Ihmiset ei enää shoppaile?
Ainakaan lauantaina Jumbossa ei juuri kukaan kantanut käsissään montaa ostoskassia. Jollakin harvalla näin jonkun H&M:n kassin. Tosi usealla ei mitään. Prismassakin oli enemmän niitä, jotka ostivan muutaman elintarvikkeen kuin kukkurallisia kärryjä lykkääviä. Tarkoitaako tämä sitä, että ihmisiltä on rahat loppu vai sitä, että Jumbossa ei ole mitään ostettavaa?
Kommentit (59)
Kaupoissa on todella onnettomat valikoimat. Viimeksi kävin jumbossa, kun olisi tarvinnut 2-vuotiaalle juhlakengät, lopuksi löytyi jumbon CITYMARKETISTA sopivat. Jos ei olisi ollut tiukka aikataulu olisi tilannut netistä, niinkuin kaiken muunkin. Jumbossakin on lastenvaateliikkeitä ja kenkäkauppoja, mutta ei vaan löytynyt juhlakenkiä, jotka ei olisi 100 euroa maksaneet (kuka maksaa yhden päivän kengistä niin pajlon)..
Toinen kerta Helsiningin keskustassa, kiersin Kampin, Forumin ja Aleksi 13, kun etsin nahkalaukkua ja loafereita.. Ensinnäkin Aleksilla on vain keinonahkaisia ja muovisia laukkuja, mistään ei löydy nahkalaukkuja, paitsi stockalta jotain 3,5tEUR:n laukkuja, tilasin sitten netistä n. reilulla satasella nahkalaukun..
En siis viitsi aika kuluttaa noissa pk-seudun kaupoissa, kun ei niistä löydy kun paskaa ja kallista krääsää. Nettikaupoista, varsinkin ulkomailta, löytää vielä laatua ja kohtuuhintaan.. Ja helppo palauttaa, jos ei ollutkaan hyvä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:37"]
Ovat siirtyneet nettiin. Terv. Nettikauppias.
Koskaan ei ole ollut näin hyvä myynti.
[/quote]Höpö löpöä, kukaan järkevä ei osta suomalaisista nettikaupoista mitään, ryöstöhinnat ja valikoima ja postitus surkeaa
Olen vähentänyt, ostan vain sitä mitä tarvitsen , en turhaa. Myös kierrätettyjä tavaroita pyrin ostamaan (tämä on nykyaikaa ennemminkin kuin köyhyyttä). Tuhlaan rahat palveluihin, rafloihin, baariin tai kauneushoitoihin, matkusteluun.
Itsekin ostan aika paljon netistä nykyään (ulkomailta), saa halvemmalla. Hyödynnän alet, etenkin Stadiumista tekee hyviä löytyjä joskus. Esim. kolmen koulu-ikäisen lapsen vaatettamiseen menee niin paljon rahaa, että hintavertailuja tulee tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:09"]Ainakaan lauantaina Jumbossa ei juuri kukaan kantanut käsissään montaa ostoskassia. Jollakin harvalla näin jonkun H&M:n kassin. Tosi usealla ei mitään. Prismassakin oli enemmän niitä, jotka ostivan muutaman elintarvikkeen kuin kukkurallisia kärryjä lykkääviä. Tarkoitaako tämä sitä, että ihmisiltä on rahat loppu vai sitä, että Jumbossa ei ole mitään ostettavaa?
[/quote]
Rahat loqäppu. Ei palkankorotuksia tiedossa, verot, päiväkotimaksut ym kiristyy koko ajan. Koko ajan mietitään mistä voisi vielä säästää lisää. En edes muista koska olisi viimeksi shoppaillut.
Itseäni on alkanut ällöttää tavaranpaljous ja -palvonta. Rahaa olisi kyllä shoppailla, mutta sen sijaan kannan kotoakin kaiken ylimääräisen ja turhan pois, enkä osta enää mitään, mitä en todella tarvitse. Tarpeelliset ostan vain laadukasta, jotta ne kestäisivät edes hieman kauemmin.
Meidän 5-henkisen perheen vaatteet ostetaan nykyään toistuvilta työmatkoilta USAsta (converset, levikset, dc, hollister,abercrombie, hilfiger, lauren) samoin kuin pyyhkeet ja liinavaatteet (ashley, hilfiger). Ne maksavat siellä vähemmän kuin henkkiksen vaatteet / jyskin liinavaatteet Suomessa ja käytön jälkeen niistä saa omansa pois huutiksessa myydessä. Perus särkylääkkeetkin ostetaan USAsta, sieltä saa reseptivapaana tutumpia rohtoja kuin Suomesta.
Ruoka ostetaan Lidlistä ja autokin ostettiin suoraan Saksasta, kun hinta oli monta tonnia vähemmän kuin vastaava auto suomalaisessa autokaupassa.
Eipä Suomesta tule ostettua juuri muuta kuin bensaa ja ruokaa.
Tässä kuussa olen ostanut uuden takin (120 euroa), uuden vedenkeittimen (80 e), meikkejä (50e) ja Nansolta vaatteita (60 e). Kaikki olen tilannut netin kautta :) Mitä sitä turhaan lähtee kauppihin kiertämään, netistä kun tilaa tulee kaikki kotiin ja koska tiedän kokoni hyvin, ei tule yleensä mitään palautuksia. Lisäksi itse ainakin säästän näin, jos lähtisin kaupungille, tulee helposti houkutus käydä syömässä tai vähintäänkin ottamassa kahvi ja leivos.. kotona koneen ääressä ei moista ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:54"]
Kävin viikonloppuna usealla kirpputorilla, niillä ainakin oli asiakkaita ja kauppa kävi.
[/quote]
Hyvä, jos kirpparit vetää! Olin itse keväällä myymässä enkä saanut juuri mitään kaupaksi, vaikka oli edulliset hinnat ja paljon lastenvaatteita myynnissä. Asiakkaita oli vähän ja tungin puoli-ilmaiseksi vaatetta niille, jotka kojulla kävivät. Ajattelin, että kaupoissa on jo liian halpaa. Mutta ehkä vielä rohkaistun kirpparille myymään, jos niissä kerran on taas väkeä. Vinkkaa PK-seudulta kirppis, jossa menee lastenvaatteet kaupaksi!
Minäkin olen vähentänyt shoppailua, itse asiassa en SHOPPAILE, vaan ostan pelkästään tarpeeseen. Tämä johtuu siitä, että pieni asunto on jo täynnä kamaa ja toisaalta en ole saanut kokopäivätöitä. Osa-aikaisen työn palkasta ei paljon shoppailla. Huonekaluja ym. pieniä asunnon remontteja hankitaan, mutta erittäin harkiten. Mitään käyttökelpoista ei korvata vain siksi, että olisi kivemman näköinen tms. Uskon, että moni muu tekee kuten me. Pakko pitää rahaa säästössä pahan päivän varalle, kun verotus kiihtyy, lapsilisiä leikataan, työllisyystilanne ei näytä valoistuvan jne. En edes viitsi turhaan ajaa Jumboon asti, kun bensakin on kovin kallista. Halvempaa käydä pyörällä lähempänä kotia ostoksilla.
Mä shoppailen kyllä kivijalkaliikkeissä ja myös netissä. Viikonloppuna laitoin rahaa menemään usean satasen verran kun piti ostaa jälkikasvulle vaatteita. Mutta olenkin siitä onnellisessa tilanteessa, että nyt mulla on vähän rahaa. Aiempina vuosina ei ollut. Sen verran tarkka olen kuitenkin, että pyrin ostamaan kaikki vaatteet alennusmyynnistä. Viikonlopun ostoksistani vain yksi vaate oli normaalihinnalla muut alennuksella.
Hyvä vaan, maapallon luonnonvarat tälle vuodelle kun tuli jo käytettyä. Enpä jää kaipaamaan Jumboja, kun ne autioituvat ja puretaan. Kivempi keksiä vapaa-ajalle muuta tekemistä kuin kaupassa kiertely. Ruuatkin tilaan netin kautta kotiovelle. Yhteistä aikaa jää perheelle eikä koti täyty turhasta tavarasta. Ihmisillä on jo kaikkea tarpeeksi. Yritetään olla tyytyväisiä niin jää lapsillekin jotain muuta perinnöksi kuin jätevuoret ja hetkessä haihtuva kuluttamisen ilo. Ps. Ostan senkin vähän mitä tarvitsen alesta.
Mulla ja miehellä menossa työpaikat alta. Nyt on pistetty kaikki ylimääräinen kulutus toistaiseksi jäihin ja kaikki liikenevä raha sukanvarteen. On kaivettu kaikki kaapit läpi ja katsottu, mitä meillä on ja eletään niillä. Mitään kodintekstiilejä ei osteta, eikä sisustuskrääsää, ei myöskään uutta elektroniikkaa. Rahanarvoiset on suurin piirtein hinnoiteltu ja niitä aletaan sitten myymään kun tilanne niin vaatii. Vaatetta on aikuisille aika hyvin, niistä parhaat laitetaan hyvään säilöön ja käytetään edustusvaatteina kun tarvitsee, muuten käytetään vähän nolompia "lumppuja". Lasten vaatteita joudutaan valitettavasti ostamaan taas, kun ei voi isommalta pienemmälle kierrättää ison ikä- ja kokoeron sekä sukupuolijakauman takia.
Eli ei käyty Jumbossa ei, koska pakko nyt järkeistää tämä oma taloudellinen tilanne.
No kylläpä on mammoilla tiukkaa ja nuukaa. Harmi työpaikkojen kannalta. :(
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:21"]
Mulla ja miehellä menossa työpaikat alta. Nyt on pistetty kaikki ylimääräinen kulutus toistaiseksi jäihin ja kaikki liikenevä raha sukanvarteen. On kaivettu kaikki kaapit läpi ja katsottu, mitä meillä on ja eletään niillä. Mitään kodintekstiilejä ei osteta, eikä sisustuskrääsää, ei myöskään uutta elektroniikkaa. Rahanarvoiset on suurin piirtein hinnoiteltu ja niitä aletaan sitten myymään kun tilanne niin vaatii. Vaatetta on aikuisille aika hyvin, niistä parhaat laitetaan hyvään säilöön ja käytetään edustusvaatteina kun tarvitsee, muuten käytetään vähän nolompia "lumppuja". Lasten vaatteita joudutaan valitettavasti ostamaan taas, kun ei voi isommalta pienemmälle kierrättää ison ikä- ja kokoeron sekä sukupuolijakauman takia.
Eli ei käyty Jumbossa ei, koska pakko nyt järkeistää tämä oma taloudellinen tilanne.
[/quote]
pakko nyt järkeistää tämä oma taloudellinen tilanne.
Sitä minäkin teen, ja olen aikas tyytyväinen että on pakko ollut tulla tajuihinsa.
Ei ole rahaa, eläminen on liian kallista tuloihin nähden.
Ostan yleensä netistä koska saa halvemmalla eikä tarvitse kuljeskella miljoonaa kauppaa läpi ostoskeskuksessa että saa kaiken jota olen vailla.
Trendi on muuttunut!