Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki kannustaa tuhlaamaan?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen yksinhuoltajaäiti hoitovapaalla. Kelan tuet (kotihoidontuki, lapsilisä, asumistuki ja elatustuki) eivät kata kohtuullista toimeentuloa kahden hengen taloudessa. Saan lisäksi siis toimeentulotukea. Saan rahat riittämään runsaasti sillä minulla ei ole autoa eikä tarvetta sille koska odottava työpaikkani ja päiväkoti ovat pyörä-/kävelymatkan päässä. Asumme hyvän kokoisessa kolmiossa (okei myönnän että tämä on yllättävän halpa, toivottavasti vuokraisäntä ei tajua sitä ;)). Saisin siis rahaa säästöön, ja minusta se nyt olisi hyvinkin kannattavaa esim yllättävän sairastumisen tai muun pakollisen rahan menon vuoksi. Haluaisin myös pikkuhiljaa säästellä käsirahaa omaa kotia varten tai vaikka jos pääsisi joskus jonneen ulkomaille, säästökohteita on monia. Mutta toimeentulotuki päättyy heti jos säästötilillä on ylimääräistä.

Homman nimi on siis se että niin kauan kun käytän kaikki rahat mitä saan kuussa, ja ostan vaikka sitten loppukuusta jotain turhaa tai käyn ulkona syömässä, niin toimeentulotuki jatkuu. Jos taas yritän elää vastuullisesti ja säästää rahaa, siitä "rankaistaan". Tietysti ymmärrän että turhaahan sitä rahaa syydetään jos kerran sitä ei tarvitse mutta kyse ei ole siitä etten tarvitse, kyllä se raha menisikin mutta jos elän säästeliäästi, ostan vähän harvemmin uusia vaatteita, teen vielä vähän halvempia ruokia enkä käytä rahaa kampaajaan tms niin kyllä silloin mielestäni se raha kuuluisi saada pitää. Moni nuori opiskelijakin saa toimeentulotukea ja on mielestäni vastuutonta että kannustetaan tuhlaamaan jos jotain ylimääräistä jossain kuussa jää.

Ymmärrän kyllä että taas täällä joku vetää herneet nenään kun elelen tällätavalla hänen rahoillaan, mutta toivoisin asiallisia vastauksia, toki vitutustaankin saa vuodattaa mutta niihin en kommentoi ;) Työpaikka kuitenkin odottaa joten sosiaalipummiksi minua ei voi sanoa. 

Niin ja piti vielä se sanoa että käteisellehhän voi säästää. Sitä teen itse. Mutta sekin on huijaamista johon en haluaisi suomen nuoria tai ketään muutakaan kannustaa. Toivoisin että asiaan tulisi jonkin lainen muutos.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:13"]

Tai sitten ostan mieluummin harvoin ja parempaa kuin usein ja sekundaa. 

[/quote]

Tämä. Vaatetuksella pystyy hyvin naamioitumaan ja huijaamaan muita ihmisiä. Kadulla kulkiessani tavan kokoomuslaiset ei arvaa mistään, että olen pitkäaikainen sossun asiakas.

[/quote]

Yhteiskunnan hyväksikäyttöä. Toivon, että se kostautuu jollain tavoin vielä sinulle, pummi!

Vierailija
22/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:58"]

Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.

[/quote]

Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä.

[/quote]

No jotta sinua kismittäisi vieläkin enemmän, niin voin kertoa että minulla on Parajumpersin tyylikäs talvitakki, joka maksoi uutena 700 euroa. Tosin se on jo pari talvea vanha, mutta aion pitää sitä vielä ehkä muutaman vuodenkin. Ostettu aikoinaan juurikin tuista säästämällä pitkän ajan kuluessa ja sitten käteisellä maksettu. Hajoa siihen.

[/quote]

Toi merkki on ihan outo, en ole koskaan kuullutkaan... Seuraan kuitenkin muotia, vaikka köyhä olenkin. Eli kannattaako tollasella tulla leveilemään tänne, jollain mukamas hienolla jutulla?  Olet kyllä todella ylimielinen.  (ohis)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:27"]

[/quote]

Tämä. Vaatetuksella pystyy hyvin naamioitumaan ja huijaamaan muita ihmisiä. Kadulla kulkiessani tavan kokoomuslaiset ei arvaa mistään, että olen pitkäaikainen sossun asiakas.

[/quote]

Yhteiskunnan hyväksikäyttöä. Toivon, että se kostautuu jollain tavoin vielä sinulle, pummi!

[/quote]

Hyväksikäyttöä olla huolitellun näköinen ja siisti? Aikooko kokoomus säästää lain, että köyhien pitää näyttää rumilta ja kulkea paskaisissa vaatteissa?

Vierailija
24/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"]

Viimeksi sossussa käydessäni sossutäti oikein tyrkytti harkinnanvaraista tukea, että osta talveksi vaatteita 200 eurolla. Minulla on jo tarpeeksi vaatteita, mutta sanoin että pyydän tukea jos tulee mieleen jotain mitä puuttuu. Maksusitoumus olisi ollut Prismaan, eli ei mitään ykköslaatua, ja kassalla pitäisi tietenkin sitten näyttää se sitoumus, eli taidan jättää väliin. Jos saisi tuen rahana, tai vaikka ostokuittien jälkeen takautuvasti, niin olisihan tuolle ollut käyttöä.

[/quote]

Ai, patjan alle odottamaan Pariisin muotitalojen talvimallistoa varten? Noloa tosiaan Prismasta ostaa vaatteita. Kirpputorin vaaterekkien tarjonta sopisi kyllä parhaiten sinulle. Eikä tarvitsisi kassajonossa häpeillä.

[/quote]

No jotta sinua kismittäisi vieläkin enemmän, niin voin kertoa että minulla on Parajumpersin tyylikäs talvitakki, joka maksoi uutena 700 euroa. Tosin se on jo pari talvea vanha, mutta aion pitää sitä vielä ehkä muutaman vuodenkin. Ostettu aikoinaan juurikin tuista säästämällä pitkän ajan kuluessa ja sitten käteisellä maksettu. Hajoa siihen.

[/quote]

Toi merkki on ihan outo, en ole koskaan kuullutkaan... Seuraan kuitenkin muotia, vaikka köyhä olenkin. Eli kannattaako tollasella tulla leveilemään tänne, jollain mukamas hienolla jutulla?  Olet kyllä todella ylimielinen.  (ohis)

[/quote]

Niin, ei googlekaan löydä tuolle kuin kaksi miljoonaa osumaa, eli tosi tuntematon merkki. Minulle tultiin tänne ensin vittuilemaan, että en saisi säästää ja ostaa sitten kalliimpaa, joten tottakai vastaan kusipäille samalla mitalla.

Vierailija
25/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettava ketju. Hävetkää loiset!!

Vierailija
26/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on yleisesti tiedossa, että autoillaan ja vaatteillaan leveilevät ovat niitä persaukisimpia ihmisiä. Rahankäyttö ei ole toisin sanoen hallinnassa. Sossun rahoilla hankittu 700 euron talvitakki, vaikka olisi ttt-säästöillä hankittu, kertoo siitä, että taloudenpitosi ei ole hallinnassa.

Suosittelen taloudellista holhooja, vaikka sitten yhteiskunnan varoilla kustannettuna. Vuosien varrella tulee meille kaikille edullisemmaksi.

Vierailija
27/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pidän 700 euron talvitakkia 7 vuotta, niin siitä tulee apauttiarallaa satanen per talvi. Ei pitäisi aiheuttaa goatsea sinulle.

Vierailija
28/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miten ihmeessä sosiaalitoimiston asiakas ostaa harvoin parempaa kun ei saa säästää siihen parempaan. Sulla on varaa x euroa kuussa ostaa tuote. Et voi milloinkaan ostaa 10x maksavaa tuotetta, koska tililläsi ei saa koskaan olla niin paljoa rahaa. Olen samaa mieltä tavallaan että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa mutta 50eurolla ei osteta 300e takkia vaikka kuinka tahtoisi ja näkisi sen järkeväksi (koska takki on laadukkaampi ja kestää kauemmin...). Sitten ostetaan se 50e takki. Tai parhaassa tapauksessa käytetty 20e takki ja loput säästöön.... eiku..

Vierailija
29/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hitttoa.
Saako kotihoidontuen aikana toimeentulotukea? Huh huh..

Työpaikka odottamassa ja kehtaa nostaa tt-tukea! Ja kehtaa valittaa, ettei saa säästää rahaa. Tt-tuki on tarkoitettu vain niille, jotka eivät muuten millään pärjää eli sairaille, työttömille ym. Ei ap:n kaltaisille ihmisille. Kannatan lasten kotihoitoa, mutta ap:n tila.ne on järjetön yhteiskunnan kannalta. Että työpaikka on mutte mene ja nostaa tukia. Kyllä ei ole ihan oikeudenmukaista.

Vierailija
30/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 02:01"]

[/quote]

[/quote]

Miten ihmeessä sosiaalitoimiston asiakas ostaa harvoin parempaa kun ei saa säästää siihen parempaan. Sulla on varaa x euroa kuussa ostaa tuote. Et voi milloinkaan ostaa 10x maksavaa tuotetta, koska tililläsi ei saa koskaan olla niin paljoa rahaa.

[/quote]

Puhuiko joku tilillä olevilla rahoila ostamisesta?

Vierailija
31/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on oikeus toimeentulotukeen, jotta voisin ostaa kalliit vaatteet kun ei Prisman laatu kelpaa." Just joo...
Ehkä minunkin pitäisi hakea ttt:a kun CMn ja Lidlin (!) vaatteet saa luvan hintansa puolesta kelvata, vaikka teen niska limassa töitä 40h viikossa.

Vierailija
32/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ihan oikeus säästää tai kuluttaa rahat mihin haluaa. Hän kun on sen verran viisas ettei hommaa autoa, toisin kuin te joilla on pakko olla auto vaikka kaikki palvelut olisivat lähellä. Auto se suurin syöppö on.

Vierailija
33/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 04:52"]

"Minulla on oikeus toimeentulotukeen, jotta voisin ostaa kalliit vaatteet kun ei Prisman laatu kelpaa." Just joo... Ehkä minunkin pitäisi hakea ttt:a kun CMn ja Lidlin (!) vaatteet saa luvan hintansa puolesta kelvata, vaikka teen niska limassa töitä 40h viikossa.

[/quote]

Jos saat niin pientä palkkaa että sinulle jää vuokran jälkeen alle 480 euroa kuussa, niin siitä vaan hakemaan tukea. Olet siihen yhtä oikeutettu kuin ap:kin. Jos taas saat suurempaa palkkaa, mutta käytät sen johonkin muuhun niin että et voi ostaa kalliimpia vaatteita, niin se on oma valintasi. Älä siitä ap:lle nipota.

Vierailija
34/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:01"]

Ap:lla on ihan oikeus säästää tai kuluttaa rahat mihin haluaa. Hän kun on sen verran viisas ettei hommaa autoa, toisin kuin te joilla on pakko olla auto vaikka kaikki palvelut olisivat lähellä. Auto se suurin syöppö on.

[/quote]

Kyllä se suurin syöppö on alkoholi, tupakka ja epäterveellinen ruoka

Vierailija
35/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että hoitovapaalla voi olla yhteiskunnan tuoella, siis että saa muutakin kuin kotihoidon tukea (joka perustuu siihen että ei käytä hoitopaikkaa). Hoitovapaa on hieno asia, itse pystyin aikoinaan jäämään sille etukäteen säästämieni rahojen turvin. Siis toimeentulotukea saa vaikka on työpaikka valmiina mutta ei vain nyt käy töissä? Olen aina ajatellut että hoitovapaa on lähinnä oikeus jäädä kotiin hoitamaan lastaan ilman että menettää työpaikkansa, en niin että se on yhteiskunnan kustantama vaihtoehto työnteolle.

Ainahan ensin pitäisi elää sääästeliäästi ja suunnitella taloutta, ja jos tämä ei auta niin vasta sitten hakea toimeentulotukea. Eli sikäli en ymmärrä että toimeentulotuesta voisi säästää. Toisaalta ymmärrän ap:n harmistuksen, toiset eivät osaa elää säästeliäästi ja käyttävät vastaavan tuen. Ap järkevämmällä rahankäytöllä saisi samasta säästöön. Ainoa tapa varmaan on sitten "patjan alle" säästäminen.

Suomen nykyisessä taloustilanteessa koko tämä aihe on jotenkin absurdi.

Vierailija
37/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin minäkin säästöön pienistä rahoista mutta kun on lainaa ja korttiluoton lyhennykset.
Sinänsä en tuhlaa. En osta vaatteita kuin kerran
vuoteen.

Vierailija
38/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:55"]

Sossu maksaa mun vuokran (430e) ja reilu 50e saan tilille. Kelasta saan 425e opintorahaa. Tuosta summasta pitäisi maksaa laskut, koulukirjat ja ruoka. Kaikki menee, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja loppu kuukausi menee yleensä pyhällä hengellä.

[/quote]

Eikös nuo tuet ole reilusti enemmän kuin opiskelijalla normaalisti?

Paljonko menee koulukirjoihin? Paljonko laskuihin, mitä laskuja nuo ovat kun vuokra on tuosta jo pois? En vaan ymmärrä näitä lukuja.

Vierailija
39/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 01:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuota.. Itse olen ihan tavan työssäkäyvä kokoomuslainen ja minulla on vieläkin vuonna 2004 opiskelijana ostettuja vero modan ym. halpistakkeja, joita käytän. Mikä tarve sinulla on esittää "hienoa"? Onko 2 vuotta saman takin pitämistä muka pitkä aika?

Vierailija
40/141 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki yms tuet ovat ihan turhia. Elämä on täysin turhaa, ei tässä koko jutussa ole mitään järkeä. Miksi ihmeessä kukaan haluaa elää ja vielä elää kituuttaen...ei mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi