Miten laihduttaa kun on nälkä!
Tätä eivät tietysti läskikammoiset usko, mutta en herkuttele. Viimeksi olen syönyt karkkeja yli 10 vuotta sitten. Pizzaa ehkä kaksi kertaa vuodessa. Hampurilaisen viimeksi 90-luvulla. Laitan itse terveellistä kotiruokaa joka päivä. Salaattia, kasviksia, proteiinia. Ainoa herkkuni on esim yksi keksi tai puolikas pienestä pullasta päivässä. Rasvan määrä on kohtuullinen (=suositusten mukainen)
Silti painoindeksi on yli 30.
Miten voin laihduttaa, kun nälkä on kauhea, jollei voi syödä edes perusruokaa? Pelkkä salaatti tai kasviwokki vie nälän ehkä tunniksi tai kahdeksi. En pysty keskittymään töissä enkä saa unta illalla, jos en syö. Ja sitten vasta lihookin, jos ei nuku.
Vinkkejä, kiitos.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni terveellinen ruoka tekee hirveen nälän. Vaikka kuinka koostan proteiinit ja rasvat kohdalleen tuntuu, että kuolen nälkään.
Olet riippuvainen roskaruuasta ja sen syömisen aiheuttamasta hyvänolontunteesta?
Nälkä ei ole oikeaa nälkää ja joko katoaa ajan kanssa. Tai sitten taustalla on jotain muuta, kuten tylsyys, joka pitää käsitellä.
Tai sitten syöt liian vähän sitä terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään liho herkuttelemalla, vaan ihan kotiruualla, joten helppo on uskoa :D
Olen kertonut tarinani usein, joten en jaksa sitä taas tehdä, mutta sen verran voin sanoa että olen kokeillut kalorin laskemista, ja määrä jolla olisin laihtunut, oli niin pieni että sillä olisin ollut nälässä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sopeutua elämään pikkuisen pläskinä. Toki bmini ei ole mikään hurja, mutta ylipainon puolella kuitenkin.
Jos nyt syön aamulla kaurapuuron, kaksi keitettyä munaa, ja pienen voisilmän,
lounaalla lautasellisen keittoa ja leivän päällisineen, päivälliseksi 5 kalapuikkoa, ruokalusikallisen kermaviilikastiketta, yhden ison perunan ja salaattia (ilman kastiketta)
iltapalalla 2 leipää voilla, juustolla ja suolakurkulla,
niin tuosta olisi pitänyt pienentää
aamupalaksi kaurapuuro ilman pikkiriikkisintäkään voinokaretta, vain 1 keitetty muna
lounaaksi puoli lautasta keittoa, ja porkkanapala
päiväliseksi 2 kalapuikkoa, t-lusikallinen kastiketta, 90% lautasesta salaattia ilman kastiketta, ja puolikas keskikokoinen peruna
iltapalaksi leipä pelkällä laihisjuustolla ja omena
jotta olisin laihtunut
olisin kuollut nälkään. Yritin toki tuota, mutta ei tullut mitään kun nälkä oli kiljuva joka välissä, plus illalla vatsa kurni, ja kun siihen nälkään aamuyöstä heräsin, en saanut enää nukuttua.
Kokeile koostaa ruokasi eri tavalla.
Kalori on kalori, ja tuo näyttää ihan normaalilta ruualta mitä kys. hlö syö.
En tarkoittanut kaloreita. Jos on jatkuva nälkä, silloin on hyvä miettiä ruuan sisältöä, ei ensimmäiseksi kaloreita.
Mikä mielestäsi tuossa lainaamassasi tekstissä on väärin koostettua? Eli mitä muuttaisit?
Joku sanoikin jo, kalapuikot oikeaan kalaan ja muutkin einekset pois. Aitoa ruokaa normaalirasvaisena ruoka-aikana. Ei välipaloja. Ei "kevyttuotteita"
Niin, hän kertoi yhden esimerkkipäivän, ja sinä päättelit että kalapuikkoja syödään päivittäin, ja eineksiä. :D
Kylliksi proteiinia ja ruokaa 3-4 tunnin välein, jottei ehdi tulla nälkä. Moni laihduttaja syö liian vähän ja liian harvoin sekä liian ravintoaineköyhää ruokaa.
Itselle tulee mieleen että kylläisyyttä ja nälkää säätelevissä hormoneissa (leptiini, greliini) on jotain häikkää, toinen mahdollisuus on stressi tai verensokerin ongelmat.
Kokeilisin alkuun jotain sellaista ruokavaliota, jossa saa syödä joko jotain ruokaa rajattomasti tai jonain aikana rajattomasti. Että tietää itse että nälästä ei tarvitse kärsiä.
Esimerkiksi keto-dieeteissä saa syödä vaikka ähkyyn, kunhan hiilareita ei ole. Toinen vaihtehto on paastota osa ajasta. Minä pääsin jatkuvasta nälästä tai syömisen tarpeesta paastoamalla, luulen että olin syönyt niin säännöllisesti koko ajan jotain puputtaen, ettei keho edes enää muistanut miten glukoosia valmistetaan, kun koko ajan oli ruokaa sulamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap:n normaali päivä.
6.30 luonnonjogurttia 2dl, mustikoita, 10 cashew-pähkinää, joskus 0,5 DL kaurahiutaleita joukkoon, maitokahvi rasvattomalla maidolla
10.00 maitokahvi
11.30 lounas työpaikalla, puolet lautasesta salaattia tai kasviksia
14.30 välipala, esim proteiinirahka
17.00 2palaa ruisleipää kasvispäällykset, kinkkua TAI rahkaa marjoilla
20.00 iltaruoka 1 kohtuukokoinen lautasellinen
En saa unta ennen puoltayötä joten joskus on pakko syödä vielä rasvatonta rahkaa klo 23 maissa, muuten on niin nälkä ettei tule uni.
Tiedän että syön liian monta kertaa päivässä mutta kun on nälkä!
Aamulla puuroa reilusti (ja vaikka marjoja) ja rasvatonta maitoa (tai rasvatonta jogurttia),
Aamupäivän maitokahviin rasvatonta maitoa ja voileipää (vain vähän rasvaa päälle ja kasviksia ja broilerleike yms.)
Lounaalla tarpeeksi perunaa ja leipää. Kasvikset on kivoja, mutta ne ei pidä nälkää. Jälkiruuaksi hedelmä.
Välipalalle proteiinirahka ja hedelmä ja leipä
Kevyt iltaruoka, vaikka kasviskeittoa ja leipää ja maitoa
Ei ruokaa kuuden tai seitsemän jälkeen. Uni maittaa paremmin. Tämä tosin edellyttää, että päivällä tulee syötyä sitä tärkkelystä ja proteiinia tarpeeksi ja että et skippaa aamupalaa.
Jos tuntuu, että tulee liian vähän rasvaa, muutama pähkinä jogurttiin tai öljyä vähän salaatin päälle yms.
Järkkyä!
Omalla kohdallani VHH, eli vähähiilihydraattinen tai karppaus kyllä toimii, kunhan sitä jaksaa noudattaa. Sen jälkeen, kun karppaus yli 10 vuotta sitten tuli muotiin olen lukemattomia kertoja tehnyt kyseisellä menetelmällä kuureja. Pitää myös nälän loitolla.
Ongelma on, että olut, pizza ja hampurilaiset maistuu, joten välillä kilot tulevat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut tarinani usein, joten en jaksa sitä taas tehdä, mutta sen verran voin sanoa että olen kokeillut kalorin laskemista, ja määrä jolla olisin laihtunut, oli niin pieni että sillä olisin ollut nälässä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sopeutua elämään pikkuisen pläskinä. Toki bmini ei ole mikään hurja, mutta ylipainon puolella kuitenkin.
lounaalla lautasellisen keittoa ja leivän päällisineen, päivälliseksi 5 kalapuikkoa, ruokalusikallisen kermaviilikastiketta, yhden ison perunan ja salaattia (ilman kastiketta)
aamupalaksi kaurapuuro ilman pikkiriikkisintäkään voinokaretta, vain 1 keitetty muna
päiväliseksi 2 kalapuikkoa, t-lusikallinen kastiketta, 90% lautasesta salaattia ilman kastiketta, ja puolikas keskikokoinen peruna
jotta olisin laihtunut
olisin kuollut nälkään. Yritin toki tuota, mutta ei tullut mitään kun nälkä oli kiljuva joka välissä, plus illalla vatsa kurni, ja kun siihen nälkään aamuyöstä heräsin, en saanut enää nukuttua.
Kalori on kalori, kyllä. Mutta kyllähän jokainen aikuinen tietää, eri kalorin lähteet pitää nälkää eri tavoin. Ja paljonko tuossa laihdutus ruokavaliossa olisi ne kalorit olleet per päivä. Kuulostaa nimittäin ihan hirveen vähältä.
-eriKalori on kalori, vaikka söisi vain rahkaa ja mustikoita niin kuin nykyään kuuluisi tehdä. Et saa mitenkään liian vähästa ruuasta täyttävämpää korvaamalla rasvan kasviksilla. Kasvis EI pidä nälkää samalla tavalla kuin rasva. Oieastihan sinun pitäisi itse sanoa mikä sinun mielestäsi olisi hyvin koostettu, mutta me taidamme sen jo tietää. Gojimarjoja, rahkaa ja proteiinijuomia. Ruokavaliota ei kannata muuttaa laihdutuksen ajaksi, koska kun siirtyy takaisin normiruokaan, niin lihoo takaisin. Ellei sitten ajattele elävänsä koko loppuelämäänsä pähkinöillä ja rahkalla.
"Kasvis EI pidä nälkää samalla tavalla kuin rasva. Oieastihan sinun pitäisi itse sanoa mikä sinun mielestäsi olisi hyvin koostettu, mutta me taidamme sen jo tietää."
Missä minä olen puhunut MITÄÄN kasviksista? Sanallakaan en maininnut. Ja miksi sinä hyökkäät minun kimppuuni? Kuulostat tosi ikävältä ja kaikkitietävältä ihmiseltä. Mutta nyt kun mainitset omaasi telepaattisia kykyjä, niin kerro toki, mikä on MINUN mielestäni hyvin koostettu.
-se eri, jota nyt lainasit
Kyllä sinä tuota tarkoitit, kun et halunnut kertoa omaa näkemystäsi. "Tuo on väärin, pitää tehdä oikein!" ei ole minkään sortin keskustelua, eikä mikään argumentti mihinkään, vain turhanpäiväistä lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotta olisin laihtunut
Nopealla silmäyksellä, vaihda nuo kalapuikot loheen. Paista 100g pala lohta voissa, on maistuvampaa, täyttävämpää ja terveellisempää. Kalapuikot on roskaruokaa, sen paneerauksen takia. Vähärasvainen kala on myös aika ravinneköyhää.
Vähennä myös leipää, iltapalaksi jotain muuta, vaikkapa rahka-kermaa ja hedelmiä, vaikkapa sekoitettuna yhteen annokseksi.
Millä tavalla tämä auttaa jos kalorit pysyvät samana? kalapuikon syöminen ei kyllä vaaranna kenenkään terveyttä.
Olen eri, mutta rasva ja proteeini pitää paremmin nälkää. Ja sillä on oikeasti väliä, mistä ne kalorit tulee.
Olt vapaa kertomaan oman suosituksesi syömisiin, mutta sitähän et tee, koska tarkoituksesi on muu.
Onpas täällä kärttyisiä ihmisiä... Vastasin vain kysymykseesi, miten tuo auttaa. Turha siitä on kiukutella. Ja kerron mielelläni omat suositukseni, jos sitä asiallisesti kysytään, mutta kommentistasi päätellen et edes vastaustani halua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap. Olin välillä hikijumpassa. Kiitos vastauksista.
Vielä kommentoin niihin. En juo mehuja enkä limsoja. Alkoholia yhden saunaoluen viikossa, satunnaisesti lasin viiniä ruuan kanssa ravintolassa.
Olen pitänyt ruokapöiväkirjaa ja noudattanut monia monia muita juttuja mitä olette neuvoneet. Ongelma on juuri se että mikään ei toimi, koska nälkä on liian kova, jos ei voi syödä riittävää annosta oikeaa ruokaa. Oikealla ruualla tarkoitan terveellistä ruokaa, en ranskiksia ja nakkeja.
Eli miten oppia sietämään nälkää? Joku sanoi että siihen menee kaksi viikkoa ja sitten tottuu. Miten voin olla kaksi viikkoa niin, etten pysty keskittymään töissä enkä nukkumaan? Minulla on ongelmia myös nukkumisen kanssa jo muutenkin.
Ruokarytmi pielessä, jos kokoajan on nälkä. Siis oikea nälkä. Syö iltapala ennen nukkumaanmenoa.
Oletko ihan varma, ettei kyse ole jostain muusta? Joku tunne, jota pyrit käsittelemään syömällä? Itellä on esimerkiksi ikävä tapa käsitellä stressiä ja jännitystä syömällä ja napostelemalla. Vaikka söisin jotain terveellistä, siitäkin äkkiä kertyy kaloreita. Jos en syö, minulle tulee tunne, että haluan syödä, tunne jonka helposti sekoittaa nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotta olisin laihtunut
Kalori on kalori, kyllä. Mutta kyllähän jokainen aikuinen tietää, eri kalorin lähteet pitää nälkää eri tavoin. Ja paljonko tuossa laihdutus ruokavaliossa olisi ne kalorit olleet per päivä. Kuulostaa nimittäin ihan hirveen vähältä.
-eriKalori on kalori, vaikka söisi vain rahkaa ja mustikoita niin kuin nykyään kuuluisi tehdä. Et saa mitenkään liian vähästa ruuasta täyttävämpää korvaamalla rasvan kasviksilla. Kasvis EI pidä nälkää samalla tavalla kuin rasva. Oieastihan sinun pitäisi itse sanoa mikä sinun mielestäsi olisi hyvin koostettu, mutta me taidamme sen jo tietää. Gojimarjoja, rahkaa ja proteiinijuomia. Ruokavaliota ei kannata muuttaa laihdutuksen ajaksi, koska kun siirtyy takaisin normiruokaan, niin lihoo takaisin. Ellei sitten ajattele elävänsä koko loppuelämäänsä pähkinöillä ja rahkalla.
"Kasvis EI pidä nälkää samalla tavalla kuin rasva. Oieastihan sinun pitäisi itse sanoa mikä sinun mielestäsi olisi hyvin koostettu, mutta me taidamme sen jo tietää."
Missä minä olen puhunut MITÄÄN kasviksista? Sanallakaan en maininnut. Ja miksi sinä hyökkäät minun kimppuuni? Kuulostat tosi ikävältä ja kaikkitietävältä ihmiseltä. Mutta nyt kun mainitset omaasi telepaattisia kykyjä, niin kerro toki, mikä on MINUN mielestäni hyvin koostettu.
-se eri, jota nyt lainasitKyllä sinä tuota tarkoitit, kun et halunnut kertoa omaa näkemystäsi. "Tuo on väärin, pitää tehdä oikein!" ei ole minkään sortin keskustelua, eikä mikään argumentti mihinkään, vain turhanpäiväistä lässytystä.
Ei hyvää päivää... Sä tarviit kyllä mielenterveyslääkkeet.
OSA 1
Miksi ei saisi olla koskaan nälkä? Miksi läskit vinkuvat aina, että ei voi laihduttaa kun silloin on nälkä? Nälkä on ihan terve tunne, ja syömisten välissä täytyisi aina pitää useamman tunnin tauko, ja välissä saa tulla nälkä. Ja silti, vaikka olisikin ehtinyt tulla nälkä, niin ei pidä mättää itseään ähkyyn.
Ja monilla nälkä onkin oikeasti vain jano. Eli pitäisi muistaa juoda riittävästi vettä. Vettä, ei mehua, limpskaa, maitoa, simaa, olutta, sidukkaa, jne.
Jätä tuo pullan puolikas ja keksi kokonaan pois. Ala syödä enemmän kasviksia, proteiinia, hyvää rasvaa ja rautaa. Hiilarit ainoastaan kasviksista, välillä voi syödä jonkun hedelmän, mutta niitäkään ei pidä mässyttää joka päivä. Ja muista juoda sitä vettä, ei mitään muita litkuja. Ja liiku, niin aineenvaihdunta reipastuu. Liikuntaa voi harrastaa ihan kaiken muun ohessa, esim. jumppaa kotihommien välissä tai aikana, tai menee kävellen tai pyörällä johonkin sen sijaan että menee autolla tai bussilla.
En jotenkin jaksa näitä jotka välttelevät rasvaa ja proteiinia, syövät omasta mielestään järkevästi, ja sitten napostelevat kuitenkin jotain pullaa. Ja valittavat kun laihtuminen ei onnistu kun on nälkä. Syökää reippaasti niitä kasviksia, älkää vältelkö proteiinia ja hyvää rasvaa, syökää hitaasti eikä hotkien, juokaa vettä ennen ja jälkeen ruokailun. Moni syö pelkkää salaattia ja valittaa kun on nälkä. Siihen salaattiin voi laittaa öljyä ja lisukkeeksi lohta tai kanaa. Mutta leipäpalat pitää jättää pois. Vehnä turvottaa, väsyttää ja aiheuttaa verensokerin heilahtelun niin että kohta on taas nälkä. Ja perusruokavaliosta kaikki lisätty sokeri pois, se heiluttaa verensokeria ja kerryttää helposti ihan hirveästi kaloreita. Ja makeutusaineet myös pois, nekin on ihan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotta olisin laihtunut
En tarkoittanut kaloreita. Jos on jatkuva nälkä, silloin on hyvä miettiä ruuan sisältöä, ei ensimmäiseksi kaloreita.
Mikä mielestäsi tuossa lainaamassasi tekstissä on väärin koostettua? Eli mitä muuttaisit?
Joku sanoikin jo, kalapuikot oikeaan kalaan ja muutkin einekset pois. Aitoa ruokaa normaalirasvaisena ruoka-aikana. Ei välipaloja. Ei "kevyttuotteita"
Niin, hän kertoi yhden esimerkkipäivän, ja sinä päättelit että kalapuikkoja syödään päivittäin, ja eineksiä. :D
Missä kohtaa päättelin näin?
OSA 2
Ota tavaksi juoda joka aamu puoli litraa vettä ennen aamiaista. Lämmitä vaikka vedenkeittimessä jos ei kylmänä uppoa. Tai jos haluat jääkylmää vettä, niin laita jääpaloja sekaan. Ja aina syömisen jälkeen lasi vettä. Ja ennen joka ateriaa taas puoli litraa vettä.
Laihdutaminen ei tarkoita sitä että koskaan ei saa herkutella. Mutta herkuttelun ei pidä olla päivittäistä, ja kannattaa huomioida päivän muissa syömisissä se, että herkuttelee. Ei siis herkuttele muiden syömisten lisäksi, vaan jättää muita ruokia syömättä niin, ettei herkuttelu paljon kasvata päivittäistä kalorimäärää.
"Nothing tastes as good as thin feels." Olen huomannut, että tuo pitää paikkansa. Jätän usein syömättä mässyä, kun tiedän, miten se vaikuttaa olooni ja ulkonäkööni. Ei siis enää tee edes mieli, kun tiedän, miten väsynyt ja "ontto" olo siitä tulee ja miten ihon kunto huononee. Ja hampaat ovat olleet ihan hemmetin paljon paremmassa kunnossa nyt, kun olen noudattanut vhh-ruokavaliota! :)
Ja vaikka itse laihdutankin nyt, niin eilen söin suklaata, levyn geishaa. Mutta otin sen huomioon päivän muissa syömisissä, ja tänä aamuna painan KILON vähemmän kuin eilen aamulla :) Toki tuohon vaikuttaa moni asia, ei taatusti ole pelkkää rasvaa, mutta pointti on se, ettei painoni ole ainakaan noussut vaikka söinkin sökerimössösuklaata.
Joka päivä pitää harrastaa edes vähän liikuntaa kun istumatyötä teen. Vedän pari leukaa, punnerran pari kertaa, teen kahta erilaista vatsalihasliikettä oikealla tekniikalla 10 kpl kumpaakin, selkälihasliikkeitä jumppapallon kanssa, paria eri pakaralihasliikettä, 10 kyykkyä, ja lisäksi käyn reippaan kävelylenkin. Jumppaan ei mene kuin 10 minuuttia, eikä lenkilläkään tarvitse olla kuin puoli tuntia. Ja pyöräilen niin, että poljin on kantapään alla, niin sekin treenaa pakaroita. Autoa en omista.
Ei laihduttaminen ole vaikeaa kun sen tekee järkevällä tavalla. Minulla ehtii tulla nälkä aterioiden välillä, mutta en siltikään ole koko ajan nälissäni eikä nälkäkiukkua ole ollenkaan.
Miksi se nälän tunne on niin pelottava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet yleensä onnistunut lihomaan? Ihmettelen vaan, jos ruokavaliosi on ollut kunnossa. Onko aterioiden terveellisyydestä huolimatta annoskoot olleet aivan liian isot?
Tämä on ikilaihojen ikuinen ihmettelyn aihe, jotka voivat muutoinkin syödä mitä vaan ja aina itsensä kylläiseksi lihomatta.
Kun samoilla ruokamäärillä ihmiset lihoo eri tavalla, mikä tuossakin on niin vaikea tajuta. Joku voi olla samalla ruokamäärällä ja samalla kukutuksella normaalipainoinen, kun taas joku toinen on 20 kg ylipainoinen. Jotkut voivat vetää sipsejä, pizzaa ja limua niin paljon kuin napa vetää tietokonetta pelaten ja silti ovat normaalipainoisia. Joku toinen olisi selvästi ylipainoinen vastaavilla elintavoilla.
No eivät ole. Normaalipainoisilla on toimiva kylläisyyskeskus, he pystyvät lopettamaan syömisen kun ovat kylläisiä. Mun tuntemani normaalipainoiset eivät syö kokonaista sipsipussia yhdeltä istumalta tai juo päivittäin pulloa sokerilimua. He eivät oikeasti syö ja juo niin paljoa, kuin tunnut kuvittelevan tai kuluttavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap:n normaali päivä.
6.30 luonnonjogurttia 2dl, mustikoita, 10 cashew-pähkinää, joskus 0,5 DL kaurahiutaleita joukkoon, maitokahvi rasvattomalla maidolla
10.00 maitokahvi
11.30 lounas työpaikalla, puolet lautasesta salaattia tai kasviksia
14.30 välipala, esim proteiinirahka
17.00 2palaa ruisleipää kasvispäällykset, kinkkua TAI rahkaa marjoilla
20.00 iltaruoka 1 kohtuukokoinen lautasellinen
En saa unta ennen puoltayötä joten joskus on pakko syödä vielä rasvatonta rahkaa klo 23 maissa, muuten on niin nälkä ettei tule uni.
Tiedän että syön liian monta kertaa päivässä mutta kun on nälkä!
No tässä mun esimerkkipäivä, olen laihduttanut nyt 73 kilosta 60 kiloon:
- klo 9 mustaa kahvia
- klo 12 kaksi kananmunaa voissa paistettuna, paprikaa, tomaattia, pinaattia, päälle rasvaista juustoa (tai esim. shakshuka - uppomunia tomaattikastikkeessa)
- Klo 16-17 jos on nälkä, esim. 10% turkkilaista jogurttia ja pieni hedelmä, pähkinöitä
- klo 20 kalaa tai kanaa kämmenen kokoinen pala, lämpimiä vihanneksia voissa/öljyssä, tuoresalaattia, ja vaikkapa juustoa tai hapankermaa - tämä kaikki esim. thaimaalaisesti tai meksikolaisesti maustettuna - ja jos olen treenannut klo 19 aikoihin, myös riisiä, pastaa, perunaa tai bataattia
Ei ole nälkä, ei varsinkaan ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni terveellinen ruoka tekee hirveen nälän. Vaikka kuinka koostan proteiinit ja rasvat kohdalleen tuntuu, että kuolen nälkään.
Olet riippuvainen roskaruuasta ja sen syömisen aiheuttamasta hyvänolontunteesta?
Nälkä ei ole oikeaa nälkää ja joko katoaa ajan kanssa. Tai sitten taustalla on jotain muuta, kuten tylsyys, joka pitää käsitellä.
Tai sitten syöt liian vähän sitä terveellistä ruokaa.
Tässä on paljon perää. Ja monella nälkä on usein vain tunnesyömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on yksinkertaista matematiikkaa. Laihduttaa, kun syöt vähemmän, kuin kulutat.
Nyt luulen, että ap syöt enemmän, kuin kulutat, eli et huomaa kaikkea mitä syöt tai "unohdat" ne. Kokeile ruokapäiväkirjaa viikon ajan, eli kirjaat siihen ylös KAIKEN , minkä syöt ja juot viikon aikana.
Joopa joo
Tuossa on perää, ihmisen on helppo valehdella itselleen. Jos päivän aikana kirjaa ylös kaiken, mitä syö, voi yllättyä. Siitä on myös helpompi lähtä tekemään korjausliikkeitä, kun tietää eikä luule tietävänsä, mitä pitää korjata.
Todellakin on perää. Kuten myös siinä että ihminen voi hyvin ja on olematta jatkuvassa nälässä eri kalorimäärillä.
Hyvä esimerkki on mieheni ja hänen perheensä. Miehen vanhemmille jos menee syömään, ruoka riittää kolmelle, vaikka syöjiä on kuusi. Jokaiselle tulee lautaselle peukalonpään kokoinen peruna, lusikallinen kastiketta, ja pari kurkkuviipaletta. Sitten ne joille tuo ei riitä, eli nälkä jää, niin on tarjolla leipää lisäksi. Vanhemmat eivät syö leipää ruuan kanssa, vaan tuo määrä riittää heille.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee mieleen että kylläisyyttä ja nälkää säätelevissä hormoneissa (leptiini, greliini) on jotain häikkää, toinen mahdollisuus on stressi tai verensokerin ongelmat.
Kokeilisin alkuun jotain sellaista ruokavaliota, jossa saa syödä joko jotain ruokaa rajattomasti tai jonain aikana rajattomasti. Että tietää itse että nälästä ei tarvitse kärsiä.
Esimerkiksi keto-dieeteissä saa syödä vaikka ähkyyn, kunhan hiilareita ei ole. Toinen vaihtehto on paastota osa ajasta. Minä pääsin jatkuvasta nälästä tai syömisen tarpeesta paastoamalla, luulen että olin syönyt niin säännöllisesti koko ajan jotain puputtaen, ettei keho edes enää muistanut miten glukoosia valmistetaan, kun koko ajan oli ruokaa sulamassa.
Keto-dieetissä ei suinkaan syödä ähkyyn. Siihen ei ole edes tarvetta, koska kylläisyys tulee vähällä ruualla.
Olt vapaa kertomaan oman suosituksesi syömisiin, mutta sitähän et tee, koska tarkoituksesi on muu.