Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työttömien ja "vähätuloisten" ruikutusta

Vierailija
31.08.2014 |

Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ne ihmiset, ketkä nostavat veroastetta omalla verovaroin ryyppäämisellään ja tupakoinnillaan.

Kehtaavat vielä valittaa "köyhyydestä", paskiaiset. Oli se sitten paskapökäleen tai spermanvärinen.

Vierailija
42/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena on yleensä perhe ja ne lapset jotka kuluttaa ja paljon. Kyllä sinäkin vielä tajuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:36"]

Et voi arvostella muita oman tilanteesi perusteella, sillä toisilla voi olla ihan eri kuviot. Voi olla perhe elätettävänä, krooninen sairaus joka vaatii lääkkeet, asuntolaina tai muita rasitteita, mitä et tule ajatelleeksi. Toki joukossamme on myös aina näitä turhan kitisijöitä, mutta älä nyt automaattisesti oleta kaikista niin, kun et välttämättä tiedä kokonaistilannetta.

[/quote]

Toki ymmärrän, että joillakin on sairauksia, lapsia elätettävänä yms. asioita, joihin menee sitä rahaa enemmän. En itse lapsettomana pysty sanomaan mitään lapsellisten asioista, mutta tässä otinkin siis lähinnä kantaa näihin lapsettomiin työttömiin tai vähävaraisissa ammateissa eläviin. En vaan voi käsittää, miten yhtäkkiä opiskelun jälkeen ne menot voivat nousta niin paljon. Yleensä kuitenkin opiskeluaikana on joutunut jo ostamaan ns. välttämättömät asiat, kuten mikroaaltouuni, tietokone (näitä toki joutuu aina uusimaan välillä), mahdollisesti televisio (ei toki pakollinen), huonekaluja jne. Toki opiskelijat saavat alennuksia, mutta ei ne menot nyt yhtäkkiä edes mitään 200 euroa nouse vaikka joutuukin maksamaan koko hinnan bussilipusta.

[/quote]

Jos et saa sitä HYVÄ PALKKAISTA TYÖTÄ opiskelujesi päätyttyä niin näet miten ihmeessä voi eläminen maksaa niin paljon. Asut varmaan opiskelija tms. edullisessa asunnossa. Esim. yksiö saattaa sitten maksaa jopa kaupungilta vuokrattuna 500-700e kuussa. Sitten maksat kiltisti sen bussilipun joka täytyy olla jopa työttömällä kun voit vaikka työllistyä. Sitten alat maksaa jonkun liiton maksuja. Sen jälkeen syöt ihan omilla rahoilla , et mene vanhempien pöytään etkä edulliseen opiskelija ruokalaan vaan ruokakauppaa josta me muutkin ostamme ruokamme normaali hinnoilla. Äkkiä huomaat että yksinäinen ihminenkin saa kulumaan helposti sen 1000 - 1500e jota et muuten edes saa ellet ole ollut töissä aikaisemmin. Tukiviidakossa on kiva tarpoa kun aina jokin estää jotain. Kyllä se elämä opettaa - älä huoli - kyllä opit ymmärtämään kun pääset sieltä opiskelemasta :)

[/quote]

1) Todellakaan kaikki opiskelijat eivät saa mitään halpaa opiskelija-asuntoa, vaan hekin joutuvat maksamaan jostain 500-700 euron kämpästä. Tosin viisas jakaa sen kämppiksen kanssa. Eikä kämppiksen kanssa asuminen ole mikään nuorison homma vaan tätä voi harrastaa ihan köyhä työtönkin.

2) Jos ei asu samassa kaupungissa kuin koulu/yliopisto, niin bussilipusta ei välttämättä saa mitään alennusta. Itse asuin viereisessä kaupungissa ja maksoin täyden hinnan seutulipusta. Tämä on toki kaupunkikohtaista. Isoimmissa kaupungeissa on paremmat kulkuyhteydet ja opiskelijahinnat myös lähikaupunkien busseissa.

3) Kaikki eivät käy syömässä omien vanhempien luona. Aika suuri prosentti on jopa joutunut muuttamaan hyvinkin kauaksi vanhempien luota, joten ei sinne mennä syömään, viemään pyykkiä yms. tuosta noin vaan. Ja se edullinen kouluruokakin syödään vain kerran päivässä eikä sitä viikonloppuna saa, joten eiköhän jokainen opiskelija joudu käymään ruokakaupoissa ja ostamaan niitä normaalihintaisia ruokia, kuten kuka tahansa muukin ihminen.

Miten musta tuntuu, että jotkut täällä selvästi halveksuvat opiskelijoita? Onko se jotenkin teiltä pois, että nykyisin opiskelijat saa ilmaista tukea valtiolta toisin kuin silloin joskus, jolloin joutui ilmeisesti pärjäämään pelkällä lainalla?

Vierailija
44/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei edes ole oikeita köyhiä, joten ihan turhaa työttömien valitus. Duunarien ja työttömien elintaso on täällä globaalisti vertailtuna maailman parhaita. Ulkomailla nämä valittajat olisivat nälissään jossain slummissa.

Vierailija
45/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:14"]Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti.
[/quote]

Mitäs helvettiä? Minä olen työtön, saan 500 € tukea ja siitä miinus 22 %. Olen kuntani halvimmassa vuokrakämpässä joka maksaa 300 €/kk, lääkkeisiin menee 80 €, bussikorttiin 110 €, ruokaan 200 €. Mieti paljonko jään miinukselle?

Vierailija
46/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:14"]Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti. [/quote] Mitäs helvettiä? Minä olen työtön, saan 500 € tukea ja siitä miinus 22 %. Olen kuntani halvimmassa vuokrakämpässä joka maksaa 300 €/kk, lääkkeisiin menee 80 €, bussikorttiin 110 €, ruokaan 200 €. Mieti paljonko jään miinukselle?

[/quote]

Miksi saat noin vähän? Normaali määrähän on n. 700 euroa miinus verot, jolloin käteen jää reilu 500 euroa. Ei sillä, että sekään paljon olisi. Onko sinulla omaisuutta joka vähentää tukea?

Vierailija
47/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän tässä ap olet se ruikuttaja

Vierailija
48/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:53"]Pakko myöntää, että vihaan myös köyhyydestä valittajia Suomessa. Vuodet ja työskentely ulkomailla ovat näyttäneet että Suomessa on mahdotonta olla pärjäämättä . Jokaisen valittajan tulisi asu kk maassa jossa ei saa tukia ja palkka on puolet pienempi.
[/quote]

Ja jossa myös kulut on huomattavasti pienempiä

Vierailija
49/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:14"]Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti. [/quote] Mitäs helvettiä? Minä olen työtön, saan 500 € tukea ja siitä miinus 22 %. Olen kuntani halvimmassa vuokrakämpässä joka maksaa 300 €/kk, lääkkeisiin menee 80 €, bussikorttiin 110 €, ruokaan 200 €. Mieti paljonko jään miinukselle?

[/quote]

Miksi saat noin vähän? Normaali määrähän on n. 700 euroa miinus verot, jolloin käteen jää reilu 500 euroa. Ei sillä, että sekään paljon olisi. Onko sinulla omaisuutta joka vähentää tukea?
[/quote]

Ei ole omaisuutta, ei metsää eikä muita tilejä tai säästöjä. Mieskin on sairaseläkkeellä ja saa 900 € miinus verot. Kävin juuri viime tammikuussa tarkastamassa tämän tilanteeni, mutta se on kuulemma ihan oikein. Vaikuttaisiko se siihen että en ole ollut työelämässä kuin vasta pari vuotta, sitä ennen vain satunnaisia kesätöitä? Olen siis 20-v.

Vierailija
50/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]

Ei ole omaisuutta, ei metsää eikä muita tilejä tai säästöjä. Mieskin on sairaseläkkeellä ja saa 900 € miinus verot. Kävin juuri viime tammikuussa tarkastamassa tämän tilanteeni, mutta se on kuulemma ihan oikein. Vaikuttaisiko se siihen että en ole ollut työelämässä kuin vasta pari vuotta, sitä ennen vain satunnaisia kesätöitä? Olen siis 20-v.

[/quote]

Kelasta siis kuitenkin saat tuon? Kuulostaa oudolta. Vanhempien tulot voivat vaikuttaa jos asuu vanhempien kanssa, mutta ilmeisesti et asu.

Vierailija
51/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä toimeentulotuista ruikuttamista. Mielestäni toimeentulotukia voitaisiin leikata ja siirtää ne rahat lapsilisiin.

Vierailija
52/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]

[/quote]

Kelasta siis kuitenkin saat tuon? Kuulostaa oudolta. Vanhempien tulot voivat vaikuttaa jos asuu vanhempien kanssa, mutta ilmeisesti et asu.

[/quote]

Nostan vielä, kiinnostais tämä.

Vierailija
53/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi mitä ap:n kaveri on tehnyt työkseen? 3000€ ansiosidonnaiseen tarvitaan lähes 9500€ kuukausi palkka.  http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahalaskuri/

Vierailija
54/61 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä täytyy ostaa kurssikirjoja jatkuvalla syötöllä? Minun ei tarvinnut viiden vuoden opintojen aikana ostaa kuin yksi. Tai ei olisi ollut pakko ostaa sitäkään, kun siitä löytyi myöskin kappale kirjastosta. Kirjasto on sellainen maaginen paikka, josta saa lainattua kirjoja, ihan ilmaiseksi.

Vierailija
55/61 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että pärjäät samoilla summilla millä ne muutkin köyhät ja työttömät! Kukahan tässä vikisee?

Vierailija
56/61 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.Olen työtön ja sairastan vaikeaa kroonista sairautta jota olen sairastanut nuoresta asti.Kela katsoo minun olevan siltikkin työkykyinen ja niimpä joudun kerran kuussa täyttämään työttömyyskorvaushakemuksen.Menisin töihin mielelläni mutten ole löytänyt töitä,varmaan siksi koska en nuorena kyennyt viemään opiskelujani loppuun sairauteni vuoksi.Olen onnistunut myös saamaan ulosottoon PALJON velkaa joita makselen mieheni kuoleman jälkeen.A-p,vaikka saan ehkä enemmän kun sinä niin minulla on 3 kertaa enemmän menoja kun sinulla.Jos saisin valita vaihtaisin paikkaa mielelläni sinun kanssa vaikka joutuisin elämään "vähemmällä"rahalla.

Vierailija
57/61 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opiskelijat kitisevät vielä enemmän kuin työttömät. Ovat katkeria siitä, että saavat vähemmän rahaa, eivätkä ollenkaan tajua että yhteiskunta panostaa heihin voimakkaasti tarjoamalla ilmaista koulutusta. 

En itse kuulu näihin kitisijöihin. En kitissyt silloin kun olin opiskelija eikä ollut varaa syödä muuta kuin riisiä. Enkä kitise myöskään nyt työttömänä, tosin taloudellinen tilanteeni on ihan ok koska miehellä on töitä. Työttömän ja opiskelijan ero on kuitenkin siinä, että opiskeluun liittyy eteenpäinmenoa ja toivoa paremmasta valmistumisen ja työpaikan saamisen mukana. Työttömällä voi olla jo sellaista näköalattomuutta, kun sitä työpaikkaa ei vain löydy. Myös yhteiskunta arvostaa opiskelijoita, kun taas työtön on yleinen sylkykuppi. Työttömällä on usein myös perhe ja huoli lasten elatuksesta, mahdollisesti myös asuntolainaa. Ei oikein ole sitä vaihtoehtoa, että asuisi jossain 20 neliön halvassa vuokrakämpässä. Ja tuntuu todella pahalta, jos ei pysty tarjoamaan lapsilleen sitä kaikkea, mitä työssäollessa pystyi. Oma köyhyys on helpompi sietää, mutta lapsen puolesta tuntuu varmasti pahalta, jos kokee epäonnistuneensa huolenpitäjänä.

Kun itse opiskelin muutama vuosi sitten, toiset opiskelijat valittivat rahapulaa ja silti heillä oli varaa ostaa ruokalasta euron tee tai energiajuomia. Minusta sellainen oli tuhlausta ja keräsin tyhjiä Battery-tölkkejä pitkin koulun käytäviä saadakseni lapselleni taskkurahaa. Hyvänä päivänä sain tölkkejä euron edestä! Kenenkään muun en nähnyt niitä keräävän ja minullekin siitä vinoiltiin.

Vierailija
58/61 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suomessa tuntuu valittavan melkein kaikki.Jopa työssäkäyvät eivät saa tarpeeksi palkkaa tai veroja menee niin perk***sti,opiskelijat kaiken vähyydestä,työttömät työttömyydestä mutta kaikelle on yhteistä raha.Suomessa on ihan hyvä elää verrattuna moniin muihin maihin asemasta riippumatta.Meillä on terveydenhuolto ja se tässä niin paljon puhuttu kela&sossu.Töitä ei ehkä ole sitä haluaville ja joo,kaikkien ei edes kannata mennäkään velkojen tai rahojen katkeilemisen takia.Ehkä kaikki valitukset kannattaisi suunnata ihmisille jotka voivat jotain asioille,politikoille???

Vierailija
59/61 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä suomessa tuntuu valittavan melkein kaikki.Jopa työssäkäyvät eivät saa tarpeeksi palkkaa tai veroja menee niin perk***sti,opiskelijat kaiken vähyydestä,työttömät työttömyydestä mutta kaikelle on yhteistä raha.Suomessa on ihan hyvä elää verrattuna moniin muihin maihin asemasta riippumatta.Meillä on terveydenhuolto ja se tässä niin paljon puhuttu kela&sossu.Töitä ei ehkä ole sitä haluaville ja joo,kaikkien ei edes kannata mennäkään velkojen tai rahojen katkeilemisen takia.Ehkä kaikki valitukset kannattaisi suunnata ihmisille jotka voivat jotain asioille,politikoille???

Vierailija
60/61 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:15"]

Miks elämän pitäis olla yhtä kärsimystä ?

[/quote]

Ei se valittaminen kärsimystä poista. Enkä itsekään koe kärsiväni, vaikka tuloni ovat 480 euroa kuukaudessa. Silti rahaa riittää elokuvissa käymiseen, kahvilassa käymiseen yms. huvinpitoon.
[/quote]

Tän ihmisen on pakko provota tai sit joku muu maksaa.. Vuokrahan on jo vähintään 250, laskut 50 ja kouluruoka 50. Kuka ostaa sun vaatteet ja muut tarvittavat. Ja sitä paitsi sä näet et sulla on mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Voit mennä sivutöihin todennäköisesti ja opintojen jälkeen töihin. Tulevaisuuteen on helppo luottaa kun on koulussa. Eri kun oot ollut 5 vuotta kotona, tutkinto vanhentunut ja elänyt sillä pienellä rahalla toistakymmentä vuotta psl. ne pari pätkää valmistumisen jälkeen..