Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.

Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.

Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa. 

Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 06:28"]Tuota.. Itse olen ihan tavan työssäkäyvä kokoomuslainen ja minulla on vieläkin vuonna 2004 opiskelijana ostettuja vero modan ym. halpistakkeja, joita käytän. Mikä tarve sinulla on esittää "hienoa"? Onko 2 vuotta saman takin pitämistä muka pitkä aika?

[/quote]

Takkeja siis monikossa? No minulla on vain tämä yksi takki, ja jos osaat lukea, niin sanoin että käytän tätä vielä useana talvena jatkossakin, en siis vain paria vuotta.

Vierailija
102/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:55"]

No jos pidän 700 euron talvitakkia 7 vuotta, niin siitä tulee apauttiarallaa satanen per talvi. Ei pitäisi aiheuttaa goatsea sinulle.

[/quote]

On kallis! Minä olen hyvätuloinen työssäkäyvä, hyvätuloisen miehen vaimo. Ostan yleensä 200€ takin joka kestää vähintään 4-5 talvea.

En ollut se joka sulle aiemmin vastasi.

[/quote]

Voisitko laittaa tähän kuvan aiemmasta 200 euron takistasi, jota käytit 5 vuotta ainoana talvitakkinasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:04"]

Kuka tttuella elävä maksaa talvitakista 700 euroa? Kertoo paljon ihmisen järjenkäytöstä. Laadukkaan ja tyylikkään takin saa halvemmallakin. Ja jopa kirpputorilta.

Olen hyvätuloinen, 5000 e/ kk ja suurin takkiostokseen käyttämäni summa on ollut 250 e, kun ostin laadukkaan ajattoman villakangastakin -50% alemyynnistä viime tammikuussa. Sitä ajattelin käyttää vuosikymmeniä.

[/quote]

Ja tähän kuva edellisestä vuosikymmeniä käyttämästäsi takista, joka oli ainoa takkisi silloin, kiitos.

Vierailija
104/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:50"]

No jos pidän 700 euron talvitakkia 7 vuotta, niin siitä tulee apauttiarallaa satanen per talvi. Ei pitäisi aiheuttaa goatsea sinulle.

[/quote]

On tuo silti kallis takki. Itse ostin 2011 talvitakin 30 eurolla (oli tarjouksessa, normaalihinta 60 €) eli nyt tulee neljäs talvi ja edelleen hyvässä kunnossa.

[/quote]

Kuva?

Vierailija
105/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]

voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.

[/quote]

Nokun jossain kuussa sen oikeasti tarvii. Ja kun se minulle kuuluu. Ja vähän väliä joku sosiaalitoimen työntekijä sanoo julkisesti että on harmillista ettei suomalaiset hae sitä vaikka se heille kuuluisikin. Ja ihan oikeesti, taas pystytettiin verorahoilla niin saatanan ruma "taideteos" meidän nurkille että jos vain senkin rahan olisi voinnut antaa jollekkin lapsiperheelle, vaikkei hengen pitimiksi olisikaan mennyt niin mielummin niin.

[/quote]

Jos tukea ei tarvitse, niin sitä ei tarvitse hakea koska "se minulle kuuluu". Jos pärjää mukavasti ilman tukea, saa maksettua pakolliset asumiskulut ja ruoan+bussiliput, niin silloin et tarvitse toimeentulotukea.

On jotenkin outoa, että hämmästelet miten tt kannustaa tuhlaamaan ja mielummin sen soiti menevän sitä tarvitseville, mutta silti haet sitä ihan vaan periaatteesta.

Tukia ei ole ylipäätään tarkoitettu siihen, että niillä saisi säästöjä aikaiseksi. Jos jää säästöön, niin silloin on rahaa yli tarpeiden. Ja sehän ei ole tukien tarkoitus, vaan auttaa ihminen yli vaikeasta tilanteesta.

Vierailija
106/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:52"]

Nosta aina kaikki rahat tililtä ja säästä käteisenä. Maksa niillä sellaiset hankinnat, jotka ostat jostain liikkeestä. Nettiostokset vähän hankalampia, koska pitää avata toinen tili, jota ei imoita sossulle, tai käyttää kaverin tiliä ja maksaa hänelle käteisenä. Paypal-tili on yksi vaihtoehto.

[/quote]

En nyt ymmärrä miksi nettiostoksia ei voisi tehdä omalta tililtä. Ö

[/quote]

Voi tehdä, mutta jos haluaa että tilillä ei ole ylimääräisiä säästöjä, joita voi joutua selittämään sossulle (vaikka säästöt olisikin ihan oikeutetuista lähteistä), niin pitää olla salatili.

Vierailija
107/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän sukanvarteen säästöön ne mitkä jää tt tuesta :)

Vierailija
108/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:41"]

[/quote]

On kallis! Minä olen hyvätuloinen työssäkäyvä, hyvätuloisen miehen vaimo. Ostan yleensä 200€ takin joka kestää vähintään 4-5 talvea.

[/quote] 

Minulla on nyt 10 vuotta ollut käytössä 50 euron talvitakki, tänä vuonna ajattelin ostaa uuden.

[/quote]

Minä olen mennyt munasillani kesät talvet, en ole käyttänyt mitään vaatteita ikinä. Säästyy yhteiskunnan varoja.

Vierailija
109/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:00"]

Ihan samaa mietin kuin ap...meidänkin perheessä rahasta jäisi helposti säästöön, mutta en uskalla säästää, koska kerran aiemmin tilille jääneet, matkaa varten säästetyt rahat, katsottiin "tuloksi".

Inhottaa, kun ei kannusteta säästämään tai suunnittelemaan talouttaan!

[/quote]

Pitäisikö sossun tätien siis mielestäsi aikuiselle ihmiselle kertoa, että hänen olisi hyvä säästää ja suunnitella taloutta ja panna ne säästöt vaikka säästöpossuun. Kyllä ne siellä kuvittelevat, että aikuiset ihmiset ymmärtävät tällaisen asian ihan itse. Sitten jos on selviä ongelmia taloudenhoidossa, esim. ei ymmärrä sitä että jos kuun lopussa on 50 e ylimääräistä ja sitä ei ole pakko tuhlata, niin sitten voi kai erikseen pyytää jotain elämänhallinnan ohjausta, vaikka ne palvelut on kai tarkoitettu vasta kotoa omilleen muuttaneille nuorille.

Vierailija
110/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:00"]

Ihan samaa mietin kuin ap...meidänkin perheessä rahasta jäisi helposti säästöön, mutta en uskalla säästää, koska kerran aiemmin tilille jääneet, matkaa varten säästetyt rahat, katsottiin "tuloksi".

Inhottaa, kun ei kannusteta säästämään tai suunnittelemaan talouttaan!

[/quote]

Pitäisikö sossun tätien siis mielestäsi aikuiselle ihmiselle kertoa, että hänen olisi hyvä säästää ja suunnitella taloutta ja panna ne säästöt vaikka säästöpossuun. Kyllä ne siellä kuvittelevat, että aikuiset ihmiset ymmärtävät tällaisen asian ihan itse. Sitten jos on selviä ongelmia taloudenhoidossa, esim. ei ymmärrä sitä että jos kuun lopussa on 50 e ylimääräistä ja sitä ei ole pakko tuhlata, niin sitten voi kai erikseen pyytää jotain elämänhallinnan ohjausta, vaikka ne palvelut on kai tarkoitettu vasta kotoa omilleen muuttaneille nuorille.

[/quote]

Pienituloinen, joka ei saa sossun tukia on tottunut suunnittelemaan rahankäyttönsä säästeliäästi ja ennakoimaan, sossun kasvatti saa lisää rahaa sitä mukaa mitä törsää entiset. Ihan älyvapaata. Ja sitten toisessa ketjussa joku ikuisopiskelija joka on käyttänyt opintotuet ja -lainat kehuu tulevansa paremmin toimeen toimeentulotuella. Eli jos laiskottelet ja hoidat opintosi hitaasti saat palkkioksi vastikkeetonta sossurahaa jolla elät mukavammin kun opintotuella.   

Vierailija
111/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:52"]

Nosta aina kaikki rahat tililtä ja säästä käteisenä. Maksa niillä sellaiset hankinnat, jotka ostat jostain liikkeestä. Nettiostokset vähän hankalampia, koska pitää avata toinen tili, jota ei imoita sossulle, tai käyttää kaverin tiliä ja maksaa hänelle käteisenä. Paypal-tili on yksi vaihtoehto.

[/quote]

En nyt ymmärrä miksi nettiostoksia ei voisi tehdä omalta tililtä. Ö

[/quote]

No kaikki ei vaan tajua.

Neuvoksi niille, joiden mielestä se ei ole mahdollista. Ostatte vaan nettiostokset siltä sossun tuntemalta tililtä, josta ostatte ruuat ja muutkin. No, sieltähän rahat tietysti loppuvat tällä menolla, mutta sitten muistatte, että ai niin, teillähän on siellä sukanvarressa niitä säästöjä, joita voi käyttää ruokamenoihin.

Jos sossu laskisi tiliotteesta nettiostokset ja siitä jäävän rahan, hän voisi todeta, että kappas, olet ostanut kirjoja, levyjä, kiinalaisia johtoja ja takkeja 300 eurolla ja sinulle on jäänyt ruokaan vain satanen. Mutta tätähän sossussa ei tehdä, koska rajansa syynäämiselläkin. Ja vaikka siellä joku virkaintoinen täti laskeskelisi näitä tiliotteiden kiemuroita vapaa-aikanaan, ei hänelle kuulu mitenkään se, mihin käyttötilin rahat ovat menneet. Aina voi sanoa, että paastoat 1:3 -menetelmällä: yhtenä päivä syödään, kolmena juodaan vettä.

Vierailija
112/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaalleen maksettua toimeentulotukea ei voi enää uudestaan laskea tuloksi, vaikka se jäisi tilille lojumaan. Ehkä sitten, kun tilillä alkaa olla ylimääräistä useita satoja tai tonneja, kannattaisi varat nostaa ja säästää lippaaseen.

Vierailija
113/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:33"]

Selvää provoilua aloitus. Toimeentulotuki on niin pieni, että monipuoliseen ruokaan ei yksinkertaisesti jää rahaa, sillä perusosasta pitää maksaa myös kännykkäliittymät ja netti. Minulla itselläni on lapsia, osaan tehdä edullista kotiruokaa, kyttään tarjouksia enkä osta vaatteita uusina. Silti ei toimeentulotuki riitä vaan velkaannun joka kuukausi lisää, sillä ruokaa on pakko ostaa, ja se on Suomessa kallista. Olen tässä tosissani harkinnut, pitääkö alkaa myydä itseään. Opiskeleva äiti olen eikä yksinhuoltajana pysty opintojen ohessa käymään vielä kunniallisissa töissä, aika ei riitä.

Jostain syystä Suomessa on edelleen tätä henkeä, että halutaan luoda asioista ei-tietäville kuvaa, että toimeentulotuella elellään mukavasti. Kansa on jo polarisoitunut voimakkaasti, ei tarvitse lietsoa lisää sitä. Eilen kaupungilla kulkiessani itse järkytyin, miten paljon pullonkerääjiä on, eivätkä ne ole enää maahanmuuttajataustaisia, vaan siistejä mummoja ja pappoja ja nuorempaa omaperäistä porukkaa. Kovaksi on elämä mennyt, mutta jatkakaa provoilua ihmeessä. Tulee vielä päivä jolloin jokainen vastaa teoistaan.

[/quote]

Minä elän tällä hetkenä kolmen lapseni kanssa rahalla, joka on 600 e ALLE toimeentulominimin. Eli tuon verran saisin sossusta, jos vaan menisin hakemaan, mutta kun en viitsi, kun ei tässä nyt ihan kuilun reunalla vielä olla. Sohva pitäisi uusia, astianpesukonetta minulla ei ole ja 20 egen Gigantin imurikin on aika kehno, mutta eivät nuokaan hankinnat mitään akuutteja ole. Jos saisin tässä nyt 600 e rahaa enemmän kuussa, niin todellakin eläisin leveästi nykyiseen verrattuna. Varmaan pari sataa kuussa menisi siihen, etten laskisi ruokakaupassa koko ajan, mitä ostan, mutta se ylijäävä osa olisi puhtaasti löysään kulutukseen, joka ei olisi mitenkään akuutti meno. Ja varmasti laittaisin tuosta osan myös matkarahastoon.

Kokeilkaa joskus elää tosi nuukasti puoli vuotta ja sen jälkeen sillä toimeentulonormilla, niin huomaatte eron. Tosin tt-tuki kohtelee minusta yksineläjää ja perheellistä hyvin eriarvoisesti. Lapsikorotukset ovat aikamoiset ja niillä maksaa jo kunnolliset harrastusmenotkin. Yksineläjän osa on paljon karumpi.

Vierailija
114/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuostahan taitaa olla oikeuden ennakkopäätös että maksettua ttt:a ei voi katsoa tuloksi seuraavassa kuussa!

Ja 5:lle, tyhmäkö olet: jos ttt:a saa niin TOTTAKAI sitä hakee. Vai maksatko itse KOKONAAN kela-korvattavan lääkkeen, tuskin, ihan varmasti annat VALTION maksaa osan ja visusti näytät kela-korttia!

Vierailija
115/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.
[/quote]

Vittu miten tyhmiä äly hoi -ihmisiä.

Vierailija
116/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]

Voisitko laittaa tähän kuvan aiemmasta 200 euron takistasi, jota käytit 5 vuotta ainoana talvitakkinasi?

[/quote]

Onko sinusta jotenkin ihmeellistä, että jonkun talvitakkiostot 5 vuoden ajalta ovat vain 200 e? En ole tuo 200 e:n takin ihminen, mutta kerronpa omistani:

- kympilä Fidasta ostettua edelleen iskemättömän näköistä villakangastakkia olen käyttänyt nyt 3 vuotta, katsoin sitä viime viikolla ja ajattelin, että vaikka viime talvena olin siihen jo kyllästynyt, niin nyt se taas tuntuu kuin uudelta, kun ei ole nähty moneen kuukauteen.

Tämän lisäksi minulla on yli 5 v. vanha lyhyempi villakangastakki, ale-hinta 50 e sekä markka-aikaan ostettu pitkä alennustoppatakki, nykyhinta n. 60 e.

Ja sitten yksi liian pieni nettiostos, jota en ole vielä pystynyt käyttämään ollenkaan.

Näistä vuosikausia käytössä olleista takeistakaan ei tule edes yhteensä 200 euroa ja tunnen olevani jopa hyvin toimeentuleva. Ihmettelen vaan, miten jonkun mielestä parilla sadalla ei pystyisi vaatettamaan itseään kunnollisilla ja kestävillä vaatteilla. Vai oliko pointtisi se, ettet usko kenenkään käyttävän vain yhtä talvitakkia viittä vuotta peräkanaa. Perheessäni on tällainen ihminen, joten minulle tuonkin uskominen on helppoa :)

Vierailija
117/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:23"]

Kertaalleen maksettua toimeentulotukea ei voi enää uudestaan laskea tuloksi, vaikka se jäisi tilille lojumaan. Ehkä sitten, kun tilillä alkaa olla ylimääräistä useita satoja tai tonneja, kannattaisi varat nostaa ja säästää lippaaseen.

[/quote]

Useita satasiakaan ei lasketa tuloksi.

Vierailija
118/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]

Minä elän tällä hetkenä kolmen lapseni kanssa rahalla, joka on 600 e ALLE toimeentulominimin. Eli tuon verran saisin sossusta, jos vaan menisin hakemaan, mutta kun en viitsi, kun ei tässä nyt ihan kuilun reunalla vielä olla.[/quote]

Kolmen lapsen yh:lle tuki on 1368e + vuokra (miinus asumistuki), jos lapset alle 10v. 1465e + vuokra, jos lapset yli 10v. Sinulla on siis 768e kuussa rahaa ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin, bussilippuun, kännykkään, nettiin jne. neljälle hengelle? Eli alle 200e kuussa per henkilö, etkä hae tukea lapsillesi? Teen sinusta ls-ilmon.

Vierailija
119/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:33"]

Selvää provoilua aloitus. Toimeentulotuki on niin pieni, että monipuoliseen ruokaan ei yksinkertaisesti jää rahaa, sillä perusosasta pitää maksaa myös kännykkäliittymät ja netti. Minulla itselläni on lapsia, osaan tehdä edullista kotiruokaa, kyttään tarjouksia enkä osta vaatteita uusina. Silti ei toimeentulotuki riitä vaan velkaannun joka kuukausi lisää, sillä ruokaa on pakko ostaa, ja se on Suomessa kallista. Olen tässä tosissani harkinnut, pitääkö alkaa myydä itseään. Opiskeleva äiti olen eikä yksinhuoltajana pysty opintojen ohessa käymään vielä kunniallisissa töissä, aika ei riitä.

Jostain syystä Suomessa on edelleen tätä henkeä, että halutaan luoda asioista ei-tietäville kuvaa, että toimeentulotuella elellään mukavasti. Kansa on jo polarisoitunut voimakkaasti, ei tarvitse lietsoa lisää sitä. Eilen kaupungilla kulkiessani itse järkytyin, miten paljon pullonkerääjiä on, eivätkä ne ole enää maahanmuuttajataustaisia, vaan siistejä mummoja ja pappoja ja nuorempaa omaperäistä porukkaa. Kovaksi on elämä mennyt, mutta jatkakaa provoilua ihmeessä. Tulee vielä päivä jolloin jokainen vastaa teoistaan.

[/quote]

Minä elän tällä hetkenä kolmen lapseni kanssa rahalla, joka on 600 e ALLE toimeentulominimin. Eli tuon verran saisin sossusta, jos vaan menisin hakemaan, mutta kun en viitsi, kun ei tässä nyt ihan kuilun reunalla vielä olla. Sohva pitäisi uusia, astianpesukonetta minulla ei ole ja 20 egen Gigantin imurikin on aika kehno, mutta eivät nuokaan hankinnat mitään akuutteja ole. Jos saisin tässä nyt 600 e rahaa enemmän kuussa, niin todellakin eläisin leveästi nykyiseen verrattuna. Varmaan pari sataa kuussa menisi siihen, etten laskisi ruokakaupassa koko ajan, mitä ostan, mutta se ylijäävä osa olisi puhtaasti löysään kulutukseen, joka ei olisi mitenkään akuutti meno. Ja varmasti laittaisin tuosta osan myös matkarahastoon.

Kokeilkaa joskus elää tosi nuukasti puoli vuotta ja sen jälkeen sillä toimeentulonormilla, niin huomaatte eron. Tosin tt-tuki kohtelee minusta yksineläjää ja perheellistä hyvin eriarvoisesti. Lapsikorotukset ovat aikamoiset ja niillä maksaa jo kunnolliset harrastusmenotkin. Yksineläjän osa on paljon karumpi.

[/quote]

Toimeentulotuessa ei ole mitään lapsikorotuksia. Lapsen perusosa on pienempi kuin aikuisen.

Jokainen voi päätellä, mikä on ylläolevan 600 euroa minimin alittavalla rahalla elämisen totuusarvo. Kuka jättäisi hakematta, jos todella olisi oikeutettu tuohon summaan? Korkeintaan se, jolla on pimeitä tuloja tai tilitapahtumissa sellaista, mitä ei halua sossun näkevän.

Vierailija
120/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:49"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"] Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä. [/quote] Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti? Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja. [/quote] Saan n. 480e yhteensä tukia, eli minimituet joilla on pakko pärjät. Koulukirjat maksaa sen 30-40e kpl, puhelinlasku on 30e, sähkön (30e) ja veden (20e) maksan itse tuosta summasta. Käyn kuntosalilla, joten siihen menee rahaa ja ruokaan menee loput. Toki sossu vois maksaa sähkö ja vesilaskut, mutten kehtaa loisia enempää vaikka oikeus olisi. Asuntonikin on 28m2 joten en asu liian isos asunnoskaan. Toki voisin lopettaa kuntosalilla käynnin, mutta mun pää hajoais sen jälkeen.

[/quote]

Kuinka paljon noita kirjoja pitää ostaa? Eikö niitä saa käytettynä? Kirjastosta?

Edelleen olen sitä mieltä että käytössäsi on enemmän rahaa kuin tavallisella opiskelijalla. En ole kuullut että opiskelija saisi toimeentulotukea, eikö edellytetä opintolainan nostoa? Ja kilpailuta puhelinliittymäsi, maksat siitä aivan liikaa.

[/quote]

Sossu ei edellytä opintolainan nostoa. Ja kaikki opiskelijat aina ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, jos heidän tulonsa laskelman perusteella jäävät alle toimeentulotukiminimin. Laskelmassa huomioidaan lainan osuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi