Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettäminen vs imetysvastaisuus

Vierailija
19.09.2014 |

Olen esikoista odottava tuleva äiti ja törmännyt omasta mielestäni kummalliseen ilmiöön odotuksen aikana.

Olen aina ajatellut, että imettäminen on luonnollinen tapa ruokkia lasta ja ei siinä ole mitään sen kummempaa.

Kuitenkin minulta on jo kysytty synnytyssairaalassa kätilön toimesta, että olenko imetysvastainen ja meinaanko imettää? Mitä? Tätä kysyttiin, kun olin vasta viikolla 22. Miksi olisin imetysvastainen ja mitä se edes tarkoittaa?

Työterveyshuollossa kysyttiin viikon 30 jälkeen, että meinaatko imettää? Siis miksi en meinaisi? Mikä tämä kysyyms on? En nyt ymmärrä. Samalla kysyjä kertoi, että kysymyksen esittäminen otetaan joissain tapauksissa loukkauksena, koska asia koetaan niin henkilökohtaiseksi.

Minä ymmärrän, että jos on lääketieteellinen syy miksi ei imetä lasta eikä aio imettää. Minä ymmärrän, että äiti, joka odottaa jo toista tai kolmatta lasta kertoo, että ei imetä, koska esikoisen kanssa pliiplaa.

Minä en ymmärrä miten äiti, joka odottaa esikoista ja ei tiedä lapsesta, imettämisestä tai mistään mikä liittyy lapseen millään tavalla voi jo ennen syntymää sanoa, että minä en imetä.

Miksi et ja miten tähän päädyit? Valistakaa minua!

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö. Mä en imettänyt, mutta en koe olevani imetysvastainen. En vauhkoa, miten pullo on parempi ja kaikki imettävät äidit helvettiin julkisilta paikoilta.

Vierailija
42/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö, jonka kohtasit oli ammattitaidoton. Ei tuollaisia ensinnäkään kysytä, ja toisekseen se luo ajattelumallia, jonka mukaan imetys on tahdon asia. Ja se taas johtaa siihen, että jos ja kun imetyksessä on vaikeuksia, äiti luulee että kyse on vain tahdonvoiman puutteesta, eikä hakeudu esimerkiksi lääkärille selvittämään imetysongelmien syitä. Mikä on tietenkin hoitohenkilökunnan näkövinkkelistä hirveän kätevää, kun ei kukaan tule vaatimaan heiltä kunnollista ohjausta ja vahingossa tule paljastuneeksi, kuinka vähän ihan ammattilainenkin tietää imetyksestä silloin, kun ne ongelmat on vähän vakavampi kuin vauvan huono imuote tms.

Kaikki tutkimukset osoittavat, että äidit haluavat imettää. Se, että miksi se ei onnistu läheskään kaikilla (siis itse asiassa enemmistöllä) on oikeasti yhä mysteeri, koska äärimmäisen harvan äidin imetysongelmat oikeasti selvitetään. On helpompaa vaan syyllistää, vihjailla ja antaa ymmärtää että äiti oli laiska tai tyhmä. 

Normi siihen, että jokainen kunnollinen äiti imettää, on erittäin vahva. Minä en ole imettänyt yhtäkään lastani, en voi imettää. Silti, minulta kysymättä, neuvolakorttiin on merkitty että imetän. Kun kysyin miksi näin on tehty, ilmoitettiin hämmentyneenä että olen kuulemma sen tyyppinen ihminen, että terkkari (sijainen) oletti että imetän eikä kysellyt sen enempää. Harmi kyllä mulla ei ole "sen tyyppisen" ihmisen tissejä.

Minä en ole tavannut yhtään imetysvastaista henkilöä. Yhä enemmän kylläkin niitä, jotka ovat pettyneet siihen etteivät pystyneet imettämään, ja kokevat ettei kukaan oikeasti halunnut heitä auttaa näissä ongelmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:54"]

kaikki imettävät äidit helvettiin julkisilta paikoilta.

[/quote]

Miksi?

Vierailija
44/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muitakin kysyttiin kättärillä ajattelinko imettää. Sanoin heti, että haluan. Ajattelivat varmaan, että eivät käytä aikaa imetyksen opettamiseen jossei ole aikomustakaan niin tehdä

Vierailija
45/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kyllä ymmärtänyt sen, että imettäminen ei ole mikään automaatio, että se kaikilta onnistuisi. Tämäkin kyllä vain mielestäni selviää vasta, kun imettämistä on yritetty.

Tästä minulle sanottiinkin, että eräs kätilö on kuvaillut imetystä näin: Ensimmäinen viikko menee ihmetelessä, toinen viikko on silkkaa helvettiä kivun takia ja kolmannesta eteen päin onkin jo vanha taito :)

En jaksa uskoa, että kätilö olisi ammattitaidoton, koska kysymys tuntui tulevan häneltä aika rutiinina eikä mitenkään töksäyttäen. Lisäksi hän antoi ymmärtää, että monet kyllä kertovat heti suorilta käsin, että he eivät aio imettää.

-AP

Vierailija
46/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden imetysvastaisen ihmisen, ja tunnen kuitenkin kymmeniä äitejä. Hänen mielestään imetys on lehmien hommaa - tosin uskon sen vain olleen tekosyy sille, että voi jatkaa tupakointia. Vaikka poltti hän kyllä raskaanakin ollessaan joten tiedä sitten.

Vierailija
47/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:57"]

Se, että miksi se ei onnistu läheskään kaikilla (siis itse asiassa enemmistöllä) on oikeasti yhä mysteeri, koska äärimmäisen harvan äidin imetysongelmat oikeasti selvitetään. 

[/quote]

Mä just tänä aamuna mietin tätä, ja tulin siihen tulokseen, että se johtuu siitä, että tavallaan ihminen ei elä "lajityypillisissä" olosuhteissa, eikä elimistö ole sopeutunut tähän. Oon itse hirveän kiinnostunut imetyksestä ja siihen liittyvist asioista, joten olen tullut asiaa pohtineeksi. Monet sellaiset asiat, jotka auttavat maidonnousussa ja tukevat imetyksen onnistumista, eivät kuulu luontaisesti niihin olosuhteisiin, joissa vauvaa hoidetaan, vaan ne pitää erikseen järjestää, ja sitä ennen niistä pitää olla myös tietoa. Nuo asiat voisi niputtaa yhteen asiaan: äidin ja vauvan läheisyys ja ihokontakti. Toki on muitakin asioita, mutta tuo on varmasti se tärkein. Mulla on olleet molemmat vauvat uneliaita koko sairaalassaoloajan, ja ainoa keino, millä olen saanut vauvan imemään, on ollut ihokontakti ja ns. biological nursing -asento (äiti on puoli-istuvassa asennossa, vauva ihokontaktissa pystyasennossa vatsallaan ja saa itse hakeutua rinnalle).

Toki on muitakin asioita, joiden takia imetys voi epäonnistua tai olla mahdotonta (kuten sinulla rintojen takia), mutta ainakin minun mielestäni yksi suuri osatekijä on ihmisen "epälajityypilliset" olosuhteet.

Vierailija
48/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suurennettu rinnat ja minulle vain todettiin "sä et varmaan sitten imetä", oli kätilön ilme melkoinen kun kysyin että miksi en imettäisi.

Vierailija
49/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kuuluu nykyisin kysyä, minultakin kysyttiin viime syksynä. Imettäminen on paras tapa ruokkia vauva, mutta siihen saattaa monesti ensisynnyttäjät tarvita ohjausta ja sitä ei aina ole saatavilla. Kaikilla ei myöskään maito nouse koskaan ja toiset ei voi lääkityksen takia tai osa ei vaan halua. Itse imetin puoli vuotta ja imettäminen oli mulle ok. Mutta se mikä ärsyttää, ettei imetyksestä voi keskustella asiallisesti ilman syyllistämistä tai fanaattisuutta. Neuvolassa jo syyllistetään jos ei onnistu. Neuvolan th muistutti minua siitä etten voi puhua täysimetyksestä jos vauva saa kerran viikossa korviketta. Olin kyllä ihan että ei helv..

Vierailija
50/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni synnärillä annetaan lääkettä äidille joka estää maidonnousun jos hän ei halua imettää, ehkä siksi kysytään? Muuten on joka äidin oma asia imettääkö vai ei. Mielestäni jos ei ole maidontulon kanssa ongelmia on vain helpompi imettää. Rintamaito on ilmaista, ei tarvitse pestä pulloja jne. Voihan sitä pumpata jos haluaa jättää vauvan hoitoon hetkeksi.

Vierailija
51/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kysytä, vaan neuvolassa täytetään odottava äiti -kaavake, joka sitten menee sairaalaan. Siinä pannaan raksi ruutuun, aikooko imettää ja kirjoitetaan omin sanoin millaista ohjausta kaipaa. Tämä Seinäjoella.

Vierailija
52/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni en ole koskaan kuullut imetysvastaisuudesta ja mielestäni kaikki, joilla lapsia on ovat imettäneet.

Sen takia ehkä nimenomaan hämmästelen tätä asiaa, kun sitä on jo kahdessa eri paikassa kysytty, että aionko vai enkö ja tämä on kuitenkin esikoinen, jota odotan.

Vaikka pidän imettämistä luonnollisena asiana, niin kuitenkaan kuulu näihin "imetän missä vaan, koska se on luonnollista"-ihmisiin :) Myös pissaaminen ja kakkaaminen ovat luonnollisia asioita, mutta niitäkin tehdään aina vain tietyissä paikoissa :)

AP

Vierailija
53/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:19"]

Omassa lähipiirissäni en ole koskaan kuullut imetysvastaisuudesta ja mielestäni kaikki, joilla lapsia on ovat imettäneet.

Sen takia ehkä nimenomaan hämmästelen tätä asiaa, kun sitä on jo kahdessa eri paikassa kysytty, että aionko vai enkö ja tämä on kuitenkin esikoinen, jota odotan.

Vaikka pidän imettämistä luonnollisena asiana, niin kuitenkaan kuulu näihin "imetän missä vaan, koska se on luonnollista"-ihmisiin :) Myös pissaaminen ja kakkaaminen ovat luonnollisia asioita, mutta niitäkin tehdään aina vain tietyissä paikoissa :)

AP

[/quote]

Missä paikoissa sitten sinusta sopii imettääja kuka sen määrittelee? Mun mielestä vessa-asioiden rinnastaminen imetykseen on sikäli tökeröä, että ulosteet ovat hygieniariski toisin kuin vauvan ruokinta.

Vierailija
54/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se harmittaa, että joskus kauhistellaan ääneen ja mulkoillaan ihmistä joka ei imetä, tietämättä mikä on syy imettämättömyyteen.

Ja itse äiti joka ei voi imettää saattaa tuntea valtavaa syyllisyyttä asiasta. Itselle on ollut kummankin kohdalla kurjaa etten ole voinut imettää vaikka kuinka olisin tahtonut. (ensimmäisen jälkeen minulla selvisi syöpä ja imetys kiellettin, toinen lapsi oli sairas ja joutui olemaan ensimmäisen kuukauden sairaalassa letkuruokinnalla ja vaikka kuinka pumppasin, maidon tulo tyrehtyi.

Mutta toisaalta, olen sitten kun lapsi on saanut kiinteitä alkaa syödä niin tehnyt kaikki ruuat lapselle itse, mielestäni ne on paljon paremman makuisia ja ravinteekkaampaa ja normaalimpaa ruokaa mitä se pari vuotta purkissa säilyvä. Mutta tämäkin asia on jokaisen itse päätettävissä, kukaan ulkopuolinen kun ei voi perheen voimavaroja ja tilannetta tietää.

Vierailija
55/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa, kun mä olen vähän enempi tatuoitu pienen vauvan äiti, ja kaikki olettaa etten imetä. Varmaan ajattelevat, että käyn jatkuvasti juhlimassa ja vedän kaksin käsin röökiä enkä siksi voi imettää. Ovat sitten aina ihmeissään (esim neuvolassa), kun kerron että täysimetän, ja aion täysimettää vauvaani puolivuotiaaksi asti, ja että esikoistani imetin vielä kun hän oli 1,5v ja alkoi luonnollisesti vieraantua rinnasta. Jänniä ennakkoluuloja se ulkonäkö teettää :)

Vierailija
56/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:21"]

AP

[/quote]

Missä paikoissa sitten sinusta sopii imettääja kuka sen määrittelee? Mun mielestä vessa-asioiden rinnastaminen imetykseen on sikäli tökeröä, että ulosteet ovat hygieniariski toisin kuin vauvan ruokinta.

[/quote]

Tässä tapauksessa varmaankin määrittelen sen itse :) En koe, että ravintolassa tai julkisilla paikoilla on tarvetta vetää tissiä esiin ja ruveta pientä siinä ruokkimaan. 

Rinnastin imettämisen ja pissaamisen toisiinsa, koska ne ovat mielestäni yhtä luonnollisia asioita, mutta molemmille on tosiaan "oma" paikka missä näitä tarpeita tehdään.

AP

Vierailija
57/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:21"]

AP

[/quote]

[/quote]

Tässä tapauksessa varmaankin määrittelen sen itse :) En koe, että ravintolassa tai julkisilla paikoilla on tarvetta vetää tissiä esiin ja ruveta pientä siinä ruokkimaan. 

Rinnastin imettämisen ja pissaamisen toisiinsa, koska ne ovat mielestäni yhtä luonnollisia asioita, mutta molemmille on tosiaan "oma" paikka missä näitä tarpeita tehdään.

AP

[/quote]

Mutta mikä se "oma" paikka on? Mä oon kokenut usein tarpeen vetää tissin esiin ravintolassa tai julkisella paikalla, tai oikeastaan niin, että minä en sitä tarvetta ole kokenut, vaan vauva.

Vierailija
58/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttäää lähinnä tuo täysimetysvouhotus. Jos annan silloin tällöin korviketta (esim. yöllä kun tissin syönnin jälkeen on vielä nälkä ja kaikki haluaa nukkua tai paikassa, jossa en voi imettää tai lämmittää äidinmaitoa vesihauteessa) niin ei se vaikuta mihinkään. Lähinnä kätevää. Imetys sujuu ihan hyvin, vaikka vauva saakin välillä  korviketta. Kaikenlainen syyllistäminen on tyhmää.

Vierailija
59/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:54"]

kaikki imettävät äidit helvettiin julkisilta paikoilta.

[/quote]

Miksi?

[/quote] Mitä miksi? Etkö osannut lukea tuota viestiä.

Vierailija
60/119 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta mikä se "oma" paikka on? Mä oon kokenut usein tarpeen vetää tissin esiin ravintolassa tai julkisella paikalla, tai oikeastaan niin, että minä en sitä tarvetta ole kokenut, vaan vauva.

[/quote]

"Oma" paikka on sellainen, jossa ei ole sillä hetkellä ulkopuolisia ihmisiä. Sen minä miellän "omaksi" paikaksi. Kivat sinulle, että ruokit lapsesi myös ravintolassa, jossa muut ihmiset syövät. Itse en sitä tekisi ja onnekseni en ole ikinä ollut sellaisessa ravintolassa, jossa sillä hetkellä kukaan muukaan sitä tekee.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi