En jaksa työttömien ja "vähätuloisten" ruikutusta
Olen itse opiskelija ja pärjään 480 euron tuloilla kuukaudessa. Toki olen onnistunut saamaan edullisen kämpän, jonka vuoksi pystyn elättämään itseni pelkästään opintotuella ja asumislisällä. Töissä en käy vaan opiskelen täysipäiväisesti. Jos monet opiskelijat pystyvät elämään näin pienillä tuloille, niin en ymmärrä, miten työttömät ja "vähätuloiset" jaksavat vinkua köyhyyttään. Hehän ansaitsevat paljon enemmän kuin opiskelijat. Ainakin 700 euroa ja suurin osa yli tonnin. Eivätkö he enää muista, mitä oli elää opiskelijan tuloilla? Eivätkö he tajua vähentää kulutustaan, muuttaa halvempaan asuntoon kauemmaksi keskustasta, ostaa halvimpia ruokia kaupasta ja elää ylipäätään valiten niitä halvimpia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu, että ihmiset vain tyhmentyvät aikuistuessaan. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:56"]
Missä täytyy ostaa kurssikirjoja jatkuvalla syötöllä? Minun ei tarvinnut viiden vuoden opintojen aikana ostaa kuin yksi. Tai ei olisi ollut pakko ostaa sitäkään, kun siitä löytyi myöskin kappale kirjastosta. Kirjasto on sellainen maaginen paikka, josta saa lainattua kirjoja, ihan ilmaiseksi.
[/quote]
Kaikki eivät opiskele yliopistossa, mistä löytyy kirjat jokaista oppilasta kohden. Esim. meillä amk:ssa oli kirjastossa noin 3 kappaletta yhtä kurssioppikirjaa. Ei siitä todellakaan riittänyt 20 oppilaalle vaan osan oli pakko lainata kaverilta, ostaa käytettynä tai hankkia uutena. Ei niitä kurssikirjoja joka kurssille tarvinnut ostaa, mutta silloin kuin piti niin uutena kirjan hinta oli meillä ainakin monesti 40-50 euron luokkaa eli ei mitään halpoja. Käytettynä ei aina löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]
Ei ole omaisuutta, ei metsää eikä muita tilejä tai säästöjä. Mieskin on sairaseläkkeellä ja saa 900 € miinus verot. Kävin juuri viime tammikuussa tarkastamassa tämän tilanteeni, mutta se on kuulemma ihan oikein. Vaikuttaisiko se siihen että en ole ollut työelämässä kuin vasta pari vuotta, sitä ennen vain satunnaisia kesätöitä? Olen siis 20-v.
[/quote]
Kelasta siis kuitenkin saat tuon? Kuulostaa oudolta. Vanhempien tulot voivat vaikuttaa jos asuu vanhempien kanssa, mutta ilmeisesti et asu.
[/quote]
Nostan vielä, kiinnostais tämä.
[/quote]
Joo, Kelasta saan. Ja tosiaan, en asu vanhempieni luona. Nyt alkaa itseänikin jo kummastuttaa tämä juttu.
Ap minä en jaksa sun vinkumista, kun kukaan ei edes kitise tuollaista. Olen työtön yh ja en ymmärrä mistä puhut. Ja luuletko että köyhät ostaa kallista, ei ne voi niillä ei ole rahaa. Ja mikä kaikki pitää saada heti? :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:17"]
Ap minä en jaksa sun vinkumista, kun kukaan ei edes kitise tuollaista. Olen työtön yh ja en ymmärrä mistä puhut. Ja luuletko että köyhät ostaa kallista, ei ne voi niillä ei ole rahaa. Ja mikä kaikki pitää saada heti? :)
[/quote]
En väitä, että kaikki kitisevät, mutta kyllä näitä on. Esimerkiksi eräs tuttavani jäi työttömäksi ja hän saa vielä jotain ansiosidonnaistakin eli tulot ovat yhä jotain 3000 euroa kuukaudessa. Silti hän valittaa, kun ei rahat riitä ja tili jatkuvasti nollilla. Joutuu pyytämään vanhemmiltaan rahaa elämiseen. En vaan voi käsittää, miten joku voi tulla toimeen 3000 eurolla, jos minä tulen toimeen 480 eurolla kuukaudessa.
