Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ottaa itselleen suuri lainataakka elämän parhaimpina vuosina?

Vierailija
17.09.2014 |

Sellaista ihmettelen, kun mm. nuoret perheet ovat kauhean suurten asuntolainataakkojen alla todella heikossa taloudellisessa tilanteessa. Miksi semmoinen laina on pakko ottaa kun on aikomus perustaa perhe? Jos haluaa hoitaakkin lapsia kotona pidempään ja se ei asuntolainan, sähkölaskun ja vastikkeen tai kiinteistöveron takia onnistu niin mitä järkeä? Ajatteleeko ihmiset, että nyt kun seuraavat 30 vuotta kituutan niin sitten on asuntolaina maksettuna ja omaisuutta. Mitä jos kuolo korjaa 55-veenä ja siihen asti olet vain elänyt sitä varten, että joskus on rahaa ja laina maksettuna? Itse tykkään asua vuokralla, on huoletonta ja kaikkine kuluineen halvempaakin kuin oman maksaminen pois. Rahaa jää lasten kanssa kotona olemiseen, matkusteleen ja elämästä ehtii nauttia tässä ja nyt :)

Kommentit (308)

Vierailija
281/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan puolisoni maksaisi myös lainanlyhennyksestä puolet. Epäilen vain, että me sellainen 200000 laina saataisiin niin, että asumiskustannuksiin menisi kuukaudessa se sama 700 euroa mikä nytkin menee. Tietenkin jos niin mahottoman pitkän laina-ajan saisi, niin mikä ettei :)

niin ja eihän tässä vuokralla asumisessa paljon lyhennysvapaita kuukausia saa, se on totta! mutta jotenkin siitä äitiyslomasta ja hoitovapaastakin ihan kohtuullisesti selvittiin.  -ap

Vierailija
282/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:06"]

Totta tosiaan, että meillä ei ole varaa (saatikka takausta) kunnolliseen omistusasuntoon ja asutaan vuokralla ihan tyytyväisinä ja rahaa jää kivasti elämiseen pakollisten laskujen jälkeen. Ihmettelenkin sitä, miksi monet ilmeisesti samassa tilanteessa olevat ottavat sen lainan taakakseen niin ettei normaaliin elämiseen jää riittävästi rahaa? -ap

[/quote]Moni nuori perhe aloittaa omistusasumisen lyhennysvapaalla, jolloin heillä jää paljon enemmän rahaa käteen,koron ja asumiskulujen jälkeen, kuin teillä.

Minusta se jos mikä on surullista että perheen perustamista lykätään siksi että ei ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tosiaan, että meillä ei ole varaa (saatikka takausta) kunnolliseen omistusasuntoon ja asutaan vuokralla ihan tyytyväisinä ja rahaa jää kivasti elämiseen pakollisten laskujen jälkeen. Ihmettelenkin sitä, miksi monet ilmeisesti samassa tilanteessa olevat ottavat sen lainan taakakseen niin ettei normaaliin elämiseen jää riittävästi rahaa? -ap

[/quote]

Tunnetko oikeasti paljonkin tällaisia? Minä en tunne yhtään. Kyllä noilla asuntovelkaisilla näyttää rahaa olevan ihan kivasti. Niin on mullakin, vaikka lainaa onkin. Jos vuokraisin vastaavan kuin mikä mulla nyt on, menisi rahaa yhtä paljon vuokraan kuin nyt menee lyhennykseen+korkoihin+vastikkeeseen.

Vierailija
284/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, ihan. Otmaalisti tuössäkäyvät ihmiset vuokraa maksaa

Vierailija
285/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wahlroos puhui sunnuntain Hesarissa, mitä luulette, kuunteleeko poliitikot Wahlroosia?

Kyllä kuuntelevat, mutta todennäköisesti vain yhdessä asiassa:

Kiinteistöveroa Wahlroos nostaisi ja laajentaisi sen kattamaan maatalous- ja metsämaan.

– Olen sanonut usealle valtiovarainministerille, että ainoa asia, jota voit turvallisesti verottaa, on kiinteistöt. Ne eivät kävele pois maasta.

Vierailija
286/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:06"]

[/quote]

Tunnetko oikeasti paljonkin tällaisia? Minä en tunne yhtään. Kyllä noilla asuntovelkaisilla näyttää rahaa olevan ihan kivasti. Niin on mullakin, vaikka lainaa onkin. Jos vuokraisin vastaavan kuin mikä mulla nyt on, menisi rahaa yhtä paljon vuokraan kuin nyt menee lyhennykseen+korkoihin+vastikkeeseen.
[/quote]

Ootkos varautunut siihen kun korot nousee?

Vierailija
287/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:17"]

[/quote]

[/quote]

juu, enhän minäkään niin tarkasti kavereideni raha-asioista tiedä, että voisin sanoa mikä tilanne oikeasti on. Monesti vaan valitetaan, kun ei jää rahaa lainanlyhennysten ja vastikkeiden ym. laskujen jälkeen. Ehkä se siis onkin vain valitusta, vaikka tilanne ei oikeasti olisikaan ihan niin :) ja sellaiseen olen kyllä törmännyt, että lasten hankkimista lykätään, koska halutaan saada ensin lainaa maksettua huomattava summa pois. -ap

Vierailija
288/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:21"]Höpöhöpö, ihan. Otmaalisti tuössäkäyvät ihmiset vuokraa maksaa
[/quote]

Siis normaalisti työssäkäyvät. Toki niitäkin ihmisiä löytyy ketkä asuu sossun rahoilla, mutta eipä heillä olekaan varaa matkustella eikä ajella uudella autolla..

Vierailija
289/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:06"] Totta tosiaan, että meillä ei ole varaa (saatikka takausta) kunnolliseen omistusasuntoon ja asutaan vuokralla ihan tyytyväisinä ja rahaa jää kivasti elämiseen pakollisten laskujen jälkeen. Ihmettelenkin sitä, miksi monet ilmeisesti samassa tilanteessa olevat ottavat sen lainan taakakseen niin ettei normaaliin elämiseen jää riittävästi rahaa? -ap [/quote] Tunnetko oikeasti paljonkin tällaisia? Minä en tunne yhtään. Kyllä noilla asuntovelkaisilla näyttää rahaa olevan ihan kivasti. Niin on mullakin, vaikka lainaa onkin. Jos vuokraisin vastaavan kuin mikä mulla nyt on, menisi rahaa yhtä paljon vuokraan kuin nyt menee lyhennykseen+korkoihin+vastikkeeseen. [/quote] Ootkos varautunut siihen kun korot nousee?

[/quote]

Tottakai. Valtaosa ihmisistä ei ole tyhmiä. Pankkikin laskee lainaa antaessaan, että sen ottaja selviää 6% korosta. Siitä ollaan vielä aika kaukana.

Vierailija
290/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

Ootkos varautunut siihen kun korot nousee?
[/quote]

Tietysti. Tosin tuosta korkojen noususta on huudeltu jo.... no, kauan. Missään nimessä ne eivät nouse hullujen aikojen lukemiin enää ikinä, 16% kai silloin ovat olleet.

Vierailija
291/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:17"]

[/quote]

[/quote]

juu, enhän minäkään niin tarkasti kavereideni raha-asioista tiedä, että voisin sanoa mikä tilanne oikeasti on. Monesti vaan valitetaan, kun ei jää rahaa lainanlyhennysten ja vastikkeiden ym. laskujen jälkeen. Ehkä se siis onkin vain valitusta, vaikka tilanne ei oikeasti olisikaan ihan niin :) ja sellaiseen olen kyllä törmännyt, että lasten hankkimista lykätään, koska halutaan saada ensin lainaa maksettua huomattava summa pois. -ap

[/quote]

Niin valittaa kyllä vuokralla asujatkin, en minä tässä mitään eroa huomaa. Ja en minä itsekään ala julistamaan "ai, mulla kyllä on joka kuukausi yli tonni ylimääräistä rahaa", kun joku toinen puhuu tiukasta rahatilanteesta. Toisinsanoen, suomessa "saa" valittaa rahan puutteesta ja jossain määrin kai kuuluukin valittaa, mutta hyvä rahatilanne on tabu, eikä sitä juuri koskaan mainita. Ainakaan silloin, kun on köyhempiä paikalla. Kuuntelijalle voi sitten tulla vääristynyt kuva, että kaikilla menee huonosti.

