisimman vähän vaivaa itselle ja samalla otetaan muut huomioon. Mikäli ei siihen pysty, niin ei ole vain miettinyt asiaa tarpeeksi kauan. Ymmärtääkseni äidinmaitoa voi myös pumpata etukäteen pulloon ja ottaa vain pullon matkaan silloin, kun tietää, että on menossa julkiselle paikalle? Voi olla toki, että olen ymmärtänyt tämän pumppaamisen väärinkin.
En jaksa uskoa, että jos sanoo ääneen oman mielipiteensä julki-imettämisestä saa jonkun kannattamaan tai vastustamaan imettämistä. Ne on kuitenkin kaksi eri asiaa.
Onko julki-imettäjät oikeasti sitä mieltä, että he voivat tehdä sitä missä vaan, kun vauvalle iskee tarve?
AP
[/quote]
Ensinnäkin kun kaikilla se maito ei heru muutakuin silloin, kun VAUVA imee. Ei heru siis todellakaan pumppaamalla. Ja toiseksi, toiset vain yksinkertaisesti ei halua antaa pullosta missään tilanteessa. Esimerkiksi siitä syystä, että jos KERRAN antaa pullosta vauvalle niin aina on olemassa se riski, että vauva hylkää rinnan! Ensimmäisen lapseni kohdalla kävi näin ikävästi, joten kokemusta on ja siksi en kanna pulloja mukana.
Aivan niinkuin olisi synti ruokkia lastaan. Ja tottakai vauva täytyy ruokkia heti, kun sille iskee tarve, ei siinä muiden ihmisten mielipiteillä siinä vaiheessa ole mitään väliä, kun vauvalla on nälkä vai täytyykö sinun mielestäsi vauvan antaa itkeä itsensä uneen tai henkihieveriin? Pieni vauva kun ei itkua lopeta, ennenkuin sen tarpeet on täytetty! Kyllä huomaa, että ap on kokematon ja puhuu asiasta josta ei todellakaan tiedä yhtään mitään.
Etkä voi kyllä väittää, että imettävillä äideillä kaikki pyörii oman navan ympärillä. Siis naisilla, jotka on sitoutuneet huolehtimaan pienen vauvansa tarpeista.. Siis TOISEN IHMISEN tarpeista. Kutsut näitä naisia itsekkäiksi? Itsekäs on se ajattelutapa, ettei ruokkisi vauvaansa vain sen takia, kun pelkää, että " mitä muut ihmiset nyt MINUSTA ajattelee."
Ja mitäs epäsoveliasta on siinä, jos osaa imettää niin, ettei omat rinnat näy missään vaiheessa kenenkään silmille? On vaikka iso huivi mukana, jolla voi peittää. Kerroppas ap mitä epäsoveliasta imettämisessä on jos ne rinnat ei näy? Ääni, joka kuuluu? Kuuluhan tuttipullonkin imemisestä ääntä? Ja voihan sitä julkisellakin paikalla hakeutua johonkin syrjään muista ihmisistä JOS se on mahdollista. Näin minä ainakin teen. Mutta aina se vain ei ole mahdollista! Ja joskus on paikkoja joihin on pakko mennä ja ottaa se vauva mukaan.
AP
[/quote]
Nyt mun on aika vaikea uskoa, että sä oot tosissasi :) Heh, totta kai mun vauvan tarpeet menee vaikkapa sun tarpeidesi edelle. Jos vaikka olemme ravintolassa, ja minun vauvani alkaa itkeä, totta kai tissiä, vaikka sinä saatkin siitä henkisiä näppylöitä. Miksi sinun tarpeesi ovat tärkeämpiä kuin minun vauvani tarpeet? Sinä olet oletettavasti aikuinen ihminen, ja aikuisen ihmisen erottaa vauvasta muutenkin kuin koon perusteella: aikuiselle ihmiselle olisi ainakin pitänyt kehittyä kärsivällisyyttä ja kykyä ottaa toiset huomioon. Vauvalla ei ole näistä kyvyistä kumpaakaan. Vauva ei ymmärrä ajasta tuon taivaallista, vauvalle on olemassa vain tämä hetki. Vauva ei edes ymmärrä olevansa äidistä erillinen henkilö, saati sitten sitä, että täällä samassa paikassa on nyt henkilö, jonka mielestä vauvan syöminen on jostain syystä sopimatonta.
Ehkä ihan hyvä, että joku sanoo sulle tämän ennen kuin saat vauvan ja heräät siihen todellisuuteen: imettäminen ei ole sitä, että muutaman kerran päivässä syötät vauvan. Imettäminen on sitä, että joinain päivinä sä ehkä ehdit syödä ja käydä vessassa imetyskertojen välissä. Se ei ole niin, että sinä päätät, koska vauva syötetään, vaan vauva kertoo sulle (aika usein), että nyt on nälkä. Ja se vauva ei tosiaan osaa ajatella sinun tarpeitasi tai kenenkään muunkaan tarpeita, koko vauva on yksi rotkomainen tarve.
Loppujen lopuksi on ihan sama mitä ap, satunnainen ohikulkija, Eliten tarjoilija tai kuka vaan ajattelee julki-imetyksestä, on se sitten positiivista tai negatiivista. Itse olen lapsiani imettänyt lähes missä vaan, pahempaa se on jos vauva itkee nälkäänsä. Jonkun mielestä varmaan tissi näkyy liikaa, jonkun mielestä ei juuri ollenkaan. Ainakaan suomalaiset, oli ne sitten tarjoilijoita tai ohikulkijoita, ei kehtaa tulla sanomaan mitään. Ehkä keski-ikäiset naiset vilauttaa sellaisen hempeän hymyn. Eli imettäkää, siskot! Maailma paranee, vauva kasvaa ja porvoolaiset mielensäpahoittajat saa pään kipeeksi kun ne korvat sihisten miettii mitä ilkeää voisi taas kirjoittaa aaveelle.
Nimim. Joka osaa, tekee.
AP
[/quote]
Ai niin, ja pumppaaminen: Kyllä, rintamaitoa voi pumpata valmiiksi pulloon. Mutta sitten pitää ottaa huomioon seuraavat asiat:
- Kylmäsäilytys. Rintamaito pitää säilyttää kylmässä, eli kylmäkassi mukaan
- Lämmittäminen. Rintamaito pitää lämmittää vesihauteessa. Kun vauva alkaa itkeä, lähdet etsimään paikkaa, josta saat kuumaa vettä.
- Pullosta syöminen. Mun vauva ei syö pullosta, jos minä syötän. Sen lisäksi, että tarvitsen mukaani kylmäkassin ja vesihauteen, tarvitsen mieheni tai jonkun muun kaverin mukaan, jos haluan vauvan kanssa mennä johonkin.
- Pumppaaminen. Mulla ei tule maitoa ihan niin kuin naapurin Mansikilla, vaan saan pumpattua kerralla ehkä puoli desiä tai vähän yli. Pumppaamiseen kuluu aika paljon aikaa ja vaivaa, ja mulla on kyllä vauavn ja taaperon kanssa muutakin tekemistä kuin rintamaidon pumppaaminen. Mä haluan itse käydä jossain välillä ilman vauvaakin, joten pumpatulle maidolle löytyy muutakin käyttöä.
Mutta ennene kaikkea: miksi mun pitää nähädä tämä vaiva? Siksi, että sinä saatat olla jossain samassa paikassa mun kanssa? Miksi mun pitää huomioda sun tarpeesi noin perusteellisesti, olethan aikuinen ihminen. Katso pois, jos joku imettää. Tuijottaminen ei ole pakollista.
Tuosta pumppaamiskirjoituksesta jäi puuttumaan tämä:
- Omat tissit. Ne täyttyvät, jos kukaan ei niitä tyhjennä. Siitä voi seurata tiehyttukos, ja tiehyttukoksesta rintatulehdus. Ja jos ei seuraa, pelkästään ne sinkeät, kipeät ja valuvat tissit ovat aivan helvetin epämiellyttävät. Kyllä tässäkin ajattelen itseäni, en ap:ta.
Mitähän ap on suunnitellut tekevänsä, kun vauvalle iskee tarve?
AP:lle: Vauvan voi ihan hyvin hoitaa ilman julki-imetystä, jos haluaa. Itse kävin vauva-aikana ostoksilla ainoastaan kauppakeskuksessa, jossa oli erikseen imetykseen tarkoitettu tila. Siellä oli toki muitakin äitejä imettämässä, mutta kaikki ostoksilla olijat eivät nähneet tapahtumaa. Myös neuvolassa olen imettänyt odotusaulassa, mutta sielläkään ei ole paljon muita ihmisiä näkemässä. Kahviloihin ja ravintolaan ehtii myöhemminkin, jos ei halua julkisesti imettää. Myös kyläillessä olen kysynyt, mihin huoneeseen voisin mennä rauhassa imettämään.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:25"]
AP:lle: Vauvan voi ihan hyvin hoitaa ilman julki-imetystä, jos haluaa. Itse kävin vauva-aikana ostoksilla ainoastaan kauppakeskuksessa, jossa oli erikseen imetykseen tarkoitettu tila. Siellä oli toki muitakin äitejä imettämässä, mutta kaikki ostoksilla olijat eivät nähneet tapahtumaa. Myös neuvolassa olen imettänyt odotusaulassa, mutta sielläkään ei ole paljon muita ihmisiä näkemässä. Kahviloihin ja ravintolaan ehtii myöhemminkin, jos ei halua julkisesti imettää. Myös kyläillessä olen kysynyt, mihin huoneeseen voisin mennä rauhassa imettämään.
[/quote]
Totta kai voi, ja parasta tehdä niin kuin itse haluaa. Mutta ap on tässä tuominnut sen, että muut tekevät kuin itse haluavat.
Ensimmäisen lapsen kohdalla olisin varmasti voinut hoitaa vauvan niin, etten olisi julki-imettänyt, mutta sitten olisi pitänyt kyllä jättää melkein kaikki menot menemättä. Toisen lapsen kohdalla alkaa olla jo aika mahdotonta, kun 3-vuotias haluaa tehdä muutakin kuin leikkiä yksin kotipihassa.
Tuli selväksi. Täällä on nähtävästi valtaosa julki-imettämisen kannattajia.
Itse en aio sitä tehdä ja edelleen uskon, että keksin keinon, jolla voin häiritä mahdollisimman harvaa ympärilläni olevaa.
Kyllä sanon sellaista ihmistä itsekkääksi, joka vaikka äiti onkin ja on tuonut tähän maailmaan toisen ihmisen ja pitää toisesta ihmisestä huolta, mutta jos tämä huolenpito tehdään muiden ympärillä olevien ihmisten kustannuksella niin se on itsekkyyttä. Siellä taustalla on kuitenkin nimenomaan se ajatus, että minun lapsellani on nyt hätä ja minä hoidan sen niin kuin parhaaksi katson välittämättä muista.
Tämä minun lapsellani on nyt nälkä - hätä muuttuu ajan saatossa joksikin muuksi, mutta taustalla pysyy ajatus minun lapselleni kaikki nyt ja heti ja kasvaessaan lapsikin ajattelee, että minun tarpeet ensin ja sitten muut. Tästä kasvaakin sitten mikä? Itsekeskeinen aikuinen! Sitten ihmetellään, kun ihmiset ovat nykyään niin kovin itsekeskeisiä.
Mietin oikeasti muitakin tilanteita, kuin ravintolat tai kauppakeskukset, joissa imettäminen voisi häiritä ja mietin, että otetaanko silloinkin saman tien vauva rinnalle ja siinä kohdassa sitten hänet ruokitaan. Muita mielestäni epäsopivia paikkoja julki-imetykseen ovat oikeastaan melkein kaikki uskonnolliset tapahtumat; häät, hautajaiset, rippijuhlat yms.
