Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?
Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.
Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.
Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa.
Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 06:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"] Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä. [/quote] Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä. [/quote] No jotta sinua kismittäisi vieläkin enemmän, niin voin kertoa että minulla on Parajumpersin tyylikäs talvitakki, joka maksoi uutena 700 euroa. Tosin se on jo pari talvea vanha, mutta aion pitää sitä vielä ehkä muutaman vuodenkin. Ostettu aikoinaan juurikin tuista säästämällä pitkän ajan kuluessa ja sitten käteisellä maksettu. Hajoa siihen. [/quote] Tuota.. Itse olen ihan tavan työssäkäyvä kokoomuslainen ja minulla on vieläkin vuonna 2004 opiskelijana ostettuja vero modan ym. halpistakkeja, joita käytän. Mikä tarve sinulla on esittää "hienoa"? Onko 2 vuotta saman takin pitämistä muka pitkä aika?
[/quote]Olen yli 5000€ kuussa tienaava insinööri, enkä ole vuosikausiin ostanut juurikaan vaatteita. Pidän päällä firman mainospaitoja ja kuljen firman mainostakeissa. Mainos ei toki luen selässä kissan kokoisilla kirjaimilla, vaan pieni teksti hihan suussa tai lapussa jossain saumassa. Housuja joutuu ostamaan ihan kaupasta. Puoluetaustaltan on käytännössä demari, jos se oli joku pointti tässä keskustelussa.
Juu, sehän tästä vielä puuttuisi, että joku säästäisi asunnon käsirahaa toimeentulotuesta :-DDD Tässä lähiaikoina oli ihan samankainen keskustelu, jonka ap haki toimeentulotukea, koska "se hänelle kuuluu", mutta muutenkin tulot olivat jo ties mitä. Kuule ap, jos on sanottu, etteivät ihmiset hae tuota tukea vaikka se heille kuuluisi, niin on varmaankin tarkoitettu niitä, jotka suotta kituuttavat nälkäkuoleman kynnyksellä, koska eivät halua tai älyä hakea toimeentulotukea. Ei sillä lausahduksella ole tarkoitettu kaltaisiasi, jotka elävät yltäkylläisesti muutenkin :-D Älykkyys taas huipussaan mammalla :-D
"Haen tukea koska se mulle kuuluu". Onko muuten mitään typerämpää lähiaikoina kuultu?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]
voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.
[/quote]
Nokun jossain kuussa sen oikeasti tarvii. Ja kun se minulle kuuluu. Ja vähän väliä joku sosiaalitoimen työntekijä sanoo julkisesti että on harmillista ettei suomalaiset hae sitä vaikka se heille kuuluisikin. Ja ihan oikeesti, taas pystytettiin verorahoilla niin saatanan ruma "taideteos" meidän nurkille että jos vain senkin rahan olisi voinnut antaa jollekkin lapsiperheelle, vaikkei hengen pitimiksi olisikaan mennyt niin mielummin niin.
[/quote]
Vai oikein "kuuluu" sinulle? Minä en ikinä kehtaisi tehdä noin, en ikinä!! Sinulla on työpaikka odottamassa, mene töihin.
Meillä on samaa "ongelmaa". Sukanvarteen on säästetty joitakin tonneja toimeentulotuesta pahan päivän varalle. Muutoin käytetään aika huoletta rahaa, meillä on siis mies opiskelija ja itse työtön, kuitenkin kotona lapsen kanssa.
On se kuitenkin hyvä että raha menee kiertoon, vielä kun suosii jotain pienyrittäjiä ja suomalaisia tuotteita niin jää suomeen se raha :)
no voi v****! Ei sitä noin vain mennä töihin,kun niitä töitä EI NYT VAAN OLE TARJOLLA!
Tänkös takia kaverillakin on useempi tonni säästössä. Eiköhän näitä tukia jaella pikkasen liikaa jos niitä on oikein tuhlattavaks asti ja säästöön. Ajatelkaa nyt että monellakaan TYÖSSÄ KÄYVÄLLÄ ei jää säästöön vaikka on tehny töitä rahansa eteen.
En kyllä ymmärrä miten te ne tuet edes saatte säästöön. Kun kaikki tilit pitäs sossuun ilmottaa, ja kaikki tilisiirrot muille henkilöille ja itselles sekä käteisnostot pitää selittää perusteellisesti kun vie tiliotteen. Taikka ne katsotaan pois seuraavasta tuesta. Hmm..
Itsellekki jäi aikoinaan "ylimääräistä rahaa" pari kymppiä kk, mutta ostin niillä rahoilla esim. imurin, astioita, kattiloita, siivouskampetta, huonekaluja. Vasta siis olin omilleni muuttanut.
Pummit tuhlaa työssäkäyvien rahoja. Luulis, että osaisi edes hävetä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 08:01"]
Tänkös takia kaverillakin on useempi tonni säästössä. Eiköhän näitä tukia jaella pikkasen liikaa jos niitä on oikein tuhlattavaks asti ja säästöön. Ajatelkaa nyt että monellakaan TYÖSSÄ KÄYVÄLLÄ ei jää säästöön vaikka on tehny töitä rahansa eteen.
[/quote]
Luulen kuitenkin että toimeentulotuesta isojen summien säästäminen on marginaali-ilmiö. On harmi, että ne jotka tukea oikeasti kipeästi tarvitsevat, häpeilevät ja salailevat tilannettaan tai huonossa tapauksessa eivät edes älyä hakea tukea tilanteeseensa (Suomessa tukia alikäytetään enemmän kuin ylikäytetään). Sitten ne tukien väärinkäyttäjät ovat niitä jotka suurimpaan ääneen meuhkaavat tuestaan. Se antaa juurikin sellaista kuvaa että tuet ovat turhia vaikka eiväthän ne suurimmalle osalle tukea saavista ole!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:56"]
Meneppä yh vaikka töihin ja jätä se kh-tuella loisiminen.
[/quote]
Lapselle paras ikä kehityksellisesti on mennä 3 v hoitoon. Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys on silloin tarpeeksi kehittynyt. Että ihan syystä tuohon 3 vuotiaaksi kotihoidontuki on, tutkittu juttu. Päiväkotipaikat pursuavat lapsista. Pienet lapset on siellä ihan hukassa ressukat. Minä maksan todella mielelläni veroja, jotta lapset voivat olla rauhassa kotikasvatuksessa siihen saakka, että ovat valmiita irtaantumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]
voi äly ja väläys! jos kerran pystytte säästämään vaikka/kun saatte toimeentulotukea, miks helvetissä haette toimeentulotukea. ei sen tarkotus ole auttaa matkustamiseen ja säästämiseen, vaan se on tarkoitettu vain oikeasti pulassa oleville ihmisille. viimeisenä keinona ja väliaikaiseksi avuksi.
[/quote]
Niimpä. Nämä ihmiset ovat niitä joiden mielestä kuuluu ottaa irti ihan kaikki mikä lähtee. Ilmaista rahaa katos, ilmaista. Yhteiskunnan loiset.
Oudointa tässä on, että ap:lla on työpaikka odottamassa! Silti lorvii kotona ja nostaa tt-tukea, joka on "pakko" tuhlata. Menisit töihin ja mieti sitten säästökohteita.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:07"]
[/quote]
Nokun jossain kuussa sen oikeasti tarvii. Ja kun se minulle kuuluu. Ja vähän väliä joku sosiaalitoimen työntekijä sanoo julkisesti että on harmillista ettei suomalaiset hae sitä vaikka se heille kuuluisikin. Ja ihan oikeesti, taas pystytettiin verorahoilla niin saatanan ruma "taideteos" meidän nurkille että jos vain senkin rahan olisi voinnut antaa jollekkin lapsiperheelle, vaikkei hengen pitimiksi olisikaan mennyt niin mielummin niin.
[/quote]
Ööööhhh.. Varmaan tuolla lausunnolla tarkoitetaan sitä, etteivät ne suomalaiset halua tai ymmärrä hakea tukea, jotka sitä kipeimmin tarvitsisivat. Siis ne, jotka kituuttavat kun rahat eivät millään meinaa riittää ruokaan. Katsos, kun toisille se toimeentulotuen hakeminen voi olla häpeä. Ja sinä haluaisit säästää siitä asunnon käsirahaan !
Et taida olla ihan penaalin terävin kynä...?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:55"]
No jos pidän 700 euron talvitakkia 7 vuotta, niin siitä tulee apauttiarallaa satanen per talvi. Ei pitäisi aiheuttaa goatsea sinulle.
[/quote]
On kallis! Minä olen hyvätuloinen työssäkäyvä, hyvätuloisen miehen vaimo. Ostan yleensä 200€ takin joka kestää vähintään 4-5 talvea.
En ollut se joka sulle aiemmin vastasi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:15"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 04:52"]
"Minulla on oikeus toimeentulotukeen, jotta voisin ostaa kalliit vaatteet kun ei Prisman laatu kelpaa." Just joo... Ehkä minunkin pitäisi hakea ttt:a kun CMn ja Lidlin (!) vaatteet saa luvan hintansa puolesta kelvata, vaikka teen niska limassa töitä 40h viikossa.
[/quote]
Jos saat niin pientä palkkaa että sinulle jää vuokran jälkeen alle 480 euroa kuussa, niin siitä vaan hakemaan tukea. Olet siihen yhtä oikeutettu kuin ap:kin. Jos taas saat suurempaa palkkaa, mutta käytät sen johonkin muuhun niin että et voi ostaa kalliimpia vaatteita, niin se on oma valintasi. Älä siitä ap:lle nipota.
[/quote]
Mitä??! Oikeastiko? Minulle jää vuokran jälkeen alle 400€ käteen nettopalkasta ja kuitenkin säästän siitä muutaman euron pahan päivän varalle. Ttt ei missään nimessä "kuulu" minulle kun pärjään ilmankin vaikka asun pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]
Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.
[/quote]
Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä.
[/quote]
No jotta sinua kismittäisi vieläkin enemmän, niin voin kertoa että minulla on Parajumpersin tyylikäs talvitakki, joka maksoi uutena 700 euroa. Tosin se on jo pari talvea vanha, mutta aion pitää sitä vielä ehkä muutaman vuodenkin. Ostettu aikoinaan juurikin tuista säästämällä pitkän ajan kuluessa ja sitten käteisellä maksettu. Hajoa siihen.
[/quote]
Kuka tttuella elävä maksaa talvitakista 700 euroa? Kertoo paljon ihmisen järjenkäytöstä. Laadukkaan ja tyylikkään takin saa halvemmallakin. Ja jopa kirpputorilta.
Olen hyvätuloinen, 5000 e/ kk ja suurin takkiostokseen käyttämäni summa on ollut 250 e, kun ostin laadukkaan ajattoman villakangastakin -50% alemyynnistä viime tammikuussa. Sitä ajattelin käyttää vuosikymmeniä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 07:41"]
Juu, sehän tästä vielä puuttuisi, että joku säästäisi asunnon käsirahaa toimeentulotuesta :-DDD Tässä lähiaikoina oli ihan samankainen keskustelu, jonka ap haki toimeentulotukea, koska "se hänelle kuuluu", mutta muutenkin tulot olivat jo ties mitä. Kuule ap, jos on sanottu, etteivät ihmiset hae tuota tukea vaikka se heille kuuluisi, niin on varmaankin tarkoitettu niitä, jotka suotta kituuttavat nälkäkuoleman kynnyksellä, koska eivät halua tai älyä hakea toimeentulotukea. Ei sillä lausahduksella ole tarkoitettu kaltaisiasi, jotka elävät yltäkylläisesti muutenkin :-D Älykkyys taas huipussaan mammalla :-D
"Haen tukea koska se mulle kuuluu". Onko muuten mitään typerämpää lähiaikoina kuultu?
[/quote]
Ei toimeentulotukea saa jos elää yltäkylläisyydessä. Apn tulot ttt:n kanssa ihan samat kuin noiden mainitsemiesi jotka kituuttavat nälkäkuolevan partaalla. Toimeentulotuki määräytyy muiden tulojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 07:41"]
[/quote]
Ei toimeentulotukea saa jos elää yltäkylläisyydessä. Apn tulot ttt:n kanssa ihan samat kuin noiden mainitsemiesi jotka kituuttavat nälkäkuolevan partaalla. Toimeentulotuki määräytyy muiden tulojen mukaan.
[/quote]
Nälkäkuolemaan verrattuna ap elää kyllä melkoisessa yltäkylläisyydessä minun nähdäkseni. Haluaa säästää matkusteluun toimeentulotuesta :-D Ei hemmetti...
Olen joo samaa mieltä siitä että toimeentulotuki on melko runsas. Joillain se tosin ei tunnu riittävän millään kun tässäkin ketjussa joku kertoi elävänsä loppukuun pyhällä hengellä, säästeliäillä taas jää rahaa säästöön. Mutta kun sosiaalitoimistoon nyt vaan ei voi mennä sanomaan että haluaisin saada 80e kuussa toimeentulotukea vaikka minulle kuuluisi 200e kuussa. Ne antaa sen mikä on määritelty kohtuulliseksi toimeentuloksi. Ei siitä nyt miljoonia säästetä mutta jos silloin tällöin jää se 20-30e niin sitä tarkoitin. Mainitsin vaan asuntoa varten säästämisen ja matkustelun säästökohteina mutta siis kuten sanoin, kohteita on monia. Silloin tällöin on ostettava uusi jääkaappi rikki menneen tilalle, tai uusi talvitakki. Juurikin nuo siivoustarvikkeet, reseptivapaat lääkkeet ynnämuut joita ei päivittäin tai viikoittain osteta, kuuluvat ttt budjettiin mutta niihin ei joka kuukaudelle ole laskettu rahaa, se pitää säästää. Syy miksi en ole töissä, on koska lapsi on vielä niin pieni. Ok.. moni menee heti töihin kun vanhempain vapaa loppuu ja sitten on päiväkodit täynnä 9kk vauvoja :( Oma lapsi on nyt 1,5 vuotta ja olen menossa töihin kun lapsi on vähän reilu 2 vuotias.
-ap
No ei voi olla totta, ei minulat ainakaan ole koskaan miinustettu tuesta tilillä olevia rahoja jotka ovat olleet edellisestä käyttämättä. Tosin siitä on melkein 20 vuotta aikaa kun olen viimeksi saanut toimeentulotukea.
Nosta rahat tililtä ja säästä sukan varteen.