Olen kiitollinen lapsettomuudestani
Luen aika ajoin tätä palstaa hymynkare suupielessäni. Mitenkään väheksymättä palstan äitien vastuita ja velvollisuuksia minun on todettava, että olen tavattoman kiitollinen siitä, ettei minun tarvitse kantaa murhetta esimerkiksi kihomadoista, sisarusten riitojen sovittelusta, teinien kiukkukohtauksista, sukupuolikasvatuksesta, kotiintuloaikojen valvomisesta, uhmasta, koliikki-itkusta, harrastuksiin kuskaamisesta, kahdenkeskisen parisuhde-elämän kuihtumisesta tai muusta sellaisesta.
Kokemukseni mukaan lapsettomat ihmiset eivät täysin osaa arvostaa sitä, miten monia ongelmia meidän ei tarvitse ratkaista vain siksi, ettemme ole (vielä) vanhempia. Kannattaa nähdä asian molemmat puolet!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:24"]
Ap hyvä meillä esim kolme lasta jotka todella harvoin keksivät mitään riidan aihetta keskenään, ovat kuin paita ja peppu ja paidan helema :D kyllä nuo lapset vaan antavat niin paljon enemmän kuin ottavat etten ikuna sinun kanssasi osaa vaihtaisi. En voisi kuvitellakaan elämää ilman lapsia nyt kun tiedän mistä jäisin paitsi! Helema? Ikuna? Kai lapsellisetkin voivat kirjoittaa kunnon suomea?
[/quote]
[/quote]
Ja lapsettomat opetella tekemään lainaukset oikein niin, ettei oma kommentti uppoa lainauksen sisään?
(ohis)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:48"]
Ei, en suinkaan erehdy.
[/quote]
Joudumme sitten olemaan tästä asiasta eri mieltä. Vai sanoisinko, että koska et ole taiteilija, et valitattavasti pysty täysin ymmärtämään, mitä taiteen tekeminen voi ihmiselle merkitä? ;) Kyllä se on monelle juuri sellainen elämää suurempi juttu, vaikka asiaa ei olekaan helppo hahmottaa, jos omat arvot ovat kovin erilaiset. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:45"]
Jospa ap vaikka tunkisi päänsä perseeseensä ja tukehtuisi sinne.
[/quote]
Yllättävän paljon aggressiota tuntuu yhden anonyymin keskustelijan osoittama kiitollisuus aiheuttavan. Olisi hauska tietää, mitkä asiat vaikuttavat tämän reaktion taustalla. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:01"]
Ei, en suinkaan erehdy.
[/quote]
Joudumme sitten olemaan tästä asiasta eri mieltä. Vai sanoisinko, että koska et ole taiteilija, et valitattavasti pysty täysin ymmärtämään, mitä taiteen tekeminen voi ihmiselle merkitä? ;) Kyllä se on monelle juuri sellainen elämää suurempi juttu, vaikka asiaa ei olekaan helppo hahmottaa, jos omat arvot ovat kovin erilaiset. -ap
[/quote]
No, itse asiassa ymmärrän tuon taiteen tekemisen tärkeyden oikein hyvin, koska olen innokas kuvataiteen harrastaja ollut pienestä pitäen, siis yli 40 vuotta jo. Mutta silti se on eri asia, aiemmin selittämistäni syistä. Se ei liity samalla lailla ihmisen syvimpiin tunteisiin, vaikka itseilmaisun tarpeeseen liittyykin. Eläimetkin tuntevat tarvetta lisääntyä, se on oikeastaan minkä tahansa eläin- tai eliölajin tärkeimpiä geneettisiä viettejä - PLUS tosiaan tuo tarve tuntea läheisyyttä ja rakkautta.
Olisi hauska myös tietää, millä perustein Ap valitsee kenelle vastaa. :) Mistä kertoo, kun et osaa vastata miksi vauhkoat aiheestasi palstalla lähes joka päivä. Liikaa luppoaikaa ihanassa lapsettomassa elämässäsi? t. 38
Kauhea hyökkäys ap:ta kohtaan kun vaan ilmaisi olevansa kiitollinen lapsettomuudesta. Ei alkanut vähätellä tai haukkua perheellisyyttä vaan kertoi tämän hetkisestä arvomaailmastaan. Välillä av-palsta on kyllä karu! Itse olen kiitollinen äitiydestä :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:09"]
Ei, en suinkaan erehdy.
[/quote]
[/quote]
No, itse asiassa ymmärrän tuon taiteen tekemisen tärkeyden oikein hyvin, koska olen innokas kuvataiteen harrastaja ollut pienestä pitäen, siis yli 40 vuotta jo. Mutta silti se on eri asia, aiemmin selittämistäni syistä. Se ei liity samalla lailla ihmisen syvimpiin tunteisiin, vaikka itseilmaisun tarpeeseen liittyykin. Eläimetkin tuntevat tarvetta lisääntyä, se on oikeastaan minkä tahansa eläin- tai eliölajin tärkeimpiä geneettisiä viettejä - PLUS tosiaan tuo tarve tuntea läheisyyttä ja rakkautta.
[/quote]
Miksi sinulle on mahdotonta kuvitella, että jotkut asettavat esimerkiksi tuon luomistarpeen paljon lisääntymistä korkeammalle henkilökohtaisessa arvohierarkiassaan? Eikö jo se, etteivät kaikki halua lapsia, kerro siitä, että osalle koko asia ei ole lainkaan tärkeä? -ap
Mä olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Ilman kuopustani en olisi enää edes elossa.
Kyllä velat on henkisesti köyhiä ihmisiä. Mutta sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:34"]
[/quote]
Ketjun yhteenveto: mammat käy kuumana koska ap ei pidä mammana olemista minään.
Niin paljon peppukipeyttä.
Ap, mene tuonne Lapsettomuus-ketjuun olemaan kiitollinen. Siellä on kasa ihmisiä, jotka eivät ole ymmärtäneet olla sinun tavoin kiitollisia. Voit vaikka kertoa heille kihomadoista ym. ja julistaa siellä ilosanomaasi lasta yrittäjille. Tai sitten voit lukea heidän keskustelujaan siitä, miten vapaudesta, matkustelusta ym. ei pysty nauttimaan, kun se elämän merkittävin sisältö puuttuu. Tsemppiä kaikille hedelmöityshoidoista oleville ja ap:lle onnea elämän hankkimiseen.
Ei mammat käy kuumana yhtään mistään. Monet ovat ihan asiallisesti selittäneet että ap:n aloitus on hyvin yksipuolinen kaikessa tuossa kiitollisuudessaan. Lisäksi vielä toteaa että asioilla on kaksi puolta kun itse korostaa vain ja ainoastaan niitä vanhemmuuden negatiivisia puolia. Totta kai siinä tulee olo että hei ap, ei vanhemmuus ole noin mustavalkoista.
Mutta toki ap saa minun puolestani olla kiitollinen lapsettomuudestaan, Se vain kuulostaa melko huvittavalta. Lapsia kun erittäin helppo olla hankkimatta nykypäivänä, ei siinä nyt niin hirveän suurta kiitollisuutta tarvitse tuntea, senkus jättää tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:38"]
Tosiaan ap, kannattaa nähdä asian kummatkin puolet. Jäät paitsi myös lapsen halauksista, söpöistä hyvän yön pusuista jotka lapsi moiskauttaa poskellesi, hellyttävistä minä rakastan sinua äiti-kommenteista, yhteisistä lomista, kun koko perheellä on rentoa ja hauskaa, väsyttävä arki on silloin kaukana. Lisäksi kun lapsi kasvaa, jäät paitsi yhdessä huumoripitoisesta hulluttelusta ja kaveruudesta, mikä parhaimmassa tapauksessa syntyy vanhempien ja lapsen välille. Minulle nämä hyvät asiat korvaavat moninkertaisesti nuo kuvaamasi rasittavat asiat. Toki olen joskus väsynyt perhe-elämään mutta en vaihtaisi sitä mistään hinnasta lapsettomuuteen. Pelkkä ajatus kammottaa. Mutta jokainen tyylillään. Ei ole mikään pakko lisääntyä kenenkään, eikä todellakaan kannatakaan jos ei jaksa perhe-elämää.
[/quote]
Mitä sillä on väliä jos ap jää näistä paitsi? Miksi hänen pitäisi ymmärtää tämäkin puoli? Jos hän on lapseton, ei halua lapsia, ja kiitollinen siitä. Miksi ihmeessä pitäisi ymmärtää sitten tämäkin puoli? Eri asia jos ap vihaisi lapsiperheitä tms, mutta sellaisestahan ei ollut kyse. Vaan ihan vaan siitä, että on valinnut tietyn elämäntavan, ja tiedostaa sen sopivan itselle hyvin.
Ja en ole vela. Mutta minun elämä on ollut sisällöllisesti aivan yhtä merkityksellistä lapsettomana kuin nyt. Minun onneni ei ole riippuvainen mistään ulkoisesta tekijästä. Pystyn antamaan ja saamaan rakkautta ilman lapsiakin. Pystyjn hulluttelemaan ja tekemään vaikka mitä ihan ilman lapsiakin. Toki sellainen äidinrakkaus on aivan ainutlaatuista, mutta ajatus että jäisi jostain olennaisesta elämässä paitsi ilman lapsia on vaan todella rajoittunutta ja kertoo siitä että ehkä itse ei ole oivaltanut kovin suuriakaan elämästä yleensä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 02:06"]
Minulla on muutamia neiti-ystäviä, oikeasti jo ihan kunnon vanhojapiikoja. Heistä ainakin kahdella on kauhea trauma lapsettomuudesta. Pelko yksinäisestä vanhuudesta on jo iskenyt päälle! Heille en tietenkään kerro omista lapsistani, saatikka lastenlapsista.
Näille naisille kävi niin, että aika vaan hurahti ohi, siis se hedelmällinen aika. Sitten iski paniikki ja koittavat nyt hössöttää jotain siihen sijaan. Tulee sääli heitä. Jos itse olisin ollut hedelmätön, olisimme mieheni kanssa adoptoineet lapsen. Mutta kukin tavallaan.
[/quote]
No voi, ei se adoptiokaan ole mikään itsestäänselvä asia Suomessa. Ystäväsi varmasti todella arvostavat sinun sääliäsi ja ylemmyydentuntoasi puhuessasi "heidän hössötysyrityksistään".
Kärsin itse lapsettomuudesta, ja koen kyllä että voin elää täysin rikasta elämää ilman lapsia ja lapsenlapsia. Yksinäisyyden pelkoa ei ole, sillä vanhetessaan ja kuollessaan kaikki ovat yksin. Jos et usko, niin käy palvelukodissa katsomassa vanhuksia säännöllisesti, ja pistähän merkille kuinka monilla sukulaiset siellä käyvät visiitillä esim useammin kuin kerran kuussa. Yksin pitää oppia elämään, siitä ei pääse mihinkään!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 01:45"]
Aloittaja saat olla kiitollinen lapsettomuudestasi; ei se minulta ole pois, mutta mietippä ihan pohjamutia myöten, onko se niin sittenkään? Eikö olisi kivaa, kun tulet vanhaksi ja vanhuuden heikkoudet tulevat mukaan kuvioihisi, niin kukaan ei sua puolusta kuin oma lapsesi elämän viidakossa kaikkein parhaiten, ja sama toisin päin. Jonkinlaista turvallisuuden tunnetta omat lapset luovat sitten kun itse olet elämän ehtoo puolella. Ainahan ei tietysti kaikille käy niin onnekkaasti, mutta suurimmalle osalle ihmisistä.
