Miksi vl-nainen ei saa ehkäistä?
Olkoot ehkäisemättä ne liikkeen johdossa olevat ukot ihan niin paljon kuin haluavat, ja muut liikkeen miehet, mutta miksei heidän naisensa saa käyttää ehkäisyä?
Kommentit (108)
Ehkäisyä käyttävien tuomitseminen on outoa koska Jeesuskin sanoi "synnitön hiettäköön ensimmäisen kiven" ja "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi".
Raamatussa ei ohjeisteta muiden kyttäykseen ja moralisointiin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:06"]
Itse vl:na ihmettelen suuresti sitä että sanotaan ehkäisyn olevan avioparin oma valinta että miten haluaa tehdä. Käytännössä on vain yksi vaihtoehto: ehkäisy on syntiä. Eli saat valita itse mutta vaihtoehtoja on tasan se yksi ja sama kaikille.
Käytän itse ehkäisyä ja olen silti vl. Ei kellään ole oikeutta tulla minulle sanomaan ettet ole uskovainen. Se on jokaisen sydämessä se asia eikä se riipu synnyttämisistä tai kulmakarvojen nyppimisistä.
Toivoisin että yhteisössä keskityttäis vain uskomiseen eikä kaikkeen muuhun täysin merkityksettömään.
En ymmärrä tätä. Kaikessa tässä touhussa katoaa se tärkein eli usko.
[/quote]
Hienoa, että siellä on jäseniä, jotka uskaltavat ajatella itse! Ajatelkaa, jos kaikki halukkaat vl:t vain alkaisivat ehkäistä, niin mitä se liike sillekään loppujen lopuksi voisi tehdä :D
Viimeinen lause on myös täyttä totta.
Ap
[/quote]
Eihän se liike sille mitään tee itsehän ihmiset ehkäisevät tai ovat ehkäisemättä. Moni täälä kehuskelee ehkäisevänsä ja kuuluvansa vl-liikkeeseen. Mitä järkeä on tossa yhtälössä? Miksi kuulua liikkeeseen jonka toimintatapa ei mielytä? Kannattaako roikkua mukana jossain mitä ei arvosta/pidä tärkeänä? Niin uskovainen voi olla monikin on uskovainen kaikki omalla tavallaan, mutta vl on se joka elää, kuin vl.
[/quote]
En ole vl mutta miksei liike voi kumota typerää ehkäisykieltoa? Varmaan naiset, jotka haluavat ehkäistä haluavat muuten olla vanhoillislestadiolaisia. Mitä vikaa siinä on? Miksi heidän pitäisi luopua uskostaan ehkäisemisen takia? SEHÄN se tässä on juuri se pointti.
[/quote]
Jos jokaisen mielihalut otetaan huomioon ja kaikenlaiset säännöt poistetaan, niin mikä tekee vl.llästä vl.län? Antakaa vanhollisten uskoa niin, kuin haluavat. Miksi heidän tulee muuttaa omaa uskoaan sen takia, että yks haluaa ehkäistä, toinen ryypätä, kolmas avoliittoa, neljäs homosuhteta, viides naispappeutta, kuudes kuunella popmusiikkia, seisemäs tanssia, kahdeksas kiroilla jne. jne. Kai tajuat, että koko uskonto ja sen raamattuun perustuminen tuhotuu siinä samalla?
[/quote]
No eikö se usko siellä ole ytimessä, minusta kaikki nuo käyttäytymissäännöt voi toki poistaa. Eihän ne koske meitä ateistejakaan. Onko vl = elämän rajoittaminen, ei usko Jumalaan sinänsä?
[/quote]
Raamatun mukainen usko ja elämä on se ydin. Niin ja säänöt ei koske ketään joka ei halua niiden itseään koskevan, jos vl haluaa näin elää niin suotakoon se heille. Ne jotka ei halua, voi sitten vaikka ryhtyä ateistiksi, eikä alkaa painostaa niitä jotka haluavat elää, kuin vl ja niin, kuin se uskonto tarkoittaa. Vaihtoehtoja on toki näiden kahdenkin lisäksi paljon, eli eiköhän jokainen löydä jo olemassa olevista jonkin itselleen sopivan lahkon, jos välttämättä johonkin lahkoon haluaa kuulua.
[/quote]
Ei kysymys ole siitä, että heitä, jotka haluavat elää kuin vl painostettaisiin luopumaan siitä, vaan siitä, etteivät nämä määräisi siitä, miten toiset vanhoillislestadiolaiset saavat elää.
[/quote]
Menee vähän maku siitä omasta vl:nä elämisestä - näin maallisesti ilmaistuna-, jos siellä aletaan elää kaikki miten parhaaksi nähdään. Jos olet kirkkokuoron jäsen ja osa porukasta alkaa esittää musikaalia, ei se kuoro enää pelaa yhteen. Ehkäisevät vl:t voisivat perustaa oman liikkeen ja laatia siihen haluamansa säännöt.
[/quote]
Sano ettet ole tosissasi. Hieman ontuva vertaus.
T. Ehkäisevä ja onnellinen vl.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:54"]
Olen myös VL ja käytän ehkäisyä perheen jaksamisen sekä terveyden vuoksi. Kieltämättä asia on arka ja siitä ei pysty avoimesti puhumaan edes ystävien kanssa. Tiedän että osa ystävistä ajattelee asian olevan väärin. Olemme kuitenkin mieheni kanssa tähän päätyneet hyvällä omalla tunnolla pitkän mietinnän tuloksena. Historiassa on takana vaikeat ajat, eron mahdollisuus, väsyminen lapsiin ja ainaiseen raskaaksi tulemisen pelkoon. Haimme apua ongelmiin ja saimme sitä. Nyt rakkaus sekä kunnioitus ja välittäminen on perheessämme kohdallaan ja jaksamme huolehtia ja rakastaa nykyisiä lapsiamme. Vauva kuumetta välillä on ja rakastan lapsia, silti tiedän että tällä erää emme ole vielä valmiita vastaanottamaan niitä lapsia, mitä taivaan isä vois meille antaa. Aika näyttää missä olemme muutaman vuoden päästä ja mikä on tilanne. Nyt näin on parempi. Tilanteita on monia. Ymmärrys kunniaan <3
[/quote]
Miten asiaan vaikuttaisi se, jos liikkeen johto sanoisi, että ehkäiseminen ei ole väärin? Eli että se olisi aidosti jokaisen oma valinta ja jos joku ajattelisi että ehkäisevä tekee väärin niin pohjaa sille ei olisi, koska liikkeen johto olisi sanonut, ettei se ole väärin?
[/quote]
Kukaan ei vastaa tähän?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:58"]
"Menee vähän maku siitä omasta vl:nä elämisestä - näin maallisesti ilmaistuna-, jos siellä aletaan elää kaikki miten parhaaksi nähdään. Jos olet kirkkokuoron jäsen ja osa porukasta alkaa esittää musikaalia, ei se kuoro enää pelaa yhteen. Ehkäisevät vl:t voisivat perustaa oman liikkeen ja laatia siihen haluamansa säännöt."
Kuka sen ehkäisykiellon on määritellyt?
[/quote]
Sen, että on vl määrittelee joku 'tunne' sisällä. Tunne pelastumisesta ja kuulumisesta oikeaan paikkaan, rauha ja turva, tunne yhteydestä Jumalaan. Kuka rakkauttakaan osaa selittää ja purkaa täsmällisiksi määritteiksi? Tämä samanlainen tunne sisälläni vahvistaa sen, että minun on helppo uskoa muiden vl:ien vastaavaan tunteeseen siitä, että ehkäisy on väärin. Kuten tunnen monet muutkin asiat vääriksi toteuttaa omassa elämässäni.
[/quote]
Mutta kuka on määritellyt ehkäisykiellon?
[/quote]
Kukaan ei vastaa tähänkään?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:27"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:21"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:12"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:08"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:49"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:34"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:17"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:06"] Itse vl:na ihmettelen suuresti sitä että sanotaan ehkäisyn olevan avioparin oma valinta että miten haluaa tehdä. Käytännössä on vain yksi vaihtoehto: ehkäisy on syntiä. Eli saat valita itse mutta vaihtoehtoja on tasan se yksi ja sama kaikille. Käytän itse ehkäisyä ja olen silti vl. Ei kellään ole oikeutta tulla minulle sanomaan ettet ole uskovainen. Se on jokaisen sydämessä se asia eikä se riipu synnyttämisistä tai kulmakarvojen nyppimisistä. Toivoisin että yhteisössä keskityttäis vain uskomiseen eikä kaikkeen muuhun täysin merkityksettömään. En ymmärrä tätä. Kaikessa tässä touhussa katoaa se tärkein eli usko. [/quote] Hienoa, että siellä on jäseniä, jotka uskaltavat ajatella itse! Ajatelkaa, jos kaikki halukkaat vl:t vain alkaisivat ehkäistä, niin mitä se liike sillekään loppujen lopuksi voisi tehdä :D Viimeinen lause on myös täyttä totta. Ap [/quote] Eihän se liike sille mitään tee itsehän ihmiset ehkäisevät tai ovat ehkäisemättä. Moni täälä kehuskelee ehkäisevänsä ja kuuluvansa vl-liikkeeseen. Mitä järkeä on tossa yhtälössä? Miksi kuulua liikkeeseen jonka toimintatapa ei mielytä? Kannattaako roikkua mukana jossain mitä ei arvosta/pidä tärkeänä? Niin uskovainen voi olla monikin on uskovainen kaikki omalla tavallaan, mutta vl on se joka elää, kuin vl. [/quote] En ole vl mutta miksei liike voi kumota typerää ehkäisykieltoa? Varmaan naiset, jotka haluavat ehkäistä haluavat muuten olla vanhoillislestadiolaisia. Mitä vikaa siinä on? Miksi heidän pitäisi luopua uskostaan ehkäisemisen takia? SEHÄN se tässä on juuri se pointti. [/quote] Jos jokaisen mielihalut otetaan huomioon ja kaikenlaiset säännöt poistetaan, niin mikä tekee vl.llästä vl.län? Antakaa vanhollisten uskoa niin, kuin haluavat. Miksi heidän tulee muuttaa omaa uskoaan sen takia, että yks haluaa ehkäistä, toinen ryypätä, kolmas avoliittoa, neljäs homosuhteta, viides naispappeutta, kuudes kuunella popmusiikkia, seisemäs tanssia, kahdeksas kiroilla jne. jne. Kai tajuat, että koko uskonto ja sen raamattuun perustuminen tuhotuu siinä samalla? [/quote] No eikö se usko siellä ole ytimessä, minusta kaikki nuo käyttäytymissäännöt voi toki poistaa. Eihän ne koske meitä ateistejakaan. Onko vl = elämän rajoittaminen, ei usko Jumalaan sinänsä? [/quote] Raamatun mukainen usko ja elämä on se ydin. Niin ja säänöt ei koske ketään joka ei halua niiden itseään koskevan, jos vl haluaa näin elää niin suotakoon se heille. Ne jotka ei halua, voi sitten vaikka ryhtyä ateistiksi, eikä alkaa painostaa niitä jotka haluavat elää, kuin vl ja niin, kuin se uskonto tarkoittaa. Vaihtoehtoja on toki näiden kahdenkin lisäksi paljon, eli eiköhän jokainen löydä jo olemassa olevista jonkin itselleen sopivan lahkon, jos välttämättä johonkin lahkoon haluaa kuulua. [/quote] Ei kysymys ole siitä, että heitä, jotka haluavat elää kuin vl painostettaisiin luopumaan siitä, vaan siitä, etteivät nämä määräisi siitä, miten toiset vanhoillislestadiolaiset saavat elää. [/quote] Menee vähän maku siitä omasta vl:nä elämisestä - näin maallisesti ilmaistuna-, jos siellä aletaan elää kaikki miten parhaaksi nähdään. Jos olet kirkkokuoron jäsen ja osa porukasta alkaa esittää musikaalia, ei se kuoro enää pelaa yhteen. Ehkäisevät vl:t voisivat perustaa oman liikkeen ja laatia siihen haluamansa säännöt. [/quote] Sano ettet ole tosissasi. Hieman ontuva vertaus. T. Ehkäisevä ja onnellinen vl.
[/quote]
Valitettavasti olin tosissani ja pahoillani, jos vertaukseni oli kehno. Miten sinä koet uskosi ja muut uskoon liittyvät asiat (omatunto, ripittäytyminen, vaiva, kieltäymys, tunnonvapaus, jumalanlapseus), onko tuo ehkäisy ainoa asia, joka sinulla tökkii vastaan ja oletko saanut olosi tuntumaan yhtä kevyeltä ja vapaalta ja rauhalliselta myös ehkäistessäsi?
Liittyyköhän nuo asiat oikeasti uskoon vai onko ne samanlaisia sääntöjä, jotka joku maallikko on keksinyt? Eikä se rauha siitä ehkäisemisestä voi tulla vaikka ei tulisi ehkäistenkään, johan sen nyt sanoo järkikin.
Tosi rauhallinen olo on varmaan hänellä, jolla on taas lapsi tulossa, vaikka ei tajua, miten selviää olemassaolevistakaan.
Ehkäisyä käyttävien tuomitseminen on outoa koska Jeesuskin sanoi "synnitön hiettäköön ensimmäisen kiven" ja "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi".
[/quote]
Ne jotka muita tuomitsevat toimivat siis raamatun opetusten vastaisesti. Sitä kannattaa jokaisen miettiä tahollaan.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:25"]
Liittyyköhän nuo asiat oikeasti uskoon vai onko ne samanlaisia sääntöjä, jotka joku maallikko on keksinyt? Eikä se rauha siitä ehkäisemisestä voi tulla vaikka ei tulisi ehkäistenkään, johan sen nyt sanoo järkikin.
Tosi rauhallinen olo on varmaan hänellä, jolla on taas lapsi tulossa, vaikka ei tajua, miten selviää olemassaolevistakaan.
[/quote]
Siis ehkäisemättömyydestä rauha ei voi tulla, vaikka ei tulisi ehkäisemisestäkään, piti sanomani
[/quote]
Ne jotka muita tuomitsevat toimivat siis raamatun opetusten vastaisesti. Sitä kannattaa jokaisen miettiä tahollaan.
[/quote]
Ihmisellä täytyy olla oikeus uskoa omaan vakaumukseensa ja vaalia sitä ja sitä saa myös yleisissä tilaisuuksissa julistaa (uskonnovapaus). Jos joku tästä pahentuu ja ottaa sen tuomiona, ei voi auttaa asiaa. Kyllähän jehovantodistajatkin passittavat kaikki muut kuin heidät itsensä kadotukseen eikä siitä tarvitse välittää sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:28"]
[/quote]
[/quote]
Ihmisellä täytyy olla oikeus uskoa omaan vakaumukseensa ja vaalia sitä ja sitä saa myös yleisissä tilaisuuksissa julistaa (uskonnovapaus). Jos joku tästä pahentuu ja ottaa sen tuomiona, ei voi auttaa asiaa. Kyllähän jehovantodistajatkin passittavat kaikki muut kuin heidät itsensä kadotukseen eikä siitä tarvitse välittää sen kummemmin.
[/quote]
MUTTA KUN KYSYMYS EI OLE SIITÄ, vaan siitä, että tuomitaan ne vl:t, jotka ehkäisevät. Siis te ehkäisemättömät tuomitsette pitämällä ehkäisyä vääränä niille toisille. Saatte te itse ihan vapaasti uskoa omaanne, mutta teillähän on ehkäisykielto, joka antaa luvan paheksua saman liikkeen sisällä olevien ehkäisyä, niin siitä tässä nyt keskustellaan, että onko ehkäisy asia, joka kuuluu liikkeenne määritellä ja kuka sen on keksinyt edes?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
MUTTA KUN KYSYMYS EI OLE SIITÄ, vaan siitä, että tuomitaan ne vl:t, jotka ehkäisevät. Siis te ehkäisemättömät tuomitsette pitämällä ehkäisyä vääränä niille toisille. Saatte te itse ihan vapaasti uskoa omaanne, mutta teillähän on ehkäisykielto, joka antaa luvan paheksua saman liikkeen sisällä olevien ehkäisyä, niin siitä tässä nyt keskustellaan, että onko ehkäisy asia, joka kuuluu liikkeenne määritellä ja kuka sen on keksinyt edes?
[/quote]
No miten me voimme rauhassa uskoa ja puhua sen mukaisesti, jos ne ehkäisevät ottavat sen ehkäisemättömyyspuheen tuomiona?
[/quote] Menee vähän maku siitä omasta vl:nä elämisestä - näin maallisesti ilmaistuna-, jos siellä aletaan elää kaikki miten parhaaksi nähdään. Jos olet kirkkokuoron jäsen ja osa porukasta alkaa esittää musikaalia, ei se kuoro enää pelaa yhteen. Ehkäisevät vl:t voisivat perustaa oman liikkeen ja laatia siihen haluamansa säännöt. [/quote] Sano ettet ole tosissasi. Hieman ontuva vertaus. T. Ehkäisevä ja onnellinen vl.
[/quote]
Valitettavasti olin tosissani ja pahoillani, jos vertaukseni oli kehno. Miten sinä koet uskosi ja muut uskoon liittyvät asiat (omatunto, ripittäytyminen, vaiva, kieltäymys, tunnonvapaus, jumalanlapseus), onko tuo ehkäisy ainoa asia, joka sinulla tökkii vastaan ja oletko saanut olosi tuntumaan yhtä kevyeltä ja vapaalta ja rauhalliselta myös ehkäistessäsi?
[/quote]
Kyllä, olen edelleen uskovainen. Tiedän, että tässäkin yhteisössä on paljon ihmisiä, jotka tuijottavat vaan "sääntöjä" eivätkä edes ajattele, mitä se USKO oikeasti on.
Minun uskoltani se ei kuitenkaan vie "makua".
Olen kyllä vapaa ja rauhallinen. En ehkä olisi, jos en ehkäisisi. Ainut asia, joka mua hämää on vl-ihmisten tuomitsevaisuus. Vaikka joka puolella sanotaan, että emme tuomitse, vaan Jumala tuomitsee, ainakin näiden nettikeskustelujen mukaan asia on päinvastoin.
Lähipiirissäni ehkäisyyn ei suhtauduta onneksi tuomitsevasti.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:19"]jos ihan omasta tahdostasi vaarannat henkesi typerällä tempulla ja asenteella "Jeesus pelastaa!", Hän kyllä tekee kuten tahtoo (Jumala en ole enkä voi sanella mitä hän tekisi, mutta veikkaisin hänen vähintään toteavan "Jeesus, katso mikä idiootti").[/quote]
No nimenomaan noin mä uskon Jumalan ajattelevan niistä ihmisistä, jotka eivät missään nimessä halua lasta, mutta harrastavat silti seksiä ilman ehkäisyä!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:19"]En tiedä miksi jonkun mielestä ehkäisy on enemmän luomistyöhön puuttumista kuin hedelmöityshoidot. Tätä sinun tulisi kysyä joltakin, kuka on vl.[/quote]
Sori, luulin sun olevan vl.
Haluaisiko joku vl sitten selventää mulle, miksi ehkäisyllä ei saa puuttua luomistyöhön, mutta lapsettomuushidoilla saa?
Ja jos edes "varmoilla päivillä" ei saa ehkäistä, saako tehdä ovulaatiotestejä ja "yrittää lasta"? Eikö yhdyntöjen ajoittaminen tarkoituksella johonkin tiettyyn ajankohtaan ole luomistyöhön puuttumista, riippumatta siitä onko tarkoitus hankkiutua raskaaksi vai välttää raskaaksi tuloa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:19"]jos ihan omasta tahdostasi vaarannat henkesi typerällä tempulla ja asenteella "Jeesus pelastaa!", Hän kyllä tekee kuten tahtoo (Jumala en ole enkä voi sanella mitä hän tekisi, mutta veikkaisin hänen vähintään toteavan "Jeesus, katso mikä idiootti").[/quote]
No nimenomaan noin mä uskon Jumalan ajattelevan niistä ihmisistä, jotka eivät missään nimessä halua lasta, mutta harrastavat silti seksiä ilman ehkäisyä!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:19"]En tiedä miksi jonkun mielestä ehkäisy on enemmän luomistyöhön puuttumista kuin hedelmöityshoidot. Tätä sinun tulisi kysyä joltakin, kuka on vl.[/quote]
Sori, luulin sun olevan vl.
Haluaisiko joku vl sitten selventää mulle, miksi ehkäisyllä ei saa puuttua luomistyöhön, mutta lapsettomuushidoilla saa?
Ja jos edes "varmoilla päivillä" ei saa ehkäistä, saako tehdä ovulaatiotestejä ja "yrittää lasta"? Eikö yhdyntöjen ajoittaminen tarkoituksella johonkin tiettyyn ajankohtaan ole luomistyöhön puuttumista, riippumatta siitä onko tarkoitus hankkiutua raskaaksi vai välttää raskaaksi tuloa?
[/quote]
Olen vl ja vastaisin mielelläni, jos osaisin. Itsestänikin on hullunkurista, että ehkäisyä pidetään syntinä (itse en pidä), mutta moni vl on asiakkaana lapsettomuushoidoissa.
Argumentti "Jumala on elämän ja kuoleman Herra" on täysin kestämätön tässä kontekstissa. Esikoisemme on syntynyt hedelmöityshoidoilla, ja tuolla logiikalla olemme siis puuttuneet Hänen töihinsä eli syyllistyneet samaan syntiin kuin käyttäessämme ehkäisyä. Kuitenkin kukaan ei ole tullut minua ripittämään ensiksi mainitusta asiasta - sen sijaan ehkäisyn tiestä helvettiin saan kuulla jatkuvasti. Miten puuduttavaa onkaan kuunnella sitä jargonia kun mitään ei perustella Raamatulla!
Mielenkiintoinen ajatus, että maku omasta USKOSTA menee, jos tietää, että oman jaksamisensa takia joku toinen seurakunnan jäsen käyttää ehkäisyä. Mihin ihmeeseen se vl-usko tällaisen ihmisen sydämessä (ja ajattelussa) perustuu?
Eli Jeesus ei pelastakaan yksin armosta, vaan pelastus tulee siitä, että elää osana liikettä, jossa kaikki toimivat samalla tavalla johtoportaan miesten määrittelemien sääntöjen mukaan?
Uskova haluaa toimia niin, että teot ja toiminta tukee uskoa, mutta teot eivät tee uskoa. Siksi usko ei voi romahtaa sen mukana, että muuttaa kantaansa johonkin lääketieteeseen tai teknologiaan liittyvään kysymykseen, koska usko ei rakennu niistä teoista, vaan ne teot tukevat, eikö? Näin pohtii siis ei-VL.
Tuntuu, että osalla VL-liikkeen jäsenistä marssijärjestys on kuitenkin käytännössä se, että teot tekevät uskon. Aikamoinen ristiriita ev. lut. kirkon perusoppiin, mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:15"]Mielenkiintoinen ajatus, että maku omasta USKOSTA menee, jos tietää, että oman jaksamisensa takia joku toinen seurakunnan jäsen käyttää ehkäisyä. Mihin ihmeeseen se vl-usko tällaisen ihmisen sydämessä (ja ajattelussa) perustuu?
Eli Jeesus ei pelastakaan yksin armosta, vaan pelastus tulee siitä, että elää osana liikettä, jossa kaikki toimivat samalla tavalla johtoportaan miesten määrittelemien sääntöjen mukaan?
Uskova haluaa toimia niin, että teot ja toiminta tukee uskoa, mutta teot eivät tee uskoa. Siksi usko ei voi romahtaa sen mukana, että muuttaa kantaansa johonkin lääketieteeseen tai teknologiaan liittyvään kysymykseen, koska usko ei rakennu niistä teoista, vaan ne teot tukevat, eikö? Näin pohtii siis ei-VL.
Tuntuu, että osalla VL-liikkeen jäsenistä marssijärjestys on kuitenkin käytännössä se, että teot tekevät uskon. Aikamoinen ristiriita ev. lut. kirkon perusoppiin, mielestäni.
[/quote]
Amen!
-81
Kuka tahansa haluaa ympäröidä itsensä samanmielisten kanssa ja tuntee olonsa parhaaksi tällaisessa seurassa. VL:nä olo tässä nykymaailmassa vaatii itsensä tsemppaamista ja kieltäymyksiä ja jos itse uskoo ehkäisyn olevan väärin, tuo ehkäisymielinen kanta ei auta omaa jaksamista. Siksi on ihan yleispsykologisesti ymmärrettävää, että nuo kannanotot 'häiritsevät' omaa uskoa ja etenkin, jos se aletaan nähdä toisten tuomitsemisena, vaikka se ei olekaan asiassa pointti.
Aivan täysin samaa mieltä, että on psykologisesti ymmärrettävää tuntea noin ja juuri täsmälleen tuollaiseen ryhmäpaineeseen erilaisten lahkojen toiminta on perustunut kautta maailman sivun, MUTTA nyt on aivan eri kysymys, miten tämä liittyy kristinuskoon ja sen pelastusoppiin. Eli vaatiiko vl-usko pyskologista ryhmäpainetta ja tekoja pelastumisen ehtona vai ovatko nämä tukea uskolle, joka perustuu armoon?
Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin silloin usko ei voi vain romahtaa tai menettää makua siitä, että uupunut perhe käyttää ehkäisyä. Se ei voi rakentua oppiin teoista. Ja edelleen on mahdollista, että on uskovan ihanteen mukaista elää tavalla, jossa ottaa lapsia vastaan jakamisensa mukaan, mutta jos jaksamista ei suoda, niin ehkäisy ei voi olla mikään "tie helvettiin" (siis ev. lut. kristinuskon mukaan)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:27"]
Kuka tahansa haluaa ympäröidä itsensä samanmielisten kanssa ja tuntee olonsa parhaaksi tällaisessa seurassa. VL:nä olo tässä nykymaailmassa vaatii itsensä tsemppaamista ja kieltäymyksiä ja jos itse uskoo ehkäisyn olevan väärin, tuo ehkäisymielinen kanta ei auta omaa jaksamista. Siksi on ihan yleispsykologisesti ymmärrettävää, että nuo kannanotot 'häiritsevät' omaa uskoa ja etenkin, jos se aletaan nähdä toisten tuomitsemisena, vaikka se ei olekaan asiassa pointti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 19:58"]
"Menee vähän maku siitä omasta vl:nä elämisestä - näin maallisesti ilmaistuna-, jos siellä aletaan elää kaikki miten parhaaksi nähdään. Jos olet kirkkokuoron jäsen ja osa porukasta alkaa esittää musikaalia, ei se kuoro enää pelaa yhteen. Ehkäisevät vl:t voisivat perustaa oman liikkeen ja laatia siihen haluamansa säännöt."
Kuka sen ehkäisykiellon on määritellyt?
[/quote]
Sen, että on vl määrittelee joku 'tunne' sisällä. Tunne pelastumisesta ja kuulumisesta oikeaan paikkaan, rauha ja turva, tunne yhteydestä Jumalaan. Kuka rakkauttakaan osaa selittää ja purkaa täsmällisiksi määritteiksi? Tämä samanlainen tunne sisälläni vahvistaa sen, että minun on helppo uskoa muiden vl:ien vastaavaan tunteeseen siitä, että ehkäisy on väärin. Kuten tunnen monet muutkin asiat vääriksi toteuttaa omassa elämässäni.
[/quote]
Minkä takia muiden pitää päättää sitten toisen puolesta, että ehkäisy on väärin. Itse saa tietenkin tuntea, että se on väärin. Mutta että jonkun toisen puolesta sanoo niin?