Vierailija
292/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, pitkälti samaa mieltä olen.

Toki onhan siinä myös välimuoto olemassa: ostaa halvemman omistusasunnon niin, että lainakustannukset pysyvät kohtuullisina, vuokra-asumisen tasolla. Tämä oli meidän valintamme, ja asuntolaina oli maksettu jo, kun täytimme 40. Aina ei tarvita kuuden makuuhuoneen omakotitaloa.

Mutta ei siinä mitään, kukin tekaa nämä valinnat omien prioriteettiensa mukaan. On vaan aika turha narskuttaa sitten, kun rahat ei riitä, jos on ihan itse omalla päätöksellään ottanut ylisuuren lainan.

Vierailija
293/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:59"]

Me asumme Helsingissä ja on kyllä katsottu itsellemme parhaimmaksi muu kuin omistusasuminen. Syy on alueen järkyt hinnat, ja kun kuitenkin ollaan vain keskituloisia (molemmat tienaa noin 3000 brutto).

Ei meillä olisi varaa ostaa kuin aika ankealta alueelta ankea 4 h perheelle pieni kerrostaloasunto, ja sekin vaatisi ison lainan. Meidän valinta on asumisoikeusasunto, jotka täällä on suhteessa paljon edullisempia. Nyt asutaan 100 neliön rivitaloasunnossa hyvällä ja luonnonläheisellä alueella, josta vastaavat ostettuna maksaa 300-400 000. Emme ikinä saisi tuommoisia määriä lainaa, emmekä ottaisikaan sellaista taakkaa, mutta asossa selviää kohtuullisilla kuukausikustannuksilla.

[/quote]Jos et ole elämäsi aikana mitääN säästöön laittanut ja sitä ukkoa vaan odottanut, niin onhan se vaikea tyhjästä nyhjästä. Kun aikoinaan muutin Helsinkiin, ostin alkuun itselleni yksiön, möin se ja ostin kaksion, möin sen ja nyt on kolmio menossa. Palkkani on nyt sama kuin sinulla. Mitään ongelmia ei ole löytää asuntoa hyvältä asuinalueelta.

Vierailija
294/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:27"]

Sellaista ihmettelen, kun mm. nuoret perheet ovat kauhean suurten asuntolainataakkojen alla todella heikossa taloudellisessa tilanteessa. Miksi semmoinen laina on pakko ottaa kun on aikomus perustaa perhe? Jos haluaa hoitaakkin lapsia kotona pidempään ja se ei asuntolainan, sähkölaskun ja vastikkeen tai kiinteistöveron takia onnistu niin mitä järkeä? Ajatteleeko ihmiset, että nyt kun seuraavat 30 vuotta kituutan niin sitten on asuntolaina maksettuna ja omaisuutta. Mitä jos kuolo korjaa 55-veenä ja siihen asti olet vain elänyt sitä varten, että joskus on rahaa ja laina maksettuna? Itse tykkään asua vuokralla, on huoletonta ja kaikkine kuluineen halvempaakin kuin oman maksaminen pois. Rahaa jää lasten kanssa kotona olemiseen, matkusteleen ja elämästä ehtii nauttia tässä ja nyt :)

[/quote]

En ole tuossa tilanteessa, joten tarkkaan en osaa sanoa, miksi joku ottaa itselleen liian suuren lainan. Me olemme ottaneet asuntolainan, mutta se ei ole missään vaiheessa ollut niin suuri, ettenkö olisi voinut olla kotona. Olemme myös matkustelleet ja nauttineet. Kun olemme 50v., laina on maksettu - ja asunto on vähintäänkin kaksinkertaistanut arvonsa. Vuokraa maksoimme muutaman vuoden, olisi vaan pitänyt ostaa asunto heti.

Sinänsä velka ei ole mikään "taakka". Minusta ajatus siitä, että heittäisin rahaa menemään vuokraan on sensijaan kauhea taakka. Kun tekee fiksut kaupat, asunnon voi myydä ja monesti saa jopa voittoa. Mikä taakka se on?

Omakotitaloa rempanneena huvittaa ihan suunnattomasti myös kerrostaloremonttien raskauden, vaikeuden ja hintavuuden päivitely. Putkiremontti on rasittava, mutta pintaremontti on aika halpaa ja saa just mieleisensä. Jos et asu Helsingissä, minusta asumisesi vaikuttaa huonolta sijoitukselta. Vertasin juuri Oikotiellä Jyväskylän hintatasoon. Helsingissä kieltämättä kerrostaloasunnot ovat kalliita. En ole ikinä ymmärtänyt väenvängän halua asua juuri Helsingissä, mutta siitä nyt ei tässä olekaan kysymys. Muutoin kolmion kaupunkialueelta saa kyllä ihan kohtuuhintaan.

Vierailija
295/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että elämä loppuu kun lapset lentää pesästä. Jospa ne parhaat vuodet onkin vasta silloin. Oma maksettu asunto, niin toimintatonneja riittää.

Vierailija
296/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä se velkataakka on, minäkään. Omaan taskuunsahan sitä rahaa laittaa. Mulla on kolme lasta, olen yh, ja kolme vuotta maksoin lainaa yksinäni. Asuimme rivitaloneliössä. Asumiskustannukset oli tonnin. Vuokralla olisin maksanut enemmän enkä olisi tuloillani saanut asumistukea. Korkoja ja remppamenoja sai vähentää veroissa. Minusta on tyhmää laittaa rahaa toisten taskuun omasta työstään, jos pankki vaan lainan myöntää ja selviytyy laskuistaan.

Vierailija
297/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:46"]

Omistusasuminen kuitenkin on pitkässä juoksussa edullisempaa ja se kääntyy edullisemmaksi yllättävän nopeasti, noin kymmenessä vuodessa. Eikä se lainan lyhennys ole hukkaan heitettyä rahaa vaikka joutuisi myymään aikaisemminkin.

Nuoret ovat fiksumpia ja osaavast laskea mikä kannattaa, siksi he eivät pelkaa velkaantumista.

[/quote]

Äläpä yleistä.

Jos ostat vaikkapa vain kolmion Helsingistä, joudut ottamaan ainakin 200 tuhatta euroa lainaa. Sitä lyhentää moni kevyesti 25 vuotta, koska kymmenen vuoden lainana joutuisi maksamaan kk-erää 1900, mihin aika harva kykenee, keskituloilla ainakaan. Eikä ole järkevää vetää lainaa kovin kireälle, suositus on, että sen hoito saa viedä maksimissaan 40% käteen jäävistä nettotuloista - mistä seuraa, että tuolla lainanlyhennystahdilla nettotulojen pitäisi olla kahden palkansaajan taloudessa yhteensä ainakin 4750 euroa, siis tosiaan nettotulojen. Aika vähän on nuoria perheitä, joissa tuohon ylletään.

Ja tuo 200 tonnin laina ei todellakaan tuo vielä mitään ylellisyyttä, vaan rupaisen 80 neliön kerrostalokolmion Helsingin lähiöstä. Laadukkailla alueilla se maksaakin jo 400 tonnia...

Sinänsä on totta, että omistusasuminen on pitkän päälle edullisinta, JOS asunnon saa järjellisessä ajassa maksettua. JOS taas joutuu ottamaan helvetillisen lainan, pankkia tulee vuosien mittaan lihottaneeksi ihan tolkuttomalla summalla. Esim. 400 tonnin lainasta maksat 25 vuotta joka kuukausi 1742 euroa, kun samaan aikaan vuokrakolmion hyvältä alueelta saa noin 1200 eurolla. Toisin sanoen maksat pankille yli 120 tonnia korkoja, ja 500 egeä joka kk ylimääräistä siitä ilosta, että viisikymppisenä sinulla on helpompaa ja yhtiövastike sen 500 euroa HALVEMPI kuussa (monessa vanhemmassa asunnossa on 25 vuodessa jo edessä hiton kalliit putkiremontit, mitkä nostavat vastikkeita).

Eli kuvitellaan tosiaan, että joku ostaa Eirasta kolmion 25-vuotiaana 400 tonnilla (ei ole edes yläkanttiin tuo hinta). Maksaa tuon 500 e enemmän joka kk, eli 25 vuodessa 150 tonnia enemmän fyffeä asumisesta kuin se vuokrallaoleva siinä naapurissa.

Ok, sitten viisikymppisenä hänen asumiskulunsa putoavat ehkä jonnekin 300 euroon (vastike) plus 300-400 e rahoitusvastike remonteista. Naapuri maksaa seuraavat vuodet 500-600 euroa enemmän. Jos nämä naapurukset elävät kerrostaloasunnossaan terveinä yli 75-vuotiaiksi, SITTEN se omistusasuja on voiton puolella. Jos taas asukas kupsahtaa ennen, vuosien pihistelyn hedelmät menevät vain ko. ihmisten mahdollisille perillisille.

Toki, siinä "säästetään" - mutta oikeasti säästöt eivät ole ainakaan nykyisellä lainajärjestelmällä (ennen kuin meille yleistyvät ranskalaistyyppiset lainat asuntoa vastaan) asukkaan itsensä käytössä. Jossainhan sitä on asuttava, joten sitä omaan asuntoon säästämistä ei pysty todellisuudessa realisoimaan.

Paitsi että oma asuntoa ei kannata ainakaan myydä vanhana, koska sen myyntituotto vaikuttaa siihen, millaisia hoitomaksuja siitä vanhuksesta aikanaan peritään kunnan hoitolaitoksessa (siinä missä se "varaton" naapurin vuokralla-asuja pääsee pienemmillä maksuilla...)

Vierailija
298/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä asun suorastaan ylellisesti vuokralla Helsingin keskustassa, iso kaksio, ja en todellakaan lähde jonnekin Nurmijärven rivariin kituuttamaan.

Töihin pääsen kävelemällä, kaikki palvelut lähellä, meri vieressä....pystyn asumaan mukavammin vuokralla kuin omistusasunnossa IKINÄ! Kämppäni on 1920-luvulla rakennetussa jugend-talossa ja täytyy sanoa, että on hintansa väärti.

Lisäksi on se, että olen lapseton ja lapsettomana aion pysyä (kohta täytän 43), minulla ei ole kovin läheisiä sukulaisia, joten mitäs minä valtiolle perintöä jättämään? Olen isäni ja äitini ainokainen, ja minuun saa luvan pysähtyä meitin sukuhaara :-)

En kituuta, elän mielekkäästi. Mulle on sitten ihan sama kolmenkymmenen vuoden päästä, jos ja kun olen jossakin hoitokodissa.....en mä silloin ole kuitenkaan fyysisesti tai henkisesti siinä kunnossa, että se oman omistusasunnon myyminenkään hirveesti lämmittäisi.

Vierailija
299/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun talo on maksettu ja eläkeikä pukkaa päälle, kiittää kun otti talolaunan. Ei tarvitse maksaa mitään vuokraa asumisesta. Se on kun eläkesäästämistä.

Vierailija
300/308 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on kuitenkin jossain asua!

Ja ei me otettu liian suurta lainataakkaa vaan sopiva ja sitten myytiin asunto voitolla pois ja ostettiin isompi asunto ja lainaa ei tarvinnut enää niin paljoa.

Ja onhan se mukava nyt nelikymppisenä olla velaton ja asumismenot minimissä ja silti on tämä asunto jonka voi vaikka joskus myydä ja tehdä mitä haluaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi