Miksi vl-nainen ei saa ehkäistä?
Olkoot ehkäisemättä ne liikkeen johdossa olevat ukot ihan niin paljon kuin haluavat, ja muut liikkeen miehet, mutta miksei heidän naisensa saa käyttää ehkäisyä?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:28"]Koska uskova pitää lapsia lahjana Jumalalta, he haluavat vastaanottaa nämä lahjat siihen aktiivisesti puuttumatta - mikä minusta on henkilökohtaisena vakaumuksena ihan ok. Sitä en hyväksy, että uskonnollinen yhteisö ottaa tuollaisen asian säännöksi, jota jäsenten on syytä noudattaa tai tulee seurauksia. Lahja ei ole lahja jos siihen sisältyy uhkaus. Sitäpaitsi sellaista ihmisen kehittämää pilleriä tai lateksinpalaa ei olekaan jolla voisi uhmata Jumalan tahtoa. [/quote] Kyllä monellakin tabletilla ja myös muovipussilla saa riistettyä ihmiseltä hengen eli kyllä on.
[/quote]
Ei ole.
Ensinnäkin en rinnastaisi ehkäisyä hengen riistämiseen, ainakaan niitä menetelmiä jotka eivät tuhoa jo hedelmöittynyttä munasolua. Toisekseen argumenttisi sekoittaa keskenään jumalan tahdon ja ihmiselle suodun tahdon. Murhat eivät aina onnistu. Ehkäisy ei aina onnistu. Ihminen voi tunkea muovipussia toisen yläpäähän, kondomia omaan alapäähän tai pilleriä (omasta tai toisen) kurkusta alas - mutta lopputuloksesta ei voi päättää itse. Epätodennäköisiä raskautumisia ja selittämätöntä hedelmättömyyttä todetaan kaiken aikaa. Siksi sillä ei ole loppujen lopuksi väliä, päättääkö ihminen käyttää ehkäisyä vai ei, Jumala on se joka päättää antaa lapsen - tai olla antamatta. Ja jos Jumala katsoo lapsen saamisen ihmisen parhaaksi, siinä ei ehkäisyt paljoa auta.
21, miten ajattelit organisoida kokoontumiset vai onko sekin turhaa?
Kysymys lestadiolaisille? Miksi ette voi käyttää ehkäisymonitoria? Katolaisillehan se on sallittu. Siinä ei mitenkään tapeta uutta elämää, eikä estetä lapsen tuloa, jos on tullakseen. Jos Jumala haluaisi antaa lapsen, niin monitori ei varmasti sitä estäisi, mutta voisi järkevällä tavalla vähentää kohtuutonta raskausmäärää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 14:47"]Siksi sillä ei ole loppujen lopuksi väliä, päättääkö ihminen käyttää ehkäisyä vai ei, Jumala on se joka päättää antaa lapsen - tai olla antamatta. Ja jos Jumala katsoo lapsen saamisen ihmisen parhaaksi, siinä ei ehkäisyt paljoa auta.[/quote]
Väitätkö tosiaan, että jos kymmenlapsiset vl-pariskunnat olisivat käyttäneet ehkäisyä, heillä olisi siitä huolimatta kymmenen lasta?
Yksi argumentti, jolla olen kuullut ehkäisykieltoa puolustettavan, on että Jumala päättää elämästä ja kuolemasta. Miksi sitten luomistyöhön on kuitenkin lupa puuttua hedelmöityshoidoilla, jotka ovat vl-pariskunnille sallittuja? Jos edes "varmoilla päivillä" ei saa ehkäistä, saako tehdä ovulaatiotestejä ja tarkoituksella yhtyä ovulaation aikaan jos halutaan lapsi? Miksi tällaisen ajankohdan huomioiminen on ok lapsenteko- muttei ehkäisytarkoituksessa?
Jos elämä on Jumalan käsissä ja ihminen ei voi siihen itse vaikuttaa, voinko mennä raiteille makaamaan luottaen siihen, että jos kuolen, aikani olisi muutenkin ollut lähteä?
Mua oikeestaan naurattaa tuo että miehet määrää. Siis mua ei ainakaan kukaan mies tai mikään johtokunta määrää. Uskon sillä tavoin kuin vainhoillislestadiolaiset, mutta raamatun tulkitseminen on tietyin paikoin vähän haasteellista ja tulee pieniä tulkintaeroja myös liikkeen sisällä. Toimin oman tuntoni mukaan. Itse jaksaisin vielä lisää lapsia, mutta meillä mies ei jaksa enempää.
vl 4 lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:37"]
Aivan täysin samaa mieltä, että on psykologisesti ymmärrettävää tuntea noin ja juuri täsmälleen tuollaiseen ryhmäpaineeseen erilaisten lahkojen toiminta on perustunut kautta maailman sivun, MUTTA nyt on aivan eri kysymys, miten tämä liittyy kristinuskoon ja sen pelastusoppiin. Eli vaatiiko vl-usko pyskologista ryhmäpainetta ja tekoja pelastumisen ehtona vai ovatko nämä tukea uskolle, joka perustuu armoon?
Jos jälkimmäinen vaihtoehto, niin silloin usko ei voi vain romahtaa tai menettää makua siitä, että uupunut perhe käyttää ehkäisyä. Se ei voi rakentua oppiin teoista. Ja edelleen on mahdollista, että on uskovan ihanteen mukaista elää tavalla, jossa ottaa lapsia vastaan jakamisensa mukaan, mutta jos jaksamista ei suoda, niin ehkäisy ei voi olla mikään "tie helvettiin" (siis ev. lut. kristinuskon mukaan)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:27"]
Kuka tahansa haluaa ympäröidä itsensä samanmielisten kanssa ja tuntee olonsa parhaaksi tällaisessa seurassa. VL:nä olo tässä nykymaailmassa vaatii itsensä tsemppaamista ja kieltäymyksiä ja jos itse uskoo ehkäisyn olevan väärin, tuo ehkäisymielinen kanta ei auta omaa jaksamista. Siksi on ihan yleispsykologisesti ymmärrettävää, että nuo kannanotot 'häiritsevät' omaa uskoa ja etenkin, jos se aletaan nähdä toisten tuomitsemisena, vaikka se ei olekaan asiassa pointti.
[/quote]
[/quote]
Kannatan ehkäisykieltoa. Kannan huolta isojen perheiden jaksamisesta, vanhempien ja lasten hyvinvoinnista. Tuntuisi vaan totaalisen väärältä sanoa, että jokainen voi itse vapaasti päättää asiasta, että ehkäisy ei ole koskaan ja missään muodossa synti. Vähän kuin ohjaisi toisen tieten tahtoen heikoille jäille. En vaan pysty siihen. Olen pahoillani.
Ymmärrän ne tapaukset, joissa ehkäisyä on käytettävä ja ne mielestäni menevät ehkäisykiellon piiriinkin (vakavat sairaudet, epäuskoinen puoliso, joka vaatii ehkäisyä tms.).