Päiväkotiryhmästä puuttuu yksi työntekijä eikä tietoakaan mistä saadaan
Nyt syksy pyöritetty siis vajaalla ja vaihtuvilla sijaisilla eikä tietoakaan mistä saadaan pysyvä ihminen.
Opettajan paikka siis täyttämättä.
Ollaan ihan puhki.
Tää on ihan hullua.
Vanhemmat vain luulee että joku on vielä lomalla vaikka oikeasti työntekijästä ei ole tietoakaan.
Kommentit (172)
Sijaisvanhemmuus ja pph:s vaatisivat hyväksynnän myös muilta perheenjäseniltä ja minä en kyllä sitä saisi.
Itseasiassa pph:n työtä joskus aika vakavasti harkitsinkin, kävin jopa alkukartoituskeskustelunkin alueen jonkun pomon kanssa, olisin siis yksityiseksi pph:ksi ruvennut, mutta se tyssäsi kuitenkin, se ajatus että olisi omassa kotona saatavilla ja töissä klo7-17.30 ei sitten iskenytkään. Ei se palkka korvaa niitä kuluja, ruoat/tekeminen, askartelu ym tarvikkeet, kodin puhdistusaineet, remppakulut koska kodin pinnathan kuluisi ajan saatossa norm enemmän jne. Ja se on yksinäistäkin, olla pph.
T. Tuo joka miettii mitä tekisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä valiteta pikku asioista. Sydäntä riipii kun afganistanilaiset nostivat aitojen yli vauvojaan ja lapsiaan että pääsisivät jenkkeihin. Mielummin antavat lapsensa pois kuin laittavat avioliittoon 12-vuotiaana.
Suomessa itketään aivan turhasta. On puhtaat päiväkodit missä laadukasta ruokaa jne.
Itse tein Seuren kautta Helsingissä keikkaa. Väitän että kukaan lapsista keitä olin hoitamassa ei kärsinyt. Päinvastoin olivat innoissaan kyselemässä kuka olen jne. Osa tykkäs kun annoin tehdä kampauksia omaan päähäni ja värittivät innoissaan tekemiäni piirrustuksia. Olivat tottuneet värittämään tietokoneella tulostettuja kuvia. Parissa päivässä sain koko porukan piirtämään omia teoksia.
Minulla ei ole alan koulutusta. Silti joka paikassa pyydettiin puhelinnumeroa että voisivat soittaa tuurauksiin.
Mielestäni tämä työ sopii hyvin luoville opiskelijoille ja eläkeläismummoille ketkä haluavat tehdä keikkaa.
Kuulostaa siltä, että voit olla hyvä hoitaja tai ainakin mainio sijainen. Varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin kuuluu hyvin paljon muutakin kuin kampaamoleikit ja värityskuvat. Hoitajien on haastavaa työskennellä pitkään ilman opettajaa.
Varhaiskasvatuksen opettaja istuu toimistossa kaukana lapsista kirjoittelemassa itsestäänselvyyksiä. Hoitajat pärjäävät erittäin hyvin ilman ainuttakaan akateemista ja jopa lapset viihtyvät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi lastenkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi lastenkotiin?
Millä tavalla se olisi päiväkotia parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi lastenkotiin?
Lastenkodeissa edellytetään sosionomin tai sairaanhoitajan tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhemmuus ja pph:s vaatisivat hyväksynnän myös muilta perheenjäseniltä ja minä en kyllä sitä saisi.
Itseasiassa pph:n työtä joskus aika vakavasti harkitsinkin, kävin jopa alkukartoituskeskustelunkin alueen jonkun pomon kanssa, olisin siis yksityiseksi pph:ksi ruvennut, mutta se tyssäsi kuitenkin, se ajatus että olisi omassa kotona saatavilla ja töissä klo7-17.30 ei sitten iskenytkään. Ei se palkka korvaa niitä kuluja, ruoat/tekeminen, askartelu ym tarvikkeet, kodin puhdistusaineet, remppakulut koska kodin pinnathan kuluisi ajan saatossa norm enemmän jne. Ja se on yksinäistäkin, olla pph.T. Tuo joka miettii mitä tekisi
Entä iltapäiväkerho? Siellä olisi kollegoita ja toiminta on vapaamuotoista ja ei-byrokraattista.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tulisi purkaa nuo täysin turhat pätevyystodistukset. Veikkaan, että minäkin osaisin niitä lapsia hoitaa kahden oman kokemuksella, mutta eipä huolita töihin.
Todellakaan kaikki eivät sovi alalle, ja koulutus on oikein hyvä tapa seuloa ensinnäkin ne vähiten soveltuvat pois. Opettajan ja hoitajan työ on ainakin omassa ryhmässä ja päiväkodissa melko erilaista, enkä osaisi opettajan työtä automaattisesti. Minun työpaikalla arvostetaan meitä hoitajia paljon, ja tiedän että näin ajatellaan usein paikoissa joissa on huonot oltavat ja yhteishenki. Välillä tulee katkeria sijaisia, jotka haluaisivat alalle ja tuhahtelevat, kun eivät saa kuin sijaisia. Ihmettelin suuresti, että jos halu alalle on kova ja varma olo siitä että pärjää, että miksi ei hanki sitä koulutusta, joka oikeasti antaa ihan hyvät valmiudet työhön. Itse olisin toivonut itselleni pidempää suuntautumista lapsiin. Silloin kuin itse suoritin tutkintoni, niin viimeinen vuosi suuntauduttiin. Minun mielestä meidän tutkinnossa voitaisiin suuntautua parikin vuotta siihen omaan alaan.
T. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä valiteta pikku asioista. Sydäntä riipii kun afganistanilaiset nostivat aitojen yli vauvojaan ja lapsiaan että pääsisivät jenkkeihin. Mielummin antavat lapsensa pois kuin laittavat avioliittoon 12-vuotiaana.
Suomessa itketään aivan turhasta. On puhtaat päiväkodit missä laadukasta ruokaa jne.
Itse tein Seuren kautta Helsingissä keikkaa. Väitän että kukaan lapsista keitä olin hoitamassa ei kärsinyt. Päinvastoin olivat innoissaan kyselemässä kuka olen jne. Osa tykkäs kun annoin tehdä kampauksia omaan päähäni ja värittivät innoissaan tekemiäni piirrustuksia. Olivat tottuneet värittämään tietokoneella tulostettuja kuvia. Parissa päivässä sain koko porukan piirtämään omia teoksia.
Minulla ei ole alan koulutusta. Silti joka paikassa pyydettiin puhelinnumeroa että voisivat soittaa tuurauksiin.
Mielestäni tämä työ sopii hyvin luoville opiskelijoille ja eläkeläismummoille ketkä haluavat tehdä keikkaa.
Kuulostaa siltä, että voit olla hyvä hoitaja tai ainakin mainio sijainen. Varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin kuuluu hyvin paljon muutakin kuin kampaamoleikit ja värityskuvat. Hoitajien on haastavaa työskennellä pitkään ilman opettajaa.
Varhaiskasvatuksen opettaja istuu toimistossa kaukana lapsista kirjoittelemassa itsestäänselvyyksiä. Hoitajat pärjäävät erittäin hyvin ilman ainuttakaan akateemista ja jopa lapset viihtyvät paremmin.
Itse sijaistin hoitajana opettajaa yhden kevään. Eipä ollut mukavaa pitää tehostetun tuen lapsen palavereita ja ylipäätään suunnitella toimintaa, kun ryhmä toi sellaisia haasteita joihin olisi oikeasti tarvinnut koulutuksen. Minun mielestäni on todella hyvä, että opettajat käyvät korkeakoulututkinnon. Ei se minun arvoa vähennä, vaikka jotkut varsinkin vanhemmat hoitajat näin tuntuvat ajattelevan. Joku lapsi saa minulta enemmän ja toinen opettajalta enemmän. Sellaista koulutettua opettajaa en ole tavannut, jota lapset inhoaisivat, mutta yhdestä lapsille ja aikuisille huutavasta ja työpaikkakiusaamista harjoittavasta hoitajasta on kokemusta, joka laitettiin lopulta kiertävän hommiin, ettei rasittaisi mitään ryhmää liikaa. Suurin osa onneksi alalla on oikeasti tässä koko sydämellään, vaikka olot ja palkat on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tulisi purkaa nuo täysin turhat pätevyystodistukset. Veikkaan, että minäkin osaisin niitä lapsia hoitaa kahden oman kokemuksella, mutta eipä huolita töihin.
Todellakaan kaikki eivät sovi alalle, ja koulutus on oikein hyvä tapa seuloa ensinnäkin ne vähiten soveltuvat pois. Opettajan ja hoitajan työ on ainakin omassa ryhmässä ja päiväkodissa melko erilaista, enkä osaisi opettajan työtä automaattisesti. Minun työpaikalla arvostetaan meitä hoitajia paljon, ja tiedän että näin ajatellaan usein paikoissa joissa on huonot oltavat ja yhteishenki. Välillä tulee katkeria sijaisia, jotka haluaisivat alalle ja tuhahtelevat, kun eivät saa kuin sijaisia. Ihmettelin suuresti, että jos halu alalle on kova ja varma olo siitä että pärjää, että miksi ei hanki sitä koulutusta, joka oikeasti antaa ihan hyvät valmiudet työhön. Itse olisin toivonut itselleni pidempää suuntautumista lapsiin. Silloin kuin itse suoritin tutkintoni, niin viimeinen vuosi suuntauduttiin. Minun mielestä meidän tutkinnossa voitaisiin suuntautua parikin vuotta siihen omaan alaan.
T. Lastenhoitaja
Jos menee kouluttautumaan esim. lastenohjaajaksi jotta saa pätevyyden hoitajan työhön, niin pääosaltaan se koulutus menee hukkaan, kun nykyisenä varhaiskasvatuksen aikana hoitaja ei kuitenkaan tee sitä suunnittelutyötä mihin koulutus valmentaa.
Hoitajille riittäisi hyvin jokin muutaman kuukauden kurssi, plus muutaman kuukauden harjoittelu, plus sijaisen tai avustajan työtä vähän aikaa. Tämä jotta saavuttaisi sen tietotaidon, tottumuksen lapsiin ja lapsiryhmän hallintataidot mitkä vakinainen hoitajan työssä työskentely vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiavustajaksi pääset.
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviä et osaa tehdä, koska on täysin eri asia kasvattaa vierasta lapsijoukkoa tavoitteellisti kuin hoitaa kotona omaa pilttiä.
Mitä ne erityiset osaamiset on mitä vakaopella on mitä esim pph:lla ei ole? Ihan naurettavaa oman egon pönkittämistä.
Jos menee kouluttautumaan esim. lastenohjaajaksi jotta saa pätevyyden hoitajan työhön, niin pääosaltaan se koulutus menee hukkaan, kun nykyisenä varhaiskasvatuksen aikana hoitaja ei kuitenkaan tee sitä suunnittelutyötä mihin koulutus valmentaa.
-Käytännössä hoitaja tekee kyllä, jos vaan haluaa. :) Myös vasuja hoitajat yhä tekee monissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviä et osaa tehdä, koska on täysin eri asia kasvattaa vierasta lapsijoukkoa tavoitteellisti kuin hoitaa kotona omaa pilttiä.
Varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuutta saa tehdä vaikka 19v Liisa Lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuutta saa tehdä vaikka 19v Liisa Lähihoitaja.
Sitä lastenhoitajan pätevyyttäkään ei tarvita lain mukaan sijaiselta.
Meidän talosta puuttuu seitsemästä opettajasta viisi. Kuutta paikkaa tosin tekee lh tai joku muu vastaava. Yksi on hakusessa että kuka tekee.
Tää on ihan yleistä. Siitä ei vain puhuta. Menee sitten vielä alueittain. Opet hakeutuu paremmille alueille ja siellä missä eniten haasteita opet puuttuu useammin.
Viime vuonna minun ryhmässä opettajan sijaisuutta teki ihminen joka oli opiskellut biologiaa ja piti välivuotta. Noh ihan hyvä vuosi, retkeiltiin paljon.
Se on jännä kun aina yksityistä päiväkotia haukutaan, mutta meidän talossa yksityisellä on kaksi pätevää opettajaa ja kolme pätevää lastenhoitajaa. Olemme pieni päiväkoti ja kaikki toimii. Meillä on ihana laitoshuoltaja, joka laittaa joka aterialla herkulliset pöperöt lapsille ja aina on hedelmää ja vihannesta.
Mä alan olla ylpeä työpaikastani kun tällaisia juttuja kuuntelee. Meillä on liikuntapainotteisuus, mutta myös lauletaan paljon ja askarrellaan, käydään metsäretkillä jne. Itse työskentelen pienten ryhmässä ja tykkään kyllä kovasti työpaikastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajat hoitavat koko "tavoitteellisen laadukkaan varhaiskasvatuksen" suunnittelu- ja raportointibyrokratian ilman koulutusta.
Oletko koskaan verrannut pph:n laatimia asiakirjoja varhaiskasvatuksen opettajan laatimiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet aviin ilmoituksen ?
Tuleeko puuttuva työntekijä?
Ei välttämättä, mutta tämän kuun alusta lähtien on varhaiskasvatuksen työntekijoille tullut lain mukaan ilmoitusvelvollisuus tilanteista, joissa toimitaan varhaiskasvatuslain vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajat hoitavat koko "tavoitteellisen laadukkaan varhaiskasvatuksen" suunnittelu- ja raportointibyrokratian ilman koulutusta.
Oletko koskaan verrannut pph:n laatimia asiakirjoja varhaiskasvatuksen opettajan laatimiin?
Onko niistä asiakirjoista kenties suurikin ilo? Jokainen vähänkin pidempään alalla työskennellyt muistaa sen ajan, kun asiakirjoja ei vielä laadittu, ja siitä huolimatta pärjättiin oikein hyvin.
Pph 8ooE/lapsi