Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.

Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.

Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa. 

Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:55"]

No jos pidän 700 euron talvitakkia 7 vuotta, niin siitä tulee apauttiarallaa satanen per talvi. Ei pitäisi aiheuttaa goatsea sinulle.

[/quote]

On kallis! Minä olen hyvätuloinen työssäkäyvä, hyvätuloisen miehen vaimo. Ostan yleensä 200€ takin joka kestää vähintään 4-5 talvea.

En ollut se joka sulle aiemmin vastasi.

[/quote]

Minulla on nyt 10 vuotta ollut käytössä 50 euron talvitakki, tänä vuonna ajattelin ostaa uuden.

Vierailija
82/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:09"]

Siis onko oikeasti mahdollista saada tt-tukea vaikka on hoitovapaalla vapaaehtoisesti ja työpaikka odottamassa? Järkyttävää jos näin on. Jos ei rahat riitä, niinkuin useimmilla ei riitäkään, niin mene töihin kun sulla kerran on se mahdollisuus. Kaikilla ei todellakaan ole. 

[/quote]

Ei mitään lisättävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka vastustaa tätä ttt:sta säästämistä, niin vastatkaa sitten kysymyksiin:

-Mistä maksetaan sitten yllättävät menot? Esim. yllättävä sairastuminen tai tapaturma

-Olisitko valmis lainaamaan jollekkin ttt:lla elävän yllättäviin menoihin, koska hänellä ei ole säästöjä niiden varalta? Yleensä yllättävät menot tosiaan on yllättäviä ja kalliita!

Vierailija
84/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
85/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:43"]

Kaikki jotka vastustaa tätä ttt:sta säästämistä, niin vastatkaa sitten kysymyksiin:

-Mistä maksetaan sitten yllättävät menot? Esim. yllättävä sairastuminen tai tapaturma

-Olisitko valmis lainaamaan jollekkin ttt:lla elävän yllättäviin menoihin, koska hänellä ei ole säästöjä niiden varalta? Yleensä yllättävät menot tosiaan on yllättäviä ja kalliita!

[/quote]

Sossu maksaa sairaskulut. 

Vierailija
86/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mielestäsi käteisen säästäminen on huijausta etkä hauaisi tuhlata turhaan, niin teepä vaikka niin, että käyt vain joka toinen kk hakemassa sossusta rahaa.

Säästämisen opettelukin voidaan katsoa toimeentulon edellytysten parantamiseksi, mutta jos sinulla todella on ongelma säästää käteistä, koska se on huijausta, niin toivotan vaan onnea tulevaisuuteen. Ei noin jähmeällä ajatustavalla mistään tule mitään.

Vierailija
87/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:27"]

Itse kun siirryin opintotuelta toimeentulotuelle opintojen loppuvaiheessa, niin elämänlaatuni parani ihan huomattavasti, kun pystyi oikeasti ostamaan kunnon ruokaa, eikä aina vain sitä kaikkein halvinta puurohiutaletta ja perunaa päivästä toiseen. Säästöön ei kyllä jäänyt, koska talous oli opintotuella eläessä vedetty niin tiukalle, että piti tehdä kaikennäköisiä hankintoja, mm. uuden talvikengät, -takki jne.

Mutta vähistäkin tuloista saattaa pystyä säästämään, jos elää oikeasti tosi säästäväisesti. Ei tilaa lehtiä, ei käy kampaajalla tai lääkärissä, ostaa aina tarjousruokaa jne. Mielestäni ei ole myöskään oikein, että säästäväisiä henkilöitä rankaistaan säästäväisyydestä. Vaikka ttt onkin viimesijainen tuki, pitäisi olla tuen saajan päätettävissä, mihin rahat käyttää, olettaen, että tuki ei mene pelkästään viinaan tms. Koska oikeasti set uki on kuitenkin todella pieni.

[/quote]

No, käytännössä ja lain mukaan jokainen saa käyttää tuen kokonaisuudessaan viinaan eli siinä mielessä tuen käyttöä ei rajoiteta. Eikä sitä rajoiteta muutenkaan, sen kun säästää, kunhan käteisenä.

Vierailija
88/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen.

[/quote]

Kuinka paljon noita kirjoja pitää ostaa? Eikö niitä saa käytettynä? Kirjastosta?

Edelleen olen sitä mieltä että käytössäsi on enemmän rahaa kuin tavallisella opiskelijalla. En ole kuullut että opiskelija saisi toimeentulotukea, eikö edellytetä opintolainan nostoa? Ja kilpailuta puhelinliittymäsi, maksat siitä aivan liikaa.

Vierailija
89/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sehän siinä onkin niin helppoa, kun käytännössä ei ole yllättäviä kuluja. Olen joskus ollut sossun asiakas ja kaikki sairaskulut sossu maksoi. Jos sattui niin ikävästi, että ostamani lapsen talvikengät hajosi ennen aikojaan, sain soittaa sossuun ja pyytää harkinnanvaraista tukea. Pyöräni varastettiin, sain sossusta rahaa uuteen, toki siis käytettyyn pyörään. Jos jokin tärkeä kodinkone hajosi, kuten imuri tai pesukone, sai niihinkin tukea ja jos ei saanut se tilattiin osamaksulla.

Nyt pienipalkkaisessa työssä ja kyllä on ollut välillä todella tiukkaa, kun on tullut sairaskuluja yms. yllättävää.

Vierailija
90/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:58"]

[/quote]

Sehän siinä onkin niin helppoa, kun käytännössä ei ole yllättäviä kuluja. Olen joskus ollut sossun asiakas ja kaikki sairaskulut sossu maksoi. Jos sattui niin ikävästi, että ostamani lapsen talvikengät hajosi ennen aikojaan, sain soittaa sossuun ja pyytää harkinnanvaraista tukea. Pyöräni varastettiin, sain sossusta rahaa uuteen, toki siis käytettyyn pyörään. Jos jokin tärkeä kodinkone hajosi, kuten imuri tai pesukone, sai niihinkin tukea ja jos ei saanut se tilattiin osamaksulla.

Nyt pienipalkkaisessa työssä ja kyllä on ollut välillä todella tiukkaa, kun on tullut sairaskuluja yms. yllättävää.

[/quote]

Siis mielummin otat velkaa kuin jos voisit säästöistäsi maksaa heti tuon? Omalla kohdallani ei ainakaan ole ikinä hyväksytty harkinnanvaraista tukea, ei edes silloin kun minulla ei ollut varaa maksaa vuokraa.

Vierailija
91/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:58"]

[/quote]

[/quote]

Siis mielummin otat velkaa kuin jos voisit säästöistäsi maksaa heti tuon? Omalla kohdallani ei ainakaan ole ikinä hyväksytty harkinnanvaraista tukea, ei edes silloin kun minulla ei ollut varaa maksaa vuokraa.

[/quote]

Jos ei ole säästöjä, niin sitten ei auta kuin ostaa velaksi(jos on kiire tuote saada), ja tietenkin pitää katsoa sellainen mihin varat riittää. 

Vierailija
92/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen.

[/quote]

Kuinka paljon noita kirjoja pitää ostaa? Eikö niitä saa käytettynä? Kirjastosta?

Edelleen olen sitä mieltä että käytössäsi on enemmän rahaa kuin tavallisella opiskelijalla. En ole kuullut että opiskelija saisi toimeentulotukea, eikö edellytetä opintolainan nostoa? Ja kilpailuta puhelinliittymäsi, maksat siitä aivan liikaa.
[/quote]
Käytettävät kirjat ostin uusina. Juurikin siksi kun käytettävät kirjat vaihtuivat toisiin aloittaessani opinnot. Opintolainan olen nostanut kun opiskelin aiemmin toista alaa joka jäi kesken vaikean masennuksen takia.
Puhelinliittymäni on halpa siihen nähden, että siihen kuuluu 20megan netti, 1500min puheaikaa ja 1500tekstiviestiä ja saman verran multimediaviestejä.

Vierailija
93/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh! Muistaako kukaan minua ja aloitustani keväältä? Työnantaja jätti palkat maksamatta, työpaikka meni alta ja jouduin hakeutumaan palkkaturvaan. Työttömyyskassan päätöksiä odotellessa oli todellinen huoli siitä, että koti lähtee alta ja sossusta ei apua herunut. Laskivat sen perusosan ja muiden mukaan, että minulla pitäisi edellisiltä kuukausilta olla rahaa maksaa menoni tilanteessa, jossa ta ei maksanut 2kk palkkoja. Yritin ehdottaa, että toimeentulotuki mitattaisiin pois sitten palkkaturvasta, mutta sehän ei sopinut. Onneksi lopulta kaikki järjestyi ja pääsin kesällä töihin. Nyt alkaa näyttää valoisammalta, palkkaturva maksettiin eilen ja rahaa jäi säästöön.
Tuli vain mieleen, että jos sitä rahaa ei oikeasti työnnettäisi noin paljon niille, jotka sitä eivät todella tarvitse, voitaisiin auttaa myös niitä, joilla on todellinen väliaikainen avun tarve. Minulla lähti vuokrat käräjille asti tuossa sotkussa, mutta onneksi sain käräjäoikeudesta haettua lykkäystä ja rahat lopulta kasaan ja sain pitää kotini. Elin tuon ajan vedellä, kaurapuurolla ja näkkärillä!

Vierailija
94/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaablaa ei saa matkustaa...siis jos itse säästää rahaa vaikkapa edellisten kuukausien toimeentulotuesta, JONKA SAA MUUTEN KÄYTTÄÄ IHAN MIHIN TAHTOO, niin sitä rahaa ei saisi käyttää myöhemmin matkustamiseen?? Samalla logiikalla köyhän ei tosiaankaan kannata opetella säästämään, hankitaan kaikki vaan osamaksulla, ja vähäisetkin rahat pistetään haisemaan, jotta näkisitte että tarpeeseen meni!

Vierailija
95/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:09"]

Siis onko oikeasti mahdollista saada tt-tukea vaikka on hoitovapaalla vapaaehtoisesti ja työpaikka odottamassa? Järkyttävää jos näin on. Jos ei rahat riitä, niinkuin useimmilla ei riitäkään, niin mene töihin kun sulla kerran on se mahdollisuus. Kaikilla ei todellakaan ole. 

[/quote]

Niin, ja kumpikohan tulee sitten kunnalle edullisemmaksi, maksaa muutama sata toimeentulotukea äidille kuukaudessa vai järjestää se 1.000 euron päivähoitopaikka sille lapselle, kun äiti menee töihin? Harvempi äitikään niin paljon tienaa, että kunnallisveroja maksaisi tuon 1.000 euroa kuukaudessa, jotta pääsisi niillä verotuloillakaan perustelemaan tuota päivähoidon paremmuutta kunnan talouden kannalta.

[/quote]

No eikö kaikkien äitien tulisi sitten saada hoitaa lapsensa kolmivuotiaiksi sossun tuella? 

Vierailija
96/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]

Nyt en ymmärrä! Miten toimeentulotuesta voi SÄÄSTÄÄ? Sitä ei ole kyllä tarkoitettu säästettäväksi omaan asuntoon tai matkusteluun. Kyllä nyt tuetaan ja liikaa. Miksi nostat tukia, jos et tarvitse niitä? Tuhlailu kertoo jo jotain ihmisestä, ei järkevän ihmisen käytöstä. 

Onpa kiva kuulla, kun ihminen kylpee liiallisessa toimeentulotuessa. 

[/quote]

En ole ap, mutta vastaavanlaisessa tilanteessa. Olen itse _nuuka_. En osta uusia vaatteita, ja mielusti haen korvaavaa kirpparilta, kun vanha hajoaa. Ostan halvinta mahdollista ruokaa, minulla ei ole velkaa, vaan ainoa juokseva kulu on puhelin ja netti. Sain toimeentulotukea muinoin 18-19 vuotiaana, kun minut potkittiin ulos kotoa, en saanut työpaikkaa ja olin idioottimaisesti jättänyt toisen asteen opinnot välistä. Meni hetken aikaa, ennenkuin sain elämän tasapainoon ja siinä välissä kävin sossussa, työkkärin luuserikursseilla ja opettelin uuden kielen. Minulla jäi perusosasta n. 150 e ylimääräistä, koska ei ollut lemmikkejä, en polttanut saati ryypännyt. En myöskään tykkää syödä ulkona, käydä elokuvissa tai shoppailla. Monet niistä asioista, joista en itse saa nautintoa on toisten psyykkeelle pakollisia. Minä viihdyn kotona koneeni edessä, toisella hajoaa pää, jos istuu viikkokausia kotona. Eri tyyppisten ihmisten pakolliset menot ovat eri kokoisia. Se, että muutama pärjäisi vähemmälläkin, ei tarkoita sitä, että kaikki ihmiset pärjäisivät. Ihmisten on välillä pakko saada niitä "tahdon"-asioita, tai pää ei kestä. Minun tahtomiset olivat tasoa "haluan leipoa" tai "hankin salikortin". Joku toinen saa iloa siitä, että syö kerran viikossa kaverien kanssa jossain aterian ja velkoihin uppoaa se 200 e/kk. Mikä taaseen ajaa jo sossun perusosan jälkeen todella ahtaalle. Yksi ihminen saa nyt 460e/kk vuokran, sähkön ja terveysmenojen jälkeen.

Vierailija
97/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]

voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.

[/quote]

Nokun jossain kuussa sen oikeasti tarvii. Ja kun se minulle kuuluu. Ja vähän väliä joku sosiaalitoimen työntekijä sanoo julkisesti että on harmillista ettei suomalaiset hae sitä vaikka se heille kuuluisikin. Ja ihan oikeesti, taas pystytettiin verorahoilla niin saatanan ruma "taideteos" meidän nurkille että jos vain senkin rahan olisi voinnut antaa jollekkin lapsiperheelle, vaikkei hengen pitimiksi olisikaan mennyt niin mielummin niin.

[/quote]

Se oli varmaan sellainen ei-esittävä ruma taideteos. Ymmärrän harmituksesi.

Vierailija
98/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:28"]

Huh huh! Muistaako kukaan minua ja aloitustani keväältä? Työnantaja jätti palkat maksamatta, työpaikka meni alta ja jouduin hakeutumaan palkkaturvaan. Työttömyyskassan päätöksiä odotellessa oli todellinen huoli siitä, että koti lähtee alta ja sossusta ei apua herunut. Laskivat sen perusosan ja muiden mukaan, että minulla pitäisi edellisiltä kuukausilta olla rahaa maksaa menoni tilanteessa, jossa ta ei maksanut 2kk palkkoja. Yritin ehdottaa, että toimeentulotuki mitattaisiin pois sitten palkkaturvasta, mutta sehän ei sopinut. Onneksi lopulta kaikki järjestyi ja pääsin kesällä töihin. Nyt alkaa näyttää valoisammalta, palkkaturva maksettiin eilen ja rahaa jäi säästöön. Tuli vain mieleen, että jos sitä rahaa ei oikeasti työnnettäisi noin paljon niille, jotka sitä eivät todella tarvitse, voitaisiin auttaa myös niitä, joilla on todellinen väliaikainen avun tarve. Minulla lähti vuokrat käräjille asti tuossa sotkussa, mutta onneksi sain käräjäoikeudesta haettua lykkäystä ja rahat lopulta kasaan ja sain pitää kotini. Elin tuon ajan vedellä, kaurapuurolla ja näkkärillä!

[/quote]

Sossu siis laski, että aiempien tulojesi perusteella sinulla olisi pitänyt olla säästöjä. Et kuitenkaan ollut säästänyt. Kuinkas siinä nyt niin oi päässyt käymään?

Vierailija
99/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos."

Miten niin huijaamista ?? Jos sinulle toimeentulotuesta jotain jää kk käteen niin sitte jää. Monelle ei jää. Se ei ole mitään huijaamista! Pistä käteinen talteen ja käytä sitten kun tarvit. Tuleehan sitä jokaiselle myös yllättäviä tilanteita, jolloin rahaa tarvitaan enemmän kuin ttt/kk. 

Vierailija
100/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne, olen yksinhuoltaja. Käyn töissä ja olen osittaisella hoitovapaalla.
Rahaa jää säästöön joka kuukausi noin 300e. Säästöistä sitten otan jos tulee joku äkillinen isompi meni, vaikkapa pyykkikone hajoaa.

En käytä lainkaan rahaa lehtitilauksiin, maksukanaviin, kuntosaleihin, meikkeihin, tupakkaan, alkoholiin, kauneudenhoitoon kuten kynnet/ripset/solariumit, parturi/kampaamoihin..

Elämä on valintoja. Voisin myös ostella enemmän, mutta olen taloudellinen ja vähään tyytyväinen. Toimeentulotuen otan kuitenkin kiitollisena vastaan, sillä se on lakisääteinen minimitoimeentulo joka jokaiselle kuuluu, riippumatta siitä pärjäisikö sitä ilman vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme