Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vl-nainen ei saa ehkäistä?

Vierailija
13.09.2014 |

Olkoot ehkäisemättä ne liikkeen johdossa olevat ukot ihan niin paljon kuin haluavat, ja muut liikkeen miehet, mutta miksei heidän naisensa saa käyttää ehkäisyä?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on kyllä oma tahto ja se on se että käytän ehkäisyä, kunhan lapsiluku on täynnä. Uskoni perusta on jossain ihan muualla kuin pillereissä tai kondomissa.

Vierailija
42/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ehkäisykielto kiinnostaa niin kovasti?

Jokaisen oma asia. Mitä sitten jos joku ei halua ehkäistä?

Se kuuluu yhteisön tapoihin että ei ehkäistä. Jos et kuulu yhteisöön, ei sen pitäisi sun elämää mitenkään liikuttaa. Ihmeellistä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:16"]

Vl naisilla ei ole omaa tahtoa! 

[/quote]

Jos jollakin ei ole omaa tahtoa niin se olet sinä. Laumassa määkit muiden mukana vaikket tiedä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
44/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:15"]

Lapset ovat Herran lahja ja kaikki on otettava vastaa, jotka annetaan. Näinhän liikkeessä opetetaan, siis miehet opettavat. On se kumma, että vielä tällä vuosituhanella naiset antavat miesten päättään kehostaan. Jos nainen sitten kuolee synnytykseen, niin sekin on vain Herran tahto. Pian miehellä on uusi nainen ja uusi lapsilauma alullaan. Jos naisilla olisi vähemmän raskauksia ja lapsia, he ehkä jaksaisivat ja uskaltaisivat nousta laajalla rintamalla kapinaan miesten ylivaltaa vastaan. Nyt ne muutamat kapinoitsijat ovat vain pientä ininää isossa liikkeessä. - Selvyyden vuoksi todettakoon, että en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan mainittuun liikkeeseen, mutta minulla on ystäviä siellä.

[/quote]

Mistä jaksamisesta sä nyt puhut? Mun tunnen satoja vl naisia jotka ovat joko lapsettomia tai  max. 3 lapsen äitejä eikä kellään ole aikomustakaan mistään kapinasta..ei ole mistään jaksamisesta kysymys. Ja mihin ihmeen kapinaan? Jumalaa vastaanko?? Jumalan tahdon mukaan uskovaiset elävät.

Vierailija
45/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:15"]

Lapset ovat Herran lahja ja kaikki on otettava vastaa, jotka annetaan. Näinhän liikkeessä opetetaan, siis miehet opettavat. On se kumma, että vielä tällä vuosituhanella naiset antavat miesten päättään kehostaan. Jos nainen sitten kuolee synnytykseen, niin sekin on vain Herran tahto. Pian miehellä on uusi nainen ja uusi lapsilauma alullaan. Jos naisilla olisi vähemmän raskauksia ja lapsia, he ehkä jaksaisivat ja uskaltaisivat nousta laajalla rintamalla kapinaan miesten ylivaltaa vastaan. Nyt ne muutamat kapinoitsijat ovat vain pientä ininää isossa liikkeessä. - Selvyyden vuoksi todettakoon, että en kuulu enkä ole koskaan kuulunutkaan mainittuun liikkeeseen, mutta minulla on ystäviä siellä.

[/quote]

Mistä jaksamisesta sä nyt puhut? Mun tunnen satoja vl naisia jotka ovat joko lapsettomia tai  max. 3 lapsen äitejä eikä kellään ole aikomustakaan mistään kapinasta..ei ole mistään jaksamisesta kysymys. Ja mihin ihmeen kapinaan? Jumalaa vastaanko?? Jumalan tahdon mukaan uskovaiset elävät.

[/quote]

Niin ja lisään vielä että selvyyden vuoksi todettakoon, että kuulun mainittuun liikeeseen ja olen aina kuulunut.

Vierailija
46/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi sukupolvi kyllä ainakin jossain määrin ehkäisee ja asiasta keskustellaan, ja asenteet ovat muuttuneet paljon. Toisin on vanhempien ihmisten ja puhemiesten laita.
T. Toinen vl :)

Vierailija
47/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
48/108 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:09"]

Kukahan tätä ehkäisemättömyyttä ylläpitää? Naiset itse! Vanhemmat naiset muistelevat suuria perheitään ja kyttäävät tuleeko nuoremmille tasaisesti lapsia. Kenenkään miehen en ole kuullut sanovan ehkäisystä mitään. Kyllä se on niin, että ehkäisykiellon ylläpitäminen on naisten omaa syytä. T: ekhäisevä, onnellinen äiti

[/quote]

Juurikin näin. Luin jostain että miehet ovat keksineet säännöt mutta naiset ylläpitävät niitä. Täälläpäin (Pohjois-Pohjanmaa, pienehkö kunta) naiset ovat ainakin niin aivopestyjä tuohon touhuun että ei mitään rajaa. Kaveripiirissä on koko ajan suurin osa raskaana tai imettävänä. Ahdistavaa touhua ja tekisi mieli sanoa että tulkaa jo tälle vuosituhannelle.

Vierailija
49/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:19"]

Kyllä se ehkäisemättömyys koskee ihan miehiäkin (kondomi, sterilisaatio). Ihan itsellisiä ja tässä ajassa kiinni olevia ihmisiä ollaan, mutta koemme tuon asian vääräksi. Kai teillä kaikilla on jotain, minkä tunnette vääräksi esim. varastaminen, pettäminen, väkivalta. Siitä huolimatta, että asia tuntuu väärältä, ei se tarkoita sitä etteikö siitä voisi olla kiusauksia. Ja sitten on se porukka, joka ei koe asiaa vääräksi omassatunnossaan vaan näkee sen saneltuna.

[/quote]

Joo, itseltäsi voit kieltää ehkäisyn, mutta että joltain toiselta?

Vierailija
50/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:30"]

Minua taas ihmetyttää se, miten fiksuja, taitavia ja maksavia vl-äidit ovat. Moni heistä hyvin koulutettu, lasten välit töissä, osaa organisoida ison perheen arjen ja talouden, pitää itsensä kauniina ja avioliittokin näyttää ainakin ulkopuolelle onnelliselta. Moni ei -vl saisi hermoromahduksen jo pelkästä ajatuksesta vastaavasta vastuusta. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Miten tämä liittyy siihen, että mietitään, miksi vl-nainen ei saa käyttää ehkäisyä? 

Vierailija
51/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
52/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:19"]

Kyllä se ehkäisemättömyys koskee ihan miehiäkin (kondomi, sterilisaatio). Ihan itsellisiä ja tässä ajassa kiinni olevia ihmisiä ollaan, mutta koemme tuon asian vääräksi. Kai teillä kaikilla on jotain, minkä tunnette vääräksi esim. varastaminen, pettäminen, väkivalta. Siitä huolimatta, että asia tuntuu väärältä, ei se tarkoita sitä etteikö siitä voisi olla kiusauksia. Ja sitten on se porukka, joka ei koe asiaa vääräksi omassatunnossaan vaan näkee sen saneltuna.

[/quote]

Joo, itseltäsi voit kieltää ehkäisyn, mutta että joltain toiselta?

[/quote]

Juuri näin. Ja vl-yhteisössä olen kaltaisteni joukossa, jotka tuntevat samoin. Tiedän toki, että joukossa on toisinkin ajattelevia, mutta en oikein osaa tuntea uskonyhteyttä heidän kanssaan siinä asiassa. Ja toisaalta koska ehkäisynkäytöstä ei edes avoimesti puhuta, en voi tietää , kuka sitä käyttää.

Vierailija
53/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:30"]

Minua taas ihmetyttää se, miten fiksuja, taitavia ja maksavia vl-äidit ovat. Moni heistä hyvin koulutettu, lasten välit töissä, osaa organisoida ison perheen arjen ja talouden, pitää itsensä kauniina ja avioliittokin näyttää ainakin ulkopuolelle onnelliselta. Moni ei -vl saisi hermoromahduksen jo pelkästä ajatuksesta vastaavasta vastuusta. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Miten tämä liittyy siihen, että mietitään, miksi vl-nainen ei saa käyttää ehkäisyä? 
[/quote]

Osaavat kyllä käyttää aivojaan eivätkä ole sätkynukkeja. Jokainen tekee valintansa itse ja elää niiden seurausten mukaan. Kaikkea ei voi koskaan saada, kun jonnekin kumartaa, toisaalle pyllistää, se on luonnonlaki.

Vierailija
54/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:50"]

Näissä keskusteluissa ihmetyttää miesten demonisointi. On se rankka paikka miehellekin olla lasten isänä, vaimon tukena ja vielä elättää koko poppoo. Eli kyllä se miestenkin osalla kumpuaa uskosta eikä mistään epäitsekkäästä halusta pukata maailmaan uutta jäsentä liikkeelle.

[/quote]

No se tulee lähinnä siitä, että liikkeen johtajat ovat miehiä. Eihän naisilla sananvaltaa siellä ole? Ei tietty rivimiehelläkään, mutta heillä on ainakin teoriassa enemmän mahdollisuuksia muuttaa tilanteensa eli pyrkiä johtopaikalle päättämään muiden asioista.

Vierailija
55/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan tätä ehkäisemättömyyttä ylläpitää? Naiset itse! Vanhemmat naiset muistelevat suuria perheitään ja kyttäävät tuleeko nuoremmille tasaisesti lapsia. Kenenkään miehen en ole kuullut sanovan ehkäisystä mitään. Kyllä se on niin, että ehkäisykiellon ylläpitäminen on naisten omaa syytä. T: ekhäisevä, onnellinen äiti

Vierailija
56/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:06"]

Itse vl:na ihmettelen suuresti sitä että sanotaan ehkäisyn olevan avioparin oma valinta että miten haluaa tehdä. Käytännössä on vain yksi vaihtoehto: ehkäisy on syntiä. Eli saat valita itse mutta vaihtoehtoja on tasan se yksi ja sama kaikille.

Käytän itse ehkäisyä ja olen silti vl. Ei kellään ole oikeutta tulla minulle sanomaan ettet ole uskovainen. Se on jokaisen sydämessä se asia eikä se riipu synnyttämisistä tai kulmakarvojen nyppimisistä.

Toivoisin että yhteisössä keskityttäis vain uskomiseen eikä kaikkeen muuhun täysin merkityksettömään.

En ymmärrä tätä. Kaikessa tässä touhussa katoaa se tärkein eli usko.

[/quote]

Hienoa, että siellä on jäseniä, jotka uskaltavat ajatella itse! Ajatelkaa, jos kaikki halukkaat vl:t vain alkaisivat ehkäistä, niin mitä se liike sillekään loppujen lopuksi voisi tehdä :D

Viimeinen lause on myös täyttä totta.

Ap 

Vierailija
57/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 14:47"]Siksi sillä ei ole loppujen lopuksi väliä, päättääkö ihminen käyttää ehkäisyä vai ei, Jumala on se joka päättää antaa lapsen - tai olla antamatta. Ja jos Jumala katsoo lapsen saamisen ihmisen parhaaksi, siinä ei ehkäisyt paljoa auta.[/quote]

Väitätkö tosiaan, että jos kymmenlapsiset vl-pariskunnat olisivat käyttäneet ehkäisyä, heillä olisi siitä huolimatta kymmenen lasta? 

Yksi argumentti, jolla olen kuullut ehkäisykieltoa puolustettavan, on että Jumala päättää elämästä ja kuolemasta. Miksi sitten luomistyöhön on kuitenkin lupa puuttua hedelmöityshoidoilla, jotka ovat vl-pariskunnille sallittuja? Jos  edes "varmoilla päivillä" ei saa ehkäistä, saako tehdä ovulaatiotestejä ja tarkoituksella yhtyä ovulaation aikaan jos halutaan lapsi? Miksi tällaisen ajankohdan huomioiminen on ok lapsenteko- muttei ehkäisytarkoituksessa?

Jos elämä on Jumalan käsissä ja ihminen ei voi siihen itse vaikuttaa, voinko mennä raiteille makaamaan luottaen siihen, että jos kuolen, aikani olisi muutenkin ollut lähteä? 

[/quote]

Tietenkin ehkäisyn käyttäminen vähentää lapsilukua. Mutta ehkäisyn käyttäminen ei tee raskautumista mahdottomaksi.

Lainaamasi tekstin yläpuolella oli selitys jumalan tahdon ja ihmisen tahdon eroista ja aika selkeä ilmaus siitä, etten henk.koht. kannata mitään ulkopuolelta tulevia ehkäisykieltoja (niin, ja en ole vl). Ilmeisesti et kuitenkaan sitä lukenut, joten kerronpa uudelleen. Ihmisellä on vapaa tahto. Ihminen voi tehdä valinnan käyttää ehkäisyä, tehdä ovulaatiotestejä ihan missä tarkoituksessa haluaa, käydä hedelmöityshoidoissa tai vaikka mennä sinne junaraiteille makaamaan. Ei Jumala ilmesty eteesi musta-valkoraitainen paita päällä pilliin puhaltaen ja punaista korttia heilutellen joka kerta kun rikot milloin minkäkin uskonyhteisön (oman tai muiden) rajoja ja sääntöjä.

Mutta: Jos Jumala katsoo että toimintasi eroaa hänen tahdostaan (tarkennettuna hänen tahdostaan juuri sinun elämässäsi), silloin millään ehkäisyvälineillä, ovulaatiotesteillä tai hedelmöityshoidoilla ei ole sinun toivomaasi vaikutusta lapsilukuusi. Ja jos ihan omasta tahdostasi vaarannat henkesi typerällä tempulla ja asenteella "Jeesus pelastaa!", Hän kyllä tekee kuten tahtoo (Jumala en ole enkä voi sanella mitä hän tekisi, mutta veikkaisin hänen vähintään toteavan "Jeesus, katso mikä idiootti").

En tiedä miksi jonkun mielestä ehkäisy on enemmän luomistyöhön puuttumista kuin hedelmöityshoidot. Tätä sinun tulisi kysyä joltakin, kuka on vl.

Vierailija
58/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 16:59"]

Mua oikeestaan naurattaa tuo että miehet määrää. Siis mua ei ainakaan kukaan mies tai mikään johtokunta määrää. Uskon sillä tavoin kuin vainhoillislestadiolaiset, mutta raamatun tulkitseminen on tietyin paikoin vähän haasteellista ja tulee pieniä tulkintaeroja myös liikkeen sisällä. Toimin oman tuntoni mukaan. Itse jaksaisin vielä lisää lapsia, mutta meillä mies ei jaksa enempää.

vl 4 lapsen äiti

[/quote]

Eli liikkeessä on olemassa ehkäisykielto, jota ei tarvitse noudattaa? Vai onko se kielto kumottu? Voitko mainita ehkäiseväsi vai pitääkö se tehdä salaa? Kieltohan se on, jos liikkeestä erotetaan ne jotka kertovat ehkäisevänsä eivätkä luovu siitä vaikka nuhdellaan, eivätkä siis jatkossakaan salaa sitä, vaikka nuhdellaan. 

Minusta on hyvä, jos vl:t saavatkin halutessaan ehkäistä.

Vierailija
59/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:06"]

Itse vl:na ihmettelen suuresti sitä että sanotaan ehkäisyn olevan avioparin oma valinta että miten haluaa tehdä. Käytännössä on vain yksi vaihtoehto: ehkäisy on syntiä. Eli saat valita itse mutta vaihtoehtoja on tasan se yksi ja sama kaikille.

Käytän itse ehkäisyä ja olen silti vl. Ei kellään ole oikeutta tulla minulle sanomaan ettet ole uskovainen. Se on jokaisen sydämessä se asia eikä se riipu synnyttämisistä tai kulmakarvojen nyppimisistä.

Toivoisin että yhteisössä keskityttäis vain uskomiseen eikä kaikkeen muuhun täysin merkityksettömään.

En ymmärrä tätä. Kaikessa tässä touhussa katoaa se tärkein eli usko.

[/quote]

Hienoa, että siellä on jäseniä, jotka uskaltavat ajatella itse! Ajatelkaa, jos kaikki halukkaat vl:t vain alkaisivat ehkäistä, niin mitä se liike sillekään loppujen lopuksi voisi tehdä :D

Viimeinen lause on myös täyttä totta.

Ap 

[/quote]

Eihän se liike sille mitään tee itsehän ihmiset ehkäisevät tai ovat ehkäisemättä. Moni täälä kehuskelee ehkäisevänsä ja kuuluvansa vl-liikkeeseen. Mitä järkeä on tossa yhtälössä? Miksi kuulua liikkeeseen jonka toimintatapa ei mielytä? Kannattaako roikkua mukana jossain mitä ei arvosta/pidä tärkeänä? Niin uskovainen voi olla monikin on uskovainen kaikki omalla tavallaan, mutta vl on se joka elää, kuin vl.

Vierailija
60/108 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 12:30"] Minua taas ihmetyttää se, miten fiksuja, taitavia ja maksavia vl-äidit ovat. Moni heistä hyvin koulutettu, lasten välit töissä, osaa organisoida ison perheen arjen ja talouden, pitää itsensä kauniina ja avioliittokin näyttää ainakin ulkopuolelle onnelliselta. Moni ei -vl saisi hermoromahduksen jo pelkästä ajatuksesta vastaavasta vastuusta. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla. [/quote] Miten tämä liittyy siihen, että mietitään, miksi vl-nainen ei saa käyttää ehkäisyä?  [/quote] Osaavat kyllä käyttää aivojaan eivätkä ole sätkynukkeja. Jokainen tekee valintansa itse ja elää niiden seurausten mukaan. Kaikkea ei voi koskaan saada, kun jonnekin kumartaa, toisaalle pyllistää, se on luonnonlaki.

[/quote]

Eli valehtelusta on tullut lestadiolaiseksi kuulumisen arkipäivää? En sanoisi sitä pyllistämiseksi eri suuntiin.  Mutta ymmärrän kyllä, että parempi se on ehkäistä ja valehdella siitä kysyttäessä kuin noudattaa itselle vahingollisia ihan hölmöjä oppeja. Pitäisköhän tuosta kirjoittaa HS:n mielipidepalstalle, että vl-pomot eivät saa enää ehkäisykieltoa toteutumaan, vaan vl:t ehkäisevät ihan niin kuin kaikki muutkin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme