Kuinka p*skamainen voi vuokrailmoitus olla?
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/kotka/16194927
"Asunnon alivuokraus/luovuttaminen muille on kielletty. Asumiseen liittyvät tuet on ohjattava suoraan vuokranantajan tilille. Mahd.lemmikkeihin saatava vuokranantajan lupa."
"Mikäli astainpesukone tai pyykinpesukone rikkoutuu, vuokranantaja ei ole velvollinen toimittamaan uusia laitteita tilalle. "
Kuulostaa ihan joltain narsisti psykopaatilta ja tuo tapa kirjoittaa.
Kommentit (204)
BMW kirjoitti:
Minulla vuoralainen ehdotti tuota tukien suoraan maksamista minulle. Ihan kätevä tapa, jää vuokralaiselta pois huolena
Ihan yleisesti käytössä olevia sääntöjä nuo oli, paitsi tuota tiskikonejuttua en ole aiemmin nähnyt
Oman vuokralaisen kanssa hyvät välit, pyysivät jopa katsomaan postinsa, kun olivat ulkomaan matkalla. Posti jaettiin suoraan asunnon ovesta sisälle luukusta, oli sovittu että minulla on yksi avain oveen
Samoin yksille vuoralaisille vein kaapin sovitusti, vaikka ketään ei ollut kotona
Ei kaikki ole napit vastakkain vuoranantajien kanssa
Kattoiko asumistuki koko vuokran? En tiennytkään että niin voi olla? Koska mitä "huolesta pois" se muuten olisi koska loppuvuokra pitäisi kuitenkin huolehtia itse maksuun. En oikein tajua mitä hyötyä tuosta on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin laiton tuo vaade siitä, että asumistuki on ohjattava vuokranantajan tilille!
Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja meillä vuokrasopimuksessa lukee tuo. En pidä tuota ollenkaan huonona, mulla asumistuki meni jo edellisessäkin asunnossa suoraan ihan omasta aloitteestani. Enkä siis ole mikään narkki, juoppo tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään ihmeellistä? 2kk vakuus on vakio, samoin asumistuki menee lähes aina vuokranantajalle suoraan.
Lähes aina? Ei todellakaan. Asuin parikymmentä vuotta vuokralla yksityisten vuokranantajien asunnoissa, noin neljässä-viidessä asunnossa, ja aina uutta etsiessä tuli tietysti vertailtua uusien asuntojen vuokraehtoja ja juteltua vukoraisäntien kanssa. Koskaan, ei siis koskaan, tullut eteen tilannetta, että olisi pyydetty ohjaamaan asumistuki suoraan vuokranantajan tilille.
Tuleekin tässä kyllä mieleen, että jos joltakulta vuokralaiselta tätä pyydetään usein, niin se saattaa kertoa vuokralaisesta itsestään enemmän kuin siitä, mikä on yleistä vuokra-asuntomarkkinoilla.
Kyllä multa kysyttiin saanko tukea, ja että se pitäisi tulla va:n tilille. Kävin tuolloin kuitenkin ihan töissä, mutta palkka oli pieni, ja sain joku 30e asumistukea. Pöyristyin ja sanoin loukkaantuneena että minulle ei todellakaan tällainen järjestely käy, ja jos se ei sovi, niin etsiköön toisne vuokralaisen. Sen jälkeen va sanoi että okei, mutta maksathan sitten ihan varmasti vuokrasi? Miten se että saan at:a korreloi siihen etten maksa vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleja vuokraehtoja, jos ei niistä pidä, ei kannata hakea vuokralaiseksi.
Mitään normaalia siinä ei ole eikä onneksi tarvitse sinne mennä. Toivottavasti ei kenenkään muunkaan.
Nuo ovat nimenomaan täysin normaaleita asioita, joita suositellaan jo ihan virallisestikin kirjaamaan vuokrasopimukseen. Mutta eihän tätä tietenkään tajua, jos on holhouksenalainen eikä ole itse kirjoittanut omasta puolestaan vuokrasopimusta ja vuokran on maksanut Kela tai äiti.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vuokranantajalla tiedossa, että Suomessa on huoneenvuokralaki, joka sääntelee vuokrasuhdetta.
Joo, en minäkään menisi tuohon asuntoon ja varoittaisin kaikkia tuttujanikin moisesta. Ei nyt sentään ihan 1950-luvulle taannuta enää.
Mikä tuossa on huoneenvuokralain vastaista?
Tuo keskellä olohuonetta seisova pesukone taitaa olla vuokranantajan sydämen asia, kun sitä on kuvattu niin monesta kuvakulmasta.
Paskamaista kyllä vuokranantajalta jos rikki menneitä koneita ei edes siirrä pois, tai huolehdi kustannuksista kun vuokralainen joutuu niistä hankkiutumaan eroon. Voisihan vuokralainen sen varmaan sitten antaa olla vain paikallaan, mutta ei kai kukaan halua rikkinäisiä laitteita kotiinsa tilaa viemään, varsinkin jos on pieni asunto ja vuokralainen halukas vaikka itse ostamaan uuden rikkoutuneen tilalle. Ei ilmeisesti mitään rajaa joidenkin ahneudella/laiskuudella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskellä olohuonetta seisova pesukone taitaa olla vuokranantajan sydämen asia, kun sitä on kuvattu niin monesta kuvakulmasta.
Ihan ihme ratkaisu, mutta vaikuttaa tosiaan siltä että vuokranantaja itse olisi siitä jotenkin ylpeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään ihmeellistä? 2kk vakuus on vakio, samoin asumistuki menee lähes aina vuokranantajalle suoraan.
Lähes aina? Ei todellakaan. Asuin parikymmentä vuotta vuokralla yksityisten vuokranantajien asunnoissa, noin neljässä-viidessä asunnossa, ja aina uutta etsiessä tuli tietysti vertailtua uusien asuntojen vuokraehtoja ja juteltua vukoraisäntien kanssa. Koskaan, ei siis koskaan, tullut eteen tilannetta, että olisi pyydetty ohjaamaan asumistuki suoraan vuokranantajan tilille.
Tuleekin tässä kyllä mieleen, että jos joltakulta vuokralaiselta tätä pyydetään usein, niin se saattaa kertoa vuokralaisesta itsestään enemmän kuin siitä, mikä on yleistä vuokra-asuntomarkkinoilla.
Kyllä multa kysyttiin saanko tukea, ja että se pitäisi tulla va:n tilille. Kävin tuolloin kuitenkin ihan töissä, mutta palkka oli pieni, ja sain joku 30e asumistukea. Pöyristyin ja sanoin loukkaantuneena että minulle ei todellakaan tällainen järjestely käy, ja jos se ei sovi, niin etsiköön toisne vuokralaisen. Sen jälkeen va sanoi että okei, mutta maksathan sitten ihan varmasti vuokrasi? Miten se että saan at:a korreloi siihen etten maksa vuokraa?
Ahaa, taustalla on siis vuokranantajan pelko että vuokra jää maksamatta ja että siinä tapauksessa saa edes asumistuen itselleen. Eli kun vuokraa asuntoaan epämääräiselle väelle, niin sitten herää halu kahmia tuet suoraan itselle. Joo, olisin minäkin pöyristynyt. Varsinkin jos asunnosta kuitenkin maksetaan vuokraennakkoa juuri sitä varten, että rauhoitetaan vuokranantajan mieltä vuokran saannin varmuudesta.
BMW kirjoitti:
Minulla vuoralainen ehdotti tuota tukien suoraan maksamista minulle. Ihan kätevä tapa, jää vuokralaiselta pois huolena
Ihan yleisesti käytössä olevia sääntöjä nuo oli, paitsi tuota tiskikonejuttua en ole aiemmin nähnyt
Oman vuokralaisen kanssa hyvät välit, pyysivät jopa katsomaan postinsa, kun olivat ulkomaan matkalla. Posti jaettiin suoraan asunnon ovesta sisälle luukusta, oli sovittu että minulla on yksi avain oveen
Samoin yksille vuoralaisille vein kaapin sovitusti, vaikka ketään ei ollut kotona
Mikäs huoli siitä jää pois, kun puuttuvan osan joutuu kuitenkin itse omalta tililtä maksamaan? Selitähän kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, taustalla on siis vuokranantajan pelko että vuokra jää maksamatta ja että siinä tapauksessa saa edes asumistuen itselleen. Eli kun vuokraa asuntoaan epämääräiselle väelle, niin sitten herää halu kahmia tuet suoraan itselle. Joo, olisin minäkin pöyristynyt. Varsinkin jos asunnosta kuitenkin maksetaan vuokraennakkoa juuri sitä varten, että rauhoitetaan vuokranantajan mieltä vuokran saannin varmuudesta.
Plus että asumistuki oli 30€/kk :D Luottotiedot kunnossa, yksi lapsi, ja vakituinen työsuhde. Tosi rauhoittavaa että saa kuitenkin 30€!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vuokranantajalla tiedossa, että Suomessa on huoneenvuokralaki, joka sääntelee vuokrasuhdetta.
Joo, en minäkään menisi tuohon asuntoon ja varoittaisin kaikkia tuttujanikin moisesta. Ei nyt sentään ihan 1950-luvulle taannuta enää.
Mikä tuossa on huoneenvuokralain vastaista?
Alivuokraamisen kielto, muuttopäivä. Asumistukea koskeva kohta ei ole huoneenvuokralain vastainen, mutta kuten jo edellä sanottua, se ei velvoita vuokralaista mitenkään.
Muuttopäivän määrää laki, eikä siitä voida sopimuksella poiketa vuokralaisen tappioksi. Alivuokraamisen saa kieltää, jos aiheutuva haitta vuokranantajalle on _kohtuuton_.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Mikäs huoli siitä jää pois, kun puuttuvan osan joutuu kuitenkin itse omalta tililtä maksamaan? Selitähän kiitos.
Sehän vaan lisää huolta, kun vuokraa ei makseta simppelisti 450 e joka kuukausi, vaan jotain tyyliin 450 e - 128,39 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahmia tuet suoraan itselleen? Öh, se summa on ihan sama kummassakin tapauksessa. Joko vuokralainen saa tuen ja maksaa sitten vuokran X vuokralaiselle, tai että vuokranantaja saa tukiosuuden suoraan Kelalta.
Onpa tosiaan omituinen pohjaratkaisu. Kaksio, jonka olohuoneessa alkovi, ja sitten tämä pesukonehuone on olevinaan ruokailutila. Ja keittiö tuollainen putka.
Muut ymmärrän, mutta en tuota tukien ohjausta vuokraajan tilille.. Ajatteleeko, että kaikki Kelasta tukea saavat ovat epäluotettavia? Jos näin on niin ei kannata ottaa epäluotettavaa vuoralaista.
Lemmikkieläimiä nyt ei monessakaan asunnossa saa olla eikä asuntoa saa alivuokrata tai luovuttaa toiselle. Kummallista on, ettei hanki uutta pesukonetta tai astianpesukonetta, mutta eipä ne ole pakolliset olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahmia tuet suoraan itselleen? Öh, se summa on ihan sama kummassakin tapauksessa. Joko vuokralainen saa tuen ja maksaa sitten vuokran X vuokralaiselle, tai että vuokranantaja saa tukiosuuden suoraan Kelalta.
Vuokranantajallekin kätevämpää että koko vuokrasumma tulee tiettynä päivänä samasta paikasta eikä tipottain.
Yleensä erilaiset kodinkoneet vaihtoineen on vuokraisännän/-emännän vastuulla, jos niitä nyt ei ole rikkomalla rikottu. En kyllä muuttaisi asuntoon, jossa olisi tuollaisia kohtia, vaikkakin laite on hajonnut vain kerran vuokralaishistoriassani. Yleensä en ole hyväksynyt sitä, että vuokraisäntä jättää esimerkiksi pesukoneen. Minulla on kuitenkin oma, varsin laadukas.
Samoin ajatus siitä, että opiskelijana olisi _pitänyt_ laittaa asumistuki vuokranantajalle suoraa, kuulostaa ihan vitsiltä. Olen mieluusti itse tietoinen kauttani kulkevasta rahasta, kiitos vain :D
Pääosa vuokranantajista on ammattilaisia hommassaan, joten ilmoituksen mukaisia vuokrakämppiä on helppo välttää. En jaksaisi vuokraisäntää, jolle vuokralainen on lähinnä joku omaisuutta käyttävä rikollinen 😅 rahaa minä hänelle annan ostaessani asumista, joten odotan laatua sen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti vuokralainen on vihollinen tälle tyypille.
Siltä se juuri kuulostaa! Kuka haluaa muuttaa tuonne, vaikka asunnossa ei ole mitään vikaa? Millaistakohan mahtaisi olla? Tämä varmaan tekisi jotain yllätyskäyntejä ja olisi asentanut salakamerat asuntoon...
Vuokranantajalla on oikeus pysyä kartalla asunnon kunnosta ja erityisesti siellä tapahtuvasta mahdollisesti laittomasta toiminnasta.
Sinä luulet että se tarkoittaa oikeutta tunkeutua vuokralaisen asuntoon kun sinua huvittaa…
Tokihan se on tehtävä pistokokeena. Muutenhan nuo piilottaa filunkipelin siksi aikaa kun isäntä tarkistaa asunnon.
Tuollaiset "pistokokeet" ovat laittomia. Kyseessä kotirauhan rikkominen.
Aivan normaaleja asioita. Tosin en laittaisi kyllä ilmoitukseen yksityiskohtia pesukoneen rikkoutumisesta, eivät ne kuulu siihen vaan niistä voidaan keskustella erikseen näytöllä tai puhelimessa.
Lemmikkiasia on monelle tärkeä asia tietää. Joko kielletään, sallitaan tai kuten tuossa, asiasta voidaan neuvotella. Pitäisikö jättää ilmoittamatta?
Asetupa kerrankin jonkun toisen asemaan. Hankit vuokralaista, mutta et halua että tämä vuokraa kämppää edelleen jollekin narkille tai 12 liettualaiselle rakennusmiehelle. Miten sinä asian ilmoittaisit? Entä jos et halua että kämppää käytetään Airbnb-kämppänä, miten ilmoittaisit?