Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Jotku käyttää AINA sanaa "aina", vaikka mitään ei tapahdu aina.
Eräs henkilö oli kerran 8 tuntia myöhässä, kun piti kylään tulla. Oli tarkoitus, että tämä henkilö tulee kylään aamupäivällä ja muita iltapäivällä. Eipä mennyt hänellä homma putkeen. Eipä ole enää fb kaverilistoilla tai muutenkaan kaveri enää.
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö oli kerran 8 tuntia myöhässä, kun piti kylään tulla. Oli tarkoitus, että tämä henkilö tulee kylään aamupäivällä ja muita iltapäivällä. Eipä mennyt hänellä homma putkeen. Eipä ole enää fb kaverilistoilla tai muutenkaan kaveri enää.
Oikeesti olit itse sotkenut kutsussa ajan ja kutsunut esim. aamukahdeksaksi, kun tarkoitit iltakahdeksaa. Oikeastihan tämä vieras oli siis neljä tuntia etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti olit itse sotkenut kutsussa ajan ja kutsunut esim. aamukahdeksaksi, kun tarkoitit iltakahdeksaa. Oikeastihan tämä vieras oli siis neljä tuntia etuajassa.
No nyt sotkin itse. Siis tämä kirjoittaja on kutsunut toisen vahingossa iltakahdeksaksi, vaikka on tarkoittanut aamukahdeksaa. Vieras on sitten tullut neljä tuntia etuajassa eli kello 4 iltapäivällä, mutta on kirjoittajan mukaan ollut 8 tuntia myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Noloahan se on, mutta myöhästelen sairauden takia. En siksi oikein varaa mitään tiukasti aikataulutettuja menoja ja läheiset tietää ja ymmärtää syyn. Kyseessä on siis vatsaongelmat, niitä pystyy hillitsemään mutta valitettavasti kivut ja sekaisin oleva vatsa eivät aina kysele aikataulujani.
Vatsaongelmien vuoksi myöhästymisen voi joskus ratkaista niin, että on ajoissa paikalla palaverissa/tapaamisessa, mutta heti ekan minuutin aikana pyytää päästä vessaan.
Olen tätä harrastanut vatsaongelmaisena. Eipähän ole myöhässä, mutta sama lopputulos.
Nuorempana yksi kaveri oli aina illanvietoista myöhässä aina sen 2 tuntia. Se ei sinällään haitannut kun yleensä paikalla oli muitakin eikö hän esim odottanut että hänelle oli säästetty ruokaa, mutta kun tuli baariin lähdön aika, alkoi jumalaton kitinä että justhan hän tuli No nii-in! Lähes aina olisi pitänyt vähintään tunnilla joustaa hänen takiaan. Lisäksi hän saapui aina viimesen päälle tällättynä, eli kenellekään ei jäänyt epäselväksi ettei ainakaan meikkaamiseen käytetyssä ajassa ollut säästelty. Itselle tuli joskus jopa vähän luuseri olo, kun en halunnut olla myöhässä, ja jätin esim hiukset laittamatta etten vaan myöhästyisi. Sitten yksi saapuu paikalle 2 tuntia myöhässä täydessä tällingissä. Että olisi itsekin pitänyt vaan itsekkäästi käyttää aikaa siihen hiusten ja meikin viimeistelyyn eikä huolestua myöhöstelystä.
Vierailija kirjoitti:
tia.a68 kirjoitti:
Henkilöt eivät kunioita sinun aikaasi.Itseläni oli ystävä joka oli aina myöhässä meri selityksineen. jos tulossa kotiini sanoi tulee esim.päivällä tiesin tarkoitaa kello 18. Jos sanoi tulen illalla,tiesin tarkoitaa kello 20.45. Ennen kuin ala ovi menee kiinni.Raivostutti vihastutti.Mutta mahtavat meriselitykset. Noihin meriseltyksiin lopulta sukset meni ristiin,kauan sitten.Ei tarvii enää odotaa. Ihminen joka ei halitse aikaansa , ei kunioita ketään,
Meriselitys? mikä se sellainen on?
