En jaksa työttömien ja "vähätuloisten" ruikutusta
Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:57"]
ap.lla huono esimerkki. aika harva työtön saa 3000€ ansiosidonnaista. siltäosin olen ap.n kanssa samaa mieltä, että silloin se on turhaa rutinaa. jos ei sillä pärjää niin se on peiliin katsomisen paikka. mut tajuatko ap. moni ei saa puoliakaan siitä ja on viellä lapsia perheessä, eli ei se aina ole mitään turhaa rutinaa! vaan helvetillistä turvattomuuden ja riittämättömyyden tunnetta päivästä toiseen.
[/quote]
Jos on tienannut 9000€/kk, niin sillä saa ansiosidonnaista melkein 3000€/kk. Jos ap:n tuttu on todella noilta tuloilta pudonnut ansiosidonnaiselle, niin en yhtään ihmettele jos rahat tuntuvat loppuvan kesken. Monikaan ei tajua, miten pieni ansiosidonnainen on suureen palkkaan verrattuna ja tulojen romahtaminen voi olla shokki. Tuollaisessa tilanteessa pitää pystyä reagoimaan nopeasti eikä jatkaa vanhoilla kulutustottumuksilla siinä toivossa, että uusi työpaikka löytyy nopeasti.