Olen kiitollinen lapsettomuudestani
Luen aika ajoin tätä palstaa hymynkare suupielessäni. Mitenkään väheksymättä palstan äitien vastuita ja velvollisuuksia minun on todettava, että olen tavattoman kiitollinen siitä, ettei minun tarvitse kantaa murhetta esimerkiksi kihomadoista, sisarusten riitojen sovittelusta, teinien kiukkukohtauksista, sukupuolikasvatuksesta, kotiintuloaikojen valvomisesta, uhmasta, koliikki-itkusta, harrastuksiin kuskaamisesta, kahdenkeskisen parisuhde-elämän kuihtumisesta tai muusta sellaisesta.
Kokemukseni mukaan lapsettomat ihmiset eivät täysin osaa arvostaa sitä, miten monia ongelmia meidän ei tarvitse ratkaista vain siksi, ettemme ole (vielä) vanhempia. Kannattaa nähdä asian molemmat puolet!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:34"]
Oletteko tosissanne? Eikö teidän elämässä ihan tosissaan ole OIKEITA asioita,joista olla kiitollinen? Ihan käsittämätöntä olla kiitollinen jostain mitä ei ole, mikä ei kosketa omaa elämää.
[/quote]
Olen kiitollinen monista asioista, ja yksi niistä on se, että minulla on mahdollisuus välttyä vanhemmuuteen liittyviltä negativiisilta puolilta. Olen kiitollinen myös siitä, että olen suhteellisen terve eikä minulla ole esimerkiksi Alzheimerin taudin tai ALS:n oireita. Olen kiitollinen laajasta ystäväverkostostani ja siitä, etten ole köyhä. Olen kiitollinen siitä, että asun maassa, jossa vallitsee rauha ja joka tarjoaa kansalaisilleen sosiaaliturvan.
Voin havaita lapsiperheiden vaikeuksia, mainitsemiani sairauksia, yksinäisyyttä ja köyhyyttä ympärilläni tämän tästä. Median kautta on helppo todeta, että toisissa maissa soditaan tai että kaikkialla yhteiskunta ei pysty auttamaan heikompiaa. Kaikki nämä ovat asioita, joilta olen toistaiseksi välttynyt. Sinun logiikkasi mukaan en kuitenkaan voi olla kiitollinen siitä, etteivät ne kosketa minua.
Miksi en? -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:27"] Kiitollinen? Se on ihan oma valinta, haluaako lapsia vai ei. [/quote] Meille nykyajan ihmisille se voi olla oma valinta. Isovanhemmilleni eikä välttämättä vanhemmillenikaan asia ei ollut yhtä yksinkertaista. Sekä ehkäisykeinot että keinohedelmöitystekniikat ovat kehittyneet valtavastiparin sukupolven aikana. Terveen seksuaalisesti aktiivisen naisen kohtalona ei ole enää automaattisesti äitiys, ja monet lapsettomuuteen johtavaa tilaa voidaan nykyisin tehokkaasti hoitaa. Tämä valinnanmahdollisuus ei ole itsestäänselvyys vaan jotakin, josta on minusta myös syytä olla kiitollinen. -ap [/quote] Väität siis, että äidit eivät ole seksuaalisesti terveitä? Vai mihin viittasit tuola "terveesti seksuaalksesti aktiivinen nainen".
[/quote]
Luepa tuo virke uudelleen, ajatuksella. Eihän siinä sanota mitään siitä, millainen äiti-ihminen ei ole...
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:27"]
Kiitollinen? Se on ihan oma valinta, haluaako lapsia vai ei.
[/quote]
Meille nykyajan ihmisille se voi olla oma valinta. Isovanhemmilleni eikä välttämättä vanhemmillenikaan asia ei ollut yhtä yksinkertaista. Sekä ehkäisykeinot että keinohedelmöitystekniikat ovat kehittyneet valtavastiparin sukupolven aikana. Terveen seksuaalisesti aktiivisen naisen kohtalona ei ole enää automaattisesti äitiys, ja monet lapsettomuuteen johtavaa tilaa voidaan nykyisin tehokkaasti hoitaa. Tämä valinnanmahdollisuus ei ole itsestäänselvyys vaan jotakin, josta on minusta myös syytä olla kiitollinen. -ap
[/quote] Väität siis, että äidit eivät ole seksuaalisesti terveitä? Vai mihin viittasit tuola "terveesti seksuaalksesti aktiivinen nainen".
[/quote] väitän.
nyt en oikeen ymmärrä.
pitäisköhän mun mennä johonkin lapsettomien foorumille olemaan
kiitollinen viidestä lapsestani?
Mä taas olen kiitollinen siitä, että olen saanut kaksi tervettä lasta. Olen myös kiitollinen siitä, että lapseni ovat elossa. Juttelin just 86-vuotiaan naisen kanssa, jolta oli kuollut yksi lapsi. Eräs toinen muisteli naapurinsa kaksospoikia, jotka olivat kuolleet muutaman kuukauden ikäisenä.
Minäkin olen kiitollinen ja minulla Se kiitollisuus on sitä että en ole lapseton. Saan viettää noiden pikkutyyppien kanssa elämäni mukavimpia aikoja. Ei kiinnosta pätkääkään lapsettomuus ja sen tuoma "vapaus". Sen verran hyvä taloudellinen tilanne meillä, että pärjäämme mukavasti, ei tarvitse senttiä venyttää. Olemme kumpikin miehen,kanssa perhe keskeisiä ihmisiä ja nautitaan tästä elämäntilanteesta ihan oikeasti.
Sitä on varmaan velojen mahdoton ymmärtää
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:23"] Jep, sunkin kannattaisi nähdä asian molemmat puolet. [/quote] Mitä mahdat tarkoittaa? -ap [/quote] No sitä että luettelit nyt vain vanhemmuuden "huonot" puolet, vaikka ei noista mikään päde kaikkien kohdalla.
[/quote]
No ei päde ei, mutta en tulisi tänne tai mihinkään muualle pätemään, jos olisin niin paska äiti, että en välittäisi huolehtia edes vanhemmuuden perusasioista. Taidat olla niitä vajakkeja, joiden mielestä minkäänlaajuinen vastuu ei kuulu vanhemmille vaan sukupuolivalituskin pitää saada koulusta. Muuten en oikein ymmärrä miten se ei kuulusi kaikille vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:38"]
Tosiaan ap, kannattaa nähdä asian kummatkin puolet. Jäät paitsi myös lapsen halauksista, söpöistä hyvän yön pusuista jotka lapsi moiskauttaa poskellesi, hellyttävistä minä rakastan sinua äiti-kommenteista, yhteisistä lomista, kun koko perheellä on rentoa ja hauskaa, väsyttävä arki on silloin kaukana. Lisäksi kun lapsi kasvaa, jäät paitsi yhdessä huumoripitoisesta hulluttelusta ja kaveruudesta, mikä parhaimmassa tapauksessa syntyy vanhempien ja lapsen välille. Minulle nämä hyvät asiat korvaavat moninkertaisesti nuo kuvaamasi rasittavat asiat.
[/quote]
Olet nyt hyvin tärkeän oivalluksen äärellä. Olen varma, että mainitsemasi asiat todella korvaavat sinulle ne kielteiset asiat, jotka listasin aloitusviestissäni. Tämä johtuu siitä, että haluat olla vanhempi ja todella arvostat "hyvänyön pusuja" ja vanhemmuutta.
Ylipäätään ihminen on valmis sietämään aika paljon epämukavuutta, jos hän saa siitä palkinnoksi jotakin, mitä pitää aidosti tärkeänä ja arvokkaana. Taiteilijat voivat esimerkiksi hyväksyä matalan elintason, koska se mahdollistaa heille keskittymisen taiteen tekoon. Taiteen tekemisen antoisuus ei tee ahtaasta asumisesta ja pakollisesta köyhäilystä yhtään sen mukavampia, mutta se voi tehdä niistä helpompia sietää.
Tilanne on kuitenkin täysin erilainen, jos epämukavuutta joutuu sietämään tilanteessa, jossa mitään palkkiota ei ole odotettavissa. Monelle ihmiselle mainitsemasi vanhemmuuden hyvät puolet ovat yhdentekeviä tai jopa epämiellyttäviä siinä missä taiteilijan ammatin harjoittaminen on osalle lähinnä tympäisevä, mahdoton ajatus. Silloin epämukavuudesta ei ole luvassa mitään palkkiota.
Kuvittele, millaista olisi kärsiä kaikki tällaisen elämäntapavalinnnan huonot puolet ilman, että saat niistä mitään psykologista hyvitystä. Silloinhan ne tuntuvat vain kahta kauheammilta. -ap
Oi palstavelamme on palannut taas nautittuaan jällleen lapsettomasta elämästään poissa av:ltä. Onneksi muistit velvollisuutesi ja palasit tänne jankkaamaan sanomaasi. Aina löytyy joku, jolle lätinäsi tulee uuten :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:29"]
Hassua, että vela (t) jaksaa tehdä vuorokauden aikana näitä samoja avauksia kymmenkunta.
[/quote]
Listaa nyt viisikin "samanlaista" avausta viimeisen vuorokauden ajalta. Googlella niiden hakeminen käy käden känteessä. Muuten joudun olettamaan, että puhut paskaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:57"]
Oi palstavelamme on palannut taas nautittuaan jällleen lapsettomasta elämästään poissa av:ltä. Onneksi muistit velvollisuutesi ja palasit tänne jankkaamaan sanomaasi. Aina löytyy joku, jolle lätinäsi tulee uuten :)
[/quote]
Millä tavalla kiitollisuuteni on sinulta pois? Jos aihe ei kiinnosta sinua, miksi kommentoit? -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:27"]Kiitollinen? Se on ihan oma valinta, haluaako lapsia vai ei. Jos haluaa, tekee lapsia ja yleensä rakastaa heitä ja juuri tuotakin oppii rakastamaan, harrastuksiin kuskaamista sun muita arkijuttuja.
[/quote]
Ei se kyllä aina ihan oma valinta ole. Nimimerkillä kohtu poistettu ja adoptiojonossa neljättä vuotta
Ei kai se nyt niin ihmeellinen asia voi äipällekään olla että joku on ihan oikeasti kiitollinen siitä ettei tarvi olla äiti, jos kerran mitään mielenkiintoa ei ole? Aika paskaahan se on jos ei yhtään kiinnosta mikään äitiyteen liittyvä.
ap on kiitollinen itselleen, että on osannut ehkäistä
Hienoa että olet itsellesi rehellinen ja pystyt sanomaan ettei luettelemasi asiat ole sinulle helppoja. Ei kannata ryhtyä lastenteko hommiin jos ympäröivä maailma siihen painostaa, kaikkia vaan ei ole tarkoitettu vanhemmiksi. Ehkä elämäsi tarkoitus on keskittää energiasi elämässä muihin asioihin kuin lastenkasvatukseen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Millä tavalla kiitollisuuteni on sinulta pois? Jos aihe ei kiinnosta sinua, miksi kommentoit? -ap
[/quote]
En lähde jankkaamiseesi mukaan: missään en sanonut että kiitollisuutesi on minulta pois.
Ihmetyttää miksi hukkaat lapsettoman ihanaa aikaa jankkaamalla agendaasi täällä lähes päivittäin.
Kyllä mua ap silti niin säälittää. Ei raukka tiedä, mistä kaikesta ihanasta jää paitsi.
Isovanhemmilleni eikä välttämättä vanhemmillenikaan asia ei ollut yhtä yksinkertaista. Sekä ehkäisykeinot että keinohedelmöitystekniikat ovat kehittyneet valtavastiparin sukupolven aikana. Terveen seksuaalisesti aktiivisen naisen kohtalona ei ole enää automaattisesti äitiys, ja monet lapsettomuuteen johtavaa tilaa voidaan nykyisin tehokkaasti hoitaa. Tämä valinnanmahdollisuus ei ole itsestäänselvyys vaan jotakin, josta on minusta myös syytä olla kiitollinen. -ap
Viisi alapeukkua sille, että ehkäisykeinot ja keinohedelmöitystekniikat ovat kehittyneitä eikä ole pakko lisääntyä tai toisaalta pakko jäädä lapsettomaksi? Mikä teitä vaivaa?
Minä taas olen kiitollinen kahdesta pojasta ja tyttärestä! Meillä on ihana parisuhde, hyvä seksielämä ja lasten myötä elämä ja suhde rikastui. Et voi tietää mistä jäät paitsi :) Me nautittiin 10v lapsetonta elämää, ehdittiin kyllä matkustelemaan ja nauttimaan vapaudesta ;)
Kiitollisuus on mielettömän hyvä tunne. Jokaisen yksilön kannattaa pyrkiä elämässään siihen, että sydämessä olisi kiitollisuus ja mahdollisimman hyvä olla. Aap:lle se on lapsettomuus, itselleni perhe. Kaikkine mausteineen.