Meriselitys on viranomaisille annettava selitys vesiliikenteessä tapahtuneesta vauriosta, haaksirikosta, omaisuus- tai henkilövahingoista tai kuolemantapauksista.
Meriselityksen antamisesta vastaa aluksen päällikkö, ja merilain 18 luvun 7 §:n mukaisesti se annetaan yleensä sen paikkakunnan merioikeudelle, jonka tuomiopiirissä haaksirikko on tapahtunut.
Meriselitys on tarpeellinen sekä aluksen päällikön että varustamon kannalta muun muassa syy- ja vastuukysymysten selvittämiseksi ja tapahtumien kulun hahmottamiseksi.
Puolisoni on ikuinen myöhästelijä. Luulin että hän oppii täsmällisemmäksi tai opin sietämään tätä paremmin. Ei ole kumpikaan tapahtunut nyt 20 vuoden aikana. Edelleen jurppii syvältä kun juoksemme aina viime minuutilla lentokentälle tai laivaterminaaliin. Lapset saavat useita kertoja viikossa myöhästymismerkintöjä johtuen siitä että puolisoni vaan ei saa lähdettyä ajoissa viemään kouluun.
Jotkut eivät yritäkään olla ajoissa.
Se voi johtua myös tarkkaavaisuushäiriöstä. Kun teet jotakin, ajantaju katoaa ja hetken päästä oletkin jo myöhässä. Itse en yleensä ole myöhässä kuin minuutteja, mutta koskaan en ole myöhässä tahallani, toisin kuin jotkut myöhästelystä kovimpaan ääneen valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloahan se on, mutta myöhästelen sairauden takia. En siksi oikein varaa mitään tiukasti aikataulutettuja menoja ja läheiset tietää ja ymmärtää syyn. Kyseessä on siis vatsaongelmat, niitä pystyy hillitsemään mutta valitettavasti kivut ja sekaisin oleva vatsa eivät aina kysele aikataulujani.
Vatsaongelmien vuoksi myöhästymisen voi joskus ratkaista niin, että on ajoissa paikalla palaverissa/tapaamisessa, mutta heti ekan minuutin aikana pyytää päästä vessaan.
Olen tätä harrastanut vatsaongelmaisena. Eipähän ole myöhässä, mutta sama lopputulos.
Joo, sama lopputulos: Valittajat ovat itse tulleet paikalle vasta sinun lähdettyäsi vessaan. He nalkuttavat jälkikäteen kovaäänisesti siitä, että muka olit myöhässä. Eivät usko, että olit itse asiassa kyllä paikalla, kun palaveri alkoi.
Myöhästyjää pitää kohdella niin, että häntä ei koskaan eikä missään odoteta. Kokous alkaa just silloin kunnon sovittu, eikä asioita missään tapauksessa kerrata myöhästyjälle.. Ärsyttävät esim. nämä opettajat uuden kurssin aloituksessa, täältä puuttuu vielä pari, odotellaan nyt vielä 10 minuuttia jne. - ei näin. Ja retkibussi tai muu kuljetus lähtee silloin kun lähtöaika on, tulkoot myöhästelijät vaikka taksilla perässä. Ei nää muuten ikinä opi.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästyjää pitää kohdella niin, että häntä ei koskaan eikä missään odoteta. Kokous alkaa just silloin kunnon sovittu, eikä asioita missään tapauksessa kerrata myöhästyjälle.. Ärsyttävät esim. nämä opettajat uuden kurssin aloituksessa, täältä puuttuu vielä pari, odotellaan nyt vielä 10 minuuttia jne. - ei näin. Ja retkibussi tai muu kuljetus lähtee silloin kun lähtöaika on, tulkoot myöhästelijät vaikka taksilla perässä. Ei nää muuten ikinä opi.
Tarkkaavaisuushäiriöstä ei voi oppia pois. Se on pysyvä neurologinen kehityshäiriö.
Monet jatkuvasti myöhästelevät ovat kaapissa olevia addikteja alkoholiin tai muihin aineisiin. Selvinpäin useinmyöhästelijät ovat itsekeskeisiä ihmisiä joiden elämä pyörii heidän oman napansa ympärillä ja muiden ihmisten toiveilla tai tarpeilla ei ole väliä. Kummassakin tapauksessa: katkaise välit sellaiseen henkilöön.
Ajantajun ja ajankäytön hallinnan puutetta, ei välttämättä sitä että olisi itsekäs tai ei arvostaisi muita ihmisiä. Jos myöhästelee aamulla, voi myös olla vain ilta-uninen.
Itse olen myöhästelijä ja myönnän sen. Olen opetellut heräämään väkisin 10 minuuttia ennenkuin on oikeasti pakko ja lähden töihin heti kun olen saanut pakolliset aamutoimet tehtyä, niin aikatauluun jää varaa jos tiellä onkin aura-auto tai auton lasit on jäässä tai muuta vastaavaa. Lähden sitten iltapäivällä aiemmin töistä jos olen aamulla aloittanut työteon vähän etukäteen. Ennen torkutin siihen asti kun olisi oikeastaan pitänyt jo olla menossa autolle.
Muistakaan tapaamisista en enää nykyään ole myöhässä. Jos esim. lääkäriaika on klo 12, niin lähden sinne niin että olen odotushuoneessa jo 11.45. Myöhästelevät asiakkaat myöhästyttää koko loppupäivän aikataulut.. Eli myöhästelystä voi kyllä opetella pois, jättää vaikka sitten aamupalan syömättä tai hiukset tai meikin laittamatta jos ei muuten ehdi ajoissa.
Minulla on myös 3 kaveria jotka tekee tätä:
1- lapsen kummi. Tulen kylään viikonloppuna x bussilla y. Tuli lopulta useimmiten niin myöhään että lapsi oli jo nukkumassa, unohtui matkalla kirpputorille, törmäsi tuttuun yms.. ei osaa muutenkaan arvostaa muiden aikaa mutta hänen omansa on selvästi arvokkaampaa kuin muiden. Ei olla enää juurikaan tekemisissä, syitä oli toki muitakin kuin myöhästely.
2. Nuoruusajan tuttu. Oli myöhässä jo sinkkuna ollessaan, perheellisenä alkoi syyttää lapsia myöhästelystään. Esim. Pyysin kylään klo 16, ei ilmoittanut ennakkoon mitään ja klo 18 laittoi viestin, että on juuri lähdössä, tulivat lopulta vasta 19 jälkeen. Olisin halunnut tuon tiedon aiemmin, työssäkäyvällä ihmisellä voisi olla noille tunneille muutakin tekemistä kuin odottelu.
3. Saman tyylinen kuin edellinen, aika optimisti. Hän tulee paikalle helposti tunnin myöhässä ja olettaa että minulla on koko päivä aikaa yksin hänelle.
Kenelläkään ei ole kyse nepsy asioista, ehtivät kyllä esim töihin
On mielenkiintoista lukea kommentteja. Suuttuisitteko myös mm. lukihäiriöstä? Entä jo mainitusta näkövammaisuudesta? Ei ajankulun hahmottaminen ole kaikille yhtä helppoa kuin teille. Osalla eivät vain aivot toimi samalla tavalla. Jotta olisi ajoissa, saattaa se vaatia aivan valtavaa stressiä, joku sitä jo kuvasikin sydänkohtauksen partaalla olemiseksi. Ei sitä voi tehdä joka kerta, se tuhoaisi terveyden. Eikä siihen edes riitä "lusikat" joka päivä.
Ilmeisesti osa ihmisistä ei ymmärrä eikä edes halua ymmärtää, että on olemassa myös vammaisia ja muuten esim. neurologisesti viallisia ihmisiä. Eivät he ole sellaisia omasta tahdostaan, päinvastoin. Kaikkein vähiten he ovat sitä vain ärsyttääkseen muita.
Minusta itsekkäitä ovat ne, jotka kuvittelevat toisten myöhästyvän vain heitä ärsyttääkseen. Toisen neurologisesta viasta tai vammasta suuttuminen on lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
On mielenkiintoista lukea kommentteja. Suuttuisitteko myös mm. lukihäiriöstä? Entä jo mainitusta näkövammaisuudesta? Ei ajankulun hahmottaminen ole kaikille yhtä helppoa kuin teille. Osalla eivät vain aivot toimi samalla tavalla. Jotta olisi ajoissa, saattaa se vaatia aivan valtavaa stressiä, joku sitä jo kuvasikin sydänkohtauksen partaalla olemiseksi. Ei sitä voi tehdä joka kerta, se tuhoaisi terveyden. Eikä siihen edes riitä "lusikat" joka päivä.
Ilmeisesti osa ihmisistä ei ymmärrä eikä edes halua ymmärtää, että on olemassa myös vammaisia ja muuten esim. neurologisesti viallisia ihmisiä. Eivät he ole sellaisia omasta tahdostaan, päinvastoin. Kaikkein vähiten he ovat sitä vain ärsyttääkseen muita.
Minusta itsekkäitä ovat ne, jotka kuvittelevat toisten myöhästyvän vain heitä ärsyttääkseen. Toisen neurologisesta viasta tai vammasta suuttuminen on lapsellista.
Joku tuolla sanoi, etteivät myöhästelevät ota muiden toiveita tai tunteita huomioon. Niin. Heille on aivan sama saatko sydärin tai toivoisitko joskus armoa. Heidät täytyy ottaa huomioon, sinua ei. Sinä olet epäonnistuessasi tyly, he eivät kun odottavat mahdotonta tai hyvin vaativaa kompensointia aina. Sellaista mukavaa on vähemmistössä.
Moni on kertonut katkaisseensa välit. Minusta se on hyvä. Ei tarvitse ableistien väkisin vääntää jos maailmat eivät kohtaa eikä ymmärrystä erilaisuutta kohtaan löydy. Emme menetä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ajan hahmottamisessa ongelmia ja tiedostaa sen, eikö voi ennen sovittuja menoja laittaa vaikka herätyskelloa tai ajastinta soimaan hyvissä ajoin muistuttamaan lähdöstä?
Edellisenä iltana laittaa kaiken valmiiksi?
Totta hel***issä teen näin. Muuten olisin myöhässä paljon enemmän kuin muutaman minuutin. Usein on parempi, jos aamulla ei ole yhtään liikaa aikaa. Silloin ei ehdi pysähtyä tekemään kunnolla mitään. Kaikki aamutoimet vain kiireessä läpi, aamupala mukaan ja menoksi. Jos vaikuttaa herätessä olevan hyvin aikaa, jumitun harjaamaan hampaita 5 min. tai miettimään vaatevalintaa. Mitään puuroja ei todellakaan ole aikaa keitellä.
Olen ilmeisesti vain tavallista hitaampi kaikissa asioissa. Yleensä lopetan ruokailun viimeisenä vaikka olisin aloittanut ensimmäisenä. Jos opiskelukaverin kanssa mennään vessaan samaan aikaan, hän on ensin valmis.
Otsalohkon häiriöt aivoissa. Aloitekyky on puutteellinen, hahmotushäiriö estää suunnittelun, miten ehtisi ajoissa. Henkilö ei tee tätä tahallaan, vaikka hän saisi kuinka suuren palkkion, kun on ajoissa, hän ei silti pysty muuhun. Pakko antaa hänelle tuntia aikaisempi aika. Myös jos kertoo hänelle kohtaamis ajan viikkoa ennen, voi olla pieni mahdollisuus onnistua. Tämän sairauden kanssa pitää vaan oppia elämään sovussa. Siri auttaa joskus, kun sen laittaa muistuttamaan. Siri on oiva apua oikein käytettynä.