Vauvan itkua ei ole yhtään sen miellyttävempää kuunnella kuin huomata jonkun vieressä rintaruokkivan lastaan, totta. Jos vauva huutaa nälkää, niin vaihtoehdot täällä olevien vastausten perusteella ovat huudattaa vauvaa siinä paikassa tai ruokkia vauva siinä paikassa. Vaihtoehtona ei tosiaan mitenkään tunnu olevan se, että poistuisi takavasemmalle ruokkimaan lapsen, ei koska se pitää tehdä siinä juuri nyt, koska muuten se voisi ola hankalaa ja keskeyttää ruokailun...
Kuten sanoin olen itse pitänyt pumppaamista vaihtoehtona, koska en ole tiennyt, että lapsi voisi pullon jälkeen hylkiä rintaa tai pumppaus ei onnistuisi, kiitos tästä valistuksesta. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että joidenkin äitien on jopa pakko pumpata, koska maitoa tulee niin paljon. Tähänkin on varmasti yhtä monta tilannetta ja syytä sekä seurausta kuin itse imettämiseenkin.
Eli jos muutaman kerran annat lapselle korviketta, niin riippuen siitä kenelle tästä kerrot et enää täysimetä? Aika äärimmäistä ajattelua, mutta ääripääthän ovatkin aina ne, jotka tulevat ilmi.
Luulin kätilön sekä työterveyshuollon kysymysten jälkeen, että imettäminen on joku tabu siinä mielessä, että sitä voi vastustaa tietämättä asiasta sen kummemmin. Päättelen kuitenkin, että näin asia ei taida olla vaan kysymys on lähinnä muutamasta poikkeuksesta, jotka ovat päättäneet olla imettämättä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Totta kai voi, ja parasta tehdä niin kuin itse haluaa. Mutta ap on tässä tuominnut sen, että muut tekevät kuin itse haluavat.
Ensimmäisen lapsen kohdalla olisin varmasti voinut hoitaa vauvan niin, etten olisi julki-imettänyt, mutta sitten olisi pitänyt kyllä jättää melkein kaikki menot menemättä. Toisen lapsen kohdalla alkaa olla jo aika mahdotonta, kun 3-vuotias haluaa tehdä muutakin kuin leikkiä yksin kotipihassa.
[/quote]
En kyllä sanoisi, että olen tuominnut julki-imetystä, en vain pidä sitä hyväksyttävänä toisin kuin muut. Se on mielipide.
AP
Tuli selväksi. Täällä on nähtävästi valtaosa julki-imettämisen kannattajia.
Itse en aio sitä tehdä ja edelleen uskon, että keksin keinon, jolla voin häiritä mahdollisimman harvaa ympärilläni olevaa.
Kyllä sanon sellaista ihmistä itsekkääksi, joka vaikka äiti onkin ja on tuonut tähän maailmaan toisen ihmisen ja pitää toisesta ihmisestä huolta, mutta jos tämä huolenpito tehdään muiden ympärillä olevien ihmisten kustannuksella niin se on itsekkyyttä. Siellä taustalla on kuitenkin nimenomaan se ajatus, että minun lapsellani on nyt hätä ja minä hoidan sen niin kuin parhaaksi katson välittämättä muista.
Tämä minun lapsellani on nyt nälkä - hätä muuttuu ajan saatossa joksikin muuksi, mutta taustalla pysyy ajatus minun lapselleni kaikki nyt ja heti ja kasvaessaan lapsikin ajattelee, että minun tarpeet ensin ja sitten muut. Tästä kasvaakin sitten mikä? Itsekeskeinen aikuinen! Sitten ihmetellään, kun ihmiset ovat nykyään niin kovin itsekeskeisiä.
Mietin oikeasti muitakin tilanteita, kuin ravintolat tai kauppakeskukset, joissa imettäminen voisi häiritä ja mietin, että otetaanko silloinkin saman tien vauva rinnalle ja siinä kohdassa sitten hänet ruokitaan. Muita mielestäni epäsopivia paikkoja julki-imetykseen ovat oikeastaan melkein kaikki uskonnolliset tapahtumat; häät, hautajaiset, rippijuhlat yms.
Vauvan itkua ei ole yhtään sen miellyttävempää kuunnella kuin huomata jonkun vieressä rintaruokkivan lastaan, totta. Jos vauva huutaa nälkää, niin vaihtoehdot täällä olevien vastausten perusteella ovat huudattaa vauvaa siinä paikassa tai ruokkia vauva siinä paikassa. Vaihtoehtona ei tosiaan mitenkään tunnu olevan se, että poistuisi takavasemmalle ruokkimaan lapsen, ei koska se pitää tehdä siinä juuri nyt, koska muuten se voisi ola hankalaa ja keskeyttää ruokailun...
Kuten sanoin olen itse pitänyt pumppaamista vaihtoehtona, koska en ole tiennyt, että lapsi voisi pullon jälkeen hylkiä rintaa tai pumppaus ei onnistuisi, kiitos tästä valistuksesta. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että joidenkin äitien on jopa pakko pumpata, koska maitoa tulee niin paljon. Tähänkin on varmasti yhtä monta tilannetta ja syytä sekä seurausta kuin itse imettämiseenkin.
Eli jos muutaman kerran annat lapselle korviketta, niin riippuen siitä kenelle tästä kerrot et enää täysimetä? Aika äärimmäistä ajattelua, mutta ääripääthän ovatkin aina ne, jotka tulevat ilmi.
Luulin kätilön sekä työterveyshuollon kysymysten jälkeen, että imettäminen on joku tabu siinä mielessä, että sitä voi vastustaa tietämättä asiasta sen kummemmin. Päättelen kuitenkin, että näin asia ei taida olla vaan kysymys on lähinnä muutamasta poikkeuksesta, jotka ovat päättäneet olla imettämättä.
[/quote]
Voi hyvänen aika sun kanssasi! Mä oon aivan tyrmistynyt näistä sun käsityksistäsi! Siis luuletko ihan oikeasti, että vauvan tarpeisiin vastaaminen tekee hänestä itsekkään aikuisen? Etkö sä nyt hyvä ihminen ymmärrä, että vauva on vauva ja aikuinen on aikuinen, ja siinä välissä on todella monta erilaista kehitysvaihetta?
Mä en oikeasti nyt meinaa uskoa, että sä oot tosissasi! Ole hyvä ja kerro nyt, jos olet provo, koska mä en viitsisi enää kirjoitella monia pitkiä viestejä. Jos et ole provo, niin yritän nyt selittää: vauvahan ei ymmärrä aikaa. Sä et voi oikein sanoa vauvalle, että "ai sulla on nälkä, no kuule, mä en just nyt ehdi imettää, lue tosta vaikka lehteä sillä aikaa". Tai voithan sä sanoa, mutta se ei auta, koska se vauva vain itkee. Jos sulla on sitten vaikka 3-vuotias lapsi, niin sille sä voitkin jo sanoa, että "ai sulla on nälkä" No voi ikävää, just nyt ei ole ruoka, mutta ihan kohta on, äiti kertoo sitten". Sitten on vielä aikuinen, joka vastaa itse ruokahuollostaan ja osaa aika hyvin verbalisoida omat tarpeensa. Aikuisen tunnusmerkkeihin pitäisi kuulua myös se, että hän kykenee ymmärtämään sen, että tuolla vauvalla on nyt nälkä, se ei kiusallaan itke ja vaadi tuota kammottavaa rietastelua, jota myös imetykseksi kutsutaan.
Vauvaa ei voi kouluttaa odottamaan ruokaa. Mutta kun se vauva kasvaa hieman isommaksi lapseksi, sanallinen kommunikointi onnistuu ensiksi puolin ja sitten myös toisin, eikä elämä enää pyörikään ihan täysin sen ympärillä, että vauvalla on nyt nälkä.
Voisitko sä perustella, miksi mielestäsi aikuisen ihmisen tarpeet ovat tärkeämmät kuin vauvan? Vauva ei tosiaan osaa odottaa, vaan itkee, koska ei käsitä, että mä en kuole tähän nälkään, koska saan ruokaa puolen tunnin päästä. Vauva tarvitsee kaiken NYT. Aikuinen käsittää jo menneisyyden ja nykyisyyden ja sen lisäksi ymmärtää muidenkin ihmisten tarpeet kuin omansa. Tai niin sopisi olettaa, mutta ilmeisesti joidenkin kohdalla tämä ei pidä paikkaansa, kun vauvankin tarpeet koetaan uhkana ja itsekkyytenä. Kerro nyt siis oikeasti, luuletko sä, että vauva osaa odottaa?
On tosi helppoa sanoa, että pitää poistua takavasemmalle, mutta kun se takavasemmalle poistuminen ei ole monestikaan oikein mahdollista tai helppoa. Mä en näe myöskään takavasemmalle poistumista tarpeellisena, koska imetyksestä häiriintyviä ihmisiä on niin vähän. Jos imetän jossain, imetyksestä häiriintyvän ihmisen ei tarvitse katsoa. Ei siinä ole edes mitään nähtävää.
Ps. Siitä pumppaamisesta. Jos maitoa tulee paljon, aluksi voi pumpata siitä syystä. Maidontuotanto kuitenkin tasaantuu, sitä tulee sopivasti vauvan tarpeisiin. Vauva "tilaa" tarvittaessa lisää maitoa syömällä enemmän. Maitoa ei tule yleensä enää jatkuvasti yli tarpeiden alun maidonnousun jälkeen, ellei sitä pidä yllä jatkuvasti pumppaamalla lisää.
Köki vaan kuule ap kuukausikaupalla vain sellaisissa tiloissa, joissa kukaan ei nää sun tissiä, jos siis päädyt imettämään. Mukava mammaloma tiedossa. Mä ainakin käyn kahviloissa, ravintoloissa, puistossa ja rannalla jos huvitta, nyt ja . Se lapsen syntymä tuo sitten elämänkokemusta ja perspektiiviä, jotka auttaa siinä ettei pieni tissinvilaus maailmaa kaada. Iik, naapurin Pera tai naapurilähiön muslimi-isi näki mun nisän! So what. Muista nauttia elämästä!
Se, joka puhui siitä proverbiaalisesta Eliten tarjoilijasta
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:35"]
[/quote]
[/quote]
En kyllä sanoisi, että olen tuominnut julki-imetystä, en vain pidä sitä hyväksyttävänä toisin kuin muut. Se on mielipide.
AP
[/quote]
Se, että et pidä sitä hyväksyttävänä, on tuomitsemista. Olet mm. kutsunut julkisesti imettäviä äitejä itsekkäiksi.
Ja sitten kun imetät on se ainainen "riittääkö maito??" Mun anoppi päätti että mun maito ei riitä jo ENNEN kuin olin edes synnyttänyt...Se jankutti sitä KOLME kuukautta joka päivä, että hän tuo korvikkeita kun siellä nyt lapsi kärsii nälästä. Sitten mies sille lopulta vinkkasi, että luovutankin äidinmaitoa, niin ei se hillinnyt sitä yhtään! Maito ehkä määrällisesti riittää, mutta on sellaista lirua. Mietin sillon, että imetän vähintään eskari-ikään asti ihan piruuttani.
En ymmärrä miksei julkisessa paikassa missä on muita ihmisiä voisi imettää? Siis jos peittää rinnan, vaikka isolla huivilla tai sideharsolla. Niin miten se muka häiritsee toisia? Eri asia on jos ei millään tavalla peitä rintojaa vaan kaikki näkee ne hinkit. Se on kyllä aika noloa.