Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaminen ei sitten loppunutkaan, jätin luokkakokouksen väliin

Vierailija
05.09.2014 |

Sain kesällä yllättäin kutsun FB:ssä vanhan luokkani saunailtaan. Olin aika yllättynyt, koska en ole ollut missään tekemisissä luokkalaisteni kanssa koulun jälkeen.

Silloin kouluaikaan minua kutsuttiin nimillä, joita en ala tässä toistamaan, mutta ne liittyvät erääseen ulkonäössäni olevaan, muista poikkeavaan piirteeseen. Asiaan, jolle en itse voi yhtään mitään. Ne nimittelyt sattuivat jo silloin tosi paljon ja en vielä aikuisenakaan voi mitenkään pitää niitä hauskoina tai vitsikkäinä. Sanottakoon vielä, että jos tänä päivänä koulussa jotakuta nimiteltäisiin vastaavasti, nousisi siitä iso haloo.

En ole noita kouluaikoja sen enempää muistellut, en hyvällä enkä pahalla. Ajattelin myöskin, että kaikki me olemme lapsena voineet olla ajattelemattomia, mutta nyt aikuisena asiat ovat toisin.

Kutsu siis tuli ja olin yllättynyt ja vähän ilahtunutkin. Ajattelin, että menneet on menneitä ja nyt ollaan aikuisia. Hyväksyin tapahtumakutsun ja usea pani merkille, että olin ilmoittautunut mukaan. Siitä alkoikin jotain, mitä en voinut kuvitella enää tapahtuvan. Ne jotka olivat pahimpia silloin, aloittivat välittömästi saman, mihin jäimme koulun pihalla. Että ihan oikeasti aikuiset ihmiset aloittivat sen saman kiusaamisen! Ensireaktio oli täydellinen tyrmistys, että mitä v...ua ja sen jälkeen tuli tahattomat kyyneleet.

Jotenkin jäin myös odottamaan, että edes joku noista kaikista luokkalaisistani reagoisi jotenkin tuohon, mutta ei. Kukaan ei sano mitään. Sen verran alkoi jossain kohtaa ottaa päähän, että vastasin noihin viesteihin, että toivosin ettei minusta enää käytettäisi tuollaisia nimityksiä. Vastaus tuli välittömästi: "Mut sähän olet..." ja muut peukuttaa, nekin jotka muuten olivat hiljaa. Hämmentävintä tässä kaikessa on mielestäni se, että kaikki ovat jo itsekin vanhempia ja vaikea kuvitella, että he hyväksyisivät vastaavaa omien lastensa suuntaan.

Saunailta oli ja meni, en sinne mennyt. Pari viikkoa on nyt mennyt ja se tässä nyt mietityttää, että eikö tästä ollenkaan pääse yli ja olenko liian herkkä. Kommentteja? Ei enempää lyttäystä tällä lytätylle, kiitos :-)

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 oli ap, joka on edelleen niin kuohuksissaan, ettei muista laittaa ap:ta loppuun

Vierailija
82/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Sairaita ihmisiä. Et todellakaan ole liian herkkä ap, sun entiset luokkakaverit vaan on jotain sekopäitä. Toivottavasti niiden lapsia kiusataan koulussa, niin ehkä ymmärtäisivät miten paskamaisesti ovat sulle tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko yhtään avata minkä tyylisestä nimittelystä kyse? Ootko esim. tavallista lyhyempi ja sua kutsutaan vaikka taskuraketiks, joka saatetaan tarkottaa ihan hellyydellä? Vai huuteleeko ne hörökorvaksi? Mä oon kyllä sitä mieltä, että aikuinen on ensisijaisesti itse vastuussa puoliensa pitämisestä. 

Vierailija
84/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaikene! #kutsumua-ehdotus kuulostaa jopa hyvältä. Oheen lisäisin vielä pitkän viestin siitä kuinka pahalta tuo nimittely tuntuu, koska et itse henk. koht. vain voi sille mitään. Kerro suoraan, millaiset arvet nimittely on sinuun jättänyt ja kuinka olet surullinen, että ihmiset yhä jatkavat tuota. Eihän sinulla enää mitään menetettävääkään tuolla saralla ole. Ehkä nuo ihmiset jopa tajuaisivat katsoa peiliin...

Vierailija
85/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa järkyttävä kirjoitus. oon pahoillani todella. Kamlaa! Itse mua on kiusattu kahdeksan vuotta ja ne olivat elämäni hirveimmät vuodet. Ne menivät kuin sumussa.i feel your pain

Vierailija
86/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko provoksi, itse osallistuin eräänlaiseen miniluokkakokoukseen samankaltaisin tuloksin. Ala-asteella meitä oli sellainen tyttöremmi joista pari oli pahanilmanlintuja. Heidän kiusaamiskeinonsa oli se että yksi otettiin aina kerrallaan hampaisiin ja sille tehtiin paskamaisia jekkuja, haukuttiin, syrjittiin ja jopa käytiin käsiksi (lumipesut, jääveden heittäminen, töniminen ymsp.) Minä menin avaamaan suuni ja menin sen hampaisiin otetun tytön puolelle, mistä alkoi koko ala-asteen jatkunut rääkkääminen. Minuun sovellettiin tuota luettelemaani litaniaa, ja nämä tytöt varmisti että naapuriluokkia myöten olin yleinen hylkiö. Kotonakaan ei saanut olla rauhassa sillä nämä tyttelit seurasi mua pakkomielteisesti tai soitteli puhelimeen tai mitä nyt vain keksivätkin.

Ajattelin että aikuisena olisi hyvä laittaa tällaiset asiat taakseen ja koska kumminkin oli ollut aikoja kun oltiin ihan kavereita keskenämme, otin vastaan kutsun tähän pienimuotoiseen luokkakokoukseen. Ilta meni ihan hyvin kunnes suurin osa porukasta lähti kotiin ja minä jäin auttelemaan siivoamisessa. Aloin saada tekstiviestejä ja puheluita joissa haukuttiin ulkonäköä (oikeasti come on) ja muuta lapsellista paskaa. Ei tullut niinkään paha mieli kuin epäusko. Että vieläkin on joku psykologinen tarve olla olemassa joku jota voi sitten yhdessä lytätä ja näin vahvistaa siteitä muihin lyttääjiin ja parannella omaa pahaa oloaan (keittiöpsykologin arvovaltainen arvio). Olin itse jo kasvanut sen verran aikuiseksi että reagoimattomuudestani varmaan peilautui hieman heidän oma typeryytensä ja olin havaitsevinani pettymyksen siitä ettei heillä ollut enää minkäänlaista valtaa siihen yhteen reppanaan. Jännä juttu se. Yksi jopa pyysi myöhemmin anteeksi, ainakin epäsuorasti, mutta en ole välejäni näihin tapauksiin alkanut lämmitellä. Ei taida olla yhteistä mielenmaisemaa ollenkaan.

Ja tämä on yleistä jos kuuntelee ihmisten juttuja.

Vierailija
87/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:32"]

Voitko yhtään avata minkä tyylisestä nimittelystä kyse? Ootko esim. tavallista lyhyempi ja sua kutsutaan vaikka taskuraketiks, joka saatetaan tarkottaa ihan hellyydellä? Vai huuteleeko ne hörökorvaksi? Mä oon kyllä sitä mieltä, että aikuinen on ensisijaisesti itse vastuussa puoliensa pitämisestä. 

[/quote]

Minua ärsyttää tällaiset kommentit. Joko näin kirjoittavilla ihmisillä ei ole mitään käsitystä kiusaamisesta tai ovat itse inhottavia muita kohtaan, koska heti täytyy lähteä hakemaan syitä ap:n ulkonäöstä miksi kiusataan. Miksi tuodaan aina esille syy miksi on kiusattu on kiusattu, eikä se syy miksi kiusaaja kiusaa?? Se EI OLE sama asia. Mikään ei ole syy kiusaamiselle. Kaikki me olemme erilaisia. Kukaan ei ole identtinen eikä mikään erilaisuus massasta ole syy kiusaamiselle.

Vierailija
88/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No minä olen sitä mieltä, kiusaaja on ensisijaisesti itse vastuussa omasta käytöksestään. Vaikka vastaan tulisi maailman rumin ihminen, fiksu ihminen ei ala huutelemaan /nimittämään/nauramaan ilkeämielisesti toisen ulkonäölle. Fiksu ihminen pystyy "sietämään" erilaisuutta, vajavaisuutta yms.  Jokaisella ihmisellä on ensisijainen vastuu siitä, että ketään ei kiusata, sitä taakka ei voi siirtää kiusauksen uhrille. Pedofiilitkin ajattelevat, että syy on lapsessa, koska lapsikin on seksuaalinen, koska lapsi ei pistänyt vastaan, vaan antoi kaiken tapahtua (kun Pedofiili oli ensin manipuloinut uhrinsa tilanteessa, esim. riisuutumaan).

Vierailija
89/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, WAU!!

Vierailija
90/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:39"]

[/quote]

Minua ärsyttää tällaiset kommentit. Joko näin kirjoittavilla ihmisillä ei ole mitään käsitystä kiusaamisesta tai ovat itse inhottavia muita kohtaan, koska heti täytyy lähteä hakemaan syitä ap:n ulkonäöstä miksi kiusataan. Miksi tuodaan aina esille syy miksi on kiusattu on kiusattu, eikä se syy miksi kiusaaja kiusaa?? Se EI OLE sama asia. Mikään ei ole syy kiusaamiselle. Kaikki me olemme erilaisia. Kukaan ei ole identtinen eikä mikään erilaisuus massasta ole syy kiusaamiselle.

[/quote]

Tarkennan vielä että kiusaajaan omat ongelmat ovat yleensä kiusaajan omia syitä kiusaamiselle, eikä kiusaamista oikeasti aiheuta kiusatun "viat". ärsyttää kun ulkonäkö yms jutut vedetään näihin aina mukaan. mitä ihmettä?

Vierailija
91/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kiusattu yläasteella, ja nimitetty haukkumanimellä. Nykyisin asun eri puolella Suomea, ja olen vain parin koulukaverini FB-kaveri. Nämä olivat myös ystäviäni jo yläasteella. Muiden koulukaveriedeni kanssa en ole missään tekemisissä, enkä ottais FB-kavereiksi. Ikinä en menis luokkakokouksiin tai vastaaviin. Mitäpä sitä turhaan tapaisi ihmisiä, jotka aikoinaan joko kiusasivat tai eivät puuttuneet kiusaamiseeni mitenkään eli hyväksyivät sen. En usko, että nää kiusaajatyypit varsinkaan on muuttuneet miksikään. Eiköhän ne aikuisina sitten kiusaa työkavereitaan tai puolisoaan tai naapuriaan. Tai sitten jatkaavat kiusaamista vaikka siellä luokkakokouksessa. Ei tommosilta tyypeiltä kannata mitään odottaa: kaikki ihmiset eivät kasva henkisesti ollenkaan sen kummemksi kuin olivat yläasteikäisinä. (Kaikilla ei tietty myöskään ole älyllinen kapasiteetikaan kovin korkea empatiakyvystä tai puhumattakaan.) Ihmisellä on tietty perusluonne, ja se on kyllä yläasteikäisenä jo näkyvissä. Vittumaiset ihmiset on yleensä sellaisia lopunikäänsä. Moisten kanssa ei kannata olla missään tekemisissä, jos suinkin voi välttää. Poista siis äkkiä kavereistasi vanhat luokkakaverisi, ja koeta olla ajattelematta koko tapausta. Keskity nykyiseen elämääsi ja sen ihmissuhteisiin! 

Vierailija
92/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet #kutsumua, niin muista lisätä kirjoitukseen, että nämä sanat eivät enää satuta vaan se hiljaisuus, joilla muut hyväksyvät ne.

Vierailija
93/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ottanut lelukiväärin mukaan luokkakokoukseen ja alkanut kysellä, että ketkäs mua sanoikaan xxx:ksi. Jonkun sakonhan siitä olis voinut saada mutta varmasti olis ollut sen arvoista.

Vierailija
94/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:38"]

En usko provoksi, itse osallistuin eräänlaiseen miniluokkakokoukseen samankaltaisin tuloksin. Ala-asteella meitä oli sellainen tyttöremmi joista pari oli pahanilmanlintuja. Heidän kiusaamiskeinonsa oli se että yksi otettiin aina kerrallaan hampaisiin ja sille tehtiin paskamaisia jekkuja, haukuttiin, syrjittiin ja jopa käytiin käsiksi (lumipesut, jääveden heittäminen, töniminen ymsp.) Minä menin avaamaan suuni ja menin sen hampaisiin otetun tytön puolelle, mistä alkoi koko ala-asteen jatkunut rääkkääminen. Minuun sovellettiin tuota luettelemaani litaniaa, ja nämä tytöt varmisti että naapuriluokkia myöten olin yleinen hylkiö. Kotonakaan ei saanut olla rauhassa sillä nämä tyttelit seurasi mua pakkomielteisesti tai soitteli puhelimeen tai mitä nyt vain keksivätkin.

Ajattelin että aikuisena olisi hyvä laittaa tällaiset asiat taakseen ja koska kumminkin oli ollut aikoja kun oltiin ihan kavereita keskenämme, otin vastaan kutsun tähän pienimuotoiseen luokkakokoukseen. Ilta meni ihan hyvin kunnes suurin osa porukasta lähti kotiin ja minä jäin auttelemaan siivoamisessa. Aloin saada tekstiviestejä ja puheluita joissa haukuttiin ulkonäköä (oikeasti come on) ja muuta lapsellista paskaa. Ei tullut niinkään paha mieli kuin epäusko. Että vieläkin on joku psykologinen tarve olla olemassa joku jota voi sitten yhdessä lytätä ja näin vahvistaa siteitä muihin lyttääjiin ja parannella omaa pahaa oloaan (keittiöpsykologin arvovaltainen arvio). Olin itse jo kasvanut sen verran aikuiseksi että reagoimattomuudestani varmaan peilautui hieman heidän oma typeryytensä ja olin havaitsevinani pettymyksen siitä ettei heillä ollut enää minkäänlaista valtaa siihen yhteen reppanaan. Jännä juttu se. Yksi jopa pyysi myöhemmin anteeksi, ainakin epäsuorasti, mutta en ole välejäni näihin tapauksiin alkanut lämmitellä. Ei taida olla yhteistä mielenmaisemaa ollenkaan.

Ja tämä on yleistä jos kuuntelee ihmisten juttuja.

[/quote]

mitä vitun WT porukkaa, joka tekee tuollaista, jotain juoppoja?

Vierailija
95/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varma ettei muut pidä tuota ulkonäköseikkaa "neutraalina" piirteenä eivätkä ymmärrä että loukkaanut?

Vierailija
96/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin yksi päivä joukon mun entisiä kiusaajia Ikeassa syömässä, siellä olivat kaveri ryhmänä vieläkin. Olin ylipainoinen nuorena ja siksi koulukiusattu, nyt mulla on tiukkaan treenattu timmi kroppa, komea mies ja kaksi lasta. Kiusaajat taas lihonneita, perhetilanteista en tiedä, mutta tunnistivat mut ja minä heidät. Kyllä oli heidän ilmeensä näkemisen arvoiset voi että :D

Vierailija
97/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:32"]Voitko yhtään avata minkä tyylisestä nimittelystä kyse? Ootko esim. tavallista lyhyempi ja sua kutsutaan vaikka taskuraketiks, joka saatetaan tarkottaa ihan hellyydellä? Vai huuteleeko ne hörökorvaksi? Mä oon kyllä sitä mieltä, että aikuinen on ensisijaisesti itse vastuussa puoliensa pitämisestä. 
[/quote]

Tämä kuulostaa siltä fb:kin pyörineeltä äidiltä joka tokaisi, vastaukseksi kun lapsi ei kiusaajiltaan uskolla mennä vessaan:

"NO KUKA USKOLTAA KUKA EI."

Vierailija
98/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kiusataan jotka antavat itsensä tulla kiusatuksi! 

Vierailija
99/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:05"]

Niitä kiusataan jotka antavat itsensä tulla kiusatuksi! 

[/quote]

Eli kiusaaminen on kiusatun vika. Väitätkö aivan tosissasi noin?

Vierailija
100/112 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika uskomattomalta!

Itse kyllä ottaisin tosta screenshotit jakoon ja laittaisin julkiseksi. Nostaisin kiusaamisen esiin! Miten tosiaan lapsilta voisi vaatia kiusaamattomuutta, jos vanhempansakaan eivät itseltään mitään vaadi. 

Jos kunnianloukkauksen tai solvauksen kriteerit täyttyisivät, niin laittaisin asiaa eteenpäin poliisille.