Kyllähän sen opiskeluajan pärjää kun tietää että se on väliaikaista. Työttömyydestä ei tiedä päättyykö se ikinä :(
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:17"]
[/quote]
En väitä, että kaikki kitisevät, mutta kyllä näitä on. Esimerkiksi eräs tuttavani jäi työttömäksi ja hän saa vielä jotain ansiosidonnaistakin eli tulot ovat yhä jotain 3000 euroa kuukaudessa. Silti hän valittaa, kun ei rahat riitä ja tili jatkuvasti nollilla. Joutuu pyytämään vanhemmiltaan rahaa elämiseen. En vaan voi käsittää, miten joku voi tulla toimeen 3000 eurolla, jos minä tulen toimeen 480 eurolla kuukaudessa.
[/quote]
Hänellä voi mennä nuo tonnit vaikka asuntolainan hoitamiseen.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:15"]
Miks elämän pitäis olla yhtä kärsimystä ?
[/quote]
Ei se valittaminen kärsimystä poista. Enkä itsekään koe kärsiväni, vaikka tuloni ovat 480 euroa kuukaudessa. Silti rahaa riittää elokuvissa käymiseen, kahvilassa käymiseen yms. huvinpitoon.
Sun pitää valita vähän paremmin ystäväsi niin ei tarvitse kuunnella "rukutusta".
Mä en ymmärrä sun kitisemistäs. Mitä sulle kuuluu mistä muut valittavat. Eläköön jokainen kohdaltaan.
Itse asiassa Ap, minä en ymmärrä mitä vittua te opiskelijat vikisette :D Enemmän te olette otsikoissa vaatimassa ja valittamassa, siis ihan jatkuvasti. Joten menepä itseesi äläkä viitsi tulla tänne kiillottamaan sädekehääsi, aika läpinäkyvää.
Ja tuossa oli ap:llä taas halu vittuilla, "köyhät turpa umpeen olette tyhmiä ja itse aiheutettua kaikki" ja näin, että alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään lukea tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:15"]
Miks elämän pitäis olla yhtä kärsimystä ?
[/quote]
no siksi, jos et kykene itse kustantamaan kummenpaa elämää itsellesi. Jos ei kärsimys miellytä, niin mene töihin. Ei ole muiden tehtävä elättää teidän armoanne siellä norsunluutornissa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:26"]
Itse asiassa Ap, minä en ymmärrä mitä vittua te opiskelijat vikisette :D Enemmän te olette otsikoissa vaatimassa ja valittamassa, siis ihan jatkuvasti. Joten menepä itseesi äläkä viitsi tulla tänne kiillottamaan sädekehääsi, aika läpinäkyvää.
[/quote]
No opiskelijat ne tässä kaikista pienimmillä tuloilla elää. Eikö se ole vääryys, että opiskelijat saavat vähemmän rahaa elääkseen kuin työttömät? Opiskelijoilla kuitenkin on suuremmat menot, koska joutuu ostamaan koulukirjoja ja täytyy olla bussikortti, jotta pääsee kouluun ellei satu asumaan ihan keskustassa. Yliopistossa täytyy vuosittain maksaa noin 100 euron yo-maksu. Minusta opiskelijoiden tulisi ansaita sama summa kuin työttömienkin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:26"]
[/quote]
No opiskelijat ne tässä kaikista pienimmillä tuloilla elää. Eikö se ole vääryys, että opiskelijat saavat vähemmän rahaa elääkseen kuin työttömät? Opiskelijoilla kuitenkin on suuremmat menot, koska joutuu ostamaan koulukirjoja ja täytyy olla bussikortti, jotta pääsee kouluun ellei satu asumaan ihan keskustassa. Yliopistossa täytyy vuosittain maksaa noin 100 euron yo-maksu. Minusta opiskelijoiden tulisi ansaita sama summa kuin työttömienkin.
[/quote]
Ei opiskelu ja työttömyys liity toisiinsa, minä en tiedä mitä opiskelijat saa ja millä ne elää. Minä elätän omaa opiskelijaani niin kauan kun hän opiskelee, en jätä selviämään rahattomana. Miksei ap:n vanhemmat auta?
Minustakin ap on kyllä tässä se valittaja. Opiskelijalla ei ole paljonkaan perustetta tulla neuvomaan muita siinä, miten vähällä rahalla pärjää. Opiskelijat saa lähes KAIKEN puoli-ilmaiseksi: ruokailu opiskelijahintaan (voi käydä koululla vaikka lounaalla ja päivällisellä ja kotoan sitten mutustaa vain jotain leipää, puuroa tms.), juna- ja bussiliput puoleen hintaan, harvoin opiskelijoilla on lapsia joille täytyy hankkia kaikenlaista ja maksella päiväkotimaksuja tms., harvoin opiskelijalla on myöskään mitään isompaa omaisuutta hankittuna kuten vaikka asuntoa tai autoa, joissa on myös omat kulunsa. Muistan kyllä opiskelijaelämäni, en myöskään tehnyt töitä ja elin ihan hyvin tuolla vajaalla 500 eurolla kuussa, mutta tajuan myös että silloin minulla ei ollut lähellekään tätä määrää välttämättömiä kuluja kuin nyt.
Olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa! Minulla ärsyttää myös se, että miksi sadat ihmiset saavat Kelalta tukia ja ovat kannustinloukussa ja ajattelevat tyyliin: "Miksi mennä töihin, kun saan töitä tekemättäkin rahaa elämiseen." Opiskelijat ovat toki eri asia. Mutta sitä en ymmärrä, että joku kolmekymppinen makaavaan kotona... Ja Suomessa olisi paljon töitä kotona makaaville! Esim siivoustöitä, joihin palkataan sitten ulkomaista työvoimaa, kun ne työt ei suomalaisille kelpaa..
Et voi arvostella muita oman tilanteesi perusteella, sillä toisilla voi olla ihan eri kuviot. Voi olla perhe elätettävänä, krooninen sairaus joka vaatii lääkkeet, asuntolaina tai muita rasitteita, mitä et tule ajatelleeksi. Toki joukossamme on myös aina näitä turhan kitisijöitä, mutta älä nyt automaattisesti oleta kaikista niin, kun et välttämättä tiedä kokonaistilannetta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:34"]
Olen ihan samaa mieltä aloittajan kanssa! Minulla ärsyttää myös se, että miksi sadat ihmiset saavat Kelalta tukia ja ovat kannustinloukussa ja ajattelevat tyyliin: "Miksi mennä töihin, kun saan töitä tekemättäkin rahaa elämiseen." Opiskelijat ovat toki eri asia. Mutta sitä en ymmärrä, että joku kolmekymppinen makaavaan kotona... Ja Suomessa olisi paljon töitä kotona makaaville! Esim siivoustöitä, joihin palkataan sitten ulkomaista työvoimaa, kun ne työt ei suomalaisille kelpaa..
[/quote]
Siis ihmiset, jotka eivät pysty käymään töissä, juuri sairauden tms. vuoksi, sen kyllä ymmärtää, että he ovat oikeutettuja tukiin! Eikä heitä kukaan vaadikaan menemään töihin. Mutta sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään järkevää syytä olla menemättä töihin.. sellaiset ärsyttävät! Kuin myös ne opiskelijat, jotka käyvät useita kouluja (siis oikeasti useita kouluja; useita eri ammatteja) ja välttelevät sillä töihin menoa..
Ap:n kaveri on niitä hyväosaisia :) Onnettomia rikkaita ihmisiä. Täällä ketjussa on vaan niitä vähempiosaisia ONNELLISIA ihmisiä :(