Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa kommentoi, että ei myöhästyjä myöhästy tahallaan. Totta helvetissä hän tekee sen tahallaan! Ei se mikään vahinko ole. Jos tarkoituksella ei lähde ajoissa tai alkaa lähdön aikaan puuhaamaan jotakin muuta, niin kyllä se on ihan tahallista. Turha väittää muuta.
Jos nyt kuvitellaan että joku ihan neurotyypillinen tyyppi kotona makoilee ja katsoo kelloa että pitäisi lähteä mutta enpä nyt vaan veemäisyyttäni lähdekään vielä niin joo, se on tahallista myöhästymistä.
Mutta jos myöhässä lähteminen johtuu just adhd tms mitä täällä on mainittu, niin silloin ihmisen syyttely tahallaan myöhästymisestä on ihan yhtä hölmöä kun sanoa, että jos sokea ei lukenut kylttiä niin ihan tahallaan oli lukematta.
Tehkää niille vastaveto. Mitä siitäkin tulisi jos kaikki olisi myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömyys, ei arvosteta toisia vaan annetaan odottaa.
Myöhästelijät ovat tottuneet siihen että heille sanotaan toistamiseen " ei haittaa kiva kun tulit", eli tällä tavalla myöhästely hyväksytään.
Sopuvan tilaisuuden tullen jättäkää myöhästyjä(t) esim pois porukasta ja lähtekää menemään ilman häntä/heitä.
Tätä toteutamme harrastusporukan retkille lähdettäessä. Se kuka ei ole sovittuun aikaan paikalla (ehkä + muutama minuutti) jää porukasta tai kyydistä.
Jostqin syystä myöhästelijät saavat aina anteeksi joka ruokkii jatkossakin tätä niin ärsyttävää käytösmallia.Kyllä se vaan on parempi, että nuori saa tulla myöhässä kouluun, kun vaihtoehto on se, ettei sitten tule ollenkaan. Ja usein tämä juuri on lintsaamisen takana nepsy-nuorella, kun myöhästymisestä on tehty niin häpeällistä. Minä sanon aina, että hyvä kun kuitenkin tulit.
Oon aikuisena diagnosoitu nepsy ja tykkäsin ihan äärettömän paljon nuorena kun joku sanoi noin
Kylään meneminen etuajassa on paljon moukkamaisempaa kuin muutaman minuutin myöhästyminen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kroonisena myöhästelijänä en kyllä osaa ottaa nokkiini jos joku muu on myöhässä. Töissä tai siviilissä. Koska tiedän, etten itse tee sitä epäempaattisuuttani, en myöskään tulkitse, että toinen olisi tahallisesti epäkohtelias. Oletan, että on yrittänyt parhaansa ja sanon aidosti, "ei se mitään". Eikä mitään kummempaa edes tapahdu lopulta, turha juuttua asiaan. Homma jatkuu nyt kun olemme kaikki paikalla. Elän hetkessä siis tässäkin mielessä, optimistina.
Jos on ajan hahmottamisessa ongelmia ja tiedostaa sen, eikö voi ennen sovittuja menoja laittaa vaikka herätyskelloa tai ajastinta soimaan hyvissä ajoin muistuttamaan lähdöstä?
Edellisenä iltana laittaa kaiken valmiiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kroonisena myöhästelijänä en kyllä osaa ottaa nokkiini jos joku muu on myöhässä. Töissä tai siviilissä. Koska tiedän, etten itse tee sitä epäempaattisuuttani, en myöskään tulkitse, että toinen olisi tahallisesti epäkohtelias. Oletan, että on yrittänyt parhaansa ja sanon aidosti, "ei se mitään". Eikä mitään kummempaa edes tapahdu lopulta, turha juuttua asiaan. Homma jatkuu nyt kun olemme kaikki paikalla. Elän hetkessä siis tässäkin mielessä, optimistina.
Lisään vielä, ettei ajantajun puute ole päälle/pois-ominaisuus, vaan aikaoptimismi toteutuu myös muiden odottamisessa. Ei tunnu niin pitkältä kun ei tunne ajan kulua :D "Kohtahan se varmaan tulee", "eihän tässä ole mennyt kuin 5min. (vaikka olisi odottanut puoli tuntia)" jne. Ei siis ole targetoitu ketään kohtaan, vaan toteutuu kaikessa.
"If you're important, people will wait."
Se on sitten ihan odottelijasta kiinni, että millaisen kuvan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ajan hahmottamisessa ongelmia ja tiedostaa sen, eikö voi ennen sovittuja menoja laittaa vaikka herätyskelloa tai ajastinta soimaan hyvissä ajoin muistuttamaan lähdöstä?
Kiitos vinkeistä. Nää on kyllä jo käytössä itselläni sekä monilla muilla, joilla on ajanhallinnan ja hahmottamisen haasteita.
Nää on ihan perusjutut,mitkä auttaa ettei ole ihan kiin kauhea kaaos kun muuten olisi. Mutta kun se ei ole mikään yksittäinen hetki, minkä korjaamalla asia hoituu kuntoon. Se hahmotusongelma on koko ajan läsnä ja voi myöhästyä vaikka yrittäisikin tehdä kaiken ns oikein.
Mulla oli joskus"kaveri" jota odottelin kiltisti 45min kauppakeskuksessa. Kun itse vastavuoroksi tulin n. 15min myöhässä niin tämä kehtasi raivota, oli muutenkin hankala ja hlvetin itsekäs tapaus. :D ei todellakaan kannata sietää.
tia.a68 kirjoitti:
Henkilöt eivät kunioita sinun aikaasi.Itseläni oli ystävä joka oli aina myöhässä meri selityksineen. jos tulossa kotiini sanoi tulee esim.päivällä tiesin tarkoitaa kello 18. Jos sanoi tulen illalla,tiesin tarkoitaa kello 20.45. Ennen kuin ala ovi menee kiinni.Raivostutti vihastutti.Mutta mahtavat meriselitykset. Noihin meriseltyksiin lopulta sukset meni ristiin,kauan sitten.Ei tarvii enää odotaa. Ihminen joka ei halitse aikaansa , ei kunioita ketään,
Meriselitys? mikä se sellainen on?
Töissä en tykkää ollenkaan tästä, koska mulla on muutakin elämää. Vapaalla mulla on muutama tällanen kaveri. Mä oon yrittäny suunnitella menot siten, ettei oo turhan tarkka aikataulu, esim. pyydän kylään kotiin tai kahvilaan kirjaston viereen, jos oon muutenkin menossa kirjastoon. Satun tykkäämään tyypeistä muuten, niin en anna häiritä. Toki joskus nappaa vähän, koska ei tuo nyt hienoin mahdollinen piirre ole. Toisaalta ovat ymmärtäneet monesti myös mun huonoja piirteitä eli ei viitsi turhaan nipottaa.
Vierailija kirjoitti:
tia.a68 kirjoitti:
Henkilöt eivät kunioita sinun aikaasi.Itseläni oli ystävä joka oli aina myöhässä meri selityksineen. jos tulossa kotiini sanoi tulee esim.päivällä tiesin tarkoitaa kello 18. Jos sanoi tulen illalla,tiesin tarkoitaa kello 20.45. Ennen kuin ala ovi menee kiinni.Raivostutti vihastutti.Mutta mahtavat meriselitykset. Noihin meriseltyksiin lopulta sukset meni ristiin,kauan sitten.Ei tarvii enää odotaa. Ihminen joka ei halitse aikaansa , ei kunioita ketään,
Tää on kyllä jo aika huippu. Mua ei tollanen 30 - 1 h niin haittaa, jos tullaan kotiin, mutta täytyyhän sitä jotkut rajat olla. Toki opiskelijana olisi ehkä tämäkin mennyt, mutta en oikein työssä käyvänä ja perheellisenä jaksaisi.
Todella itsekästä tulla aina myöhässä. Kertoo jo lähtökohtaisesti vastapuolelle, ettei tämän aika ole arvokasta.
Osaltaan kertoo myös heikosta ajanhallinnasta.
Narsistiset ihmiset ei voi sietää sitä jos heidän kanssa tapaamisesta joku kehtaa myöhästyä. :D
https://www.pinterest.com/pin/im-really-not-ever-late-but-if-i-was-this…
They say the best things take time
On myös näitä jotka tulevat ajoissa. Kutsut kotiisi juhliin niin tulevat kun olet vasta menemässä
suihkuun tai ärsyttävää meikata vessassa kun yksi vieraista huokailee sohvalla. Tai vielä ärsyttävämpää jos ollaan lähdössä johonkin ja etuajassa tuleva tulee hakemaan 20min liian ennen ja seisoo sitten eteisessä ulkotamineissaan tukkona kun joutuu itse ohittelemaan häntä etsiessään vasta omia kamojaan. Tai sitten olet lähdössä etuajasssa olevan kanssa esim. lennolle tai teatteriin niin tälläinen haluaa väkisin sopia järjettömän ajan tyyliin 3 tuntia ennen lennon lähtöä kentällä tai 45 min ennen esityksen alkua teatterilla, varmistelee ja varmistelee että ehditään varmasti kun inhoaa kiirettä Itse olen aina juuri ajallani mitä on sovittu tai mikä on järkevää, aina olen ollut lennollakin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei myöhästelijän organisointikyky veny noihin suorituksiin.
https://149877092.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2014/08/c4dc01…
Ai olen muutaman minuutin myöhässä?
Just, tuijottakaa vaan siten kuin olisin nirhannut 5 ihmistä.
Sanoo kellokallenatsi.