Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen pakkotuputus lisääntyy, nyt aamu-tv:ssä

Vierailija
01.09.2014 |

Ruotsinkielisille on oma tv-kanava, jonka budjetti on moninkertainen ruotsinkielisten suhteelliseen määrään verrattuna. Tämäkään ei riitä, vaan ruotsin kieltä ujutetaan myös suomenkielisille kanaville? Miksi? Jos joku ruotsinkielinen on tällaista toivonut, miksi siihen pitää suostua? Miksette katso sitä omaa kallista kanavaanne?

http://yle.fi/uutiset/ruotsinkielisia_uutisia_toivottiin_takaisin_aamuihin/7444344

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:18"]

Mites olisi venäjänkieliset uutiset sitten myös.

[/quote]

Onhan niitä, iltapäivisin. Helou, ding ding!!

Vierailija
22/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun tyttärelläni on saksalainen poikaystävä tarkoittaako tämä että pitää opiskella pakkosaksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä suru puserossa parin-kolmen minuutin takia. :D Ette sitten osaa heittää kanavaa vaikka kakkoselle tai Foxille, sieltä tulee silloin teille lapsellisille sopivaa lasten kamaa. :D

Vierailija
24/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin kannattajien mielestä Etelä-Afrikan apartheidikin oli varmaan ihan hyvä, kun musta enemmistö pakotettiin opiskelemaan pienen valkoisen vähemmistön afrikaansia.

Vierailija
25/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa aina niin sairaasti pakkoruotsin puolustuksissa se, että ei tiedä jos vaikka joskus menee ruotsalaisen kanssa naimisiin. Siis ihanko totta suomalaisten pitää lapsesta saakka valmistautua että JOS se ruotsalainen osuisi kohdalle. Venäjällä on kursseja rikkaan miehen saamiseen ja meillä Suomessa ilmeisesti ruotsalaisen miehen saamiseen sitten. :D

Vierailija
26/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:10"]

FST:n Min morgon lopetettiin. Minua ei yhtään haittaa ruotsinkieliset uutiset kerran tai kaksi aamusta, joten en nyt jaksa liittyä ap:n rintamaan.

[/quote]

Kyllä siellä FST:llä näytetään Gomorron Sverigeä yli kolme tuntia samaan aikaan kuin Yle näyttää aamutelevisiota. Ottaisivatkohan sille svedupuolelle suomenkieliset uutiset sekaan? Ja miksi eivät?

Vierailija
27/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:17"]

FST:n Min morgon lopetettiin. Minua ei yhtään haittaa ruotsinkieliset uutiset kerran tai kaksi aamusta, joten en nyt jaksa liittyä ap:n rintamaan.

[/quote]

Kyllä siellä FST:llä näytetään Gomorron Sverigeä yli kolme tuntia samaan aikaan kuin Yle näyttää aamutelevisiota. Ottaisivatkohan sille svedupuolelle suomenkieliset uutiset sekaan? Ja miksi eivät?

[/quote]Niin. Kuten itse huomaat, ohjelma on Gomorron SVERIGE. Eli ruotsalaisille suunnattua ohjelmaa, esim. Ruotsin uutiset. Ei ruotsinkielisille suomalaisille. Esim. kotimaanuutiset väärästä maasta. Ymmärrätkö?

Vierailija
28/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Niin. Kuten itse huomaat, ohjelma on Gomorron SVERIGE. Eli ruotsalaisille suunnattua ohjelmaa, esim. Ruotsin uutiset. Ei ruotsinkielisille suomalaisille. Esim. kotimaanuutiset väärästä maasta. Ymmärrätkö?

Vierailija
29/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme se on että meillä  on pakkoruotsia kun pääministeri on suomenruotsalainen ja haglund puolustusmineisterinä. Ei suomenkieliset mitään pääse päättämään eikä ainakaan omista kieliasioista. Ei nyt eikä koskaan. 

Vierailija
30/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:20"]

[/quote]

[/quote]

Miksi ihmeessä suomalaisilta pakolla kerätyllä yle-verolla kustannetaan vieraan valtion uutisten ym. lähettäminen Suomessa?

Vierailija
31/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:47"]

Ehdotan, että perustamme tyhmien lasten koulun, professorin aatteiden mukaisesti!

Kaikki ketkä allekirjoittavat, tämän kampanjan aloittajan, professorin väitteen ja perustelun koko kampanjalle, siitä että Suomalaiset lapset ovat yksinkertaisesti liian TYHMIÄ oppiakseen kolmea tai neljää kieltä, voivat saada jatkossa opiskella tyhmien koulussa, joista poistetaan kaikki turha PAKOLLINEN.

Samalla voisi sitten tyhmien koulusta poistaa monia muita, jokapäiväisessä elämässänne, näitten tiettyjen lasten (vanhempiensa toiveesta), siellä tuppukylässä asuvina olevat turhat aineet. Kuka sitä nyt jokapäiväisessä elämässään tarvitsee kemiaa, fysiikkaa tai tietoa siitä miten eri geenit hiirillä periyttävät eri värejä turkeissa. Tai historiaa, kuka nyt menneitä jaksaa muistella?!!

TURHAA PAKOLLISTA tietoa kuormittamassa HaniPetterin aivoja!

Samalla, kun tietenkään näitten tiettyjen vanhempien lapset eivät tietenkään ikinä sieltä Tuppukylästä muuta minnekkään, voi miettiä tarviiko sitä englantiakaan osata muuta kuin ne muutamat fraasit, joita satunnaisille turisteille tarvitsee osata luetella sieltä kaupan kassasta.

Samalla saisimme sitä toivottua SÄÄSTÖÄ kun ei yhteiskunnan varoja käytetä TURHAAN yleissivistykseen.

Paskat sillä on väliä, että suomi on kaksikielinen maa, paskat sillä on väliä kenen kanssa teemme bisnestä tai paskat sillä on väliä missä maamme sijaitsee.

Vihataan ja ollaan niin katkeria, että omakin lapsi voidaan nimetä TYHMÄKSI tällaisen aatteen vuoksi!

Oikeasti, kuinka aivopestyjä voi tietty pieni ihmisryhmä olla?

[/quote]

Ajatteletko ollenkaan kuinka hölmön kuvan annat pakkoruotsin kannattajista?

Ja kuinka monta kertaa täytyy teille kertoa että ei kukaan vastusta koulun monipuolista kileitarjontaa, tässä toivotaan vain VALINNANVAPAUTTA.

[/quote]

En saa päättää muistakaan lapseni opiskelemista kouluaineista!

Paljon turhempiakin aineita koulussa opiskellaan pakolla kuin jotain kieltä.

Aivan turhia PAKKOaineita ovat esimerkiksi kuvaamataito, tekstiili- ja tekninen työ ja musiikki.

Miksi ihmeessä koko ikäluokan on opiskeltava PAKOLLA 7 vuoden (!) ajan sukkien parsimista tai kynttilänjalkojen sorvaamista? Saati sitten tikku-ukkojen piirtelyä?

Nämä taidot olivat hyödyllisiä maatalous-Suomessa vuosikymmeniä sitten, mutta nykyihminen ei tee moisilla taidoilla mitään!

Nämä PAKKOaineet sopivat valinnaisaineiksi ihmisille, jotka ovat niistä kiinnostuneita. Tai harrastuskerhoihin koulun ulkopuolelle.

Näitä aineita koko ikäluokka joutuu kuitenkin opiskelemaan PAKOLLA 7 vuoden ajan! Jotain ruotsia opiskellaan murto-osa siitä ajasta kuin näitä turhaakin turhempia harrasteaineita.

Pois turhat PAKKOharrasteaineet koulusta ja niiden tilalle tietotekniikkaa ja lisää kieliä!

Niitä nykyihminen tarvitsee elämässään. Ei sukanparsimista, kynttilänjalkojen sorvailua tai tikku-ukkojen piirtelyä.

Vierailija
32/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä rannikolla firmassa, jossa muut ruotsinkielisiä. Mun kanssa kaikki puhuvat suomea. Eivät itse asiassa ollenkaan tykkää punua ruotsia, jos toinen ei puhu täydellisesti eikä esim. pomolle kelpaa yhdenkään suomenkielisen ruotsin taito. Ei, ei puhu itse täydellistä suomea. Asiakkaiden kanssa ehkä kerran kahdessa viikossa jotain saatan ruotsiksi sanoa, mutta yleensä suomeksi. 

Vierailija
33/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:59"]

Joskus siitä kouluruotsistakin voi olla hyötyä.

Tyttärellä on ruotsinkielinen poikaystävä joten ruotsinkielentaito pääsi hyötykäyttöön...

[/quote]

Ja Sun tyttären poikaystävän takia  K A I K K I  Suomalaiset pitää pakottaa opiskelemaan pakkoruotsia :D

[/quote]

Snif, koska minut pakotettiin opisekelmaan ruotsia en saanut opiskella espanjaa ja koska eräs söpö pelkkää espanjaa puhuva poika ei pystynyt puhumaan minulle mitään enkä minä hänelle niin meistä ei tullut mitään... hän kun ei edes englantia osannut ensimmäistäkään sanaa. Olisi ollut jollain muulla kielellä enemmän käyttöä, ruotsalaisten jätkien kanssa pystyy puhumaan sitä englantia. Saanko haastaa valtion oikeuteen elämäni pilaamisesta jenkkityyliin?

Vierailija
34/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:39"]

[/quote]

[/quote]

Miksi ihmeessä suomalaisilta pakolla kerätyllä yle-verolla kustannetaan vieraan valtion uutisten ym. lähettäminen Suomessa?

[/quote]

Ei todellakaan kustanneta!

Päinvastoin.

Aiemmin SVT Europa oli maksukanava, kuten vaikka saksankielinen Deutche Welle tai italiankielinen Rai 1, mutta YLE totesi, että halvemmaksi tulee kun lopetetaan SVT Europan tarjoaminen maksukanavana ja täytetään SVT:n ohjelmilla Yle Fem -kanavan tyhjät tilat.

Näin säästetään rahaa, kun ei tarvitse pitää yhtä kanavapaikkaa varattuna kokonaiselle kanavalle, kuten näiden muiden maksukanavien tapauksessa pitää pitää.

SVT Europaa ei voi enää tilata, kuten vaikkapa Deutche Welle - tai Rai 1 - kanavan voi, vaan on tyydyttävä niihin murusiin mitä näytetään Yle Fem -kanavan tyhjillä paikoilla.

Tämä muutos on siis tehty, koska se säästää YLE:lle rahaa!

Ota asioista selvää ennen typerää kommentointiasi.

Vierailija
35/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:59"]

Joskus siitä kouluruotsistakin voi olla hyötyä.

Tyttärellä on ruotsinkielinen poikaystävä joten ruotsinkielentaito pääsi hyötykäyttöön...

[/quote]

Ja Sun tyttären poikaystävän takia  K A I K K I  Suomalaiset pitää pakottaa opiskelemaan pakkoruotsia :D

[/quote]

Snif, koska minut pakotettiin opisekelmaan ruotsia en saanut opiskella espanjaa ja koska eräs söpö pelkkää espanjaa puhuva poika ei pystynyt puhumaan minulle mitään enkä minä hänelle niin meistä ei tullut mitään... hän kun ei edes englantia osannut ensimmäistäkään sanaa. Olisi ollut jollain muulla kielellä enemmän käyttöä, ruotsalaisten jätkien kanssa pystyy puhumaan sitä englantia. Saanko haastaa valtion oikeuteen elämäni pilaamisesta jenkkityyliin?

[/quote]

Älä valehtele!

Jos et ole viitsinyt opiskella kieliä koulussa, niin siitä voit syyttää vain itseäsi!

Itse olen opiskellut koulussa äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, ranskaa ja saksaa.

Eikä kukaan ole estänyt!

Kaikkia edellämainittuja kieliä - samoin kuin espanjaa ja venäjää - voi jokainen oppilas opiskella peruskoulussa, jos kiinnostaa.

Jos oma laiskuutesi on sinua estänyt opiskelemasta koulussa opetettavia kieliä, niin miten valtio, joka takaa kaikille ilmaisen ja huippuhyvän peruskoulun, on siihen syypää? Hah!

Köyhiä ovat vihapersujen argumentit. Eivätkä oikeasti liity mitenkään kielten opiskeluun, vaan vihapersujen motiivit ovat oma alhainen itsetunto ja kateellisuus muita kohtaan!

Vierailija
36/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:18"]

Venäläisiä taitaa olla todella paljon suomessa. Mites olisi venäjänkieliset uutiset sitten myös. Kannattaa myös varautua esim. somalinkielisiin ja muihinkin jo valmiiksi.

[/quote]

Oletko jotenkin sokeutunut tuossa kiihkeässä vihassasi yhtä kansanryhmäämme eli ruotsinkielisiä kohtaan?

YLE toimittaa JOKA PÄIVÄ uutisia suomen ja ruotsin lisäksi myös englanniksi, venäjäksi, saameksi ja viittomakielellä!

Myös latinankieliset uutiset löytyvät YLE:n tarjonnasta.

Miksi et hyökkää näiden muiden kielisten uutisten kimppuun, ainoastaan ruotsinkielisten?

Tässäkään ketjussa ei ole muusta kyse, kuin sekopää-persujen äärimmäisen huonosta itsetunnosta ja siitä kumpuavasta vihasta ja kateudesta toisenlaisia ihmisiä (tässä tapauksessa ruotsinkielisiä) kohtaan!

Kannattaisi, persuraukat, hankkia oma mielekäs elämä ja kunnollinen itsetunto, niin ei tarvitsisi tuhlata elämäänsä ja energiaansa muiden vihaamiseen!

Vierailija
37/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:00"]

Ja minun tyttärelläni on saksalainen poikaystävä tarkoittaako tämä että pitää opiskella pakkosaksaa?

[/quote]

Jos saksan kieli olisi Suomen virallinen kieli, niin kyllä.

Kaikissa maissa, joissa on enemmän kuin yksi virallinen kieli, on maan virallisten kielten opiskelu pakollista.

Maan virallisten kielten katsotaan kuuluvan juuri sen maan kansalaisten yleissivistykseen ja siksi virallisten kielten opiskelu on pakollista.

Näin on Suomen lisäksi mm. Norjassa, Islannissa, Belgiassa, Kanadassa, Irlannissa, Sveitsissä ja Etelä-Afrikassa.

Ainoa ero Suomen ja näiden muiden maiden välillä on se, ettei siellä ole persujen tapaista vihapuoluetta kampanjoimassa maan virallisia kieliä vastaan!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Virallisten_kielten_opetus_eri_maissa

"Belgia

Belgiassa on kolme virallista kieltä. Opetustoimi on kieliyhteisöjen vastuulla ja kielten pakollisuus vaihtelee eri osissa maata. Toinen suurimmista kielistä, hollanti tai ranska, on pakollinen osassa maata 11 ikävuodesta eteenpäin. Hollantia puhuu Belgian väestöstä noin 60 % ja ranskaa noin kolmannes väestöstä. Maan kolmas virallinen kieli, selvästi vähemmistöasemassa oleva saksa, on saksankielisellä alueella olevissa ranskankielisissä kouluissa vaihtoehtoinen hollannin kanssa.

Etelä-Afrikka

Etelä-Afrikassa on yksitoista virallista kieltä, joista kaikkia voidaan käyttää koulujen opetuskielenä. Kolmannelta luokalta alkaen oppilaiden tulee opiskella koulun opetuskielen lisäksi vähintään toista virallista kieltä. Lisäksi koulujen tulee edistää maan monikielisyyttä.

Irlanti

Iiri on Irlannissa pakollista kaikissa valtion rahoitusta saavissa kouluissa, vaikka sen opettaminen pakollisena oppiaineena poistettiin 1973. Iirin kielenopetuksen tarkoituksena on elvyttää iirin kieltä maassa.

Islanti

Islannissa oppilaiden on luettava jotain muuta skandinaavista kieltä, joka on yleensä käytännössä entisen emämaan kieli tanska. Muut skandinaaviset kielet eivät kuitenkaan ole virallisia kieliä.

Kanada

Kanadassa koulujen opintosuunnitelmista päätetään provinssikohtaisesti. Kanada on liittovaltion tasolla täysin kaksikielinen ja kaikki liittovaltion palvelut on saatavissa molemmilla virallisilla kielillä.

Provinsseista New Brunswick on ainoa täysin kaksikielinen provinssi, jossa opetusta tarjotaan molemmilla virallisilla kielillä kaikilla luokilla, yliopistoissa ja ammattikouluissa. Manitoban julkishallinnon ja viranomaisten palvelut ovat saatavilla molemmilla kielillä ja ranskankielistä opetusta on laajasti tarjolla. Ontariossa ranskankielen opiskelu on pakollista toisena kielenä vain vuosiluokilla 4.–8. Québecissa ainoa virallinen kieli on ranska.Muissa provinsseissa ja territorioissa ranskankielistä opetusta on tarjolla vaihtelevasti.

Norja

Norjassa molempien norjan kirjakielen muotojen, kirjanorjan (bokmål) ja uusnorjan (nynorsk) opiskelu on pakollista ungdomsskolen (peruskoulun yläluokkien) kahdeksannelta luokalta lähtien. Uusnorjaa käyttää ensisijaisena kirjakielenään noin 10–12 prosenttia norjalaisista.

Suomi

Suomella on kaksi "kansalliskieltä", suomi ja ruotsi. Lisäksi saamella (käytännössä pohjois-, inarin- ja koltansaame), romanilla ja suomalaisella viittomakielellä on perustuslaissa mainittu erityisasema.

Suomen- ja ruotsinkieliset opiskelevat omaa ja toistensa kieltä peruskoulussa (pakollisena 7. luokalta paitsi Ahvenanmaalla), lukiossa ja korkeammissa koulutuslaitoksissa. Muiden kielien puhujat opiskelevat jompaa kumpaa kansalliskieltä joko äidinkielenä, toisena kielenä tai omalle ryhmällä (saamelaiset, romanit ja viittomakieliset) suunnatun opetussuunnitelman mukaan.

Kunnilla on velvollisuus järjestää suomen- ja ruotsinkielisten opetus näiden omalla äidinkielellä. Saamen kieltä opetetaan lähinnä saamelaisten kotiseutualueella. Muita perustuslaissa mainittuja kieliä voi opiskella äidinkielenä joissakin kouluissa.

Sveitsi

Sveitsi, jossa on kolme virallista ja lisäksi yksi kansallinen kieli, joka on alueellisesti virallinen, edellyttää käytännössä kouluissa oppilailta äidinkielensä lisäksi vähintään yhden kansalliskielen opiskelua. Opetuksesta päätetään kuitenkin kantonikohtaisesti. Saksan- ja ranskankielisillä alueilla opiskelu aloitetaan 9-vuotiaana. Retoromaaninkielisillä alueilla ja Ticinossa opiskellaan oppivelvollisuuden ajan sekä saksaa että ranskaa. Italiankielisessä Ticinossa on nykyisin myös englannin opiskelu pakollista, mutta vastaavasti ranskanopiskelun voi lopettaa 8. luokalla englannin alkaessa."

Vierailija
38/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hassu juttu, mutta minä suomenkielinen av-mamma seuraan mielelläni Ruotsin aamutv:tä. Joten miksi ei? Enemmän se kiinnostaa kuin vaikka tänään telkkarista tullut naispaini.

Vierailija
39/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turun seudulla, ja tuttavapiiriini kuuluu useita SUOMALAISIA, joiden äidinkieli nyt vaan sattuu olemaan ruotsi. Joten vedä vähän happea ap, ja lopeta tuo kiihoittaminen kansanryhmää vastaan.

Vierailija
40/59 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 22:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei todellakaan kustanneta!

Päinvastoin.

Aiemmin SVT Europa oli maksukanava, kuten vaikka saksankielinen Deutche Welle tai italiankielinen Rai 1, mutta YLE totesi, että halvemmaksi tulee kun lopetetaan SVT Europan tarjoaminen maksukanavana ja täytetään SVT:n ohjelmilla Yle Fem -kanavan tyhjät tilat.

Näin säästetään rahaa, kun ei tarvitse pitää yhtä kanavapaikkaa varattuna kokonaiselle kanavalle, kuten näiden muiden maksukanavien tapauksessa pitää pitää.

SVT Europaa ei voi enää tilata, kuten vaikkapa Deutche Welle - tai Rai 1 - kanavan voi, vaan on tyydyttävä niihin murusiin mitä näytetään Yle Fem -kanavan tyhjillä paikoilla.

Tämä muutos on siis tehty, koska se säästää YLE:lle rahaa!

Ota asioista selvää ennen typerää kommentointiasi.

[/quote]

Mitä sekoilet? Ei maksukanavilla tai niiden kanavapaikoilla ole mitään tekemistä YLE:n kanssa. Kun YLE näyttää Ruotsin TV:tä omalla kanavallaan, se maksaa Ruotsin TV:n lähettämisestä sekä lähetyskuluina että tekijänoikeusmaksuina. Jos Ruotsin TV:tä tarjotaan maksukanavana, se ei liity YLE:een mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi