Imettäminen vs imetysvastaisuus
Olen esikoista odottava tuleva äiti ja törmännyt omasta mielestäni kummalliseen ilmiöön odotuksen aikana.
Olen aina ajatellut, että imettäminen on luonnollinen tapa ruokkia lasta ja ei siinä ole mitään sen kummempaa.
Kuitenkin minulta on jo kysytty synnytyssairaalassa kätilön toimesta, että olenko imetysvastainen ja meinaanko imettää? Mitä? Tätä kysyttiin, kun olin vasta viikolla 22. Miksi olisin imetysvastainen ja mitä se edes tarkoittaa?
Työterveyshuollossa kysyttiin viikon 30 jälkeen, että meinaatko imettää? Siis miksi en meinaisi? Mikä tämä kysyyms on? En nyt ymmärrä. Samalla kysyjä kertoi, että kysymyksen esittäminen otetaan joissain tapauksissa loukkauksena, koska asia koetaan niin henkilökohtaiseksi.
Minä ymmärrän, että jos on lääketieteellinen syy miksi ei imetä lasta eikä aio imettää. Minä ymmärrän, että äiti, joka odottaa jo toista tai kolmatta lasta kertoo, että ei imetä, koska esikoisen kanssa pliiplaa.
Minä en ymmärrä miten äiti, joka odottaa esikoista ja ei tiedä lapsesta, imettämisestä tai mistään mikä liittyy lapseen millään tavalla voi jo ennen syntymää sanoa, että minä en imetä.
Miksi et ja miten tähän päädyit? Valistakaa minua!
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:31"]
[/quote]
Mutta mikä se "oma" paikka on? Mä oon kokenut usein tarpeen vetää tissin esiin ravintolassa tai julkisella paikalla, tai oikeastaan niin, että minä en sitä tarvetta ole kokenut, vaan vauva.
[/quote]
"Oma" paikka on sellainen, jossa ei ole sillä hetkellä ulkopuolisia ihmisiä. Sen minä miellän "omaksi" paikaksi. Kivat sinulle, että ruokit lapsesi myös ravintolassa, jossa muut ihmiset syövät. Itse en sitä tekisi ja onnekseni en ole ikinä ollut sellaisessa ravintolassa, jossa sillä hetkellä kukaan muukaan sitä tekee.
AP
[/quote]
Siis ootko sä nyt sama ap, joka on aloittanut tämän ketjun? Kerrot, että imettäminen on sinusta luonnollinen tapa ruokkia lapsi eikä siinä ole mitään sen kummenpaa, mutta kuitenkin sinusta on kamalaa, jos vauva syö sitä luonnollista ravintoa samassa tilassa, jossa sinä syöt? Sitten ihmettelet, miten ihmiset ovat imetysvastaisia... oliskohan imetysvastaisuudelle yksi syy se, että imetyksestä puhutaan juuri sellaisin äänenpainoin, että hyh hyh, kamalaa, kun tissejä vedellään esiin ja vauvoja yök yök syötetään samassa tilassa, jossa IHMISET syö hyh hyh.
Jos ei halua olla vain kotona vauvan kanssa ja etenkin, jos haluaa käydä jossain vanhemman lapsen ja vauvan kanssa, tuo "omaan" paikkaan vetäytyminen on aika utopistinen ajatus. Se, että toivot, että imetys hoidetaan jossain "omassa" paikassa, kaventaa lapsia saaneiden naisten elintilaa ja lisää imetysvastaisuutta.
[/quote]
Joo, kyllä olen sama AP :)
Mielestäni monet asiat ovat luonnollisia, kuten imettäminen.
En kuitenkaan koe, että kaikkia luonnollisia asioita voi tehdä missä vain, olkootkin kuinka luonnollisia.
Nauraminen on luonnollista, mutta ei sitä katsota soveliaaksi vaikkapa hautajaisissa kesken siunaamisen :) Se on tökeröä. Yhtä tökeröä on mielestäni ruveta ruokapöydässä ravintolassa imettämään lasta.
Kumpuaako imetysvastaisuus sitten nimenomaan siitä, että on äitejä, jotka tekevät sitä juuri siinä paikassa missä he sillä hetkellä ovat riippumatta paikasta ja tilanteesta? Onko niin, että imetysvastaisuus on tosiaan imettävien "aiheuttama" sivutuote?
AP
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:39"]
[/quote]
Mutta mikä se "oma" paikka on? Mä oon kokenut usein tarpeen vetää tissin esiin ravintolassa tai julkisella paikalla, tai oikeastaan niin, että minä en sitä tarvetta ole kokenut, vaan vauva.
[/quote]
"Oma" paikka on sellainen, jossa ei ole sillä hetkellä ulkopuolisia ihmisiä. Sen minä miellän "omaksi" paikaksi. Kivat sinulle, että ruokit lapsesi myös ravintolassa, jossa muut ihmiset syövät. Itse en sitä tekisi ja onnekseni en ole ikinä ollut sellaisessa ravintolassa, jossa sillä hetkellä kukaan muukaan sitä tekee.
AP
[/quote]
Siis ootko sä nyt sama ap, joka on aloittanut tämän ketjun? Kerrot, että imettäminen on sinusta luonnollinen tapa ruokkia lapsi eikä siinä ole mitään sen kummenpaa, mutta kuitenkin sinusta on kamalaa, jos vauva syö sitä luonnollista ravintoa samassa tilassa, jossa sinä syöt? Sitten ihmettelet, miten ihmiset ovat imetysvastaisia... oliskohan imetysvastaisuudelle yksi syy se, että imetyksestä puhutaan juuri sellaisin äänenpainoin, että hyh hyh, kamalaa, kun tissejä vedellään esiin ja vauvoja yök yök syötetään samassa tilassa, jossa IHMISET syö hyh hyh.
Jos ei halua olla vain kotona vauvan kanssa ja etenkin, jos haluaa käydä jossain vanhemman lapsen ja vauvan kanssa, tuo "omaan" paikkaan vetäytyminen on aika utopistinen ajatus. Se, että toivot, että imetys hoidetaan jossain "omassa" paikassa, kaventaa lapsia saaneiden naisten elintilaa ja lisää imetysvastaisuutta.
[/quote]
En kuitenkaan koe, että kaikkia luonnollisia asioita voi tehdä missä vain, olkootkin kuinka luonnollisia.
Nauraminen on luonnollista, mutta ei sitä katsota soveliaaksi vaikkapa hautajaisissa kesken siunaamisen :) Se on tökeröä. Yhtä tökeröä on mielestäni ruveta ruokapöydässä ravintolassa imettämään lasta.
Kumpuaako imetysvastaisuus sitten nimenomaan siitä, että on äitejä, jotka tekevät sitä juuri siinä paikassa missä he sillä hetkellä ovat riippumatta paikasta ja tilanteesta? Onko niin, että imetysvastaisuus on tosiaan imettävien "aiheuttama" sivutuote?
AP
[/quote]
Mä en koe imettämistä mitenkään sopimattomana toimintana, koska se on vauvan ruokkimista. Vauvalle ei voi sanoa, että hei, odotapa sinä nyt siinä, tämä paikka ei ole soveliasta imettämiselle, kun täällä oikeat ihmiset tekevät oikeita juttujaan.
Voisitko yrittää kertoa, mikä siinä ravintolapöydässä imettämisessä on mielestäsi tökeröä? Onko parempi sitten antaa vauvan huutaa vai? Mä oon imettänyt vaikka missä, enkä ole kokenut sitä tökeröksi. Voitko kertoa joitain perusteita sille, miksi imettäminen on tökeröä? Jos se liittyy jotenkin tissijuttuihin, niin yhtä hyvinhän voi sanoa, että raskaana julkisella paikalla oleminen on tökeröä, kun siitä näkee, että sinä olet nussinut. Tai yhtä hyvin lasten tuominen julkiselle paikalle mainostaa sitä, että hei, oon saanut munaa!
Itse kolme lasta imettäneenä olen sitä mieltä että imettää voi melkein missä vain, mutta toiset ihmiset huomioiden. Eli ei vedetä sitä tissiä esiin siellä ravintolan pöydässä vaan voi mennä vähän sivummalle ja suojata vielä harsolla niin ettei tissi ole näkyvillä. Tämä on mielestäni vain toisten ihmisten kunnioittamista, ja luulisi ettei kukaan siitä vedä herneitä nenään. Vessaan en menisi myöskään imettämään, rajansa kaikella:)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:53"]
Itse kolme lasta imettäneenä olen sitä mieltä että imettää voi melkein missä vain, mutta toiset ihmiset huomioiden. Eli ei vedetä sitä tissiä esiin siellä ravintolan pöydässä vaan voi mennä vähän sivummalle ja suojata vielä harsolla niin ettei tissi ole näkyvillä. Tämä on mielestäni vain toisten ihmisten kunnioittamista, ja luulisi ettei kukaan siitä vedä herneitä nenään. Vessaan en menisi myöskään imettämään, rajansa kaikella:)
[/quote]
Aika harvassa ravintolassa on sellaisia paikkoja, joissa ollaan "sivummalla". Ravintoloissa on usein pöytiä ja loosseja, mutta harvemmin muita paikkoja, ellei sitten vessaa lasketa, ja mäkään en laske.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]
Tämä on joo jo vähän ohi aiheen menevä keskustelu mutta: Teoriassa on aina helpompi sanoa että imetän sitten vain siellä, jossa ei muut syö jne. Mutta kun olet vaikka itse juuri aloittelemassa omaa ruokaasi ja vauva alkaa huutaa täysillä tissiä niin et ehkä lähdekään siitä oman annoksesi luota lastenhoitohuoneeseen vaan yrität hoitaa sen vauvan ruokailutarpeen siinä paikan päällä ja saada itsekin joskus syödyksi.
Puuttumatta siihen, mikä on periaatteen tasolla ok tai ei, totean että tilanteita tulee eteen jolloin pitää toimia jollain tavalla ajattelematta sen kummemmin periaatteita. Tai sitten ei saisi käydä ikinä missään.
#27 viestiin kommentoin... Puhumattakaan siitä, että aika harvoissa paikoissa on mitään lastenhoitohuoneita...
Mä tein viimekesänä aika paljon kotiseutureissuja 3-vuotiaan ja vauvan kanssa, ja jos en olisi imettänyt julkisella paikalla, niin aikamoisia manöövereja olisin joutunut tekemään! Kuulostaako ap:sta houkuttelevalta esim. sellainen ajatus, että kun on saanut huoltiksella pitsan pöytään, joutuukin pakkautumaan johonkin kälyiseen vessankoppiin vauvan ja taaperon kanssa vähän imettelemään...
[/quote]
Mä en koe imettämistä mitenkään sopimattomana toimintana, koska se on vauvan ruokkimista. Vauvalle ei voi sanoa, että hei, odotapa sinä nyt siinä, tämä paikka ei ole soveliasta imettämiselle, kun täällä oikeat ihmiset tekevät oikeita juttujaan.
Voisitko yrittää kertoa, mikä siinä ravintolapöydässä imettämisessä on mielestäsi tökeröä? Onko parempi sitten antaa vauvan huutaa vai? Mä oon imettänyt vaikka missä, enkä ole kokenut sitä tökeröksi. Voitko kertoa joitain perusteita sille, miksi imettäminen on tökeröä? Jos se liittyy jotenkin tissijuttuihin, niin yhtä hyvinhän voi sanoa, että raskaana julkisella paikalla oleminen on tökeröä, kun siitä näkee, että sinä olet nussinut. Tai yhtä hyvin lasten tuominen julkiselle paikalle mainostaa sitä, että hei, oon saanut munaa!
[/quote]
Jostain syystä koen, että alastomien kehon osien esittely julkisilla paikoilla ei vain yksinkertaisesti ole minua varten :)
En tiedä miten tulen itse hoitamaan tilanteen käytännössä, mutta uskon, että keksin vaihtoehdon, joka ei ole rintojen esittely ruokapöydässä. Se on mielestäni myös sitä toisten huomioimista. Ei vain sitä, että koska minun lapseni tarvitsee juuri nyt ruokaa niin minä voin tehdä sen ruokinnan juuri nyt ja juuri tässä ja teidän kaikkien ympärillä olevien on vain kestettävä se, koska minun lapseni ja lapseni tarpeet juuri nyt ja heti tässä.
AP
Ymmärtääkseni lasten hankkiminen ylipäätään pitää sisällään aikamoisia kompromisseja sekä sopeutumista, joten muutaman ruokailun keskeyttäminen lapsen ruokkimisen vuoksi ei varmasti ole sieltä suurimmasta päästä.
AP
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:00"]
[/quote]
[/quote]
Jostain syystä koen, että alastomien kehon osien esittely julkisilla paikoilla ei vain yksinkertaisesti ole minua varten :)
En tiedä miten tulen itse hoitamaan tilanteen käytännössä, mutta uskon, että keksin vaihtoehdon, joka ei ole rintojen esittely ruokapöydässä. Se on mielestäni myös sitä toisten huomioimista. Ei vain sitä, että koska minun lapseni tarvitsee juuri nyt ruokaa niin minä voin tehdä sen ruokinnan juuri nyt ja juuri tässä ja teidän kaikkien ympärillä olevien on vain kestettävä se, koska minun lapseni ja lapseni tarpeet juuri nyt ja heti tässä.
AP
[/quote]
Ahaa, sä olet siis ajatellut imettää niin, että riisut yläosasi paljaaksi ja sitten imetät! No nyt ymmärrän! Mä oon taas aina imettänyt niin, etten esittele rintojani, vaan valitsen sellaisia vaatteita, joiden kanssa on mahd. helppoa imettää niin, ettei tarvitse vilauttaa tissejä.
Vauvan kanssa on muuten just tuommoista, että ne tarpeet on pakko huomioda silloin kun ne ilmenevät. Ja jos haluaa huomioida ympärillä olevat ihmisetkin, niin parhaiten sen tekee sillä tavalla, ettei huudata sitä vauvaa. Vauvanitku harvoin ilahduttaa ihmisiä
Siis AP luuletko sinä, että ne ravintolassa imettävät äidit tekevät niin ihan kiusallaan? Tuovat vauvan tarkoituksella ravintolaan, kun se näyttää ensimmäisiä nälän merkkejä?
Tervetuloa todellisuuteen: pienet vauvat saattavat syödä jopa puolen tunnin välein. Ja vaikka ne normaalisti söisivät neljän tunnin välein, ne saattavat yhtäkkiä päättää, että haluavat ruokaa NYT. Siinä tilanteessa ei ole hirveästi vaihtoehtoja, varsinkin jos äidillä on ruoka jo tulossa/edessä eikä pois lähteminen ole järkeenkäypä vaihtoehto. Toivottavasti tiedostat myös, että vauva voi ruokailla jopa tunnin kerrallaan. Muista itse mennä vessaan istumaan siksi aikaa, jotten pahoita muiden asiakkaiden mieltä.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi antaa lapsen huutaa nälkäänsä, mutta sitten AP kauhistelisi, miten jotkut antavat kakaroidensa vaan huutaa, vaikka muilta menee siinä ruokarauha....
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:03"]
Ymmärtääkseni lasten hankkiminen ylipäätään pitää sisällään aikamoisia kompromisseja sekä sopeutumista, joten muutaman ruokailun keskeyttäminen lapsen ruokkimisen vuoksi ei varmasti ole sieltä suurimmasta päästä.
AP
[/quote]
Niin, sitten on sekin vaihtoehto, että imettää ja syö samalla. Mun kohdalla on toiminut!
Keskustelu hieman eksyi sivuraiteille ja tuskin palautuu alkuperäiseen asiaan, koska nyt asia on lähinnä piiloimetys vs. julki-imetys.
Tuntuu, että tuo imetysvastaisuus oikeasti kumpuaakin ihmisten tarpeesta olla julki-imettämättä, jonka ymmärrän.
Minulla ei vielä edes kokemusta koko touhusta ole, mutta onneksi kohta on :)
Ajatukseni on kuitenkin lähtökohtaisesti se, etten tee asioita mitä oletan, että muutkaan eivät läsnäollessani tee. En halua nähdä tuntemattomien lasten rintaruokintaa syödessäni eli en myöskään omaani rintaruoki tuntemattomien syödessä.
Oletan, että saan tästä hihhuloinnistani (julki-imetysvastaisuudesta) huolimatta kasvatettua tasapainoisen yhteiskunnan jäsenen, joka osaa huomioida muitakin ihmisiä.
AP
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:54"]
kaikki imettävät äidit helvettiin julkisilta paikoilta.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Koska julkinautailu on rumaa ja yököttää monia kanssaihmisiä.
Miksi imettämisestä on tehty joku "meriitti" tai äitiyden mittari? Neuvolassa oikein kehutaan, että hienoa kun imetät. Siis mitä, imetän koska maitoa tulee, mitä sitten. Minulle se on vaan lapsen syöttämistä, lapsen tarpeisiin vastaamista eikä se tee minusta parempaa äitiä, jokainen äiti tekee niin. Siis ruokkii lapsensa ja vastaa lapsen tarpeisiin, ihan sama mistä se maito tulee. En ole imetysmyönteinen sen enempää kun imetysvastainenkaan.
Moni imetysmamma ei tajua että se haisee pahalta, härskiintyneeltä ja happamalta. Monen metrin päähän. Mutta eihän se oma paskakaan omaan nenään haise, joten.....
Jokainenhan voi olla vallan hyvin julki-imettämättä, jos ei koe sitä itselleen luontevaksi, ja onnistuu sen välttämään. Mutta en kyllä ymmärrä, miksi pitäisi tuomita muiden julki-imettämistä ja näin yrittää rajoittaa äitien ja lasten vapaata liikkumista.
Itse olen kokenut julki-imettämisen luontevaksi. Mulla on helppo vauva, joten olen liikkunut hänen kanssaan ihmisten ilmoilla alusta asti. Olen imettänyt ihan niissä ravintoloissakin, mutta toki otan kanssaihmiset huomioon siten, että pyrin valitsemaan suojaisen paikan silloin kuin se on mahdollista, ja käytän aina huivia näkösuojana ja pidän sellaisia vaatteita, joiden kanssa tissit on helppo saada esille huomaamattomasti.
Pienelle vauvalle nälkä iskee nopeasti, ja ainakin oma vauvani oli sitä mallia, ettei nälkää usein voinut ennakoida, vaan välillä söi tosi usein (päivisin, yöllä on aina nukkunut hyvin). Pientä vauvaa ei myöskään saa tarpeettomasti huudattaa nälässä. Toki joskus tulee sellaisia tilanteita ettei vauvaa pysty heti ruokkimaan, mutta yleensä äiti ei halua aiheuttaa tarpeettomasti näitä tilanteita vain siksi, että yrittää löytää imetykselle yksityisen paikan, jollaista ei aina ole helposti saatavilla. Se, että vauvan tarpeisiin vastataan heti, ei opeta hänelle rajattomuutta, vaan päinvastoin. Hiukan isompi vauva pystyy jo odottamaankin hiukan, kun on ymmärtänyt ja saanut sen kokemuksen, että ruoka ei häneltä lopu. Oma vauvani on noin 4kk ikäisestä pystynyt odottamaan ruokaa jonkin aikaa ilman paniikkia.
Monilta onnistuu olla julki-imettämättä, jos he eivät halua. Jos lapsi suostuu syömään pullosta, voi ihan hyvin antaa siitä julkisilla paikoilla omaa maitoa tai korviketta, mikäli itse kokee sen paremmaksi. Jos lapsi on sitä mallia, ettei syö kovin usein, pystyy menot hyvin ennakoimaan. Tai jos lapsi on kovin itkuinen ja hankala, ei ehkä edes tule juuri poistuttua kotoa ensimmäisinä kuukausina. Mutta ei kannata olettaa, että kaikki toimisivat näin, kun ei siihen ole mitään syytä, miksi pitäisi.
Ymmärrän ap:n ajatuksen siitä, että lapsen hoidossakin tulee huomioida muut ihmiset, eikä ajatella vain sitä omaa lasta ja omaa napaa. Musta imettäminen ei vaan kuulu tämän asian piiriin, paitsi sen verran, että se pyritään hoitamaan paljastelematta. Mutta vertauksena esim. vaipan vaihtaminen ravintolan pöydässä olisi musta epäkohteliasta. Pienikin vauva kun pystyy sitä vaipanvaihtoa odottamaan sen verran, että päästään suojaisampaan paikkaan, ja yleensäkin vessa-asioiden hoitaminen julkisilla paikoilla ei ole soveliasta, mutta syöminen on. Miksi vauvankaan syöminen olisi sen kummempi juttu?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:24"]
Keskustelu hieman eksyi sivuraiteille ja tuskin palautuu alkuperäiseen asiaan, koska nyt asia on lähinnä piiloimetys vs. julki-imetys.
Tuntuu, että tuo imetysvastaisuus oikeasti kumpuaakin ihmisten tarpeesta olla julki-imettämättä, jonka ymmärrän.
Minulla ei vielä edes kokemusta koko touhusta ole, mutta onneksi kohta on :)
Ajatukseni on kuitenkin lähtökohtaisesti se, etten tee asioita mitä oletan, että muutkaan eivät läsnäollessani tee. En halua nähdä tuntemattomien lasten rintaruokintaa syödessäni eli en myöskään omaani rintaruoki tuntemattomien syödessä.
Oletan, että saan tästä hihhuloinnistani (julki-imetysvastaisuudesta) huolimatta kasvatettua tasapainoisen yhteiskunnan jäsenen, joka osaa huomioida muitakin ihmisiä.
AP
[/quote]
Mutta sä et nyt näe, miten sä tuolla asenteellasi teet maailmasta taas hieman hankalamman paikan imettää, eli imetysvastaisen. Joku epävarma äiti lukee tämän ketjun, ja ajattelee, että voi kamalaa, häiritseekö se todella jotakuta, jos mä imetän vauvaani. Se johtaa siihen, että hänellä on ehkä vähemmän paikkoja, joissa hän voi vauvan kanssa käydä. Hän ei voi mennä yksin vauvan kanssa kauppakeskuksen kahvilaan, koska jos vauva herää ja onkin nälkäinen, ei ole mitään "omaa" paikkaa, johon vetäytyä, ettei vain häiritse jotakuta kaltaistasi imetyksellään. Kun hänen miehensä ehdottaa, että lähdettäiskö koko perhe ravintolaan, hän ei haluakaan lähteä, koska on niin ikävää poukkoilla pöydän ja vessan väliä syödessä. Kun hän saa seuraavan lapsensa, hän on pulassa! Eihän hän voi nyt näiden kahden lapsen kanssa käydä missään, kun missään ei voi imettää (oikeasti, vessankoppiin sulkeutuminen vauvan ja taaperon kanssa ei vain ole vaihtoehto)! Ties kuka siitä mielensä pahoittaa, kun hän julki-imettää niissä paikoissa, joissa haluaisi käydä vanhemman lapsen kanssa. Niinpä hän vastaakin sairaalassa kätilölle, että ei aio imettää, koska on niin paljon helpompaa antaa korviketta pullosta. Kukaan ei ainakaan pahastu siitä julkisella paikalla.
Sinä saat imettää just siellä, missä haluat. Jos haluat imettää vessankopissa, imetä toki (tosin on aika ikävää, jos pidät sitä ainoaa lastenhoitovessaa varattuna pitkiä aikoja, koska joku muukin voi haluta sinne vaihtamaan vaippaa). Mutta jos ihmettelet, miksi ihmiset ovat imetysvastaisia, mieti, oletko osa ongelmaa. Sulla ei ole vielä kokemusta vauvanhoidosta, mutta muutaman lapsen saaneena voin kertoa, että se on just sitä, että tarpeet pyörii vauvan tarpeiden ympärillä. Jos ruokkii vauvaa imettämällä, pitää olla valmis imettämään silloin, kun vauva on nälkäinen. Vauva ei ymmärrä, että nyt ei sovi olla nälkäinen, vauva ei siis ns. osaa ottaa toisia huomioon (sen sijaan aikuisen pitäisi osata, ja siis ymmärtää myös se, että vauvan nälkä ei kysy lupaa kaikilta paikalla olevilta ihmisiltä). Sä voit olla valmis luopumaan vapaudestasi käydä yksin vauvan kanssa kahvilla ja syömässä, mutta älä hyvä ihminen lietso keskustelupalstoilla tuota mielialaa toisten imetystä kohtaan! Jos haluat elää maailmassa, jossa on helppo imettää, älä kavenna imettävien äitien mahdollisuuksia liikkua siellä missä itse haluavat.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 11:38"]
Miksi imettämisestä on tehty joku "meriitti" tai äitiyden mittari? Neuvolassa oikein kehutaan, että hienoa kun imetät. Siis mitä, imetän koska maitoa tulee, mitä sitten. Minulle se on vaan lapsen syöttämistä, lapsen tarpeisiin vastaamista eikä se tee minusta parempaa äitiä, jokainen äiti tekee niin. Siis ruokkii lapsensa ja vastaa lapsen tarpeisiin, ihan sama mistä se maito tulee. En ole imetysmyönteinen sen enempää kun imetysvastainenkaan.
[/quote]
Tähän kommentoisin sen verran, että eihän se ole sama, mistä maito tulee, koska äidinmaidolla on tietenkin paremmat ominaisuudet tuottaa terveitä lapsia kuin korvikkeella, joka on teollisesti valmistettu tuote. Äidinmaidon rooli ei ole pelkästään toimia ravintona, vaan myös toimia vauvan immuunipuolustuksena ja tuottaa terve suolistobakteerikanta. Äidinmaidon mukana vauva tottuu myös erilaisiin makuihin, koska äidin syömä ruoka maistuu läpi ruuasta. (Kokeilkaas joskus syödä paljon kurkumaa ja pumpata maitoa, se on silloin väriltään keltaista!)
Tämän viestini tarkoituksena ei ole dissata ketään, mutta tosiaan äidinmaito on tutkitusti (ja myös maalaisjärjellä ajateltuna) terveellisempi vaihtoehto. Valintansa jokainen tekee itse omista lähtökohdistaan, jotka vaihtelevat perheittäin.
[/quote]
[/quote]
AP
[/quote]