[/quote]
Valitettavasti omatuntoni ei sallisi minun hankkia lapsia vakuutukseksi vanhuuden yksinäisyyttä ja raihnaisuutta vastaan. Sellainen olisi minusta täysin hävytöntä toisen ihmisen välineellistämistä. Onneksi en pelkää kumpaakaan noista kohtaloista niin paljon, että tällaista täytyisi edes harkita. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:09"]
Ei, en suinkaan erehdy.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi sinulle on mahdotonta kuvitella, että jotkut asettavat esimerkiksi tuon luomistarpeen paljon lisääntymistä korkeammalle henkilökohtaisessa arvohierarkiassaan? Eikö jo se, etteivät kaikki halua lapsia, kerro siitä, että osalle koko asia ei ole lainkaan tärkeä? -ap
[/quote]
Ei, ei se minulle ole vaikeaa kuvitella, ihmiset ovat monella tavalla aika pihalla äitiyden suuruudesta ENNEN kuin heillä itsellään on lapsia. Se on niin kaikkivoittava tunne ja tila, että lapsettomat eivät sitä voi täysin ymmärtää, hyvälläkään mielikuvituksella ja läheltä observoimalla.
Äidit sen sijaan tietävät kyllä, millaista oli olla lapseton.
Sen sijaan taiteentekoa voi itse kukin kokeilla ja jättää tai valita sen sen kokemuksen perusteella. Tehdä ns. valistuneen valinnan. Äitiyden suhteen tuollaista "no ei se kiinnostanutkaan, luovun tästä roolista" -päätöstä ei oikein voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:34"]
[/quote]
Ketjun yhteenveto: mammat käy kuumana koska ap ei pidä mammana olemista minään.
Niin paljon peppukipeyttä.
[/quote]
No ei suinkaan. He vain ovat eri mieltä lapsettomuuden autuudesta. Koeta kestää se.
(ohis)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:13"]
Ei, ei se minulle ole vaikeaa kuvitella, ihmiset ovat monella tavalla aika pihalla äitiyden suuruudesta ENNEN kuin heillä itsellään on lapsia. Se on niin kaikkivoittava tunne ja tila, että lapsettomat eivät sitä voi täysin ymmärtää, hyvälläkään mielikuvituksella ja läheltä observoimalla.
[/quote]
Älähän nyt liioittele. Eivät kaikki äiditkään koe äitiyttä tuollaisena kosmisen mittakaavan autuunena, jota kuvailet. Ihmiset nyt vain ovat erilaisia. Me koemme, arvostamme ja haluamme asioita eri tavoin. Suhtaudun hyvin kielteisesti kaikkiin näkemyksiin, joissa yhden ihmisen perspektiivi koetetaan yleistää jonkinlaiseksi universaaliksi totuudeksi. -ap
"Äidit sentään tietävät millaista oli olla lapseton".
Ehkä. Ehkä tiesitte 20-vuotiaana millaista oli olla lapseton, tai 30-vuotiaana tai jopa 40-vuotiaana, mutta tiedättekö millaista on koko elämän kestävä vapaaehtoinen lapsettomuus?! Voitteko oikeasti verrata omaa lapsetonta aikaanne nuorena johonkin velaan, joka on vela yhä vaikka 50-vuotiaana?! Te olette menneet eri polkuja ja, kun olette saaneet lapsista ties vaikka mitä merkitystä elämäänne, on se velakin kerännyt kaikenlaista matkan varrelta. Ehkä teidän mielestä se ei ole lähelläkään sitä, mitä olette itse saaneet, mutta mitä sitten?! Se vela on varmasti onnellinen yhä, yhä siinä vaiheessa kun saatte lastenlapsia ja yhä sitten, kun kaikki te siirrytte vanhainkotiin.
Mutta todellako kuvittelette, että voitte sanoa siellä vanhainkodissa sitten, että kyllä teilläkin oli lapseton aika ja tiedätte kaiken siitä?!
Just JOO!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:24"]
Ap hyvä meillä esim kolme lasta jotka todella harvoin keksivät mitään riidan aihetta keskenään, ovat kuin paita ja peppu ja paidan helema :D kyllä nuo lapset vaan antavat niin paljon enemmän kuin ottavat etten ikuna sinun kanssasi osaa vaihtaisi. En voisi kuvitellakaan elämää ilman lapsia nyt kun tiedän mistä jäisin paitsi! Helema? Ikuna? Kai lapsellisetkin voivat kirjoittaa kunnon suomea?
[/quote]