Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.

Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.

Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa. 

Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]

Onko sinusta jotenkin ihmeellistä, että jonkun talvitakkiostot 5 vuoden ajalta ovat vain 200 e? En ole tuo 200 e:n takin ihminen, mutta kerronpa omistani:[/quote]

Toimeentulotuen perusosasta 43 euroa kuukaudessa on tarkoitettu vaatemenoihin. Satasen takki vie siis alle 2,5 kuukauden osuuden koko vuoden vaatetuesta. Vielä jää yli 400 euroa vuodessa muihin vaateostoksiin. Perusosassa on myös 91e/kk summa nimekkeellä "muut menot", eli sen saa käyttää miten haluaa, ja jos sen käyttää vaatteisiin niin voi ostaa kalliimman takin kuin 100e/vuosi. Joo, ja uskon että takkia voi käyttää viisi vuotta, siksi hankinkin kalliin takin jota aion käytää vahintään 7 vuotta.

Vierailija
122/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:09"]

Siis onko oikeasti mahdollista saada tt-tukea vaikka on hoitovapaalla vapaaehtoisesti ja työpaikka odottamassa? Järkyttävää jos näin on. Jos ei rahat riitä, niinkuin useimmilla ei riitäkään, niin mene töihin kun sulla kerran on se mahdollisuus. Kaikilla ei todellakaan ole. 

[/quote]

Niin, ja kumpikohan tulee sitten kunnalle edullisemmaksi, maksaa muutama sata toimeentulotukea äidille kuukaudessa vai järjestää se 1.000 euron päivähoitopaikka sille lapselle, kun äiti menee töihin? Harvempi äitikään niin paljon tienaa, että kunnallisveroja maksaisi tuon 1.000 euroa kuukaudessa, jotta pääsisi niillä verotuloillakaan perustelemaan tuota päivähoidon paremmuutta kunnan talouden kannalta.

[/quote]

No eikö kaikkien äitien tulisi sitten saada hoitaa lapsensa kolmivuotiaiksi sossun tuella? 

[/quote]

No eikö kaikki äidit sitten saa sitä toimeentulotukea, jos vain toimeentulotuen saamisehdot täyttyvät???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:33"]

Selvää provoilua aloitus. Toimeentulotuki on niin pieni, että monipuoliseen ruokaan ei yksinkertaisesti jää rahaa, sillä perusosasta pitää maksaa myös kännykkäliittymät ja netti. Minulla itselläni on lapsia, osaan tehdä edullista kotiruokaa, kyttään tarjouksia enkä osta vaatteita uusina. Silti ei toimeentulotuki riitä vaan velkaannun joka kuukausi lisää, sillä ruokaa on pakko ostaa, ja se on Suomessa kallista. Olen tässä tosissani harkinnut, pitääkö alkaa myydä itseään. Opiskeleva äiti olen eikä yksinhuoltajana pysty opintojen ohessa käymään vielä kunniallisissa töissä, aika ei riitä.

Jostain syystä Suomessa on edelleen tätä henkeä, että halutaan luoda asioista ei-tietäville kuvaa, että toimeentulotuella elellään mukavasti. Kansa on jo polarisoitunut voimakkaasti, ei tarvitse lietsoa lisää sitä. Eilen kaupungilla kulkiessani itse järkytyin, miten paljon pullonkerääjiä on, eivätkä ne ole enää maahanmuuttajataustaisia, vaan siistejä mummoja ja pappoja ja nuorempaa omaperäistä porukkaa. Kovaksi on elämä mennyt, mutta jatkakaa provoilua ihmeessä. Tulee vielä päivä jolloin jokainen vastaa teoistaan.

[/quote]

En ole ap mutta tilanteeni on ihan sama muutoin kuin että saan lapsen isältä saman verran elatusapua kuin ap kelalta elatustukea (150e). Saan siis 408e asumistukea, 152e lapsilisää (sis. yh-lisä) ja 418e lastenhoidontukea/kotihoidon tukea vai mikä se sitten onkaan. Näiden lisäksi saan (en muista tarkalleen) noin pari sataa, vähän alle, sitä toimeentulotukea. pyöreästi tulot yhden lapsen yh-äidillä siis 1300e/kk. Kyllä siitä vaan saa rahaa säästöön. Mulla asuntoon ja vesiin menee kuussa 650e (mikä on ylikallis sosiaalitoimen mukaan, eli samat tulot pysyisi vaikka vähän halvemmin asuisinkin. Koko vuokraa ei siis oteta edes huomioon), ruokaan käytän noin 80e viikossa, jolloin laskuihin (sähkö, puhelin, netti...) ynnä muuhun elämiseen jää noin 300e kuussa. Silloin kun lapsi on vielä pieni (vaatteet saa kirppikseltä eikä harrastuksiin ym mene juurikaan rahaa), tuosta määrästä saa säästöön. Tietysti ei tuo laskelma ihan käytännössä toimi koska joka kuussa on aina jotain menoja joita ei tuohon mukaan lasketa. Esim lapsen syntymäpäivillä köyhilläkin vanhemmilla pitäivi olla varaa ostaa lahja lapselle ja tarjota kakkukahvit isovanhemmille (itse leivotut tietty). Sitten pitää käydä terveyskeskuksessa silloin tällöin tai ostaa välillä uusi kirja tai lelu lapselle, kirppikseltä tietty. Mutta kyllä siitä saa nipistettyä muutaman kympin säästöön.

En sano että on hyvä että siitä saa säästöön, minunkaan mielestäni ei pitäisi saada. Mutta tällainen nyt vaan on suomen sosiaalitukisysteemi. 

[/quote]

Mä tein kahden lapsen yh:na töitä 80% työajalla vaativissa asiantuntijatehtävissä ja mulla jäi käteen noin 1000e/kk palkastani. Olisi siis kannattanut jäädä vain kotiin makaamaan :(

Vierailija
124/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen. [/quote] Kaiken lisäksi tarvisin uusia alusvaatteita, mutta ei ole varaa ostaa.

[/quote]

Miksi sossu maksaa vuokrasi? Onko sinulla joku jälkihuolto vielä menossa?

Tavallinen opiskelija saa asumislisää Kelalta, eikä sossusta mitään. Lainaa voi nostaa.

Vierailija
125/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen. [/quote] Kaiken lisäksi tarvisin uusia alusvaatteita, mutta ei ole varaa ostaa.

[/quote]

Tavallinen opiskelija saa asumislisää Kelalta, eikä sossusta mitään. Lainaa voi nostaa.
[/quote]
Koska en saa enää toista opintolainaa. Ja muita tuloja ei ole kuin opintotuki ja asumislisä mitkä eivät riitä edes vuokraan.

Vierailija
126/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan hyvä että nämä loisijat ovat tyytyväisiä tt-tuen tasoon, suurin osa heistä tulee nimittäin elämään sen varassa lopun ikänsä. Kun talous joskus lähtee nousuun, ei näitä luusereita siltikään palkkaa kukaan. Ai niin, sitä ennen tukea tullaan IMF:n toimesta pienentämään oleellisesti, Suomi ei vaan voi syöttää näitä possuja ja niiden pentuja velaksi ikuisesti. (Ottakaa selville mitä erilaisille tuille mm. Kreikassa kävi. :) )

Vierailija
127/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:11"]Minusta on vaan hyvä että nämä loisijat ovat tyytyväisiä tt-tuen tasoon, suurin osa heistä tulee nimittäin elämään sen varassa lopun ikänsä. Kun talous joskus lähtee nousuun, ei näitä luusereita siltikään palkkaa kukaan. Ai niin, sitä ennen tukea tullaan IMF:n toimesta pienentämään oleellisesti, Suomi ei vaan voi syöttää näitä possuja ja niiden pentuja velaksi ikuisesti. (Ottakaa selville mitä erilaisille tuille mm. Kreikassa kävi. :) )
[/quote]
Lasketko kaikki ttt:llä elävät loisijoiksi? Opiskelijatkin?

Vierailija
128/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:28"]

Huh huh! Muistaako kukaan minua ja aloitustani keväältä? Työnantaja jätti palkat maksamatta, työpaikka meni alta ja jouduin hakeutumaan palkkaturvaan. Työttömyyskassan päätöksiä odotellessa oli todellinen huoli siitä, että koti lähtee alta ja sossusta ei apua herunut. Laskivat sen perusosan ja muiden mukaan, että minulla pitäisi edellisiltä kuukausilta olla rahaa maksaa menoni tilanteessa, jossa ta ei maksanut 2kk palkkoja. Yritin ehdottaa, että toimeentulotuki mitattaisiin pois sitten palkkaturvasta, mutta sehän ei sopinut. Onneksi lopulta kaikki järjestyi ja pääsin kesällä töihin. Nyt alkaa näyttää valoisammalta, palkkaturva maksettiin eilen ja rahaa jäi säästöön. Tuli vain mieleen, että jos sitä rahaa ei oikeasti työnnettäisi noin paljon niille, jotka sitä eivät todella tarvitse, voitaisiin auttaa myös niitä, joilla on todellinen väliaikainen avun tarve. Minulla lähti vuokrat käräjille asti tuossa sotkussa, mutta onneksi sain käräjäoikeudesta haettua lykkäystä ja rahat lopulta kasaan ja sain pitää kotini. Elin tuon ajan vedellä, kaurapuurolla ja näkkärillä!

[/quote]

Sossu siis laski, että aiempien tulojesi perusteella sinulla olisi pitänyt olla säästöjä. Et kuitenkaan ollut säästänyt. Kuinkas siinä nyt niin oi päässyt käymään?
[/quote]

Sehän ei tähän kuulu, mutta säästöistä sain 1 kuu menot katettua kokonaan ja loppuajalle ruokaa yms. 3 kuukautta olin tuloitta. Sossun matematiikkahan on sitä, että töissä ollessakin olisi pitänyt elää kuin toimeentulotukiasiakas. Sittenhän minä hölmö olin käynyt juuri ulkomailla tuhlaamassa, en voinut arvata, että olen kolme kuukautta tuloton! Ainakin 90 luvulla sossu auttoi ja otti takaisin palkkaturvasta. Ihmettelen, että miksei nykyisinkin.

Vierailija
129/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:23"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen. [/quote] Kaiken lisäksi tarvisin uusia alusvaatteita, mutta ei ole varaa ostaa. [/quote]

Tavallinen opiskelija saa asumislisää Kelalta, eikä sossusta mitään. Lainaa voi nostaa. [/quote] Koska en saa enää toista opintolainaa. Ja muita tuloja ei ole kuin opintotuki ja asumislisä mitkä eivät riitä edes vuokraan.

[/quote]

Lisäksi sivusta huomautan, että vaikka opiskelija saisikin opintolainaa, hän voi olla silti oikeutettu toimeentulotukeen ja sitä hänelle myönnetään. Ei opiskelijuus mitenkään poissulje toimeentulotuen saamista sinänsä. Jotenkin oudosti jatkuvasti asetetaan opintolaina ja ttt vastakkain. Ne eivät ole sen vastakkaisempia kuin lapsilisä ja ttt, tai työttömyyspäiväraha ja ttt, tai eläke ja ttt.

Vierailija
130/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:14"] Sehän ei tähän kuulu, mutta säästöistä sain 1 kuu menot katettua kokonaan ja loppuajalle ruokaa yms. 3 kuukautta olin tuloitta. Sossun matematiikkahan on sitä, että töissä ollessakin olisi pitänyt elää kuin toimeentulotukiasiakas. Sittenhän minä hölmö olin käynyt juuri ulkomailla tuhlaamassa, en voinut arvata, että olen kolme kuukautta tuloton! Ainakin 90 luvulla sossu auttoi ja otti takaisin palkkaturvasta. Ihmettelen, että miksei nykyisinkin.

[/quote]

Hyvin sanottu. Noin kävi minullekin. Olisi pitänyt jostain kristallipallosta etukäteen tietää, että työt loppuu, tai ilman etiäisiäkin elää kaiken aikaa sossun laskelmien mukaisesti ja säästää tulottomuutta varten, ettei tarvitsisi sitten käyttää sitä turvaverkkoa, joka on alun perin juuri näitä tilanteita varten suunniteltu.

Vierailija
131/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun myötä alan ymmärtää ihmisiä, jotka inhoavat sossun asiakkaita. tässäkin ketjussa liian moni toteaa, haen toimeentulotukea koska se mulle kuuluu ja näin saan säästettyä rahaa. on siis yleistetty, että kaikki ovat näitä 'tuen väärinkäyttäjiä'! eikä ymmärretä, että joillekkin se on välttämätön ja ainoa apu elämiseen jolloin on oikeutettua sitä hakea ja saada.

Vierailija
132/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:33"]

Selvää provoilua aloitus. Toimeentulotuki on niin pieni, että monipuoliseen ruokaan ei yksinkertaisesti jää rahaa, sillä perusosasta pitää maksaa myös kännykkäliittymät ja netti. Minulla itselläni on lapsia, osaan tehdä edullista kotiruokaa, kyttään tarjouksia enkä osta vaatteita uusina. Silti ei toimeentulotuki riitä vaan velkaannun joka kuukausi lisää, sillä ruokaa on pakko ostaa, ja se on Suomessa kallista. Olen tässä tosissani harkinnut, pitääkö alkaa myydä itseään. Opiskeleva äiti olen eikä yksinhuoltajana pysty opintojen ohessa käymään vielä kunniallisissa töissä, aika ei riitä.

Jostain syystä Suomessa on edelleen tätä henkeä, että halutaan luoda asioista ei-tietäville kuvaa, että toimeentulotuella elellään mukavasti. Kansa on jo polarisoitunut voimakkaasti, ei tarvitse lietsoa lisää sitä. Eilen kaupungilla kulkiessani itse järkytyin, miten paljon pullonkerääjiä on, eivätkä ne ole enää maahanmuuttajataustaisia, vaan siistejä mummoja ja pappoja ja nuorempaa omaperäistä porukkaa. Kovaksi on elämä mennyt, mutta jatkakaa provoilua ihmeessä. Tulee vielä päivä jolloin jokainen vastaa teoistaan.

[/quote]

En ole ap mutta tilanteeni on ihan sama muutoin kuin että saan lapsen isältä saman verran elatusapua kuin ap kelalta elatustukea (150e). Saan siis 408e asumistukea, 152e lapsilisää (sis. yh-lisä) ja 418e lastenhoidontukea/kotihoidon tukea vai mikä se sitten onkaan. Näiden lisäksi saan (en muista tarkalleen) noin pari sataa, vähän alle, sitä toimeentulotukea. pyöreästi tulot yhden lapsen yh-äidillä siis 1300e/kk. Kyllä siitä vaan saa rahaa säästöön. Mulla asuntoon ja vesiin menee kuussa 650e (mikä on ylikallis sosiaalitoimen mukaan, eli samat tulot pysyisi vaikka vähän halvemmin asuisinkin. Koko vuokraa ei siis oteta edes huomioon), ruokaan käytän noin 80e viikossa, jolloin laskuihin (sähkö, puhelin, netti...) ynnä muuhun elämiseen jää noin 300e kuussa. Silloin kun lapsi on vielä pieni (vaatteet saa kirppikseltä eikä harrastuksiin ym mene juurikaan rahaa), tuosta määrästä saa säästöön. Tietysti ei tuo laskelma ihan käytännössä toimi koska joka kuussa on aina jotain menoja joita ei tuohon mukaan lasketa. Esim lapsen syntymäpäivillä köyhilläkin vanhemmilla pitäivi olla varaa ostaa lahja lapselle ja tarjota kakkukahvit isovanhemmille (itse leivotut tietty). Sitten pitää käydä terveyskeskuksessa silloin tällöin tai ostaa välillä uusi kirja tai lelu lapselle, kirppikseltä tietty. Mutta kyllä siitä saa nipistettyä muutaman kympin säästöön.

En sano että on hyvä että siitä saa säästöön, minunkaan mielestäni ei pitäisi saada. Mutta tällainen nyt vaan on suomen sosiaalitukisysteemi. 

[/quote]
<
Mä tein kahden lapsen yh:na töitä 80% työajalla vaativissa asiantuntijatehtävissä ja mulla jäi käteen noin 1000e/kk palkastani. Olisi siis kannattanut jäädä vain kotiin makaamaan :(

[/quote]

Sinua on kusetettu, jos vaativista asiantuntijatehtävistä on maksettu vain niin vähän, että käteen on jäänyt verojen jälkeen vain 1000 euroa. Tai sitten veroprosenttisi on ollut aivan liian korkea, etkä kerro, että saitkin sitten suuret veronpalautukset takaisi seuraavana vuonna.

Vierailija
133/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan hyvä että nämä loisijat ovat tyytyväisiä tt-tuen tasoon, suurin osa heistä tulee nimittäin elämään sen varassa lopun ikänsä. Kun talous joskus lähtee nousuun, ei näitä luusereita siltikään palkkaa kukaan. Ai niin, sitä ennen tukea tullaan IMF:n toimesta pienentämään oleellisesti, Suomi ei vaan voi syöttää näitä possuja ja niiden pentuja velaksi ikuisesti. (Ottakaa selville mitä erilaisille tuille mm. Kreikassa kävi. :) )

[/quote]

Olen samaa mieltä. Kotona makoilu tukien varassa ei loppujen lopuksi kannata. Turha myös jälkeenpäin kitistä, ettei löydy kunnon töitä.  CV:ssa monen vuoden tauot eivät hyvältä näytä. Ahkeruus palkitaan.

Vierailija
134/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toimeentulotuki ei Suomen velkaa lisää hyttysen pierun vertaa. Siinä on kyseessä vähän isommat asiat. Tukia korotetaan indeksin mukaan, ja hyvänä aikana ehkä vähän enemmänkin tasa-arvon lisäämiseksi.

Vierailija
135/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:36"]

[/quote]

Toimeentulotuki ei Suomen velkaa lisää hyttysen pierun vertaa. Siinä on kyseessä vähän isommat asiat. Tukia korotetaan indeksin mukaan, ja hyvänä aikana ehkä vähän enemmänkin tasa-arvon lisäämiseksi.

[/quote]

Syömävelalla tätä jengiä elätetään. Joku ajallinen yläraja tälle tuelle pitäisi saada kuten muualla maailmallakin on, on väärin että jotkut loisivat muiden rahoilla vuosikausia, jopa -kymmeniä.

Vierailija
136/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

Syömävelalla tätä jengiä elätetään. Joku ajallinen yläraja tälle tuelle pitäisi saada kuten muualla maailmallakin on, on väärin että jotkut loisivat muiden rahoilla vuosikausia, jopa -kymmeniä.

[/quote]

Ei missään päin maailmaa ole sellaista systeemiä, että maksukykyiset valtiot lopettavat tuen vain koska joku "aikaraja" täyttyy. Afrikan heimoyhteiskunnat on sitten asia erikseen, mutta jos puhutaan kehittyneistä valtioista, niin näissä nyt vaan ei tapeta ketään nälkään. Jopa vangit saavat ruokaa ja ylläpidon. Miksi se evättäisiin ihmisiltä, jotka eivät ole tehneet ainuttakaan rikosta?

Vierailija
137/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin ketjua selaillessa tuli vain mieleen, etten ole koskaan nauttinut mitään tukia, ellei sitä opiskeluaikojen opintotukea ja asumistukea (vai mitä se nyt oli) lasketa.  Ihmeen moni tuntuu näillä tuilla nykyään olevan.  Niin moni, että homma alkaa näyttämään ja muistuttamaan tukien väärinkäyttöä.  Tämä tulee melko automaattisesti johtamaan jossain vaiheessa tukien loppumiseen ja niiden korvaamiseen jollain yleisillä soppapaikoilla ja asuntoloilla. En nyt muutenkaan oikein tajua, miksi asumistukea annetaan kalliissa ydinkeskustassa asumiseen, kun muut omat kulunsa itse maksavat joutuvat kyllä kulkemaan pitkiäkin matkoja ja myös ne matkatkin itse maksamaan.  Tämä asumispaikan osoittaminen vähän kauempaa purkaisi kummasti esim. Kallion viher-vasemmistolaisen kuplan, tuskin monikaan siellä nimittäin omia asumisiaan oikeasti itse makselee.

En halua kovaa yhteiskuntaa, mutta näitä vapaamatkustajia alkaa hiljalleen olemaan nyt aivan liian paljon.  On luotu jatkuvasti paisuva systeemi, joka on alkanut jo itse ruokkimaan itseään, jos tädit sossussa aivan valittelevat sitä, ettei tukia haeta tarpeeksi.  Tältä maksupuolelta katsoen asia alkaa hiukan hermostuttamaan, samoin kuin nämä 700 euron talvitakit.

Voi sentään meitä, kun me itse pilaamme tämänkin asian.  Sitten turvaa ei ole enää kenelläkään, ellei sitä itse ja yksin pysty itse itselleen hankkimaan ja säästämään.  Suomen tulevaisuus on väistämättä liukua kohti amerikkalaista yhteiskuntaa.  Se vähän harmittaa, mutta siihen on kyllä pakko mennä, jos näitä 700 euron talvitakki ihmisiä alkaa olemaan yhä lisääntyvissä määrin.  Hänkin on jo sellaisessa jamassa, ettei edes itse tajua oman toimintansa paheksuttavuutta.

Se on sitten kaupungin laita-alueilla (ei siis tosiaankaan kalliissa keskustassa) jatkossa enää soppa ruokaloita, joihin saa mennä vaikka kaulus pystyssä ja kommando pipo päässä, ja parakkimaisia pieniä yhden huoneen asuntoloita.

Sitä pientä vaatimatonta kansalaispalkkaakin voisi kaikille miettiä, ja työtulot sitten kykyjen ja pystymisen mukaan siihen päälle.  Kaikkien työssäkäyvien palkkaa siis alennettaisiin lakisääteisesti sen kansalaispalkan verran, ja meille kaiken maksajille nettotulos pysyisi muuttomattomana.  Sen jälkeen ei tarvittaisi koko kelaa ja sen massiivista koneistoa. Kansalaispalkalla pysyisi nipin napin hengissä ja saisi katon pään päälle, mutta näistä harkinnanvaraisista epäreiluista jutuista päästäisiin eroon eikä tarvitsisi lukea tämmöisistä 700 euron takeista.

Saisivat sitten omasta elintasostaan ihmiset lohkaista näitä uusia lastenvaunuja ja sen semmoisia talvitakki juttuja, ja kaikki lähtisivät automaattisesti ponnistamaan samalta viivalta, ihan siten kuin perustuslaki sen asian muuten jo määritteleekin.

Uskon, että näin kokonaiskustannukset kuitenkin alenisivat aika reippaasti.  Ja ei mitään itkemisiä siitä, että joku rikaskin sen kansalaispalkan saisi omien tulojensa pohja-osaksi. Nehän rikkaammat sen koko lystin tosiasiassa nytkin rahoittavat. Koko jutun idea olisi päästä eroon turhasta byrokratiasta, ja siitä, etteivät ihmiset ole yhdenvertaisia keskenään, vaikka laki kuitenkin niin sanookin.  Kukin sitten omin voimin a) opiskelisi ja b) tekisi sen mitä pystyy, ja ansaitsisi sen mitä sitten jatkossa ansaitsee.

Tuo johtaisi myös muuten siihen, ettei ihmisiä voisi käyttää enää häikäilemättä hyväksi, ja ikävistä ja halpa-arvoisiksi katsottavista töistä pitäisi maksaa asianmukainen korvaus.  Työlle löytyisi aina se asiallinen hinta, millä sitä suostutaan asiallisesti tekemään.  Käytännössä raskaista ja ikävistä töistä jouduttaisiin maksamaan nykyistä enemmän, ja kevyistä ja mukavista töistä jouduttaisiin maksamaan nykyistä vähemmän.

Kohtalaisen lineaarinen verotus kannustaisi kuitenkin kykeneviä tekemään enemmän töitä, ja mitään toimeentulotuki - tai muita kannustinloukkuja ei enää olisi.  Aina kun ihminen tekisi jotain hyödyllistä, niin siitä kertyisi lisää rahaa.  Koskaan se enemmän tekeminen ei saisi johtaa tulojen alenemiseen, kuten nykyisessä systeemissä melkein pääsääntöisesti aina tapahtuu.  On muuten harvinaisen epäonnistuneesti ajateltu tuo nykyinen tukijärjestelmä, kun ahkeruuden ja yrittämisen tuloksena voi käteen jäädä vähemmän rahaa, kuin naama turvoksissa sohvalla makaamalla.  Siitä tulojen nousemisesta johtuvasta tukien menettämisestä ja siitä johtuvasta +/-0 tilanteesta pitäisi oikeasti päästä eroon, koska se passivoi.

Nyt tämä koko byrokraattinen systeemi on epäreilu, ja suosii lähinnä vain röyhkeitä.  Meitä muita se on alkanut oikeasti nyt vituttamaan ja aika raskaastikin.  Samoin esim. puun kaataminen omalta pihalta on nykyisin luvanvaraista, tai se, että haluaa maalata ikkunanpokat talosta erivärisiksi kuin ennen.  Miten helvetissä meillä on varaa pitää tämmöisiä asioita käsitteleviä ihmisiä missään virkatöissä, ja maksaa heille tästä hommasta vielä palkkaakin ?

Olen muuttanut kymmenkunta vuotta sitten länsi-uusimaalaiseen kuntaan.  Sitä tosiaankin aivan äimän käkenä ihmettelee paikallislehdestä tämän kunnan kuntapolitiikkaa ja sen mielipuolisuutta.  Koko helvetin kunnan voisi suoraan heti lakkauttaa, ja liittää tämänkin alueen vain pääkaupunkiseudun hallintoon.  Etäällä oleva hallinto hoitaisi asiat todennäköisesti nopeasti, tehokkaasti ja objektiivisesta, tosin kuin lähes kaikessa epäonnistuva paikallishallinto, jossa kaikki asiat hukkuvat lillukanvarsien pituudesta riitelemiseen.  Paikalliset päättäjät aiheuttavat lähinnä myötähäpeän tunnetta, kun heidän toimiaan seuraa.

Eivät rahat ole siis lopussa, mutta niitä on ammentamassa aivan liian monia käsiä.  Kyseiset kädet eivät tunnu olevan hyvien ihmisten käsiä, vaan niiden, jotka vain luulevat tietävänsä aina kaikki asiat paremmin kuin muut. Yleensä homma on omahyväistä ja vastenmielistä oman erinomaisuuden hymistelyä.  Kaikki on miinuksella, mutta ketään ei edes saisi asioiden huonosta hoidosta ja ylivarojen elämisestä syyllistää.  Tätä kiekuvat tietenkin ne, jotka ovat tämän kunnan hallinnossa pisimpään olleen näitä asioita pieleen viemässä.

Lopuksi mainitsen, että olen muuten porvarillisen ideologian kannattaja.  Pitäisin vain tuota yhtä ja yhdenmukaista kansalaispalkka asiaa suotavana, koska ketään ei kuitenkaan jätetä täällä heitteille.  Sen jälkeen ne oman elämän asiat olisivat kuitenkin jokaisen omissa käsissä, ihan niin kuin niiden pitääkin olla.  Vastineeksi siitä kansalaispalkasta sitten pitäisi olla nuhteeton ja sen sellaista, rikoksia tekemällä esim. sen kyseisen kansalaispalkan menettäisi.  Voisi olla aika motivoivaa olla kunnolla.  Idiootteja pitäisi voida rangaista kunnolla, vankeuteen johtavista rikoksista voitaisiin heti tuomita kertoimella 3-5 kertaa nämä nykyiset leikkirangaistukset.  Ja vankiloihin tietty työvelvollisuus, jopa aika kovakin sellainen.  Ihan samanlaista työpäivää niiden pitäisi siellä tehdä kuin meidän muidenkin täällä ulkopuolella. Toinen vaihtoehto on sitten istua yksin kopissa eristyksissä miettimässä sitä, mikä johtikaan siihen kyseiseen tilanteeseen.  Vanhingonteot sun muut pidätettäisiin aina suoraan siitä kansalaispalkasta, aina ja ehdottomasti ja aivan täysimääräsesti, sekin vähän rauhoittaisi tätä paikkojen yleistä särkemistä.  Järjestelmä opettaisi kerrasta ne syyn ja seurauksen lait osallistujilleen, nyt ne ovat osalta porukalta aivan täysin hukassa, ja sille asialle pitäisi alkaa tehdäkin jotain.

Amerikassa homma on luisunut jo siihen, että ihmiset osoittivat mieltä mustan nuorukaisen puolesta, vaikka hän oli kuvamateriaalin perusteella ensin todellakin ryöstänyt kaupan, ja se häntä pidättänyt poliisi joutui oikeasti sairaalaan siinä pidätystilanteessa.  Ei perkele...   ryöstäjän kaveri sitten valehtelee kieli pitkällä ummet ja lammet siitä, miten nuorukaista muka ammuttiin selkään, vaikka todellisuudessa homma meni viranomaisen väkivaltaiseksi vastustamiseksi.  Hesari sitten uutisoi tätäkin asiaa muka jonain rotukysymyksenä.  Huokaus sentään.

On muuten alkanut todellakin tympäisemään tämä vihervasemmistolaisten toimittajien valikoiva uutisointi liki aivan kaikesta, jolla meitä yritätään jotenkin aikuiskasvattaa.  Propaganda on vastenmielistä, teki sitä aivan kuka tahansa.  Jokin hesari ei edes tajua, että kun se luottamus on kerran mennyt, niin sitten se on mennyt.  Minä muistan vielä sen ajan, kun sanottiin, että "luotettava kuin pankki"...   voi jessus, on sitä oltu joskus tyhmiä.  Nyt me olemme tyhmiä näiden systeemiä väärinkäyttävien ihmisten edessä, ja se ei ole muuten oikein myöskään niitä kohtaan, jotka sitä apua väliaikaisesti ihan oikeasti tarvitsevat.  Mutta tosiaan....   nämä uusilla lastenvaunuilla ja 700 euron talvitakeilla koreilijat...

Hyvä kun asiat alkavat hiljalleen paljastumaan.   Minusta noita harkinnanvaraisia tukia pitäisi nyt alkaa selvittämään ja perkaamaan, ketä ja mitä ovat ne ihmiset, jotka noita saavat ja millä perusteella.  Kyllä meillä kaikilla tähän lystin maksajina pitäisi olla tähän aivan täysi oikeus.  Ja sen tarkastamisen aikana ne joille se rahojen oikeudenmukainen ja reilu jakaminen sitä rahaa oikeasti tarvitseville on uskottu, pitävät niin sanotusti päänsä kiinni.  Koko sosiaalitoimi tarvitsee ilmeisesti täysin julkisen ja avoimen tilintarkastuksen, jotta koko systeemin kohtalosta voidaan tehdä poliittisia päätöksiä.  Haluan yksilöllisen ja julkisen laskeman siitä, mihin tämä veroina kerättävä noin 60-70% koko bruttokansantulosta nyt tosiasiassa oikein menee.  Veroja kerään enemmän kuin koskaan ennen, ja rahaa on muka yhä vähemmän ja vähämmän yhtään mihinkään.

Kunnille oli muuten noin 260 lakisääteistä tehtävää vuonna 2005.  Miten helvetissä niitä voi olla jo pitkästi yli 500 nyt alle 10 vuotta myöhemmin ?  Onko tämä systeemi aivan pakko ensin romahduttaa omaan mahdottomuuteensa, ennen kuin sitä voidaan korjata ?

-.-

Vierailija
138/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kovin tämä nykyajan ajattelutapa, että otetaan kaikki irti mitä voin vaan saada. Ja törsätään tuet johonkin kalliiseen turhakkeeseen (700 € takki). Jotkut oikeasti tarvitsivat ne rahat, mutteivät kehtaa hakea apua.

Työssäni näen mm. syrjäseudulla eläviä vanhuksia, joiden tulo on esim. pieni kansaneläke. He eivät ole sossun luukulla. Näkevät jopa nälkää, kuten eräs yksinäinen mies, jonka tulot olivat n. 500 € kuussa. Vaimo oli kuollut syöpään. Eläkkeenmaksupäivänä suurin huoli oli, että saa ostettua koiralleen makkarapalan. Itse kulki oikeasti kuluneissa vaatteissa ja näki oikeasti nälkää :/

Hänen kaltaisilleen ihmisille suon ilomielin toimeentulo ym. tuet. Kunhan hakisivat. Vanhemmille ihmisille on SUURI HÄPEÄ olla sossun asiakas. Vihastuttaa, kun joku kehtaa tulla tänne elvistelemään ongelmastaan, että voisi jopa säästää tt-tuesta etelänmatkaa varten. Ja toinen ylpeilee 700 €:n sossun tukemalla takilla!!!

Vierailija
139/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:04"]

Ärsyttää kovin tämä nykyajan ajattelutapa, että otetaan kaikki irti mitä voin vaan saada. Ja törsätään tuet johonkin kalliiseen turhakkeeseen (700 € takki). Jotkut oikeasti tarvitsevat ne rahat, mutteivät kehtaa hakea apua.

Työssäni näen mm. syrjäseudulla eläviä vanhuksia, joiden tulo on esim. pieni kansaneläke. He eivät ole sossun luukulla. Näkevät jopa nälkää, kuten eräs yksinäinen mies, jonka tulot olivat n. 500 € kuussa. Vaimo oli kuollut syöpään. Eläkkeenmaksupäivänä suurin huoli oli, että saa ostettua koiralleen makkarapalan. Itse kulki kuluneissa vaatteissa ja näki oikeasti nälkää :/

Hänen kaltaisilleen ihmisille suon ilomielin toimeentulo ym. tuet. Kunhan hakisivat. Vanhemmille ihmisille on SUURI HÄPEÄ olla sossun asiakas. Vihastuttaa, kun joku kehtaa tulla tänne elvistelemään ongelmastaan, että voisi jopa säästää tt-tuesta etelänmatkaa varten. Ja toinen ylpeilee 700 €:n sossun tukemalla takilla!!!

[/quote]

Ja kohtaaminen tapahtui hyvinvointi Suomessamme vuonna 2014!

Vierailija
140/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

138 korjaa:

> Veroja kerätään enemmän kuin koskaan ennen, ja rahaa on muka yhä
> vähemmän ja vähämmän yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme